eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفرصادق ( سلام الله علیهم اجمعین ) در روز سه شنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
🌺 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سرّه) 🌸 بدانکه تنها طریق وصول حقیقی به معرفت توحیدی، سیر انفسی است که غایت آن شهود عرفانی است. چه سیر آفاقی به تنهایی موصل بدین معرفت بر سبیل حقیقت نیست. 🍀 منتهای همّت عقل این است که بداند این خلق را مبدئی است ولی شهود عرفانی او ممکن نیست؛ "اولئک ینادون من مکان بعید (فصلت/۴۴)" مثل کسی که سایه‌ی شخصی را ببیند و نفهمد که او راه می‌رود این است منتهای دلیل عقلی. 🌸 هر چند طریق معرفت، سیر در آفاق و انفس است ولی سیر آفاقی، تفکر در موجودات آفاقی است که صنایع‌ الله و آیات‌ الله‌اند، بخصوص وحدت صنع و تقدیر و تدبیر نظام احسن و اکمل عالم که دال بر وحدت صانع مقدّر مدبّر آن است چه بالعرض و بالاتفاق یکباری است نه دائمی. 🍀و هر چند در سیر آفاقی، هر کلمه‌ای از کتاب کبیر عالم آیتی است و آیت، علامت و نشان دهنده است و لکن خارج از نفس‌اند، مگر آن نفسِ کلّیه‌ی الهیّه که بر اثر فنایش در عقل بسیط و اتحاد وجودیش با اسم شریف "المحیط" کلماتِ وجودیه به منزله‌ی اعضاء و جوارح او گردند. 🌸غرض این‌که بین معرفت فکری و معرفت شهودی فرق باید گذاشت. که این به مراتب اَشمخ و اَرفع از آن است. 🍀مقام مشاهده، فوق طور عقل است. عقل نظری در ادراک بسیاری از حقایق راه ندارد، به خلاف معرفت شهودی. 🌸توهّم نشود که قلم در طرد عقل رقم می‌زند و یا خط بطلان به منشورات براهین عقلی می‌کشد؛ حاشا و کلّا، بلکه کلام در تمیز بین دو نحو ارتزاق "لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم (مائده/۶۶)" می‌باشد. عاقل را اشاره کافی است. 🍀"اکل من فوق" را طهارت باید که "لایمسه الّا المطهّرون (واقعه/۷۹)"، نفرمود "الّا العالِمون". و فرمود "انّ اکرمکم عندالله اتقیکم (حجرات/۱۳)"، نفرمود "اعلمکم". و با "و الّذین اوتوا العلم درجات (مجادله/۱۱)" منافات ندارد. فتدبّر. 🌷 از پیروی نفس مخبط دل از مقامش گردیده منحط 🌷 از قیل و قال درس مجازی معلوم شده قد، مفهوم شده قط 🌷 آخر نتیجه نگرفته‌ایم از اصغر و اکبر و حد اوسط 🌷 بنگر که یارم آن قبله‌ی کل وان عشق مربط، وان وحی مهبط 🌷 امّ الکتاب است و لوح محفوظ ناخوانده یک حرف، ننوشته یک خط 📗 / ص ۴۰ الی ۴۳ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 بدانکه امام پس از حضرت ابی محمد حسن بن علی علیهم السلام، فرزند آن جناب بود که هم‌نام رسول خدا (ص) است و کنیه‌اش نیز کنیه‌ی آن بزرگوار است و پدرش امام عسکری (ع) جز آن جناب، فرزندی نه آشکارا و نه پنهانی به جای نگذارد و او را نیز در پنهانی و خفا نگهداری فرمود. 🌺 ولادت آن مولودِ مسعود (ع) در شب نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج بود و مادرش کنیزی به نام نرجس بود. روزی که پدر بزرگوارش از دنیا رفت پنج سال از عمر شریفش گذشته بود و در همان چند سال اندک، خداوند حکمت و قضاوت را به او عنایت فرمود و او را نشانه و حجّت بر دو عالم قرار داد؛ 🌺 چنانچه به یحیی در سن کودکی حکمت داد به آن جناب نیز عنایت فرمود. و هم چنانکه عیسی بن مریم را در گهواره، منصب نبوّت داد او را نیز در آن خردسالی، مقام امامت مرحمت فرمود. 🌺 و نصّ بر امامت آن وجود مقدّس در میان مسلمانان از زبان رسول خدا (ص) رسیده و سپس امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب بدان خبر داده و به امامت او تصریح فرمود. و هم چنین ائمه‌ی اطهار علیهم السلام یکی پس از دیگری تا برسد به پدر ارجمندش، همگی بر امامت و ظهورش به طور صریح خبر دادند. و پدر آن حضرت در پیش معتمدین و نزدیکان از شیعه، از این جریان خبر داد و به امامت او تصریح فرمود. 🌺 و خبر غیبت آن جناب و دولت و سلطنتش، پیش از به دنیا آمدن و پنهان شدنش، در کتاب‌های بسیار و به حدّ تواتر رسیده است. و در میان ائمه‌ی دین علیهم السلام، اوست که صاحب شمشیر و قیام کننده به حق می‌باشد و همگی چشم به راه دولت ایمان او هستند. 📕 /جلد دوم/ باب ۳۵/ ص۴۷۴ و ۴۷۵ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش 🌷🌹🍃🌹🌷🍃
💥 حضرت علامه حسن زاده(قدّس سِرّه) 🌸 ، زمان است. 🟡 و این چنین انسان ، قطب زمان است. « انّ محلّی منها محلّ القطب من الرّحی » ( نهج البلاغه - خطبه شقشقیه ) لذا تعدد آن در زمان واحد صورت پذیر نیست. 🟢 رحی (= یا رحاء ، سنگ آسیا) بر قطب دور می‌‌زند و بر آن استوار و بدان پایدار است، هم‌‌چنین خلافت الهیّه قائم به انسانِ کامل است که قُطب عالم اِمکان است، وگرنه خلافت الهیّه نیست. 🌸 تعدّد در راه ندارد. 🟡 مقامِ قُطب، همان مرتبت امامت و مقام خلافت است که نه تعدّد دارد و نه اِنقسام به ظاهر و باطن، و نه شقوقِ اَعلم و اَعقل و غیرها. 🟢 انقسامِ خلافت به ظاهر و باطن، حقّ سکوتی است که اوهامِ موهوم را بدین قسمت اِقناع و اِرضاء می‌‌نماید. 🟡 به بسطِ کریمه‌‌ی: "لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللهَ لَفَسَدَتَا" (انبیاء/۲۳) امام در هر عصر، بیش از یک شخص ممکن نیست. 🟢 و آن خلیفةالله و قطب است و کلمه‌‌ی خلیفه به لفظِ واحد در کریمه‌ی: "إِنِّي جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَة" (بقره/۳۱) اشاره به وجوبِ وحدتِ خلیفه در هر عصر است. 📗 از دیدگاه ، باب سوم، ص ۱۱۲ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃