🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه) :
💠 در لغت فصیح قرآنی "قَدْر" مطلقِ اندازه و "قَدَر" اندازهی معیّن است: إِنَّا كُلَّ شَیءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَر (قمر/۵۰)
♻️ و هرچه که در خلقتِ دلربای نظامِ اَحسَن عالَم به وقوع پیوست، به اندازهی معیّن یعنی به حدّ و صورتی حساب شده است.
💠 کلمهی "خلق" به معنیِ ایجاد و اندازه است. اگر نجاری بخواهد یک "دَر" درست کند؛ اوّل تقدیر یعنی اندازهی آن و اندازهی اجزای آن را در نظر میگیرد، پس از آن اجزاء را به وفقِ تقدیر، میبُرد و میتراشد، سپس آنها را به فراخورِ فهم و بینشِ خود، به اَحسنِ وجه میپیوندد که به صورت و شکل "دَرِ" مطلوب درمیآید.
♻️ خداوند که انسان را در ذات، و صفات، و افعال، به صورت خود آفرید، در بارهی خود فرمود:
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّر (حشر/۲۵)
💠 از آن حیث که مُقَدّر است، خالق است. و چون به وفق تقدیر ایجاد میکند، بارئ است. و از اینکه صُوَر موجودات را به اَحسن وجه ترتیب میدهد و ترکیب میکند، مُصَوّر است.
♻️ پس هرچه که باید از صورت علمِ عنائیِ حقّ (= علمِ بسیطِ حق تعالی که عینِ ذات اوست) جَلّ و اَعلَی به عینِ خارجی تحقّق یابد، مسبوق به اندازه است. که چون به وقوع میپیوندد، به قَدْر و اندازهی معیّن ایجاد و اختراع میگردد.
💠 لذا در نگارستانِ جهان همه چیز حساب شده و به اندازهی شایسته و بایسته و بسنده، یعنی مهندسی شده آفریده شده است، که زیباتر از آن تصوّر شدنی نیست.
♻️ آری، چو حُسنِ ذاتِ خود، حُسن آفرین است،
جمیل است و جمال او چنین است.
📘 منبع: هزار و یک نکته، ادامهی #نکته ۵۶۰ ، صفحه ۳۱۳
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۳ : پیرامون زهد
🌸 وقتی بنده مواظبت کند و بر دوتای اوّلیِ زهد، یعنی ۱- ترک دنیا و ۲- تفریق آنچه که از دنیا جمع کرده است، استقامت ورزد، پس، از فضل خدا امید میرود که خداوند وی را برای دفع اراده و اختیار دنیا از قلبش موفّق کند؛
🍀 چونکه آن بخشندهی کریم، آن کسی را که بر ترک و تفریق برانگیخت را به اتمام میرساند و برای تو یادآوری آفات و عیوب دنیا را آسان میگرداند.
🌸 و مردم خیلی زیاد در این رابطه حرف زدند، بعضی گفتهاند دنیا را به جهت کمی بینیازی و زیادیِ مشقّت و نیز زود فانی شدنش و پستی شُرکایش ترک کردیم و رها نمودیم که گفته شده که از این گفتارِ بعضی، بوی رغبت و میل به دنیا نمودار است.
🍀 زیرا کسیکه از دوری شکایت میکند معلوم است که وصالِ به او را دوست میدارد، و کسیکه چیزی را به جهت شُرکای در آن، ترک میکند، در حقیقت آن را اَخذ میکند که اگر برایش به صورت اِنفرادی میبود، حتماً دنیا را اَخذ میکرد.
🌸 قولِ رسا در این باره گفتار دیگری است که: "همانا دنیا دشمن برای خداوند است و تو دوستدار او هستی، پس کسی که یکی را دوست دارد، دشمن او را بد میدارد".
🍀 و میگوید: برای اینکه دنیا در اصلش چیز چرکین و مُرداری است، آیا نمیبینی که در آخرش به قذرات و نجاست و فساد و متلاشی شدن و اضمحلال پایان مییابد؟
🌸 منتهی دنیا یک مُردار گندیدهای است که به پاکیزگی ضمیمه شد و بر اساس زیبایی مورد طلب قرار گرفته است. پس به ظاهر خودش، غافلان را فریفته است ولی عاقلان در آن، زهد را پیشهی خود ساختهاند.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۹۰ الی ۲۹۲ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🌷#پخش_زنده
🔸 افاضات استاد صمدی آملی
🔹 در ماه مبارک رمضان
✳️زمان: شبهای ماه مبارک (از شب سوم)، ساعت ۲۱
۴ فروردین ۱۴۰۲
❇️مکان: آمل . سبزه میدان . مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی ( ره)
🔸سایت پخش زنده
https://www.tajallieazam-live.com/
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸#زیارت صاحبنا « م ح م د » ابن الحسن العسکری(ع) ، امامُ زمانِنا (عج) در روز جمعه 🌸
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )