eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه): 💠 دوره‌‌ی اَسفار صدرالمتألّهین، در دو قِسم، علومِ اِلهیّه‌‌ی اَعَم و اَخَص است. و آن را یازده مرحله، و دَه موقِف، و یازده باب است. ♻️ مجلَّد اوّل، ده مرحله، و (مُجلّدِ) دوم که (شامل) جواهِر و اَعراض است، یک مرحله، و پس از آن، مراحل سپری می‌‌شود. 💠 مجَلّد سوم در الهیّات، دَه موقِف است. و (مجلّدِ) چهارم آن، در نَفْس، و اَطوار و اَحوال و معادِ آن، یازده باب است. که از مراحِل به مَواقِف، و از آن، به اَبواب منتهی می‌‌شود. ♻️ جناب صدرالمتألّهین، کتاب کبیرش را گاهی به حکمت متعالیه نام می‌‌برد و بسیاری به اَسفارِ اَربَعه. 💠 از افاداتِ حضرت آیت الله رفیعیِ قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) این‌که: کتابِ مذکور را مقامِ اِجمال است؛ که به این لحاظ، مُسَمّی به حکمتِ متعالیه است. و مقامِ تفصیل است، که به این نظر، مُسمّی به اَسفار اربعه است. ♻️ ذوق در لغت، (به معنیِ) چشیدن، و در اصطلاحِ اهل تحقیق، اَعنی الْعارفین بالله، به معنی دارا شدنِ انسان، اِسمی از اَسماءِ تعالی را است؛ 💠 که مَظهَر آن اسم می‌‌گردد و تواند به اِذنُ‌‌الله مطابقِ سلطانِ آن اسم، کارِ خدایی کند. ♻️ مثلاً در غیر، تصرّف کند. چنان‌که عیسی روح‌‌الله (عَلیه‌‌السّلام) ذائق، یعنی واجِدِ اسم شریفِ مُحیی و شافی بود که مرده زنده می‌‌کرد، و اَکمه و اَبرص را شفاء می‌‌داد. 💠 این اسم، معنای اسمِ لفظی است که عِینِ مُسمّی است به لحاظی؛ و غیرِ مسمّی است به اعتباری. و این دارایی غیر از داناییِ به مفاهیمِ اَسماء است. ♻️ مرحوم آخوند، به این معنیِ حکمت متعالیه، نام کتاب عظیمش را که اَمُّ‌‌الْکتاب اوست، و به اَسفار اِشتهار دارد، حکمت متعالیه نامیده است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۵۸۹ ، صفحه ۳۳۴ الی ۳۳۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀 ♦️♦️ ✍️ کتمان را تشدید کن و پیمان را تسدید. مواظبِ مراقبت باش و مراقب حضور و عبادت ، تا عبدالله شوی، عندالله شوی و مشمول کریمه‌ی: 🌷 "إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ" (قمر_۵۶) گردی. 🔸مردی به آفتاب یمنی، اویس قرنی گفت: « مرا اندرزی کن! » آن جناب گفت: "فَرِّ اِلی الله". این کلام کامل را از کتاب الله اقتباس کرد که نوح نبی عليه السلام به مردم فرمود: "فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ" (ذاریات_۵۱) 🔹آری ، سخن از قرآن باید آموخت و دهن از فرقان باید گرفت. ✍️ یک نَفَس از نَفْس ایمن مباش که دشمنی سخت رهزن و رهزنی سخت دشمن است. همواره در کمین است و اقتضای طبیعتش این است. 🔸از شهوت و شُهرَت بپرهیز و از معاشر ناجنس، به‌خصوص از نفس بگریز که: 🍃 نخست موعظه‌ی پیر می‌فروش این است 🍃 که از معاشر ناجنس احتراز کنید/ (حافظ ) 🔸دایماً طاهر باش، و به حال خویش ناظر باش، و عیوب دیگران را ساتر باش. 🔹با همه مهربان باش و از همه گریزان باش؛ یعنی با همه باش و بی‌همه باش. 🔸خداشناس باش، در هر لباس باش. تو که سلیمان‌زاده‌ای، حشمت دار؛ تو که صدیق حسن‌زاده‌ای ، وحشت دار. ✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) ✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۱ و ۱۲ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت هجدهم، پیرامون نیّت در عبادات و مراتب نیّت ➖ بقیه‌‌ی اقسام عبادات و عابدان 🌸 (در مورد نیّت در امور مباح) امکان دارد که از(انجام) مباح، قصدِ تلذّذ و تنعّم شود، در این‌‌صورت این مباح، نه طاعت حساب می‌‌شود و نه معصیت‌، جز این‌که از او سؤال می‌‌شود و بر آن محاسبه می‌‌شود. 🍀 کسی‌‌که چیزی از مباحِ دنیا آورد، در آخرت مورد عذاب واقع نمی‌‌شود ولی به همان مقدارِ مباح از نعمت‌‌های آخرت او کم می‌‌شود. 🌸 و تو از خُسرانِ اینکه برای چیزی عجله کنی که فانی شدنی است، نهی شدی. و ضرر کنی نعمت‌‌های زیادی را که برای همیشه می‌‌ماند. 🍀 برای همین است که بعضی از بزرگان گذشته گفته‌‌اند: من دوست دارم که در هر چیزی برای من، نیّت باشد. حتی در خوردن، نوشیدن، خوابیدن و داخل شدن در محلّ رفع حاجت. در همه‌‌ی اینها ممکن است که برای وجه‌‌الله قصد شود. 🌸 چون هر چیزی که سببِ بقای بدن، و فارغ شدنِ قلب از مهمّاتِ بدن باشد، بنابر دین، آن چیز معیّن خواهد بود. 🍀 هرکسی که قصدش از خوردن، برای تقویت یافتن بر عبادت باشد، و مرادش از وقاع و همبستر شدن، دین و خشنودیِ دل اهل منزل و فرزنددار شدن باشد، د این‌صورت او خدا را پرستش می‌‌کند. 🌸 چون با این کار امّت محمّد (صلّی‌‌الله علیهِ وآلهِ وسلّم) زیاد می‌‌شود. و نیز آن قصدش، به وسیله‌‌ی خوردن، و نکاح مطیع خدا خواهد بود. در حالیکه بیشترین حظّ و بهره‌‌های نَفْس همان خوردن و همبستر شدن است‌، و قصدِ خیر به این دو مُمتنع نیست‌ برای کسی‌‌که بر دل او همِّ آخرت غلبه نماید. 🍀 مباحات هم فراوان است و شمُردنِ نیّات در آنها هم امکان‌‌پذیر نمی‌باشد. و غیر آنچه را که ذکر کردیم با آن قیاس کن. 🌸 همین است معنای فرمایش پیامبر(ص) ‌ه فرمود: "همانا اعمال به نیّات است." و برای هر کسی همان چیزی است که نیّت کند. 🍀 پس کسی‌که هجرتش به سوی خدا و رسول او باشد، هجرتِ او، به سوی خدا و رسول خدا می‌‌رسد. و کسی‌‌که هجرت او به سوی دنیا باشد، به دنیا می‌‌رسد. با زنی ازدواج می‌کند پس هجرت او هم به سوی همان چیزی است که به سویش می‌‌رود. 🌸 رسول‌‌الله (صلّی‌الله علیهِ وآله) فرمود: "همانا خداوند به صورت‌‌های شما و به اَبدانِ شما نمی‌‌نگرد، دائماً به دلها و نیّات شما می‌‌نگرد." 🍀 و نیز حضرتش فرمود: همانا عبد، اعمالِ نیکو انجام می‌‌دهد و با آن اعمال نیکو به سوی ملائکه بالا می‌‌رود، در یک کتابی که مهر زده شده و در پیشگاهِ الهی به همان نامه‌‌ی عملش می‌‌رسد و خدا می‌‌گوید که: این صحیفه را بیاندازید چون که چیزی در آن نیست؛ 🌸 سپس به ملائکه ندا می‌‌شود برای این شخص، این و این ... را بنویسید، ملائکه عرضه می‌‌دارند: ای پروردگارِ ما، او که کاری از این‌‌ها را انجام نداده است! خدا می‌‌فرماید: او نیّت آن‌‌ها را کرده است.!! [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۳۰۲ و ۳۰۳ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔆🔆 🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷 🌷مجلس اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری 📒1️⃣ سرآغاز سخن (صفحه ۲۷) ✍️« مراتب طهارت » به عنوان ابتدایی ترین عمل و مرحله برای رسیدن به کمالات انسانی می باشد. مجلس را به صورت مجلس علم و عمل بپندارید. مجلس خود را مجلس « انس » قرار دهیم تا دلها به همدیگر نزدیک شوند ، زیرا آنچه اصل و محور است نزدیکی دلها است نه نزدیکی تن. 🔸در قرآن کریم در سوره مبارك حشر راجع به کفار آمده است که ایشان در دنیا به ظاهر با همدیگر جمع‌اند اما در دل، از یکدیگر متفرقند؛ لذا جهنّمیان در قیامت برخلاف بهشتیان که همدل‌اند و روی‌شان به طرف هم است، با هم همدل نیستند و از یکدیگر روی گردانند که: «یَومَ یَفِرّ المَرءُ مِن اَخیه✨ و اُمِّه و اَبیه✨ و صاحبَته وَ بَنیه» ( ۳۵ تا ۳۷سوره عبس) 🔸قرآن، بهشتیان را نسبت به هم همرو می‌داند و می‌فرماید: ایشان در بهشت با «کأس معینی» که در دست دارند به همدیگر تعارف می‌کنند. اما در مورد اهل جهنّم می‌فرمایند: ایشان در قیامت هم از دست برادران‌شان در فرارند و هم از دست خواهران‌شان، هم از پدر و مادر خود گریزانند و هم از همسر خود که نزدیک‌ترین فرد جسمی و محرمی با آنها است فرار می‌کنند. این سلسله اشخاص در آیات را باید بیشتر توجه کرد. 🔸خداوند در ابتدای آیه شریفه فرمود: در روز قیامت حتی دو برادر نیز با مشاهده‌ی حال یکدیگر از هم فرار می‌کنند، یعنی برخلاف آن‌چه که در عالم دنیا مشهود است و معمولاً دو برادر خواهان نزدیکی و رویاروییِ بیشتر با یکدیگرند؛اما در قیامت دو برادر پس از ظهور آنچه در باطن دارند از همدیگر فرار می‌کنند، و حتی نزدیک‌تر از دو برادر نیز، که پدر و مادر فردند، از فرزند خود خواهند گریخت و همچنین همسر فرد هم، از وی گریزان است. «الولد سر ابیه » بلکه از همسر نزدیکتر به انسان نیز که همان فرزندانند از جهنمی خواهند گریخت. 🔸قرآن کریم می‌فرماید: چه بسا همین‌هایی که به ظاهر باهم‌اند، در دل با همدیگر نیستند. هر کسی که دلش به دل دیگری راه داشت؛ قطعاً این دو دل به هم، رو می‌کنند و چون رو می‌کنند چهره‌ها و بدن‌هایشان نیز به یکدیگر رو می‌کنند. 🔸اما اگر دلی به دلی دیگر راه نداشت می‌بینید که بدن و چهره‌هایشان نیز از یکدیگر روی برمی‌گردانند و هر وقت به هم می‌رسند، از هم پشت می‌کنند. در این هنگام گرچه به ظاهر با هم جمع می‌شوند؛ اما اگر اهلِ دلی در بین آن‌ها باشد خواهد دید که آن‌ها به یکدیگر پشت کرده‌اند. 🔸اما اگر دو دل با هم مأنوس باشند اهل باطن درخواهند یافت که این دو به هم، رو کرده‌اند و لو این‌که یکی مثلاً در آمل و دیگری در فلان نقطه از دورترین نقاط کشور باشد. ✨آنچه ملاك است رو کردن «قلب‌ها» است.✨ ✴️ - صفحات ۲۷ الی ۲۹ ✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله ) 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) 💠 در آغاز فصل دوم باب ششم اَسفار، پس از اقامه‌‌ی براهین بر تجرّد عقلیِ نَفْس، به نقلِ ادلّه‌‌ی سَمعیّه از آیات و روایات عنوان کرده و فرموده است: ♻️ چون در این مطلب که اثبات تجرّد عقلیِ نَفْسِ ناطقه‌‌ی انسانی است، (بعد از براهینِ عقلی در فصول قبل) چند دلیلِ سَمعی از آیات و روایات ذکر کنیم؛ 💠 تا دانسته شود که عقل و شرع در این مسئله‌‌ی تجرّدِ نَفْس، مانند دیگر مسائل حِکمیّه باهم مُتطابق‌‌اند و از هم جدایی ندارند. ♻️ و حاشا که شریعتِ حقّه‌‌ی الهیّه، که خورشید درخشان است، احکامِ آن، مُصادِم (= صدمه زننده) معارف یقینیّه‌‌ی ضروریّه باشند و هلاک بر آن فلسفه‌‌ای که قوانین آن مطابق کتاب و سنّت نیست. () 💠 انسان و حیوان، بلکه نبات، بلکه همه‌‌ی موجودات، عشقِ غریزی و محبّت ذاتی به حیات و بقای ذاتِ خود دارند. ♻️ چون انسان مانند دیگر موجودات، محبّت جِبِلّی به حیات و بقاءِ ذاتیِ خود دارد؛ لذا هر چیزی را که حیات و بقایش را نافع است، جالِب و جاذِب (جلب کننده ، جذب کننده) و عاشق است. 💠 در حقیقت عشق و علاقه‌‌ی به آن‌ها، به واسطه‌ی عشق و علاقه به ذاتِ خودش است. و از آن‌چه که ضارّ (ضرر زنده، مُضر) به حیات و بقایش است، نفرت دارد و دافعِ آن است. ♻️ خداوند عالم به مصلحتِ کامله‌‌اش، دو قوّه‌‌ی شهوت و غضب به "انسان" عطاء کرد تا به یکی جلبِ نافع کند، و به دیگری دفعِ مانع. 💠 شهوت، در حقیقت و واقع، عشق و تمایل و محبّت است. و تا ناملایم پیش نیامده قوّه‌ی غضب مُنبَعِث نمی‌گردد. ♻️ پس غضب، فرعِ شهوت است. و اصل، عشق و محبت است: "یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ" 💠 خواجه طوسی در شرح نکته‌‌ای از نَمَط هشت اِشارات فرمود: پس از آن‌‌که ثبوتِ عشق برای جواهرِ عاقله، و ثبوتِ شوق برای بعضی از آن‌‌ها به وقوع پیوست و تقریر یافت، تنبیه بر ثبوتِ عشق و شوق برای باقیِ نفوس و قوای جسمانیّه فرمود.( ) 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۳۷ و ۳۳۸ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت هجدهم، پیرامون نیّت در عبادات و مراتب نیّت ➖ بقیه‌‌ی اقسام عبادات و عابدان، نیّت 🌸 رسول الله (صلّی‌‌الله علیهِ وآلهِ) فرمود: مردم چهار جورند؛ مردی که خدا با مال به سوی او می‌‌آید و به او علم داده نمی‌‌شود، این‌چنین شخصی با نادانی ِ خود مالش را هم تباه می‌‌سازد‌. 🍀 مردی می‌‌گوید که اگر خداوند مثل مال او را به من هم می‌داد، هرآینه من هم مانند او عمل می‌‌کردم. پس هر دو نفرشان در وِزْر و گناه یکسانند. 🌸 آیا نمی‌‌بینی چگونه در نیّت و محاسن عمل او شریک شده؟ و در بدی‌های او و غیر این خبر از اخبار دیگری که در این معنی داریم که فراوان هم هست. 🍀 و مراد از نیّت همان قول مَرد در جانش مثلاً در هنگام تدریس یا تجارت یا خوردن، نیست که نیّت کند که برای خدای تعالی تدریس، یا تجارت کنم، و گمان ببرد که این کارش به عنوان نیّت است، هرگز؛ 🌸 چون این کار، همان حدیثِ نَفْس، یا حدیثِ زبان، یا حدیثِ فکرت و انتقال از خاطری به خاطر دیگر است. در حالیکه نیّت از همه‌‌ی این‌ها جداست. 🍀 بلکه مراد از نیّت، آن انبعاث (= بعثت، برانگیختن) و برانگیختن و توجّه و مِیلِ نَفْس است به سوی آنچه که برای نَفْس ظاهر می‌‌شود که در آن چیز، غرض و هدفِ نَفْس وجود دارد، حال یا غرضِ زودرس و یا غرضِ دور. 🌸 میل اگر نباشد ممکن نیست که غرض را به صِرفِ اراده، اختراع و یا اکتساب نمود؛ بلکه مثلِ قولِ آدمِ سیر است که می‌‌گوید: من نیّت کردم که اشتهای غذا خوردن پیدا کنم و میل بدان نمایم! 🍀 و یا قولِ فارغ را می‌‌ماند که: نیّت کردم به فلانی عشق بورزم و دوستش داشته باشم و به قلبم او را بزرگ بدارم.در حالیکه این امر محال است؛ 🌸 بلکه راهی برای اکتسابِ صرفِ قلب به سوی چیزی و میل و توجّه قلب به طرف آن چیز نیست، مگر این‌که به وسیله‌‌ی اکتساب اسباب آن چیز باشد و آن اسباب هم گاهی مقدور انسان است و گاهی هم مقدور نیست. 🍀 و فقط نَفْس را به سوی فعل برمی‌‌انگیزاند که نَفْس بخواهد در انجام آن فعل، غرضی را اجابت کند که آن غرض، انگیزه‌‌ی مُلایمِ با نَفْس باشد. (ملایم= سازگار، هم‌‌سو) 🌸 و چیزی را که انسان به آن معتقد نباشد که غرضِ آن منوط به فعلی از افعال است، هرگز به طرف آن توجّه نمی‌‌کند و قصدِ ان نمی‌کند. و آن چیز هم از آن چیزهایی است که انسان قادر بر اعتقادِ آن در هر زمانی نیست. 🍀 و زمانی که به آن اعتقاد پیدا کرد، قلب بدونِ اِشتغال و فارغ شده به سوی آن چیز متوجّه می‌‌شود. البته در صورتی‌که قلب به غرضی قوی‌‌تر از این غرض مشغول نباشد و توجّه خود را به آن سوی مصروف نکرده باشد، که قهراً این غرض در هر زمانی مورد اعتقادِ درشخص، واقع نمی‌‌شود‌. 🌸 برای دواعی، (= جمع داعیه، انگیزه) و صوارف، (= جمع صارفه، منصرف کننده) و موانع هم اسبابِ فراونی است. و تقویت ایمان به وسیله‌‌ی شرع و تعظیمِ ثواب، و تقلیب (= برگرداندن) و عاقبت اندیشیِ امرِ دین در قلب، و اهتمامِ به آن، تو را بر نیّت‌‌ِ انگیزه‌‌ها و اَغراض کمک می‌‌نماید. و خداوند توفیق دهنده‌‌ی کمک‌‌‌کار است. 📗 منبع: ، صفحه ۳۰۳ و ۳۰۴ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) 💠 رساله‌‌ی عشقِ شیخ، (بوعلی سینا) با شش رساله‌‌ی دیگر وی، و سه نَمَط آخر اشارات با ترجمه‌‌ی به فرانسه در لندن به طبع رسیده است و مجموعه‌‌ای بسیار مفید و مُغتَنم است. ♻️ شیخ در این مسئله (عشق) از مَشّاء فاصله گرفته است، چه همه‌‌ی آن‌‌ها (مَشّاء) قائل نیستند که همه‌‌ی اشیاء را ادراکات است. 💠 صدرالْمتألّهین از فصل هفدهم موقِف هشتم الهیّاتِ اسفار تا آخر آن، در هفت فصل به تفصیل در عشق و محبِت بحث فرموده است. ♻️ و همه‌‌ی مطالبِ رساله‌‌ی عشقِ شیخ، در آن هفت فصل مُندرج است. و فصلِ بیستمِ آن، مُعَنْوَن (=عنوان، مقدمه) به عنوانِ فصلِ پنجم رساله‌‌ی عشقِ شیخ است. 💠 و در آخر این فصل، بحثی بسیار محقّقانه در اتّحاد دارد که افرادِ ظاهربینِ مُتَقَشِّف (= زاهد مسلک)، از مغز و معنیِ آن، آگاهی ندارند و غرضِ اصلیِ آن جناب را؛ در این‌‌که وِصالِ نَفسانی و روحانی، اتّحاد است، و این معنی در جسمانی حاصل نمی‌‌شود، متوجه نمی‌‌شوند و به ژاژخوایی (= بیهوده‌‌گویی، سخن بی‌‌معنی) و یاوه‌‌سرایی دهان می‌‌گشایند. ♻️ و گفتار آخوند همان است که خواجه زین‌‌الدّین فرمود و در رسائلِ باباافضل، با تعبیر دیگر آمده است: 💠 هر محبوب که بُوَد، در نَفْسِ مُحِبّ باشد و هیچ مُواصِلَت (= اتّصال، پیوستگی) قوی‌‌تر از آن نیست. ♻️ این مُواصلَت که در صورت طلبیده شود، آن است که جَسدِ محبوب، با جَسدِ مُحِب مُتجاوِر شود و مُتداخِل نتواند شد. 💠 و در نَفْس چه جای مُتداخِل، که متّحد گردند؛ و چون اتّحاد، خرسند و خشنود نمی‌‌کند، به مجاوِرَتِ اجساد کِی قناعت اُفتد؟! ♻️ و این اسباب که از بیرون می‌‌جویند، سببِ زیادتیِ بی‌‌خبری و بی‌‌خودی و تَفرَقَت، و غایتِ ضِلالَت است. 💠 این کلامِ خواجه در غایتِ اِستواء و متانت است. و فرمایش جناب صدرالْمتألّهین بر این اساسِ رَصین (=محکم، استوار) و قَویم (=نیکو، درست) است ♻️ برای توضیح و تبیینِ بیشتر، به کتاب دروس اتّحاد "عاقل به معقول" بخصوص درس هفدهمِ آن، رجوع شود. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ، صفحه ۳۳۹ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🍀🍀🌹🌹🍀🍀 ♦️♦️ ✍️ قرآن صورت کتبیّه‌ی انسان کامل، اعنی حقیقت محمدیه صلی الله علیه و اله و سلم است. ببین تا چه اندازه بدان قرب داری. رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: "اِنّ هذا القُرآن مَأدُبة الله" بنگر بهره‌ات از این مأدُبه تا چه حد است. 🔸ولی‌الله اعظم، امام اول علیه‌السلام به فرزندش محمّد بن حنفیه ، اندرز همی‌کرد که: « درجات بهشت به عدد آیات قرآن است و در رستاخیز به قاری قرآن گویند بخوان و بالا برو، و بعد از نبیّین و صدّیقین کسی در بهشت به رتبت وی نیست؛ و اعلم انّ درجات الجنة علی عدد آیات القرآن فاِذا کانَ یوم القیامه یقال لقارئ القرآن اقرأ وارق فلا یکون فی الجنه بعد النبیّین والصدّیقین ارفع درجة منه .» این بیان وصیّ چون آن کلام نبیّ بسیار کوتاه و بلند است. خدای متعال داند که ارزش آن‌ها چند است. ✍️ از اَمل چشم پوش و در عمل کوش. ▪️ مرد جست ‌‍وجوی باش نه گفت‌وگوی. ▪️ از دریا بخواهد نه از جوی. ▪️ از فضول کلام چون فضول طعام دست بدار. ▪️ سبک‌بار باش نه سبک‌سر و سبک‌سار. 🔸خروس در سحر به ذکر قدّوس سبّوح در خروش است، کم از خروس مباش. ▪️چون به خروش آمدی، بدان‌که بهترین عطای دوست لقای اوست. مترصّد باش که: 🍃 گدایی گردد از یک جذبه شاهی 🍃 به یک لحظه دهد کوهی به کاهی ( شبستری ) ✅ علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) ✅ کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۲ و ۱۳ 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا ) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت ۱۹: پیرامون اخلاص 🌸 اخلاص بر دو قسم است: ۱- اخلاصِ عمل، ۲- اخلاص طلبِ آخرت 🍀 اخلاصِ عمل، همان اراده‌‌ی تقرّب به سوی خداوند تعالی، و تعظیمِ اَسرارِ او، و اجابتِ دعوت او، و برانگیخته شدنِ بر آن، بر اساسِ اعتقادِ صحیح است. 🌸 و ضدّ اخلاص در عمل، نفاق است که تقرّب جُستن به سوی خدا نیست‌. لذا عمل را حبط (= باطل) می‌‌کند، و عمل را از اینکه بخواهد برای نزدیکی به حقّ باشد که برایش مستحقّ ثواب باشد، بیرون می‌‌برد. 🍀 اما اخلاص در طلبِ آخرت، همان اراده‌‌ی نفع اُخروی به وسیله‌‌ی عملِ خیر است. 🌸 حوّاریونِ حضرت عیسی عرض کردند خالص از اعمال چیست؟ در جواب فرمود: آنکه برای خدا عمل کنی و دوست نداشته باشی که اَحَدی تو را مدح کند. و این کار هم ترک دنیا را در پی دارد. 🍀 و این‌که حضرت عیسی اختصاصاً ترکِ دنیا را در این نوع اخلاص ذکر کرد برای آن است که دنیا قوی‌‌ترین اسباب برای مَشوُب کردنِ اخلاص است. 🌸 از پیامبر ما (ص) در مورد اخلاص سؤال شد، در جواب فرمود: می‌‌گویی که پروردگار من خداست، آنگاه بر همین گفتارت استقامت می‌‌ورزی بدان نحوی که امر شدی استقامت می‌‌نمایی. 🍀 این مطلب اشاره به این دارد که همه‌‌ی ماسِوای خدا را، از مجرای نظر قطع می‌‌کنی و این کار حقّاً همان اخلاص خواهد بود. 🌸 و ضدّ این نحوه اخلاص همان ریا است که ریا، اراده کردنِ نفعِ دنیا به وسیله‌‌ی عمل آخرت است که عمل را از قبول و پاداش بیرون می‌‌برد. [ ادامه دارد ....] 📗 منبع: ، صفحه ۳۰۵ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃