قال الحسین (ع):
🔘إِنَّ الْبَخِيلَ مَنْ يَبْخَلُ بِالسَّلَام.
🔘لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّاد
🔘 إِنَّ أَعْجَزَ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاءِ وَ إِنَّ أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلَام
🔆بخیل کسی است که #سلام بخل بورزد.
🔆برای سلام هفتاد خوبی و پاداش هست، شصت و نه تا برای آنکه آغاز میکند و یک خوبی برای کسی که جواب میدهد و بهخوبی بازمیگرداند.
🔆ناتوانترین مردم کسی است که از دعا ناتوان باشد و بخیلترین مردم کسی است که به سلام بخل کند.
🔺 سلام میتواند #عادت باشد، در نتیجه این عادت، بهتدریج از باد خود خالی میشود و جز پوستهای از آن باقی نمیماند و میتواند اعلام وضعیت تو باشد، که در مقصد و روش و راه، با سلام همراه هستی و همراهی میکنی و در گفتار و رفتار و پندار بهسلامت میگویی و میخواهی و میپنداری. تو اعلام میکنی که من با تمامی وجودم یعنی با زبان و ذهن و قلب و عمل و برخوردهایم برای تمامی وجود تو، این سلامت را و این آرامش را خواستارم و بهسلامت موقعیتها و برخوردها و نعمتها و بازدهی تو فکر میکنم و نمیخواهم آلودگی و آفتی در این وسعت وجود تو از من، خانه کند و دامنگیر شود.
🔺این اعلام وضعیت از دو طرف و از شرایط و خواستههای این دو طرف میتواند سلم و دوستی و #هماهنگی و همدلی را برساند. با سلام و جواب هماهنگی و همراهی در مقاصد و در راه و روش روش کار اعلام میشود. #سخاوت این است که تو برای چنین سلامتی و هماهنگی و دوستی، کوشا باشی و سرمایه بگذاری و با هر کس که برخورد میکنی این سلامت و دوستی را بیاوری و بیماریها و آفتهای او را پاک کنی و خستگیها و رنجهای او را بزدایی.
🔺و حداقل این است که این سلم و سلام را بخواهی و برای آن #دعا کنیم، آن کس که نمیکوشد و نمیخواهد و نه دعا میکند، #بخیل عاجزی خواهد بود که وجودش و رفتارش فتنه و مشکل بار میآورد و آفت میبارد.
🔺 نکته دوم در خوبیهایی است که با سلام همراه است و سهم بیشتر برای کسی است که #آغاز کرده و یک سهم برای کسی است که جواب دادهاست. این تقسیم باعث #مسابقه و پیش گرفتن خواهد شد، تا در نیت و اقدام و برخورد، سلام و سلم و سلامت را بر همه بریزی و همه را زیر پوشش بگیری.
ازاینگذشته این تقسیم به خاطر شروع کردن و سنت گذاشتن خواهد بود؛ چون آن کس که #سنت خوبی را پایه میگذارد، بهره هر آن که بدان عمل میکند، برای او خواهد بود و از بهرههای بسیار فقط یک سهم را نخواهد داشت.
#کتاب_چهل_حدیث_از_امام_حسین علیهالسلام، علی صفائی حائری ص 137-139.
#هیئت_تراز؛ آداب مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب
البته این را هم به شما عرض بکنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضهخوانها اصرار می کنند که #بلند_گریه_کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه «صدا، صدای این جمعیت نیست»؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه «صلوات، صلوات این جمعیت نیست»! شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان.
گرم شدن مجلس به این شیوهها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است.
(بیانات در دیدار جمعی از مداحان 13/03/1389)
#مقام_معظم_رهبری
رسالت مداحان؛ پرهیز از کارهای نمایشی جمعی
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
.
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (8)
🔰پاسخ به شبهات
چند سال پیش در كتابی دیدم كه نویسنده مقایسه ای میان حسین بن علی و عیسی مسیح كرده بود؛ نوشته بود كه عمل مسیحی ها بر عمل مسلمین (شیعیان) ترجیح دارد، زیرا آنها روز شهادت عیسی مسیح را جشن می گیرند و شادمانی می كنند ولی اینها در روز شهادت حسین بن علی مرثیه خوانی و گریه می كنند. عمل آنها بر عمل اینها ترجیح دارد، زیرا آنها شهادت را برای عیسی مسیح موفقیت می دانند نه شكست، و چون موفقیت می دانند شادمانی می كنند، اما مسلمین شهادت را شكست می دانند و چون شكست می دانند گریه می كنند. خوشا به حال ملتی كه شهادت را موفقیت بشمارد و جشن بگیرد، و بدا به حال ملتی كه شهادت را شكست بداند و به خاطر آن مرثیه خوانی كند.
جواب این است كه
1️⃣اولاً دنیای مسیحی كه این شهادت را جشن می گیرد، روی همان اعتقاد خرافی است كه می گوید عیسی كشته شد تا بار گناه ما بریزد، و چون به خیال خودش سبكبال شده و استخوانش سبك شده آن را جشن می گیرد. درحقیقت او جشن سبكی استخوان خودش را به خیال خودش می گیرد، و این یك خرافه است.
2️⃣ثانیاً این همان فرق اسلام و مسیحیت تحریف شده است كه اسلام یك دین اجتماعی و مسیحیت دینی است كه همه ی آن چیزی كه دارد اندرز اخلاقی است. گاه به یك حادثه از نظر فردی نگاه می كنیم و گاه از نظر اجتماعی. از نظر اسلام، شهادت حسین بن علی از دیدگاه فردی یك موفقیت بود. برای شخص حسین بن علی این شهادت شكست بود یا موفقیت؟ هر مسلمانی می گوید موفقیت، و خود حضرت هم روز اول فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلی جیدِ الْفَتاةِ، وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» . از نظر یك انسان و از نظر خود شهید، شهادت موفقیت است.
اما اسلام یك طرف دیگر هم دارد؛ قضایا را همیشه از جنبه ی شخصی مطالعه نمی كند، از جنبه ی اجتماعی هم مطالعه می كند. حادثه ی عاشورا از جنبه ی اجتماعی و نسبت به كسانی كه مرتكب آن شدند، مظهر یك انحطاط در جامعه ی اسلامی بود. لذا دائماً باید یادآوری بشود كه دیگر چنین كاری را مرتكب نشوند.
این همان «آخی» است كه یك ملت می گوید: ما مسلمانها چنین كاری كردیم؟ ! لعنت به كسانی كه چنین كاری كردند، پس دیگر چنین كاری نكنیم.
3️⃣ثالثاً این موضوع برای صیقل دادن احساسات اسلامی و انسانی است، اما به شرط اینكه ما این را درست درك بكنیم. امروز روزی نیست كه آدم سرش را زیر آب بكند. ما باید در اوضاع مذهبی خودمان رفرم ایجاد كنیم؛ البته نه در مذهب بلكه در كار خودمان. اشتباهات ما كه به مذهب مربوط نیست.
#کتاب_حماسه_حسینی ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 25-23.
#شهید_مرتضی_مطهری
#اسلام_و_مسیحیت
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞#روایتگری | #روایت_حماسه
🔻 نماز ظهر عاشورا،دروغ صدام ...
🎙راوی: آقای#قاسم_صادقی
📍 شهید محمد یزدانی
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیهالسلام🖤
👌خاطرات شهید بابایی و اجازه از حضرت امام ره جهت ادای نذر در محرم ...
🎥 حجت الاسلام و المسلمین عالی
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| «باب الحسین اوسع»
🔺گزیدهای از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در باب «اهمیت عزاداری»
📎به همراه تصاویری منتشر نشده از عزاداری طلاب مدرسه علمیه رشد محضر مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🔘ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا
➕محاصره امام حسین علیه السلام و ورود ایشان به کربلا
🔰معجم الكبير؛ طبرانی: ج 3 ص 108
... فَلَمّا احيطَ بِحُسَينٍ عليه السلام حينَ قُتِلَ قالَ: مَا اسمُ هذِهِ الأَرضِ؟ قالوا: كَربَلاءُ، قالَ: صَدَقَ اللّهُ ورَسولُهُ، أرضُ كَربٍ وبَلاء...
ترجمه: هنگامى كه او را براى كُشتنْ محاصره كردند، پرسيد: «نام اين سرزمين چيست؟».گفتند: كربلا.
فرمود: «خدا و پيامبرش راست گفتند؛ سرزمينِ كَرْب (اندوه) و بلاست».
➕سخنان امام حسین علیه السام هنگام ورود به کربلا و برپاکردن خیمه ها
🔰الفتوح؛ ابن اعثم: ج 5 ص 83
... فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام لِأَصحابِهِ: انزِلوا، هذا مَوضِعُ كَربٍ وبَلاءٍ، هاهُنا مُناخُ رِكابِنا، ومَحَطُّ رِحالِنا، وسَفكُ دِمائِنا. قالَ: فَنَزَلَ القَومُ، وحَطُّوا الأَثقالَ ناحِيَةً مِنَ الفُراتِ، وضُرِبَت خَيمَةُ الحُسَينِ عليه السلام لِأَهلِهِ وبَنيهِ، وضَرَبَ عَشيرَتُهُ خِيامَهُم مِن حَولِ خَيمَتِه.
ترجمه: حسين عليه السلام به يارانش فرمود: «فرود آييد كه اين جا، جايگاه اندوه و بلاست! اين جا، محلّ فرود آمدن مَركبهايمان، و اين جا محلّ بار و بُنه ما و ريخته شدن خونمان است». آنها پياده شدند و بارهايشان را در جايى كناره فرات، فرود آوردند و خيمهاى را براى حسين عليه السلام و همسران و فرزندانش، بر پا كردند و خويشان حسين عليه السلام، گِرداگِرد خيمه او، خيمه زدند.
➕حمله دشمنان به خیام امام حسین علیه السلام و غارت آن ها
🔰مقتل الحسين خوارزمی: ج 2 ص 37
أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَيمَةِ، ومَعَهُم شِمرُ بنُ ذِي الجَوشَنِ، فَقالَ: ادخُلوا فَاسلُبوا بِزَّتَهُنَّ. فَدَخَلَ القَومُ فَأَخَذوا كُلَّ ما كانَ بِالخَيمَة...
ترجمه: دشمنان، پيش آمدند تا به گرد خيمهها حلقه زدند. شمر بن ذى الجوشن نيز با آنها بود. او گفت: به درون خيمهها برويد و جامهها و متاعشان را بگيريد. مردم، وارد شدند و هر چه در خيمهها بود، برداشتند...