eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
715 دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
6.9هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
320.mp3
457.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 320 🗓1399/09/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از Ali
باسلام واحترام ،این نمونه طرحی است که معاون محترم تهذیب مدرسه امام خمینی ره ارومیه اجرا می کند در صورت صلاحدید استفاده بفرمایید .
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: نماز شب، مایه استواری شماره‌ ۱6 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره ۱3 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇 آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند. عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند. طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند. آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند. علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم! از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم. 1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49) هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم. این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است. 2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16) و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند. این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند. 3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».) به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟ فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند. پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!. این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است. 4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود: «صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110) گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از Ali
MaghamAmin4 RGB lite.pdf
17.47M
ماهنامه ویژنامه طلبگی و کرونا جمادی الاول ۱۴۴۲ 📄برای ارتباط با ماهنامه مقام امین @Magham_Amin آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌ سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس "صفات عاقل" صفت عاقل به چه کسی اطلاق می‌شود که در آیه شریفه می‌فرماید: شما تعقل نکردید؟ مگر رسولان نیامدند و به شما اطلاع ندادند که چنین رزوی هست؟ چرا در معقولات تفکر نکردید؟ عاقل کسی است که اگر کسی جاهل بود و به او جسارتی کرد، از او می‌گذرد و ذهن خودش را به این چیزها مشغول نمی‌کند. مؤمن همه کس را از خودش بالاتر می‌داند اما عاقل کسی است که در فضائل انسانی بسیار پیشرو است و بسیار بهره‌مند از اخلاق انسانی است. حلم، علم،‌ گذشت، جوان‌ها را اولاد خودش دانستن، تلقی بزرگان بر پدر بودن، همسالان را برادر خود دانستن، تواضع و کرنش نسبت به مادون خودش و ... از صفاتی است که در انسان عاقل فراوان است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
46.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی. 💻 ۹۹/۹/۲۶ | @Khamenei_ir
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 17 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول) گروه‏های منحرف نشانه‏هایی دارند. این نشانه‏ها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهای‏شان نمودار می‏گردد. پاره‏ای از این نشانه‏ها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانه‏ها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد. بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام می‏كنیم، سیاهی لشكر آن محسوب می‏شویم و از آنها به شمار می‏رویم. حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید: مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛ هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است. (نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287) بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد: «وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛ هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است. (مائده 5: آیه 51. ) انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به امت خود سفارش می‏فرمودند: وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛ ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید. (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130) امام صادق علیه‏السلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمی‏داشت و می‏فرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنی‏امیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. ) بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسان‏ها رخ می‏دهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشته‏است. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار می‏رود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمی‏دارد. با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال می‏فرماید: «وَ مَن یعَظِّمْ شَعَـلـءِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛ بزرگ‏داشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است. (كافی، ج 4، ص 271) هم‏چنین می‏فرماید: «یـأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَـلـءِرَ اللَّهِ»؛ ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید. (مائده 5: آیه 2. ) ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه321، آیات 126 تا 135 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
321.mp3
563.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 321 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
242.pdf
118.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️در خواست صبر و استقامت در برابر دشمنان 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از مهدی یاور
​💢پیام مدیر مدرسه علمیه فخریه راور به مناسبت شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه بِسْمِ اللّٰه الرَحمنِ الرحیمٖ 🔹وحدت حوزه و دانشگاه نه یک امر فرمایشی و سالانه، بلکه حقیقتی انکارناپذیر برای حیات معنوی و رشد اجتماعی جامعه اسلامی می‌باشد و یکی از راه‌های تشکیل دولت اسلامی و بهره‌مندی از این شجره طیبه مأمول، رسیدن به وحدت واقعی حوزه و دانشگاه است؛ وحدتی که ریشه در عقاید تشکیلاتی هر دو طرف دارد. حوزه و دانشگاه، با وحدت خویش، پازل انتظار را تکمیل می‌کنند و آدمی را در مسیر ظهور و ولایت کبرای الهی به حرکت درمی‌آورند. هرگاه این دو بال بر پیکره انقلاب اسلامی قرار گیرند، آن را به اوج می‌رسانند و مغبوط تمامی جوامع بشری می‌سازند که از آن به «صدور معنوی انقلاب اسلامی» به دیگر جوامع تعبیر می‌شود و این امر، مقدمه‌ای انکارناپذیر بر ایجاد تمدّن بزرگ اسلامی خواهد بود. وحدت حوزه و دانشگاه، نه کلمه‌ای بر افواه متکلّمین، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تحقّق آمال صد و بیست و چهار هزار پیامبر معصوم و ائمّه اطهار -علیهم السلام- می‌باشد. حیات توحیدی جوامع بشری در عرصه مادی و معنوی، مرهون این پیوند خجسته است و آرزوی هر مُصلحی در طول تاریخ، دستیابی و عمل به این سبک زندگی بوده است. در پایان، درود و سلام می‌فرستیم بر روان پاک شهید عزیز، مفتحِ والا مقام که این فتح الفتوح بی بدیل، برای جامعه اسلامی، در راستای تربیت جوان مؤمن انقلابی، به دست ایشان شکل گرفت. از خداوند متعال خواستاریم که ما را به عنوان یک خادم در این عرصه خطیر، لایق بداند و توفیقمان دهد تا هر چند به اندازه موری، حاملان باری در این حرکت عظیم باشیم. همچنین این روز وحدت‌آفرین را به جامعه دانشگاهی شهرستان راور، اعم از مدیر،کارکنان و اساتید معزّز دانشگاه تبریک عرض می‌نمایم و بهترین‌ها را در دنیا و عقبی برای ایشان خواستارم. يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
آفریدون: ⭕️حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) کهنوج به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: ✔️بسم‌الله الرحمن الرحیم 🔺27آذر ماه سالروز شهادت و عروج ملکوتی شهید بزرگوار آیت ا… دکترمفتح پایه گذار وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داریم، شهید بزرگواری که امام عزیزمان در وصف ایشان فرمودند: “شهید مفتح، شهید حوزه و دانشگاه است. 🔺همواره وحدت به عنوان عنصر تعالی و هم افزایی شناخته شده و در تاریخ  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دو قشر روحانیت و دانشگاهی پیشگام این حرکت انقلابی بودند که با بصیرت و هم اندیشی همسو با عموم مردم نقش  تاثیرگذار خود را در این پیروزی رقم زدند 🔺 از جمله مهمترین عرصه‌ای که حوزه و دانشگاه در کنار هم می‌توانند در آن از اثر بخشی بالایی برخوردار باشند حوزه فرهنگ است که جامعه دانشگاهی و جامعه روحانیت با تداوم مسیر تفکر و اندیشه و با حفظ وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه فکری که منشاء حرکت های مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه است در حفظ فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی در مقابل هجمه ها و اندیشه های تفرقه افکن بیگانگان تاثیر گذار بوده و اقتدار و اتحاد نظام جمهوری اسلامی را نشان خواهند داد.متن جامعه و مردم نیز هم به حوزه و هم به دانشگاه به عنوان قطب‌های علمی، معرفتی و فرهنگ ‌ساز اعتماد بالایی دارند . 🔺امید دارم جامعه دانشگاهی همواره در جهت نیل به اهداف عالی و مقدس علمی و پژوهشی و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه با همگرایی بیشتر، در مسیر پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر نظام اسلامی گام بردارند. ✏️حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج)شهرستان کهنوج
⭕️حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) کهنوج به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: ✔️بسم‌الله الرحمن الرحیم 🔺27آذر ماه سالروز شهادت و عروج ملکوتی شهید بزرگوار آیت ا… دکترمفتح پایه گذار وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داریم، شهید بزرگواری که امام عزیزمان در وصف ایشان فرمودند: “شهید مفتح، شهید حوزه و دانشگاه است. 🔺همواره وحدت به عنوان عنصر تعالی و هم افزایی شناخته شده و در تاریخ  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دو قشر روحانیت و دانشگاهی پیشگام این حرکت انقلابی بودند که با بصیرت و هم اندیشی همسو با عموم مردم نقش  تاثیرگذار خود را در این پیروزی رقم زدند 🔺 از جمله مهمترین عرصه‌ای که حوزه و دانشگاه در کنار هم می‌توانند در آن از اثر بخشی بالایی برخوردار باشند حوزه فرهنگ است که جامعه دانشگاهی و جامعه روحانیت با تداوم مسیر تفکر و اندیشه و با حفظ وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پایگاه فکری که منشاء حرکت های مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه است در حفظ فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی در مقابل هجمه ها و اندیشه های تفرقه افکن بیگانگان تاثیر گذار بوده و اقتدار و اتحاد نظام جمهوری اسلامی را نشان خواهند داد.متن جامعه و مردم نیز هم به حوزه و هم به دانشگاه به عنوان قطب‌های علمی، معرفتی و فرهنگ ‌ساز اعتماد بالایی دارند . 🔺امید دارم جامعه دانشگاهی همواره در جهت نیل به اهداف عالی و مقدس علمی و پژوهشی و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه با همگرایی بیشتر، در مسیر پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر نظام اسلامی گام بردارند. ✏️حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج)شهرستان کهنوج
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: آرامش معنوی شماره22 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض شدید به دولت، شورای‌عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات: ⭕️ خیلی مهم است. ⭕️ فضای مجازی بدون اختیار ما و از بیرون داره اداره میشه. ⭕️ کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را هدایت و مدیریت می‌کنند. ⭕️ ما نمی‌توانیم مردم را بی‌پناه در فضای مجازی رها کنیم. ⭕️ مورد تاکید ماست. ⭕️ از زمان‌بندی‌ها عقب‌ند و سیاست‌ها اعمال نمیشه... 🗓 سخنرانی ، دوم شهریورماه ۱۳۹۹، خطاب به اعضا هیئت دولت 👇👇 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺خانه سبز / قسمت هفتم / عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟🌺 عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟ ازدواج در حقیقت نوعی مشارکت همه جانبه است که در آن دو انسان باید از جهات گوناگون با یکدیگر تناسب داشته باشند ؛ تناسب اعتقادی ، تناسب اجتماعی ، تناسب عقلانی و ... . ما در ازدواج تمامی نیازهای سطوح مختلف خود را از ابتدایی ترین نیازهای حیوانی تا عالی ترین نیازهای انسانی به مشارکت می گذاریم ! برای تشکیل یک خانواده تناسب بین دو انسان برای برآوردن نیازها لازم است ! بنا بر این برای ازدواج ما باید به انسانی بیندیشیم که بتواند قسمت مهمی از نیازهای ما را برآورد . برای ازدواج انسانی را انتخاب کنیم که در برآوردن نیازهای ما ، همراه و همسر باشد ! نه این که تنها به دلیل عشقی که تاریخ مصرف دارد و به زودی با ازدواج رو به افول می نهد کسی را به همسری برگزینیم که بعد از افول ستاره ی عشق ببینیم که هیچ تناسبی با ما نداشته است ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت سوم) »»» جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان🌺 جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان (قسمت اول) در فرآیند تربیت کودک در خانواده، امام رحمه الله برای مادران جایگاهی ویژه و منحصر به فرد قائل بود. به تعبیر حضرت امام رحمه الله، کسی در این زمینه نظیر مادر نیست. حضرت امام در سخنان مختلف خویش با عنوان ها و تعبیرهای گوناگونی، نقش ممتاز مادران را گوشزد می کند و آنها را با موقعیت و مسئولیت خویش آشنا می سازد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود: الف) نقش زن، بالاتر از نقش مرد «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند».(صحیفه نور، ج 14، ص 130.) ب) خدمت مادران، بالاتر از خدمت معلم و دیگران «خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است و این امری است که انبیا می خواستند».(صحیفه نور، ج 14، ص 131.) ج) بزرگ ترین مسئولیت و شریف ترین حرفه «این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را دارد؛ شغل بچه داری. شریف ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان به جامعه. این همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیا فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خاتم انبیا آمدند انسان درست کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 261.) د) دامن های سرنوشت ساز «یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود».(صحیفه نور، ج 8، ص 162.) ه) انسان سازی قرآن و زن «قرآن کریم، انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز».(صحیفه نور، ج 5، ص 153.) و) زن، تربیت کننده مردان و زنان «مردها در دامن شما بزرگ شدند. شما تربیت کننده مردها هستید. قدر خودتان را بدانید. اسلام قدر شما را می داند».(صحیفه نور، ج 5، ص 178.) «از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت می شود».(صحیفه نور، ج 22، ص 219.) «زن، پرورش ده زنان و مردان ارجمند است... دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».(صحیفه نور، ج 6، ص 194) ز) تربیت، بالاترین حرفه زنان «شما خانم ها به طوری که حالا خودتان می گویید، معلم هستید. دو شغل شریف دارید. شما خانم ها دو تا شغل بسیار شریف دارید، یکی شغل تربیت فرزند که این از همه شغل ها بالاتر است. یک فرزند خوب اگر شما به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالم».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّٰهُمَّ وَمَنْ أَرادَنِى بِسُوءٍ فَأَرِدْهُ، وَمَنْ كادَنِى فَكِدْهُ، وَاجْعَلْنِى مِنْ أَحْسَنِ عَبِيدِكَ نَصِيباً عِنْدَكَ، وَأَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ، وَأَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ، فَإِنَّهُ لَايُنالُ ذٰلِكَ إِلّا بِفَضْلِكَ، وَجُدْ لِى بِجُودِكَ، وَاعْطِفْ عَلَىَّ بِمَجْدِكَ؛ وَاحْفَظْنِى بِرَحْمَتِكَ، وَاجْعَلْ لِسانِى بِذِكْرِكَ لَهِجاً، وَقَلْبِى بِحُبِّكَ مُتَيَّماً، وَمُنَّ عَلَىَّ بِحُسْنِ إِجابَتِكَ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى، وَاغْفِرْ زَلَّتِى، فَإِنَّكَ قَضَيْتَ عَلىٰ عِبادِكَ بِعِبادَتِكَ، وَأَمَرْتَهُمْ بِدُعائِكَ، وَضَمِنْتَ لَهُمُ الْإِجابَةَ...... 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
باعرض سلام ۱۶۴۰ رابدون هیچ مربع وستاره ای شماره گیری کنید تا در شب جمعه به حرم سیدالشهداء علیه السلام متصل شوید التماس دعا