eitaa logo
⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
267 دنبال‌کننده
385 عکس
32 ویدیو
2 فایل
ا﷽ا 📝کونوا نقاد الکلام...🔍 🔻مسائل تاریخی و فقهی و اعتقادی و سیاسی و طنز و شعر، نقد و تحلیل 🔶ناشناس برای ارسال نظرات و انتقادات و سوالات 🌐https://harfeto.timefriend.net/16739583446503 💠آیدی ارتباطی: @tabrizi_110
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱) ⭕️فقیه بصیر و متکلم خبیر شیعه خواجه نصیر الدین طوسی(ره) با خلافت بنی عباس (علیهم اللعنة) چه کرد؟ 1⃣تقرب به پادشاهان مغول و اسلام آوردن هلاکوخان و همسر او و شیعه شدن شان 2⃣در اثر همین تقرب و شیعه کردن پادشاه مغول ایلخانی خواجه نصیر الدین وزیر و محرم پادشاه شد و او را تدبیر می کرد 3⃣وزیر شیعه آخرین خلیفه عباسی مستعصم بالله به خواجه نامه نوشت و درخواست کمک و انتقام از ظلم خلفای عباسی کرد چرا که شیعه کشی می کردند 4⃣خواجه نصیر الدین پادشاه مغول را تشویق به جنگ کرد و در اثر همین جنگ خلافت منحوسه عباسیه از بین رفت و با مشورت خواجه مستعصم کشته شد ☑️همانطور که شهید ثالث علامه قاضی شوشتری فرموده است استبعاد در اسلام و تشیع هلاکوخان توهمی بیش نیست و قرائن دیگر از قبیل اینکه اسامی اولاد هلاکوخان مزین به اسامی اسلامی اهل بیت علیهم السلام است خود نشانگر اسلام اوست، همچنین جنگ شان با اسماعیلیه و عباسیه و وزیر شدن عالم شیعی و... @Talabeh_nevesht110
(۲) ⭕️سوزش ابن تیمیه از همکاری شیعه با هلاکوخان مغول بر علیه خلیفه بنی عباس ⬅️همانطور که در تصویر می بینید ابن تیمیه به شیعه طعن می زند که شیعیان با کفار (مغول) بر علیه اهل سنت همکاری می کردند بعد همکاری شیعه را با هلاکوخان مغول در ازاله خلافت منحوسه عباسیه یاد می کند و برای کشته های بنی عباس نوحه سرایی و مظلوم نمایی می کند، بطوری که کشته شدن ظالمان بنی عباس توسط هلاکوخان ترک شیعی را بزرگترین مصیبت تاریخ اسلام می داند! 🔺گویم: 🔹اولا: شیعه با کفار همکاری نکرده بلکه با پادشاه مسلمان شیعه ترک مغول هلاکوخان (رحمة الله علیه) همکاری نموده است. 🔹ثانیا: شیعه مسلمانان را نکشته است بلکه مسلمان نمایان بنی عباسی و طرفداران شان از اهل سنت که شیعه کشی می کردند را کشته است. @Talabeh_nevesht110
(۳) ⭕️سوزش ابن قیم شاگرد ابن تیمیه از خواجه نصیرالدین طوسی بخاطر ازاله خلافت بنی عباس ⬅️ابن قیم در اغاثة اللهفان از خواجه نصیر الدین طوسی (ره) به «نصیر الشرک و الکفر» و «الملحد» و «وزیر الملاحده» تعبیر می کند، همه این عصبانیت ها و توهین های او همانطور که خودش گفته بخاطر این است که خواجه نصیر الدین طوسی به هلاکوخان برای فتح بغداد و نابود کردن خلافت بنی عباس مشورت داد و تشویق کرد و هلاکوخان نیز سخن خواجه را عملی کرد و بغداد را فتح کردند و خلیفه بنی عباس مستعصم و محدثین و فقهای درباری اهل سنت را به درک واصل کردند. 🔹این موارد که از علمای اهل سنت آورده می شود برای تأیید سخن علامه شوشتری در مجالس المؤمنین است، از آنجا که برخی جهال به سخن مرحوم شوشتری اعتماد ندارند. @Talabeh_nevesht110
(۴) ⭕️مرتبت رفیع خواجه نصیر نزد هلاکوخان و ظلم های بنی عباس نسبت به شیعه 🔹شیخ عباس قمی (ره) در تتمة المنتهی می نویسد: 🔻آن جناب را در دولت هلاكوخان مرتبتي رفيع بوده، و بعد از فتح بغداد و قتل مستعصم مشغول به امر «رصد» شد. 🔻در آن ايام ابوبكر پسر مستعصم بر محله «كرخ» بغداد كه مسكن شيعيان بود غارت آورد و جماعتي بسيار از سادات را اسير كرد. و به قولي هزار دختر از علويه و غير ايشان به غارت برد، لاجرم مؤيدالدين وزير علقمي (وزیر شییعه مذهب مستعصم) درصدد زوال دولت بني عباس برآمد و خواست تا مگر يكي از اولاد اميرالمؤمنين - صلوات الله عليه - را سلطان كند، لاجرم پنهاناً با تتار مكاتبه و مراسله كرد و ايشان را در اخذ بغداد و هلاك مستعصم تطميع كرد و لشكر مستعصم را از دور او متفرق ساخت. @Talabeh_nevesht110
(۵) ⭕️خواجه نصیر الدین طوسی در دولت مغول چه کرد؟ 1⃣رجب عبد الحلیم از دانشمندان اهل سنت یکی از علل انتشار اسلام بین مغول را وجود وزیرانی جون خواجه نصیر الدین طوسی می داند. 2⃣خواجه نصیر در نزد پادشاه مغول به حدی رسیده بودکه هلاکوخان از او مشورت می گرفت و سخن خواجه را عملی می کرد 3⃣تأسیس رصد خانه و دار الحکمة برای فلاسفه و مطب برای پزشکان 4⃣تاسیس مدرسه برای فقهاء و محدثین و کمک های هزینه ای 5⃣انتقال کتاب های سالم مانده در بغداد به رصد خانه مراغه 6⃣بدست گرفتن اوقاف تمامی شهر های ایران @Talabeh_nevesht110
(۶) ⭕️مشورت هلاکوخان با خواجه نصیر الدین طوسی در حمله به بغداد برای ازاله خلافت بنی عباس 🔹تاریخ وصاف که از منابع مهمی برای حکومت مغول است نیز اشاره می کند که هلاکوخان مغول قبل از حمله با خواجه نصیر الدین مشورت کرد و خواجه از آنجا که در نجوم تبحر داشت بر اساس احکام نجومی گفت در صورت حمله، بدون هیچ رنجی آنجا را آزاد خواهید کرد. @Talabeh_nevesht110
(۱) ⭕️خصیبی از شخصیت های پر چالشی است که از سوی ابن غضائری و به تبع او نجاشی مورد تضعیف قرار گرفته و فاسد المذهب و کذاب معرفی شده است (جدا از اینکه چنین جرحی خلاف حقیقت و فاقد دلیل و بعضا نیز بر خاسته از غلو ستیزی افراطی است، باید دانست که بزرگانی مانند شیخ طوسی در فهرست و رجال خود در رابطه با خصیبی هیچ تضعیفی نکردند و متأخرینی نیز او را توثیق کردند). 🔹در رابطه با خصیبی باید توجه داشت که اگر به کتاب هدایة الکبری او نگاه شود متوجه می شویم که خصیبی فاسد المذهب و کذاب نمی تواند باشد ولی با نگاه به کتب منسوبه دیگر که بنام حسین بن حمدان به او از سوی نصیریه نسبت داده می شود قطعا حکم به فساد او باید کرد و به احتمال بالا ابن غضائری و نجاشی نیز با توجه به همین کتب منسوبه تضعیف کردند کما اینکه مفضل نیز بخاطر همین کتب منسوبه که متن آن متضمن غلو و تناسخ است تضعیف شده است درحالی که انتساب این کتب به مفضل و خصیبی اول الکلام است و اصلا با هدایة الکبری تناسبی ندارد یا نیز ممکن است «تعدد اشخاص و تشابه اسماء» در میان باشد کما اینکه شیخ یوسف بحرانی نیز به همین نکته اشاره کرده است که آن حسین بن حمدان که فاسد العقیده و کذاب است و رجالیون آن را تضعیف کردند حسین بن حمدان حضینی است، ولی حسین بن حمدان خصیبی صاحب کتاب هدایة الکبری فردی دیگر است که از اجلاء و بزرگان امامیه است کما اینکه کتاب هدایة الکبری او نشان می دهد. @Talabeh_nevesht110
(۲) ⭕️علاوه بر شیخ یوسف بحرانی، مرحوم قطیفی نیز متذکر شده که باید بین خصیبی صاحب هدایة الکبری و آن خصیبی یا حضینی که در کتب رجال تضعیف شده، فرق گذاشت. 🔹مرحوم قطیفی کتاب هدایة الکبری را در غایت دقت و متانت و اتقان می داند که در آن خلاف مذهب (از قبیل غلو یا تناسخ و...) چیزی نقل نشده است و محدثین بزرگ از قدیم و جدید به این کتاب اعتماد کردند، لذا باید قائل شد که حسین بن حمدان مشترک بین دو نفر است که یکی فاسد العقیده و کذاب است و دیگری که صاحب هدایة الکبری است هیچ اشکالی ندارد و روایات او مقبول است. @Talabeh_nevesht110
(۳) ⭕️مرحوم محدث نوری نیز متذکر می شود که بعضی رساله ها و کتبی به خصیبی نسبت داده می شود که مشتمل بر اباطیل است، ولی با این حال کتاب هدایة الکبری خصیبی در غایت متانت و اتقان است و محدثین به آن اعتماد کردند. 🔹سپس محدث نوری از مرحوم وحید بهبهانی نقل می کند استاد ایشان فرمود: آن کسی که در کتب رجالی به فساد عقیده و کذب توصیف و تضعیف شده حسین بن حمدان حضینی است، ولی آن حسین بن حمدانی که مؤلف هدایة الکبری از بزرگان و ثقات امامیه است غیر از آن حسین بن حمدان فاسد کذاب است، و اگر به تعدد اشخاص قائل نباشیم جمع بین این دو حسین بن حمدان ممکن نخواهد بود. (چرا که از طرفی حسین بن حمدان که در کتب رجال به فساد عقیده توصیف شده با حسین بن حمدان صاحب هدایة الکبری تناسب ندارد وقتی به صحت و سلامت کتاب هدایة الکبری نگاه می شود می بینیم در غایت متانت و اتقان و خالی از اباطیل است) @Talabeh_nevesht110
(۴) ⭕️این علامه محمد باقر مجلسی (ره) است که اینگونه خصیبی را در میان اعلام و ثقات و اعاظم امامیه نام می برد. 🔹علامه مجلسی در رابطه با روایات رجعت بیان می کند که نباید مومنی در روایات متواتره رجعت شک کند! همانطور که این روایات را «الثقات العظام» و «العلماء الاعلام» در کتاب هایشان نقل کردند مانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی ... و حسین بن حمدان ... که در کتاب هایشان نقل کردند. @Talabeh_nevesht110
(۵) ⭕️دفاع مرحوم سید محسن امین از خصیبی 🔹ایشان در کتاب اعیان الشیعة ذیل حال خصیبی بعد از نقل تضعیفات بعضی علمای رجال بیان می کند که: 1⃣آن دسته از رجالیون که او را تضعیف کردند اعتقادات و مطالب کتاب خصیبی را غلو می دیدند در حالی که غلو نبود. 2⃣بخاطر سالم بودن خصیبی از اعتقادات غالیانه است که شیخ طوسی او را تضعیف نکرده و تنها فرموده است که تلعکبری (از محدثین عظیم الشأن معتمد امامیه) از خصیبی نقل می کند 3⃣نسبت قول به تناسخ و حلول به خصیبی دروغ است فرق نمی کند هر کس این نسبت را داده باشد چه نجاشی چه غیر نجاشی! 4⃣اگر خصیبی چنین اعتقادات فاسدی داشت سیف الدولة به او ائتمام و اقتدا نمی کرد 5⃣نسبت تناسخ و حلول به خصیبی از جانب اهل سنت (ابن حجر در لسان المیزان) نقل شده و هیچ تعجبی از اهل سنت نباید در اتهام علمای شیعه به تناسخ و حلول کرد (کما اینکه اهل سنت تمامی شیعیان را بخاطر اعتقاد به رجعت در فرق تناسخیه ذکر می کنند). @Talabeh_nevesht110
(۷) ⭕️روش خواجه (ره) در مناظره با علمای مخالفین ⬅️مرحوم تنکابنی در این مورد می نویسد: 🔹آن جناب در احیاء مذهب شیعه غایت مجادله را از هر جهة ملحوظ داشت و علماء عامه را در اول با ایشان در امامت مناظره می نمود و چون ایشان را ملزم می داشت آنوقت اگر مذهب تشیع اختیار میکردند بسیار خوب و الا به تیغ بی دریغ سر از بدن ایشان بر میداشت. @Talabeh_nevesht110
🟣 ☑️حكى إنّه زنى رجل بامرأة فاحبلها فقال له النّاس هلاّ عزلت عنها حتّى لا تحبل قال سمعت من الفقهاء إنّ العزل مكروه فقالوا أ ما سمعت إنّ الزّنا حرام. 📚زهر الربیع للسید نعمة الله الجزائری @Talabeh_nevesht110
(۶) ⭕️دفاع علامه نمازی شاهرودی از خصیبی 🔹ایشان در ذیل حال خصیبی می فرماید که: 1⃣شیخ طوسی، خصیبی را تضعیف نکرده است (اگر چنانچه گفته می شود فساد عقیده و جعل و کذب داشت شیخ طوسی بیان می کرد). 2⃣آن دسته از رجالیون که او را تضعیف کردند هم تضعیف شان مردود است و ضعیف! 3⃣بنظر من رجالیون او را تنها بخاطر نقل غرائب معجزات و احوال اهل بیت علیهم السلام تضعیف کردند. 4⃣خصیبی روایات کریمه و عالیه در احوال و فضائل اهل بیت در عوالم دیگر دارد که این ها همه نشان دهنده حسن عقیده خصیبی و کمال او و وجه تضعیف بعضی رجالیون است. @Talabeh_nevesht110
⛔️برای بار چندم❗️ ⚠️تمامی مطالب کانال (از تایپ و اسکن و ساخت پست) تحقیقات و عمل خودمان است و هیچکدام کپی از فلان کانال نیست. ❇️دزدی از مطالب کانال (به این معنا که به اسم خودتان بزنید در فلان مجمع علمی یا فلان جشنواره مقاله) حرام است و راضی نیستیم. 🔹سال قبل بود که دیدم شبهات رجعت که تماما تحقیقات و جمع آوری خودمان بود فلان آقا در مقاله دقیقا کپی پیست کرده و به اسم خود منتشر کرده! خجالت هم خوب چیزیست! @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نمایی از رویارویی سپاه ایران شیعی قزلباشان صفوی با اتراک عثمانی غاصب متجاوز در نبرد چالدران 🔘در این جنگ چالدران که بین شاه ایرانی اسماعیل اول (رحمة الله علیه) و سلطان سلیم یکم عثمانی واقع شد، صفویه به جهت قلت عدد و مجهز نبودن به توپخانه شکست خوردند و پایخت صفویه تبریز تسخیر شد و خود شاه اسماعیل صفوی که در خط مقدم بود مجروح شده و بعد از گذشت کمی از این شکست در جوانی از اسف و غم به طرز مشکوکی رحلت نمود. 🔹در سال ۱٠۱۲ ق که جنگی بین شاه عباس صفوی و عثمانیان متجاوز به خاک ایران واقع شد انتقام جنگ چالدران از عثمانیان گرفته شد و مردم تبریز با صفویه همراهی نموده و شورش ایجاد کردند و سربازان عثمانی را سر بریده و به نیزه ها زدند و در این سال، تبریز از اشغال سنی های عثمانی وحشی آزاد شد. @Talabeh_nevesht110
💠دو قضاوت متناقض از شیخ صدوق (ره) 🔺شیخ مفید (رحمة الله علیه) در توصیف انتقادی از شیخ صدوق (رحمة الله علیه) می فرماید: ▪️وإنما روي أبو جعفررحمه الله ماسمع ونقل ماحفظ و لم يضمن العهدة في ذلك. وأصحاب الحديث ينقلون الغث والسمين و لايقتصرون في النقل علي المعلوم وليسوا بأصحاب نظر وتفتيش و لافكر فيما يروونه وتمييز فأخبارهم مختلطة لايتميز منها الصحيح من السقيم إلابنظر في الأصول واعتماد علي النظر ألذي يوصل إلي العلم بصحة المنقول. ⬅️در این توصیف شیخ صدوق (ره) از محدثین و رواتی معرفی می شود بی فکر و دقت اند و هر چه می شنود بدون توجه نقل می کند. 📚المسائل السرویة للشیخ المفید ره 🔺اما شیخ طوسی (رحمة الله علیه) بخلاف شیخ مفید از شیخ صدوق اینچنین توصیف می کند: ▪️محمد بن علي بن الحسين بن موسي بن بابويه القمي، يكني أبا جعفر، كان جليلا حافظا للأحاديث بصيرا بالرجال ناقدا للأخبار لم ير في القميين مثله في حفظه وكثرة علمه. ⬅️شیخ طوسی، شیخ صدوق را علاوه بر حفظ حدیث به درایت و بصیرت در متن حدیث و رجال حدیث توصیف می کند و بیان می دارد که شیخ صدوق به روات و رجال حدیثی بصیرت داشته و در متن روایات نیز اهل دقت و فکر و نقد بوده و در یک کلام حاطب اللیل نبوده است. 📚الفهرست للشیخ الطوسی ره @Talabeh_nevesht110
🟢 (۱) 📌صاحب ریاض العلماء میرزا عبد الله افندی (ره) بیان می دارد که: 🔹ابن فهد حلی (ره) برای شاگردش محمد بن فلاح رساله ای نوشته بود و در آن توصیه هایی برای او کرد که من جمله این وصایا این بوده که شاه اسماعیل صفوی اول ظهور می کند چرا که امیرالمومنین علیه السلام در روایتی از خروج چنگیز و ظهور شاه اسماعیل صفوی خبر داده است! به همین خاطر ابن فهد حلی در این رساله به حاکمان حویزه توصیه می کند که هر کدام از شما که شاه اسماعیل صفوی را درک کردند اطاعت اش کند چرا که حقانیت او ظاهر می شود و بر بلاد غالب می گردد! 🔺مرحوم افندی بعد از این می نویسد: این روایت و توصیه های ابن فهد حلی را در مورد شاه اسماعیل صفوی در کتاب ترجمه جاماسبنامه آورده ایم. @Talabeh_nevesht110
🟢 (۲) 📌شیخ عباس قمی(ره) بعد از نقل سخن میرزا عبد الله افندی در مورد روایت امیرالمومنین علیه السلام از ظهور صفویه، می فرماید: 🔹ابن فهد حلی در زمانی از ظهور سلسه صفویه خبر داده است که اصلا خبری از شاه اسماعیل اول و صفویه نبود. (چندین قرن قبل از دولت صفویه خبر از ظهور شاه اسماعیل صفوی داده است) 🔹ابتداء سلطنت مبارکه شاه اسماعیل صفوی در سال ۹٠۶ هـ واقع شده که مطابق است با «مذهبنا حق» و «شمشیر ائمه علیهم السلام». @Talabeh_nevesht110
🟢 (۳) 📌علامه محمد تقی مجلسی(ره) نیز از روایت امیرالمومنین علیه السلام در ظهور صفویه سخن می گوید: 🔹در كتابى از كتب غيبت كه بعضى از علما در غيبت حضرت صاحب الامر تصنيف كرده اند و اين كتاب قديمى است كه شايد هفتصد سال باشد كه نوشته شده باشد چنانكه از تاريخش ظاهر مى شود كه حديثى از حضرت امير المؤمنين صلوات اللّه عليه در آن كتاب هست كه حضرت خبر داده است كه يكى از فرزندان من خروج خواهد كرد و عالم به سبب او هدايت يابند و احوال فرزندان او حتى كشتن شاه عباس پسرش را و پادشاهى شاه صفى و پادشاهى شاه صاحب قران ادام اللّه تعالى ظلاله إلى يوم القيام همه از آن كتاب ظاهر مى شود و من رساله نوشتم و آن حديث را تفصيل دادم و به خدمت شاه جنت مكان عليين آشيان شاه صفى عليه الرحمة و الرضوان گذارنيدم و در خزينه خواهد بود. @Talabeh_nevesht110
🟢 (۴) 📌اشاره مرحوم ملا عبد الله افندی در «رساله فیروزیه» به کتاب جاماسبنامه در ظهور صفویه در پاسخ به میرزا مخدوم عالم اهل سنت: 🔹حلقش فراخى و خلقش تنگى كرده و علاجى به قطع رشته و ريشه شيعيان به سنان نتوانسته نمود، لابد بعد از اين شروع كرده در قدح به لسان و ايراد بشارات چندى و ذكر ادله عقلى و نقلى و نجومى و شرعى به جهت استدلال بر سرعت زوال دولت ابد مدت صفويه، و از راه كشف و كرامات خود و بعضى از پيران خود كه لايق ريش خودش است، چنين گمان برده كه اين دولت بى زوال ايشان، قبل از انقضاى مدت نود سال، از بدو جلوس شاه اسماعيل ماضى، منقطع مى شود؛ حتى صريحا حكم كرده كه قبل از نهصد و نود هجرى- العياذ بالله- اين دولت ابد مدت منتهى و زايل مى شود و حال آن كه به كورى چشم آن ملعون بحمد الله تعالى الحال كه سنه ۱۱۲۲ هجرى است بوده باشد، هنوز اين دولت گردون مدّت برپا و روز به روز نيز بعون الله تعالى على رغم انف مخالفان در تزايد و در قوّت بوده و هست و ما بعون الله، تمامى سخنان اين ملعون شيطان را از آن كتاب وى در اين مكان خود در ترجمه كتاب جاماسبنامه به تقريبى به به فارسى ايراد و متوجه حلاجى آن پرپوچات وى به دليل و برهان و حجّت و بيان كماهو حقه و يليق شده ايم. @Talabeh_nevesht110
⚫️نتایج شوم سقیفه در کلام شیخ مفید (ره) 🔺شیخ در کتاب الافصاح خود می نویسد: 🔹بدانید که اگر آن سه نفر بر آل محمد(علیهم السلام) مقدم نمی شدند و خلافت و ریاست بدست آن سه نفر اگر نمی افتاد! همانا مسلمانان با هم جنگی نداشتند! و در دین هیچ اختلافی نمی شد! و اهل جمل و خوارج و صفین جرئت نمی کردند خون اهل ایمان را حلال بشمارند! خون امیرالمومنین علیه السلام از روی جهل و استحلال ریخته نمی شد! امام حسن و امام حسین علیهما السلام کشته نمی شدند! حرمت اهل بیت علیهم السلام شکسته نمی شد! خون شان ریخته نمی شد! @Talabeh_nevesht110
(۷) ⭕️دفاع مرحوم سید ابطحی از خصیبی 🔹ایشان نیز در دفاع از خصیبی می فرماید شیخ تلعکبری که از ثقات و معتمدین اصحاب و علمای امامیه است از خصیبی روایت می کند و روایت کردن او از خصیبی با سخن رجالیون که گفتند خصیبی فاسد المذهب و کذاب بوده است، سازگاری ندارد. @Talabeh_nevesht110
(۸) ⭕️قتال خواجه (ره) با مخالفین و نواصب ⬅️مرحوم علامه خواجوئی (ره) در رساله بشارات الشیعة می نویسد: 🔹از جمله مشهوراتی که کسی نمی تواند آن را رد کند اینکه خواجه نصیر الدین طوسی مؤلف کتاب تجرید الاعتقاد که دست در شمشیر و قلم داشت و وزیر هلاکوخان مغول بود افراد بسیاری از مخالفین را بخاطر ترک رفض و تشیع کشت و نواصب زیادی را به درک واصل کرد. 🔻تعبیر به «صاحب السیف و القلم» عالی ترین تعریفی بود که برای خواجه دیدم، در این چند کلمه اشاره به جهاد علمی و عملی مرحوم خواجه شده است و اینکه خواجه علاوه بر مبارزه علمی، با سنیان و ناصبیانی که شیعه کشی می کردند مبارزه عملی داشت و عالمی شمشیر زن و قلم به دست بود. @Talabeh_nevesht110
(۹) ⭕️نامه نوشته خواجه نصیر الدین طوسی(ره) از زبان هلاکوخان به دولت های اهل سنت 📜لیعلم الملک الناصر و البدوار و یغمر و سنجر الأشقر و علاء الدین و سائر الأمراء و الأجناد أنّنا جند اللّه، خلقنا من سخطه، و سلّطنا علی من حلّ علیه غضبه، فلکم بمن مضی معتبر، و بمن قتلناه مزدجر. فاتّعضوا بغیرکم، و سلّموا إلینا أمرکم من قبل أن ینکشف الغطاء، و یحلّ علیکم منّا الخطاء، و نحن لا نرحم من بکی، و لا نرق لمن شکی، قد نزع الرحمة من قلوبنا، فالویل کلّ الویل لمن لم یکن من حزبنا. فقد خرّبنا البلاد، و قتلنا العباد، و أیتمنا الأولاد، و أظهرنا فی الأرض الفساد، فعلیکم الهرب و علینا الطلب، فأیّ أرض تحویکم؟ و أیّ أید تؤویکم؟ فما لکم من سیوفنا خلاص، و من سهامنا مناص، قلوبنا کالجبال، و عددنا کالرمال، خیولنا سوابق، و سیوفنا صواعق، و سهامنا خوارق، و نبالنا سواحق، و الجوشن علینا مطابق. فإن أنتم أطعتم أمرنا کان لکم ما لنا و علیکم ما علینا، و إن أنتم خالفتم و علی غیبتکم تمادیتم، فذلکم بما کسبتم بأیدیکم. فالحصون من أیدینا لا تمنع، و العساکر من قتالنا لا تردّ و لا تدفع، و دعاؤکم علینا لا یستجاب و لا یسمع؛ لأنّکم أکلتم الحرام، و أظهرتم البدع، و ارتکبتم الآثام، فالیوم تجزون بما کنتم تعملون، و سیعلم الذین ظلموا أیّ منقلب ینقلبون. و قد ثبت عندکم أنّنا الکفرة، و ثبت عندنا أنّکم الفجرة، و سلّطنا علیکم من بیده الأمور المدبّرة، و الأحکام المقدّرة، فعزیزکم لدینا ذلیل، و کثیرکم لدینا قلیل، و نحن مالکون الأرض طولها و عرضها، فشرقها ملک آبائنا و أجدادنا من قدم القدم، و غربها قد ملکنا بالسیف و القلم. فمیّزوا بعقولکم طریق الصواب، و أسرعوا إلینا بردّ الجواب، من قبل أن تضرم الحرب نارها و تحطّ أوزارها، و لا تبقی لکم جاها و لا عزّا، و لا تجدون منّا کهفا و لا خرزا، و تدهئون منّا بأعظم داهیة، و لا تبقی منکم باقیة، و تصبح الأرض منکم خالیة، و قد ناصحکم من راسلکم، و نثرنا جواهر الکلام، و السلام. 🔘نامه ایست سر تا سر تهدید آمیز که برای دولت های اهل بدعت خط و نشان می کشد و آنان را امر به تبعیت از مذهب تشیع می کند: 🔹ما لشکر خداییم! خداوند ما را از غضب خود خلق کرده و ما را به عنوان عذاب بر کسانی که به آنان خشم گرفته، قرار داده است! پس از کسانی از شما که کشتیم عبرت بگیرید! تسلیم ما شوید قبل از اینکه از ما نسبت به شما ضرری برسد! ما رحم نخواهیم کرد پس وای بر کسی که از حزب ما نباشد! 🔹بر شماست که فرار کنید و بر ماست که شما را تعقیب کنیم! کدام زمین است که شما را از ما مخفی می کند؟! از شمشیر ما راه فراری ندارید قلب های ما مانند کوه است و شمشیران مان مانند صاعقه است! اگر اطاعت از مذهب ما کردید پس برادر و برابر با ما خواهید بود! اگر مخالفت کنید راه فراری نخواهید داشت و هیچ قلعه ای مانع ما از رسیدن به شما نخواهد شد! نفرین تان نیز بر علیه ما قبول خدا نمی شود چرا که شما قومی حرام خوار و بدعت گذار و گناهکار هستید! وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ (شعراء ۲۲۷) 🔹شما ما را کافر پنداشتید و ما نیز شما را قومی فاجر می دانیم! ما را بر شما آن خدایی مسلّط کرده است که تدبیر امور بدست اوست! ماییم که مالک زمین و شرق و غرب جهان هستیم! پس تعقل کنید و تصمیم درستی بگیرید و به ما زودتر جواب دهید قبل از اینکه جنگ شروع شود و عزتی را برای شما باقی نگذاریم و ذلیل تان کنیم! ❇️یکی دیگر از قرائن محکمه بر اسلام و تشیع هلاکوخان مغول (ره) نامه های اوست که متضمن تعابیر اسلامی و آیات قرآنی است. @Talabeh_nevesht110