eitaa logo
زندگی طلبگی
589 دنبال‌کننده
703 عکس
228 ویدیو
26 فایل
© . . بسم الله الرحمن الرحیم ان شاءالله این کانال محلی برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی طلبگی و ارائه راهکارهایی برای افزایش سطح علمی طلاب ، با طرحی نو میباشد. ۱۰ شعبان ۱۴۳۸ 📡کانال: @TalabehLife 🔄 تبادل: @ads_life ارتباط با ما(ادمین): @Talabehlife_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه: یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام؛ ای صاحب جلال و بزرگواری ذکر روز یکشنبه به اسم امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت زهرا (س) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود که خواندن آن موجب فتح و نصرت می‌شود.
سه‌شنبه: یا اَرْحَمَ الرّاحِمین؛  ای مهربان‌ترین مهربانان
راهنماي تحصيل در حوزه آشنايي با مقاطع تحصيل حوزوي اگر نيت كرده‌ايد كه طلبه شويد، خب در ابتدا بايد راهي يكي از حوزه‌هاي علميه شويد و مراحل ثبت‌نام در آنها را طي كنيد. مسلما هر چقدر حوزه علميه معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر باشد شرايط تحصيل در آن هم سخت‌تر است. برخي از حوزه‌ها هم شرايط خاصي دارند. اما به هر حال در بيشتر حوزه‌هاي علميه شيعه، دروس حوزوي در 3مقطع تحصيلي آموزش داده مي‌شود؛ «مقدمات»، «سطح» و «خارج فقه و اصول». سال‌هاي اوليه طلبگي را سال‌هاي مقدمات و دروس مربوط به اين دوره را دروس مقدمات مي‌نامند. طلاب در اين سال‌ها بيشتر به علوم صرف و نحو و معاني و بيان و منطق مي‌پردازند و از اين طريق براي فهم و فقه و اصول، قرآن و حديث و ورود به مراحل سطح و خارج آماده مي‌شوند. برخي از كتاب‌هاي مهم اين مقطع عبارتند از: جامع‌المقدمات، سيوطي، مغني و تلخيص‌هاي آن، المنطق و يا تلخيص المنطق و... . دوره سطح هم در حوزه‌هاي علميه به 2بخش سطح يك و 2 تقسيم مي‌شود. در اين مرحله طلاب به تفصيل با همه مباحث فقهي و اصولي آشنا شده و يك دوره كامل فقه را مي‌گذرانند. اگر طلبه درسخواني باشيد و بي‌وقفه مقاطع تحصيلي حوزوي را بگذرانيد معمولا بعد از 10سال تحصيل در حوزه مي‌توانيد به مقطع خارج فقه و اصول برسيد. طلاب در اين مرحله به شكل عميق و گسترده و به‌صورت كاملا استدلالي مباحث فقه و اصول را مورد بحث قرار داده و پايه‌هاي علمي خود را براي مجتهد شدن تقويت مي‌كنند. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: ادامه دارد...
اولین نرم افزار آندروید که صفر تا صد کار رو خودم انجام دادم لطفا از برنامه حمایت کنید و به دوستان خود معرفی کنید و نظرات خود رو در مارکت (بازار یا مایکت و...) بنویسید. لطفا برای حمایت اپلیکیشن رو از مایکت دانلود کنید و نظر بدین. 5 ستاره هم بدید 🌟🌟🌟🌟🌟 جای دوری نمیره😘😘😘😘 •| توسط این اپلیکیشن به متن زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی و قرائت زیبای زیارت توسط صدای اقای فرهمند ، آقای مطیعی و آقای کربلایی دسترسی خواهید داشت. - پشتیبانی از زبان فارسی حتی در گوشی هایی که زبان فارسی ندارند! - فونت اختصاصی در برنامه - محیط کاربری مدرن و زیبا و سریع - پشتیبانی از اندروید 2.1 به بالا ( بیش از 95% اندروید های بازار ) التماس دعا 📥لینک دانلود مایکت📥 https://myket.ir/app/com.moharam.ir/ 📥لینک دانلود بازار📥 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.moharam.ir&ref=share
5b1106cc7d6acc6503875f1b_-4838789027031608290.mp3
6.07M
🌺 مداحیِ هنرمندانه و خوش‌معنای "سیّدرضای نریمانی" با شعری که محتوای آن با اقتباس از نامِ کتاب های امام خامنه ای(حفظه الله) سروده شده است: - آفتاب در مصاف - همرزمان حسین (علیه‌السلام) - انسان ۲۵۰ ساله - از ژرفای نماز - واجب فراموش‌شده - جاودانه تاریخ - پیشوای صادق - طرح کلی اندیشه اسلامی - بانوی تراز - اقدام و عمل - اندیشه مقاومت - چهار گفتار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم رب الحسین مضرات قمه زنی از نظر پزشکی دکتر سید رضا اجاقی قابل توجه کسانی که مدعی هستند برای بدن مفیده نشر حداکثری
چطور بايد براي تحصيل وارد حوزه شويم؟ اگر قصد تحصيل در حوزه را داريد، بايد بدانيد كه همه ساله حوزه‌های علمیه در 3 مقطع سیکل، دیپلم و مقاطع دانشگاهی، علاقه‌مندان را از طریق آزمون کتبی و مصاحبه برای تحصیل در حوزه های علمیه پذیرش می‌کنند. آزمون كتبي حوزه با موضوع‌هاي قرآن، احكام، معارف اسلامي، ادبيات و زبان فارسي، عربي، رياضي، معلومات عمومي، هوش و استعداد برگزار مي‌شود. در مصاحبه هم معمولا هدف و انگیزه ورود به حوزه علمیه مورد پرسش قرار می‌گیرد. گرفتن شهريه هنگام تحصيل حوزوي‌ها حوزوي‌ها در زمان تحصيل مبلغي را به عنوان شهريه دريافت مي‌كنند. البته طلبه‌هایی که به صورت تمام وقت در حوزه علمیه مشغول هستند و درس می‌خوانند می‌توانند از شهریه استفاده کنند، کسانی که درآمدی مستمر به غیر از شهریه دارند شرعا مجاز به گرفتن شهریه نیستند. طلبه‌هایی که در مسیر درس خواندن توقف کنند و درجا بزنند حق گرفتن شهریه را ندارد و مدیریت حوزه در این زمینه اقداماتی را انجام می‌دهد. طلبه‌هایی هم که بعد از تحصیل شاغل شوند شهریه آنها قطع می‌شود. مبلغ اين شهريه بستگي به مقطع تحصيلي و مجرد يا متأهل بودن طلبه دارد،‌ اما معمولا چندان زياد نيست و طلاب حتما بايد در مسائل مالي به شدت محتاطانه رفتار كنند. معمولا طلاب با پرداختن به امورى از قبيل تبليغ، تدريس، تحقيق و... كه منافاتى با اهداف حوزه ندارد، ضمن انجام وظايف حوزوى و ارتقاي سطح معلومات خود، بخشي از مشكلات معيشتي خود را نيز برطرف كنند. امكان تحصيل غيرحضوري وجود دارد؟ تحصیل رسمی در حوزه علمیه به صورت حضوری انجام می‌گیرد و طلبه رسمی کسی است که به‌صورت رسمی و از طریق آزمون وارد حوزه علمیه شده باشد. اين فرد بايد به شكل تمام وقت در حوزه مشغول تحصیل باشد و مدارک تحصیلی و امکانات دیگر فقط به این دسته از طلاب تعلق می‌گیرد. البته طلاب بعد از دوره مقدمات می‌توانند غیر حضوری ادامه دهند اما ورودی‌های جدید، دوره مقدمات را باید حضوری بخوانند. علاقه‌مندانی که شرایط ورود ندارند می‌توانند با هماهنگی مدیر یکی از مدارس، در کلاس‌های آن مدرسه شرکت کنند یا با فايل‌هاي صوتي كلاس‌ها دروس را دنبال کنند. مدرك‌هاي معادل در حوزه علميه درباره شيوه تحصيل در حوزه‌ علمیه بايد گفت كه به شكل سالی ـ واحدی است. هر سال تحصیلی در حوزه به طور پیش‌فرض یک «پایه» گفته می‌شود. مدرك معادل 6 پایه‌ نخست سطح یک، همان كارداني در دانشگاه است. 3 پایه‌ بعد از آن سطح 2 و معادل کارشناسی و پایه دهم به انضمام ارائه‌ پایان‌نامه‌ سطح‌3، به مدرک معادل کارشناسی ارشد می‌انجامد. در اصطلاح به پایان این 10 پایه که به طور معمول در 10‌سال گذرانده می‌شود پایان «سطح» گفته می‌شود و بعد از آن «خارج» خواهد بود. هر طلبه با گذراندن 4 سال درس خارج و ارائه‌ رساله‌ سطح 4 موفق به دریافت مدرک دکترا می‌شود. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی:
یا قاضی الحاجات
🔰این خصوصیات را حفظ کنیم؛ 🔸باید دید جهات مثبت روحانیت که به او امکان داد این حرکت عظیم را بکند و دنیا را در آستانه‌ی یک تحول قرار بدهد، چیست. باید آن جهات مثبت را در خودمان تقویت کنیم و اگر جهات منفی‌ای درگذشته وجود داشته، از آن بترسیم و راهش را سد کنیم و نگذاریم نقاط منفی جدیدی هم پیدا بشود. 🔸نقاط مثبت در جامعه‌ی روحانیت -که جامعه‌ی علمی شیعه است- روشن می‌باشد. علم و زهد و بی‌اعتنایی به دنیا و شجاعت و ایستادگی در برابر قدرت‌ها و زورگوها و اتصال به توده‌ی مردم، نقاط مثبت روحانیت ماست. و درد آنها را احساس کردن و برای آنها دل سوزاندن و کار کردن و به دشمنانشان نزدیک نشدن، خصوصیتی است که هیچ فرقه‌یی از فِرَق روحانی در عالم، آن را نداشته است و الان هم ندارد. اگر این خصوصیت نبود، اطمینان مردم به روحانیت جلب نمیشد که به خیابان‌ها بیایند و آن طور جان خود را در راه آرمانهای این انقلاب در معرض خطر قرار بدهند. این، خصوصیات مثبت روحانیت است؛ اینها را به شدت حفظ کنیم. ۱۳۶۸/۱۲/۲ . . . © @Talabehlife 🗃دسته بندی: |
تفریح دوران طلبگی ما متٱسفانه سرگرمی‌های خیلی کمی داشتیم؛ این طور سرگرمی‌ها آن وقت نبود، البته پارک بود، ولی کم و ‌خیلی محدود، مثلاً در مشهد فقط یک پارک در داخل شهر بود و محیط‌هایش، محیط‌های خیلی بدی بود. ما هم ‌خانواده‌هایی بودیم که پدر و مادرها مقیّد بودند، اصلا نمی‌توانستیم برویم. برای مثال ما در دوره‌ی جوانی، امکان ‌این‌که بتوانیم از این مرکز عمومی تفریحی استفاده کنیم، وجود نداشت؛ بخاطر این که این مراکز، مراکز خوبی ‌نبود، غالباً مراکز آلوده‌ای بود.‌ دستگاه‌های آن وقت هم مقداری سعی داشتند که مراکز عمومی را آلوده‌ی به شهوات و فساد بکنند؛ این کار ‌تعمّداً و با برنامه‌ریزی انجام می‌شد. آن وقت‌ها این را حدس می‌زدیم، بعدها که قراین و اطلاعات بیشتری پیدا ‌کردیم، معلوم شد که واقعاً همین‌طور بوده است؛ یعنی با برنامه‌ریزی، محیط‌های عمومی را فاسد می‌کردند! لذا ‌ما نمی‌توانستیم برویم. بنابراین تفریح‌های آن وقتِ ما از این قبیل نبود.‌ تفریح من در محیط طلبگی خودم در دوران جوانی، حضور در جمع طلبه‌ها بود. به مدرسه‌ی خودمان – مدرسه‌ای ‌داشتیم، مدرسه‌ی نوّاب – می‌رفتیم؛ جوّ طلبه‌ها برای ما جوّ شیرینی بود. طلبه‌ها دور هم جمع می‌شدند، ‌صحبت و گفتگو و تبادل اطلاعات می‌کردند و حرف می‌زدند. محیط مدرسه برای خود طلبه‌ها مثل یک باشگاه ‌محسوب می‌شد؛ در وقت بی‌کاری آن جا دور هم جمع می‌شدند. علاوه بر این، در مشهد، مسجد گوهرشاد ‌هم مجمع خیلی خوبی بود. آن‌جا هم افراد متدیّن، طلّاب، روحانیون و علما می‌آمدند، می‌نشستند و با هم بحث ‌علمی می‌کردند؛ بعضی هم صحبت‌های دوستانه می‌کردند. تفریح‌های ما این‌ها بود.‌ البته من از آن وقت، ورزش می‌کردم؛ الان هم ورزش می‌کنم. متٱسفانه می‌بینم جوان‌های ما در ورزش، ‌سستی می‌کنند؛ که این خیلی خطاست. آن وقت ما کوه می‌رفتیم، پیاده‌روی‌های طولانی می‌کردیم. من با ‌دوستان خودم، چندبار از کوه‌های اطراف مشهد، همین‌طور کوه به کوه، روستا به روستا، چند شبانه روز حرکت ‌کردیم و راه رفتیم.‌ از این گونه ورزش‌ها داشتیم. البته این‌ها تفریح‌های سرگرم کننده‌ای بود که خارج از محیط شهر محسوب ‌می‌شد.‌ حالا که در تهران، این دامنه‌ی زیبای البرز و ارتفاعات به این قشنگی و خوب هست؛ من خودم هفته‌ای چندبار به ‌این ارتفاعات می‌روم. متٱسفانه می‌بینم نسبت به جمعیت تهران، کسانی که به این‌جا می‌آیند و از این محیط‌ ‌بسیار خوب و پاک استفاده می‌کنند، خیلی کم است! تٱسف می‌خورم که چرا این جوان‌های ما از این محیط ‌طبیعی و زیبا استفاده نمی‌کنند! اگر آن زمان در مشهدِ ما چنین کوههای نزدیکی وجود داشت - چون ما آن وقت در مشهد، کوههای به این خوبی و به این نزدیکی نداشتیم - ما بیشتر هم استفاده می‌کردیم. گفت و شنود رهبر انقلاب اسلامی با گروهی از نوجوانان و جوانان،‌ 14 بهمن 1376 . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: | |
امام میگفتند نگذارید بحثهای سیاسی به کدورت بینجامد در زمینه‌ی مسائل سیاسی و اجتماعی هم به نظرم میرسد که وقتی در چهارچوبها شما متفق و متحدید، اینجور باید برخورد کنید؛ نگذارید به کدورت بینجامد. بله، ممکن است کسانی باشند که از لحاظ اصول و مبانی با شما دشمنی کنند؛ خب آن یک مقوله‌ی دیگری است، یک بحث دیگری است؛ اما اختلاف نظر نباید به دعوا و کدورت و احیاناً خشونت بینجامد. امام (رضوان الله علیه) - البته نه به دانشجویان  - مکرر به سیاستمداران و نمایندگان و مسئولان و فعالان سیاسی توصیه میکردند و میگفتند مثل مباحثه‌ی طلبه‌ها رفتار کنید.طلبه‌ها در هنگام مباحثه، گاهی اوقات علیه هم عصبانی میشوند - حالا مضمون هم میگویند به طلبه‌ها، میگویند کتاب تو سر هم میزنند! که البته چنین چیزی نیست - بحث میکنند، داد میکشند؛ کسی نگاه کند، خیال میکند اینها میخواهند مثلاً همدیگر را تکه‌پاره کنند؛ در حالی که نه، مباحثه که تمام میشود، بلند میشوند میروند با همدیگر سر سفره می‌نشینند و آبگوشتشان را میخورند، با هم حرف میزنند، با هم دوستند، رفیقند. امام میگفتند: سیاسیون  - چه در مجلس، چه در دولت، چه در حزب جمهوری اسلامی که آن‌وقت ما داشتیم، یا بقیه‌ی عرصه‌های سیاسی - اینجوری با هم رفتار کنند. ممکن است اختلاف نظر هم باشد، بگومگو هم باشد، اما نگذارید کدورت و دشمنی به میان بیاید. بیانات در دیدار دانشجویان‌ ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ . . . © @Talabehlife 🗃دسته بندی: |
  ۱. نقش همسران در موفقیت مردان خیلی زیاد است نقش همسران و خانواده‌ها در موفّقیّتهای مردان خیلی زیاد است؛ اگر چنانچه همسر انسان، همراه و همگام و هم‌هدف و هم‌سنگر باشد، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت. ادامه دارد... . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
 وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: الْعِلْمُ وِراثَةٌ كريمَةٌ، وَ الاْدابُ حُلَلٌ   و آن حضرت فرمود: دانش ميراثي گرانبها، آداب پسنديده زيورهاي مُجَدَّدَةٌ، وَ الْفِكرُ مِرْآةٌ صافِيَةٌ.   تازه، و انديشه آيينه اي صاف اسـت. 🗃دسته بندی: | ۳
۲. کار علمی بیش از حد در روز لزومی ندارد همه مسائل خانواده و خانوادگی مسائل عقلانی نیست که حالا با این استدلال همه قانع بشوند، همه قبول کنند؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی است، مسائل واقعی است، مسائل زندگی است. «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون می‌‌آید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. آقایان می‌‌آیند درسشان را می‌خوانند، کارشان را می‌کنند، احیاناً یک ذرّه گعده‌شان را می‌کنند، بعد یک مجلس روضه‌ای هست می‌روند؛ لزومی ندارد، نه. به خانواده‌ها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: الصَّدَقَةُ دَواءٌ مُنْجِحٌ، وَ اَعْمالُ الْعِبادِ و آن حضرت فرمود: صدقه دارويي است سودمند، و كردار بندگان في عاجِلِهِمْ نُصْبُ اَعْيُنِهِمْ في آجِلِهِمْ. در اين جهان پيش روي چشم آنان در آن جهان است. 🗃دسته بندی: | ۷
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِّن صَدَقَةٍ یَتْبَعُهَآ أَذًی  وَٱللهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ گفتار پسندیده ‌(در برابر نیازمندان)، و عفو ‌(و گذشت از خشونتهای آنها)، از بخششی که آزاری به دنبال آن باشد، بهتر است و خداوند، بی نیاز و بردبار است. بقره ۲۶۳ .............................. خَیرَالمالِ ما وَقَی العِرضَ بهترین مال آن است که با آن آبرو حفظ شود. وسائل الشیعه، ج۲:‌ ۵۷۷ .............................‌ آبرو میرود ای ابر خطا پوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم ............................. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: | | |
۳. بهترین اشتغال بانوان فعالیت علمی است خانم‌ها هم البتّه باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم اشتغال علمی است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند این‌ها باشند. ۴. فقه جنبه علمی تفکر اسلامی ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام]باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
۵. خواندن فلسفه ضروری است البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می‌کنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آن‌ها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است. ۶. فلسفه اسلامی امتداد عملیاتی عملیاتی پیدا کند علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شما‌ها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه]اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله]چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد، امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
وصیت‌نامه شهید حسین خصاف شهید «حسین خصاف» در تاریخ اول فروردین ۱۳۴۶ در کاشان متولد شد. وی در تاریخ چهار دی ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای ۴ در اروندرود به درجه رفیع شهادت نائل آمد. بخش هایی از وصیت‌نامه‌ای را که از این شهید والامقام به یادگار مانده است. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ سوره صف، آیات ۱۱ و ۱۲ «به خدا و رسول او ایمان آورید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید. این کار اگر دانا باشید برای شما بهتر است تا خدا گناهان شما ببخشد و در بهشتی که زیر درختانش نهر‌های آب گوارا جاری است داخل گرداند و در بهشت عدن جاودانی منزل‌های نیکو اعطا فرماید؛ این همان رستگاری بزرگ بندگان است. با درود و سلام به امام عصر (عج) و با سلام به امام امت و به شهیدان اسلام. از اول تا آخر وصایای من تمام این سوره است که دو آیه آن ذکر شده ولی واجب دیدم که چند تذکر برای خوانندگان این وصیت بنویسم. ۱- خدای متعال یک نعمت بزرگی که به ملت داده همین امام بزرگ و کبیرمان است که نائب بر حق امام زمان (عج) است. قدر این امام را بدانید که هر چه برکت برای ملت است همین امام است به سخنان آن بزرگوار گوش فرا دهید و به حرف‌های او عمل کنید. من چند مرتبه به دوستان گفته‌ام اگر ما امام خود را بشناسیم امام عصر (عج) ظهور می‌کند. ۲- به امت اسلامی ایران به خصوص ملت شهیدپرور کاشان عرض می‌کنم که خط امام که همان خط امام زمان (عج) است بشناسید و به دنبال رو آن باشید. نگذارید بعضی افراد که سابقه پیش از انقلابشان معلوم است بر شما مسلط شوند که این افراد انقلاب را به بی‌راهه می‌برند و منحرف می‌کنند. ۳- دعا زیاد بکنید و امام را و رزمندگان را و ... و قرآن را بخوانید. من مدتی که به کاشان آمده بودم می‌دیدم که افراد خیلی به قرآن و نهج البلاغه بی‌اهمیت هستند. بدانید که در روز قیامت این دو کتاب از ما شکایت خواهند کرد. ۴- هم کلاسی‌های عزیز اگر نمی‌توانید درس بخوانید به جبهه بیایید این جا دانشگاه است. یک چیزی می‌شنوید؛ باید دید این جا محل خوب شدن است. محلی است که انسان از گناه پاک می‌شود. در نظر بگیرید کسی در روز یک گناه انجام می‌دهد حتی زیادتر؛ در سال چند گناه انجام داده، وقتی گناهان خود را به یاد میاورم از خود شرم میکنم. ۵ سال است که من به تکلیف رسیده‌ام، روزی اگر یک گناه انجام بدهم می‌شود ۱۸۲۵ گناه. برادران دانش آموز مواظب خودتان باشید؛ از شما می‌خواهم که به دعای کمیل بروید. والسلام»
۷. ژرف‌اندیشی و نکته سنجی فق‌های حوزه شگفت‌آور است این دقّتهایی که انسان در مباحث فقهی و در مسائل کم‌اهمّیّت در بین فق‌ها مشاهده می‌کند -که از لحاظ عملی و از لحاظ جایگاهش در مجموعه‌ی احکام اسلامی خیلی چیز مهمّی نیست- واقعاً شگفت‌آور است؛ یعنی این جور [دقّتهای]عمیق و ریزبین و ژرف‌نگر، در کار‌های فقهی ما و در علمای ما وجود دارد.  بنده یک مدّتی یک بحث قصاص می‌کردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری می‌کردند و بلد بودند، این‌ها را برای بنده می‌‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه می‌کردم به نظراتی که آن‌ها داشتند در مسائل گوناگون. خب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب‌جواهر یا مِن‌باب‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ این‌ها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
۸. ظرفیت حوزه در پاسخ به سوالات نهادسازی این حوزه می‌تواند همه‌ی نیاز‌های یک نظام اسلامی را، جامعه‌ی اسلامی را برآورده کند ... اگر چنانچه نهادساز‌ها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد.... مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به فق‌های دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی (۲) را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز می‌دهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد، امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخ‌ها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی ای، سوّمی‌ای داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
حکمت ۱۱۸:  وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: اِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ.  و آن حضرت فرمود: تباه نمودن فرصت اندوه است. 🗃دسته بندی: |
۹. دقّتِ نظر و عمق‌یابی طبیعت سبک تحقیق حوزوی است سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه می‌تواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. ۱۰. تسلّط و تصرّف استاد تحت‌الشّعاع مشارکت طلاب نشود اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت می‌کند در پاسخ‌یابی، سبک خوبی است، سبک مفیدی است؛ منتها خب تسلّط استاد و تصرّف استاد، نبایستی تحت‌الشّعاع قرار بگیرد؛ بالاخره استاد است که دارد هدایت می‌‌کند، دارد کار می‌کند و جمع‌و‌جور می‌کند؛ وَالّا اگر چنانچه مطلب سپرده بشود به اذهان ده نفر، بیست نفر طلبه‌ای که حالا در این کلاس هستند، این معلوم نیست به یک نظام و مجموعه‌ی درستی [برسد]، باید استاد هدایت بکند؛ [امّا]اگر این‌ها هم کمک کنند و همراهی کنند خوب است. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |
۱۱. دوره‌های اصول طولانی مفید نیست در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی]آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ ...؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول می‌کشد؛ یعنی بنابراین می‌شود اصول را پنج سال گفت، می‌شود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان می‌خورد؟ کجای فقه استفاده می‌شود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر (۳) حرکت کرد، مواظبت کرد. ۱۲. در زمینه‌های فقهی هرچه می‌توانید کار کنید اصول غیر از فقه است؛ فقه باز است، هر چه می‌توانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است. . . . © @TalabeLife 🗃دسته بندی: |
۱۳. طلاب از تجربیات و نظرات اساتید بهره بگیرند این را می‌خواهم سفارش بکنم که جوان‌ها توجّه به جوانی خودشان داشته باشند؛ یعنی همه‌ی آن چیزی که شما می‌خواهید و احساس می‌کنید، مورد نیاز شما نیست، برایتان مفید هم نیست. منتظر نباشید که سی سال بگذرد پیر بشوید، بعد این را بفهمید. خب ما آن سی چهل سال بعد از شما را گذرانده‌ایم، یک چیز‌هایی را ما می‌دانیم؛ از تجربه‌ی کسانی که تجربه کردند، استفاده کنید. همه‌ی این چیز‌ها لازم نیست؛ اینکه حالا آدم مثلاً برای تحلیل سیاسی باید چه جوری عمل بکند و مثلاً از نظرات چه کسی و تضارب آراء استفاده کند، نه، این‌ها معلوم نیست که کلّیّت داشته باشد؛ یک مواردی ممکن است لازم باشد، یک چیزی لازم باشد. . . . © @TalabehLife 🗃دسته بندی: |