کتاب داستان فاطمه سلاماللهعلیها بااحترام برای سرکار خانم محدثه قرهچاهی از شهرستان نیریز استان فارس و جناب آقای امیررضا مرادی از تهران ارسال گردید.
مبارکشان باشد.
🌺🌸🌹🌻🌷🌼
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و شصت و هشت
رجعت
اینجای داستان، ناچارم به موضوع عجیبی بپردازم. چیزی که میدونم باورش برای خیلیها سخته. اما چه میشه کرد، چارهای ازش نیست. میخوام چند سطری دربارۀ رجعت بنویسم. پدیدهای نادر در زندگی بشر که مربوط به بازگشت مُردهها به دنیاست. بازگشت واقعی و جسمانى و نه صرفاً روحانى.
در اینکه این برگشتن کِیْ اتفاق میوفته بین علما چندتا حرف وجود داره. یهعده میگن قبل از قيام اماممهدى. بعضی هم میگن همزمان با آغاز قيام. یهدسته هم میگن بعد از قيام اماممهدی.
دربارۀ اینکه چرا آدمها به دنیا بر میگردن، چیزهایی گفتند. مانند اینکه زنده میشن تا ثواب يارى اماممهدی نصیبشون بشه و با دیدن حکومت اماممهدی، دلشاد بشن. آدمبدها هم بر میگردن تا ازشون انتقام گرفته بشه.
حکمتهایی هم گفتند. بهنظر میاد حکمتها بیشتر برای معقولسازى و قابل فهم كردن مسئلهست. من این حکمتها رو مطالعه کردم. اما راستش به دلم نچسبید و اینجا نقل نمیکنم. بههرحال، رجعت جزو آموزههاى شيعهست. با خودم فکر میکردم چطور ممكنه كسى به اهلبيت ايمان داشته باشه امّا احاديث پرتکرارِ رجعت رو نپذيره؟ روایاتى كه شمارِشون به حدود دويست حديث میرسه و بیشتر از چهل نفر از راويان راستگو و دانشمندان سرشناس شیعه، در بيش از پنجاه كتاب گزارش کردند.
آدم مُسلمون نمیتونه دربارهٔ رجعت اِن قُلت بیاره. آخه چیزی که به گواه قرآن توی زندگی پیامبران، بارها اتفاق افتاده چطور میشه دربارش اما و اگر آوُرد؟!! مگه اینکه زبونملال، کسی باشه که قرآن رو قبول نداشته باشه. قرآنخونها خوب میدونن که خداوند بارها توی کتابش از زندهشدن مُردهها حرف زده. مانند قصّۀ عُزیر که وقتی نگاهش به استخونهای پوسیده میوفته با خودش میگه: خدا چطور میخواد این مُردهها رو زنده کنه؟! خدا هم نه میذاره نه بر میداره درجا عُزیر رو با الاغش صد سال از دنیا میبره و بعدش برمیگردونه. آیههای دیگهای هم هستن اما من از کنارشون رد میشم. دربارهٔ اینکه زندهشدن یا رجعت چطوری و با چه کیفیتی اتفاق میوفته، بیتعارف بگم چیزی پیدا نکردم. این کار فقط با قدرت بیپایان الهی رقم میخوره.
اما در اینکه کیا به دنیا بر میگردن، ظاهرا فقط اونهایی که ايمان يا كفرشون، خالص باشه میتونن زندهشن و به دنیا برگردن.
توی احاديث فراوانی از رجعت پیامبران و اولياى خدا، بويژه امامحسین، امامعلی و سایر اهلبيت حرفهایی زده شده. حتی اسم برخی از اصحاب اهلبیت و تعدادی از شهدا به چشم میخوره. در كنار اينها كافران و منافقین کلّهگُنده هم دیده میشن.
خدا بهتر میدونه اما برخى احاديث، اوّلين رجعتكننده رو امامحسين معرّفى كرده. حتی توی برخی احاديث، ترتيب اومدن امام و پیغمبرها هم گفته شده.
درسته که من این مطالب رو نوشتم اما ممکنه برخی نخوان جزئيات رجعت رو اونطوری که در احاديث اومده بپذيرن، البته اشکالی هم نداره. امّا چارهاى جز قبول اصل رجعت نیست حتی اگه فهم جزئيات دشوار باشه. اعتقاد به رجعت، از اعتقادات شيعهست نه از اصول اعتقادى. خداروشکر ندونستن فروع مسئله يا احياناً غفلت از اصلش، ضررى به ايمان و اعتقاد آدم نمیزنه. پس نباید دلواپس بود.
ادامه دارد...
ماهِ من! طایفهی روزه بگیران چه کنند؟
شب عیدی که تو پنهان شده باشی جایی
#سلام_بر_مهدی
وَ لَمْ يَجْبُرْ عَظْمَ أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ إِلَّا بَعْدَ أَزْلٍ وَ بَلَاءٍ
هیچ قدرت و قوّتی به ملتی نرسید مگر پس از تحمل سختیها و بلاها
نهجالبلاغه خطبه ۸۸
🌸🌺⛅️
@talabehtehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویلتشایر یکی از زیباترین روستاهای انگلستان میباشد که قدمت این دهکده سنگی قرون وسطایی به صدها سال قبل باز میگردد.
@talabehtehrani
وَ تَنَفَّسُوا قَبْلَ ضِيقِ الْخِنَاقِ
فرصت را غنيمت دانيد پيش از آنكه مرگ گلويتان را بگيرد
نهجالبلاغه خطبه ۹۰
🌺⛅️🌸
🙂یکی از قدیمیترین عکسهای موجود از سقاخانه حرم رضوی
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و شصت و نه
قيام ۱
ظهور اماممهدى، شبیهِ قیامت، غافلگیرکنندهست. یعنی یکهویی رخ میده. مردم، نااميد از فَرَج توی غفلت به سر میبرن. از اینکه توی كارهاشون گشایشی بشه، مأيوسن. به زمین و زمان، بد و بیراه میگن. اندوهگین و افسردهحالن. خیال میکنن بهشون دربارۀ اماممهدی دروغ گفته شده. اینجاست که امام به شکل ناگهانی مانند خورشيدی از پشت ابرها بیرون میاد. با اومدنش، اهل آسمان و زمين شاد و خوشحال میشن. البته قیام اماممهدی به این سادگیها نیست. باید پدر خیلیها دربیاد. ظهور بعد اونی رُخ میده که شیعیان غربال و ناب شده و از پسِ امتحانات بر اومده باشن. اونهایی که باید بدبخت بشن، شدن. اونهایی هم که باید خوشبخت بشن، اونها هم شدن. اینهایی که دارم مینویسم، واو به واو صحبتهای اهلبیته.
در ادامه فرمودند که خدا كار اماممهدی رو یهشبه، سامان میده. چطوری؟! به چه شکلی؟! راستش! الان که دارم مینویسم، چیزی نمیدونم. شاید بِرم جلوتر چیزهایی برام معلوم بشه. مثلا میگن شبیه حضرت موسی میمونه که رفت آتیش براى خونواده بیاره که یکباره با پیغمبری برگشت.
توی کتابی قدیمی برای حوالی قرن چهارم خوندم که خود اماممهدی با نشوندادنِ شمشیر بالای سرش، فرموده: من كسى هستم كه در آخرالزمان با اين شمشير، ظهور میكنم.
گاهی داخل همین کتابهای کهن، حرفهای امیدوارکنندهای به چشمم میخوره. مانند اینکه وقت ظهور امام، آدم سرخپوست و سفيدپوست و مؤمنى روی زمین نمیمونه جز اینكه در هواداری حضرت، دلش از پارههاى آهن محكمتر میشه و زور چهلتا مرد توی سرپنجه و بازوهاش قرار میگیره.
گاهی هم با نوشتههای عجیبی مواجه میشم. مانند اینکه مُردهاى توی قبرستونها هم از قیام اماممهدی خوشحالی میکنن. حتی میگن مُردهها به دیدن هم میرن و بابت این اتفاق به همدیگه شادباش میگن!
ظهور اماممهدی توی سال فرد اتفاق میوفته. یعنی سالی که یکانش يک، سه، پنج، هفت و نُه باشه. اما در رابطه با اینکه اون روز چه روزیه، اللهاعلم اما گفتن که شب بيست و سوم ماه رمضان، نام اماممهدی رو از آسمون ندا میدن و روز شنبه مصادف با روز عاشورا بعد از نماز عشاء امام دستبهکارِ قيام میشه. البته روز جمعه رو هم گفتند. بعضیها میگن ممکنه جمعه، مقدّمات قيام فراهم بشه و شنبه، خود قيام آغاز بشه یا که جمعه روز شروع و شنبه روز جهانیشدنش باشه. یهاحتمالم اینکه امام روز جمعه براى ياران خاصّش ظاهر میشه و روز شنبه، دعوتش عمومى و علنى میشه. حتی از مصادفشدن روز قیام با عید نوروز ما ایرانیها هم حرفهایی زده شده. البته این صحبتها به معنای مشخصکردن تاریخ و ساعت دقیق این رویداد نیست. نه! واقعا کسی تاریخ دقیقی نگفته و ما هم چیزی نمیدونیم. اصلا گفتن اگه کسی بخواد وقتْ مشخص کنه بیبروبرگرد دروغگوست. یعنی حتما خطا و اشتباه کرده. اهلبيت، هیچگاه برای ظهور اماممهدی، وقت تعيين نکردند و اگه خداینکرده هرکی، بخواد زمانى رو به نقل از امامان گزارش كنه، به این بزرگواران دروغ بسته و حرفش، جعل بهحساب میاد.
اصلاً زمان ظهور اماممهدی در دامنۀ علم مكنون و ذاتىِ خداست و در اختيار هيچ كس، حتّى انبيا و ائمّه هم قرار نگرفته. پس، امكان دستيابى به این خبر سِرّی حتّى برای اين ذوات مقدّس هم وجود نداره تا چه برسه به دیگرانی كه در مراحل بسيار پايينترند. هیشکی نباید حتّى این تصوّر رو داشته باشه كه ممكنه مثلا از طريق رياضت و علوم غريبه و طلسم و خواب و كشف و شهود، به زمانِ ظهور اماممهدی دست پیدا کنه. حالا که حرف به اینجاها کشید میخوام یه حرف دقیق و لطیفی بگم. امیدوارم از پَسِ گفتنش بَر بیام. راستش! اینکه گفتم امكان دستيابى به این خبر سِرّی حتّى برای اين اهلبیت هم وجود نداره بخاطر اینه که شاید هنوز واقعيت، قضا و قدرى توی لوح محفوظ پیدا نکرده. يعنى اصلاً هنوز زمان انجامش، تقدير نشده تا امكان آگاهى از اون براى كسى فراهم بشه.انشاءالله هروقت كه تقديرِ واقع، صورت گرفت، علمش هم در اختيار انبيا و ائمه قرار میگیره. امیدوارم تونسته باشه بگم.
در کنار این حرفها، با توجّه به احتمال بَدا که قبلتر چیزهایی دربارش نوشتم، هيچ كس نمیتونه برای وقت معيّنى، قسم حضرتعباس بخوره!
كفاية الأثر: ص ۱۶۷، الغيبةللنعمانى: ص ۲۱۴ ح ۲، الكافى: ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۳ و ۶، كمالالدين: ص ۱۵۲ ح ۱۵ ص ۶۵۳ ح ۱۷.
ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 نمایی از دهانهی jezero در مریخ که توسط کاوشگر استقامت ثبت شده است
@talabehtehrani
☑️تصویری قدیمی از میدان آستانه
حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
#قم
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و هفتاد
قيام ۲
از هَمون قرن اوّل هجرى تا به حالا آدمهای زیادی چه شيعه و چه سنّی و حتّى مسیحی و یهودی، راهبهراه از تعیین وقت برای ظهور اماممهدی دَم زدند. حتی برخی از شیعیان مقدّس هم بودند كه اصرار زیادی به ادعای خودشون داشتند. اما به مرور زمان همه فهمیدند که اینها هم اشتباه میکنن. من فکر میکنم حرفهاشون حدسهایی برگرفته از تصوّرات نادرست يا تخيّل و توهّم بوده. جالبه که هرچی ایندر و اوندر زدم حتی یک فقیه یا عالم طراز اوّل شیعه پیدا نکردم که برای ظهور اماممهدی وقت تعیین کرده باشه که مثلا حضرت مهدی در فلان روز و فلان ماه و فلان سال ظهور میکنه.
البته لازمه بگم که در دورۀ صفويه یا مشروطه یا حتی همین حالا اگه یکی پیدا بشه و آرزو کنه خدایا اين دولت به ظهور اماممهدى متّصل بشه این، به معنای تعیین وقتِ ظهور نیست.
اما من داخل کتابهای خطّى و چاپسنگى و سُربی به فهرستِ بلندبالایی از آدمها برخوردم که برای ظهور اماممهدی وقت تعیین کردند. البته من اینجا قصد یقهگیری از اون آدمهایی که دیگه توی این دنیا نیستن رو ندارم. فقط برای آشنایی، به دو یا سه نمونه اشاره میکنم. مثلا حوالی سال ۹۵۰ قمری پیرغلامعلی طوسی، کتابچهای به نام "مُبشّرۀ شاهیه" نوشته و کوشیده براى ظهور حضرت حجت توی سال ۹۶۳ دلایلى ارائه بِده. پیرغلامعلی تلاش کرده با کنارِ هم گذاشتن و دوخت و دوزِ احاديث و علومغريبه و نجوم و اشعارى از شاه نعمتاللَّهولى، تاریخ دقیقی برای ظهور مشخص کنه! اما سال ۹۶۳ از راه رسید و خبری از اماممهدی نشد.
یا مثلا صد سال بعدش یعنی سال ۱۰۷۸ قمری، علامه مجلسی با استفاده از دوتا حدیث، گفته که ائمه به اتّصال حکومت صفویه به دولت اماممهدی بشارت دادند. حتی یک قدم جلوتر هم رفته و با کمک حسابهاى ابجدى و حروف مقطعّۀ قرآن به عدد احتمالیِ سال ۱۱۵۵ رسیده! اما این تاریخ هم از راه رسید و خبری از ظهور نشد.
از این مورد هم عبور کردم و رسیدم به مُنَجّمی به نام محمّد بليانى توی اواسط قرن دهم هجری. گویا محمد آقا از طرف استادش مأمور میشه تا به کمک رَمل و جَفر از تاريخ ظهور اماممهدى سر در بیاره. آقا محمد بعد از کلی زحمت، نهایتا به چندتا عدد دست پیدا میکنه و برای استادش مینويسه: اماممهدى توی سال ۱۰۵۷، شروع به الكهگيرى یعنی کشورگشایی میکنه و بزودی یکچهارم کرهٔ زمین رو میگیره. بعدش تا سال ۱۰۷۶ قمری بیشتر آثار ظهور پیدا میشه و نهایتا توی سال ۱۲۱۴ هم امام ظهور میکنه و ماجرا تموم میشه!!! اما این تاریخ هم اومد و رفت اما خبری از ظهور نشد.
اینطور که من دستگیرم شد دلیل اینهایی که برای ظهور اماممهدی وقت، تعیین میکنن چندتا چیزه. یکیش احاديث، یکی دیگهش هم علوم غریبهس. مثلا آقایی به اسم محمّد ساوهاى در كتاب "دُرّ التمام فى تاريخ خروج المهدى" نوشته که در كتاب "مفتاح جفر الكبير" به نقل از امامعلی ديدم كه هرکی راز حرف «شين» رو بشناسه، هنگام ظهور اماممهدى رو هم میفهمه!
یکی دیگه از مستندات، شعر معروف شاه نعمتاللَّه ولىس. فعلا از این صحبتها رد میشم. توی دورۀ معاصر که من بیواسطه دارم میبینم بیشتر این حرفها که مثلا ظهور نزدیکه و آقا بزودی تشریف میاره، معمولا به نقل از آدمهای عارفمسلک گفته میشه. البته چند مورد رو خودم دنبال کردم متوجه شدم، یک کلاغ چهل کلاغ شده و اصلا اون بندۀ خوب خدا چنین حرفی نزده یا اگه زده اینطوری که چوافتاده، نگفته.
ممکنه از حوصله خارج باشه اما حیفم اومد اینم نگم كه تعیین وقت ظهور از طرف اين عارفها، راستش خیلی به جایی بند نیست و بیشتر در قالب شعر، به دست ما رسيده. مثلا نویسندۀ کتاب "جواهر القوانين" بعد از اینکه به یکی از شعرهای محيى الدين عربی استناد میکنه که امام در فلان تاریخ ظهور میکنه، در جواب اينكه از كجا معلوم که مراد شاعر اين بوده، جواب میده: شايد روح القدس به زبونش داده؛ چنان كه به زبون منِ حقير داده كه شرح كنم!!
واقعا چقدر بینظمی و هرج و مرج به چشم میخوره؟! اصلا معلوم نیست که آقای شاعر از شعرش واقعا چنین قصدى براى تعيين تاريخ ظهور امامزمان داشته یا نه؛ اما ديگران اين اشعار رو دستاويزى براى تعیین وقت ظهور قرار دادند. حالا گیرم که شاعر چنین قصدی داشته، اصلا این شعر چه ارزش و اعتباری داره؟!!
وقت ظهور: ص ۶۶ - ۶۷، فصلنامه پيام بهارستان: ش ۱۶، فهرستگان نسخههاى خطّى حديث و علوم حديث شيعه: ج ۴ ص ۹۳، رجعت: ص ۵۰ و ۶۴ و ۷۳، بحارالأنوار: ج ۵۲ ص ۱۲۰.
ادامه دارد...
تصویری قدیمی از مسجد جامع سامرا معروف به مسجد مَلوِیّه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حرم عسکریین نیز در تصویر دیده میشود.
@talabehtehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادران و خواهران عزیزم!
با قلبی پر از احساسِ شعفِ همراه با غرور، این حماسهٔ بزرگ و بینظیر را به شما و همهٔ مجاهدان راه خدا بویژه به ساحت مقدس و نورانی مولی و آقایمان حضرت بقیة الاعظم ارواحنا فداه و عج الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت عرض میکنم.
علیرضا نظری خرّم
@talabehtehrani
داستان اماممهدی علیهالسلام
قسمت صد و هفتاد و یک
قيام ۳
من قبلتر دربارۀ اینکه قیام اماممهدی چطوری و از کجا شروع میشه و به کجا میرسه، چیزهایی نوشتم. اینجا نمیخوام حرفهای قبلی رو تکرار کنم بلکه دنبال اینم تا دربارۀ جا و مکان قیام مطالب جدیدی بنویسم. من شاید نتونم اینجاهای داستان رو جالب و با لحنی گیرا و هیجانآور بنویسم تا محبوبیت خاصّی برای خواننده داشته باشه، اما ناچارم برای کاملشدن مطالبم یهچیزهایی بگم که ممکنه از حوصلۀ بعضیها خارج باشه. از لابهلای کتابها، احاديث فراوانى با سندهای صحیح و معتبری پیدا کردم که همگی میگن اماممهدى با ميراثى از پيامبر شامل: پرچم، شمشير، زره، كلاهخود، زين، عصا، عمامه، پيراهن و شاید چیزهای دیگه از مكّه و كنار خونۀ خدا قیام میكنه. دقیقا جایی بین حجرالأسود و مقام ابراهیم. مکانهایی كه از شريفترين و مقدّسترين نقاط زمين به حساب میان. اماممهدی فرمایشاتی هم در اونجا دارن که من فعلا کاری با اونها ندارم. اینجا میخوام به چند مکان دیگه که میگن نقطۀ شروع نهضت امام از اونجاست، اشارهای داشته باشم. بعضیها از قولِ پیغمبر اینطور گزارش کردند که اماممهدی از منطقهای به نام تهامه قیام میکنه. خیلی زود متوجه شدم منظور از تهامه همون مكّهست. جای بعدی که نام بُردند منطقهای توی يمن به نام كرعهست. البته روایت دربارهٔ کرعه از نظر سند و مدرک به جایی بند نیست و ضعیفه. خیلیها احتمال دادند که منظور اين روايت، قیام يمانى از يمن بوده که با ظهور اماممهدی، قرهقاطی شده.
حالا میرم سر یه موضوع چالشی. اونم اینکه قاضى نُعمان مغربى توی كتاب شرح الأخبار چندتا روایتِ بیسند مُخابره کرده که قيام اماممهدى از کشور مغرب توی شمال آفریقا کلید میخوره. ظاهرا آقای قاضی نُعمان در گفتن این حرف عجیب، تنها نیست و شمسالدين محمّد قُرطُبى هم توی كتاب التذكره، شبیهِ این صحبت رو کرده. خدا بهتر میدونه، نمیخوام گناه کسی رو بشورم اما از اونجایی که قاضی نُعمان مغربی، مُفتیِ حکومت فاطمیها توی کشور مصر و شمال آفریقا بوده، هیچ بعید نیست اين روايات جعلى رو با انگيزهٔ خوشخدمتی به حكومت فاطمیها توی کتابش آوُرده باشه. از اونجایی که شمسالدين محمّد قرطبى هم اهل اندلس و همون طرفها بوده، یهجورهایی پاش گیره و همین اتهام دامنگیرشه.
خداینکرده دوست ندارم حرفی بزنم که سوءتفاهم ایجاد کنه و اینطور برداشت بشه که من دربارهٔ قاضى نعمان بهاندازهٔ کافی خویشتنداری از خودم نشون ندادم. شوربختانه چارهای ندارم جز اینکه بگم آقای قاضی نُعمان، جای دیگه توی همین کتابش نوشته که قيام اماممهدی از مكّه شروع میشه. من واقعا نمیدونم چرا انقده گیجکننده و متزلزل حرف زده!
الكافى: ج ۱ ص ۲۳۱ ح ۳، الإرشاد: ج ۲ ص ۳۸۳، كمال الدين: ص ۲۸۴ ح ۳۷ و ص ۳۳۱ ح ۱۶ و ص ۳۷۱ ح ۵ و ص ۶۷۰ ح ۱۷ و الغيبةللطوسى: ص ۳۰۲، ۴۵۳، ۴۷۰ و ۴۷۷، الغيبةللنعمانى: ص ۲۳۸ ح ۲۹، التذكره: ص ۳۰۰، شرح الأخبار: ج ۳ ص ۴۰۱ ح ۱۲۸۵.
ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی در گذر است و آدمی رهگذر
دنیا به اهل خویش ترحم نمیکند
آتش امان نمیدهد آتشپرست را
صائب
@talabehtehrani
#اطلاعیه
امشب ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ قرعهکشی کتاب داریم.
علاقمندان به کتاب #داستان_بریده_بریده و نیز کتاب #داستان_فاطمه تا ساعت ۲۰ فرصت دارند نام و نام خانوادگی و آدرس دقیق پستی خود را به صفحهٔ اینجانب در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایند.
بزرگوارانی که قبلا ثبتنام کردهاند نیاز به ثبتنام مجدد ندارند.
نتیجهٔ قرعهکشی از طریق همین کانال به اطلاع میرسد.
انشاءالله
🌺🙏🌸
آیدی 👈
@tamass
کانال 👈
@talabehtehrani
May 11