eitaa logo
تلقّی
138 دنبال‌کننده
40 عکس
10 ویدیو
1 فایل
فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌ (بقره-۳۷) @Dr_2H2
مشاهده در ایتا
دانلود
تلقّی
📥 @talaqqi
📌 از تَک و تا نیفتید! شاید دیده باشید کسی راه میرفته و زمین می‌خورَد اما برای اینکه از تَک و تا نیفتد، طوری رفتار می‌کند که انگار اوضاعش تحت مدیریتش است و هرکه نفهمد، خیال کند که به عمد روی زمین دراز کشیده... روزنامه‌ی «شرق» که گند پیش نویسی‌اش درآمده بود و با توافق اخیر یکه خورده بود و (فکر کنم در مجلد مرسوم آخر سالش) به تحلیل دلایل عدم تمایل سعودی برای توافق با ایران در سال ۱۴۰۱ پرداخته بود، حالا توافق شکل گرفته را تلویحاً به اسم قبیله‌ی خودشان سند می‌زند، هم چنان که آمریکایی‌ها قیافه‌ی صلح جویانه و خیرخواهانه گرفته‌اند و همزمان که از درون می‌سوزند و دود تعجب از کله‌هاشان بلند است، اظهار رضایت از توافق اخیر می‌کنند. باشد! برفرض که دیپلماسی شخصی و «فراقوه‌ای» شمخانی کار را پیش برده و اصلا خیال کنید هاشمی رفسنجانی به خوابش آمده و راه رقم زدن چنین تحول عظیمی را به او الهام کرده و شمخانی تمام موانع را در این سه قوه‌ی ضد دیپلماسی کنار زده و خود را به مقصود رسانده و اصلا موقع بالا رفتن از سکوی قهرمانی عکس خاتمی را بوسیده و بالای سر برده و کنار گود مذاکرات پکن هم، روحانی بوده که او را روی صندلی نشانده و مربی‌گری کرده و لاریجانی هم با حوله بادش زده و هورااااا... قهرمان دیپلماسی جدید برای انتخابات ۱۴۰۴ آماده باشد (ببخشید خیلی فرض طولانی‌ای بود، البته کمتر از طول خیال‌پردازی غربگرایان) حالا برفرض صحت این خیالات، چرا جناب شمخانی در دوران روحانی (که لابد همه‌ی اسباب فراهم بود و نیازی به دور زدن قوا نبود) چنین افتخاری را رقم نزد؟! راستش، مسئله‌ی توافق اخیرا ایران با سعودی‌ها آنچنان اتفاق مهمی در عرصه‌ی بین‌المللی‌ست که آدم دلش نمی‌آید با خاله زنک بازی‌های این چنینی خرابش کند. قدر مسلّم، این توافق، نه پایانِ راه تلاش جمهوری اسلامی ایران برای نقش آفرینی در مدیریت آینده‌ی منطقه و جهان است، نه پایانِ مشکلات بین ما و سعودی‌ها، اما دستاوردی بسیار مهم در میانه‌ی راه است که اگر بخواهیم تبارشناسی کنیم، چشم و ابرو و قیافه و قد و بالایش بیشتر میخورَد فرزند سیاست «دیپلماسی منطقه‌ای و سیاست تعامل با همسایگان» آیت الله رئیسی و «اصالت بخشی به آسیا و جهان اسلامِ» امام خامنه‌ای باشد تا آنکه از رحمِ یائسه‌ی برجام‌ها و گلوبالیزاسیون و خاورمیانه‌ی جدید و نظم نوین جهانیِ غربی‌ها و غرب پرستان زاده شده باشد. 📥 @talaqqi
💡پاسخگویی به مطالبات، گام اول تحقق مشارکت مردمی 1⃣ مدتی قبل زائر حضرت رضا (ع) بودیم. پدرم که علاقه زیادی به معارف قرآن دارد، گلایه داشت که سهم برنامه های قرآنی حرم نسبت به سایر برنامه ها کم است. هم نامه ای در صندوق انتقادات و پیشنهادت انداخت و هم به شکل اتفاقی با آیت الله مروی (تولیت آستان قدس) که امام جماعت یکی از رواق ها بود دیدار و گفتگو کرد (وقتی کسی پیگیر باشد خدا راهش را باز می‌کند!) به تازگی آستان قدس پاسخی برای ایشان ارسال کرده و در مورد برنامه های آستان پیرامون معارف قرآنی در حرم مطهر توضیح داده است. جدای از خود پاسخ که متین و قانع کننده است، روحیه ارزشمند به مطالبات مردمی که در این نهاد وجود دارد، جالب توجه است. 2⃣ مدتی قبل عازم سفر بودم. در مبدا هر چقدر تلاش کردم به شکل آنلاین بلیت بخرم ظرفیت را تکمیل نشان می‌داد. وقتی به ترمینال مبدا رسیدم از تعاونی ها پرس و جو کردم آنها هم گفتند بلیت نداریم. اما وقتی به محوطه ترمینال رفتم دیدم اسم مقصد را صدا میزنند و ظرفیت تکمیل نبوده! جالب اینکه بلیت نمی فروختند و به قیمت بالاتر مسافر سوار میکردند. دیر وقت هم بود و نظارتی نبود. در اتوبوس‌ برای مبلغ گران تر کارت کشیدم و رسید خواستم ولی کمک راننده از دادن رسید امتناع کرد و گفت دوست نداری پولت را برگردانیم به سلامت! جالب اینکه بیش از یک اتوبوس به مقصد وجود داشت، اما همگی همدست شده بودند که گران تر بفروشند و بازار گرمی می‌کردند که نیم ساعت دیگر ماشین نیست یا گران تر است و... به ناچار با همان اتوبوس راهی شدم. بقیه مسافران هم که بدون بلیت و با مبلغ گران تر سوار شده بودند شاکی بودند. قبل طلوع آفتاب رسیدیم. شماره پلاک اتوبوس و نام تعاونی را برداشتم. کسی از مسافران شاکی را ندیدم تا وقت اداری منتظر بماند و این گران‌فروشی را پیگیری کند. مسئولین ترمینال که آمدند اول گفتند به ترمینال مبدا مربوط است. بعد گفتند با شماره ۱۴۱ راهداری تماس بگیر و ثبت شکایت کن. تماس گرفتم و مفصلا توضیح خواستند و ثبت کردند. بعد راهنمایی و سفارش کردند و رفتم با مدیر راهداری ترمینال صحبت کردم. استقبال خوبی کرد و گفت مسئله را مکتوب کن. مکتوب کردم و گفتم برای آن مبلغ اضافی که گرفتند اینجا نیستم، برای سوء استفاده از نیاز مردم و فقدان نظارت اینجا هستم. گفت حق با شماست و باید رسیدگی کنیم. با شماره پلاک، ماشین را پیدا کرد و دستور داد مجوز تردد ماشین تا زمان رسیدگی باطل شود. شماره کارتم را هم گرفتند که اضافه دریافتی را برگردانند. مدتی بعد مبلغ اضافی به حسابم برگشت و صاحب ماشین تماس گرفت و عذرخواهی کرد که کمک راننده ها هر روز یک برنامه درست میکنند، اگر ماشین را بفروشم بگذارم بانک سودش را بگیرم راحت ترم و...😄. مجدداً از ترمینال تماس گرفتند و پرسیدند آیا رضایت شما را جلب کرد؟ اجازه می‌دهید ماشین به کارش برگردد؟ گفتم راضی نیستم کسی از نان خوردن بیفتد. اما لطفا رسیدگی کنید چنین رفتاری تکرار نشود. قول پیگیری دادند. 🖋 این ها نمونه هایی خُرد از نقش آفرینی مردمی برای حل مشکلات است. شکل گیری و تقویت این تعاملات و رفت و برگشت ها بین عناصر دغدغه مند مردمی و نهاد های حاکمیت، می‌تواند به مرور باعث ایجاد الگوهایی برای نقش آفرینی مردم در چالش های کلان شود، نقشه ای که در حال حاضر دنبالش میگردیم ولی فعلا به روشنی نیافته ایم. در این نقشه عناصر مردمی، واقعیت های میدانی، مشکلات موجود و راه حل های احتمالی را پیشنهاد می‌دهند، نهاد های حاکمیتی نیز محدودیت ها و اقتضائات و پیچیدگی های کار را تبیین می‌کنند. از رهگذر اين تعاملات، می‌توان به یافتن راه حل مشکلات امیدوار بود. در این صورت دیگر دلسوزان و دغدغه مندان صرفاً مشغول انتقاد و بعضاً غُر زدن نیستند، چون برای ایشان برای کمک به حاکمیت در حل مشکلات تعریف شده. مشابه همان مسیری که در گشوده شد و نقش آفرینی نیروهای مردمی منجر به آزاد شدن خرمشهر و سایر مناطق شد. الان هم باید به دنبال الگوهایی برای برای آزادسازی خرمشهرهای اقتصادی، فرهنگی و... باشیم. الگویی که در آن نیروهای مردمی روشنی برای کمک به حل مسائل کشور پیش رو داشته شده باشد. 📌 پ.ن.۱: يك لشكرى از لازم است كه وارد ميدان بشوند، مطالبه كنند آرمانها را و 👈 خودشان كمك كنند به تحقّق اين آرمانها. ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 📌 پ.ن.۲: جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بر دوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ 📥 @talaqqi
📌 یکی از دوستان عزیز بخشی از سخنرانی حضرت آقا مربوط به ۸ سال قبل را که با امشب و فردا تناسب دارد یادآوری کرده اند: من مطلبی را یادداشت کرده‌ام که عرض بکنم؛ همین‌جا آن را بگویم: جوان ایرانی خوشبختانه جوان پرانگیزه و پرشوری است؛ درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که بعضی از مراکز مغرض آماری و غالباً با منشأ خارجی یا اساساً خارجی اعلام میکنند. آنها میگویند جوان ایرانی افسرده است؛ یک طبقه‌بندی هم میکنند و میگویند جوان ایرانی در فلان درجه‌ی از افسردگی -یک درجه‌ی خیلی بالایی- قرار دارد. این یک دروغ محض و خباثت‌آمیزی است که دارد امروز انجام میگیرد و بهانه‌ی یک سلسله کارهای خلاف دیگر است؛ جوان ایرانی افسرده است، پس بایستی برایش محیط نشاط درست کنیم؛ چه‌جوری؟ با کنسرت موسیقی، با جلسات و اردوهای مختلط جنسی، و آزادی‌هایی از این قبیل؛ این دنباله‌ی آن حرف است. نخیر، بعکس، جوان ایرانی امروز جزو بانشاط‌ترین و فعّال‌ترین و سرزنده‌ترین جوانها است. شما نگاه کنید در دنیای غرب، جوان اروپایی افسرده است؛ این‌قدر آمار خودکشی‌ها در آنجا بالا است. افسردگی آنجایی است که یک جوانی بر اثر فشارهای روحی، تفنگ دست میگیرد، میرود در یک ساحل امن و بظاهر آرام و حدود هشتاد کودک را با رگبار میکشد؛ اتّفاقی که دو سه سال پیش در یکی از کشورهای اروپا اتّفاق افتاد که همه مطّلع شدند و در دنیا منعکس شد؛ افسردگی این است. افسردگی عبارت است از اینکه جوان اروپایی برای خودکشی کردن می‌آید در سِلک داعش. گزارشهایی که ما داریم نشان میدهد که تعداد بالایی از عناصر انتحاری داعش، جوانهای اروپایی‌اند؛ میخواهد خودکشی کند، فکر میکند این خودکشی یک هیجانی دارد و بهتر از غرق کردن خود مثلاً در رودخانه‌ی فلان کشور اروپایی است، [پس] می‌آید اینجا؛ بر اثر افسردگی کامل دنبال هیجان میگردند؛ افسرده آنها هستند. 👈 جوان ایرانی که روز بیست‌وسوّم ماه رمضان که شب قبل را با احیاء گذرانده، با دهان روزه، در گرمای شدید تابستان، می‌آید در خیابان راه‌پیمایی میکند، بعد می‌نشیند زیر آفتاب و نمازجمعه را برگزار میکند، او فرسنگها از افسردگی دور است، او سرزنده است، او بانشاط است. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ 📥 @talaqqi
تلقّی
📌 حاج قاسم و قلّه‌ی توزیع نرمال نموداری که مشاهده می‌کنید، نمودارِ توزیع نرمال (normal distribution) است. مثلا اگر قامت افراد یک جامعه را در نظر بگیریم اکثریت، حول یک محدوده‌ی عددی میانگین هستند و اقلیت‌های خیلی کوتاه قد و خیلی بلند قد هم در حاشیه‌ی نمودار نمایان است. این نمودار در مورد بسیاری از مسائل اجتماعی، از جمله مسائل اخلاقی و دینی هم کمابیش صادق است. یعنی عمده‌ی مردم، میانگینی از مؤمن‌ترین افراد جامعه و فاسق و فاجرترین آنها هستند... نکته‌ی مهم در این نمودار، عدم سکون آن در محور افقی‌ست. یعنی توزیع، ظاهراً به همین شکل (زنگوله‌ای) باقی می‌ماند اما در ادوار مختلف به سمت چپ و راست (در مورد دینداری مردم یعنی به سمت کفر و ایمان عمومی) حرکت می‌کند. اما نیرو محرکه‌ی این حرکت چیست؟ «خلوص و اصرارِ دو اقلیتِ در حاشیه» اینجا به قول حاج قاسم باید گفت: «انسانهای منزّه، جامعه را منظم می‌کنند» و برعکس این حرف هم صادق است. سیاست استکباری این است که اقلیت فاسق و فاجر را ابتدا با مظلوم نمایی مقبول کند و سپس به صورت نظام‌مند، برای فسق و فجور بستر مناسب فراهم آورد تا نمودار به سمت منفی حرکت کند و طبیعتا میانگین و اکثریت مردم نیز... بعد هم چماق اکثریت را بر سر اقلیت مومن بزند و تدریجا ماهیت ایمانی جامعه را مستحیل کند. در جامعه شناسی و سیاستگذاری غربزده‌ی جوامع مسلمان، مبنا را قله‌ی این نمودار می‌گیرند (البته اگر لطف کنند به سبک اربابان خود اقلیت سمت چپ نمودار را به جامعه تحمیل نکنند) و با تقدسِ برساخته‌ی اکثریت، بر سر اقلیتِ سمت راست و آنان که نمودار را می‌خواهند به سمت راست حرکت دهند، می‌کوبند که «به مردم برگردید»... حاج قاسم اما از قله‌های دیگری حرف می‌زند. حاج قاسم پرورده‌ی مکتب قرآن است. شاید چنین نموداری را در وصف السابقون و اصحاب یمین و شمال دیده... او دفاع مقدس را دیده... قله‌های حاج قاسم سابقونی هستند که در شرح نمودار توزیع نرمال به سبک علوم غربزده‌ی راکدِ گندیده، به آنها تندرو می‌گویند... راستی، هنر امام خمینی رحمه‌الله این بود که در برهه‌ای تاریخی، توانست فریاد برآوَرَد و برخلاف استکبار، چماق اکثریت متدین (هرچند شکسته بسته) را بر سرِ پیشتازانِ شقاوت و اصحاب شمال (چپ) بزند که «به ملت برگردید»... و کسی چه می‌داند شاید از همان ابتدا «ملت ابراهیم» را در نظر داشت... ✔️ خلاصه: اگر از وضع اکثریت جامعه ناراضی هستید، شتابِ حرکت خود به سوی خیرات و خودسازی‌تان را بیشتر کنید که اقلیتِ مقابل دارد برای کشاندنِ نمودار به سمت خودش، به هر کثافتی دست می‌زند... 📥 @talaqqi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استقبال جالب مردم اندونزی از سید‌ ابراهیم رئیسی با خواندن سرودی از صدر اسلام/ مسلمانان اندونزیایی در سفر رئیس‌جمهور به کشورشان با نوای مشهور و دل‌انگیز موسوم به «طلع البدر علینا» به استقبال رئیسی رفتند/ این سرود در فیلم ماندگار «محمد رسوال‌الله(ص)» به کارگردانی مرحوم مصطفی عقاد هم استفاده شده و یادآور سرودی است که مسلمانان یثرب هنگام ورود پیامبر به شهرشان سر دادند. 📌خداوند روح امام امت و شهدای انقلاب را قرین رحمت قرار دهد که با انقلاب اسلامی، عزت را اسلامی را احیا کردند و یادآور روزهای پرفروغ صدر اسلام شدند. جالب اینکه این استقبال های پرشور اختصاصی به کشور خاص و رئیس جمهور خاصی از ایران ندارد و از احمدی نژاد تا رئیسی، و از لبنان تا پاکستان و اندونزی، استقبال های شورانگیزی از روسای جمهور اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد که نشان از عمق راهبردی انقلاب اسلامی در بین ملت های مسلمان دارد. 📥 @talaqqi
🌱 🖋 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار سلطان عمان، درخصوص اظهار خرسندی وی از آغاز روابط مجدد ایران و گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است. 👈 این اشاره از جهتی دارای اهمیت مضاعف است‌. 📌 جناح غربگرای داخلی که از ناتوانی مزمن در زمینه سیاست خارجی، توام با ادعا و گزافه گویی بسیار در این زمینه رنج میبرد، بسیار تمایل دارد برجستگی های سیاست خارجی دولت آقای رئیسی را واژگونه و نقاط قوتی مانند فعال کردن روابط با همسایگان و چرخش به شرق و ایجاد هم افزایی با کانون های جهانی دلارزدایی را به عنوان نقاط ضعف جلوه دهد. در این راستا غربگرایان تلاش می کنند نقش افرادی مانند آقای شمخانی دبیر سابق شعام را در توفیقاتی مانند احیای روابط با عربستان پررنگ تر از حد واقعی جلوه داده و به شکل غیر مستقیم این گونه القا کنند این توفیقات تتمّه رویکرد باقی مانده از راهبرد شکست خورده و ضعیف سیاست خارجی دولت دوازدهم است و نقش دولت آقای رئیسی را به هیچ بیانگارند. 📌 در چنین فضایی، تمجید صریح رهبری از سیاست خارجی دولت سیزدهم، آن هم در مصداق خاص احیای روابط با عربستان که مطمح نظر غربگرایان و لیبرال های داخلی بوده، اهمیت مضاعف و معنای جالب توجهی می یابد. 📥 @talaqqi
🖋 به مناسبت سالگرد رحلت ۱/در جهان بینی توحیدی، ارزش وجودی هر کس به میزان هماهنگی او با ساختار منظم کائنات بستگی دارد. کائنات نیز چیزی جز ظهور و بروز اسماء و صفات الهی نیستند، این هماهنگی و ظهور دادن اسماء الهی نیز تابعی از تبعیت از دستورات الهی و در یک کلام عبور از اراده خود در مقابل اراده الهی است. ۲/در این بین، تنها موجودی که به برکت جوهره اختیار و اراده، قادر به حرکت در گستره وجود و ارتقای عیار وجودی خویش با تبعیت ارادی از دستورات الهی است، انسان است. هر انسان به میزانی که بتواند اسماء الهی را در خود متجلّی کند، عیار وجودی بالاتری می یابد، و بالاترین عیار وجود نیز، یگانگی با ذات اقدس اله است که مختص معصومین (ع) است. ۳/با این نگاه، ظهور و تجلی اسماء و صفات الهی در اولیای الهی ذومراتب و بروز برخی از اسماء الهی در هر یک برجسته تر است. مثلا برخی از ایشان نماد عزت الهی هستند. مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً، هر كه خواهان عزت است بداند كه عزت، همگى از آن خداست. ۴/ به مصداق این عبارت در دعای عرفه "و أولِياؤهُ بِعِزِّهِ يَعتَزّونَ، و اولیای او به عزتش عزت می یابند" برخی اولیای الهی همچون آینه ای، عزت الهی را در وجود خود منعکس می‌کنند و به محیط پیرامون می تابند. این چنین است که ملتی را از حضیض ذلت، به اوج عزت حرکت می‌دهند. ۵/با این مقدمه، می‌توان گفت امام راحل با مجاهدت نفس، به مرحله ای از تجلی اسم عزت الهی رسیده بود، که نور عزت را به ملّتی توسری خور، وابسته و ضعیف نگاه داشته شده تاباند، و آنها را از حضیض ذلت به اوج عزت حرکت داد. رحمت و رضوان الهی بر او باد. ۶/آن چه فهم این حرکت عزتمندانه را ممکن، دورنمای وصول به قله را روشن و قلب ها را برای ایفای نقش در این مسیر مطمئن و پرانگیزه می کند، نگاه کلان و تاریخی است. مواجهه با مشکلات پرشمار و کاستی های ملموس روزمره، کم رنگ شدن دغدغه های انسان مؤمن را در پی دارد. ۷/اما توجه به مسیر پیموده شده و گردنه های خطیر پشت سر گذاشته شده، که در روزگار خود، عبور از آنها ناممکن می نمود، ولی مصداق تخلف ناپذیری تحقق وعده های الهی شدند، شعله امید را در ذهن و جان مؤمنان و مجاهدان راه حق روشن نگاه می‌دارد تا از مجاهده برای تحقق اهداف بلند از پا ننشینند، و جز به استمرار حرکت در این مسیر تا آخرین نفس رضایت ندهند. ۸/وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ، إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ و مسلّما خداوند کسانی را که او را یاری کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ بی تردید خداوند قوی و شکست ناپذیر است. ✔️ virasty.com/Talaqqi 📥 @talaqqi
📌 جالب
جهان تمام های و هوی و روتوش پیشرفت و غرش تسلیحاتش را رها کرده و منتظر سخنرانی یک روحانی شیعه است. چند روز است که ذهنم عمیقاً درگیر این است که سید حسن چه مسیر سخت و پر زحمتی را پیموده است که اکنون شده است نصر الله؟ 📥 @talaqqi
🔹امیرعبداللهیان طی نامه ای به وزرای خارجه کشور های عضو بریکس خواستار آن شد تا این سازمان‌ اوضاع وخیم غزه را با هدف جبران برخی از مهم‌ترین اشکالات نظم فعلی، در دستور کار فوری خود قرار دهند تا زمینه عدالت‌خواهی مظلومان در برابر سلطه‌جویان، مسؤولیت بین‌المللی در قبال جنایات انسانی و تحقق یک نظم جهانی عادلانه و مطلوب را بیش از پیش فراهم سازند. 🖋 سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ذیل مدیریت دولت سیزدهم، نمونه موفقی از ایجاد مقبولیت و پذیرش برای خود در محیط بین الملل بدون تنازل از اصول اساسی و سپس تلاش برای نقش آفرینی و پیشبرد استاندارد های ذاتی مبتنی بر همان اصول است. ابتدا عضویت در بریکس، و حالا دنبال کردن خط مقاومت در بستر این ظرفیت مهم جهانی. 📥 @talaqqi
🖋 پاسخ به یک شبهه: نظام اسلامی، مقتدر یا منفعل؟ 📌 این روزها در فضای افکار عمومی شبهه ای مطرح شده است. از طرفی ضعف پیوستار رسانه ای و تبیینی برای اقدامات میدانی از سوی افراد و نهاد های ذی ربط، و از طرف دیگر توقع سازی های بی جا از سوی صاحبان تریبون و منبر، باعث شده برخی از طرفداران نظام به خصوص جوانان پرشور حزب اللهی به این تصور برسند که نظام اسلامی در مواجهه با اقدامات خصمانه نظام استکبار مانند شهادت سردار رضی موسوی یا حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان دست بسته و است. 💡 توجه به چند نکته راهگشاست. 📌 اولا پیدایش این انتظارت ناشی از توفیقات چشم گیر انقلاب اسلامی در ارتقای عیار عزت و اقتدار اسلامی و ملی بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی مگر حتی به مخیله کسی خطور می‌کرد ایران به ظلم های ابرقدرتی مانند آمریکا واکنش دهد چه رسد انتقام بگیرد. لذا اساسا ایجاد این توقعات مولود اقتدارآفرینی و عزت آفرینی انقلاب اسلامی است. 📌 ثانیا خوب است برای درک صحیح صحنه و ارزیابی این که کدام طرف مهاجم و فعال و کدام یک منفعل است کلان پروژه ها و کلان اراده های طرفین را ارزیابی کرد. بازی شطرنج را در نظر بیاوریم، شطرنج باز مشغول یک یا چند مهره نیست، هدف نهایی او اعمال اراده به طرف مقابل و پیروزی نهایی (کیش و مات) است. اما فرد ناآشنا به شطرنج با از دست دادن یک یا چند مهره می‌شود و خود را از اراده غایی و خویش از دست می‌دهد. 📌 حال در ماجرای تقابل نظام اسلامی و نظام استکبار باید دید کلان پروژه هر یک کدام است. ایران به دنبال اخراج آمریکا از منطقه و تثبیت حاکمیت ملت های منطقه بر سرنوشت خودشان و آمریکا به دنبال حضور در منطقه و به استضعاف کشاندن ملت ها و استثمار منابع ایشان است. مرور تاریخ معاصر منطقه نشان می‌دهد ایران کاملا در پیشبرد اراده خود موفق عمل کرده و این آمريکا بوده که با شکست های پیاپی مواجه شده است. عقب رانده شدن آمریکا و عملی نشدن اراده او در سوریه، عراق، افغانستان و یمن نمونه هایی از این امر هستند. هنوز فراموش نشده تهاجم سنگین ائتلاف کشور های عربی متحد آمریکا به رهبری عربستان به یمن، که هدف آن را صراحتا جلوگیری از شکل گیری یک حزب الله جدید در همسایگی عربستان عنوان می کردند. اما می‌بینیم بعد از یک جنگ طولانی همه جانبه از دستیابی به هدف خویش ناتوان شدند و این نظام اسلامی بود که با الهام بخشی مقاومت، باعث شد ملت سلحشور یمن پس از رهایی از یوغ تهاجم، امروز به عنوان یک ملت تاثیرگذار در معادلات منطقه عرصه را بر رژیم سفاک صهیونیستی با فشردن شاهراه حیاتی او در دریای سرخ تنگ کند. 📌 در نگاه کلان این جبهه استکبار بوده که رفتارهایی از روی انفعال و ضعف نشان داده و این نظام اسلامی بوده که در تحمیل اراده خویش به آمریکا موفق عمل کرده و هر کنش خصمانه دشمن را، ضمن ابطال نقشه او، در موقعیت مناسب پاسخ داده و او را وادار به واکنش منفعلانه کرده است. مثال اخیر آن توقیف نفت کش سارقی است که سال گذشته یک میلیون بشکه نفت از ایران دزدیده بود و در بحبوحه منازعه پیچیده منطقه ای و در حالی که بسیاری آن را فراموش کرده بودند، با تدبیر قوه عاقله متمرکز نظام و به دست توانای نیروی دریایی راهبردی توقیف شد. 📌 این دست اقدامات نشان می‌دهد نظام اسلامی ظلم استکبار را و در موعدی که خود تعیین می‌کند به شکلی که مکمل اراده و نقشه چیده دشمن نباشد بلکه ابتکاری و مخرب نقشه دشمن باشد پاسخ مقتضی به دشمن می‌دهد. 📌 لذا شایسته است دلسوزان نظام به نظام اعتماد کنند و وجهه همت و دلسوزی خویش را کشف و انجام وظایف فردی و گروهی و جریانی برای تقویت و ایجاد بسط ید برای نظام مقتدر و مدبر اسلامی قرار دهند. 📥 @talaqqi
🖋 انتخابات ۱۴۰۲، پیروزی نظام اسلامی و چند نکته 📌 در حالی که فشارهای دشمن به اوج خود رسیده بود و تقریبا تیری در ترکش باقی نمانده بود که به سوی ملت ایران پرتاب نشود برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ۱۴۰۲ توفیق مهمی محسوب می شود. تحریم های سخت اقتصادی، فشار بین المللی به بهانه انرژی هسته ای، عملیات سنگین امنیتی روانی زن زندگی آزادی و تلاش برای چند تکه کردن ملت ایران و ایجاد نزاع داخلی، همه و همه در سال های اخیر به اوج خود رسیده بودند و انتظار دشمنان فروپاشی نظام اسلامی بود، چه رسد به برگزاری موفقیت آمیز یک انتخابات در کوران مشکلات و فشارها، با این حال مردم ایران با اتکا به عنایت الهی، نصاب قابل قبولی از مشارکت و حضور در صحنه رقم زدند و عملا همه سرمایه گذاری های دشمنان را ناکام گذاشتند. در واقع عملا گزینه معتبر دیگری برای دشمنان برای افزایش فشار باقی نمانده است و حال مردم با این مشارکت، استقامت خویش در مسیر را نشان دادند و شرایط را برای نظام اسلامی فراهم کردند تا با استمرار مسیر صحیح در پیش گرفته شده و حل مشکلات با تکیه بر ظرفیت های درونی، امید دشمنان برای هرگونه توطئه بعدی را به یاس تبدیل کنند. 📌با این حال توجه به میزان مشارکت در این دوره در مقایسه با میانگین بلند مدت مشارکت در انتخابات های مجلس، نشان دهنده کاهش نسبی مشارکت است. به طور خلاصه می‌توان به چند نکته در این زمینه اشاره کرد‌. ▪️ نکته اول صداقت و شجاعت نظام اسلامی است که بی توجه به همه هیاهوها، دائما بساط مردم سالاری را در کشور می گشاید و صادقانه نتایج آن را با مردم در میان می‌گذارد، و این بهترین دلیل بر صدق ادعای نظام در مهم بودن حضور و مشارکت مردم است. ▪️ نکته دوم آشکار شدن بیش از پیش اهمیت جایابی همه دلسوزان و علاقمندان نظام اسلامی در ادای وظیفه برای حل مشکلات است. اگر از کاهش نسبی مشارکت ناخرسند ولی از پای کار ماندن بدنه ملت خوشحالیم، باید جایگاه خود را بشناسیم و تلاش خود را برای حل مشکلات مضاعف کنیم، یکی با جهاد تبیین و گشودن گره های ذهنی، یکی با شکل دادن حلقه های میانی و درگیر کردن نخبگان با مسائل کشور و دیگری با تمرکز روی یافتن راه حل مشکلات و تحقق میدانی آنها و همین طور هر کسی باید نقش خود را بازیابی و در انجام وظیفه کوشاتر عمل کند و این نیز ممکن نیست جز با اتخاد یک سبک زندگی مجاهدانه در همه ساحت ها. ▪️و نهایتا نکته سوم و آخر؛ این نتیجه، بار دیگر لزوم عبور از بگو مگو های بی فایده و جناح بندی های قبیله ای سیاسی توسط سیاست مداران را گوشزد کرد، دیگر فرصتی برای فرصت طلبی و سهم خواهی نمانده و صرفا باید روی ایده های جدید برای حل مشکلات و تحقق وعده ها تمرکز کرد. هر آن کس که قدر حضور عمده مردم در انتخابات را نمی داند و پیام عدم حضور بخشی از ایشان را درک نمی کند و عمل سیاسی خویش را با سهل انگاری و سهم خواهی همراه می‌کند، گناهش در شرایط کنونی مضاعف است. 📥 @talaqqi
📌 رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام شیخ عبدالعلی توجّهی را به‌سِمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب کردند (خبرگزاری فارس) 📌 در صبح روزی که یک عملیات تاریخی و بی نظیر علیه جبهه استکبار اجرا شده، موازنه امنیتی سابق فروریخته، خطوط جدید به نفع اسلام و به ضرر کفر و استکبار ترسیم شده و دنیا مبهوت محاسبه، اراده و عملکرد خیره کننده نظام اسلامی شده است، رهبر انقلاب تولیت یک مدرسه و مسجد را منصوب می‌کنند😊 📌 چطور ما می‌توانستیم در مقابل این آشوب دنیا و این قدرتهای شیطانی دنیا یک همچو رژیمی را که همه دنبال این بودند که حفظش بکنند، اگر عنایت خدا نبود، شما با کدام قدرت می‌توانستید این کار را بکنید؟ اگر عنایات خدا و توفیق خدا نبود شما هم چطور می‌توانستید- دست- امریکایی که دنیا را دارد می‌بلعد از کشورتان بیرونش کنید؟ از قراری که شنیدم رئیس جمهور امریکا گفته است که ایران ما را تحقیر کرد. این اول کار است، ایران تا آخر شما را تحقیر خواهد کرد (امام خمینی) 📥 @talaqqi
هدایت شده از تلقّی
♟️ شطرنج باز ماهر 📌 بهتر از عکس‌العملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کُنشی و ابتکاری است. یک قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه کار میخواهد بکند، چه حرکتی میخواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثی‌کننده و پیش‌گیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک «شطرنج باز ماهر» که حدس میزند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام میدهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید (۹۸/۹/۶) 🖋 ... جنابعالی را که خود نشأت‌یافته‌ی آن دیار پر برکت، و برخوردار از صلاح و امانت، و کارآزموده در مدیریت‌های کلان می‌باشید، به تولیت آن آستان نورانی و مقدس منصوب می‌کنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف می‌دارم ... این فرصت کم‌نظیر را مغتنم بشمارید و همه‌ی توش و توان خود را مصروف آن سازید و «سرمایه‌های معنوی را که بحمدالله از آن برخوردارید»، در پرتو آن افزایش دهید...(۹۴/۱۲/۱۷) 📌 خب حالا در بحثها و حرفهای انتخاباتی، گاهی یک حرفهایی زده شد که شایسته‌ی ملّت بزرگ ایران نبود، لکن حضور مردم همه‌ی این مسائل را حل خواهد کرد(۹۶/۲/۲۷) 📌 یک روزی بود که ما و شما باید همین‌طور در جریان تصمیم مدیران جامعه -که به دشمنان دین و دشمنان کشور وابسته بودند- حرکت میکردیم، بدون اینکه اختیاری داشته باشیم؛ امروز، بسیاری از خود ما جزو مدیران کشور هستیم -در هر بخشی که هستیم، در هر حدّی که هستیم- و خدای متعال قدرت ایجاد مسیر، تغییر مسیر، تصحیح مسیر را به ما داده است؛ خب این یک نعمت است. این نعمت را چه‌جور مصرف میکنیم؟ اگر در جهت خدمت به مردم و «هدایت جامعه به آن سمتی که مطلوب دین خدا است» این مدیریت به‌‌کار رفت، خب این شکر نعمت است؛ اگر چنانچه در این جهت به‌کار نرفت، معطّل ماند یا عکسش به‌کار رفت، این کفر نعمت است(۹۶/۲/۱۰) 🖋 آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمود های انباشته در این نصاب زمانی، «تحوّلی» متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند. اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید...(۹۷/۱۲/۱۶) 📌 رئیس‌جمهور[ی] یکی از پُرمشغله‌‌ترین و پُرمسئولیت‌‌ترین دستگاه‌ها است؛ یعنی نمیشود گفت «یکی از»؛ رئیس‌جمهور از همه‌ی مدیریت های کشور پُرمشغله‌‌تر و پُرمسئولیت‌‌تر است؛ تقریباً همه‌ی مراکز مدیریّتی کشور در اختیار رئیس‌جمهور است؛ یعنی فرض کنید که قوّه‌ی قضائیّه یا دستگاه‌های نظامی خب مدیریت هایی دارند؛ اینها در قبال مدیریت هایی که در قوّه‌ی مجریّه هست یک اندکی بالاتر از صفرند یا چند درصدِ مختصرند (۱۴۰۰/۱/۱). 📌 بنده البتّه در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمیکنم. در دوره‌های گذشته کسانی که میخواستند نامزد بشوند می‌آمدند مثلاً از من میپرسیدند که «شما موافقید؟»، من میگفتم من نه موافقم، نه مخالفم. در دوره‌های گذشته این جور بود؛ هر کس از من سؤال میکرد که «آیا من وارد میدان انتخابات بشوم یا نه؟»، من در جواب میگفتم که من نه موافقم، نه مخالفم؛ یعنی نظر ندارم. امسال گفتم من همین را هم نمیگویم؛ اگر کسی پرسید که «شما موافقید؟»، همین را هم که «من نه موافقم، نه مخالفم» نخواهم گفت. بالاخره بررسی کنند، خودشان ملاحظه کنند، بین خودشان و خدا اگر احساس کردند شایستگی دارند و ورودشان منطبق با قانون است وارد میدان بشوند، وَالّا نه(۱۴۰۰/۲/۲۱) 📌 آن رئیس‌جمهوری که روز جمعه انتخاب خواهد شد اگر با «رأی بالا» انتخاب بشود، پشتیبانی محکمی خواهد داشت، رئیس‌جمهور قوی و قدرتمندی خواهد بود، و کارهای بزرگی میتواند انجام بدهد... کشور توانایی‌های زیادی دارد، امکانات و فرصتهای فراوانی در کشور ما هست؛ استفاده‌ی از این فرصتها احتیاج دارد به انسانهای قوی، فعّال، پُرکار، خسته‌نشو و قدرتمند. این قدرتمندی را رئیس‌جمهور -غیر از جنبه‌های شخصی- بیشتر از ناحیه‌ی پشتیبانی مردم به دست می‌آورد. اگر چنانچه حضور مردم دارای نصاب مطلوبی باشد و رئیس‌جمهور با رأی بالا ان‌شاءالله انتخاب بشود، این موجب خواهد شد که قدرت پیدا کند بتواند از این ظرفیّتها درست استفاده کند(۱۴۰۰/۳/۲۶) 🖋 ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ی درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود... (۱۴۰۰/۳/۲۹) ♛ 📥 @talaqqi