eitaa logo
تفسیر المیزان
191 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مطالب این کانال ترجمه المیزان بوده که از سایت https://old.aviny.com/ گرفته شده است. ثواب قرائت آیات و تفسیر هدیه به جمیع شهدا بالاخص شهید رییسی عزیز
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال تفسیر المیزان ارائه مطالب تفسیر المیزان 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
💠 در كتاب عيون از امير المؤ منين عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» جزء سوره فاتحه الكتاب است و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم همواره آن را ميخواند و آيه اول سوره به حسابش مى آورد و «فاتحه الكتاب» را «سبع المثانى» مى ناميد. 💠علامه طباطبایی: از طرق اهل سنت و جماعت نظير اين معنا روايت شده است مثلا دار قطنى از ابى هريره حديث كرده كه گفت : رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: چون سوره حمد را ميخوانيد «بسم اللّه الرحمن الرحيم» را هم يكى از آياتش بدانيد، و آن را بخوانيد چون سوره حمد «ام القرآن» و «سبع المثانى» است «بسم اللّه الرحمن الرحيم» يكى از آيات اين سوره است . 💠 در خصال از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه گفت ايشان فرمودند: اين مردم را چه ميشود؟ خدا آنان را بكشد به بزرگترين آيه از آيات خدا پرداخته و پنداشتند كه گفتن آن آيه بدعت است . 💠 از امام باقر عليه السلام روايت است كه فرمود: محترم ترين آيه را از كتاب خدا دزديدند و آن آيه «بسم اللّه الرحمن الرحيم» كه بر بنده خدا لازم است در آغاز هر كار آن را بگويد، چه كار بزرگ و چه كوچك تا مبارك شود. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
💠 علامه طباطبایی: روايات از ائمه اهل بيت عليهم السلام در اين معنا بسيار زياد است كه همگى دلالت دارند بر اينكه «بسم اللّه» جزء هر سوره از سوره هاى قرآن است مگر سوره برائت كه «بسم اللّه» ندارد و در روايات اهل سنت و جماعت نيز رواياتى آمده كه بر اين معنا دلالت دارند. از آن جمله در صحيح مسلم از انس روايت كرده كه گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: در همين لحظه پيش سوره اى بر من نازل شد آنگاه شروع كردند بخواندن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» و از ابى داود از ابن عباس روايت كرده كه گفت (وى حديث را صحيح دانسته) رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم غالبا اول و آخر سوره را نمى فهميد كجا است تا آنكه آيه «بسم اللّه الرحمن الرحيم» نازل مي شد و بين دو سوره قرار مي گرفت. 💠 علامه طباطبایی: اين معنا بطرق شيعه از امام باقر عليه السلام روايت شده است. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
🍃 دو روايت درباره «رحمان» و «رحيم» 🍃 💠 در كافى و كتاب توحيد و كتاب معانى و تفسير عياشى از امام صادق عليه السلام روايت شده كه در حديثى فرمود: اللّه اله هر موجود و رحمان رحم كننده به تمامى مخلوقات خود و رحيم رحم كننده به خصوص مومنين است. 💠 از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: رحمان اسم خاص است به صفت عام و رحيم اسم عام است به صفت خاص. گويا مراد امام ع اين باشد كه رحمان هر چند مؤ من و كافر را شامل ميشود، ولى رحمتش خاص دنيا است و رحيم هر چند عام است و رحمتش هم دنيا را مى گيرد و هم آخرت را ولى مخصوص مؤ منين است بعبارتى ديگر: رحمان مختص است به افاضه تكوينيه كه هم مؤ من را شامل ميشود و هم كافر را رحيم هم افاضه تكوينى را شامل است و هم تشريعى را كه بابش باب هدايت و سعادت است و مختص است به مؤ منين براى اينكه ثبات و بقاء مختص به نعمت هائى است كه به مؤ منين افاضه ميشود همچنانكه فرمود: «و العاقبه للمتقين». 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
🍃 دو روايت درباره «الحمدلله» 🍃 💠 در كشف الغمه از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: پدرم استرى را گم كرد، و فرمود: اگر خدا آنرا بمن بر گرداند، من او را به ستايش هائى حمد مى گويم كه از آن راضى شود اتفاقا چيزى نگذشت كه آنرا با زين و لجام آوردند، سوار شد همينكه لباسهايش را جابجا و جمع و جور كرد كه حركت كند سر بآسمان بلند كرد و گفت: «الحمد لله» و ديگر هيچ نگفت آنگاه فرمود: در ستايش خدا از هيچ چيز فرو گذار نكردم چون تمامى ستايش ها را مخصوص او كردم هيچ حمدى نيست مگر آنكه خدا هم داخل در آنست. 💠 علاه طباطبایی: در عيون از على عليه السلام روايت شده: كه شخصى از آنجناب از تفسير كلمه «الحمدلله» پرسيد، حضرت فرمود: خداي تعالى بعضى از نعمت هاى خود را آنهم سر بسته و در بسته و بطور اجمال براى بندگان خود معرفى كرده چون نميتوانستند نسبت به همگى آنها معرفت يابند، و بطور تفصيل بدان وقوف يابند چون عدد آنها بيش از حد آمار و شناختن است لذا به ايشان دستور داد تنها بگويند «الحمد لله على ما انعم به علينا». 💠علامه طباطبایی: اين حديث اشاره دارد بآنچه گذشت كه گفتيم حمد از ناحيه بنده در حقيقت يادآورى خداست اما به نيابت تا رعايت ادب را كرده باشد. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
🌺السلام عليك يا مولانا يا صاحب الزمان (ع)🌺 🌸اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان (ع)🌸 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
کانال تفسیر المیزان ارائه مطالب تفسیر المیزان 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
💠 معنى عبادت كلمه عبادت از كلمه «عبد» گرفته شده و طبیعتا بايد همان معنا را افاده كند اما اشتقاقهاى گوناگونى از آن شده و يا معانى گوناگونى بر حسب اختلاف موارد پيدا كرده و جوهرى در كتاب صحاح خود گفته: كه اصل عبوديت بمعناى «خضوع» است معناى لغوى كلمه را بيان نكرده بلكه لازمه معنى را معناى كلمه گرفته و گر نه خضوع هميشه با لام متعدى مى شود و مى گويند: «فلان خضع لفلان» «فلانى براى فلان كس كرنش و خضوع كرد» ولى كلمه عبادت بخودى خود متعدى مى شود و مى گوئيم : «اياك نعبد» «تو را مى پرستيم» از اينجا معلوم مى شود كه معناى كلمه عبادت خضوع نيست. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
از آنجائي كه عبادت و پرستش عبارت است از نشان دادن مملوكيت خويش براى پروردگار با استكبار نمى سازد ولى با شرك مى سازد، چون ممكن است دو نفر در مالكيت من و يا اطاعت من شريك باشند، لذا خداى تعالى از استكبار از عبادت نهى نكرده ، ولى از شرك ورزيدن به او نهى كرده، چون استکبار ناممكن ولى شرک ممكن است لذا درباره استكبار باين عبارت فرموده: «ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين»:«کسانی که از عبادت من سر مى پيچند و تكبر مى كنند بزودى با خوارى و ذلت داخل جهنم خواهند شد» و درباره شرك فرموده: «و لا يشرك بعباده ربه احدا» : «و احدى را شريك در عبادت پروردگارش نگيرد» پس معلوم مى شود شرك را امرى ممكن دانسته از آن نهى فرموده چون اگر چيزى ممكن نباشد نهى از آن هم لغو و بيهوده است بخلاف استكبار از عبوديت كه با عبوديت جمع نميشود. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
💠 «ایاک نعبد» 💠 🔹 کلمه «ایاک» مفعول و «نعبد» فعل است و در این عبارت مفعول بر فعل مقدم شده است. در عبارت «ایاک نعبد»: 🔸از یک طرف مفعول را بر فعل مقدم داشته و نفرموده نعبدک یعنی می پرستیمت بلکه فرموده: «ایاک نعبد» تو را می پرستیم یعنی غیر تو را نمی پرستیم 🔸و از سوی دیگر قید و شرطی برای عبادت نیاورده و آن را مطلق ذکر کرده است 🔹در نتیجه معنای عبارت چنین است: «ما به غیر بندگی تو شانی نداریم پس تو غیر از پرستیده شدن شانی نداری و من غیر از پرستیدنت کاری ندارم» 💠 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
💠 وجه تغيير سياق «اياك نعبد» از غیبت به حضور 💠 🔹حق پروردگار عز و جل این است که بنده او وقتى او را عبادت مى كند، او را بعنوان معبودى حاضر و روبرو عبادت كند، و همين باعث شده كه در سوره مورد بحث در جمله «اياك نعبد» ناگهان از سياق غيبت به سياق حضور و خطاب التفات شود: با اينكه تاكنون مى گفت حمد خدائى را كه چنين و چنانست ناگهان بگويد:«تو را مى پرستيم» چون حق پرستش او اين است كه او را حاضر و روبرو بدانيم. 🔹و اما از ناحيه بنده حق عبادت اين است كه خود را حاضر و روبروى خدا بداند و لحظه ای از اينكه دارد عبادت مى كند غايب و غافل نشود، و عبادتش تنها صورت عبادت و جسدى بى روح نباشد و نيز عبادت خود را قسمت نكند كه در يك قسمت آن مشغول پروردگارش شود و در قسمت ديگر آن مشغول و به ياد غير او باشد. اين شرك می تواند هم در ظاهر باشد و هم در باطن: ▪️شرک در ظاهر: مانند عبادت عوام بت پرستان كه يك مقدار از عبادت را براى خدا مى كردند و يك مقدار را براى نماينده خدا يعنى بت و اينكه گفتيم عوام بت پرستان براى اين بود كه خواص از بت پرستان اصلا عبادت خدا را نمى كردند ▪️شرک در باطن: مانند كسى كه مشغول عبادت خداست اما منظورش ‍از عبادت غير خدا است و يا طمع در بهشت و ترس از آتش است ◾️تمام اينها شرك در عبادت است كه از آن نهى فرموده اند مانند آیه: «فاعبد اللّه مخلصا له الدين» : «خداى را با ديندارى خالص عبادت كن» و نيز فرموده: «الا لله الدين الخالص و الذين اتخذوا من دونه اولياء ما نعبدهم الا ليقربونا الى اللّه زلفى ان اللّه يحكم بينهم فيما هم فيه يختلفون» : «آگاه باش كه از آن خدا است دين خالص و كسانى كه از غير خدا اوليائى گرفتند گفتند ما اينها را نمى پرستيم مگر براى اينكه قدمى بسوى خدا نزديكمان كنند، بدرستيكه خدا در ميان آنان و اختلافى كه با هم داشتند حكومت مى كند». 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهم‌السلام) است. در زیارت آن بزرگواران بگو: السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. سلام بر شما ای دوستان خدا، سلام بر شما ای حجت‌های خدا، سلام بر شما ای نور خدا در تاریکی‌های زمین، سلام بر شما، درودهای خدا بر شما و بر خاندان پاکیزه و پاکتان، پدر و مادرم فدایتان، به‌راستی خدا را خالصانه پرستیدید و در راه خدا آن‌چنان‌که شایسته بود جهاد کردید تا آن‌که مرگ به سویتان آمد، لعنت خدا بر دشمنانتان از تمام پریان و آدمیان، من به‌سوی خدا و به‌سوی شما از دشمنانتان بیزاری می‌جویم، ای سرور من، ای ابا ابراهیم موسی بن جعفر، ای سرور من، ای ابا الحسن علی بن موسی، ای سرور من، ای ابا جعفر محمّد بن علی، ای سرور من، ای ابا الحسن علی بن محمّد، من دل‌بسته شما هستم، ایمان دارم به نهان و آشکار شما، در این روز شما که روز چهارشنبه است از شما درخواست پذیرایی دارم و به بارگاه شما پناه می‌جویم، پس مرا پذیرا باشید و پناهم دهید، به حقّ خاندان پاکیزه و پاکتان. 🍃https://eitaa.com/talmizan🍃