eitaa logo
به‌سوی تمدن نوین اسلامی
218 دنبال‌کننده
370 عکس
66 ویدیو
24 فایل
مدیر کانال: جواد بهروزفخر @javad_behruzfakhr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺انسانِ طراز تمدن اسلامی، چگونه انسانی است؟ @tamadone_novine_islami
📚 معرفی و توصیه به مطالعه کتابِ "فروپاشی... اثر جرد دایموند" 📌توضیح: معرفی و توصیه به مطالعه کتابِ «فروپاشی؛ چگونه جوامع راه فنا یا بقا را بر می‌گزینند؟» در این کانال برای اینست که ببینیم دانشمندان و اندیشمندان غربی چه راه‌حل‌های علمی و عملی برای مقابله با که جوامع و تمدن‌ها را تهدید می‌کند ارائه می‌دهند. 🔻چگونه جهان ما می‌تواند به بهترین شکل از خودکشی زیست‌بومی جلوگیری کند؟ 🔸آسیب‌های زیست‌محیطی، تغییرات آب و هوایی، جهانی شدن، رشد سریع جمعیت، تصمیم‌های سیاسی نابخردانه همه عواملی بوده‌اند که در سراسر دنیا باعث فروپاشی جوامع شده‌اند، اما بعضی جوامع با چاره‌اندیشی‌های مناسب راه بقا را در پیش گرفتند. 🔸جرد دایموند به یافتن الگوی بنیادین فاجعه می‌پردازد و با استفاده از رشته‌ای از روایت‌های فرهنگی‌-‌تاریخی جالب نظریه‌ای فراگیر و جهانی ارائه می‌دهد. فروپاشی از فرهنگ‌های پولینزیایی در جزیرهٔ ایستر به تمدن‌های پررونق آناسازی و مایا در امریکا و سرانجام به مهاجرنشین محکوم به فنای وایکینگ‌ها در گرینلند می‌رسد. 🔹مشاهده بخشی از کتاب👈 yon.ir/uxGEF ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
💢 انقلاب اسلامی حلقه وصل تمدن گذشته و تمدن نوین اسلامی 🔸ما وقتی از صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از تمدن گذشته و تمدن آینده سخن بگوییم ولی بلافاصله این سوال پیش می‌آید که الان در چه مرحله‌ای قرار داریم؟ 🔹اینجا به ماهیت و رسالت برمی‌گردیم که این قدرت و ظرفیت را دارد که دو سر تمدن گذشته و آینده را به هم وصل کند. اولاً وقتی انقلاب اسلامی در این حد وسط قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که واجد شرایط بالقوه تمدن گذشته می‌باشد و عناصرِ گذشته تمدن را در خود می‌بیند که می‌تواند به تعبیری آبستن تمدن آینده باشد. نتیجه اینکه تمدن آینده اسلامی در پیوند با تمدن گذشته است و منفک از آن و خلق‌السّاعه نیست و حلقه وصل آن هم انقلاب اسلامی است. @tamadone_novine_islami
💢 شهرسازی در تمدن نوین اسلامی (شماره_۱) * 🔸زمانی که صحبت از تمدن می‌شود ظرف قرارگیری سازه‌های تمدن شهر است. شهر محل تعاملات اجتماعی و تجلی‌گاه ارزش‌های جامعه و بسترساز رشد و نموّ جامعه است. امروزه کالبد و فضای شهرهای ایران به دلیل غلبه مدرنیته و پست مدرن، به فضاهایی خالی از روح و هویت ایرانی_اسلامی تبدیل شده و عملکردهای مادی‌گرایانه بر شهر چیره گشته. 🔸با توجه به ظهور و بروز نمادهای غربی در فضاهای شهری و با علم براین که فضا بر رفتار تاثیر گذار است و در سبک زندگی شهروندان نقش دارد، درصورت عدم تبیین نقشه راه معین در حوزه شهرسازی، بافت فرهنگی_اجتماعی و کالبدی شهر تغییر کرده و در آینده بر دیگر سازه‌های تمدن نوین اسلامی تاثیر گذار خواهد بود. 🔹در یادداشت‌های بعدی به نقشه‌راه شهرسازی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی خواهیم پرداخت. 🔻: *علی حجازیان پژوهشگر شهرسازی اسلامی. ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
مسلمانان با همت خود تمدن نوین اسلامی را برپا کنند. (94/10/8) @tamadone_novine_islami
🔺اهمیت نگرشِ تمدنی برای چیست؟ @tamadone_novine_islami
در هر حرفه و شغلی که هستید، نه اجازه دهید که به بدبینی‌های بی‌حاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تاسف‌بار که برای هر ملتی پیش می‌آید شما را به یاس و ناامیدی بکشاند. در آرامش و متانت حاکم بر آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌هایتان زندگی کنید. نخست از خود بپرسید: "من برای یادگیری خود چه کرده‌ام؟" سپس همچنان که پیش‌تر می‌روید بپرسید: "من برای کشورم چه کرده‌ام؟" و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان‌انگیز برسید که: "شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته‌اید." اما صرفنظر از هر پاداشی که زندگی به تلاش‌هایمان بدهد یا ندهد، آنگاه که لحظه مرگ فرا می‌رسد هر کدام از ما باید قادر باشیم که بگوییم: «من آنچه در توان داشتم انجام دادم» @tamadone_novine_islami
💢 نقص فلسفه‌ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد! 🔸ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن می‌کند، سیستم سیاسی را معیّن می‌کند، وضع حکومت را معیّن می‌کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می‌کند؛ اما فلسفه‌ ما به‌طور کلّی در زمینه‌ ذهنیّاتِ مجرّد باقی می‌ماند و امتداد پیدا نمی‌کند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. 🔸«لااله‌الا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می‌شود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن می‌کند، تکلیف مردم را معیّن می‌کند. می‌توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان‌های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند. دنبال این‌ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - می‌شود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. 🔹بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی 1382/10/29 ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
💢 شهرسازی در تمدن نوین اسلامی (شماره_2) * 🔸شهرسازی اسلامی قرار است با ساختن کالبد و فضای مناسب شهروندان در راستای تحقق تمدن‌سازی الهی حرکت نماید. ایجاد شهر و شهرسازی اسلامی زمانی امکان‌پذیر است که نیازهای کالبد و فضایی شهر بر اساس قواعد و پارادایم‌ها و راهبردهای مبتنی بر دین با رویکرد اجتهادی پاسخ داده شود. 🔸نقشه راه، توصیف آینده مطلوب و تبیین راه رسیدن به آن با زبانی ساده و رسا که امکان عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد. نقشه راه را می‌توان در شش مرحله براساس نگرش سیستمی تبیین کرد که شامل تعیین هدف، نقطه شروع، نقطه مرکزی، برنامه حرکت، نقطه بحران و مقصد می‌باشد. 🔸با بررسی آیات و روایات، با نگاه شهرسازی اسلامی نقطه هدف را می‌توان امنیت جسمی، ذهنی با تحقق عدالت کالبدی فضایی به عنوان هدف میانی برای رسیدن به هدف نهایی که احساس حضور خداست برشمرد. 🔸نقطه شروع در سیستم شهرسازی را می‌توان مکان‌یابی نقاط با ارزش معنوی که کانون پیشرفت شهری است مطرح کرد. 🔻 : *علی حجازیان پژوهشگر شهرسازی اسلامی. ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
🔺تمدن‌سازی دینی، به کدام علوم انسانی نیاز دارد؟ @tamadone_novine_islami
💢 "دولت‌سازی اسلامی" برای تمدن نوین اسلامی کارِ نسل جدید است/ افقِ قابل دست‌یابی در بیانیه گام دوم 📌آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔸اگر بخواهیم به لحاظ اسناد و متونی که از روشنفکران یا علمای شیعه برای تئوریزه‌کردن رفتار اجتماعیِ مسلمانان و راهبری سیاسی جامعه‌ی اسلامی نگاه کنیم، بیانیه گام دوم در مقیاس جامعه‌ی جهانی و در مقابل تمدن غرب است. 🔸بیانیه گام دوم انقلاب در واقع تبیین گامِ «دولت‌سازی و جامعه‌سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه می‌کند. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به دولت اسلامی با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساخت‌هایی دارد که نسل جوان هم می‌تواند و هم می‌خواهد که آن را ایجاد کند. 🔸اگر افق و آرمان ما، عصر ظهور باشد، افقِ قابل دست‌یابی در این بیانیه، تمدن اسلامی است که برای آن مسیری طراحی شده است. لذا این یک بیانیه‌ای است که مبانی اسلامی کاملاً در آن ملحوظ است و در عین حال به تکامل اجتماعی در مقیاس رقابت با جامعه‌ی جهانی یعنی ایجاد یک تمدن اسلامی توجه دارد. 🔹متن کامل گفت‌وگو در:👈 yon.ir/ourOQ ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
🔺 نخست‌وزیر جدید بریتانیا و داستان تبار تُرک او 🔸حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا روز سه‌شنبه بوریس جانسون را به عنوان نخست‌وزیر جدید برای این کشور انتخاب کرد. بوریس جانسون، وزیر پیشین امور خارجه بریتانیا، جایگزین ترزا می شده است؛ نخست‌وزیری که ناکامی‌اش در جلب موافقت قانون‌گذاران برای حمایت از سیاست‌های برگزیتی‌اش، سرانجام به استعفایش منجر شد. 🔸بوریس جانسون که منصب شهرداری لندن را نیز در کارنامه خود دارد، سال پیش در اعتراض به طرح‌های برگزیتی ترزا می از مقام وزارت خارجه استعفا کرد. آقای جانسون اکنون بحران خروج کشورش از اتحادیه اروپا و کشاکش‌های بی‌پایان این بحران را به ارث می‌برد. 🔸پیشینه، تبار و هویت بوریس جانسون در انگلیس همواره موضوع بحث و کنجکاوی بوده و رسانه‌ها از او با عنوان فرد «عوام‌گرای» متولد نیویورک یاد می‌کنند که عضوی از طبقه نخبه و اعیان بریتانیا است اما اکنون همه را علیه این طبقه تحریک می‌کند. 🔹متن کامل مطلب در👈 yon.ir/gbmYQ ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
🔺مغزافزار تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ @tamadone_novine_islami
📚 روشنفکران جهان عرب/ معرفی آرا و آثار یکصد چهرۀ فرهنگی- فکری معاصر جهان عرب 🔸مواجهه مسلمانان با و آن اندیشمندان بسیاری را از به واکاوی این تفاوت‌ها و ریشه‌های فکری آن واداشت. آشنایی با طیف وسیع این افراد در خارج از ایران محققان امروز ما را، از یک سو، با جریانات فکری جهان اسلام آشنا می‌سازد و، از سوی دیگر، با روشن شدن مسئله‌شناسی‌ها و راه‌حل‌های آنها، ریشه بسیاری از اندیشه‌های روشنفکران ایرانی را آشکار می‌کند. 🔸کتاب روشنفکران جهان عرب حاصل دو سال پژوهش در این زمینه است که به معرفی کوتاه بی‌طرفانه و دائرة‌المعارفی صد چهره فکری- فرهنگی جهان عرب پرداخته است. تنوع چهره‌های انتخاب شده نیز قابل توجه است: از نسل‌های گذشته تا افراد زنده؛ از چپ سکولار تا لیبرال اسلام‌گرا، از نومعتزلی تا اسلام‌گرای سلفی؛ از استاد دانشگاه تا شاعر، از فیلم‌ساز تا کاریکاتوریست و روزنامه‌نگار. 🔸به این ترتیب به نام‌هایی همچون محمد‌حسنين هيكل، احمد امین، حسن البنا، ادوارد سعيد، محمود درويش، حسن حنفی، مصطفی عُقاد، محمد اركون، محمد‌عابد الجابری، طارق رمضان، اسماعیل فاروقی و طاها عبدالرحمن برخورد می‌کنیم. 🔸نمایه مفصل و مفیدی از آثار و مفاهیم نیز به انتهای کتاب پیوست شده است که برای مقاصد پژوهشی بسیار مناسب و کاربردی است. این کتاب شامل بیش از ۱۰۰ صفحه نمایه است. 🔹این کتاب توسط انتشارات ترجمان راهی بازار نشر شده است. 📌متن کامل در 👈 yon.ir/uS9jf @tamadone_novine_islami
💢 مقدمۀ تحول در شورای تحول علوم انسانی، انقلاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است! ✍️ یادداشتی از حجت‌الاسلام دکتر سیدحسین حسینی 🔹متن کامل در 👈 yon.ir/uNAJR @tamadone_novine_islami ______________________________
💢 واکاوی مفهوم «تمدن نوین اسلامی» با رویکرد معناشناختی 🔸 از حیث معناشناختی، به علت وجود رویکردهای خاصی که بیشتر، ناشی از تکثر حوزه مطالعاتی پژوهشگران مباحث تمدنی است، دارای معانی گوناگونی می‌باشد که مجموع آنها را با اندکی چشم‌پوشی می‌توان ذیل چهار عنوان و مقوله کلی دسته بندی نمود. فهم تمدن از دریچه ارتباط فرهنگ و تمدن، یا از طریق بیان مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها دو مقوله‌ای است که به خاطر خلل و نقصان‌های موجود در آن مخدوش بوده و پذیرفتنی نیست؛ تعريف تمدن به پیشرفت و توسعه همه جانبه و نیز مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی - که از سوی برخی پژوهشگران عرصه تمدن ارائه شده است - باتوجه به اختلاف منظر و زاویه دید آنها به این مسئله می‌تواند صحیح و صائب باشد؛ چراکه گروهی از منظری پیشینی به مباحث تمدنی نظر نموده، همچنانکه برخی دیگر از منظری پسینی و بعد از ایجاد حقیقتی به نام تمدن به تبیین چیستی آن پرداخته‌اند. ضمن اینکه تعریف تمدن به پیشرفت و توسعه، با معنای لغوی این واژه نیز هماهنگ می‌باشد. 🔸در پاسخ این پرسش که «مقصود از نوین بودن تمدن چیست و مراد از اسلامیت آن کدام است؟» باید گفت نوین بودن تمدن حاکی از گونه‌ای غیریت با تمدن‌های سابق و حاضر است که عمدتاً مراد از این تغایر، غیریت با تمدن پیشین اسلامی و تمدن غالب موجود، یعنی تمدن غرب می‌باشد؛ البته تغایر به خاطر وصف اسلامیت که منجر به اختلاف با تمدن غرب در مبانی و غایات می‌شود، درنهایت به تقابل در اندیشه و نظر با آن تمدن می‌انجامد؛ همچنانکه با تمدن پیشین اسلامی نیز به خاطر طرح مسائلی نو در قالب تقریری جدید از تمدن، خود را می‌نماید. 🔹متن کامل در 👈 http://noo.rs/eBAms ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺رویکرد تمدنی به‌ چه کاری می‌آید؟ @tamadone_novine_islami
💢‌‌‌ عقلانیت اسلامی ناب مبنای تمدن‌سازی نوین اسلامی 🔸افول از قرن ششم شروع می‌شود چون کنار می‌رود و عقلانیت صوفیانه جانشین می‌شود که تمام دغدغه‌اش این است که رابطه بین پدیده‌ها را مطرح کند و که [فقط] آیاتِ الهی را بشناسیم [این نوع عقلانیت‌ها] دیگر ارزش ندارد. 🔸از قرن ششم به بعد و صنعتی در کشورهایی مثل ایران افول می‌کند و به جای آن رشد ادبیات و شعر و عرفان زیاد می‌شود و اوج عرفان را از قرن 6 تا 9 داریم که از قرن 9 تا 12 همین ادبیات عرفانی در هنر وارد می‌شود و در این دوره اوج شکوفایی هنر و معماری را شاهدیم. 🔸مدلی که ما برای تمدن نوین اسلامی ارائه می‌دهیم نه عقلانیت خودبنیاد است، نه و نه آن ایمان گرایی که در قرون وسطی بود. بلکه باید این بر اساس عقلانیتی که هم رابطه طولی و هم عرضی را ارائه می‌کند تدوین گردد که من از آن "عقلانیت اسلامی ناب" تعبیر می‌کنم. این عقلانیتی است که در یک دوره تجربه شده و افرادی چون خوارزمی، رازی، ابن سینا، بیرونی، آن را تجربه کرده و جواب گرفتند. ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
🔺بیانیه گام دوم انقلاب چه نسبتی با تمدن‌سازی نوین اسلامی دارد؟ @tamadone_novine_islami
💢 ویژگی‌های اصلی تمدن نوین اسلامی ✍️ حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی 🔻چهارده ویژگی بارز و اصلی در تمدن نوین اسلامی: 1- تمدن نوین اسلامی، تمدنی دین بنیاد و حق‌گراست. اگر حقیقت اسلام را از این تمدن بگیرم، این تمدن پوچ خواهد بود. 2- این تمدن، عدالت رکن است. در واقع، عدالت و ظلم ستیزی، ستون اصلی تمدن نوین اسلامی است. 3- تمدن نوین اسلامی، امام محور است. یعنی در چنین تمدنی، در غیاب امام معصوم (ع)، ولی فقیه، ارائه طریق و ایصال به مطلوب را بر عهده دارد و اصولاً تحقق دین و عدالت، در گرو وجود امامت است. 4- این تمدن، آزادی‌زاست. به بیان دیگر، به بسط و تعمیق آزادی حقیقی کمک می‌کند و با استبداد و خودکامگی در تعارض است. 5- تمدن نوین اسلامی، مردم‌نهاد است و نه حکومت‌نهاد. البته دولت‌ها در شکل‌گیری حکومت نقش مهمی دارند ولیکن در تمدن نوین اسلامی، فراتر از نخبگان، آحاد مردم از نقشی هوشمند برخوردارند. 6- این تمدن، فرایندی و تدریجی است و نه پروژه‌ای و دفعی. 7- تمدن نوین اسلامی، علم‌گراست. چه علم به معنای معرفت، چه علم به معنای دانش (Science). 8- این تمدن، فقر ستیز است، به این معنا که در صدد پیشگیری و ریشه کن کردن فقر در جامعه است. در حقیقت، مواجهه تمدن نوین اسلامی با فقر، مواجهه درمانی نیست، بلکه مواجهه پیشگیرانه است. 9- تمدن نوین اسلامی، خلاق و نوآور است. نوآوری [در همۀ عرصه‌ها] در ادبیات، در روش، در ابزار، در فناوری و... 10- این تمدن، طبیعت‌دوست است، یعنی ستیزی با طبیعت ندارد و طبیعت را قربانی فقرزدایی و رفاه جامعه نمی کند. 11- تمدن نوین اسلامی، تعالی‌خواه است، یعنی کمال‌جوست و کمال بشر را در اعتلای حقیقت و روح انسان جستجو می کند. 12- این تمدن، انسان‌ساز است، به این معنا که تمدن نوین اسلامی به دنبال شکوفاسازی جوهر وجودی انسان است و با جریان مسخ انسان در تمدن غرب در تعارض است. بنابراین، این تمدن به دنبال پرورش انسان‌های متعالی است و اگر بگوییم هدف اصلی تمدن نوین اسلامی همین است، سخن غیر دقیقی نگفته‌ایم. 13- تمدن نوین اسلامی، گسترش‌یابنده و جهانی است، و عامل این گسترش، نه زور است و نه اقتصاد، بلکه عقل فطری و جذابیت‌های منحصربفرد اسلام است. 14- این تمدن، آرامش‌بخش است؛ یعنی آلام بشری را کاهش می‌دهد و به بسط و تعمیق صلح پایدار کمک می‌کند. ا—--------------------------—ا @tamadone_novine_islami
وقتی ما می‌گوييم انقلاب اسلامی هدف‌اش تمدن نوين اسلامی است، يعنی نبايد آن‌را به يك پديده سياسی تقليل دهيم. انقلاب اسلامی سعی كرد حيات و زندگی را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابی درست كنيم، بلكه می‌خواستيم يك پديده‌ای ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش تشكيل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است. (بیانات در دیدار با جمعی از تمدن‌پژوهان / 11 بهمن 1397) @tamadone_novine_islami
💢 قرآن زیرساخت تمدن اسلامی 🔸زیرساخت‌ها و پیشینه‌های فکری، فرهنگی و عقیدتی هر جامعه‌ای زمینه‌ساز در بین آنان است. هرچند در پیدایش تمدن عوامل گوناگونی دخیل هستند که هر کدام به نوبه خود نقشی را کم یا زیاد، در آن ایفا می‌کنند، ولی در این میان مؤلفه‌های علمی و فرهنگی از جایگاه والایی برخوردار است. بررسی ویژگی‌های تمدن‌های مختلف از دیرباز در بین اقوام گوناگون، بیانگر نوعی تحول اجتماعی فرهنگی است که با توسعه دانش و گسترش حیطه‌های علمی در آن جوامع رابطه مستقیم دارد. 🔸هرجا شاهد تمدنی هستیم، تولید علمی، ابداع، ابتکار بینش پسندیده، خوش فکری و اندیشه‌های ناب و تابناک بر ستیغ آن خودنمایی می‌کند. بر همین اساس و مبتنی بر همین بینش، وارسی و بررسی ، به ویژه قرآن کریم به عنوان منبعی سرشار از معارف وحیانی که حاوی آموزه‌های بینشی، اندیشه‌ای و علمی در حوزه‌ها و ساحت‌های گوناگون حیات بشری است، برای بازیابی و تعیین جایگاه و نقش آن در فرآیند و برآیند تمدن‌سازی امری لازم به نظر می‌رسد. در حقیقت فرآیند اصلی در این مجال این است که در ساختار ، قرآن به عنوان غنی‌ترین کتاب مولد فرهنگ و تمدن، از چه نقش و جایگاهی برخوردار است؟ متن کامل در 👈 yon.ir/shn3T ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
💢 نقش دیپلماسی اقتصادی در تحقق تمدن نوین اسلامی ✍️ امیر حسین عرب‌پور 🔸در این نوشتار پس از تبیین مفاهیم تمدن نوین اسلامی و دیپلماسی اقتصادی سعی بر آن است تا با بیان اهمیت انکارناپذیر نقش دیپلماسی اقتصادی در ساخت تمدن نوین اسلامی، بر توجه به راهکارهایی موثر تاکید شود. به این شکل، اهمیت دیپلماسی اقتصادی در راستای افزایش قدرت اقتصادی و اقتدار بین‌المللی بیش‌ازپیش نمایان می‌شود. 🔹متن کامل در 👈 yon.ir/DeCWY ا--------------------------ا @tamadone_novine_islami
💢 شهرسازی در تمدن نوین اسلامی (شماره_۳) * 🔸نقطه مرکزی در سیستم شهرسازی اسلامی آرامش خدا محور است. منظور از نقطه مرکز، مرکز ثقل سیستم است که اگر این مولفه را از سیستم بگیریم شبکه ناکارآمد و معیوب می‌شود و لذا مهمترین قسمت سیستم شهرسازی اسلامی آرامش است. 🔸این راهبرد برگرفته از آیه ۱۱۲ سوره مبارکه نحل است؛ (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ.../ و خدا بر شما حکایت کرد و مثل آورد مثل شهری را که در آن امنیت کامل حکم‌فرما بود و اهلش در آسایش و اطمینان زندگی می‌کردند و از هر جانب روزی فراوان به آنها می‌رسید...) 🔸شهر اسلامی با ایجاد کالبد و فضایی متناسب با نگاه اسلام در‌پی این است که آرامش خدامحور را در شهر جریان ببخشد. امروزه شهرهای ایران به علت تقلید از الگوهای غربی دچار بحران هویت شده است. این بحران هویت،حس تعلق و آرامش شهروندان را تحت تاثیر قرار داده بگونه‌ای که افسردگی و اضطراب در کلان شهر‌ها به شدت رو‌ به افزایش است. 🔻 : *علی حجازیان پژوهشگر شهرسازی اسلامی. ا--------------------------ا https://telegram.me/tamadone_novine_islami
بنيان‌های توسعه، منحصر در بنيان‌های انديشه‌ای نيست؛ عمده‌ترين بنيان توسعه، «گرايش» است. #استاد_سیدمهدی_میرباقری #بنیان_توسعه @tamadone_novine_islami