eitaa logo
کانال معارفی تَمَسُّک
1.2هزار دنبال‌کننده
837 عکس
502 ویدیو
172 فایل
درجستجوی نظام معارفی حق باشیم با استفاده از روش تَمَسُّک (مجموعه سخنرانی های دکتر مرتضی فاضل) #فهرست مطالب در بالای کانال سنجاق شده است. @admin_z1403 @tamassok_maaref
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 آمادگی برای اربعین 🔹بیش از سه هزار و ۵۰۰ موکب ایرانی در داخل کشور و خاک عراق؛ به زائران، خدمات رسانی می کنند. 🟢شما هم می توانید با مشارکت در نذر فرهنگی، در اربعین امسال مشارکت نمایید👇 🌸(جاهِدوا باموالکم و انفسکم) ✳️با توکل بر خداوند قصد داریم، در این اربعین مقداری اقلام تبلیغی آماده کنیم، جهت معرفی سایت تمسک، معارف تولید شده در جلسات محفل انس با قرآن و همچنین ترویج فرهنگ برگزاری جلسات معارفی به بخشی از زائران امام حسین ع ، بویژه آن دسته از زائرانی که از سایر کشورهای دنیا در این مراسم نورانی شرکت می نمایند. ✅تا انشاالله شاهد برگزاری جلسات معارفی زیادی در سطح کشور و جهان و به تبع آن گسترش بیش از پیش فرهنگ تمسک به قرآن و اهل بیت ع باشیم. ✳️لذا اگر برای خودتان مقدور هست در این جهاد مالی شرکت فرمائید و یا خیرین محترمی را می شناسید که بتوانند در این مسیر یاریگر ما باشند، لطفا از طریق آیدی زیر اطلاع دهید. @admin_z1403
🟢 من در پویش مطالعه کتاب رجعت که توسط دکتر فاضل معرفی شدند شرکت کرده ام. 🟣 خلاصه فصل هشتم کتاب الإیقاظ توسط یکی از دوستان تمسکی👇 خلاصه باب کتاب 💥 🟡«پیشینه رجعت انبیا و ائمه دلیل بر رجعت موعود » این باب،پاسخی به اشکال منکران رجعت است... که به ذکر چند حدیث میپردازیم ⚡۱)تعیین ائمه از طرف خدا و پیامبر ص : پیامبرص به علی ع وصیت کردند: من مُردم ۷ مشک آب از چاه غرس( در مدینه)بکش ومراغسل بده و بعدکفن وکافور تمام شد ... مرا بنشان وهر چه میخواهی بپرس وجوابت میدهم . ⚡۲)امام صادق ع : روزی که پدرم از دنیا رفت خدمتش بودم و وصیتی کرد ...گفتم : امروز حال شما از هر روز بهتر است .چگونه مقدمات مرگ را فراهم میکنید ؟ فرمود: پسرم مگر نشنیدی زین العابدین ع از پس دیوار صدا میزند: ای محمد بن علی بیا زود باش . ⚡۳)نصب امامت امام رضا ع به وسیله امام‌کاظم ع ... تا پیامبر ص و علی ع کسی را برای امامت معرفی نکنند ما هم تعیینش نمی‌کنیم . این قضیه در همه اوصیا و‌ائمه صدق میکند ⚡۴)نهی از نگاه کردن در قبر پیامبر ص : هنگامی که سقف مسجد ریخته بود از امام پرسیدم : دیدن قبر پیامبر چگونه است ؟‌ امام ع : دوست ندارم احدی بالای قبر رود، مطمئن نیستم چیزی ببیند و کور نشود ⚡۵)مولا علی ع به ابوبکر : من گواهی میدهم که پیامبر ص شهید مُرد.‌بعد ازرحلت پیامبر ص مولا علی ع، پیامبرص رو به ابوبکر نشان دادند؛ پیامبر به ابوبکر فرمود : ابوبکر ! به علی ویازده فرزندش ایمان بیاورکه آنان هم مثل من اند،فقط پیغمبر نیستند.توبه کن وانچه گرفتی بازده که تو در آن حق نیستی .‌ سپس پیامبر ص ناپدید شدند . ⚡۶)قرائت قرآن توسط سر بریده امام‌حسین ع بالای نیزه آیه ۹ سوره کهف توجه ⬅️ برگشت روح در کل بدن بسیار اتفاق می افتاد .اما برگشتن به سر تنها ،بی سابقه است .پس رجعت را نباید بعید شمرد. ⚡۷)پیامبر ص در حدیث معراج : وارد بیت المقدس شدم و امام جماعت نماز شدم که ابراهیم و موسی و عیسی ع و‌جمعی از پیامبران به من اقتدا کردند ⚡۸)مولا علی ع به ابوبکر : اگر پیغمبر را به تو‌نشان بدهم و ایشان بفرمایند که من از تو سزاوارتر هستم و دستور بدهد برکنار شوی ، میپذیری ؟‌ابوبکر : آری به مسجد قبا رفتند . پیامبر رو به قبله بود ...پیامبر ص به ابوبکر : با علی مخالفت کردی وبه جای وی نشستی و مقام پیامبری را اشغال کرده ...این جامه را از تن در بیاور ... عمر لعنت الله علیه مانع شد و گفت : جادوی بنی هاشم را فراموش کرده ای ؟!!!و.... ⚡۹)دیدن عده ای از یاران مولا حضرت علی ع را پس از شهادتشان .‌ که امام حسن ع پرده ای را کنارزد و مولا را دیدندو.... ⚡۱۰)یکی از یاران امام صادق ع با خود صحبت میکرد و قصد دیدار امام‌ باقر ع را داشت امام صادق او را به اتاقی راهنمایی کردند امام باقر با جمعی از شیعیان که مرده بودند آنجا بود .... ⚡۱۱)امام صادق ع : باپدرم از مزرعه ای می‌گذشتیم که پیرمردی را دیدیم که پدرم به او سلام کرد و‌مدتی با هم سخن گفتند ...وداع کردند...پیرمرد ناپدید شد .‌ از پدرم پرسیدم این پیرمرد که بود؟پدرم‌فرمود : جدت حسین ع بود ⚡۱۲) علی پسر دعبل خزاعی ، پس از مرگ پدرش ، پدر را در خواب می‌بیند ...می‌پرسد که خدا با تو چه کرد؟ گفت : آن سیاهی روی صورت بود تا هنگامی که خدمت پیامبر ص رسیدم .... ⚡۱۳) لحظه جان دادن مومن ؛ پیامبر ص و علی ع و‌حضرت زهرا س و حسن ع و حسین ع برابرش مجسم می‌شوند ... ⚡۱۴)برگشتن روح‌تاکمر در قبر وقتی زبان انسان بند می آید .... ⚡۱۵)بعضی از مومنان هنگام مرگ از چشمشان اشک‌‌می آید ، وقتی است که پیامبر ص را می‌بینند من الله توفیق 🌺 https://eitaa.com/tamassok_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توی اربعین دو دوتا چهارتا نمیشه دو دوتا هرچی امام حسین بگه‌ قبول نداری برو اربعین میفهمی... https://eitaa.com/tamassok_maaref
✨بسمه تعالی✨ سخنرانی دکتر فاضل جلسه178_ 1403.04.26 مکان: جمع عزاداران حسینی موضوع: راههای معرفت به ماجرای امام حسین (ع) عناوین: ۱.معناشناسی عبارات سجده زیارت عاشورا ۲.رجعت ها سجده زیارت عاشورا  چهار بخش دارد که برچهارمرحله ی رشددر ماجرای امام حسین ع منطبق هستند. ۱.اول(حَمْدَ الشّاکِرین...: عَلی مُصابِهِمْ) ۲.حمددوم(حمد...: عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی) ۳.درخواست شفاعت ۴.درخواست معیت              ....توضیح بیشتر.... ۱.اول بایدحامد باشی بر مصیبت (این رفتارحمدگونه میشودمعادل همان رفتاردر قبال معارف حسینی ع) ذیل: /اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِمْ/ ۲.دوم بایدحمد شما با حال رزیة باشد رزیة : نوع خاصی از مصیبت است که توأم با نقصان جانی باشد. حال رزیة: یعنی احساس فقدان در جزئی از وجود خویش ذیل این حدیث :امام صادق ع : ( شیعتنا جزء منا" ) و به تعبیرامام عصر ع : (شیعتُنا منا خلقوا من فاضل طینتنا وَعُجِنُوا من مَاء عَذب وَلایَتنا) شیعیان رابطه شان با اهل بیت ع یک رابطه ی حسی دوطرفه هست. این احساس همدردی در مصیبت  جای حمد  دارد یعنی احساس شما بایداحساس صاحب عزا باشدو آنگاه به خاطر این احساس...حامد باشی . حمد: رفتاری است در قبال نعمتها و ماجراها وشناخت روابط بین برنامه های خداوند به عبارت دیگر: شناخت نعمت و صاحب نعمت شناخت برنامه وهدف و منظورخداونداز اعطای آن نعمت  ودر نهایت رفتاردرقبال آن نعمتها و ماجراهای الهی و پیگیری آن‌نعمات وماجراها برای دریافت ادامه ی آنها ونیز ذوق و شعف و تحیّر وکیف از ورود به فضای نعمات و ماجراها حامدیعنی: کسی که حواسش به قبل و بعد یک نعمت و یک ماجرا است (حامد رد یک نعمت را می‌گیرد تا به محضرومقام محمود یعنی همان سرچشمه وصاحب آن نعمت می‌رسد.) (این حالت میشود معادل همان ذکرالحسین ع و بکاء للحسین ع...که موجب تزکیه میشود) ذیل: /اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی/  ۳.در مرحله سوم به واسطه ی اون رزیه و حمد بر رزیة... شما مشمول شفاعت میشوی(یعنی از واجدین ورود به سفینة النجاة ميشوی) یعنی اگر حامد نباشی مشمول شفاعت نمی‌شوی ذیل: / اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ/ ۴.در مرحله چهارم در معیت امام حسین ع قرار داده میشوی. و در معیت امام حسین ع قرار داده نمی‌شویم مگر اینکه شفاعت شویم معیت یعنی: ( از واجدین ورود به بیت الحسین ع میشوی) ذیل: /وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ/ بنابراین سجده زیارت عاشورا تعیین تکلیف با ماجرای عاشوراست با این تعبیر که من می‌خواهم با حمد علی عظیم رزیتی مشمول شفاعت شوم تا در معیت امام ع قرار داده شوم. معیت امام ع یک جایگاه رفیع است معیت امام ع یعنی جایگاهی مانند جایگاه ابالفضل ع   شکر...: فقط در قبال نعمت است و یعنی: اظهار خشوع در برابرصاحب نعمت ذکر و اقرار به نعمت و استفاده کامل و صحیح از نعمت. گفتیم: حمد در قبال یک ماجرا هم می‌تواند باشد... مصیبت هم یک ماجراست... که در قبال آن می‌شود حامد بود          مرور مباحث قبل؛ محمد: یعنی ایجادکننده ی قله و قرارگرفته دراوج آن قله علی: یعنی فاتح قله وراهنمای رسیدن به قله حامد: یعنی کسی که میداندچگونه به سمت قله میشود رفت‌و می‌رود یک نکته ی عجیب: امام حسین ع وقتی شهید می‌شود امام بعدی او یک علی است یعنی او مسیر رسیدن به قله ای را که امام حسین ع ایجاد کرد ، به ما نشان میدهد. حامد بودن درقبال ماجرای امام حسین ع یعنی: باید بفهمی بین این ماجراو قبل و بعدش چه ارتباطی وجود دارد. باید بدانی ماجرای کربلا مقصدش کجاست؟ نظام الهی اش چیه؟ از کجا شروع شده؟ و به کجا باید برسد... ولایت امام حسین ع  یک نظام جدی و بزرگ در عالم ایجاد کرد بطوریکه قیامت و بقیه ی نشئات هم ادامه ی ماجرای امام حسین ع هستند. ماجرای ظهور ادامه ی ولایت ماجرای امام حسین ع است بدون مبحث رجعت‌ها ماجرای امام حسین ع بی‌معناست و قابل تحلیل نیست. و تنها با احتساب رجعت‌ها  ماجرای امام حسین ع تکمیل می‌شود. برای همین کسی که اینطور حامدانه به صحنه عاشورا نگاه کند باید به " ما رأیتُ الّا جمیلاً "  برسد زیرا انتهای آن به ظهور ختم می‌شود پس ماجرای ظهور با بحث حمد جلو برده می‌شود 💚هدیه به پیشگاه امام حسین (ع)💚 https://eitaa.com/tamassok_maaref
جمع عزاداران حیینی179_1403.04.27.m4a
14.23M
سخنرانی دکتر فاضل جلسه179_ 1403.04.27 مکان: جمع عزاداران حسینی موضوع: راههای معرفت به ماجرای امام حسین (ع) ⭕️حجم این فایل برای سهولت در ارسال به حداقل کاهش داده شده است. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🍃محبوبم آقا! همسفران تو در سفر اربعین را می‌شود شناخت؟ ما داریم قرارهایمان را با همسفرانمان می‌گذاریم. قرار شما در چه روزی است؟ راستی از کدام مرز به کربلا می‌روید؟ اصلا اول می‌روید سامرا و کاظمین یا بعد از اربعین زائر آن دو کوی عشق می‌شوید؟ از کدام مسیر به کربلا می‌روید؟ از طریق الحسین یا طریق العلما یا از راه دیگری؟ ببخش یادم رفت که من همراه تو نیستم و این سؤال‌ها را کسی می‌پرسد که تو او را به همراهی خویش دعوت کرده‌ای. ولی اختیار خیالم دست خودم نیست. او قرار و مدارهایش را با تو می‌گذارد و با تو از ابتدا تا انتهای سفر همراه می‌شود. آخرش این همراهی خیالی مرا دیوانه می‌کند. کاش امسال اذن همراهی می‌دادی! شبت بخیر محبوبم! https://eitaa.com/tamassok_maaref
«اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» 🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح 🌹بردن نام حسین بن علی(ع) به دل می نشیند... 🌹السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌹و عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسمه تعالی✨ سخنرانی دکتر فاضل جلسه178_ 1403.04.26 مکان: جمع عزاداران حسینی موضوع: راههای معرفت به ماجرای امام حسین (ع) عناوین: ۱.معناشناسی عبارات سجده زیارت عاشورا ۲.رجعت ها سجده زیارت عاشورا  چهار بخش دارد که برچهارمرحله ی رشددر ماجرای امام حسین ع منطبق هستند. ۱.اول(حَمْدَ الشّاکِرین...: عَلی مُصابِهِمْ) ۲.حمددوم(حمد...: عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی) ۳.درخواست شفاعت ۴.درخواست معیت              ....توضیح بیشتر.... ۱.اول بایدحامد باشی بر مصیبت (این رفتارحمدگونه میشودمعادل همان رفتاردر قبال معارف حسینی ع) ذیل: /اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِمْ/ ۲.دوم بایدحمد شما با حال رزیة باشد رزیة : نوع خاصی از مصیبت است که توأم با نقصان جانی باشد. حال رزیة: یعنی احساس فقدان در جزئی از وجود خویش ذیل این حدیث :امام صادق ع : ( شیعتنا جزء منا" ) و به تعبیرامام عصر ع : (شیعتُنا منا خلقوا من فاضل طینتنا وَعُجِنُوا من مَاء عَذب وَلایَتنا) شیعیان رابطه شان با اهل بیت ع یک رابطه ی حسی دوطرفه هست. این احساس همدردی در مصیبت  جای حمد  دارد یعنی احساس شما بایداحساس صاحب عزا باشدو آنگاه به خاطر این احساس...حامد باشی . حمد: رفتاری است در قبال نعمتها و ماجراها وشناخت روابط بین برنامه های خداوند به عبارت دیگر: شناخت نعمت و صاحب نعمت شناخت برنامه وهدف و منظورخداونداز اعطای آن نعمت  ودر نهایت رفتاردرقبال آن نعمتها و ماجراهای الهی و پیگیری آن‌نعمات وماجراها برای دریافت ادامه ی آنها ونیز ذوق و شعف و تحیّر وکیف از ورود به فضای نعمات و ماجراها حامدیعنی: کسی که حواسش به قبل و بعد یک نعمت و یک ماجرا است (حامد رد یک نعمت را می‌گیرد تا به محضرومقام محمود یعنی همان سرچشمه وصاحب آن نعمت می‌رسد.) (این حالت میشود معادل همان ذکرالحسین ع و بکاء للحسین ع...که موجب تزکیه میشود) ذیل: /اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی/  ۳.در مرحله سوم به واسطه ی اون رزیه و حمد بر رزیة... شما مشمول شفاعت میشوی(یعنی از واجدین ورود به سفینة النجاة ميشوی) یعنی اگر حامد نباشی مشمول شفاعت نمی‌شوی ذیل: / اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ/ ۴.در مرحله چهارم در معیت امام حسین ع قرار داده میشوی. و در معیت امام حسین ع قرار داده نمی‌شویم مگر اینکه شفاعت شویم معیت یعنی: ( از واجدین ورود به بیت الحسین ع میشوی) ذیل: /وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ/ بنابراین سجده زیارت عاشورا تعیین تکلیف با ماجرای عاشوراست با این تعبیر که من می‌خواهم با حمد علی عظیم رزیتی مشمول شفاعت شوم تا در معیت امام ع قرار داده شوم. معیت امام ع یک جایگاه رفیع است معیت امام ع یعنی جایگاهی مانند جایگاه ابالفضل ع   شکر...: فقط در قبال نعمت است و یعنی: اظهار خشوع در برابرصاحب نعمت ذکر و اقرار به نعمت و استفاده کامل و صحیح از نعمت. گفتیم: حمد در قبال یک ماجرا هم می‌تواند باشد... مصیبت هم یک ماجراست... که در قبال آن می‌شود حامد بود          مرور مباحث قبل؛ محمد: یعنی ایجادکننده ی قله و قرارگرفته دراوج آن قله علی: یعنی فاتح قله وراهنمای رسیدن به قله حامد: یعنی کسی که میداندچگونه به سمت قله میشود رفت‌و می‌رود یک نکته ی عجیب: امام حسین ع وقتی شهید می‌شود امام بعدی او یک علی است یعنی او مسیر رسیدن به قله ای را که امام حسین ع ایجاد کرد ، به ما نشان میدهد. حامد بودن درقبال ماجرای امام حسین ع یعنی: باید بفهمی بین این ماجراو قبل و بعدش چه ارتباطی وجود دارد. باید بدانی ماجرای کربلا مقصدش کجاست؟ نظام الهی اش چیه؟ از کجا شروع شده؟ و به کجا باید برسد... ولایت امام حسین ع  یک نظام جدی و بزرگ در عالم ایجاد کرد بطوریکه قیامت و بقیه ی نشئات هم ادامه ی ماجرای امام حسین ع هستند. ماجرای ظهور ادامه ی ولایت ماجرای امام حسین ع است بدون مبحث رجعت‌ها ماجرای امام حسین ع بی‌معناست و قابل تحلیل نیست. و تنها با احتساب رجعت‌ها  ماجرای امام حسین ع تکمیل می‌شود. برای همین کسی که اینطور حامدانه به صحنه عاشورا نگاه کند باید به " ما رأیتُ الّا جمیلاً "  برسد زیرا انتهای آن به ظهور ختم می‌شود پس ماجرای ظهور با بحث حمد جلو برده می‌شود 💚هدیه به پیشگاه امام حسین (ع)💚 https://eitaa.com/tamassok_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا