eitaa logo
طعم شیرین خدا
146 دنبال‌کننده
50 عکس
22 ویدیو
0 فایل
اان شاالله به دعای امام زمان این جا میتونین طعم شیرین خدا رو بچشین.....میخواهیم عاشق خدای بزرگ شویم همان خدایی که *قرآن و اهل بیت علیهم السلام* به ما شناسانده اند...
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه 🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی نوزدهم: خداشناس‌تر از اهل بیت علیهم السلام کسی رو می‌شناسید؟ 🍃🌸🌸🌸 ☑️ می‌خوایم بریم سراغ پاسخ این پرسش: ❓چی کار کنیم که خدا رو بزرگ ببینیم؟ ◻️خیلیا فکر می‌کنن مسیر شناخت خدا، از خود خدا شروع می‌شه و بعدش به معرفت اهل بیت علیهم السلام منتهی می‌شه؛ در حالی که طبق روایات باید گفت: ▫️معرفت خدا از معرفت اهل بیت علیهم السلام شروع می‌شه. ▫️امام باقر علیه السلام فرمود: 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا عبادت می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا شناخته می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا به وحدانیت و یگانگی پذیرفته می‌شود. ▫️امام صادق علیه السلام فرمود: 🍃ابن کَوّاء [از سران خوارج] خدمت امیرمؤمنان علی علیه السلام رسید و عرض کرد: ای امیر مؤمنان! معنای آیۀ «وَ عَلَى الأَعرافِ رِجالٌ یَعرِفونَ کلّاً بِسیماهُم؛ بر «اعراف» مردانى هستند كه هر یك از آن دو را از چهره‏ شان می ‏شناسند» چیست؟ 🍃حضرت فرمود: ماییم آن مردانی که بر اعراف هستند که یارانمان را به چهره می‌شناسیم 🍃و ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما. 🍃ما اون اعرافی هستیم که خداوند عزّوجلّ در روز قیامت ما را [به خلقش] معرّفی می‌کند؛‌ 🍃پس وارد بهشت نمی‌شود مگر کسی که ما را بشناسد و ما هم او را بشناسیم 🍃و وارد آتش نمی‌شود مگر کسی که ما را نشناسد و ما هم او را نشناسیم. 🍃اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ 🍃امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند. 🔺در دو قسمت از این روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام به صراحت راه شناخت خدا رو شناختن اهل بیت علیهم السلام معرّفی می‌کنن: 1️⃣ یکی اون جایی که فرمود: «ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما» 2️⃣ و یکی هم اون جایی که فرمود: «اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند». ⁉️چرا فکر کردیم برای رسیدن به معرفت خدا و معرّفی خدا به دیگران، باید مستقل از قرآن و روایات عمل کنیم؟ ⛔️به قدری توی شناخت خدا از خود خدا و اهل بیت علیهم السلام فاصله گرفتیم که اوضاعمون شده اینی که توی درسای خداشناسی دینیِ مدرسه و معارف دانشگاه و اصول عقاید حوزه می بینید. 👈خدایی رو معرفی می‌کنن که باهاش هیچ حسی نمی‌شه گرفت. ❓این همه درس دینی و معارف، چرا انگیزۀ بندگیِ خدا رو توی ماها زیاد نکرد؟ ‼️اگه امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود: «اگر پرده‌ها کنار برود، بر یقین من چیزی افزوده نخواهد شد»، این ویژگی، تنها برای امیرالمؤمنین علیه السلام نیست، برای همۀ اهل بیته. ❌حالا ما این اهل بیتی که نشستن روبروی خدا و دارن از فاصلۀ «فکانَ قابَ قَوسینِ اَو اَدنیٰ» تماشاش می‌کنن و خدا رو به ما معرفی می‌کنن، گذاشتیم کنار و یه شبحی رو با خیالات خودمون درست کردیم و داریم دربارَش حرف می‌زنیم و توصیفش می‌کنیم؟ ✅ خدایی که ما توی مون می‌شناسیم، فقط و فقط با خدایی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن تطبیق داره. ⬅️ به همین دلیلم شما با خدای جوشن کبیر و خدای ابوحمزه، خیلی احساس نزدیکی می‌کنی تا این شبحی که به اسم خدا به ما معرفی کردن. 🔰این معنای اول معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام بود. ‌ ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 سلام و عرض ادب😊 درس بیستم دنبال کلاس درس توحید هستیم... معنای معرفت خدا به وسیله ی اهل بیت علیهم السلام،چیه؟
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی بیستم: مدرسه اصلی توحید کجاست؟ کسی بلده؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ داشتیم در باره این صحبت می‌کردیم که معنای معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام چیه؟ ❌بحث سر این نیست که ما دو تا راه داریم: یکی شناخت خدا به صورت مستقل و یکی هم از راه اهل بیت علیهم السلام. 👈ما یه راه بیشتر نداریم. ▫️هیچ خدایی جز اونی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن وجود نداره. ▫️امام باقر علیه السلام به دو نفر از یارانشون فرمود: 🍃به شرق عالم بروید و به غرب عالم بروید؛ نمی‌توانید علم صحیحی را پیدا کنید؛ مگر آن‌ که از ناحیۀ ما اهل بیت صادر شده باشد.🍃 🔺این روایت اگه در بارۀ هیچ علمی صدق نکنه، در بارۀ علم توحید که صدق می‌کنه. ❓پس چرا این قدر توی معرفت توحیدی، برای رفتن به طرف اهل بیت علیهم السلام این پا و اون پا می‌کنیم؟ ▫️آدم با عقلش می‌تونه خدا رو اثبات کنه؛ امّا اثبات خدا مرحلۀ اوله. نمی‌شه به این مرحله بسنده کرد: ✅ باید خدا رو شناخت. باید فهمید خدا کیه. 👆به این مرحله که می‌رسیم پای عقل می‌لنگه و نمی‌تونه پیش بره. ‼️نباید این نکته رو هم فراموش کرد که ماها نیازمند معرفت خداییم، نه اثبات خدا. ▫️اونی که نیازمند اثبات خداست، کافریه که هیچ اعتقادی به خدا نداره ▫️یا مسلمون شبهه‌زده‌ای که توی وجود خدا تردید کرده. ▫️اینا هم وقتی خدا براشون اثبات شد، نباید متوقف بشن، باید برن سراغ شناخت توصیفی خدا. ⬅️ این که «خدا هست» مشکل اصلی امروز ما نیست؛ این که «خدا کیست؟» مشکل ماست. ▫️شما وقتی وارد آیات و روایات می‌شید، شاید به جرأت بشه گفت که توی آیات و روایاتی که در بارۀ توحید وارد شده، ▫️هفتاد هشتاد درصد و حتّی بیشتر، دربارۀ معرفی خداست. ▪️این در حالیه که بیشتر حرفای ما و اختلافای ما توی نحوۀ اثبات خداست. 🔰ما وقتی می‌خوایم روش آموزش عقاید رو از اهل بیت علیهم السلام بگیریم، باید به میزان حساسیت‌هایی که اون بزرگواران در بارۀ مسائل مختلف داشتن توجه کنیم. 🍃«السَّلامُ عَلیٰ مَحالِّ مَعرِفَةِ اللّه»؛‏ 🍂سلام بر جایگاه های شناخت خداوند. ❓این مگه از همون فرازای اولیۀ زیارت جامعۀ کبیره نیست؟ ▫️ما وقتی می‌خوایم به خدا معرفت پیدا کنیم، باید از یه جایی شروع کنیم. ❓نقطۀ شروع کجاست؟ ▫️اهل بیت علیهم السلام. ❓مگه توی همین زیارت جامعه نمی‌خونیم «اَرکاناً لِتَوحیدِه»؟ ❔چطور می‌شه با یه استدلالای بی‌پایه، خودمون رو از این همه منبع عظیم توحیدی محروم کنیم؟ ⛔️به نظرم توی قیامت ما جز ناسپاس‌ترین امت‌ها محشور می‌شیم؛ امتی که کنار دریا دنبال آب می‌گرده؛ ولی به دریا نگاه نمی‌کنه. ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖
کجا کلاس توحید داری؟ نشانی اش را بده که از زهر تلخ شرک تکه تکه شده جگرم. در کلاس توحید تو می شود فهمید توحیدهای ما همه شرک اعظم است. من از توحیدهایی که تا به امروز یاد گرفته ام توبه میکنم تو در کلاس توحیدت خدا را می گذاری در مقابلمان ما خدا را بغل میکنیم در کلاس تو و نوازش دست خدا را حس می کنیم روی سرمان. *در کلاس تو خبری از واجب الوجود نیست. ممکن الوجودها هم رفته اند پی کارشان* کدام دور و تسلسل؟ صرف الوجودها هم ردپایشان پیدا نیست. تو خود خدا را نشانمان میدهی. دیگر چه بالاتر از این؟ من در آغوش واجب الوجود آرام نمیگیرم فقط خدای توست که می شود سر به آغوشش گذاشت و آرمید. با واجب الوجودی که این جماعت یادمان داده اند خیلی که کار داشته باشیم، وقت هایی است که دستمان از همه جا کوتاه است... خدایی که تو نشانمان می دهی خیلی فرق دارد با این واجب الوجود. ما با خدای تو همیشه و همه جا در کنار همیم. ما پای سفره که می نشینیم ، خدای تو را کنارمان حس می کنیم . این چه خدایی است که تو نشانمان داده ای از ابتدا تا انتهای سفره ، احساسمان این است که خودش لقمه میگیرد و در دهانمان می گذارد. ما طعم دستان خدا را در لقمه هایی که در دهانمان میگذارد میچشیم . کاش همه می دانستند این غذاها چه خوش طعم است فقط سیر نمی کند، مست میکند. ما الحمدلله که می گوییم صدای خدا را می شنویم که چه مهربان به ما می گوید: نوش جان. ما خدا را می بینیم که وجودش همه کرم است و لطف و وقتی سر سفره می نشینیم و غذا می خوریم او لبخند می زند به ما. خودش گفته ما را اهل و عیال خودش می داند. رسول خدا این فرمود: «الخلق عيال الله فأحب الخلق إلى الله من تفع عيال الله و أدخل على أهل بيتي شورا، مردم عیال اکو خانواده و نان خورهای خدا هستند، پس محبوب ترین خلق خدا در نزد خدا کسی که سودش به عيال خدا برسد و بر اهل خانهای شادی و سروری را وارد کند» (الکافی، ج ۲، ص ۱۶۴).
*دلمون رو ببریم توی این مدرسه آیات الهی و چند جمله ای با اماممون درد دل کنیم.* ــــــــــــــــــــــــــــــ باور کن خدایی که در کلاس تو دیده ایم تشنه مان که می شود، آبمان می دهد. کاسه های آب خانه ما همه بوی دست خدا را می دهد. اینها که ما مینوشیم آب نیست، شراب است که این گونه به مستی کشانده ما را. ما مريض که می شویم هنوز در بستر نیفتاده خدای تو را می بینیم که آمده به عیادتمان. تب که میکنیم، دست خدا را روی پیشانی مان حس می کنیم آه که میکشیم، *صدای «جان» گفتن خدا به گوشمان می رسد* ❤️ که چه مادرانه نازمان را می کشد. با این خدایی که لحظه ای از کنار بسترمان دور نمی شود بستر بیماری برای ما بهشت برین است. *واجب الوجود این جماعت در بیماری و سلامت فقط واجب الوجود بود که روی تخت سلطنت خویش نشسته و از دور دست و پا زدنمان را تماشا می کرد و میگفت حتما حکمتی هست در بیماری ات تحمل کن اما حالا که بیمار می شویم کاری نداریم به حکمت داشتن و نداشتنش خدای تو را که کنارمان احساس میکنیم که چه مهربان نازمان را می کشد دنبال راهی برای بیمار شدن می گردیم چه حکمتی بالاتر از این دست نوازش خدا روی سر بیمار* کلاس توحیدت کجاست؟ بگو که خسته ام از این همه بی خدایی سال ها مرا با لاخدایی مشغول کردند که بندگی اش بهانه زندگی ام نبود چقدر به خودم گمان بد بردم و گفتم اگر عبادت خدا فطری است چقدر باید خانه فطرتم خراب شده باشد که از عبادت فراری ام من از خدا دور بودم اما از این که دلم برای خدا تنگ نمیشد حس کفر می گرفت مرا۔ به خودم میگفتم نکند وجود خدا را قبول نداری که دلت برایش تنگ نمیشود. این جماعت میگویند کسی که شوق خدا ندارد آدم نیست پس چرا من شوق همه را دارم به جز خدا؟ *باید در کلاس توحید تو دوباره درس خداشناسی را بخوانم تا بدانم هرجا که باشم حتی برای چشم برهم زدنی دستم از دست خدا جدا نمی شود* نه اینکه من جدا نکنم اوست که دستم را رها نمی کند. چه کار کنم از دست این جماعت به کجا پناه ببرم از کج فهمی هایشان بگو دادم را از که بستانم که تا حرف میزنم سنگ های آماده ارتدادشان را رها می کنند به سویم. من هر جا که هستم خشکی یا که دریا، جنگل یا بیابان، در کاخ یا کوخ، مسجد یا بتکده مدرسه یا میکده، زمین یا آسمان در همه جا گرمای دست خدا را احساس می کنم. در بیابان و جنگل و دریا وقتی که از وحشت دلم به اضطراب افتاده بود دست خدا را احساس کردم که دستم را فشار میداد تا بیشتر گرمای وجودش را احساس کنم وقتی که شیطان به سراغم می آید حس میکنم چطور دستم را میگیرد و مرا از او دور می کند چطور این حرف ها را نزنم در حالی که وقتی دستم را به شوق شیطان از دست خدا جدا کردم خودم دیدم که به دنبالم دوید و دوباره دستم را کشید تا فدایی شیطان نشوم. *کاش اینها می فهمیدند که من بهتر از آنها می فهمم که خدا جسم نیست و یکی باید به اینها بگوید چطور می شود به شما فهماند که علی دست خداست.* ۱. امیر مؤمنان علی علیه السّلام فرمود: «أناعين الله و أنا يد الله و أنا جنب الله و أنا باب الله» من چشم خدا هستم و من دست خدا هستم و من مصداق ] اطاعت خدا هستم و من درگاه خدا هستم» (الکافی، ج ۱، ص ۱۴۵).
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
درس بیست و یکم بسم الله الرحمن الرحیم ✅معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ ✅چه طوری میشه گرفتار شبهات نشد؟ ⚜حدیث نورانیت
✅ خلاصه‌ی بیست و یکم: معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ 🍃🌷🌷🌷 ☑️ داشتیم دربارۀ این صحبت می‌کردیم که وقتی می‌گیم باید برای رسیدن به توحید از راه اهل بیت علیهم السلام رفت، به چه معناست؟ 🔻یه روایت طولانی از امیرمؤمنان علی علیه السلام هست که به *حدیث نورانیت* معروف... ◻️روزی ابوذر از سلمان پرسید: ❔معنای معرفت امام امیرالمؤمنین علیه السلام به نورانیت چیست؟ ▫️سلمان گفت: ای جُندَب! [لقب ابوذر] بیا با هم برویم و از خود حضرت این سؤال را بپرسیم. ▫️به نزد حضرت آمدیم و گفتیم: ای امیر مؤمنان! به نزدت آمده‌ایم تا در بارۀ معرفت شما به نورانیت بپرسیم؟ ▫️حضرت فرمود: به جان خودم قسم که این معرفت بر هر زن و مرد مؤمنی واجب است. 🔻حتماً به این عبارت توجه کنید: ▫️حضرت به جان عزیزشون قسم خوردن که واجبه. این وجوب، زن و مرد هم نمی‌شناسه. ▫️سپس امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: ایمان کسی کامل نمی‌شود؛ مگر آن که به کُنه معرفت نورانی من دست پیدا کند. • وقتی که این گونه مرا شناخت، خدا قلبش را برای ایمان امتحان می‌کند • و به او برای اسلام شرح صدر می‌دهد • و او را عارف و بینا می‌کند • و اگر کسی در این معرفت کوتاهی کند، همانا اهل شک و تردید است. ▫️خدای عزیزمون فرمود: فمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهدیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ. پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام می ‏گشاید. ▫️شرح صدری که نشونۀ توجه خدا به بندشه، از خونۀ معرفت نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌گذره. ❓ *چرا این اندازه روی اصول دین و فروع دین شبهه تولید می‌شه و جوونای ما هم گرفتار این شبهه‌ها می‌شن؟* ▫️وقتی حضرت می‌فرمان: ⚜و مَن قَصَّرَ عَن مَعرِفَةِ ذَلِکَ فَهُوَ شَاک وَ مُرتَابٌ؛ کسی که در دست‌یابی به معرفت نورانی من کوتاهی می‌کنه، توی شک و تردیده. ✅به راحتی از این عبارت می‌شه فهمید که: *اگه معرفت نورانی حضرت رو به دست بیاریم، شک و شبهه و تردید دامنمون رو نمی‌گیره.* ▫️حضرت در ادامه فرمودن: معرفت نورانی من همان معرفت خداوند عزوجل و معرفت خداوند عزوجل، همان معرفت نورانی من است. 🔰 *عظمت و بزرگی خدا رو کسانی می‌تونند درک کنند که مقام ماورائی اهل بیت علیهم السلام رو بشناسند.* ✅ حدیث نورانیّت، خیلی طولانیه؛ امّا همین قدر بگم که با توجّه به ادامۀ این حدیث و احادیث دیگه‌ای که در بارۀ این موضوع داریم، 👈معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی شناخت مقام ماوراء انسانی این چهارده نور مقدّس. بیست و یکم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
درس بیست و دوم بسم الله الرحمن الرحیم درباره ی *صفت رحمانیت خدا* چی میدونیم؟
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی بیست و دوم: این قدر مهربونی،‌ توی ذهن کی جا می‌شه؟ 🍃🌺🌺🌺 ☑️ گفتیم باید خدا رو بزرگ دید تا خیلی از چیزایی که دنبالش هستیم و به خاطرش آفریده شدیم، به دست بیاد. ◻️بنا داریم از امروز بریم سراغ حجت خدا و با چراغی که اهل بیت علیهم السلام توی این راه روشن می‌کنن، خدا رو اون طور که هست، بشناسیم. 🔻وقتی قرآن رو باز می‌کنیم، اوّلین سوره‌ای که می‌بینیم سورۀ حمده: ☘بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ الحَمدُ للهِ‌ رَبِّ العالَمینَ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ مالِکِ یَومِ الدّینِ 🔺 اولین آیۀ قرآن که خودش توصیف خداست: بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ 👆این آیه یکی از قشنگ‌ترین توصیفای خداست و قرآن با اون شروع می‌شه. ▫️حتماً روایاتش رو شنیدید که «رحمان»، رحمت عام خداست که شامل همه می‌شه؛ هم کافر و هم مؤمن. ▫️«رحیم» هم رحمت خاص خداست که شامل مؤمنین می‌شه. ⛔️بعضیا فکر می‌کنن مصادیق رحمت عام، فقط نعمتایی مثل بارون و دریا و آسمون و خورشید و ماه و ... این جور چیزاست که هم کافرا ازش بهره می‌برن و هم مؤمنا. 👈در حالی که وقتی می‌ریم سراغ قرآن می‌بینیم که رحمت عامِّ خدا فراتر از این چیزاست؛ مثلاً خود "قرآن" رحمت عامه: ☘أو تَقولوا لَو أَنّا أُنزِلَ عَلَینا الکِتابُ لَکُنّا أَهدیٰ مِنهُم فَقَد جاءَکُم بَیِّنَةٌ مِن رَبِّکُم وَ هُدىً وَ رَحمَةٌ. 🌼یا نگویید: «اگر کتاب آسمانى بر ما نازل می ‏شد، از آنها هدایت یافته‏ تر بودیم»! اینک آیات و دلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت و رحمت براى شما آمد! 🔺مخاطب این آیه کفّار و مشرکین هستند. ◻️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم از مصادیق رحمت عام خدا هستن: ☘و ما أَرسَلناکَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمینَ. 🌼ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم. 🌀خیلی باید در بارۀ رحمان بودن خدا فکر کرد. ❌نباید رحمان بودن رو طوری معنا کرد که انگار خدا که می‌خواسته به مؤمنا و آدم خوبا نعمت بده، مجبور شده به آدم بدا هم بده. ⬅️ شما به نوع برخورد خدا با فرعون و دور و بریاش نگاه کنید. یه عالمه ازش مهربونی می‌چکه. ◻️دو تا از بنده‌های ویژه و خوبش رو به صورت خصوصی می‌فرسته سراغ فرعون و دستور می‌ده که باهاش درست برخورد کنید. ☘فقولا لَهُ قَولاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَو یَخشىٰ. 🌼امّا به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد! ‼️دقت کنید. فرعون و دور و بریاش کافر عادی نیستند، نماد کفر و عنادن؛ امّا خدا رحمتش چقدر عامه که شامل حال اینا هم می‌شه؟ 🔰رحمان بودن خدا رو فراموش نکنیم، برای اینه که توجّه به صفت رحمانیت الهی، نوع برخورد ما با آدما رو عوض می‌کنه. 🚫اگه محبّت و مهربونی ما فقط شامل حال آدم خوبا بشه، از خدا فاصله گرفتیم. ◻️اهل بیت علیهم السلام این طوری نبودن. آدمای بدم از مهربونی و رحمت اهل بیت علیهم السلام بهره‌ها داشتن. ◻️توی جریان جنگ احد داریم که حضرت رو هدف قرار داده بودن و خون از صورتشون جاری بود و در همون حال داشتن می‌گفتن: 🍃«اللّٰهُمَّ اهدِ قَومی فَإِنَّهُم لا یَعلَمونَ؛ خدایا! قوم من را هدایت کن که اینها نمی‌دانند».🍃 🔺اینا همه همون جنبه‌های رحمانیته که توی اهل بیت علیهم السلام نمود پیدا کرده. ‼️یه کم خودمون را با پیغمبر که باید الگوی ما باشه، مقایسه کنیم و ببینیم کجای کاریم؟ ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸