#تلنگر💌
✨خداوند فرمود:
هرچه دیدی هیچی مگو!من هم هرچه دیدم هیچی نمیگم.
یعنی تو در #مصائب #صبور باش و چیزی نگو، منم در خطاهایت چیزی نمیگم.
هرچه درد را آشڪارتر ڪنی، دوا دیرتر پیدا میشود.
اگر با ادب بودی و چیزی نگفتی راه را نشانت میدهد. ✔️
✅ باید زبانت را ڪنترل ڪنی ولو اینڪه به تو سخت بگذرد. چون با بیانش مشڪلاتت رو چند برابر میڪنی....
✍حاج آقا دولابی (ره)
@tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_131_بخش_دوم إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْق لِمَنْ صَدَقَهَا، و
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_132
إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً يُنَادِي فِي کُلِّ يَوْم: لِدُوا لِلْمَوْتِ،وَاجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَابْنُوا لِلْخَرَابِ.
امام(عليه السلام) فرمود:
خداوند فرشته اى دارد که همه روز بانگ مى زند بزاييد براى مردن، و گردآورى کنيد براى فنا، و بنا کنيد براى ويران شدن!
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_132 إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً يُنَادِي فِي کُلِّ يَوْم: لِدُوا
شرح و تفسير : پيام فرشته الهى ج-۱۳
امام(عليه السلام) در اين کلام حکيمانه کوتاه و پربار به سرنوشت انسان ها و مواهب و نعمت هاى آنها اشاره کرده مى فرمايد: «خداوند فرشته اى دارد که همه روز بانگ مى زند بزاييد براى مردن و گردآوريد براى فنا و بنا کنيد براى ويران شدن».
لام در «لِلْمَوْتِ» و «لِلْفَناءِ» و «لِلْخَرابِ» لام سببيّه نيست، بلکه لام غايت است; يعنى فرزند بزاييد ولى عاقبتش مرگ است و اموال گردآورى کنيد سرانجامش فناست و بناهاى پرشکوه برپا سازيد عاقبت آن ويرانى است.
شبيه چيزى است که در قرآن مجيد در داستان فرعون و همسرش به هنگام گرفتن قنداقه موسى از آب نيل آمده است «(فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَکُونَ لَهُمْ عَدُوّاً); (هنگامى که مادرش به فرمان خدا او را به دريا افکند) خاندان فرعون او را (از آب) گرفتند، تا سرانجام دشمن آنان و مايه اندوهشان گردد»(1) يعنى عاقبت کار چنين شد.
در حقيقت امام روى سه چيز از مهم ترين مواهب زندگى دنيا انگشت گذارده و سرانجام همه آنها را روشن ساخت: فرزندان که عزيزترين سرمايه انسان اند و اموال که براى آن زحمت فراوان مى کشد و بناهاى مجلل که گاه قسمت عمده عمر خود را صرف آن مى کند. امام مى فرمايد: هيچ يک از اينها بقا و دوامى ندارد و سرانجام گرد و غبار فنا بر روى همه آنها مى نشيند تنها چيزى که براى انسان باقى مى ماند اعمال خير و نيکى هاست که نزد خدا ذخيره مى شود، قرآن مى گويد: «(مَا عِنْدَکُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق); آنچه نزد شماست از ميان مى رود و آنچه نزد خداست باقى مى ماند».(2)
در اين که آيا واقعاً فرشته اى فرياد مى زند و ما صداى او را نمى شنويم يا زبان حال جهان آفرينش و طبيعت دنياست يا صدايى است که از جان و فطرت و عقل ما بر مى خيزد و ملک اشاره به آن است، محلّ گفتوگو است.
کسانى که آن را تفسير به طبيعت دنيا و مانند آن کرده اند دليلشان اين است که اگر واقعاً ملکى صدا بزند و ما نداى او را نشنويم چه فايده اى مى تواند داشته باشد؟; ولى به اين ايراد مى توان پاسخ داد که وقتى نداى آن ملک به وسيله اولياءالله براى ما نقل شود تأثيرش واضح است مثل اين که ما براى کسى نقل کنيم که فرزندت را در فلان شهر ديديم که فرياد مى زد مرا يارى کنيد. در اين گونه موارد صداى شخص غائب به وسيله شخص حاضر رسيده است.
بهترين راه براى اين که انسان سرنوشت آينده خود را تشخيص دهد آن است که درباره پيشينيان فکر کند آنها کجا رفتند؟ اموالشان چه شد؟ و کاخ هايشان به چه سرنوشتى گرفتار گرديد؟ قرآن مجيد درباره کافران و منافقان در آيه 69 سوره توبه مى فرمايد: «(کَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِکُمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً وَأَکْثَرَ أَمْوَالا وَأَوْلاَداً); (شما منافقان،) همانند کسانى هستيد که قبل از شما بودند، (و راه انفاق پيمودند; بلکه) آنها از شما نيرومندتر، و اموال و فرزندانشان بيشتر بود» (ديديد سرنوشت آنها چه شد؟) سرنوشت خود را بر آنها قياس کنيد.
در حديثى در کتاب شريف کافى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم فرزند آدم هنگامى که در آخرين روز دنيا و اولين روز آخرت قرار مى گيرد اموال و فرزندان و اعمال او در برابرش مجسم مى شوند رو به اموالش مى کند و مى گويد به خدا سوگند من نسبت به تو حريص و بخيل بودم الان سهم من نزد تو چيست؟ مى گويد: «خُذْ مِنّي کَفَنَکَ; تنها کفن خود را مى توانى از من بگيرى» رو به فرزندانش مى کند و مى گويد شما را دوست مى داشتم و از شما حمايت مى کردم من چه سهمى نزد شما دارم؟ مى گويند: تو را به قبرت مى بريم و پنهان مى کنيم رو به سوى عملش مى کند و مى گويد به خدا سوگند من نسبت به تو بى اعتنا بودم و تو بر من سنگين بودى چه چيز نزد تو دارم؟ عملش مى گويد: من همنشين تو در قبر و روز قيامت هستم تا من و تو به پيشگاه پروردگار عرضه شويم. (سپس امام(عليه السلام) فرمود: اگر آن شخص ولىّ خدا بوده سرنوشت بسيار خوبى دارد و اگر دشمن خدا بوده به عذاب دردناکى مبتلا مى شود).(3)
شاعر معروف عرب ابوالعتائيه از کلام حکيمانه امام بهره گرفته و مى گويد:
لِدُوا لِلْمَوت وَابْنُوا لِلْخَرابِ * فَکُلُّکُمْ يَصيرُ إلى ذِهابِ
لِمَنْ نَبْني وَنَحْنُ إلى تُراب * نَصيرُ کَما خُلِقْنا مِنْ تُراب؟
براى مرگ بزاييد و براى ويرانى بنا کنيد که همه شما در مسير رفتن هستيد
براى چه کسى بنا مى کنيم در حالى که ما به سوى خاک مى رويم و همان گونه که از خاک آفريده شديم به خاک باز مى گرديم.
(1). قصص، آيه 8.
(2). نحل، آيه 96.
(3). کافى، ج 3، ص 231 و 232 با تلخيص اندک.
💎 امام هادی علیه السلام:
به جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیت های گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کن.
📚منبع:میزان الحکمه، جلد۷، ۴۵۴
هیچ وقت از اشتباهاتی که یه وقتی انجام دادی، نا امید و ناراحت نباش! اینا همش تجربه میشه!
یه یاعلی بگو و با قدرت ادامه بده💪🏻
تو می تونی...😉
🌐 @tanhamasirKordestan
⭕️چگونه به اسرار الهی دست پیدا کنیم⁉️
🔻خداوند ابتدا، یک مقدار کم، #معرفت و #آگاهی به انسان می دهد...
👈اگر به آن عمل کرد ( #شکرش را به جا آورد )علم بیشتری خواهد داد...👌
❌اما اگر به آن عمل نکرد، نه تنها از بقیه معارف محروم اش می کند...
بلکه همانی را هم که قبلا داده بود از او خواهد گرفت...
✅لذا اگر دنبال اسرار الهی هستید، باید به دانسته های فعلی خود عمل کنید...
🌺استاد #علیرضا_پناهیان
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
@tanhamasirKordestan
🔴 ناباروری، سرطان و کاهش رشد کودکان از اثرات «وایفای»/ قوانین محدودکننده کشورهای غربی برای استفاده از وایفای
🔹 سید علیرضا آلداود در گفتوگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»:
🔸از جمله مواردی که دانشمندان به آن دست یافتند این است که امواج وایفای از جنس امواج الکترومغناطیسی هستند که این امواج با میزان مختلفی بر روی بدن تأثیر میگذارند؛ این امواج تأثیرات منفی بر روی مغز بهخصوص برای کودکان میگذارد؛ سردرد، خستگی، مشکلات گوارشی، اختلالات خواب، ضعف و اختلال در عملکرد مغز و موارد دیگر از جمله تأثیراتی است که امواج الکترومغناطیسی بر روی بدن میگذارد.
🔹سازمان سلامت جهانی مدتی پیش، آزمایشی بر روی گیاهان انجام داد که آثار مخرب امواج وایفای بر روی آنها را نشان داد؛ در این آزمایش سازمان سلامت جهانی دو گیاه یکسان را در دو اتاق متفاوت قرار داد که یکی از اتاقها دارای امواج وایفای و دیگری خالی از هرگونه امواج بود؛ بعد از دو هفته، گیاهی که در اتاق خالی از امواج وایفای بود، رشد کرده بود اما گیاهی که در اتاق همراه با این امواج بود، رشدی نداشت.
🔸آلداود با اشاره به امواجی که تلفنهای همراه تولید میکند، گفت: در کشورهای غربی یک میزانسنجشی بهنام SAR وجود دارد که میزان سنجش دریافت تشعشعات تلفن همراه توسط بدن را نشان میدهد، البته لازم به ذکر است که سازمانهای انرژی اتمی کشورهای غربی متولی این سنجش هستند که متأسفانه ما این سنجش را در کشور نداریم.
🔹 بسیار مشهود است که در سختترین شرایط تحریم کشورمان توسط آمریکا و کشورهای غربی، اینترنت نسل چهارم و وایفای برای ایران تحریم نشد و حتی مورد آزمایش هم قرار نمیگیرند؛ پس صددرصد دلیلی دارد که کشورهای غربی با وجود تحریمهای سخت در حوزههای مختلف، جدیدترین تکنولوژیها را در اختیار ما قرار میدهند.
ادامه را در لینک زیر مطالعه کنید👇
🌐 https://tn.ai/1126941
⚠️🚨 اگر سلامتی خودتان، خانوادهتان و جامعه برایتان مهم است در نشر حداکثری این مطلب کمک کنید‼️
@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تکنیکی برای آرامش👌
༻🦋@tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_132 إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً يُنَادِي فِي کُلِّ يَوْم: لِدُوا
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_133
الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ، وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا.
امام(عليه السلام) فرمود:
دنيا سراى عبور است نه سراى اقامت و مردم در دنيا دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاک کردند و بعضى خود را خريدند و آزاد کردند.
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_133 الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ، وَالنَّاسُ فِيه
شرح و تفسير: در ميان آزادى و اسارت ج-۱۳
امام(عليه السلام) در اين کلام حکيمانه به حقيقت دنيا اشاره کرده و کسانى را که در دنيا هستند به اعتبار استفاده درست و نادرست به دو گروه تقسيم مى کند:
نخست مى فرمايد: «دنيا سراى عبور است نه سراى اقامت»; (الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ).
اين تشبيه شبيه چيزى است که امام سجاد(عليه السلام) از حضرت مسيح نقل کرده است که مى گويد: «الدُّنْيا قَنْطَرَةٌ فَاعْبُرُوها وَلا تَعْمُرُوها; دنيا به منزله پلى است، از آن عبور کنيد و به فکر آباد کردن آن (و خانه ساختن بر آن) نباشيد».(1)
شبيه اين تعبير در خطبه 203 با بيان ديگرى آمده است، مى فرمايد: «أيُّهَا النّاسُ، إنَّمَا الدُّنْيا دارُ مَجاز، وَالاْخِرَةُ دارُ قَرار، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ».
تعبيرى که در آيه شريفه 39 سوره «غافر» آمده (وَإِنَّ الاْخِرَةَ هِىَ دَارُ الْقَرَارِ) نيز از نظر مفهوم کلام اين پيام را به ما مى دهد که دنيا دار قرار نيست بلکه فقط گذرگاهى است.
البته آنها که دنيا را هدف مى بينند براى آنان قرارگاه است و آنان که به عنوان وسيله اى به آن مى نگرند گذرگاه است.
سپس امام(عليه السلام) اشاره به اين دو گروه کرده مى فرمايد: «مردم در آن (دنيا) دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاک کردند و بعضى خود را خريدند و آزاد کردند»; (وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا).
جمله اوّل اشاره به کسانى است که دنيا را «دار مقرّ» مى دانند و جمله دوم ناظر به کسانى است که آن را «دار ممرّ» مى شمارند (به اصطلاح اين دو جمله نسبت به دو جمله پيشين از قبيل لف و نشر غير مرتب است).
تعبير به «بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ» اشاره به اين است که تمام سرمايه وجود انسان عمر و حيات و زندگى اوست. هنگامى که آن را به متاع اندک دنيا و لذات و هوس هاى آلوده آن معاوضه کند، گويى خود را فروخته و به صورت برده اى در آمده است و در نتيجه موجب هلاکت خويشتن شده است، زيرا در سراى ديگر جايگاه امن و امانى ندارد.
جمله دوم «ابْتَاعَ نَفْسَهُ; خود را خريدارى کرده» اشاره به اين است که گويى قبلاً اسير نفس و برده شيطان بوده سپس با اطاعت پروردگار خود را خريدارى کرده و آزاد نموده است.
در ضمن از اين تعبير پرمعناى امام(عليه السلام) استفاده مى شود که آزادى حقيقى در پيروى از فرمان خداست و آنچه را بعضى آزادى مى پندارند نوعى اسارت در چنگال هوا و هوس و خواسته هاى شيطانى است. آرى بايد نسبت به نفس خويش امير بود نه اسير.
و به گفته شاعر:
اسير نفس نشد يک زمان علىّ ولىّ * اسير نشد که بر مؤمنين امير آيد
اسير نفس کجا و امير خلق کجا * که سربلند نشد آن که سر به زير آمد
در حديث ديگرى از همان حضرت در غررالحکم نقل شده است که فرمود: «اُنْظُرْ إلَى الدُّنْيا نَظَرَ الزّاهِدِ الْمُفارِقِ وَلا تَنْظُرْ إِلَيْها نَظَرَ الْعاشِقِ الْوامِقِ; به
دنيا همچون زاهدى که مى خواهد از آن جدا شود نگاه کن نه همچون
عاشق دلداده».(2)
(1). بحارالانوار، ج 14، ص 319، ح 21.
(2). غررالحکم، کلمه 2427.
🌟امام علی (علیهالسلام) :
به راستی که شما اگر به خدا امید داشته باشید، به آرمانهای خویش رسیدهاید.
و اگر به دیگری به غیر از خداوند امید داشته باشید، آرزوها و امیدهایتان به نومیدی گراید.
📚غررالحکم،دررالحکم باب الرجا ٕ
🌀🌀🌀🌀
وقتی همه چی رو خدا آفریده، اصلا همه چی دست خودشه چرا باید به کسی جز خدا امید داشته باشیم؟!🧐
خداییش ته بیمعرفتیه دیگه!
این همه هوامون رو داشته و از خیلی کارای بدمون گذشته بعد امیدمون رو ببندیم به دیگری که اون هم مخلوق خداست و محتاج به خداست.🥀
@tanhamasirKordestan
🇮🇷 پدر صنایع موشکی ایران:
فقط انسان های ضعیف به اندازهی امکاناتشان کار میکنند.
شهید حسن تهرانی مقدم
کسی که زمینه ساز امنیت یادش گرامی باد.🌺
🌐@tanhamasirKordestan
🔴جریان لیبرال در کشور ما مثل یک دمل چرکین و شدیدا #خطرناک است که باید برسد!
🔸امام خامنه ای با هدایت هایی که دارند نهایت تلاششان را دارند میکنند که آرام آرام این دمل چرکین برسد و خودبخود سرباز کند
اگر این دمل وقتی به نهایت جمع شدن چرک خودش نرسیده باشد و ترکیده و دستکاری بشود، نه تنها درمان نمیشود بلکه باعث عفونت بیشتر بدن و باقی ماندن در بدن خواهد شد
🔹امام خامنه ای حفظه الله در بحث کرونا چندین بار کدهای #بسیار_قوی و مهم را در صحبتهاشون دادند از جمله سخنرانی مهم 3فروردین یعنی اوایل ورود کرونا که سه مطلب مهم فرمودند :
👈اول اینکه این احتمال قوی وجود دارد که اصلا این ویروس مخصوص ما ایرانی ها طراحی و تولید شده باشد
👈دوم اینکه از کجا معلوم که پزشکان بدون مرز که دارند به ایران میآیند کاری نکنند که باعث ماندگاری این ویروس در ایران بشود.
👈سوم اینکه شما آمریکایی ها خودتان متهمید که این ویروس را ایجاد و منتشر کرده اید
بعدها هم از این ویروس با عنوان یک ویروس متقلب یاد کردند و فرمودند افراد زیادی بودند که مبتلا شدند و چون سیستم ایمنی قوی داشتند متوجه نشدند کرونا گرفتند 👉 این هم دو کد مهم دیگر
🔹اما این کدهای مهم و تقریبا فراوان، هم از سوی جامعه و هم از سوی مسئولان درمان ( و دومی احتمالا به عمد) شنیده نشد لذا دقیقا شبیه برجام، امام خامنه ای ناچار شدند در حد فهم عموم و باصطلاح به لسان قوم کار را پیش ببرند
🔹در این فضا که این کدهای مهم دیده نشدند اگر حرفی از طب سنتی زده میشد [در حالیکه جامعه و مسئولین و بخصوص رسانه هیچ همراهی ای با این موضوع نداشتند] این طب ذبح میشد و بالکل از بین میرفت چون هجمه ها شدیدا از طرف مسئولین و رسانه ها و مردم ناآگاه شدت پیدا میکرد و و با برچسب هایی مثل اسلام طالبانی و طب شیادی و مخالف علم ، کاملا زمین زده میشد.
🔹اما امام خامنه ای حفظه الله با اجازه دادن به اشتباه سیستم درمان کشور و تبعیت کامل از این افراد
👈یک: اجازه دادند به مرور تناقضات این سیستم مدعی رو بشود که مثلا ما اربعین را کامل تعطیل کردیم اما شمال تا امروز تعطیل نشده... مترو و بازار و کافی شاپ باز اما حرمهای شریف برای اولین بار در طول تاریخ هشت ماهه بسته ... و.... از طرفی دست اینها رو بشود طوری که خودشان اعتراف کردند مردم را موش آزمایشگاهی سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی کردند و از طرفی هم داروهای ادعایی شان نظیر رمدسیویر و... از نظر پروتکلهای مثلا علمی خودشان هم مردود اعلام شد!!!
👈دوما: با فعالیت گروههای خودجوش و بسیار پرتلاش طب سنتی و اسلامی، مردم کم کم آگاه شوند و خودشان از سیستم درمان انتقاد کنند و مطالبه کنند. اتفاقی که میبینم افتاده است نسبت به اوایل کرونا
👈این استراتژی دقیقا شبیه پذیرفتن برجام بود که گرچه خسارات زیادی به ملت ایران زد اما چون فهم خیل کثیری از مردم این بود که مذاکره با آمریکا نجات بخش است امام جامعه مثل پدری مهربان و مدبر با اجازه دادن به مذاکره [البته مشروط که آنهم عمل نشد] مردم را به نقطه ای رساندند که بدعهدی آمریکا را به چشم خود دیدند و لمس کردند، جوری که نه سانتریفیوژ چرخید نه چرخ زندگی مردم و هر دو نابود شدند.
🔹خلاصه اینکه ایشان با تدابیر ویژه در حال رهبری کردن یک جامعه بزرگ با سلایق و فهم های متفاوت که البته پر از نفوذ و دخالت رسانه هست، هستند و انشالله مثل همیشه موید به تاییدات حضرت حجت ارواحنا له الفداء
#کروناهراسی #نفوذ
https://eitaa.com/joinchat/3658612752C778c1803ba
═════●⃟ ᪥ ⃟●᪥᪥᪥════
💓تنها مسیری های کردستان
🔴جریان لیبرال در کشور ما مثل یک دمل چرکین و شدیدا #خطرناک است که باید برسد! 🔸امام خامنه ای با هدای
تنهامسیریهای بزرگوار
در نشر پیام بالا ، همراهی بفرمایید
💐
عرض سلام وادب واحترام دارم الهی حالتون خوب واحوالتون خوبتر 🌺
بایکی دیگر از مباحث زیبایی #از_خانه_تا_خدا... درخدمت هستیم
💓تنها مسیری های کردستان
#از_خانه_تا_خدا.... #درس_چهل_و_پنج 💎 " کی با اخلاقه؟ " 🔹اگه ما بخوایم کل خصوصیاتِ اخلاقی رو خلاصه
بازگشت⤴️
شنبه ها ودوشنبه ها و چهارشنبه ها
#از_خانه_تا_خدا
#تنهامسیرکردستان
#درس_چهل_و_ششم👇👇👇
🇮🇷@tanhamasirKordestan🇮🇷
💓تنها مسیری های کردستان
#از_خانه_تا_خدا.... #درس_چهل_و_پنج 💎 " کی با اخلاقه؟ " 🔹اگه ما بخوایم کل خصوصیاتِ اخلاقی رو خلاصه
#از_خانه_تا_خدا....
#درس_چهل_و_چهار
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
💎 " سلام کردن، انتقالِ آرامش "
🔹 مثلاً یکی از دستوراتِ اسلام به مؤمنین اینه که وقتی به همدیگه میرسن سلام کنن.✋😊
🚫 هیچ وقت نگفتن وقتی به همدیگه رسیدید، بسم الله الرحمن الرحیم بگید.
🔅 فرمودن بگید: سلام!
چرا؟
✅ چون سلام نشون دهنده آرامش و محبت هست.
💞 درسته که سلام به معنای سلامتی هست امّا یکی از معانیش هم "اظهارِ دوستی و محبت" هست.
✔️ همونطور که توی زیارت عاشورا میخونیم: اِنّی سِلم لِمَن سالَمَکُم....
یعنی من با دوستانِ شما دوست هستم.
🌺 در واقع، وقتی یه نفر به دیگری سلام میکنه میخواد اعلام کنه که باهاش دوست هست. 😊
آقا من با شما دوستما! سلام!😃✋
🌹 طبیعتاً کسی که سلام میکنه اوّلین چیزی که به طرفِ مقابل میده "آرامش" هست.
"انتقالِ محبّت و آرامش توی سلام کردن خیلی مهمه."
💖 در روایت میفرماید وقتی دو نفر با هم سلام میکنن و دست میدن، اونی که محبتش نسبت به دیگری بیشتره، بیشتر ثواب میبره....
واقعاً چقدر دینِ ما به "آرامشِ انسانها" اهمیت میده....
چقدر براش مهمه که انسانها ذرّهای آرامشِ همدیگه رو بهم نریزن....
🔴 یا گاهی وقتا دیده میشه که یه خانم و آقایی با هم دعواشون میشه، بعد اون آقا کاملاً سکوت میکنه مقابلِ همسرش.
🔹بهش میگی چرا هیچی نگفتی؟
میگه آخه این سکوتِ من براش از صد تا فحش بدتره! 😤
ای بابا این دیگه چجورشه؟ 😒
تو اصلاً فحش بدی خیلی بهتره!!!
✅ ضمن اینکه سلام باید "خیلی آروم و قشنگ و بامهربانی" گفته بشه.
⭕️ خیلی مسخره هست که یه نفر با اَخم بگه سلام!
🚷 بعضیا با فحش دادن آرامشِ همسرشون رو بهم میریزن و بعضیا هم با سکوت!
✅ به هر جهت آدم باید سعی کنه آرامشِ کسی رو از بین نبره.
💢 کافیه که شما دو دقیقه سکوت کنی و به خاطر همین دو دقیقه، دلِ طرفِ مقابل یه ذره بلرزه....
خدا روزِ قیامت آتیشت میزنه! 🔥🔥
🌷 میفرماید: چرا دل بندۀ منو لرزوندی؟
چرا آرامشش رو خراب کردی؟؟
👌 حرف بزن، تحویل بگیر.
نذار کسی دلش ازت بلرزه.
✔️ نذار کسی "به خاطرِ تو" آرامشش بهم بخوره .....
✅🔹🔶💖🌹
اللهم صل علی محمد و آل محمد
و عجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷برخی از راه های مهم رسیدن به آرامش
#استاد_پناهیان
༻🦋 @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_133 الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ، وَالنَّاسُ فِيه
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_134
لاَ يَکُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلاَث: فِي نَکْبَتِهِ، وَغَيْبَتِهِ، وَوَفَاتِهِ.
امام(عليه السلام) فرمود:
دوست انسان، دوست نخواهد بود مگر اين که برادر خود را در سه حالت فراموش نکند: به هنگامى که دنيا به او پشت مى کند و در زمانى که غايب است و پس از مرگش.
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_134 لاَ يَکُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ
شرح و تفسير :دوست واقعى ج-۱۳
امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اشاره به بعضى از شرايط مهم دوستى کرده مى فرمايد: «دوست انسان، دوست نخواهد بود مگر اين که برادر خود را در سه حالت فراموش نکند: به هنگامى که دنيا به او پشت مى کند و در زمانى که غايب است و پس از مرگش»; (لاَ يَکُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلاَث: فِي نَکْبَتِهِ، وَغَيْبَتِهِ، وَوَفَاتِهِ).
شک نيست که انسان در زندگى خود نيازمند به دوستانى است که در مشکلات به او کمک کنند و در زمان راحتى مونس انسان باشند، زيرا روح اجتماعى انسان از يک سو و نيازهاى گسترده اى که دارد و به تنهايى قادر به رسيدن به آنها نيست از سوى ديگر ايجاب مى کند که يارانى براى خود انتخاب کند; ولى اين ياران مختلف اند; گروهى مانند تاجرانند که دائماً انتظار دارند در مقابل خدمتى، خدمتى به آنان شود و طبيعى است که هر وقت از دوست خود بهره اى نداشته باشند او را براى هميشه رها مى کنند.
گروه ديگرى هستند که گرچه در برابر هر خدمت انتظار خدمتى دارند; ولى خدمات پيشين را فراموش نمى کنند و به پاس آنها دوست خود را در مشکلات يارى مى دهند; اما هنگامى که تصور مى کنند پاداش خدمت هاى پيشين او را داده اند رهايش مى سازند.
گروه سومى نيز هستند که دوستى آنها بر اساس محبت است و صفا و صداقت نه نتيجه خدمت و کارى شبيه تجارت. آنها به هنگام قدرت به دوستان خود خدمت مى کنند و انتظار پاسخى از آنها ندارند و به همين دليل به هنگام بروز مشکلات براى دوستان خود هرگز آنها را رها نمى سازند و همچنان به اصول اخوت و دوستى وفادارند.
امام(عليه السلام) در اين کلام پربارش اشاره به اين گروه مى کند که دوستان حقيقى و واقعى اند; آنها در سه زمان دوست خود را فراموش نمى کنند; به هنگام «نکبت» آنها در چنين زمانى در کنار دوست خود مى ايستند، به او کمک مى کنند، تسلى خاطر مى دهند، غمگسار و وفادارند.
«نکبت» در اصل به معناى انحراف از مسير است همان گونه که در قرآن مجيد آمده «(وَإِنَّ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالاْخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ); امّا کسانى که به آخرت ايمان ندارند از اين راه منحرف مى شوند».(1) ازاين رو هنگامى که دنيا به کسى پشت کند از آن تعبير به نکبت دنيا مى کنند و از آنجا که بروز مشکلات، مصائب و بلاها مصداق نکبت است بسيارى از ارباب لغت نکبت را به معناى بلا و مصيبت تفسير کرده اند.
شاعر نيز مى گويد:
دوست آن باشد که گيرد دست دوست *** در پريشان حالى و درماندگى
اضافه بر اين بعضى هستند که در حضور دوست به سبب شرم و حيا رسم دوستى را به جا مى آورند; ولى به هنگامى که آنها غائب باشند خود را از آن خلاص مى کنند و به اصطلاح «حفظ الغيب» ندارند و از آن فراتر هنگامى که دوستشان از دنيا برود و دست او از همه چيز کوتاه گردد و اميد خدمتى از او نداشته باشند او را فراموش مى کنند; نه به سراغ همسر و فرزند او مى روند که اگر مشکلى دارند حل کنند، نه در جمع دوستان زنده يادى از او مى کنند و نه کار خيرى براى او انجام مى دهند. امام(عليه السلام) مى فرمايد: دوست واقعى کسى است که در اين سه حالت دوستش را فراموش نکند.
البته مدعيان دوستى فراوان اند و دوستان واقعى که در کلام حکيمانه فوق بگنجند اندک اند.
در حديثى در غررالحکم از امام(عليه السلام) آمده است که مى فرمايد: «اَلصَّديقُ الصَّدُوقُ مَنْ نَصَحَکَ في عَيْبِکَ وَحَفَظَکَ في غَيْبِکَ وَآثَرَکَ عَلى نَفْسِهِ; دوست راستگو کسى است که عيوب تو را براى تو بگويد و اندرز دهد و در غيبتت مراتب دوستى را حفظ کند و تو را بر خود (در حل مشکلات) مقدم شمرد».(2)
(1). مؤمنون، آيه 74 .
(2). غررالحکم، کلمه 9729.