⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(30)
💠اقسام یقینیات و تقریر صحیح آن
🌐منطق دانان ما زحمت کشیده و یقینیات را استقراء کرده اند.
آن ها با تتبع و استقراء به ســه دســته از قضایای یقینی پایدار رســیده اند که مادر و پایۀ تفکر بشــری هســتند.
آن ســه دســته عبارتند از :
بدیهیات اولی، قضایای حسی،
قضایای حساب احتمالات.
البته مرسوم است که بدیهیات را شــش قســمت میکننــد؛ ولی تقریــر صحیح آن، همان تقریر شــیخ اشــراق اســت که آن را به همین سه قسم تقسیم نموده است:
اولیات (شــامل اولیات و فطریات)، حسیات، حدسیات (قضایای حساب احتمــالات) و البتــه صحیح تــر ایــن اســت کــه حدســیات، نظــری
هســتند.
📚معرفت شناسی ص ۹۰
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نسبت بدا و دعا با علم و حکمت الهی
✨ آیا در علم خداوند تغییری رخ میدهد؟
🔍 در این کلیپ، حجتالاسلام والمسلمین وکیلی به یکی از شبهات مهم درباره بدا و دعا پاسخ میدهند؛ اینکه چرا برخی حکما به دلیل ثبات علم الهی، بدا را نمیپذیرند؟
💡 پاسخی دقیق و عمیق به این مسئله بنیادین در حکمت و الهیات را از دست ندهید!
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رساله الوضع (37)
✨ بررسی نظریة محقق نائینی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۵)
🔹 و هی فی الواقع تکمیل لرأی المحقق الاصفهانی بترتیب لوازم مهمة علیه.
و أورد علی کلامه بعضهم بما هو ناش عن حمل کلامه علی غیر مقصوده مما لا یدل علیه ظاهر کلامه حتی المحقق الخوئی و إن کان مقررا لبحثه. و نحن نحرر الصحیح من رأیه الذی حمل المتأخرون کلامه علیه و بذلک یتبین عدم ورود الاشکالات علیه.
1️⃣ اللازمة الأولی
🔹 هی ایجادیة معنی الحروف . بمعنی أنه لیس لها مفهوم بإزائها فی الذهن. فإن معانیها فی الذهن عین الربط. و ما کان کذلک فهو فانٍ فی المنتسبین و لا استقلال له أصلا کما تبین. فلا بقاء له بعد تغییر الطرفین أو أحدهما.
🔹 و بعبارة اخری لیس للحرف مفهوم قابل لتکرار حضوره فی الذهن. فکلما یستعمل حرف یتحقق بسببه فی الذهن معنی یغایر المعنی الحاصل من استعمال آخر. و لایمکن انتزاع جامع بین مصادیق هی عین الربط.
🔹قال فی «فوائد الاصول» : «إن استعمال الفاظها فی معانیها موجب لایجاد معانیها من دون أن یکون لمعانیها نحو تقرر و ثبوت مع قطع النظر عن الاستعمال بل توجد فی موطن الاستعمال»(۱)
📌 (۱) فوائد الاصول ، ج۱ ، ص ۳۷
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۸ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
46.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گریه هرشب ما از برکت روح الله است...
🎥 استاد وکیلی
هدایت شده از استاد وکیلی
ای سـرِّ کـمال همــــهی عـــالَـم و آدم
اســـرار ولا در همــــهی عـــالَمِ اَسـما
ای حامی هـر رهــروِ دلـداهی ســالک
در راه اِلَی الله همه را هـــادی و مولیٰ
ای سلسلهدارِ رُسُل و والی هـر عصـر
ای روح همـه اهل کسـا، گــوهــر والا
ای ورد مَلک در دلِ آوای ســحــرگاه
وی ســِـرِّ دعـای ســـحـــرِ اهـل مصـلّا
ای اصـل صِراطِ دل هر سـالک واصـل
اســـرار ســــؤال همـــه در حلّ معمّـا
ای وعـــدهی دادار کـه در لـوح الهیٰ
صمصـامی و مـعـدومگـر کامل اعدا
ای ساحل آســـودگی هــر دل مهـموم
در کامْ عسل داری و عطـر همــه گلها
ای واسطهی مِهرِ اَحد در همهی دهر
ای اُسوهی مِهر و کَرم و ماء طـهورا
ای طالعِ سَــعدِ هـمهی مُلک و ملائک
اســــرار کــــمال هـمـــهی عـالم اعلا
ای روح علی، طاهـره الگو، گُلِ احمد
هم اسم رسولی همه در سورهی طاها
کی موسم وصلی رسد و گاه طلوعی؟
آوا رســـد آمد، مــدد و دادرس ما
دارم هوس وصل و ملالم همه دوری
ای داروی درد هــــمــه و سِــــرِّ مداوا
مدّاحـم و احسـاس دلم حــدّ سـلامی
دادی صله هر مدح مرا لالهی حـمرا
حمید_رضازاده شقایق
🌱@ostad_vakili
جلسه یازدهم امامشناسی استاد وکیلی.mp3
32.76M
✨هو العلیم
🔰"امامشناسی"
جلد دوم ، جلسه یازدهم
♦️ مجلس پانزدهم:
تفسير آيه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم»
📝 عناوین مطالب:
▪️تفسير آية اولى الامر و منظور از اطاعت رسول خدا صل الله علیه و آله
▪️حدود اختیارات اولی الامر
▪️تفسير اولى الامر در روايات
▪️بدون شكّ و ترديد مراد از أُولوا الامر امامان معصوم از گناه و خطا مىباشند.
▪️گوشههايى از تعدّى و ستمى كه در حقّ اميرالمؤمنين شده
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(4)
💠جامعیت یا تخصص؟بخش چهارم
📜ما در حوزه های علمیه باید چه کار کنیم❓ آیا میشود در این فرایند ما تقسیم کار کنیم یا خیر❓یکی از سوالات جدی این است.
🔻 میتوانیم این فرایند را به شکل کار گروهی دنبال بکنیم که اگر شدنی باشد طبیعتا مثلا بنده میروم یک رشته را کار میکنم و شما میروید رشته دیگر و دیگری هم یک رشته و دور یک میز دور هم مینشینیم در قالب یک کار گروهی فرایند استنباط و تفقه در دین را انجام میدهیم اما اگر ارتباط این دانشها با همدیگر به گونه ای باشد که نشود انسان اینها را به شکل گروهی انجام دهد طبیعتا انسان مجبور میشود خودش به تنهایی بار این دانشها را بردارد و خودش مجموعۀ اینها را با همدیگر بیاموزد.
🔷واقعیت مسأله این است که برخی از این مراحل از یکدیگر قابل تفکیکند یعنی میشود یک حوزه هایی از آن ها را به دیگری بسپارد و به او اعتماد کند ولی برخی از این مراحل قابل تفکیک نیستند و یک نوع ارتباط شبکه ای دارند، ارتباطش خیلی خطی نیست که قدم اول را این بردارد و از این جا به بعدش را نفر دوم و از آنجا را هم نفر بعدی.
در آن حوزه هایی که ارتباط این دانشها ارتباط شبکه ایست طبیعتا من اگر بخشی از کار را انجام بدهم و بخش دیگرش را خودم آشنایی نداشته باشم،آن کار به نتیجه نمیرسد ولی در بعضی از قسمتهایی که ارتباط، ارتباط خطی است میشود؛ مثلا ممکن است یک فقیهی هیچ تخصصی در فلسفه نداشته باشد و استدلالهای عقلی اثبات وجود خداوند متعال را به شکل تخصصی بلد نباشد و اجمالا برایش اثبات شده باشد که خدایی هست و این خدا حیّ است و قدیر است و عالم است و این را پذیرفته باشد، حالا اصلا شما بگویید با شهود قلبی فهمیده باشد یا با یک استدلال سادۀ غیر تخصصی فهمیده باشد ولی در این موضوع تخصص نداشته باشد. میگوید من در این حوزۀ دین دخالت نمیکنم و خیلی ورود تخصصی هم ندارم و این مبنا و میوۀ فلسفه و علوم عقلی را که اثبات وجود خدا و صفات خداست میگیرم به عنوان یک مقدمه و از آن در فقاهت استفاده میکنم و چنین چیزی قابل فرض است. گزاره های فلسفی خودشان بنفسه در فهم متون فقهی تأثیرگذار نیستند.
👤 لذا شنیده اید که مرحوم شیخ انصاری رضوان الله علیه در تاریخ نقل کرده اند که وقتی که به ایشان در مسائل اعتقادی مراجعه میکردند میفرمودند: که من وزیر داخلی حکومت اسلام هستم و وزیر خارجی حکومت اسلام حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار هستند و برای پاسخ به شبهات اعتقادی به ایشان مراجعه کنید که این را شاگردان ایشان نقل میکنند.
یعنی مرحوم شیخ خودشان معترف بودند که در حوزۀ مسائل اعتقادی به شکل تخصصی ورود نکردند و اطلاعات خیلی دقیقی ندارند و پاسخ به شبهات اصل اسلام مربوط به حوزۀ بین ادیانی است لذا ایشان فرمودند وزیر خارجه و کسانی که بیرون اسلامند بخواهیم بحث کنیم به مرحوم حاج ملاهادی سبزواری مراجعه کنید میتوانند جواب بدهند ولی داخل اسلام اگر میخواهید گفتگو کنید من وزیر داخله هستم و بیایید بنیشینیم با همدیگر دربارۀ محتوای داخلی دین صحبت کنیم.
چنین چیزی قابل فرض است و البته چه سطحی از تخصص، توضیحش را مقدری شفاف تر به اندازه ای که بدانم جلوتر عرض میکنم.
🔶اما برخی از این دانشها خیلی از هم قابل تفکیک نیستند مثلا وقتی وارد دانش تاریخ میشوید با دانش اصول درهم تنیده است یعنی اگر کسی مبانی اصولی منقحی نداشته باشد و همچنین مبانی ادبی منقحی در مباحث ادبیات نداشته باشد وارد تاریخ اسلام بشود برداشت هایی میکند که قابل دفاع نیست. دانش کلام بخش خیلی زیادی اش با تاریخ آمیخته است چون حجم زیادی از تحلیل هایی که در تاریخ ارائه میدهیم مبتنی بر نگرشهای کلامی ماست. ما اگر در کلام اعتقاد داشته باشیم که امام معصوم چنین و چنان هستند، خب گزارۀ تاریخی را به گونۀ دیگری معنا میکنیم و کسانی که در دانشهای کلامی خیلی موفق نیستند، وارد تاریخ که میشوند در گزارش تاریخ موفقند ولی در تحلیل تاریخ هیچ وقت موفق نیستند و بالعکس آن، وقتی که وارد فن حدیث میشوید در فن حدیث هیچ گاه از تاریخ مستغنی نیستید و حدیث، قدم به قدمش با تاریخ گره میخورد؛ چون گفتیم که فهم متن متوقف بر بررسی قرائن است و بررسی قرائن یک مجموعه ای از آن، قرائن تاریخی است یعنی دو دانش هستند که هر کدامشان بخواهد خروجی داشته باشد متوقف بر دانش دیگر است.
🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱
#روش_تحصیل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
[001]majles1_1.mp3
4M
استاد وکیلی؛معاد شناسی(1)
💠حقایق و اعتباریات
🔍چیستی اعتباریات❓
📝نحوه ی شکل گیری اعتباریات از منظر علامه طباطبائی
🔆ارزش اعتباریات به چه میزان است؟
♻️خلط بین امور اعتباری و حقیقی
#شرح_معاد_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه دوازدهم امامشناسی استاد وکیلی .mp3
37.43M
✨هو العلیم
📌 جلسه دوازدهم
🔰"کتاب امامشناسی"
جلد دوم
♦️درس شانزدهم و هفدهم:
اکملیّت امیرالمومنین علیه السلام در جمیع فضائل
📝 عناوین مطالب:
♦️لزوم اطاعت اولوا الامر بطور مطلق
♦️لقب «امير المؤمنين، افضل القاب حضرت علی علیه السلام
♦️امیرالمؤمنین علیه السلام در جمیع فضائل اکمل بودند
♦️اجتماع صفات متضاده در امیرالمؤمنین علیه السلام
🔷درس هفدهم
نقد نظریه عصمت اجتماع اهل حل وعقد
♦️داستان نزاع خالد وعمار، و استفاده اهل سنت از آن
♦️ مغالطه فخر رازی در تفسیر آیه اولی الامر
▪️ادامه دارد...
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110