پدربزرگم در تفرش هر سال روز اول محرم علم امام حسین را - که از پدرش به ارث برده- به تکیه ششناو میبرد و در محل مخصوص نصب میکند و روز آخر ماه صفر آن را به منزل میآورد و قطعات آن را از هم باز میکند و در جای مخصوص قرار میدهد تا سال بعد...
#علم
#تکیه_ششناو
#تفرش
🆔@tarafdare_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امامزاده سیدمحمد(تفرش) جدّ حضرت آيتالله خامنهای
📜شجرهنامه رهبر معظم انقلاب از زبان مبارک خودشان
🎞 تصاویر زیارت معظم له از جدّشان در شهرستان تفرش
🆔@tarafdare_mardom
14021101-mabani-0007-zoom-48k.mp3
22.48M
🔊نقد مبانی تربیتی حجةالاسلام پناهیان
👤حجةالإسلام عباسی ولدی
📅۱۴۰۲/۱۱/۰۱
🔗پینوشت(ادمین): این صوت در کانالها و گروههای بسیاری در مدتها قبل منتشر شد، اما در این روزها که برخی شخصیتها به مرجع فکری تبدیل شدهاند، با پرهیز از محافظهکاری انتشار آن را ضروری دیدم.
شنیدن این صوت، به تمامی کسانی که در عرصهی فکری مشغول فعالیتند توصیه میگردد؛ اعم از ایدهپردازان، مبلغان و مدیرانی که به دنبال ارزیابی بنیههای علمی نیروهای فکری و فرهنگی هستند و نیز مخاطبین عمومی که از شخصیتهای فکری و تریبوندار استفاده میکنند.
امید که به غنا و پختگی علمی کنشگران در عرصه نظری بیفزاید.
#روش_اجتهادی
#اتقان
#تسلط_به_مبانی
🆔@tarafdare_mardom
برای بقاء، قدرتگرفتن و رسیدن به رفاه و پیشرفت ایران، به ایران مستقل نیاز است. «استقلال»، ایران را حفظ نموده، ایران قوی, پیشرفته و آباد را رقم زده و آن را به آزادی، رفاه و عدالت میرساند.
جریان غربگرای کشور از مفهوم استعمارستیز و استکبارستیز «استقلال» به انزوا تعبیر میکند و روحیه استقلالطلبی را به دعوای کورکورانه و متعصبانه با دنیا تقلیل میدهد.
#غربگرایی
#استقلال
#نفی_سبیل
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️آیتالله خامنهای؛ مصلح جهانی خوب اما «سیاسی»
▪️حضرت آیتالله خامنهای تفاوت بارز و آشکاری با سایر مصلحان اجتماعی دارد که ایشان را متمایز میسازد. درست است که «مصلحان اجتماعی» خود را گسسته از جامعه نمیدانند. رسالت آنان تنها تربیت فرد نیست و برای اصلاح «جامعه» و «وضعیت کنونی» نیز اقدام میکنند. این خود نشان از روبهپیشبودن این بزرگواران دارد.
▪️اما در این میان، امام خمینی از معدود مصلحینی بودند که موفق به تشکیل حکومت دینی با رسالتهای جهانی شدند. همه مصلحین به این هدف دست نیافتند یا اصلاً هدف آنان تشکیل حکومت نبود. درست همانگونه که رسول اکرم صلواتاللهعلیه یک مصلح گوشهنشین و دور از جامعه نبود و پس از هجرت از مکه به مدینه دست به تأسیس حکومت زد.
▪️آیتالله خامنهای نیز به تبعیت از معصومین علیهمالسلام و حضرت امام، اساساً در ساحت اندیشه و میدان عمل، اصلاح جامعه و جهان برای برقراری عدالت اجتماعی، قسط و رسیدن به آرمانها را نیازمند تأسیس «نظام اسلامی» میداند. آیتالله خامنهای یک رهبر و مصلحِ نهتنها اجتماعی بلکه جهانیِ خوب است که غیرسیاسی و دور از حکومت نیست. خروجی تفقه و فقاهت او «اسلام سیاسی» است و این ویژگی در بینش، نگرش و کنش او را ممتاز میگرداند. او عمیقاً به اصل دخالت دین در سیاست در عرصه نظر و میدان عمل باور دارد.
✍تفرشی
1⃣بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
2⃣ همه ائمه علیهمالسلام دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند. (امامشناسی سیاسی)
3⃣قدرت اسلامی(حکومت اسلامی) اثرش در جذب نفوس به طرفِ اسلام از صدها مبلّغ و مانند آن، بیشتر است.
4⃣سهم تأثیر فوقالعادهی دستگاه مدیریتکنندهی جامعه در هدایتگری آن
#اصلاح
#مصلح_اجتماعی
#مصلح_جهانی
#وضعیت
#حکومت_دینی
#نظام_اسلامی
#اسلامگرایی
#اسلام_سیاسی
🆔@tarafdare_mardom
❓چرا حوزه کارش به این بدبختی کشیده شده!؟
🔰شهید آیتالله سیدمحمدباقر صدر
🔺چرا حوزه ای که در این شهر صدها سال زیسته است، حالا کارش در همین شهری که سالها در آن بوده است، به این بدبختی کشیده است؟! و کار به جایی رسیده است که امروز فرزندان همین شهر یا حداقل برخی از فرزندان این شهر، دشمن و کینهتوز و بدخواه و در کمین نشسته این حوزه هستند. آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آنها باشد، گناه ما نیست؟ آیا مسئولیت این اتفاق پیش از آنکه به عهده آنها باشد، به عهده ما نیست؟ چون این ما بودیم که با آن ها تعامل نکریم، ما تا به حال با اجداد آنها در تعامل بودیم، نه خود آنها! ...
🔺اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار کار بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک مجلس تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک پایگاه مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می کردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم... اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند.
📕بارقهها ص500
#حوزه
#فقها
#مردم
🆔@tarafdare_mardom
⭕️«جریان استعمارزدهی خودتحقیر» که دائماً با فریاد «ما نمیتوانیم»، ناامیدی را به جامعه تزریق میکنند.
📖صفحهٔ ۱
▪️هنوز با گذشت چهل و پنجسال از انقلاب استقلالخواهانه و استعمارستیزانه ایران، ذهنهای برخی از ایرانیان استعمارزده است.
استعمار با قدرت خود محاسباتی را بر مردم غیرغربی دیکته و تحمیل کرده است تا آنان بگویند که ما نمیتوانیم! استعمار تحقیر میکند و افراد استعمارزده خودتحقیر میکنند.
▪️برخیشان میگفتند: «ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا غربی شود». سیدحسن تقیزاده که رهبری جناح اقلیت روشنفکر، تجددخواه مجلس مشروطه را بر عهده داشت در یکی از سرمقالههای خود، در دورهی جدید روزنامه کاوه، شماره ۷، ذیالقعده ۱۳۳۸ (ژوئیه ۱۹۲۰) نوشت:
«…ایرانیان خیال میکنند که آنها در گذشته یک تمدن عالی درخشان مانند تمدن یونانیان داشتهاند. وقتی که حقایق علمیه و تاریخیه مثبته در جلوی نظر آنها گذارده شود، خواهند دید که ایران به علم و ترقی دنیا کمک زیادی نکرده و مانند ملل عالم در اغلب آنچه هم که داشته مدیون تمدن و علم یونان بودهاند...
امروز چیزی که به حدّ اعلا برای ایران لازم است و همه وطندوستان ایران با تمام قوی باید در آن راه بکوشند و آن را بر هر چیز مقدم دارند سه چیز است که هرچه درباره شدت لزوم آنها مبالغه شود کمتر از حقیقت گفته شده: نخست قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و رسوم و ترتیب و علوم و صنایع و زندگی و کلّ اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا…
این است عقیده نگارندهی این سطور در خط خدمت به ایران: ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگیمآب شود و بس».
او تکروایتهای جعلی تاریخ غرب استعمارگر را دیکتهشده پذیرفته و بر اساس آن میمونوار و کاملاً مقلدانه برای ایران نسخه مینویسد.
▪️رزم آرا نخست وزیر وقت پهلوی در سال 1329 در برخوردی مستبدانه با درخواست ملیشدن صنعت نفت، برای اثبات ناتوانی ملت ایران از اداره منابع نفتی خویش فریاد زد: «ملتی كه لیاقت لولهنگ سازی ندارد چگونه میتواند صنعت نفت را اداره كند.»
▪️این دو نمونه که یکی از زمان قاجار و دیگری از دوره پهلوی بود، شاهدی بر وجود افراد استعمارزده بود اما در دوره بعد از انقلاب اسلامی هم افرادی بودند که صراحتاً «ما نمیتوانیم» را فریاد میزدند. حاج اکبر ترکان که از افراد نزدیک به آ.رفسنجانی و از مشاوران رییس جمهور روحانی بود، میگفت: «اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمهسبزی را نخواهیم داشت».
▪️بنابراین اگر مشاهده میکنیم که بعد از انقلاب اسلامی، جناح غربگرا در کشور ظرفیتها و امکانات موجود را تمسخر میکنند، باید بگوییم با توجه به پیشینه تاریخی که تقدیم شد، این اولین باری نیست که افرادی به خود اجازه میدهند به دستاوردها و توانایی ملت ایران توهین کنند و هستند هنوز میراثدارانی که چنین بیندیشند. کسانی که فعالیتهای هستهای جوانان ایرانی را چاه بیآب بنامند. یا وزیر امور خارجهای (ظریف) که (قریب به مضمون) میگفت: «آمریکا با یک بمبش ما را نابود میکند» یا هزاران اظهارات دیگر اینچنینی که از این جناح در این چهل سال مطرح شده است.
▪️بدون شک دستاوردهای ملت ایران باید در فضایی علمی و بهدور از تنش مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نمیتوان در یک فضای سیاسی آنها را برشمرد، اما نگاهی کوتاه به پیشرفتهای ۴۶ سال گذشته میتواند پاسخی دندانشکن به توهینها و خودتحقیریهای این افراد و جریانات سیاسی غربگرا به توانمندیهای ملت ایران باشد. جای تعجب است که اظهارات این افراد در حالی مطرح میشود که ایران کنونی در بسیاری از مؤلفههای قدرت، حرف اول را در منطقه میزند.
🆔@tarafdare_mardom
📖صفحهٔ ۲
▪️در مقابل این جریان، ارادههای پولادین ایرانی قرار دارند که عزتمندانه با اتکا به وعدههای الهی و نصرت خدای متعال، به دنبال تحقق شعار «ما میتوانیم» هستند. کسانی که انسان را مخلوق صاحب اراده میدانند و به قدرت اختیار و اراده انسان ارج و بها مینهند. آنان معتقدند که با اراده و برنامه، میتوان ضعفها را برطرف کرد و به پیشرفت رسید؛ به شرط اینکه اسیر تحقیرگران استعمارگر و ذهنهای استعمارزدهی خودتحقیر نشویم. پیشرفت خوب و ضروری است. آنچه بد است، انفعال و بیماری خودتحقیری است و این تصور نادرست که اگر در ظواهر پیشرفت عقب افتادیم، پس انسان مادونتر و ضعیفتری نیز هستیم و اراده و همتمان هم مثل پیشرفتمان عقب مانده!
▪️رهبر انقلاب در سال 84 فرمودند: «همهی ابزارهای فرهنگی و تبلیغی در طول صد سال یا بیشتر بهکار گرفته شد، تا این ملت را به خودشان بدبین کنند - یکی از شخصیتهای سرشناس معروف میگفت: ایرانی، یک لولهنگ نمیتواند بسازد! - لولهنگ یعنی آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست میکردند. اینجور این ملت را تحقیر میکردند. این ملت حالا در زمینههای زیستی، در زمینهی فعالیتهای گوناگون علمی، تحقیقی کارهایی میکند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار میدهد؛ این، شوخی نیست. این مسأله به ملت ما، به شما جوانها، در هرجا که هستید و در هر قسمتی که کار میکنید، هشدار میدهد که قدر خودتان را بدانید، حرکت کنید، ناامید نشوید؛ شماها میتوانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کردید، آیندهی این کشور را -صد سال، دویست سال یا بیشتر- تضمین خواهید کرد».
✍تفرشی
#بیماری_ما_نمیتوانیم
#انقلاب_ایران
#استقلال
#استعمارستیزی
#ذهنهای_استعمارزده
#تحقیر
#تحمیق
#تقلید_میمونوار
#توهین_به_توانایی_ملت_ایران
#ما_میتوانیم
#بدبینی
#ناامیدی
#خودباختگی
#وابستگی
#خوداتکایی
#اصلاح_و_پیشرفت
#هویتبخشی
#گام_دوم
🆔@tarafdare_mardom
عدم مطرحشدن مسأله ولایت فقیه توسط برخی فقها به منزله عدم باور آنها نبوده است. بلکه به دلایل مختلفی مانند تقیه و یا اقتضایات زمان قرون گذشته، به مسائل فقه سیاسی کمتر از دیگر مسائل فقهی پرداخته شده است.
#تقیه
#اقتضائات_زمان
#فقه_سیاسی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️نسبت جریانهای سیاسی-اجتماعی با نهاد فقاهت چهمقدار تعیینکننده است؟
🔰به نقل از امام خمینی رحمةاللهعلیه: ایراد سازمان مجاهدین (منافقین) این است که با روحانیت سازگار نیست.
به گفته مسعود رجوی، سازمان مجاهدین در سال ۱۳۴۹ رسماً با آیتالله خمینی تماس گرفت و از ایشان خواست که فتوای قیام مسلحانه را برایشان صادر کند اما ایشان نپذیرفتند.
او در جای دیگری میگوید آقای خمینی در نجف بود ما نمایندگانی گسیل کردیم. میگفت ایراد شما این است که با روحانیت شما را سازگار نمیبینم.
بنا بر گفتههای رجوی، منتظری نامههایی را خدمت امام میفرستد که اینها بهترین جوانان مملکت هستند و اینها را مورد حمایت قرار بده.
رجوی میگوید: رفسنجانی در دمشق به نماینده مجاهدین گفته بوده که خمینی بدون مجاهدین نخواهد توانست حتی یک لیوان آب بخورد.
📕پروژه تاریخ شفاهی ایران، به کوشش حبیب الله لاجوردی، ج ۱۱، صص. ۱۳۸ تا ۱۵۱.
#فقاهت
#حجت
#انحراف
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
❓دلیل آرامش رهبر معظم انقلاب در شرایط حاد و حساس چیست؟
♦️دلایل مختلفی وجود دارد که بارزترین و مهمترین آنها عبارتند از:
۱.«استحکام و قدرت بالای معنوی»: این خصوصیت نشأتگرفته از اتصال معنویِ بسیار جدی با خدای متعال است که باعث ایجاد اطمینان خاطر میشود؛ «الا بذکرالله تطمئن القلوب».
۲. ایمان و باور عمیق به وعدههای الهی و نصرت الهی که إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ.
۳. «استحکام فقهی»: این استحکام که موجب احاطه فقیهانه بر قرآن و روایات معصومین علیهمالسلام است، حکم خدا و تکلیف را بر ایشان روشن ساخته و ایشان را از حیرت و انفعال، تزلزل و روزمرگی بیرون آورده است تا محکم و باصلابت به مسیر روشن خویش ادامه دهد.
۴. «قدرت علمی»: این قدرت علمی برخاسته از مطالعات گسترده ایشان در تاریخ اسلام و غرب و مطالعات سیاسی-اجتماعی است.
۵.اشراف به ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف درونی که برخاسته از «واقعنگری» ایشان است.
۶.شناخت ضعف و قوت دشمن: «اندیشه راهبردی» ایشان موجب گردیده است تا ناظر به اقدامات و تحرکات «دشمن» بیندیشد و همواره دشمن را رصد کرده و ضعف و قوت دشمن را بشناسد.
♦️این مولفههای قدرت از اهم دلایل وجود آرامش در حضرت آیتالله خامنهای بود که از ایشان شخصیت قدرمتند و خویشتنداری را در عرصهی سیاستورزی و دولتداری ساختهاند، به گونه ای که پژوهشکدهها و اندیشکدههای مهم دنیا نه فقط بیانات و پیامهای ایشان بلکه سکوت و زبان بدن او را هم مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهند. بنابراین تا حدی ضرورت و اهمیت مطالعه بیانات و عملکرد ایشان روشن میگردد.
♦️مهم این است که این ویژگی منحصر در یک شخصیت نباشد و به تناسب افراد، در کل جبهه تسری یابد. اگر چه شرح صدر ایشان، مختص خود ایشان است، به حسب اعتقادات و تجربیات خاص خود و نیز جایگاه حساس و منحصر به فردشان، اما میتوان درجهای از این خصوصیت را تسری به سایرین در جبهه انقلاب داد. برای این منظور، در اولین مرحله باید این ویژگی را شناخت و منشأ پیدایش آن را بررسی کرد که در این یادداشت تا حدی تلاش شد.
♦️آیتالله خامنهای مظهر مبارزه با جبهه باطل -که مصداق امروزی آن تمدن غرب است- میباشد. ویژگی اصلی و مهم ایشان این است که ذرهای به جریان باطل خوشبین نیست و این بدبینیِ واقعبینانه و مبارزه با باطل را همواره در عرصه اندیشه و میدان عمل دنبال میکند.
✍تفرشی
#شرح_صدر
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
❓آیا بیانات منقول از حضرت امیر علیهالسلام که مشهور به خطبه شقشقیه شده، یک خطابه و سخنرانی عمومی بوده است؟
▪️مطلبی را در یکی از کانالهای مجازی مربوط به یکی از اساتید و فضلای حوزه دیدم که در آن به نقل از استاد یوسفی غروی درباره کلیت خطبه شقشقیه مطلبی به این مضمون نوشه بودند: «این سخن امام علی علیهالسلام (موسوم به خطبه شقشقیه) هر چند به نام «خطبه» مشهور شده ولی در حقیقت یک سؤال و جواب بوده است که بین برخی یاران خاص امام علیه علیه السلام (قدر متیقن ابن عباس) و ایشان در بیرون از شهر کوفه در محفلی غیرعمومی انجام شده است. بنابراین این سخن، همه مشخصات یک خطبه را نداشته است.
آن مرد عراقی که نامه ای به حضرت داده و موجب قطع این سخنان شده، نیز در داخل شهر کوفه به دنبال حضرت میگشته و پرسان پرسان به خارج شهر رسیده و حضرت را در خارج از شهر یافته بود.»
در بحث مذکور، ناقل محترم از آقای یوسفی غروی به این لینک نیز استناد کرده بودند: http://rch.ac.ir/article/Details?id=8649
▪️لازم به ذکر است که محمد واعظ زاده نیز در کتاب «امام علی ع و وحدت اسلامی» مسأله خصوصیبودن این مطالب (خطبه شقشقیه) را مطرح و برای آن شواهدی اقامه کرده است.
🔗ادمین: خطبه شقشقیه ظاهراً گفتوگوی خصوصی بوده است.
#مشهور_به_خطبه_شقشقیه
#محفل_غیرعمومی
#گفتوگوی_خصوصی
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️حفظ حریم حاکم اسلامی
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️«...ممّن لا تُبطره الكرامة فيجترى بها عليك فى خلاف لك بحضرة الملاء»
این بخش از نامه 53 نهج البلاغه نشان میدهد که حفظ حریم حاکم اسلامی لازم است چون از نصب مدیرانی که در حضور همگان حاکم اسلامی را نقد میکنند نهی کرده است.
♦️با این حال روایات دیگری نیز وجود دارد که در آنها بر حریم حاکم اسلامی اشاره شده است:
▪️امام رضا(ع) در پاسخ به نامه محمد بن سنان، علت حرمت «فرار از جنگ» را موجب استخفاف امام عادل» و در نهايت(جرأت دشمنان بر مسلمين) ذكر فرمودهاند:
«حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين»
▪️شیخ صدوق روایت کرده است: «انه متى امره امام المسلمين بالطلاق فامتنع ضربت عنقه لامتناعه على امام المسلمين»
▪️عن ابى عبدالله، قال رسول الله، «من كان يومن بالله و اليوم الاخر فلا يجلس فى مجلس يسب فيه امام او يعاب فيه مسلم
▪️عن ابى جعفر(ع): «من قعد فى مجلس يسب فيه امام من الائمة، يقدر على الانتصاف، فلم يفعل البسه الله الذل فى الدنيا و عذبه فى الاخرة و سلبه صالح ما من به عليه معرفتنا»
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️عدالت طلبان در ترازوی عدالت (حفظ حریم حاکم اسلامی)
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️عدالت طلبان در جستجوی عدالت، حق مردم را از حاکمیت مطالبه میکنند. این کار برای عدالتطلبی لازم است اما کافی نیست چرا که اگر مردم حقوقی بر گردن حاکم اسلامی دارند حاکم اسلامی نیز حقوقی بر گردن مردم دارد. حق حاکم و حریم حاکم اسلامی، حق مهمی است که درباره آن گفته شده است: «یکی از مهمترین مصالح، حفظ حریم امام عادل است» (دراسات فی ولایةالفقیه" ج 2 ص 592).به عبارت دیگر: حق بین حاکم و مردم یک حق دوسویه است.
عدالتطلبان وقتی به یکی از دو سویهی این حق، تأکید و از سویهی دیگرش غفلت کنند، از عدالت دور شدهاند.
♦️نمونههایی از سخنان امیرالؤمنین علیه السلام در تأکید بر دوسویگی حق حاکمیت و مردم:
1️⃣فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلَ الَّذِي لِي عَلَيْكُم از خطبه 216
(خداوند سبحان از طریق ولایت بر شما حق مرا بر گردن شما نهاده و برای شما نیز چنین حقی را بر گردن من نهاده است).
2️⃣و أُخْصُصْ رَسَائِلَكَ الَّتِي تُدْخِلُ فِيهَا مَكَايِدَكَ وَ أَسْرَارَكَ بِأَجْمَعِهِمْ لِوُجُوهِ صَالِحِ الْأَخْلَاقِ مِمَّنْ لَا تُبْطِرُهُ الْكَرَامَةُ نامه 53
(...نامه هایی را که در آن تدابیر و اسرار حکومتی ات را درج میکنی، تنها به کاتبی بسپار که بیش از هر کسی جامع صلاحیتهای اخلاقی باشد [یعنی] کسی باشد که وقتی به او احترام مینهی، آنقدر به سُکر و سرمستی نیفتند که جسارت ورزد و در حضور جمع با تو مخالفت بکند).
3️⃣إذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ ...وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. خطبه 167
(وقتی مردم حق حاکم را و حاکم [نیز] حق مردم را رعایت کند، حق در جامعه عزت پیدا میکند ... و طمع دشمنان بریده میشود).
چنیین مضمونی در پاسخ امام رضا(ع) به نامه محمد بن سنان، نیز بیان شده است. ایشان نیز علت حرمت فرار از جنگ را استخفاف امام عادل که خود موجب جرأت و اعتماد به نفس دشمن میشود، ذکر فرمودهاند. (حرم الله الفرار من الزحف لما فيه من الوهن فى الدين و الاستخفاف بالرسل و الائمة العادلة و ترك نصرتهم على الاعداء...لما فى ذلك من جراة العدو على المسلمين)
#حفظ_حریم_ولی_فقیه
#نقد_ولی_فقیه
#حجتمحوری
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تجربه دولت شهید رئیسی دریافتیم که اصلاح وضع موجود تنها از طریق تغییر کارگزار صالح و شایسته میسر نیست و علاوه بر آن، باید به سراغ تصرف در ساختارها، الگوها و نسخهها رفت. تصرف در الگوها و نسخهها نیازمند تحقیقات گسترده در سطوح نظری، راهبردی و کاربردی است.
عملزدهها میگویند اکنون فرصت طرح بحث نظری نیست و باید فیالفور نسخه اجرایی ارائه داد. آنها پیوست نظری نسخهها را نادیده میگیرند و نمیدانند مادامی که کار نظری و تئوری جدی انجام ندهند، نمیتوانند به نسخههای صحیح و مطلوب برسند و پاشنه بر همان اجرای نسخههای غلط میچرخد. اصلاح وضعیت موجود از کارهای نظری و تئوریک میگذرد؛ کارهای نظری معطوف به میدان عمل.
البته به دنبال ساخت چرخ از نو نیستیم اما بپذیریم که به نسخهها و الگوهای غربی ایرادات جدی زیادی وارد است.
#دولتسازی
#تجربهنگاری
#خلأ_تئوریک
#انقلاب_فکری
#نرمافزار
#ساختارها
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انقلاب اسلامی از ابتدا دست روی دردهای مشترک بشریت گذاشت؛ دردهایی که هرگز کهنه نمیشوند اما انقلاب به میزانی صادر میشود که موفق در حل مشکلات مشترک بشر گردد. اصلاً رسالت دین جهانی نیز این است که به حل مسائل مشترک بشریت بپردازد. اما حوزه ما تا چه اندازه به مسائل، جهانی مینگرد؟ جهانیشدن اسلام و صدور انقلاب و شکستن نظم ناعادلانه کنونی بسته به قدرت حل مسأله ماست.
#حوزه
#فقاهت
#حل_مسأله
#دولت_مقاومت
🆔@tarafdare_mardom
⭕️جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
♦️ما امروز «دولت مقاومت»ایم. دولت مقاومت خیلی مهم است. دولت مقاومت با فلان سازمان مقاومت فرق دارد، با فلان جریان مقاومت در فلان کشور فرق دارد، با فلان شخصیّت مقاومت فرق دارد. [البتّه] با آنها هم دشمنند؛ استکبار جهانی که اهل زیادهطلبی است، اهل تجاوز است، اهل دستاندازی به همهی ثروتهای مادّی و معنوی ملّتهای عالم است، با هر عنصر مقاومت مخالف است، [لذا] با سازمانهای مقاومت هم مخالف است، با انسانهای مقاوم هم مخالف است، امّا اینها کجا و دولت مقاومت که بر اساس مقاومت تشکیل بشود، کجا! جمهوری اسلامی دولت مقاومت است؛ دولت مقاومت که سیاست دارد، اقتصاد دارد، نیروی مسلّح دارد، حرکات بینالمللی دارد، منطقهی نفوذ وسیع در درون کشور و بیرون کشور دارد؛ این بسیار مهم است، و با هیچ عنصر مقاومت دیگری قابل مقایسه نیست. برای همین است که دشمنیها از همهجای دنیا -چه از سوی قدرتطلبان، چه از سوی نوکران قدرتطلبان- متوجّه جمهوری اسلامی است.
♦️خب، «دولت مقاومت» یعنی چه؟ یعنی تسلیم زورگویی نشدن، تسلیم زیادهطلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار میگیرد. ببینید، دولت مقاومت نه اهل تجاوز است، نه اهل سلطهطلبی و دستاندازی به ملّتها و کشورها است، نه اهل فرو رفتن در لاک دفاعی و موضع انفعال است؛ هیچکدام از اینها نیست. بعضی خیال میکنند اگر ما بخواهیم خودمان را از تهمت سلطهطلبی و اقتدارطلبی بینالمللی و منطقهای برکنار کنیم، باید برویم در لاک دفاعی؛ اینجوری نیست. در لاک دفاعی نمیرویم، در موضع انفعال قرار نمیگیریم، بلکه ما در موضع «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» قرار میگیریم. در موضعی قرار میگیریم که در این آیهی شریفه از آن تعبیر شده است به «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»؛ «تُرهِبونَ بِه» یعنی چه؟ «تُرهِبونَ بِه» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن «قدرت بازدارندگی» میگویند. جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار میگیرد که دارای قدرت بازدارندگی است؛ دارای اقتدار بازدارنده است؛ میخواهند این اقتدار نباشد.
♦️ آنچه جمهوری اسلامی دارد، آنچه تاکنون تحصیل کرده است -که با ابتکار خود و با همّت خود تحصیل کرده است و رهین منّت هیچ دولت و هیچ قدرت دیگری نیست- برای بازدارندگی و برای داشتن اقتدار بازدارنده به دست آورده است و تحصیل کرده است، بعد از اینهم در این راه پیش خواهد رفت.
📕بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)، ۱۳۹۶/٠٢/٢٠
🌐https://khl.ink/f/36490
پینوشت: البته قابلیت ایران صرفاً مبتنی بر قدرت بازدارندگی نیست؛ وقوع حوادثی مانند وعده صادق و طوفانالاقصی نشانگر این است که ایران این توانایی را دارد که دست به اقدام متقابل نیز و گاهی اقدام پیشدستانه و مبتکرانه بزند.
#دولت_مقاومت
#قدرت_بازدارندگی
#نظم_جهانی
🆔@tarafdare_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ادمین: از همان ابتدا مقاومت و ایستادگی در برابر غرب نه تنها یک انتخاب مناسب از بین چند گزینه ممکن، بلکه تنها راه بقا بود. شرایط کنونی جهان با سالهای گذشته بسیار فرق کرده است و همین تغییر شرایط، ضرورت اتخاذ رویکرد مقاومت را بیش از پیش ملموس و آشکار گردانده است. دکتر عبدالکریمی در اینجا با بیان جملهی «ما راهی جز مقاومت نداریم»، از همین مقاومت ضروری سخن میگوید.
👤دکتر بیژن عبدالکریمی (فیلسوف ایرانی):
♦️«ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکاییها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!»
#کلیپ
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
♦️مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی رحمهالله، مجتهد مسلمّ با شأن فقهی بسیار بالایی بودند که عمر خود را در خدمت به نظام و رهبری سپری کردند. متون فقهی برجایمانده از ایشان، از نهایت دقتهای فقهی برخوردار است. عبارتی از آن مرحوم را مشاهده کردم که ذکر آن پر فایده است.
مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی در کتاب بایستههای فقه جزا، ص ۱۹۵ نوشتهاند: «اگر دولتی اسلامی در میان مردمی تشکیل شود که سالهای درازی زیر سلطه رژیمهای اسلامستیز بودند و روح اسلام از آن جامعهها رخت بربسته بود، مانند جمهوریهای آسیای مرکزی، در چنین جاهایی نمیتوان هر بامداد و شامگاه حدود اسلامی را بر هر شرابخوار و زناکاری جاری کرد - بلکه نیازمند گذشت زمانی است که با زمینهسازیهای لازم فکری و تبلیغاتی و اجرایی، مردم را به سوی پذیرش نظام اسلامی و احکام عادلانهاش راهنمایی کرد. خلاصه آنکه حاکم اسلامی مسئول برپاداشتن حکم خدا در جامعه است بهگونهای که پایداری، استواری و دوام آن را نیز تضمین نماید. پس ناچار [باید] سیاستهایی مناسب در اجرا فراهم کند و این مهمّ گاهی نیازمند آرامش و مرحلهایکردن اجرای احکام و حدود شرعی است.
پینوشت: اینروزها کسانی هستند که دغدغهی دین و مذهب پیدا کردهاند و دائماً نق و غر زده و فریاد وا اسلاما سرداده که پس اجرای احکام که از شعارهای این نظام بود، چه شد؟ اسلام از دست رفت... پاسخ فقیهانهی مرحوم شاهرودی جواب مناسبی است برای این دسته از افراد که نظام جمهوری اسلامی را متهم به سهلانگاری در اجرای احکام اسلامی میکنند.
#زمینهسازی_فکری_تبلیغاتی_اجرایی
#زمینه_پذیرش_احکام
#سیاستگذاری
#جمهوری_اسلامی
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️نسبت دین و سیاست
♦️انقلاب اسلامی با تأسیس نظام اسلامی وارد مرحله جدیدی از حرکت خود شد و اکنون نیز در تعین ارتقاءیافتهتری با عنوان «دولت مقاومت» ظهور و بروز پیدا کرده است. منطق حرکت انقلاب اسلامی ظاهراً نشان میدهد بنا نیست به الگوهای بسیط حکمرانی در دوران صدر اسلام که عمدتاً برداشت ذهنی و شخصی ماست بازگردیم، بلکه با تعامل میان عرصهی نظر و میدان عمل و با تصرف در الگوهای پیچیده دولتداری کنونی به دولت مطلوب اسلامی برسیم.
♦️آنچه در این میان پیشبرنده است، اصل دخالت دین در سیاست است. یا به عبارت دیگر پیوند میان امر سیاسی با امر قدسی که دقیقاً سکولارزدایی از سکولاریسم جهانی است. پس این حرف التقاطیها که اسلام استیت ندارد، حرف رهزنی است. اسلام از آنجا که در سیاست ورود میکند، بنابراین دولت خاص خود را نیز دارد. تفاوت است بین اين که از اساس دولت ندارد یا اکنون وجود ندارد.
#امر_قدسی
#سیاست
#نفی_تز_جدایی_دین_از_سیاست
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️شدت بغض و کینه اپوزیسیون از جمهوری اسلامی موجب شده کور و کر شوند و اصلاً چشمشان را بر تاریخ و واقعیت ببندند و نشنوند.
♦️ضمن عرض تسلیت به جامعه زحمتکش کارگری بابت مصیبت جانکاه وارده از حادثه دلخراش انفجار معدن طبس، بخشی از مناظره آقایان مهدی نصیری و قیس قریشی را در کانال تلگرامی آزاد تماشا کردم که کلیپ آن در پست قبلی (در بالا) تقدیم شد. موضوع این مناظره ایران و اسرائیل بود.
♦️مهدی نصیری میگفت: «تمام دشمنیهای بین ایران و دنیا بعد از انقلاب ۵۷ رخ داده است.»
او گفت: «مقامات جمهوری اسلامی فکر میکنند خودشان فرشته و بقیه دیو بودند. راهحل این است که یک کشور نرمال بشویم. در عرصه دشمنی با اسرائیل، با وجود هزینههای زیاد برای مردم، هیچ آبرویی برایشان باقی نمانده است و گاو شیرده روسیه و چین شدهاند.»
♦️قیس قریشی در پاسخ به ناعادلانهبودن نظم کنونی جهان اشاره کرد و گفت: «چهارهزار پیجر وسط مردم منفجر میشود، یک بیانیه از این نظمِ مثلاً زیبای جهانی شنیده نمیشود.» در ادامه آنارشیکبودن عرصهی بینالملل را مبتنی بر نگاه رئالیستی گوشزد کرد و گفت: «در یک دنیای بدون قانون زندگی میکنیم و باید تلاش کنیم خودمان را حفظ کنیم.»
♦️ قریشی جملهای در نقد برخی منتقدین و اپوزیسیونهای جمهوری اسلامی گفت. اپوزیسیونهایی که روش علمی را بهکنار گذاشته و به دور از انصاف و با چشمپوشی و نادیدهگرفتن حقیقت، با یکجانبهگرایی به دنبال متهمکردن و تضعیف جمهوری اسلامی به هر قیمتی هستند؛ حتی به قیمت دروغگویی و کتمان حقیقت. او اینگونه گفت: «یک عدهای در ایران بهدنبال این هستند که به هر قیمت، اقدامات متجاوزان را توجیه کنند. انتقاد آنها از جمهوری اسلامی باعث شده تا اصلاً تاریخ را نادیده بگیرند.» در آخر هم «مقاومت» را نسبت به مذاکره منفعلانه بنا بر عبرتهای تاریخی مثمر ثمر دانست و گفت: «هر آنچه اسرائیل در این سی چهل سال پس داده با مقاومت بوده، نه مذاکره.»
بله بغض اپوزیسیون از جمهوری اسلامی موجب شده تا اصلاً چشمشان را بر تاریخ و واقعیت ببندند. حال قضاوت با مخاطب.
✍تفرشی
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
❓جامعه فسادزده از بالا باید درست شود یا از پایین؟
♦️معمولا فساد از «خواص» شروع میشود و به «عوام» سرایت میکند و صلاح، برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز میشود و اجبارا «خواص» را به صلاح میآورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین میریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت میکند. روی همین اصل است که میبینیم امیرالمؤمنین علی(ع) در تعلیمات عالیه خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسیم میکند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی میکند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار میدهد.
♦️این، فکر غلطی است از یک عده طرفداران اصلاح که هروقت در فکر یک کار اصلاحی میافتند، «زعماء» هر صنف را در نظر میگیرند و آن قلههای مرتفع در نظرشان مجسم میشود و میخواهند از آن ارتفاعات منیع شروع کنند. تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیه آن قلههای رفیع آغاز شده و در نظرها مفید مینماید، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد.
📕استاد مطهری، مقدمه کتاب داستان راستان
#اصلاح
#عوام
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️شعار نه غزه نه لبنانِ کوفیان در دوسال آخر حکمرانی امیرالمؤمنین علیهالسلام
🔰حجةالإسلام محمد عشایری منفرد
♦️امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از پایان فتنه خوارج اصرار داشتند که لشکر مستقیم به سوی شام و سوریه برود و فتنه معاویه را پایان دهد تا دولت علوی بتواند با آرامش به اصلاح فساد سیستمی حاصل از ایام خلافت خلفا بپردازد اما هرچه کوفه را تشویق و تنبیه کردند از این شهر لشکر قابل قبولی آراسته نشد. معاویه در همین فرصت به غارات دست زد یعنی یک گردان چابک را به سوی یکی از شهرهای اطراف کوفه (مدائن و هیت و انبار و عینالتمر و...) میفرستاد تا آن شهر را غارت کنند و بدون اینکه با نزدیکشدن به کوفه خود را در معرض تیغ تیز علی قرار دهند، پس از اتمام عملیات فوراً به سوی شام بازگردند.
♦️خطبه 25 نهجالبلاغه را امام ع پس از غارت یمن، خطبه 26 را پس از غارت مصر و شهادت محمد بن ابیبکر، خطبه 27 را پس از غارت انبار و ربودن خلخال از پای یک زن یهودی، خطبه 39 را در زمان غارت عینالتمر و... ایراد فرمودهاند و در همه آنها ایده علی علیه السلام این است که باید از منافع فراسرزمینی دولت علوی در سرزمینهای اطراف دفاع کرد اما مردم کوفه حاضر به همدلی نبودند! در خطبه 34 که مربوط به همین روزها است به مردم کوفه فرمودند شهرهای اطرافتان تکه تکه میشود اما شما نه دردتان میآید، نه غیرتی میشوید و نه خشمگین میشوید (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُون)
#جهاد_فکری
#حکم_جهاد
#اسرائیل
#نرمافزار_مقاومت
#اندیشه_پشتیبان_مقاومت
🆔@tarafdare_mardom
بسم الله الرّحمن الرّحیم
⭕️اولین گام وفاق و وحدت؛ وحدت حول «دشمن»
♦️«اصلاح» یک ضرورت است؛ امکان ندارد همچون گذشته عمل کرد و انتظار تغییر داشت. هرجا که نیاز باشد باید مسیر گذشته را اصلاح نمود. در مورد ضرورت اصلاح اجماع وجود دارد اما در مورد فرآیند اصلاح و مکانیسمهای آن اختلافنظر است.
♦️ با صرف نظر از اختلافات دراینباره، برای اصلاح نیاز به وحدت و اتحاد است. اولین گام برای وحدت، وحدت حول دشمن [مشترک] است. مهمترین مؤلفهای که در وحدت باید اتفاق بیفتد، وحدت حول دشمن است که نیازمند شناخت عمیق (نه سطحی) دشمن است.
♦️اگر در مبارزه با دشمن دودستگی به وجود آمد و در دوست یا دشمنبودنِ دشمن اختلاف ایجاد شد، شکست و انحراف حتمی است. این ضعف در جنگ صفین اتفاق افتاد و طومار سپاه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را به هم ریخت و از دل آن خوارج شکل گرفت.
🔗پینوشت تکمیلی: برای اصلاح نیاز به مبارزه و درگیری با موانع و چالشهای در مسیر اصلاح هستیم که موجب تداوم وضع موجودند؛بنابراین ابزار اصلاح، مبارزه است. اولین گام مبارزه، اتحاد است که نیازمند دشمنشناسی است؛ چرا که در مبارزه و اصلاح، باید وحدت و اتحاد حول دشمن داشت.
#اصلاح
#تغییر_و_تحول
#لوازم_اصلاح
#مبارزه_با_موانع_اصلاح
#وحدت
#وحدت_حول_دشمن
#دشمنشناسی
#رهیافت_ما
🆔@tarafdare_mardom