May 11
💢 به مسائل روز توجه کنید؛ خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید!
(ضرورت ورود جدی حوزههای علمیه و طلاب به عرصه حکمرانی و اداره مسائل جامعه)
امام خمینی، خطاب به علمای اسلام:
به فکر علاج بدبختیهای #مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسئله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین میبرند، بساط اسلام را به هم میزنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟! مگر ملائکه تنبل پرورند؟!
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن میکنند، چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا میکند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پرحرکت و پرفضیلت به وجود میآید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع میکنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
(📔کتاب ولایت فقیه، صفحه ۱۴۵)
#حکمرانی
#حکمرانی_اسلامی
#حوزه_علمیه
#فقه_پویا
#امام_خمینی
🆔️ @tarbiat_hokmrani
📌اگر انبيا بهجای #حکمرانی فقط #احکام میگفتند، کسی با آنها دشمنی نمیکرد!
🔹#انبيا كارشان #مسئله_گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا میكردند...مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمىافتاد.
🔹در اين آيات شريفه...«اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ»، اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين #تبليغ؟
🔹اگر فقط بيان چند #حكم_شرعى بود كه #ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نمیترسند...
🔹اين تجربههاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارک خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چهكار میكردند؟ «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا»؛ چه بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟...فقط گفتن چند جملهى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟!
🔹انبيا براى #اقامه_حق، براى #اقامه_عدل، براى مبارزه با ظلم، براى مبارزه با #فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند...
🔹طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل میكند. طاغوت، فرعون است؛ «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ»؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند...
(📚بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳)
#حکمرانی
#حکمرانی_اسلامی
#حوزه_علمیه
#فقه_پویا
#رهبر_انقلاب
🆔️ @tarbiat_hokmrani
📌ضرورت تنظیمگری در حکمرانی اقتصادی برای هدایت فعالیت اقتصادی مردم در جهت سیاستهای رشدآفرین حکومت اسلامی!
دانشمند فرزانه، آیتالله سید علی حسینی خامنهای:
🔰در #اقتصاد_جامعه_اسلامى اگرچه #مردم در فعاليتهاى اقتصادى ميدان باز و وسيعى دارند و آزادىهاى زيادى دارند و هر كسى اين حق را دارد كه فعاليت و تلاش اقتصادى بكند، اما در كنار اين حق و اختيار براى مردم، یک اختيار و حقى هم براى #دولت_اسلامى و قدرت حاكم بر #جامعه_اسلامى قرار داده شده است، و آن #حق_كنترل_و_نظارت و مراقبت است؛
🔰زيرا اگر اين حق براى #حاكم_اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعايت #سياستهاى_دولت تلاش اقتصادى را شروع كنند و انجام بدهند، اين يقيناً در جامعه به طغيان، به #ظلم، به بغى، به #فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پيش خواهد آمد كه در #دنياى_سرمايه_دارى هست
🔰كه سلاطين فولاد و طلا و نفت و صاحبان كمپانىهاى بزرگ از قدرت و ثروت بىنهايت برخوردارند و قشر بزرگى از مردم هم از اوّليات زندگى، يعنى از خانه و خانواده و شام شب و لباس نگهدارنده از سرما و گرما محروماند.
(📚بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۶)
#حکمرانی_اسلامی
#حکمرانی_اقتصادی
#تنظیم_گری
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_لیبرال
🆔️ @tarbiat_hokmrani
شرح کافی 138 21-12-01 (Trimmed).mp3
5.32M
📢 استنباط ضرورت عدالت در کلیه ساحتهای حکمرانی اسلامی از آیه ۵۴ سوره نساء
🖋#آیت_الله_میرباقری (زید عزه)، ذیل آیه شریفه "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ"، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء ندانست.
🖋به فرموده ایشان، حکومت و حکمرانی هم میتوانند مصداق "حکم" در این آیه باشند و بنابراین، خداوند دستور داده است که در حکمهای موجود در فرایند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامهریزیها و...) عدالت را رعایت کنیم.
(📚درس خارج فقه الحدیث، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱)
#حکمرانی_اسلامی
#عدالت
#عدالت_در_سیاستگذاری
#عدالت_در_تنظیم_گری
#عدالت_در_تسهیلگری
🆔️ @tarbiat_hokmrani
📌امام خمینی (ره) نبش قبر کرد!
بسم الله الرحمن الرحیم
✅امام امت، انقلاب خویش را بر یک پایگاه فکری استوار بنا کرد...دستاورد ارزندهٔ او مراحلی را در تاریخ فقه و تفکر علمای پیشین اسلام گذرانده بود...
1️⃣[در] مرحلهٔ نخست، رابطهٔ فقیه و مردم، رابطهٔ محدّث و مستمع بود...تنها پیوندی که فقیه را با جامعه مرتبط میکرد، نقل حدیث و ترجمه و بیان معنای صوری حدیث بود...این تحجر فکری به دست توانای اصولیین توانمند و خصوصاً استاد اکبر مرحوم وحید بهبهانی (رضوان الله علیه) تحول یافت...و از آن پس، رابطهٔ بین فقیه و مردم، رابطهٔ مرجع تقلید و مقلد شد...
2️⃣مرحلهٔ دوم: ...کمکم مسئله ولایت فقیه در لابهلای کتابها مطرح شد، اما نه به آن حد که...جایگاه اصلیاش را پیدا کند. یعنی اگر مرحوم نراقیها مسئله ولایت فقیه را مطرح مینمودند، در همان محور فقه مطرح میکردند...مسئله ولایت فقیه که از «کلام» رانده شده بود، در «فقه» دفن گردید. هرچه هم ادلهٔ فقهی [ولایت فقیه در این مرحله] شکوفا شود، چون [مسئله] در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته بود، آن رویش و بالندگی را نداشت...
3️⃣مرحله سوم: کاری که امام امت کرد، بحث ولایت فقیه مظلوم را از قلمرو فقه بیرون آورد و به جایگاه اصلیاش که مسئله کلامی است نشاند. آنگاه با براهین عقلی و کلامی این مسئله را شکوفا کرد و سراسر فقه را در تابش شعاع آن قرار داد؛ آنگاه نتایجی پدید آمد که یکی پس از دیگری شاهد آن بودیم.
(آیتالله جوادی آملی، مقالهٔ نقش امام خمینی در تجدید بنای نظام امت، کیهان اندیشه، شمارهٔ 24)
مطالعۀ متن کامل این مقاله👇👇👇
http://ensani.ir/fa/article/100181
#ولایت_فقیه
#حکمرانی_اسلامی
🆔️ @tarbiat_hokmrani