فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌لطفاً هیجانزده نشوید!
اگر در هنگام تماشای این فیلمها هیچ مشکلی به چشمتان نمیآید و از چیزی ناراحت نمیشوید، کمی در احوال خودتان تأمل کنید!
میشود از حملات غیورانه رزمندگان مقاومت و اسارت صهیونیستها به دست آنها خوشحال شد و کیف کرد، ولی همزمان از برخوردهای ناجوانمردانه و غیر اسلامی افراد حاضر در این فیلمها با اسرایشان هم ناراحت و منزجر بود!
کاش این برادران این کارها را نمیکردند تا فیلمهایی که دارد در شبکههای اجتماعی در سطح جهان دست به دست میشود، تصویر درست و دقیق اسلام و مسلمانی را منتقل کند؛ نه تصویر یک مسلمان تحت تأثیر عواطف و هیجانات.
کاش حداقل صاحبان کانالهای انقلابی که دارند بهصورت لحظه به لحظه این فیلمها را منتشر میکنند، درباره این نکته تذکر بدهند و از این حواشی اعلام برائت کنند و به مخاطب توجه بدهند که اسلام تمدنی ما این نیست!
یک کلام: ما حق داریم حمله کنیم، حق داریم اسیر بگیریم؛ ولی حق نداریم اسیر را در حال اسارت بکشیم یا بزنیم، حتی حق نداریم به او فحش بدهیم و توهین کنیم، گیرم که صهیونیست باشد؛ این رفتار و سفارش دین و پیشوایان دینی ماست.
یادتان هست خاطره #حاج_قاسم عزیز در میانه میدان جنگ سوریه و نامه حلالیتطلبیاش از صاحبخانه اهل سنت برای سکونت شبانه در خانهاش در هنگام یک عملیات آزادسازی؟
🆔️ @rajaaei_ir
#پیام_وارده
عکس پیوست شده به این مطلب، نظر یه دوست بزرگوار درباره مطلب قبلی من در نقد به فیلمهای منتشرشده از برخورد با اسرای صهیونیست است.
عرض کنم خدمت این دوست بزرگوار و همفکران احتمالی شون:
مشخصاً هیچ کدام از این فیلمها برای لحظه جنگ نیست و مربوط به لحظه اسارته.
به خیالم چیزی هم که من نوشتم، نظر یا سلیقه شخصی خودم نیست: از لحظهای که دشمن اسلحه رو میاندازه یا بهش دست پیدا میکنیم، میشه اسیر و حکمش متفاوت میشه.
حالا اینکه کسی این رو دوست نداره و میخواد هرطور دلش میخواد رفتار کنه، میتونه طبیعی باشه، ولی الزاماً درست و مشروع نیست.
✍ ۷۵ سال است ملت فلسطین مورد ظلم غده سرطانی منطقه رژیم اشغالگر اسرائیل هستند؛ ۷۵ سال است که انواع و اقسام جنایت ها از کودک کشی تا آواره شدن از خانه هایشان از طرف اسرائیل انجام شده است.
✌️ حالا زمان انتقام فرا رسیده است و بچه هایی که دیروز با سنگ مبارزه میکردند امروز اسلحه به دست گرفتند و میبینید چگونه اسرائیل را تبدیل به اسقاطیل کردند، هر انسان باوجدانی از این صحنه ها خوشحال میشود، چون سالها مظلومیت این مردم را دیده است ولی مثل همیشه دشمنان ناراحتند و حتی برخی اصلاح طلبان از لفظ #تجاوز فلسطینی ها استفاده میکنند! یک خطای راهبردی بزرگ هم بین برخی انقلابی ها دیدم و آن اینکه برادری نوشته بود این فیلم ها مورد تایید اسلام نیست و برادر دیگری آن مطلب را بازنشر کرده بود.
✍ این فیلم ها از لحاظ شرعی بلااشکال است؛ اولا قرآن میفرماید: فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم، یعنی به همان اندازه که مورد ظلم بودی میتوانی مثل آن مقدار انتقام بگیری، این صحنه ها در مقابل ظلم ۷۵ ساله اسرائیل ناچیز است و هیچ اشکال شرعی ندارد. ثانیا ما نمونه تاریخی داریم: پس از جنگ بدر و شکست سنگین مشرکان، پیامبر(ص) دستور داد تا کشتگان قریش را در یکى از چاههاى متروک بدر ریختند. سپس حضرت در کنار چاه ایستاد و یکایک کشتگان را صدا زد و فرمود: «اى عتبة بن ربیعه، اى شیبة بن ربیعه، اى امیة بن خلف، اى ابوجهل بن هشام، آیا وعده پروردگار خویش را راست یافتید؟ من که وعده پروردگارم را راست و حق یافتم. چه بد قومى بودید شما براى پیامبرتان...!»
#طوفان_الاقصی
✍ شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi
این مطلب رو هم ناظر به مطلب اخیر این کانال مطالعه فرمائید.
سعی میکنم به کرسی نشاندن حرف خودم، که احتمال غلط بودنش هم خیلی زیاد است، برایم مهم نباشد و به دنبال کمک به رشد مخاطب باشم.
پس این مطلب را هم بخوانید و تامل کنید و درباره موضوع پرسش و تحقیق کنید تا به صواب نزدیک شوید.
اگر حال دارید ناظر به این مطلب، این متن را هم که برگرفته از درس خارج آیت الله سبحانی است، مطالعه کنید:
یکی از برنامههای جهادی اسلام (در حال قتال و جنگ با کافرین) این است که مسلمانان حق گرفتن اسیر را ندارند، یعنی مادامی که مسلمانان در حال جنگ و قتال با کفار به سر میبرند و مشغول جنگ میباشند و تا وقتی که امنیت کامل بر سپاه اسلام حکومت نکرده و تا زمانی که لشکر اسلام پای خود را محکم نکردهاند، حق گرفتناسیر را ندارند، یعنی اسیر باید کشته بشود، کلمه «إثخان» در لغت عرب به معنای غلظت است، ولی در اینجا به معنی استحکام میباشد، در حقیقت معنی آیه مبارکه این میشود: تا وقتی که قدرت و قوت اسلامی ظاهر نشده ،حق گرفتناسیر را ندارند.
پس مادامی که مسلمانان با کفار در حال قتال جنگند و مادامی که اثخان و غلبه اسلام بر کفر ظاهر و آشکار نشده، حق گرفتن اسیر را ندارند.
بله، اگر پیروزی و غلبه اسلام و مسلمین بر کفار ظاهر و آشکار شد هرچند جنگ هنوز ادامه داشته باشد، در یک چنین فرضی گرفتن اسیر مانع ندارد.
به بیان دیگر؛ میزان جنگ و عدم جنگ نیست، بلکه میزان غلبه و عدم غلبه است، به این معنی که اگر غلبه و پیروزی لشکر اسلام بر کفار ظاهر شد و معلوم شد که اسلام در حال قوت و کفار در حال ضعف به سر میبرند، در این فرض اسیرگرفتن هیچ مانعی ندارد، یعنی مسلمانان میتواننداسیر بگیرند و اسیر را نگه دارند.
اما مادامی که غلبه و پیروزی اسلام ظاهر نشده و طرفین در حال مقاتله و جنگند و معلوم نیست که سرنوشت و نتیجه جنگ به کجا میانجامد، در چنین شرائی گرفتن اسیر درست نیست، بلکه ممنوع است.
این هم پیوند برای مشاهده و مطالعه اصل متن درس:
http://eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/feqh/97/971016/
این هم یه مطلب دیگه در این باره، برگرفته از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی:
مطلب ديگر اين است که حکم اسير در اسلام، حکم مبسوط فقهي دارد؛ اما آنچه به بحث تفسير برميگردد، اين است که چه در سوره مبارکهٴ «انفال» وچه در همين سوره مبارکهاي که به نام حضرت است و مسئله اسارت در آن مطرح شد که فرمود: ﴿فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّي إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ﴾؛[20] بعد از اينکه اين دشمنها را خوب غرق خون کرديد آن وقت اسيربگيريد، براي آن است که يک وقت است در بحبوحهٴ جنگ يک عدّه از جمعيت دور ميمانند واسير ميشوند؛ البته غرض مجاهدان اسيرگيري نبود؛ ولي اتفاق افتاد که آنها به اسارت مسلمانها درآمدند؛ اگر در بحبوحهٴ جنگ کسي اسير شد، چهار حکم دارد و اگر بعد از جنگ که اسلحه را گذاشتند و دارند ميروند يک عدّه اسير شدند، سه حکم دارد؛ در هر دو صورت اگر اين اسيراسلام آورده باشد از قتل مَصون است؛ چه در بحبوحه جنگ اسلام آورده باشد و چه بعد از جنگ که به اسارت رفته، اسلام آورده باشد؛ اگر مسلمان شده ديگر کشته نميشود، اين يک حکم است برای هر دو صورت؛ يعنی چه اسيرگيري در بحبوحهٴ جنگ باشد و چه بعد از اينکه جنگ پايان پذيرفت ﴿تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا﴾، اگر مسلمان شد کشته نميشود؛ ولي اگر مسلمان نشد و در بحبوحهٴ جنگ کسي اسير شد، چهار حکم دارد و اگر بعد از فراق از جنگ کسي اسيرشد، سه حکم دارد؛ در بحبوحه جنگ اگر کسياسير شد و مسلمان نشد يا قتل است يا آزادي رايگان است يا آزادي در قبال پول است يا «إسترقاق» و بردهکردن است؛ اين چهار حکم در صورتي که اسارت در متن جنگ باشد؛ اما اگر﴿تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا﴾ کسي که اسير شد کشته نميشود؛ ولي ﴿فَإِمَّا مَنَّاً بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَاءً﴾ « وَ إِمَّا تَبعاً لِلنص إسترقاقاً». اينکه فرمود: ﴿حَتَّي تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذلِک﴾ نه يعني کلّ عالم اينچنين بشود، آن روز در حجاز کساني که اسلحه عليه اسلام کشيدند، همان مشرکان مکه بودند، وقتي اينها خلع سلاح شدند ديگر حالا اسيرگيري آزاد است؛ در بحبوحهٴ جنگ اگر اسير گرفتيد ميتوانيد آنها را بکُشيد، آنها هم همين کار را کنند. يک وقت است که وليّ مسلمين مصلحت را در اين ميبيند که ما هم چند تا اسير داريم نزد آنها، اکنون که اسير گرفتيم ـ از باب تبادل اسرا ـ اين زمينهٴ حفظ حيات همکيشان و مؤمنين مجاهداسير شده هست، اين هم برابر مصلحت «امامُ المسلمين» انجام ميشود. فرمود اگر اين کار را کرديد، اسارت در آن بخش است و اگر بخش ديگر باشد اسارتي در کار نيست.
پیوند مشاهده و مطالعه اصل متن درس آیت الله جوادی آملی:
http://eshia.ir/feqh/archive/text/javadi/tafsir/94/950220/
گردانهای عزالدین قسام با صدور بیانیهای در مورد آخرین تحولات میدان نبرد در اطراف غزه اعلام کرد که رزمندگان این گردانها در حال حاضر در ۲۵ نقطه و پایگاه صهیونیستها در اطراف غزه در حال نبرد با دشمن هستند. بر اساس این بیانیه یکی از سنگینترین درگیریها در پایگاه زعیم در جریان است که مقر لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی به شمار میرود و بیشترین تلفات و کشتههایارتش کودککش ازهمین پایگاه گرفته شده است.
در همین حال هنوز هم چند شهرک و آبادی در کنترل کامل نظامی مقاومت فلسطین است و به نظر میرسد ما شاهد تداوم درگیریها شب باشیم که نقطه قوت بزرگی برای ارتش فلسطین به شمار میرود. باید دید امشب سرنوشت نبرد به کجا ختم خواهد شد؛ ارتش رژیم صهیونیستی چندین گردان نیروی تازه نفس به منطقه اعزام کرده در حالی که همه نیروی رزمی مقاومت که از این پایگاهها با دشمن میجنگند شاید یک هزار نفر هم نشود.
@syriankhabar
✍ پینوشت:
صبح داشتم به یکی از دوستان میگفتم خیلی مهمه که رزمندگان بتونن درگیری رو دو سه روز ادامه بدن. نویسنده کانال اخبار سوریه هم در بخشی که خودم پررنگ و برجسته کردم، بر این نکته تأکید کرده که امشب شب مهمیه برای رزمندگان مقاومت.
دعا کنیم بر نصرت جبهه اسلام.
🆔️ @rajaaei_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استراتژی جنگ با صهیونیستها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸
قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و #عامل_شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. #وارد_حصارش_بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
@haerishirazi
از مسجدالاقصی صدای فتح میآید
۱۰ شعر و عکس برای طوفانالاقصی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه اینها امروز نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند؛
بنده این را یک چیز کوچک نمیبینم... انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است.
💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی:
اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمیرسد این را بنده یک چیز کوچک نمیبینم.
اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا.
اما با همه اینها امروز اسرائیل نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید.
انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده.
این جسارت روحی که حزب الله میتواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمیتوانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده.
این را من قطعی میدانم که انقلاب شکست نمیخورد و دلیلش همین وجدان عمومی است.
تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است.
مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمیتوانند این شکست های مدیریت را حل کند.
نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آنها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی.
به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد.
این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم.
🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
#کلیپ_تصویری | طوفان الاقصی
🔖 در این پیروزی شریک باشیم که این شکست یهودیان و صهیونیست ها در این مراحل موجب تعجیل در ظهور می شود.
🔰 با دعا و شرکت در ختم صلوات👇مجاهدین اسلام را یاری کنیم
🌐 https://EitaaBot.ir/counter/xntl02
🔖برشی از درس اصول کافی ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
#طوفان_الاقصی
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 کلیپ طنز #کوچه_به_کوچه؛ مبتنی بر روایات اهلبیت🤣
(به مناسبت عملیات #طوفان_الاقصی)
حتماً ببینید و به دیگران هم نشان دهید!
🔴هرطور حساب کنیم، ما به این تولیدات رسانهای خیلی نیاز داریم؛ چه برای تخریب بیشتر هیمنه پوشالی این رژیم غاصب در سطح جهانی، چه برای خالی شدن دل دوستان احمق آنها در داخل کشورهای اسلامی منطقه، چه برای ترسیم تصویری از آینده پیشروی تحرکات این روزهای رزمندگان مقاومت.
#حاج_قاسم ❤️
#فلسطین
🆔️ @rajaaei_ir
این روزها شبکه آیفیلم بازپخش سریال قدیمی #پدرسالار را شروع کرده است.
اگر کسی میخواهد مفهوم #حکمرانی_هرمی را ساده و بهزبان تصویر درک کند، این سریال عالی است. انگار این سریال داشته ضرورت گذر از #حکمرانی_پدرسالاری و حرکت بهسوی کنشگری فعال بقیه ذینفعان را آموزش میداده است.
#حکمرانی_مردمی
🆔️ @rajaaei_ir
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
1⃣ از 3⃣
🔴 دیروز فصل تازهای از درگیریها در غزه آغاز شد. مبارزان فلسطینی در پنجاهمین سالگرد جنگ گستردۀ سال ۱۹۷۳، طی عملیاتی گسترده به اراضی اشغالی نفوذ کردند و در مقابل، ارتش رژیم اشغالگر قدس حملات هوایی گستردهای را در آسمان غزه شروع کرد. اگرچه از برخی جنبهها درگیریهای دیروز بیسابقه بوده است، اما تاریخ معاصر غزه صحنههای مشابه فراوانی به خود دیده است. برای فهمیدن آنکه چه در حال رخ دادن است، مروری مختصر بر تاریخ غزه که امروز بزرگترین زندان روباز جهان نامیده میشود، ضروری است.
🔴 نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل، مینویسد: سیاستهای اسرائیل در برخورد با فلسطینیان از اصلی دو وجهی نشأت میگیرد: بدست آوردن بیشترین مقدار از اراضی فلسطینیان با کمترین میزان جمعیت فلسطینی و متمرکز کردن بیشترین تعداد ممکن از فلسطینیان در کمترین اراضی ممکن.
🔴 اسرائیل، بیتوجه به سکونتگاههای جغرافیایی یا قانونی فلسطینیان، آنان را اخراج میکند، از حقوق خود محروم میسازد یا در مناطق کوچک متمرکز میکند. این اقدامات در همهجای این سرزمین در جریان است، اما با راهبردهایی مختلف: در منطقۀ کرانه باختری رود اردن با اقدامات نظامی، در شرق اورشلیم با ترکیبی از اقدامات نظامی و اداری، و در غزه با محاصره و جنگهای دورهای. غزه که روزگاری بزرگترین شهرستان کشور فلسطین بود، امروز«نوار» باریکی است که در ساحل شرقی دریای مدیترانه به محاصره افتاده است.
به نقل از کانال بله ترجمان
@social_theory
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
2⃣ از 3⃣
🔴 پیش از سال ۱۹۴۰، غزه بیشتر از ۹۰ شهر و روستا داشت و ۳۸ بار بزرگتر از نوار باریک کنونی بود، نظامیان صیهونیست بیشتر این شهرها را ویران کردند. تا زمان استقرار اسرائیل، غزه که تا آن زمان نیز خسارات بسیار دیده بود، نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت پناهندگان فلسطینی را که از خانههای خود اخراج شده بودند در خود جای داد و جمعیت آن از ۸۰ هزار نفر به ۲۸۰ هزار تن رسید. این عدد حالا به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است، امری که غزه را به پرتراکمترین منطقهٔ جهان بدل کرده است.
🔴 از زمان پایان «جنگ ۱۹۴۸» تا سال ۱۹۶۷، غزه توسطِ مصرِ جمال عبدالناصر اداره میشد. در این دوران بود که نوار غزه به تعبیر محقق فرانسوی، ژان پیر فیلیو، به «بستری آماده برای ملیگرایی فلسطینی» و مکانی برای مقاومت بر علیه استعمار اسرائیلی بدل شد. اسرائیل به شکل روزافزونی غزه را تهدیدی علیه خود میدانست، نخستین تلاشش برای فتح غزه را در سال ۱۹۵۶ و در جریان «جنگ سینا» را به کار بست، تلاشی ناموفق، چرا که اسرائیل ناچار شد تحت فشار شدید آمریکا، نیروهایش را تنها بعد از گذشت ۴ ماه عقب بکشد.
@social_theory
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
3⃣ از 3⃣
🔴 ده سال بعد، در جریان «جنگ ۱۹۶۷»، اسرائیل غزه را با موفقیت برای مدتی اشغال کرد. شش سال بعد، شیخ احمد آل یاسین، حماس را بهمنزلۀ شاخهای از اخوانالمسلمین در غزه تأسیس کرد. بااینحال حماس تا ۱۶ سال بعد، یعنی سال ۱۹۸۹، دست به هیچ عملیات نظامیای نزد. سال ۱۹۹۱، سالی تعیینکننده برای اهالی غزه بود. در این سال با پایانیافتن جنگ خلیج فارس، کویت مهاجران فلسطینی را به دلیل حمایت یاسر عرفات از عراق، اخراج کرد و کل صادرات غزه به کشورهای عربی متوقف شد. اوضاع اقتصادی بسیار وخیم شد و انبوهی از خانوادهها مجبور به دریافت کمکهای غذایی شدند.
🔴 در سال ۱۹۹۱، اولین انتفاضۀ فلسطینیان نیز در عزه آغاز شد. از آن زمان اسرائیل سیاست محاصرۀ غزه را در پیش گرفت و حلقۀ این محاصره را روز به روز تنگتر کرد. تا کریسمس سال ۱۹۹۴، اسرائیل غزه را مهر و موم کرده بود، با این هدف که آن را رها کند و اجازه دهد دولت فلسطینی بسیار کوچکی در آنجا تشکیل شود. علیرغم این ادعاها هیچگاه اسرائیل غزه را رها نکرد. در دو دهۀ اول قرن بیستویکم اسرائیل، به بهانههای مختلف، حداقل هفت حملۀ نظامی بزرگ را علیه غزه ترتیب داده است که طی آنها هزاران فسطینی کشته شدهاند.
📌 آنچه خواندید برگرفته از نوشتهای از نورا عرکات است که ترجمه فارسی آن با عنوان «تاریخچه مختصر جنگهای منطقهای که زمانی نوار یک نبود » در وبسایت ترجمان منتشر شده است.
به نقل از کانال بله ترجمان
@social_theory