May 11
⚡️قایق های تندرو فرهنگی
◾️خدا حفظ کند آن پیر معرفت، حضرت استاد عابدینی حفظه الله را. میفرمودند دنیا #عالم_اسباب است و برای رسیدن به مقصود، اسباب مختلفی هست که هرکدام رساننده اند. میفرمودند در مقابله با دشمن نباید در #زمین_بازی آن ها بازی کنید، اگر آن ها #ناو_جنگی میاورند شما #قایق_های_تندرو بیاورید، اگر آن ها #فضای_مجازی بی بند و بار میاورند شما #بساط_اربعین علم کنید و او را در کل سال بکشید. چه نیکو دُری است این سخن ...
◾️فضایی که الآن در کلیت مجموعه های فرهنگی کشور با آن رو به رو هستیم، #افزایش این مجموعه ها در سرتاسر کشور اسلامیمان است. پدیده مبارکی که در کنار بعضی از تلخکامی های فرهنگی چند سال اخیر لبخندی زیبا به لبان ولی عصر عجل الله فرجه الشریف مینشاند. چه بسیار سربازان اسلحه به دوشی که با فرمان #آتش_به_اختیار رهبری بیدار شده و اسلحه به دست شدند.
◾️اما نکته ای که از آن غافلیم نقش این فرمان و گسترش فعالیت ها و مجموعه های فرهنگی در تغییر #ساختار_فرهنگی_کشور برای ایجاد #تمدن_اسلامی است. پدیده ای که با آن رو به روییم رو آمدن تکنولوژی و ساخت بی شمار قایق های تندرو فرهنگ (مجموعه های فرهنگی گسترده در کشور) بعد از #یأس_مقطعی از ناوشکن های فرهنگی (فرهنگ سازی از طریق ارگان های دولتی) است.
◾️در نگاه ابتدایی، این مهم فقط #تاکتیکی_گذرا برای حل مشکلات فرهنگی کشور است ولی غافل از این که گویا حضرت آقا آتش به اختیار را به عنوان یک #استراتژی_بلندمدت مطرح فرمودند. استراتژی که ذیل #مردم_سالاری_دینی تعریف شده و تحقق عینی یکی از آرمان های انقلاب که همانا #مشارکت_مردم به صورت گسترده و فعال در سرنوشت کشور است را رقم میزند. لیقوم الناسُ بالقسط...
◾️این استراتژی نوع ساخت فرهنگی کشور را دچار تغییری بس شگرف میکند که فرهنگ کشور را از حالت #دولتی_و_دستوری خارج کرده و به ساختاری #مردمی_و_ولائی بدل میکند که در آن خود مؤمنین دست به کار #اقامه_امر اهل بیت علیهم السلام و #ارتباط_ولائی در عرصه نصرت ولی جامعه میشوند نه یک عده خاص به نام دولت و ارگان های دولتی یا حتی مجلس و قوه قضائیه. البته نقش این نهاد ها اصلا قابل چشم پوشی نیست و قوام فرهنگ به همراستایی این قوا با جهت کلی فرهنگی کشور است.
◾️با این استراتژی ما شاهد تشکیل یک ساختار #چند_لایه برای محافظت در مقابل #تهاجم_فرهنگی کشور هستیم. در لایه اول قوای سه گانه و آن چه با اصطلاح حکومت آن را میشناسیم و در لایه دوم، خود مردم هستند که در صورت خرابی لایه اول همچنان #پایه_های_فرهنگی کشور را حفظ میکنند.
◾️إن شاء الله در روزگار آتی با روی کار آمدن دولتی #انقلابی، #جوان و #جهادگر، ناوشکن های فرهنگی کشور #ارتقا پیدا کرده و با پشتوانه قایق های موتوری به #قدرت_فرهنگی دست پیدا خواهیم کرد که جهان تا حال به خود ندیده است و صحنه بازی را از تهاجم فرهنگی باطل به #صدور_فرهنگی_حق بدل میکنیم. لحظه های انتظار این ارتقا و تبدیل، به ثانیه افتاده است. إنهم یرونه بعیدا و نراه قریبا...
💥 انحصار اسباب
🔺 مدت ها برایم سؤال بود که آن جا که حضرت یعقوب به پسرانش میفرماید هنگام ورود دوباره به مصر از #ابواب_متفرقه روید نه از باب واحد یعنی چه؟ آنجا که در سوره یوسف میفرماید: «وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَة». تا این که شنیدم حضرت #استاد_عابدینی حفظه الله در بیان سیره تربیتی انبیاء در قرآن کریم نه تنها این سوال را حل کرده بلکه مطلبی بیان فرمودند که در مقابل این جواب چون ذره ای بود در مقابل آفتاب. و آن تفسیری بود از بعض مفسرین که طعم عرفان داشت و چه زیبا ایشان آن را به #عرصه_عمل_و_اجتماع کشاندند.
🔺 و اما مطلب آن بود که از جمله معانی پنهان آیه شریفه که جزو بطون قرآن کریم است این میباشد که هنگام درخواست از خدا، خود را #منحصر در یک سبب نکنید. خداوند خود مسبب الاسباب است، خودش سبب ساز است، او درگیر اسباب خویش و #در_بند آنها نیست. اسباب فقط اسبابند و همه کاره اوست. اگر اجابت دعای خویش را فقط از سبب و راهی مشخص خواستی و خود را محدود به آن کردی و قدرت خداوند را نادیده گرفتی و به دعای خویش رنگ توحید نزدی، خداوند نیز بر طبق ظن بنده خویش عمل میکند و نعمت را #محدود میکند، چرا که اگر کار را به خدا میسپرد و فقط خواسته بیان میکرد نه انحصار راه اجابت، خداوند از راهی به او خواسته اش را میداد که صد برابر بیشتر متنعم گردد.
🔺 ایشان میفرمودند دلیل ناامیدی انسان هم #انحصار_اسباب است. گویا فکر میکند که خواسته اش باید از این راه اجابت شود و از غیر این راه امکان پذیر نیست. لذا اگر آن راه را بسته دید، دست از دعا برداشته و #ناامید گردد. این یعنی انحصار اسباب، این یعنی دست کم و بلکه نادیده گرفتن قدرت خداوند، این یعنی معنایی ضد توحیدی و این یعنی #نقصان_ایمان.
🔺 این مهم در عرصه اجتماعی نیز خودنمایی میکند. کسی که قدرت دریایی را در #ناو_جنگی منحصر ببیند، در صورت عدم دسترسی به آن ناامید شده و تسلیم میگردد ولی کسی که در سببی واحد منحصر نشود و دنیا را عالم اسباب بداند و #خداوند را فوق این اسباب، دنبال راهی دیگر رفته و به #قایق_های_موتوری میرسد. کسی که معیشت زندگی را فقط در درآمد ماهیانه میبیند و از اسباب دیگر مثل انفاق و برکت و نذر غافل است و به آنها باور ندارد، اگر حقوقش کم شود ناامید میشود و خداوند هم به همان گمانش با او رفتار میکند و معیشتش را تنگ مینماید.
🔺 همین مهم در بیانات حضرت آقا حفظه الله هم به چشم میخورد، آن جایی که میفرمایند برای پیشرفت علمی و جهش علمی در همین اسباب متداول نمانید نگویید همان راهی که غربیان طی کردند ما هم باید طی کنیم. بگردید دنبال #انرژی_های_جدید، بگردید دنبال #راه_های_میانبر. مگر زمان اختراع نیروی بخار کسی فکر الکتریسیته را میکرد و مگر زمان الکتریسیته کسی فکر اتم و انرژی اتمی را میکرد؟ این یعنی منحصر نشدن در اسباب دنیایی. راستی عجب آقای آشنا به #قواعد_عالم_توحید داریم! الحمد لله، گویی عارفی است برای خود، که جامعه را به توحید و خدا میکشاند حتی در بحث علمی مادی...
🔺 لذاست که یکی از راهکار های مهم امیدواری مردم و از بین بردن ریشه ناامیدی، #دمیدن_روح_ایمان در مردم است. همان کلیدواژه مهم بیانات مقام معظم رهبری. باید مردم را از انحصار اسباب درآورد، باید مردم را به سمت ایمان و #زندگی_ایمانی سوق داد چه در عرصه فردی و چه در عرصه اجتماعی. باید جامعه را به سمت #توحید کشاند. باید خدا را در وسط زندگی مردم برد. باید به جای برجام و طاغوت #خداوند سبحان را سر سفره مردم گذاشت؛ اگر خدا سر سفره آورده شود، سفره، هر آن، بزرگ و بزرگتر میشود. باید ایمان به خدایی که درگیر اسبابش و در بند آن ها نیست را در جامعه بالا برد تا جامعه را از #خطر_ناامیدی که در اصل، ناامیدی از خداوند است که اعظم گناهان و هولناک ترین سم برای جامعه مؤمنین و انقلاب اسلامی میباشد، حفظ کرد.
🔖 عمق راهبردی صلح امام حسن 1
✍️ در کتاب صلح امام حسن شیخ راضی آل یس که حضرت آقا به زیبایی هر چه تمام تر ترجمه کرده اند، این عبارت یکی از واژگان کلیدی کتاب است که امام حسن علیه السلام باید بین دو راهی «#حکومت_یا_عقیده» یکی را انتخاب میکردند. تعبیر جالبی است که نشان از واقعیتی تلخ دارد که شیرینی کار امام مجتبی را بیشتر نمایان میسازد.
✍️ سوالاتی در تاریخ مطرح است: چرا از یاران خاص الخاص امیرالمومنین، خلف صالح ایشان را #مذل_المؤمنین خطاب کردند؟ چرا از فرماندهان پا به رکاب و مستقیم حضرت، #تمرد از فرمان ایشان داشته و سپاه را بعد از صلح مخیر به پذیرفتن صلح و یا جنگیدن و خروج از بیعت حسن بن علی کردند؟ چرا آخر باری که حضرت خطبه خوانده و مردم را به جنگ با شجرة خبیثه فراخواندند کسی طبق نقل ها جواب نداد؟ کجا بودند یاران صفین و جمل و نهروان؟ همه مرده بودند؟ پس این گرد مرگ چیست که بر سر زندگان ریخته شده است؟
✍️ جوابش کوتاه است و آن ندانستن معنای #ولایت و نفهمیدن #حقیقت_غدیر است. تا حال، برایتان سوال نشده که چرا امیرالمونین هنگام اصرار مردم برای پذیرش خلافت، دلیل پذیرش خود را عهدی که خداوند بر #عالمان گذاشته بود بیان فرمودند؟ مگر یا علی! تو امام بر حق نیستی؟ و حال آنکه «عهد امام» با «عهد عالم» فرق دارد. پس چرا از حق امام دم نزدی و شخصیت حقوقی که این منصب را قبول کرده را عالم دانستی نه امام؟ جواب همان است که گفتیم. مردم در آن زمان هم، بیعتشان با علی مرتضی بیعت با سابق در دین، شوهر دخت یگانه رسول، مرد روز های جنگ و صاحب ذوالفقار بود نه امام بر حق و خلیفه خداوند بر روی زمین!
✍️ آنچه بسیاری از مردم آن روزگار و حتی خواص یاران و اصحاب امیرالمومنین با او به این نگاه بیعت کردند و حتی شمشیر زده و حتی به شهادت رسیدند، #امام_سیاسی بود. آن کسانی که بعد از امیرالمونین با امام حسن بیعت کردند نیز بیعتشان بیعت با یک امام سیاسی بود لذا کار به صلح کشید. لذا وقتی اینچنین شد، قدم ها لغزید و دل ها پراکنده گشت. چرا که امام حسن را حاکمی میدانستند مدیر و مدبر و انسانی والا و شخصیتی بزرگ و نوه رسول خدا، نه #حجت_معصوم_خداوند روی زمین.