eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.1هزار دنبال‌کننده
802 عکس
325 ویدیو
1.3هزار فایل
✅️انواع روش های تربیت دینی 1️⃣روشهای تربیت کودک از ۴ تا ۱۴ سال🧑‍🏫 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان ؟؟ 3️⃣ شناسایی روش های ارتباط کودکان با خداوند🧎 ارتباط با ادمین جهت تبليغات و تبادلات : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوازدهم :👇 سعادتها و شقاوتها خوشبختی ها و بدبختیهایی که در شکم مادر نصیب فرزندان می شود دو قسم است: بعضی از آنها بصورت سرنوشت قطعی و قضای اجتناب ناپذیر است و تا پایان عمر با فرزندان خواهد بود، مثل دیوانگی و کوری مادرزاد. در این قبیل موارد شرایط رحم علت تامه آنهاست. ولی بعضی از بدبختی ها با خوشبختی های جسمی و روانی است که در رحم مادر به طور زمینه مساعد و قابلیت برای فرزند ایجاد میشود و در واقع شرایط رحم علت معده آنها است. در این قبیل موارد سعادت و شقاوت رحم مادر سرنوشت قطعی نیست بلکه ملاک بقا يا محو آن صفات پسندیده یا ناپسند عوامل تربیتی و شرایط محیط مساعد یا نامساعد است. پدران پاکدل و با ایمان و مادران عفیف و با فضیلت از نظر شرایط وراثت فرزندان خوب و پاکدل می آورند اطفال آنان در رحم مادر سعادتمند و خوشبخت ساخته می شوند، علل و عوامل انحرافی موروثی در وجود آنان نیست ولی نمی توان گفت این سعادت حتماً تا پایان زندگی خواهد ماند زیرا ممکن است مربی بد و محیط ناپاک مسیر تکامل را عوض کند، سجایای موروثی و صفات پاک معنوی را به دست فراموشی بسپارد و خلاصه همان فرزندی که در رحم مادر با سعادت و خوشبختی ساخته شده بود در صف اشقیا و ناپاکان درآید و منشأ صدها بدبختی فردی و اجتماعی شود. همچنین برعکس بچه ای که از پدر و مادر بی ایمان و ناپاکدل به وجود آمده و زمینه های بدبختی و شقاوت در مزاج او ایجاد شده است با تربیت صحیح و محیط پاک و سالم به راه سعادت برود و پلیدی موروثی اش فراموش شود و در صف پاکان و نیکان قرار گیرد. لذا رسول اکرم (ص) می فرمود: السَّعِيدُ قَدْ يَشْقَی وَالشَّقُّی قَدْ يَسْعَدُ. گاهی سعید شقی و بدبخت میشود و گاهی شقی به راه سعادت و خوشبختی می رود. علی (ع) می فرمود: وَالسَّعِيدُ مَن وُعِظَ بِغَيْرِهِ وَالشَّقُّی مَنِ انخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۸۴-۸۶✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه سیزدهم :👇 به نظر دانشمندان امروز غذاها در زیبایی صورت و توازن اندام و رنگ مو و چشم و خلاصه در تمام ساختمان کودک تأثیر و روایات اسلامی نیز در گذشته به این نکته توجه کامل داشته و درباره استفاده از غذاها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات تعالیم لازم را به پیروان خود داده و بخصوص در بعضی از روایات از زنان باردار اسم برده و استفاده از آن خوراکی ها را به آنان دارد. اخبار توصیه نموده است. عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلى غُلامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَ‌أَبُو هَذا أَكَلَ سَفَرْ جَلًا لَيْلَةَ الْجِماعِ . امام صادق (ع) بچه زیبایی را دید. فرمود شایسته است پدر این کودک در شب هم بستری میوه به خورده باشد. در روایت دیگری درباره به فرموده: وأطعموه حالاكُمْ فَإِنَّهُ يُحْسِنُ أَوْلادَكُمْ. این میوه را به زنان باردار خود بخورانید اطفال شما را زیبا میکند. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِي شَهْرِهَا الَّذِي تَلِدُ فِيهِ الْقَمَرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا يَكُونُ حَلِيماً تَقِياً . به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل میکند خرما بدهید، فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۹۶- ۹۷✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه چهاردهم :👇 دو اصل اساسی در تربیت انسان برای نیل به سعادت و تأمین کمال لایق انسان از نظر تربیت باید به دو اصل توجه شود: ۱. یکی احیای استعدادهای مفید؛ ۲. دیگر ازبین بردن تمایلات مضر و زمینه های نادرست؛ به عبارت واضحتر مربی لایق کسی است که بتوانند از یک طرف کلیه قابلیت های درونی و استعدادهای نهایی کودک را با مراقبتهای علمی و عملی تدریجا پرورش دهد و از قوه به فعلیت بیاورد و از طرف دیگر زمینه های نامطلوبی را که از پدر و مادر یاآبای گذشته به ارث برده است، سرکوب نموده به دست فراموشی بسپارد. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه پانزدهم:👇 تفاوت انسان با سایر موجودات بشر با اینکه یکی از موجودات زنده این عالم است و از همان عناصری که سازنده سایر موجودات است ساخته شده است. ولی اختصاصات و ممیزاتی در بشر وجود دارد که او را از تمام موجودات زنده جهان جدا میکند. حساب انسان با گل و گیاه، با اشجار و نباتات با حشرات و حیوانات، از جهات متعددی فرق دارد. از آن جمله اینکه حیوانات برای وصول به کمال لایق نوعی خود احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند غرایزی که خداوند به هر یک عطا فرموده است به طور منظم و خودکار در تمام مراحل زندگی آنها را رهبری میکند و هر کدام مسیر تکامل خود را به درستی می پیمایند ولی بشر به آموزش و پرورش و فرا گرفتن بسیاری از مطالب احتیاج دارد و اگر با روشهای علمی و عملی تربیت نشود، به کمال لایق انسانیت نمیرسد و هرگز استعدادهای درونی اش از قوه به فعلیت نمی آید. موسی و هارون به امر الهی نزد فرعون آمدند تا او را به خدای یگانه دعوت کنند. قَالَ فَمَنْ رَبُّكُما يَا مُوسى. فرعون پرسید: خدای شما دو نفر کیست؟ قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى. موسی گفت: خدای ما آن کسی است که به هر موجودی آنچه شایسته بوده است عطا فرموده، بعلاوه او را هدایت و راهنمایی کرده است. سوره طه، آیات ۵۰-۴۹ ساختمان طبیعی حیوانات و نوع غذاهایی که احتیاج دارند متفاوت است. خداوند حکیم برای ادامه حیات به هر حیوانی ابزارهای لازم را با تناسب شرایط زندگی عنایت فرموده است. به شیر گوشتخوار چنگالی درنده و به گوسفند علفخوار دندانی برنده عطا کرده است. یکی را قدرت دویدن داده به دیگری نیروی پریدن و پشه ناتوان را با خرطوم مکیدن مجهز نموده است. منقار پرنده دانه خوار با پرنده لاشه خوار فرق دارد. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸-۱۵۹✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan