eitaa logo
تربیت مدرسه‌ای
50 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
4 فایل
هدف ما بررسی مسائل مرتبط با تربیت در مدرسه در ابعاد مختلف و زمینه سازی و تسهیل فرایند کشف و حل آنها با ابزار فقهی است. @tarbiatmadresei_ir ارتباط با مدیر کانال: @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
🔹 . جلسه چهارم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل. 🔸 آیات سؤال ((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7. ▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان می‌کند. اگر نمی‌دانید باید جستجو و سوال کنید! ▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده! ▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند! ▫️مناسبات حکم و موضوع نشان می‌دهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است. ▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟ پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟ ▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است. ▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است. حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ... ▫️نکات دیگر: استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟ آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
1️⃣فقه تربیتی جلد 19: تربیت اعتقادی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1402 2️⃣تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرج الله میرعرب، بوستان کتاب، 1392. 3️⃣روش‌های تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در اسلام (هفت سال دوم)، مهشید ایزدی و دیگران، انتشارات صبح وصال، 1399. 4️⃣أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‏21، قم، چاپ: اول، 1409 ق. 5️⃣مباحثی از بحث ارتداد در: موسوعة الفقه الإسلامي طبقا لمذهب أهل البيت عليهم السلام، جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، ج‌8؛ جواهر الكلام، محمد حسن نجفی، ج 6: مستمسك العروة، سید محسن طباطبایی، ج1: نتائج الأفكار، سید محمدرضا موسوی گلپایگانی؛ الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة‌، يوسف بن احمد بحرانى. 6️⃣تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، محمد احسانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1394. 7️⃣آیین خردپروری: پژوهشی در نظام تربیت عقلانی، بر مبنای سخنان امام علی (ع)، سعید بهشتی، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1381 8️⃣آموزه‌های تربیت عقلانی بر اساس معرفت‌شناسی قرآنی، شیرین رشیدی، موسسه بوستان کتاب، 1398. 9️⃣تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرج‌الله میرعرب، موسسه بوستان کتاب، 1395. 🔹 @tarbiatmadresei_ir
: 1️⃣ فقه تربیتی جلد 21 :تربیت اخلاقی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1401. 2️⃣ درآمدی بر فقه اخلاق، : امیر غنوی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1393 3️⃣ فقه اخلاق، سید محمد باقر صدر، محبین، 1392 4️⃣ نظریه‌های کلاسیک شناختی ـ تحولی در رشد اخلاقی، حسین دیبا، حسن بوسلیکی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، 1398 5️⃣ موسوعة أحکام الأطفال و أدلتها، انصاری، قدرت الله و دیگران، مرکز فقه الأئمة الأطهار علیهم السلام، 1395. 6️⃣ أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‏21، قم، چاپ: اول، 1409 ق. 7️⃣ مقداد یالجن، ترجمه و نگارش: بهروز رفیعی، تربیت اخلاقی در اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۷. 8️⃣ آشنایی با فقه اخلاق: درآمدی بر دانش اخلاق اجتهادی و استنباطی، محمد عالم زاده نوری، خلق، 1400. 9️⃣ محمد هدایتی، مناسبات اخلاق و فقه در گفت و گوی اندیشوران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1392. 0️⃣1️⃣ محمدمهدی فیروزمهر، تربیت اخلاقی با نگاهی قرآنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1393. 1️⃣1️⃣ محمد عالم‌زاده‌نوری، راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1396. 2️⃣1️⃣ محمدمهدی فیروزمهر، موانع رشد اخلاقی با نگاهی قرآنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1400. 🔹 @tarbiatmadresei_ir
1️⃣ فقه تربیتی جلد 19: تربیت اعتقادی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1402 2️⃣ تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرج الله میرعرب، بوستان کتاب، 1392. 3️⃣ روش‌های تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در اسلام (هفت سال دوم)، مهشید ایزدی و دیگران، انتشارات صبح وصال، 1399. 4️⃣ أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‏21، قم، چاپ: اول، 1409 ق. 5️⃣ مباحثی از بحث ارتداد در: جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، موسوعة الفقه الإسلامي طبقا لمذهب أهل البيت عليهم السلام، ج‌8؛ محمد حسن نجفی، ، جواهر الكلام، ج 6: سید محسن طباطبایی، مستمسك العروة، ج1: سید محمدرضا موسوی گلپایگانی، نتائج الأفكار: يوسف بن احمد بحرانى، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة‌. 6️⃣ محمد احسانی، تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1394. 7️⃣ ایمان روشن‌بین، کاربردهای تربیت عقلانی: براساس کتاب «درآمدی بر تربیت عقلانی» نوشته سیدمحمد بنی‌هاشمی، منیر، 1399. 8️⃣ شیرین رشیدی، آموزه‌های تربیت عقلانی بر اساس معرفت‌شناسی قرآنی، موسسه بوستان کتاب، 1398. 🔹 @tarbiatmadresei_ir
درس فقه مضاف ۱-۱.m4a
35.41M
💢 ▫️جلسه یکم استاد 🔸کلیات فقه تربیتی 🔸مروری بر نظام تربیت اسلامی 🔹@tarbiatmadresei_ir
درس فقه مضاف ۱-۲.m4a
33.23M
💢 ▫️جلسه دوم استاد 🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی: اصلاح شناخت؛ اصلاح گرایش؛ اصلاح رفتار. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه تربیتی۰۲_1.mp3
20.21M
💢 ▫️جلسه چهارم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه 🔸آیا این آیه وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت عقلانی ۴.mp3
20.6M
💢 ▫️جلسه پنجم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع 🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه» (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2، ص622). 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۷.mp3
19.61M
💢 ▫️جلسه ششم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع ▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله» قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474) 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢 ▫️جلسه هفتم استاد 🔹پاسخ به پرسش‌های مهم در فقه تربیتی: 🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟ 🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته می‌شود؟ 🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟ 🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟ 🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟ 🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢 ▫️جلسه هشتم استاد 🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان ▫️ دلیل چهارم: مقدمیت ما می‌دانیم که ▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛ ▫️دوما: عقل می‌گوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است. ▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست. 🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است. 🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
🔹 . جلسه پنجم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آیات کتمان علم این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم می‌گوید آنها که میدانند باید بیان کنند. ▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42 ▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146. ▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15. 🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است. 🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود. 🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است. 🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
🔹 . جلسه ششم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه تبيين آل عمران آیه 187. عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطع‌نظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ» ▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است. سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید. ▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد. 🔸آیه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104 وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب. 🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد. این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
🔹 . جلسه هفتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7) استاد 🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل 🔸آيه دعوت به خیر ((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104 نکات: روشهای تربیتی دو دسته‌اند: روشهای مصرح که جایگاه ویژه‌ای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانه‌ای هم داشتند. دسته دوم روش‌های عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی می‌گویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند. در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان می‌کند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان می‌کند. در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند! 🔸آيه وظایف پیامبران مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي‏ أدْعُوا إلى اللّه على‏ بصيرةٍ أنا و من اتّبعني‏.)) یوسف، آیه 108. 🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع) هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان می‌دهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند. این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند. یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد. ▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
🔹 . جلسه هشتم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8) استاد 🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان ▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت می‌کنند که شامل علما می‌شود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد. آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.)) ▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه می‌داند. آیه 104، سوره آل‏‌عمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏. آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى‏ أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.)) ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟ 🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان می‌کند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان می‌گوید! 🔸این ادله و دیگر ادله‌ای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت می‌کند! 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
🔹 . جلسه نهم ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9) استاد 🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان ▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند. ▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانسته‌اند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط. 🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی می‌داند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است. 🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین می‌رود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه می‌شود؛ مانند فیزیک و شیمی و ... 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
🔹 . جلسه دهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10) 🔸قاعده حفظ نظامات جامعه از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش: بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود. 2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست. 3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت. 🔸قاعده نفی سبیل «وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱ .این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است. قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقه‌های گمراه اسلامی. ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد.. 🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۱.mp3
21.24M
🔹 . جلسه یازدهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(11) 🔸ادامه قاعده نفس سبیل در این قاعده سخن از سود کفار نیست؛ بلکه تسلط کفار است ▫️قاعده نفی سبیل دو مرتبه دارد: ▫️حداقل: کفار تسلط پیدا نکنند که واجب است. ▫️حداکثر: عزت مسلمین و بالاتر بودن مسلمانان بر کفار که مستحب است. تسلط ابعاد مختلفی دارد: تسلط سخت، تسلط بر زمین است. تسلط نرم، تسلط بر آموزش و فرهنگ است. اگر مرکز اینترنت و بسیاری از خدمات اینچنین به جهان از آمریکاست، هدف نهایی همان تسلط بر دنیاست. از جمله اینکه بسیاری از اطلاعات را به دست آورد. ▫️بر اساس این قاعده حداقل نظام آموزش و پرورش باید به گونه‌ایی برنامه‌ریزی کند که تسلط علمی و عملی آینده کفار را نفی کند. باید آینده‌پژوهی شود. آینده پژوهی گمشده برنامه‌ریزی تربیت کشود است! ▫️باید آینده پژوهی نیازها و وابستگی‌های به کفار به دست آید تا برای آینده برنامه ریزی شود. از اهداف برجام این بود که آینده رشته فیزیک در کشور را نابود کنند. وابستگی کامل به علم فیزیک در آینده علمی کشور را برنامه‌ریزی کرده بودند! 🔸حوزه‌های علمیه باید بر اساس آینده پژوهی نیازهای کشور و جهان اسلام، دارد برنامه‌ریزی کند؛ زیرا آموزش زمان‌بر است و از اکنون باید برای آینده برنامه آموزشی داشت تا در آینده محقق شود. 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۲.mp3
22.62M
🔹 . جلسه دوازهم استاد ✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(12) 🔸نتیجه‌گیری و جمع بندی 🔸مروری بر قواعد بیان شده و نتیجه‌گیری 🔸استدلال نخست ▫️بر اساس آنچه بیان شد و برپایه قواعد مختلف به دست می‌آید که نظام آموزش و پرورش چنان اهمیتی دارد که می‌توان گفت خداوند راضی به ترک آن نیست. (از جهت ارشادجاهل، نفی سبیل، حفظ نظامات اجتماعی و ...) ▫️درنتیجه از امور حسبیه است. امور حسبیه در شیعه اموری است که شارع راضی به ترک آن نیست و باید مسلمین آن را انجام دهند. ▫️بنابراین، حکومت از آنجا که نسبت به امور حسبیه وظیفه دارد، نسبت به نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد. 🔸استدلال دوم براساس دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، قطعا از وظایف نظام حکومتی بر اساس نظام ولی فقیه، وظیفه آن مدیریت نظام آموزش و پرورش است. 🔹نکته حاشیه‌ای: 🔸 حسبه در فقه اهل سنت همان نظام تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر است که باید حکومت انجام دهد. لذا در حکومت داعش و برخی از حکومتهای اسلامی سخن از تشکیلات حسبه است. اما از جهتی معنایی عامتر دارد و لزوما کاری تشکیلاتی نیست. بلکه انجام کارهای مهم مورد نظر شارع است. 🔹مروری بر نظام آموزش جهان اسلام 🔸در عربستان: الف) قبل اسلام عربستان ب) دوران اسلامی: اول. دوره ابتدایی اسلامی(حلقه‌های درسی)؛ دوم. دوره میانی (کتّاب) ج) آموزش و پرورش رسمی (شکل امروزی) در سال 1925 به نام "اداره ی آموزش و پرورش" 🔸در ایران: الف) قبل از اسلام (دوران باستانی) ؛ ب) دروان اسلامی (مکتب خانه‌ها ) ، ج) نظام اخلاقی و آموزشی مدرن (غربی) 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۳.mp3
23.12M
🔹 . جلسه سیزدهم استاد ✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(1) 🔸نظام آموزشی در ادله سه دوره هفت ساله است: 🔸ادله دلیل محوری موثقه یعقوب بن سالم و دیگر روایات ضعیف هستند اما تبیین کننده این دلیل هستند: بِي عَبْدِ اللَّهِ ع«الْغُلَامُ يَلْعَبُ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْكِتَابَ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ سَبْعَ سِنِينَ». 🔸هفت سال اول: دوره آموزش رسمی نیست (أَمْهِلْ؛ دَعِ ابْنَكَ؛ سَيِّدٌ) اما دوره تربیت هست (يُرَبَّى) به ویزه با بازی (يَلْعَبُ). 🔸هفت سال دوم: دوره آموزش سبک و متنوع: آموزش قرآن (يَتَعَلَّمُ الْكِتَابَ) همراهی با مربی (ضُمَّهُ إِلَيْكَ؛ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ) دوران آموزش آداب (يُؤَدَّبُ)؛ پذیرش و حرف شنوی دارد(عبد). 🔸هفت سال سوم: دوره آموزش رسمی‌تر و عقلی و قانونی (يَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ)؛ با به‌کارگیری ادب شوند (يُسْتَخْدَمُ)؛ برخورد وزارتی و مشورتی و مشارکتی با او داشته باشید (وَزِيرٌ). 1️⃣دوره بازی 2️⃣دوره آموزش در قالب همراهی و آموزش با رفتار 3️⃣دوره آموزش در قالب به‌کارگیری 🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۱۴.mp3
23.18M
🔹 . جلسه چهاردهم استاد ✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(2) 🔸دوره‌های آموزشی: 1. تمهیدی، آماده‌سازی مقدمات تربیت. از ازدواج تا تولد فرزند. 2.هفت سال نخست 3. هفت تا چهارده سال 4. چهارده تا بیست و یکم 🔹دوره تمهیدی: 🔸یکم. انتخاب همسر شایسته دوم. رعایت آداب فرزندآوری سوم. رعایت آداب دوران بارداری چهارم. رعایت آداب هنگام تولد و نوزادی کودک پنجم. رعایت آداب شیردادن 🔸درباره انتخاب همسر شایسته برای تربیت فرزند: معیاراهای ذوج: حسن خلق مرد و ایمان او. معیارهای ذوجه: در روایات معیارهای بیشتری برای ذوجه بیان شده است: صالح بودن؛ اصالت خانوادگی؛ فرزندآوری؛ عقل (از ازدواج به زن احمق نهی شده است اما ازدواج با مرد احمق جایز شمرده شده است؛ زیرا تاثیر زن بیشتر است. حداقل حد ایمان، ناصبی نبودن است. از آنجاکه زن تاثیرپذیر است، ازدواج دختر با غیر مسلمان جایز نیست؛ اما ازدواج با زن غیر مسلمانی جاز است؛ مخصوصا اگر تردید در دینش دارد. در تمامی روایات حکمت این معیارها، تربیت فرزند صالح بیان شده است. 🔹
فقه نظام آموزش و پرورش۱۵.mp3
21.29M
🔹 . جلسه پانزدهم استاد ✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(3) مقدمه: برای به دست آوردن نظام آموزشی نباید مسائل را جزئی دید! آنهایی که جزئی و بدون دیدن ابعاد یک مسئله حکم می‌دهند احکام اشتباه می‌دهند! باید جاهایی مانند شوران نگهبان ابعاد مختلف یک مسئله را ببیند و حکم دهد. به دولت در ورود زنان به مجامع ورزشی مردان به بهانه‌های مختلف. 🔸دوره‌های آموزشی: نخستین دوره آموزشی، دوره تمهید و آماده‌سازی شرایط آموزشی فرزند پیش از تولد: 1. انتخاب صحیح همسر (خواستگاری انتخاب نطفه است!). 2. رعایت آداب فرزندآوری. شارکهم فی الاولاد یعنی چه؟ شیطان چه تاثیری در اولاد دارد؟ اما در مباحث تربیتی به شیطان توجه نمی‌شود! 3. رعایت آداب دوران بارداری تاثیرگذاری روحی و شخصیتی: «وَ الشَّقِيَّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ» چند بعد دارد؟ کلامی و تربیتی اما استعمال لفظ در اکثر از معنای میگوید این روایت هم درباره مباحث کلامی (اختیار و اجبار) و تربیتی (تاثیر مادر) است. دانشمند اسلامی (شیمیدان، فیزیک‌دان و ... اسلامی) باید ابعاد علمی روایات را بررسی کنند. روایات مراقبت‌های اخلاقی دوران بارداری. 🔹
فقه نظام آموزش و پرورش۱۶.mp3
18.75M
🔹 . جلسه شانزدهم استاد ✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۴) نگاهی بر دوره زمینه‌سازی آموزشی اصلاح معلم و استاد: پرورش معلم، انتخاب صحیح معلم و نظارت بر معلم. 🔸ادله: ۱‌. ادله استفاده از عالم صالح ۲. ادله اصلاح همنشین. 🔹
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۷.mp3
17.74M
🔹 . جلسه هفدهم استاد ✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(5) 🔸دوره هفت سال نخست (تولد تا هفت سالگی) اقتضائات آموزش در هفت سال اول 1. تصابی و بازی با توجه به عرامه الصبی (پرانرژی بودن) کودک 2. توجه به نیاز عاطفی کودک 🔹