May 11
May 11
1_6042637940.mp3
30.26M
#آینده_پژوهی
#چشم_انداز
🔰نیاز های تعلیم و تربیت
در ده سال آینده
🎙استاد #واسطی
🔸سخنرانی در بیستمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرا کشور ، #مشهد
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
🔹 @tarbiatmadresei_ir
موضوعات پایان نامه . تربیت در مدرسه.docx
24.6K
💢موضوعات پایاننامهای!
🔸پیوسته از نیازهای دانشپژوهان مقطع سطح 3 و کارشناسی ارشد، کشف موضوع پایاننامه مورد علاقه است.
🔸این موضوعات با توجه به اهمیت بستر تربیتی مدرسه و تاکید مقام معظم رهبری بر کمک به تقویت این نهاد مهم، برای طلاب سطح 3 اخلاق و تربیت نگاشته شده است.
🔸موضوعات رنگشده از سوی طلاب پیشتر برای نگارش پایان نامه انتخاب شده است.
🔹امید که کمکی به طلاب این رشته باشد.
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش01.mp3
5.72M
#فقه_تربیتی
🔹 #فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یکم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (۱)
استاد #عجمی
🔸مشکل و مسئله چیست؟
🔸أدلّه معتبره در استنباط کدام اند ؟
🔸جایگاه و کاربرد قواعد فقهیه در
مسائل جدید فقهی
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش02.mp3
33.64M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (2)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل و ادله آن
▫️آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه دریچهای جدید را برای مسلمانان باز کرد.
🔸این آیه از ادله نظام ساز است
🔸این آیه جایگاه علم آموزی در جامعه اسلامی را به اندازه جهاد نظامی معرفی کرده است!
🔸ارشاد جاهل فقط به انذاز کردن نیست و در این آیه معنای انذار عام است؛ اما نشان میدهد در ارشاد و تبلیغ، انذار اهمیت بسیاری دارد!
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش03.mp3
24.11M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه سوم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (3)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
برداشت از ارشاد جاهل:
▫️1.استفاده از خود قاعده که دلالت دارد بر: آموزش احکام واجب به دیگران واجب کفایی است. آموزش موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه نیز بر اساس واجب است.
نظام آموزش و پروش یک شخصیت حقوقی دارد که میتواند مخاطب اوامر قرار بگیرد.
اما حاکمیت نسبت به قدرت و امکاناتی که دارد وظیفه بیشتری دارد و حتی ممکن است کسی بگوید بر او وظیفه عینی است نه کفایی!
▫️2.استفاده از ادله بیان شده در قاعده ارشاد جاهل:
🔹آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.)) سوره توبه، آیه 122.
🔸این آیه خاص است و در وظیفه حاکمیت در مورد علم دینی است و همه علوم را شامل نمیشود.
در آیه انذار بیان شده است که نشان از تاثیر بیشتر انذار دارد چون دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت است ما حکم کلی ندارد که انذار اصل باشد! در اینجا انذار معنایی عالم دارد.
🔸بر اساس این آیه در مدارس و نسبت به دانش آموزان باید چه کار کنیم؟ کدام مقدم است؟ انذار یا تبشیر؟ ...
قالب مقدم است یا محتوا؟
برای مخاطب کم برخوردار مالی چه بگوییم؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش04.mp3
24.43M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه چهارم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (4)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل.
🔸 آیات سؤال
((وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ.)) نحل، 43؛ انبیاء،7.
▫️سیاق آیات در مورد قوم بنی اسرائیل است اما سیاق معنای آیه را قید نمیزند. «اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ...» یک حکم کلی را بیان میکند. اگر نمیدانید باید جستجو و سوال کنید!
▫️این یک اصل مهم است که اگر قبول نداشته باشیم قرآن برای همه بشیرت نیست! فقط برای دوران پیامبر خوب بوده!
▫️پرسیدن مراتبی دارد هر کسی نسبت به چیزی که نمیداند باید پیگیری کند!
▫️مناسبات حکم و موضوع نشان میدهد پرسشهای واجب، واجب است پرسیده شود. این امر مراتب دارد و شامل مراتب واجب و مستحب است.
▫️چرا علم در این موارد به معنای علم دینی است؟
پرسش اصلی این است: علم در آیات و روایات به چه معناست؟
▫️در آیات و روایات علم منصرف به علم دین است: به علت کثرت استعمال و از طرفی روایاتی که تصریح دارد که علم، علم دین است.
▫️بله در برخی ادله علم به معنای عام به کار رفته است.
حال آیا اگر آیه میگوید پرسیدن واجب است؟ پاسخ دادن به عالم واجب است؟ ...
▫️نکات دیگر:
استعمال لفظ در اکثر از یک معنا در قرآن صحیح است؟
آیا روایات به علوم غیر دینی مانند ریاضی توجه ندارد؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
#معرفی_منابع
#منابع_تربیت_اعتقادی
1️⃣فقه تربیتی جلد 19: تربیت اعتقادی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1402
2️⃣تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرج الله میرعرب، بوستان کتاب، 1392.
3️⃣روشهای تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در اسلام (هفت سال دوم)، مهشید ایزدی و دیگران، انتشارات صبح وصال، 1399.
4️⃣أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج21، قم، چاپ: اول، 1409 ق.
5️⃣مباحثی از بحث ارتداد در: موسوعة الفقه الإسلامي طبقا لمذهب أهل البيت عليهم السلام، جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، ج8؛ جواهر الكلام، محمد حسن نجفی، ج 6: مستمسك العروة، سید محسن طباطبایی، ج1: نتائج الأفكار، سید محمدرضا موسوی گلپایگانی؛ الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، يوسف بن احمد بحرانى.
6️⃣تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، محمد احسانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1394.
7️⃣آیین خردپروری: پژوهشی در نظام تربیت عقلانی، بر مبنای سخنان امام علی (ع)، سعید بهشتی، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1381
8️⃣آموزههای تربیت عقلانی بر اساس معرفتشناسی قرآنی، شیرین رشیدی، موسسه بوستان کتاب، 1398.
9️⃣تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرجالله میرعرب، موسسه بوستان کتاب، 1395.
🔹 @tarbiatmadresei_ir
#معرفی_منابع
#منابع_تربیت_اخلاقی:
1️⃣ فقه تربیتی جلد 21 :تربیت اخلاقی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1401.
2️⃣ درآمدی بر فقه اخلاق، : امیر غنوی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1393
3️⃣ فقه اخلاق، سید محمد باقر صدر، محبین، 1392
4️⃣ نظریههای کلاسیک شناختی ـ تحولی در رشد اخلاقی، حسین دیبا، حسن بوسلیکی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، 1398
5️⃣ موسوعة أحکام الأطفال و أدلتها، انصاری، قدرت الله و دیگران، مرکز فقه الأئمة الأطهار علیهم السلام، 1395.
6️⃣ أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج21، قم، چاپ: اول، 1409 ق.
7️⃣ مقداد یالجن، ترجمه و نگارش: بهروز رفیعی، تربیت اخلاقی در اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۷.
8️⃣ آشنایی با فقه اخلاق: درآمدی بر دانش اخلاق اجتهادی و استنباطی، محمد عالم زاده نوری، خلق، 1400.
9️⃣ محمد هدایتی، مناسبات اخلاق و فقه در گفت و گوی اندیشوران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1392.
0️⃣1️⃣ محمدمهدی فیروزمهر، تربیت اخلاقی با نگاهی قرآنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1393.
1️⃣1️⃣ محمد عالمزادهنوری، راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1396.
2️⃣1️⃣ محمدمهدی فیروزمهر، موانع رشد اخلاقی با نگاهی قرآنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1400.
🔹 @tarbiatmadresei_ir
#معرفی_منابع
#منابع_تربیت_عقلانی
1️⃣ فقه تربیتی جلد 19: تربیت اعتقادی، علیرضا اعرافی، مؤسسه اشراق و عرفان، 1402
2️⃣ تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی، فرج الله میرعرب، بوستان کتاب، 1392.
3️⃣ روشهای تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در اسلام (هفت سال دوم)، مهشید ایزدی و دیگران، انتشارات صبح وصال، 1399.
4️⃣ أبْوَابُ أَحْكَامِ الْأَوْلَاد در: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج21، قم، چاپ: اول، 1409 ق.
5️⃣ مباحثی از بحث ارتداد در: جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، موسوعة الفقه الإسلامي طبقا لمذهب أهل البيت عليهم السلام، ج8؛ محمد حسن نجفی، ، جواهر الكلام، ج 6: سید محسن طباطبایی، مستمسك العروة، ج1: سید محمدرضا موسوی گلپایگانی، نتائج الأفكار: يوسف بن احمد بحرانى، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة.
6️⃣ محمد احسانی، تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1394.
7️⃣ ایمان روشنبین، کاربردهای تربیت عقلانی: براساس کتاب «درآمدی بر تربیت عقلانی» نوشته سیدمحمد بنیهاشمی، منیر، 1399.
8️⃣ شیرین رشیدی، آموزههای تربیت عقلانی بر اساس معرفتشناسی قرآنی، موسسه بوستان کتاب، 1398.
🔹 @tarbiatmadresei_ir
درس فقه مضاف ۱-۱.m4a
35.41M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه یکم
استاد #عجمی
🔸کلیات فقه تربیتی
🔸مروری بر نظام تربیت اسلامی
🔹@tarbiatmadresei_ir
درس فقه مضاف ۱-۲.m4a
33.23M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه دوم
استاد#عجمی
🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی:
اصلاح شناخت؛
اصلاح گرایش؛
اصلاح رفتار.
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه تربیتی۰۲_1.mp3
20.21M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه چهارم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه
🔸آیا این آیه وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت عقلانی ۴.mp3
20.6M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع
🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه»
(من لايحضره الفقيه، ج2، ص622).
🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۷.mp3
19.61M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه ششم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع
▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله»
قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474)
🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هفتم
استاد #عجمی
🔹پاسخ به پرسشهای مهم در فقه تربیتی:
🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟
🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته میشود؟
🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟
🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟
🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟
🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هشتم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ دلیل چهارم: مقدمیت
ما میدانیم که
▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛
▫️دوما: عقل میگوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است.
▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست.
🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است.
🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد.
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰5.mp3
24.48M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه پنجم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (5)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آیات کتمان علم
این آیات ملازمه شرعی آیات سوال است. در یک آیه سوال میگوید جاهل بپرسد؛ در چندین آیه کتمان علم میگوید آنها که میدانند باید بیان کنند.
▫️((وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.)) بقره آیه 42
▫️((الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقًا مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُون)) . همان، آیه 146.
▫️نیز در آیات: آل عمران، آیه 71. همان، آیه 187. انعام (6)، آیه 91. مائده (5)، آیه 15.
🔸الغای خصوصیت انسانی: سیاق عمده این آیات درباره علمای بنی اسرائیل است که کتمان حق میکردند؛ اما از آنها الغای خصوصیت میشود به همه علمایی که کتمان حق میکنند. زیرا مناط یکی است.
🔸الغای خصوصیت زمانی: مختص دوران صدور نیست و علمای امروز را نیز شامل میشود.
🔸علم در روایات منصرف است به علم دینی: به علت تصریح برخی روایات به اینکه علم دینی، علم مورد نظر اهل بیت است و دیگر علوم فضل است نه علم. دلیل دوم کثرت استعمال است. البته در برخی روایات به معنای عام به کار رفته است. مانند العلم سلطان. پس اگر قرینه باشد شامل علوم دیگر میشود اما اگر قرینه نباشد همان اخلاق، عقاید و احکام است.
🔸نتیجه: کتمان علومی که برای عدم گمراهی جامعه لازم است، حرام است. شخصیت حقوقی نظام آموزش و پروش یکی از علما هست و مخاطب آیه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام اموزش و پرورش۰۶.mp3
28.17M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه ششم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (6)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه تبيين
آل عمران آیه 187.
عبارت «لَتُبَيِّنُنَّهُ» مستقل است؛ با قطعنظر از «لاَتَكْتُمُونَهُ»
▫️حضرت آقا جهاد تبیین را فریضه واجب میدانند. قاعده ارشاد جاهل به ویژه این آیه پشتوانه بحث ایشان است.
سیاق آیه محدود کننده نیست و این آیه از میثاق و وظیفه همه علما میگوید.
▫️حتی آیات اختصاص النبی را میتوان برپایه الغای خصوصیت در برخی مراتب برای همه افراد برداشت کرد.
🔸آیه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) ال عمران،آیه 104
وَلْتَکُن: دلالت بر وجود دارد. مِّنکُمْ: دلالت بر وجوب کفایی دارد. خیر به معنای هر کار خوب است. که دامنه وسیعی دارد؛ برخی از مراتب آن واجب است و دیگر مراتب آن مستحب.
🔸اشتباه برخی این است که امر به معروف و نهی از منکر را بسیار وسیع میکنند در حد هدایت و با روشهای متوع حتی مثلا کتاب دادن به دیگران! در حالی که قرآن از روشهای مختلف سخن میگوید: دعوت، هدایت، تعلیم، تزکیه، امر به معروف و نهی از منکر. هر کدام از این روشها شرایطی دارند. همیشه امر به معروف و نهی از منکر جواب نمیدهد.
این دو آیه نیز وجوب و استحباب انتقال علم دینی را علم به موضوعات مهم جامعه را واجب کفایی میداند. برپایه مناسبات حکم و موضوع.
🔹@tarbiatmadresei_ir
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هفتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104
نکات: روشهای تربیتی دو دستهاند:
روشهای مصرح که جایگاه ویژهای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانهای هم داشتند.
دسته دوم روشهای عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی میگویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند.
در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان میکند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان میکند.
در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند!
🔸آيه وظایف پیامبران
مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي أدْعُوا إلى اللّه على بصيرةٍ أنا و من اتّبعني.)) یوسف، آیه 108.
🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع)
هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان میدهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند.
این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند.
یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد.
▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه.
🔹@tarbiatmadresei_ir