eitaa logo
☘تربیت اسلامی☘
8 دنبال‌کننده
51 عکس
14 ویدیو
2 فایل
فرهنگ اسلامی @farhang_eslamy سبک زندگی اسلامی @sabk_zendegi_eslami هنر اسلامی @honar_eslami تربیت اسلامی @tarbiuat_eslami اقتصاد اسلامی @egtesad_eslami دولت اسلامی @dolat_eslamy جامعه اسلامی @jamea_eslami تمدن اسلامی @tamaddon_eslamy خادم @naser_amin
مشاهده در ایتا
دانلود
سر منشا همه کمالات واراسته شدن نفس از تعقلات است و بدبختی هر انسان تعلق به مادیات است @tarbiuat_eslami
هدف در جامعه اسلامی سعادت حقیقی عقلانی است، به این معنا که آدمی در مقتضیات قوای خویش، راه میانه پیش گیرد، خواسته های تن را به آن اندازه که او را از راه بندگی و معرفت خدا باز ندارد، برآورد : بطوری که پرداختن به جسم مقدمه رسیدن به معرفت خدا باشد، چنین رویه ای انسان را به تمام معنا خوشبخت خواهد کرد. زیرا بدین ترتیب همه قوای آدمی به سعادت می‌رسند و بزرگترین راحتی و آسایش همین است، هرچند بر اثر آن که تربیت اسلامی در بین ما مختل شده، نمی‌توانیم این هدف را آنطور که باید و شاید درک کنیم. بنده خاص:ص۱۸ @tarbiuat_eslami
• انسان های مرفه اکثرا تربیت صحیح ندارند. • نه میتوانند شاگرد پرورش دهند نه میتوانند اهل فکر و تالیف باشند. در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین کاخ‌نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخ‌نشین موفق شده است به یک اختراع. کوخ‌نشینان بودند که موفق شده‌اند به این اختراعات. طبع قضیۀ کاخ‌نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آنهایی که اختراع کرده‌اند، آنهایی که زحمت کشیده‌اند و کتابهای ارزنده تحویل جامعه داده‌اند در هر رشته‌ای، این کوخ‌نشینان بوده‌اند. طبع کاخ‌نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت. اگر در سرتاسر دنیا هم بخواهید گردش کنید و پیدا کنید، اگر موفق بشوید، یکی دو تا و چندتاست. تمام مصنفین از این کوخ‌نشینان بودند تقریباً، و تمام مخترعین از همین کوخ‌نشینان بودند تقریباً. ما وقتی که در مذهب خودمان ملاحظه می‌کنیم که فقه ما آن طور غنی است و فلسفۀ ما آن طور غنی است، آن اشخاصی که این فقه را به این غنا رساندند و آن اشخاصی که این فلسفه را به این غنا رساندند کاخ‌نشینان نبودند، کوخ‌نشینان بودند. «شیخ طوسی»[۳]که مبدأ این امور و ارزنده‌ترین اشخاص در جامعۀ تشیع بوده است یک کاخ‌نشین نبوده است؛ اگر کاخ‌نشین بود نمی‌توانست این کُتبی که تحویل جامعه داده است و این شاگردهایی که تحویل جامعه داده است تحویل بدهد ۶۲/۰۱/۰۱ __ @tarbiuat_eslami
حديثي است نبوي: اطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْانْفُسِ‌ اگر حاجتي به ديگران داريد از آنها بخواهيد، ولي با عزت نفس بخواهيد؛ يعني براي حاجتي که داريد، خودتان را نزد ديگران پست و ذليل نکنيد، عزتتان را حفظ کنيد و در حالي که آن را حفظ مي‌کنيد اگر حاجت و نيازي داريد آن را طرح کنيد، نياز خودتان را با قيمت از دست رفتن عزتتان رفع نکنيد. تعلیم و تربیت در اسلام صفحه ۱۴۲ __ @tarbiuat_eslami
وظیفه معلم از دید اسلام هم‌چنين معلم بايد خود را مسئول زندگى شاگردان خود بداند و تا هنگامى كه آنان را به پايه يك انسان زنده و با افتخار نرسانيده، خسته نشود و آرام نگيرد. اگر گاهى‌ دانش‌آموزان از پذيرفتن آموزش و پرورش وى كوتاهى كنند، دلسرد نشود و اگر در تعليم و تربيت پيشرفت كنند، از آنان تقدير نمايد و هرگز روحيه دانش‌آموزان را با گفتار و رفتار خود، افسرده نكند. تعالیم اسلام @tarbiuat_eslami
مرد در خانواده تنها بر اساس مصالح، حق فرمان‌دادن دارد؛ اساسا حق تحکم حتی به پیامبر(ص) هم داده نشده است 🔹در اجتماع منزلی و بالاخص از نظر تربیت فرزندان، وجود یک مقام مُطاع (لازم الاطاعه) در منزل بسیار لازم و ضروری است... مقصود، مُطاعی است که بر طبق مصالح فرمان بدهد نه اینکه تحکم کند؛ مثل رئیس یک اداره که فقط در حدود مصالح یک اداره حق حکمرانی دارد نه اینکه حق زورگویی دارد و هر حرفی که دل خودش بخواهد بزند، ولو اینکه ربطی به مصالح آن اداره نداشته باشد یا احیاناً برخلاف مصالح آن اداره باشد. مسلّماً چنین حقی برای او نیست. اصلاً حق تحکم را به احدی نمی‌توان داد حتی به معصوم، چون خود این اصلاً زشت و قبیح است که حق تحکم کردن بدهند. پیغمبر(ص) که «النّبیُّ أولی بِالمؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم» است همان حق اولویتی که دارد باز معنایش حق حکومت بر طبق مصالح است، نه حق تحکم که چون پیغمبر است پس حق تحکم و زورگویی به او داده شده، منتها او نمی‌کند؛ بلکه اصلاً این حق داده نمی‌شود. حق تحکم اصلاً قابل اعطا نیست ولو اینکه آن فرد معصوم باشد. استاد مطهری، کتاب نظام خانوادگی اسلام، ص۳۳ @tarbiuat_eslami
💠 نسبیت اخلاق : مسئله دیگری که با نسبیت اخلاق بستگی دارد تربیت است ، زیرا اگر اخلاق نسبی باشد نمی توانیم اصول ثابت و یکنواخت برای تربیت پیشنهاد کنیم . 🍃 تعلیم و تربیت در اسلام ص۸۴ 🍃 ره 🆔 @tarbiuat_eslami
در اسلام، دستورهاى اخلاقى فراوانى است كه مردم را به درستى و صفا و عدالت و حسن خلق دعوت مى‌كند. مراعات عهد و پيمان و تشويق نيكوكاران و خدمت‌گزاران و مجازات بدكاران و دورى از معاشرت با نااهلان و بدان را بسيار سفارش مى‌نمايد. اين‌ها يك رشته از اخلاق پسنديده است كه اگر از جامعه‌اى رخت بربندد، آن جامعه راه بدبختى را پيش مى‌گيرد و در دره هولناك انحطاط و بدبختى دو جهانى، سقوط مى‌كند. (تعالیم اسلام علامه طباطبایی) @tarbiuat_eslami
فرد با ايمان در هر حال بايد عبادت خود را مناسب آن حال انجام دهد و اين خود يكى از اسرار موفقيت اسلام است، پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: براى من همه روى زمين معبد و پرستشگاه است. به همين مناسبت شارع اسلام نماز و روزه وحج را در مرحله اول «فردى» قرار داده، به اين معنا كه از هر فرد انجام آن‌ها را خواسته و مربوط به حضور جماعت ندانسته، ولى در مرحله دوم، فوايد اجتماعى آن عبادات را هم از نظر دور نداشته و جنبه «اجتماعى» به آن‌ها داده است. @tarbiuat_eslami
اگر انسان بخواهد لذتهاي معنوي و الهي را در اين دنيا درک کند، چاره‌‌‌‌‌اي ندارد جز اينکه از لذتهاي مادي و جسماني کسر کند. علي عليه السلام سحر که بلند مي‌‌‌‌‌شد حال عجيبي داشت؛ وقتي نگاهش به آسمان پرستاره خدا مي‌‌‌‌‌افتاد چنين مي‌‌‌‌‌خواند: انَّ في خَلْقِ السَّمواتِ وَ الْارْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيلِ وَ النَّهارِ لَاياتٍ لِاولِي الْالْبابِ. الَّذينَ يذْکرونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعوداً وَ عَلي‌‌‌‌‌ جُنوبِهِمْ وَ يتَفَکرونَ في خَلْقِ السَّمواتِ وَ الْارْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَک فَقِنا عَذابَ النّارِ «1» به خدا قسم لذاتي که يک مرد با ايمان در آن وقت شب- که بلند مي‌‌‌‌‌شود و چشمش به آسمان پر ستاره مي‌‌‌‌‌افتد و اين چند آيه قرآن را که صداي هستي است و از قلب وجود برخاسته است مي‌‌‌‌‌خواند و با هستي همصدا مي‌‌‌‌‌شود- احساس مي‌‌‌‌‌کند، برابر است با يک عمر لذت مادي در اين دنيا. (کتاب احیای تفکر اسلامی/استاد مطهری ) @tarbiuat_eslami
توصیه موکد اینجانب به همه به ویژه جوانان آن است که خود را با نماز مانوس و با آن بهره مند سازند، یعنی اینکه نماز را با توجه به معنی و با احساس حضور در محضر پروردگار متعال جلت عظمته به جای آورند و این کار را با تمرین بر خود هموار و آسان سازند، البته پدران و مادران نسبت به نماز فرزندان خود مخصوصا نوجوانان مسئولیت بیشتری دارند. (توصیه امام خامنه‌ای به جوانان در انس با نماز/مرکز تخصصی نماز) @tarbiuat_eslami
گرفتاری همه ما برای این است که ما تزکیه نشده ایم، تربیت نشده ایم، عالِم شدند، تربیت نشده اند، دانشمند شده اند، تربیت نشده اند، تفکراتشان عمیق است لکن تربیت نشده اند، و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می‌شود، آن خطر از خطر مغول بیشتر است. (صحیفه امام/ج۱۳/ص۲۰۱) @tarbiuat_eslami
گوشه نشینی ملازم با معرفت نیست، ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود، باید معاشرتش را مخصوصا با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد. سهل انگاری در شتافتن به سوی توبه و امروز و فردا کردن در آن، خودش معصیتی است مستمر که هر لحظه تکرار می شود. (حکمت زلال/ص۱۰۰) @tarbiuat_eslami
اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده و توانسته اند ذهن خود را صاف و پاک نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت بر آنها طلوع کرده است ، در یکی از این دو حال بوده است: اول در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن دوم از راه توسل به حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، زیرا آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا، عنایتی عظیم است. طریق وصل.در محضر علامه @tarbiuat_eslami
حیات ، از نمونه های زیبای بود... تلاش برای اهداف الهی، حتی در اوج خستگی.... @sabk_zendegi_eslami
هر کس در این راه زحمت بکشد یا از دنیا برود حکم شهید را دارد... @sabk_zendegi_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فمن الناس من یقول ربّنا ءاتنا فی الدنیا و ما له فی الاخرة مِن خلاق بعضی‌ها هستند که همه‌ی قواعد زندگی انسانی را، دوستی‌ها را، دشمنی‌ها را، رابطه‌ها را در کار محصور می‌کنند... آیا این از نظر اسلام پسندیده است؟ جواب می‌دهند @sabk_zendegi_eslami
💢:  تلاش غرب در ترویج غربی در ایران، زیانهای و و و به کشور و ملّت ما زده است؛ 👈مقابله با آن، ی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما ها است...🌿🌿🌿🌿🌿 توصیه هفتم @sabk_zendegi_eslami