May 11
هدایت شده از طریق عرفان
علامه هر شب جمعه به زیارت اهل قبور میرفت و معتقد بود:
«رفتن به قبرستان در سازندگی انسان مؤثر است.»
@tareagheerfan👈
هدایت شده از طریق عرفان
آیت الله العظمےقاضی(رحمه الله): شب جمعه صدمرتبه و عصر جمعه صد مرتبه قرائت سوره قدر را از دست مده
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کجا بدانیم از چشم خدا افتادیم یا نه?
💠پاسخ از زبان استاد فاطمی نیا سلمه الله
🌷 @tareagheerfan
طریق عرفان
بسم الله الرحمن الرحیم المؤمن کالجبل الراسخ لا یحرکه العواصف. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:م
با سلام
ان شاءالله از فردا مباحث شروع میشه شما عزیزان میتوانید برای دعوت دوستان خود بنر زیر را ارسال کنید🌷
هدایت شده از طریق عرفان
دنیا بازاری است که عده ای در آن سود میکنند و دیگران زیان میبینند.
میلاد با سعادت حضرت امام علی النقی علیه السلام مبارک باد.🌹
@tareagheerfan👈
هدایت شده از طریق عرفان
امروز میلاد امامهادی(علیهالسلام) است،شما را به خواندن زیارت جامعۀکبیره و تدبر در آن توصیه میکنم؛زیرا بهترین وکاملترین زیارتی است که معارف فراوانی از امامشناسی در آن جمع شده است.
@tareagheerfan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان🌷
ان شاءالله از امروز مباحث اعتقادی رو شروع میکنیم
چون عید سعید غدیر و ماه محرم نزدیکه. اول شبهات این دو مورد رو میگزاریم و بعد از اول مبحث خدا شناسی شروع خواهیم کرد.
شما عزیزان میتوانید برای دسترسی به مطالب اعتقادی_ #اعتقادات رو جستجو کنید.
✳️همچنین بعد از پایان هر بحث میتوانید انتقادات_ پیشنهادات و سوالات خودتون در اون مورد رو برای آیدی زیر ارسال کنید.👇
@mahdizolfaghary1371
💠انتشار مباحث اعتقادی فقط با لینک کانال مجاز است
May 11
#اعتقادات
✳️بررسى شبهات غدير.
👈شبهه: منظور پیامبر از کلمه مولى دوست بوده است نه مولا و سرپرست و جانشين.
✅پاسخ:به دلايل زير منظور از لفظ مولى جانشينى و خلافت بوده است
الف:آيه تبليغ که قبل از واقعه غدير نازل شده با آن لحن تند وداغ و قرائنى که در آن بود بخوبى گواهى ميدهد که سخن از دوستى و صداقت معمولى نبوده چرا که اين امر جاى نگرانى نبوده و نياز به اين همه اهميت وتأکيد لازم نداشت.
همچنين ايه اکمال دين که بعد از آن نازل شده گواه بر اين است که مسئله فوق العاده مهمى همچون مسئله جانشينى پيامبر ورهبرى مطرح بوده است.
ب:طرز پياده شدن حديث با آن همه مقدمات در آن بيابان سوزان با آن خطبه مفصل و بااقرار گرفتن از مردم و در آن شرايط حساس زمانى و مکانى همه دليل بر اين مدعى است.
ج:تبريک هايى که از ناحيه گروه ها و اشخاص مختلف به على علیہ السلام گفته شد و نيز اشعارى که شعرا در همان روز و بعد از ان سرودند. همه بيانگر اين واقعيت است که سخن از نصب على عليه السلام به مقام والاى امامت و ولايت بوده و نه چيز ديگر.
⚪️د:ابوبکر وعمر اولين کسانى بودند که در روز غدير به حضرت تبريک گفتن و عرض کردند که
اصبحت مولى کل مومن و مومنه
يعنى مولاى همه زن و مرد مومن شدى
اگر بگویيم منظور از مولا در کلام انها دوست داشتن است. مگر حضرت امير عليه السلام قبلا دوستدار اسلام و مسلمين نبودندکه تازه بخواهند اينگونه باشند⁉️
ه:نعمان بن حارث که گفت خدايا اگر اين کلام حق است بر من عذابى نازل کن و آيه سأل سائل بعذاب واقع (معارج۱) در مورد او نازل شد آيا بخاطر دوست داشتن على عليه السلام چنين عذابى نازل ميشود؟پس معلوم ميشود که موضوع مهمترى که همان ولايت وامامت امام على عليه السلام بوده مطرح بوده است.
#شبهات_غدیر
🔰 @tareagheerfan👈
#اعتقادات
و:به مقدمات اين واقعه دقت کنيد.👇
✅بازگرداندن رفتگان به غدير خم.
✅متوقف کردن حاضران در آن گرماى سوزان.
✅تأکيد بر اينکه هر چه ميشنوند به غايبان نيز بگويند،
✅اعتراف گرفتن از مردم در زمينه ولايت حضرت امير بر مومنين وابلاغ رسالت الهى برانان و نيز گواه گرفتن خداوند بر مردم و در پايان سه مرتبه تکرار کردن جمله من کنت مولاه فهذا علي مولاه.
🔰آيا اين مقدمات صرفاً براى اعلام اين مطلب است که هرکس من او را دوست دارم على نيز ياور و دوست اوست؟واصلا ايا اين دوست داشتن; چنين اهميتى داشت که حضرت فرمود پدران به فرزندان برسانند تا روز قيامت⁉️
آيه تبليغ(يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليک من ربک......)درروز غدير نازل شد. حال ايا عدم ابلاغ اين مطلب که هر کس که من ياور و دوست او هستم على نيز ياور ودوست اوست. مساوى با عدم تبليغ رسالت محسوب ميشود؟ايا اين قضيه انقدر مهم است که.زحمات پيامبر اکرم طى بيست و سه سال دعوت به اسلام با عدم تبليغ ان.محو و نابود گردد❓
آيه اليوم اکملت لکم دينکم دراين روز نازل شده است. ايا اکمال دين در واقع همان تداوم رسالت و استمرار دين الهى و ضمانت بقاء پيام آسمانى است جز با نصب امام و مسئله ولايت تحقق خواهد يافت؟
مگر اين مسئله که هر کس پيامبر دوست دار اوست على نيز دوست دار اوست جزء دين است؟چه رسد به اينکه کامل کننده و از ارکان ان شمرده شود؟
چرا رسول خدا ابتدا ولايت علي بن ابيطالب را مطرح نکردند؟بلکه ابتدا ولايت ندا بر مردم را مطرح کردند سپس از انان در مورد اولويت خود بر انان اعتراف گرفتند انگاه فرمودند هر کس که من مولاى اويم على نيز مولاى اوست. ايا اين تقارن به معناى آن نبود که اين نکته را تفهيم کنند که همانگونه که خدا و رسول او از خود شما بر شما اولى هستند. حضرت على نيز بر شما اولى است؟
به هرحال با توجه به اين قرائن اثبات ميشود که هدف نبى اکرم در آن روز انتصاب امير المومنين عليه السلام به جانشينى خود و مقام امامت بوده است
#شبهات_غدیر
🌷 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
توجه.توجه🍀🍀🍀🍀توجه.توجه
دستور بسیار مهم توبه که مورد تأکید بزرگان از عرفان مانند علامه قاضی.علامه طهرانی.ایت الله شوشتری و ایت الله کمیلی وبسیاری دیگر از بزرگان عرفان بوده.مخصوص یکشنبه ها خصوصا شأن ورودش یکشنبه ماه ذی قعده بوده است.
🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود.
🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل میکنیم:
👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما میخواهد توبه كند؟
عرض كردیم: همه میخواهیم توبه كنیم.
فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره «معوّذتین» (سوره های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:
«یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.»
سپس فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ای از زیر عرش به او خطاب میكند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا میروی و دین تو از تو گرفته نمیشود و قبر تو گشوده و نورانی میشود.» و فرشته ای دیگر ندا میكند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا میكند: «من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش میكنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»
عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آنچه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.»
#اعتقادات
✳️علل اعلام اين پيام در غدير خم چه بود؟چرا پيامبر در مکه و در بين حجاج اين قضيه را مطرح نکردند❓
پاسخ:
1.اين مكان در راه بازگشت از مكه يك منزل قبل از تقاطع چند جاده در جحفه و محل متفرق شدن جمعيت قرار داشت. (راهي به سوي مدينه به شرق مايل مي شود. راهي به سمت شمال از كنار دريا تا شام مي رود، راه ديگري از غرب به دريا مي رسد تا با كشتي به مصر و ساير مناطق آفريقا برود) با توجه به اينكه در مسير حضرت تا مكه قبايل بين راه كم كم ملحق مي شدند تا آن جمعيت عظيم پديد آمد؛ لذا بايد قبل از متفرق شدن مردم برنامه انجام مي شد و غديرخم مكان بسيار مناسبي براي اين منظور بود
2-احتمال دارد انتخاب آن مکان به دلیل آن باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید چون حجاج مشغول اعمال حج بوده و اين مطلب در آن لحظه به چشم نمى امد.
.3- با توجه به حساسیت مسئله ولایت و جانشینی و احتمال مخالفت بعضی از افراد، اعلام نشدن آن در ایام حج شاید به منظور حفظ آرامش حاجیان در انجام صحیح اعمال و پیشگیری از حرمت شکنی مسجدالحرام و منی و عرفات بوده است.
4-این موضوع باید با حضور همه حج گزاران و در فضایی آرام طرح می شد و در موسم حج، به دلیل محدودیت زمانی و مکانی و اهمیت انجام صحیح اعمال حج، اجتماع همه آنها در فضایی آرام عملاً ممکن نبود.
5-شاید یکی از حکمت ها، بالا بودن میزان تأثیر و نفوذ کلام در موقعیت وداع و خداحافظی مراد و مرید بوده است. منطقه غدیر خم، آخرین محل وداع هزاران مسلمان شیفته و مرید پیامبر با مراد خودشان بود؛ از این رو لحظه ای حساس و حیاتی برای تکرار و تأکید مجدد بر این نکته مهم و سرنوشت ساز یعنی خلافت و جانشینی امیر مؤمنان علی (عليه السلام) به نظر می رسید.
#شبهات_غدیر #غدیر #عید_غدیر
🆔 @tareagheerfan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با علی (علیہ السلام) ضرر نمیکنی.
🌷 @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
استاد ایت الحق والعرفان شیخ عبدالقائم شوشتری:
هیچ کس به خدا نمی رسد،مگر اینکه از امیرالمؤمنین علی علیه السلام جواز بگیرد.
🌷 @tareagheerfan
#اعتقادات
امام على عليه السلام در ان زمان در يمن بود و در حج حضور نداشت که در واقعه غدير شرکت کند؟
پاسخ:
على(عليه السلام )هنگام حركت رسول خدا(صلی الله علیه و اله)از مدينه،در يمن بود و از طرف پيغمبر اسلام مأموريت يافته بود براى گرفتن جزيه از اهل نجران و تعليم احكام اسلام و قضاوت ميان مردم يمن بدان ناحيه برود.
رسول خدابه سوى مكه حركت كرده بود كه مأموريت على بن ابيطالب تمام شد و به قصد مدينه حركت كرد و حلهها(و جامه ها)يى را كه از اهل نجران گرفته بود همراه برداشته با لشكريان از يمن بيرون آمد و چون در راه مطلع شد كه رسول خدابه قصد حج به مكه آمده راه خود را كج كرد و همين كه به ميقاتگاه رسيد احرام بست و چون نمىدانست چگونه احرام ببندد در هنگام احرام نيت كرد و گفت:
«اللهم اهلالا كاهلال نبيك».
[بار خدايا به همان نيتى كه پيغمبر تو احرام بسته من هم احرام می بندم.]
على(علیه السلام) براى ديدار پيغمبر اسلام لشكريان خود را در خارج شهر مكه گذارد و مردى را به جاى خود بر آنها امير ساخته و داخل مكه شد،و چون به نزد رسول خدا(صلی الله علیه واله)رسيد او را مانند خود در حال احرام ديد،اما وقتى به نزد همسرش فاطمه(سلام الله علیها)آمد مشاهده كرد كه او از احرام خارج شده و لباسهاى معمولى به تن كرده است.
با تعجب پرسيد:چرا از احرام بيرون آمده اى؟
فاطمه(سلام الله علیها)گفت:رسول خدا به ما دستور داد نيت عمره كنيم و از احرام خارج شويم.على(علیه السلام)به نزد رسول خدا(صلی الله علیه واله)بازگشت و گزارش كار و مأموريت خود را به اطلاع آن حضرت رسانيد.پيغمبر اسلام كه از ورود على(علیه السلام)و گزارش كارهايى را كه بخوبى انجام داده بود خوشحال به نظر مى رسيد،بدو فرمود:اكنون برخيز و به مسجد برو و طواف كن و از احرام بيرون آى.
على(ع)عرض كرد:من در وقت احرام اين گونه نيت كرده و گفتم:«اللهم اهلالا كاهلال نبيك»پيغمبر از او پرسيد:آيا قربانى همراه آورده اى؟عرض كرد:نه،پيغمبر(ص)او را در قربانى خود شريك ساخته و دستور داد او نيز مانند خود پيغمبر به حال احرام باقى بماند.
#شبهات_غدیر
@tareagheerfan👈