May 11
#اعتقادات
#امامت
✳️دلایل وجود امام زمان علیه السلام
🔷قاعده لطف:
همانطور که قبلا گفته شد طبق قاعده لطف بر خداوند واجب است که اگر بندگان او برای رسیدن به کمال و هدایت شدن به چیزی نیاز داشته باشند به آنها عطا کند. اگر امامی نباشد تا مردم بوسیله او هدایت شوند و از او در فهم احکام و مفاهیم دین کمک بگیرند. روز قیامت میتوانند به خدا ایراد بگیرند که اگر برای ما امامی قرار داده بودی گمراه نمیشدیم.
ِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى
.... مىگفتند: اى پروردگار ما، چرا رسولى بر ما نفرستادى تا پيش از آنكه به خوارى و رسوايى افتيم، از آيات تو پيروى كنيم؟ (134طه)
⚪️دلیل دیگر حدیث معتبری است که در بحث امامت عامه گفته شد که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه یعنی هر کس بمیرد و امام زمان خودش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی یعنی مثل مردم قبل از بعثت پیامبر از دنیا رفته است.
🔴دلیل دیگر وجود واسطه فیض است که قبلا در مورد آن صحبت شد. که باید کسی باشد تا خداوند بواسطه آن فیض رسانی کند. واسطه در خلقت_ واسطه در رزق و..... باشد.
💠دلیل دیگر این حدیث معتبر است.
لولا الحُجه لساخَت الارضُ باهلها
یعنی اگر حجت خدا روی زمین نباشد زمین اهلش را فرو میبرد. این روايت روایتِ صحيحي است و در كتب شيعه و سني با مضامين مختلفي وارد گرديده است به عنوان نمونه:
1- سبط بن جوزي از علماي اهل سنت در تذكرة الخواص نقل مي كند: پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «ستارگان امان اهل آسمانند، اگر نابود شوند اهل آسمان نيز نابود مي گردند. اهل بيت من امان ساكنين زمين مي باشند، پس اگر اهل بيت من وجود نداشته باشند اهل زمين نيز هلاك مي گردند.»
2- ابو حمزه مي گويد: خدمت امام صادق(عليه السلام) عرض كردم: آيا زمين بدون وجود امام باقي مي ماند؟ فرمود: «اگر زمين بي امام گردد فرو خواهد رفت.»(اصول کافی).
💠در دو مورد از خطبه غدير، كلمه «القائم المهدي» بكار رفته و بعد از آن به قدرت مطلقه و تمام عيار حضرت بقية الله الأعظم(عج) اشاره شده كه از جانب الهي به او عطا گرديده است و هيچ قدرتي یارای برابري با او را ندارد.
🛑تمام فِرَق اسلامی مهدویت را پذیرفته [گذشته از این که تمام ادیان الهی و حتی غیر الهی مهدویت نوعی یعنی آمدن یک منجی که بالأخره عالم را از وضع کنونی به سوی وضعیتی آرمانی خواهد برد را پذیرفته اند] و جز معدودی، انگشت شمار که تخصص در مسائل دینی و خصوصاً منابع روایی اسلام نداشته اند، به این حقیقت اعتراف و ابراز عقیده و ایمان کرده اند اگر چه در خصوصیات اختلاف داشته اند.
🔰در بیش از 106 مصدر روایی اهل سنت احادیث مربوط به امام عصر(عج) آمده است و حداقل 32 کتاب مستقل از اهل سنت راجع به امام عصر(عج) به نگارش در آمده است و دهها علامت آن حضرت در احادیث آنان آمده است. مانند این که:
الف ـ از فزرندان حسین(علیه السلام) است.
ب ـ دارای دو غیبت است که یکی غیبت طولانی است.
ج ـ امام دوازدهم است .
د ـ عیسی بن مریم فرود آید و در نماز به مهدی(عج) اقتداء می کند و...
6)- بسیاری از علماء اهل سنت منکر مهدی(عج) را کافر می دانند و این سخن پیامبر اکرم(ص) را نقل کرده اند که فرمود:( "من انکر خروج المهدی فقد کفر "،هر کس خروج مهدی را انکار کند کافر است یا "من کذب بالمهدی فقد کفر"، کسی که ظهور مهدی را دورغ بشمارد کافر گردیده است و..)
@tareagheerfan
#تلنگر
#نماز_شب
ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آواز نیامد
برخیز که عاشقان به شب راز کنند
گردِ در و بامِ دوست پرواز کنند
هر جا که بُوَد، دری، به شب دربندند
الا درِ دوست را که شب باز کنند
💠شخصی بود که همیشه می گفت سحرخیز باش تا کامروا باشی.روزی شاه افرادی را مأمور کرد که وقتی او زود از خانه بیرون می آید بر سر او ریخته و همه چیزش را ببرند و این کار را هم کردند. شاه او را خواست و گفت چه شد؟ تو که می گفتی سحر خیز باش تا کامروا باشی ولی امروز دیر آمدی؟ او گفت: آن دزدها از من سحرخیزتر بودند لذا آن ها کامروا شدند.
💠یک روز، قبل از اذان صبح، دیدم آیت الله العظمی بروجردی (ره) در حیاط مدرسه فیضیه قدم می زنند. فردای آن روز شیخ محمود اردکانی آمد و گفت دیشب آقای بروجردی (ره) به این جا آمده بودند و شکایت داشتند که چرا برق چند حجره خاموش بوده و طلبه ها برای نماز شب بیدار نشده اند.
▫️امام صادق (علیه السلام) فرموده اند:
💠نماز شب را رها مکن؛ همانا زیان دیده کسی است که از نماز شب محروم شود.
▫️حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) فرموده اند:
💠ما زالَ جِبرَئیلُ یُوصینی بِقیامِ اللّیلِ حَتّی ظَنَنتُ أنَّ خِیارَ أُمَّتی لَن یَنامُوا
💠جبرئیل پیوسته مرا سفارش به نماز شب می کرد تا این که گمان کردم خوبان و برگزیدگان امت من هرگز نمی خوابند.
💠گویند عاشق و معشوقی با هم قرار گذاشتند، معشوق سر قرار آمد ولی دید عاشق خواب است، چند گردو در جیب او ریخت و رفت. عاشق بعدها معشوق را دید و پرسید چرا سر قرار نیامدی؟ معشوق گفت: تو که می خوابی به درد عاشقی نمی خوری، تو باید بروی گردو بازی کنی.
خواب بر عاشقان حرام بودخواب آن کس کند که خام بود
عجباً لِلمُحِبِّ کَیفَ یَنام
کُلُّ نَومٍ عَلَی المُحِبِّ حَرام
💠خداوند متعال به موسی (علیه السلام) می فرماید: ای پسر عمران دروغ می گوید کسی که گمان می کند مرا دوست دارد ولی هنگام شب، تا صبح می خوابد.
▫️امام صادق (علیه السلام) فرموده اند:
💠لیس مِن شیعَتِنا مَن لَم یُصَلِّ صَلاةَ اللَّیل؛
💠کسی که نماز شب نمی خواند از شیعیان ما نیست.
آیت الله مهدوی حفظه الله:
🔻توسل به حضرت سیدالشهدا«علیهالسلام» اِکسیر اعظمی است که سالکان راه خدا همواره از آن بهرههای فراوان جستهاند و شیعیان و محبان اهل بیت«علیهمالسلام» به این وسیله تقرب خاصی به خداوند پیدا کردهاند.
🔹گریه بر امام حسین«علیهالسلام» جان انسان را پاک و طاهر میکند و حیات روحی و معنوی را برای انسان به ارمغان میآورد بنابراین انسان باید هرچه میتواند در این مصیبت بزرگ گریه کند و از آثار آن کمال استفاده را ببرد.
@tareagheerfan
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست
آن جا جز آن که جان بسپارند چاره نیست
هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
ما را ز منع عقل مترسان و می بیار
کان شحنه در ولایت ما هیچ کاره نیست
از چشم خود بپرس که ما را که میکشد
جانا گناه طالع و جرم ستاره نیست
او را به چشم پاک توان دید چون هلال
هر دیده جای جلوه آن ماه پاره نیست
فرصت شمر طریقه رندی که این نشان
چون راه گنج بر همه کس آشکاره نیست
نگرفت در تو گریه حافظ به هیچ رو
حیران آن دلم که کم از سنگ خاره نیست
🆔 @tareagheerfan
#اعتقادات
#امامت
✳️خلاصه بحث فواید امام غائب
1. امام غایب مایه آرامش اهل زمین
وجود امام معصوم در میان جامعه بشری از جهات گوناگون موجب آرامش و امنیت برای ساكنان زمین است:
الف) امنیت فكری و روحی: امام و حجت خدا براساس این كه مسۆلیت هدایت و ارشاد جامعه را بر عهده دارد، از مرزهای اعتقادی و فكری جامعه اسلامی نگهبانی میكند تا مورد هجوم افكار غلط و اعتقادات منحرف دشمنان خدا واقع نشود. در پرتو هدایت و ارشاد حجت خداست كه انحرافات فكری و عقیدتی كه موجب تزلزل روحی و فكری جامعه است، از بین رفته و امنیت فكری و روحی به وجود میآید.
ب) احساس آرامش در سایه امام: وجود امام، نقطه اتكایی است برای بندگان خدا كه در هنگام مواجهه با حوادث هولناك، به وی پناه برند و به عنوان پناهگاهی چاره ساز و آرامبخش از وجود امام منتفع گردند و به تلاش و كوشش خویش در راستای نیل به اهداف الهی و اسلامی ادامه دهند.
ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان نسبت به آینده پر مهر و صفای خویش در عصر ظهور امامشان میگردد. این امیدواری از بزرگترین اسباب موفقیت و پیشرفت است. جامعه شیعی، طبق اعتقاد خویش به وجود امام شاهد و زنده، همواره انتظار بازگشت آن سفر كرده را كه صد قافله دل همره اوست میكشد. هر چند او را در میان خود نمیبیند، اما خود را تنها و جدا از او نمیداند
2. وجود امام، منشأ خیر و بركت
بر حسب روایات و اخبار، وجود افراد مۆمن در بین مردم، منشأ خیر و بركت و موجب نزول باران و جلب منافع و دفع بسیاری از بلاها از جامعه است، سلیمان از امام صادق(علیه السلام) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر(علیه السلام) و آن حضرت از امام زین العابدین نقل مى كند كه حضرتش فرمودند: ما (اهل بیت پیامبر پیشوایان امت اسلام، حجت هاى خدا بر جهانیان، آقاى اهل ایمان، پیشواى روسفیدان و سرپرست مۆمنانیم. ما امان براى اهل زمین هستیم، همچنان كه ستارگان امان براى اهل آسمانند. ما كسانى هستیم كه خدا به واسطه ما آسمان را بر فراز زمین نگه داشت و اهل زمین را از هلاكت نجات بخشیده است. به واسطه ما باران مى بارد و رحمت خدا منتشر مى شود و زمین بركاتش را بیرون مى آورد و اگر نبود در هر عصر و زمانى امامى از ما اهل بیت در زمین، زمین اهلش را فرو مى برد و هلاك مى كرد. سپس فرمودند: از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالى نبوده و نخواهد بود; خواه حجتش در میان مردم آشكار و معروف باشد یا غایب و ناپیدا. خدا در زمین عبادت نمى گردید».
3. امیدبخشی به مسلمین
ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان نسبت به آینده پر مهر و صفای خویش در عصر ظهور امامشان میگردد. این امیدواری از بزرگترین اسباب موفقیت و پیشرفت است. جامعه شیعی، طبق اعتقاد خویش به وجود امام شاهد و زنده، همواره انتظار بازگشت آن سفر كرده را كه صد قافله دل همره اوست میكشد. هر چند او را در میان خود نمیبیند، اما خود را تنها و جدا از او نمیداند. باری، امام غایب(علیه السلام) همواره مراقب حال و وضع شیعیاناند و همین مسئله باعث میگردد كه پیروانشان به امید لطف و عنایت حضرتش، برای رسیدن به یك وضع مطلوب جهانی تلاش كرده و در انتظار آن منتظر به سر برند. چنانكه خود فرمودهاند:
ما در رسیدگی و سرپرستی شما كوتاهی نكرده و یاد شما را از خاطر نبردهایم؛ پس تقوای الهی پیشه كنید و ما را یاری نمایید تا از فتنهای كه به شما رو میآورد، شما را نجات بخشیم.( احتجاج طبرسی، ج2، ص497)
تنها روزنه امیدی كه برای بشر مفتوح است و یگانه بارقه امیدی كه در این جهان ظلمتزده سوسو میزند، همان انتظار فرج و فرا رسیدن عصر درخشان حكومت توحید و نفوذ قوانین الهی است.
4. حفظ و نجات شیعیان از خطرات، گرفتاریها و شرّ دشمنان
در توقیعی كه از ناحیه مقدّس حضرت حجت برای شیخ مفید(ره) صادر گشته، آمده است:
ما در رسیدگی و سرپرستی شما كوتاهی و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشواریها و مصیبتها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مینمودند.(سید محمد صدر، تاریخ الغیبه الكبری ص153)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقای خلج
◾️ معجزه بسیار عجیب و زیبا در پیاده روی اربعین
👌 پیشنهاد دانلود و انتشار
#تا_اربعین
@tareagheerfan
#اعتقادات
#عالم_برزخ
💠برزخ به معنای حائل وواسطه بین دوچیز است
عالم برزخ در واقع عالمی است که واسطه بین دنیا و آخرت است واز همین روست که به آن عالم برزخ گفته میشود.
آیات متعددی درباره برزخ وارد شده است که به بعضی اشاره میشود
حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعونی لعلی اعمل صالحا فیما ترکت کلا انها کلمة هی قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون(مومنون۹۹و۱۰۰).
تا انگاه که مرگ هریک فرارسد در آن حال آگاه و پشیمان گشته و میگویند:پروردگارا مرابه دنیا باز گردان تا شاید در تدارک اعمال گذشته ام کار نیک انجام دهم.اما به او خطاب میشود؛هرگز!!واین کلامی است که ازروی حسرت میگوید و هرگز ثمری نمیبخشد واز عقب آنها عالم برزخ است تا روزی که دوباره برانگیخته شوند.
⚪️النار یعرضون علیها غدوا وعشیا ویوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشدالعذاب
اینک هرصبح و شام بر آنها آتش را برانها عرضه میکنند وروزی که قیامت برپا شود خطاب میرسد که آل فرعون را به سخت ترین عذاب ها داخل سازید(مومن۴۶)
امام صادق علیه السلام فرمود این ایه ناظر به عالم برزخ است زیرا درقیامت صبح و شام وجود ندارد و عذاب و آتش هم عذاب و اتش جهنم برزخی است. .
🔵در ایه ۳۶سوره یس میخوانیم که :گفته شد وارد بهشت شو .گفت:ای کاش قوم من آگاهی داشتند که خداوند چگونه مرامورد آمرزش قرار داد و از اکرام خود بهره مند ساخت.
این ایه مربوط به فردی است که قوم خویش را به پیروی از دستورات الهی وفرامین پیامبران دعوت نمود اما انان سخن او رانپذیرفتند . انچه از ظاهر ایه فوق بدست می آید این است که این شخص بلافاصله پس از شهادت وارد بهشت برزخی شد و ازآنجا که قوم او هنوز در دنیا بسر میبرند آرزو نمود که ای کاش قوم او ازاین حقیقت آگاه بودند که خداوند چه نعمت هایی به او عطا کرده و چگونه اورامورد امرزش و رحمت قرارداده است.
ایه ۱۶۷و۱۷۰سوره ال عمران میخوانیم که هرگز آنان را که در راه خدا کشته میشوند مرده نپندارید که همانا آنان زنده اند ونزد پروردگارشان روزی میخورند و از آنچه که خداوند ازفضل و کرم به آنان عطا کرده مسرور و خوشحالند و به کسانیکه در پی آنان بودند و هنوز به درجه شهادت نرسیده اند و به خیل شهدا ملحق نشده اند بشارت میدهند که هرگز ازمرگ نهراسند و از سرنوشت و اینده خویش غمگین نباشند.
باتوجه به این ایه روشن است که در هنگام بشارت دادن شهدا ٬هنوز بسیاری از همراهان و یاران انان در دنیا بسر میبرند و بنابراین قیامتی هم برپانشده است . ازاینرو باید عالمی بنام برزخ وجود داشته باشد که در آنجا نیز نعمت هاو لذائذی برای اهل ایمان فراهم باشد و به ایندگان بشارت دهد
🔴جهان برزخ در واقع با مرگ انسان آغاز میشود و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. در عالم برزخ با اینکه حساب کلی افراد هنوز رسیدگی نشده است و در قیامت باید رسیدگی شود افراد مختلفند بعضی متنعم و بعضی معذبند و به همین خاطر است که فرمودند القبر اما روضة من ریاض الجنة او حفره من حفر النار عالم قبر برای انسان یا به منزله باغی است ازباغ های بهشت یا به منزله گودالیست از گودال های جهنم.
@tareagheerfan👈
💠«چهار مانع سلوک الی الله»
✳️توصیه مرحوم ملا حسینقلی همدانی:
اَلحذر اَلحذر من القواطع الأربعه: کثره الکلام، و کثره اللطعام، و کثره المنام، و کثره المعاشره مع الأنام؛ و علیک تبدیلها بذکرالله الملک العلّام
.
پرهیز کنید، پرهیز کنید از چهار چیز که راه شما را به سوی خدا قطع می کنند:
بسیار حرف زدن، بسیار خوردن، بسیار خوابیدن و بسیار با مردم معاشرت کردن؛ و در آخر فرمودند: بر توباد (ای سالک) که آنها را به ذکر پادشاهی که بسیار دانا است(خداوند متعال) عوض کنی.
@tareagheerfan
#اعتقادات
#ولایت_فقیه وتشکیل حکومت در زمان غیبت
💠برای جلوگیری از هرج و مرج و فساد واختلال در نظام٬وبرای تأمین مصالح فردی واجتماعی بشر ٬وجود حکومت در جامعه لازم است.
عالیترین شکل آن٬حکومتی است که امام معصوم در رأس آن باشدو جامعه رااداره کند.حال وقتی مردم ازمصالح حکومت امام معصوم٬محروم بودند باید به دنبال نزدیکترین مرتبه به حکومت اسلامی باشیم. نزدیکی یک حکومت به حکومت معصوم در سه امر متبلور میشود. یکی علم به احکام کلی اسلام (فقاهت)دوم شایستگی روحی و اخلاقی با گونه ای که تحت تأثیر هواهای نفسانی وتهدید و تطمیع ها قرار نگیرد(تقوی)سوم کارایی در مقام مدیریت جامعه. بر اساس این مقدمات نتیجه میگیریم که در زمان غیبت امام معصوم کسی که بیش از سایر مردم واجد این شرایط باشدباید زعامت و پیشوایی جامعه را عهده دار شودو ارکان حکومت را هماهنگ نموده و به سوی کمال مطلوب سوق دهد.و چنین شخصی جز فقیه جامعه شرایط کس دیگری نمیتواند باشد.
🔴امام علی علیه السلام در خطبه۴۰ نهج البلاغه میفرماید
وجود حاکمی برای مردم چه نیکوکار وعادل یا ستمکار و زشت کار لازم است. که این عبارت نشاندهنده ضرورت وجود حکومت در جامعه است.
✳️دلایل نقلی:
روایاتی هم وجود دارد که بر رجوع مردم به فقها ورفع نیازهای حکومتی دلالت دارد و یا فقها را به عنوان ٱمنا یا خلفا یا وارثان پیامبران و ائمه معرفی کرده اند.در میان روایات٬چند روایت از اهمیت بالایی برخوردار است
۱-روایتی که در بین فقها به توقیع شریف مشهور است . این توقیع را عالم بزرگ شیعه مرحوم شیخ صدوق در کتاب اکمال الدین خود اورده است.و در واقع پاسخی است که حضرت امام زمان علیه السلام در جواب نامه اسحاق بن یعقوب فرموده اند. اسحاق بن یعقوب سوال کرده بود که در مورد حوادث واقعه که در زمان غیبت پیش خواهد آمد وظیفه ما چیست؟حضرت فرمودند:واما رخدادهایی که پیش می آیدپس به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا انان حجت من بر شما و من حجت خدا بر انها هستم.
۲-روایت دوم :امام صادق علیه السلام دربیان تکلیف مردم در حل اختلاف ورجوع به یک مرجع صلاحیت دار که حاکم بر مسلمین باشد چنین میفرماید:
هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد ودر حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشدواحکام ما را بشناسداو را به عنوان داور بپذیرید.همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم.پس هر گاه حکمی کرد و از او قبول نکردند٬حکم خدا را سبک شمرده اندو ما را رد کرده اندو انکس که مارا رد کند خدا را رد کرده است و رد کردن خدا در حد شرک به خدای متعال است(کافی ج۱ص۶۷-وسائل الشیعه ج۱۸ص۹۸)
بدیهی است که منظور این حدیث شخصی است که فقیه و مجتهد در احکام ومسائل دین باشدو حضرت ایشان را به عنوان حاکم بر مردم انتخاب کرده است.و حکم فقیه را نظیر حکم خود قرار داده است. بنابر این همانطور که اطاعت از حکم امام واجب است اطاعت حکم فقیه نیز واجب است.
@tareagheerfan
#اعتقادات
#رجعت
رجعت درلغت به معنای بازگشتن وبرگشتن می باشد و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد(مومنین خالص و مشرکین محض)پس از مردن و قبل از برپایی قیامت دوباره به این دنیا برمیگردند..
مهمترین ایه برای رجعت ٬،آیه۸۳سوره نمل است که میفرماید گروهی از هر امتی برمیگردند از انهایی که ایات خدا راتکذیب کردند . این ایه نشان از رجعت قبل از قیامت هست زیرا در قیامت همه برمیگردند نه گروهی از هر امت.
رجعت به چند دلیل امکان دارد.دلیل اول تعبد است یعنی اینکه خدا و پیامبری که ما قبول کرده ایم میگویند رجعت وجود دارد ۲-قبلا اتفاق افتاده پس باز هم ممکن است روی دهد.
سوره بقره ایات۵۵-۵۶-۷۲-۷۳-رجعت گروهی از بنی اسرائیل٬،زنده کردن کشته ای از بنی اسراییل٬در ایه ۲۴۳این سوره میخوانیم که چندین هزار نفر مردند باز زنده شدند.ایه ۲۵۹سوره بقره حضرت عزیر بعد از صد سال زنده شد.۴۹آل عمران٬حضرت عیسی علیه السلام مرده ها را زنده میکرد.۳-در صحیح بخاری جلد۹ -بحارالانوار-کمال الدین شیخ صدوق و.....
روایت شده که رسول الله فرمود هر آنچه در امت های سابق پیش امده در امت من هم اتفاق می افتد مانند مطابقت دونعل اسب .
⚪️کسانیکه در این دنیا عذاب خود راچشیده اند بازنمیگردند مانند قوم لوط .
سیدِ مرتضی دلیل رجعت را اینگونه بیان میکند که بر میگردنند تا به فیض ثواب یاری امام زمان علیه السلام برسند و وعده خدا را ببینند . دشمنانشان هم بر میگردند تا ازآنها انتقام گرفته شود.
@tareagheerfan
◼️امام سجاد علیه السلام
ثلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُۆْمِن: کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اِغتِیابِهِمْ، وَ إشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِّخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ، وَ طُولُ الْبُکاء عَلی خَطیئَتِهِ.
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود:
1.نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم و غیبت آنان،
2.مشغول کردن خود به کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد.
3. بسیار گریستن بر اشتباهاتش
@tareagheerfan
#اعتقادات
#شفاعت
💠شفاعت از ماده شفع است که در لغت بمعنای جفت شدن باچیزی است. شفاعت اصطلاحا بمعنای واسطه شدن برای دفع ضرر از کسی و یا رساندن منفعتی به اوست که دراین واسطه شدن سه طرف باید وجود داشته باشند
الف:شفاعت کننده
ب : شفاعت شونده
ج:پذیرنده شفاعت
شفاعت دراصطلاح دینی به معنای این است که شخصی درنزد خدای متعال برای دیگری طلب آمرزش کند و بخواهد عقابی که در اثر گناه متوجه شخص گنهکار شده ازاو برداشته شود ویاتخفیف یابد .دراین حال شخص گنهکار شفاعت شونده و خدای متعال پذیرنده شفاعت است.
درمورد شفاعت آیات و روایات متعددی وارد شده است.
آیات:
من ذاالذی یشفع عنده الا باذنه کیست که درنزد خدا برای دیگری شفاعت کند مگر به اذن او(بقره۲۵۵)
در آن روز شفاعت هیچکس سودی نبخشد جز انکس که خدای رحمان به او رخصت شفاعت داده و سخنش مورد پسند او گردیده است.(طه۱۰۹)
درقیامت هیچکس مالک شفاعت نمیباشد مگر کسی که (به پرستش حق) از خدای مهربان عهد (نامه توحید کامل)دریافته است(مریم۸۷)
وهرگز آن مقربان درگاه الهی از احدی جز انکس که خدا از او راضی است شفاعت نمیکنند و آنها دائما از خوف قهر خدا هراسانند.(انبیا۲۸)
روایات:
روایات اهل سنت
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:از شفاعت من اگر خدا بخواهد آنکس برخوردار خواهد شد که بمیرد درحالیکه هیچگونه شائبه شرکی نسبت به خداوند دردلش نباشد.
قال رسول الله صلی الله علیه واله:همانا شفاعت من درروز قیامت برای مرتکبین به گناهان کبیره است
رسول اکرم صلی الله علیه واله:من امیددارم که در روز قیامت از گنهکاران و دوزخیان به عدد آنچه از درخت و کلوخ و سنگ درروی زمین است شفاعت کنم.
پیامبراکرم صلی الله علیه واله:درروز قیامت نخست انبیا پس از ان علما و سپس شهدا گنهکاران را شفاعت میکنند
روایات شیعه:
امیرالمومنین علیه السلام فرمود برای ما ونیز برای اهل مودت ودوستی ما حق شفاعت وجود دارد.
امام صادق علیه السلام:هرکس سه چیز راانکار کند از شیعیان مانیست.معراج پیامبر. سوال قبر و مسئله شفاعت.
امام صادق علیه السلام:ما پروردگارراتمجید میکنیم و برپیامبرمان درود و سلام میفرستیم و برای شیعیانمان شفاعت میکنیم و خداوند نیز درخواست ما را رد نمیکند.
امام رضا علیه السلام:
هرکس شفاعت رسول خداراتکذیب نماید مشمول ان نخواهد شد.
🔴شرایط شفاعت:
اذن الهی-رضایت خداوند نسبت به شفیع-رضایت خداوند نسبت به فرد مورد شفاعت
چند دسته درمورد شفاعت کنندگان داریم
۱-اهل بیت وپیامبر و مومنین و شهدا . دراین دسته انسان به انسان است که شفاعت میکند
۲-دسته ای که اعمال شفاعت انسان را میکند مثل نماز
۳-یک چیزی واسطه میشود که نقشش مجری فیض خداست . نقش شفیع و نقش واسطه را دارد مثل قران
شفاعت شامل کسانی میشود که تارک الصلوة یا سبک شمرندگان نماز نباشند .اصل ایمانشان را حفظ کرده باشند.آزار دهنده ذریه پیامبر نباشند. دردنیا با شفاعت کننده رابطه معنوی داشته باشند. اعتقاد قلبی به بحث شفاعت داشته باشند. خیانتکار و فریب دهنده نباشند
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
آیت الله العظمےقاضی(رحمه الله): شب جمعه صدمرتبه و عصر جمعه صد مرتبه قرائت سوره قدر را از دست مده
@tareagheerfan
#اعتقادات
#بداء
💠بداء درلغت به معنای ظهور وآشکار شدن است و دراصطلاح دانشمندان شیعه بر دگرگونی مسیر طبیعی سرنوشت یک انسان درپرتو رفتار صالح وپسندیده وی اطلاق میگردد.
از دیدگاه قران کریم ٬انسان دربرابر سرنوشت خود٬همیشه دست بسته نیست بلکه راه سعادت برای او باز است و میتواند با بازگشت به راه حق ورفتارهای شایسته مسیر فرجام زندگی خود را دگرگون سازد.
ازاین رو این حقیقت را به عنوان یک اصل فراگیر وپایدار چنین بیان میکند:
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم (رعد۱۱)یعنی هیچگاه خداوند وضع گروهی را تغییر نمیدهد تا اینکه خود٬وضع خویش را دگرگون سازند.و در جای دیگر میفرماید:
هرگاه اهل ان مناطق ایمان می اوردند وپرهیزکار میشدند درهای برکات آسمان و زمین را بر انان میگشودیم.(اعراف۹۶)
ودرباره تغییر سرنوشت حضرت یونس میفرماید
پس اگر او از تسبیح کنندگان نمی بود تا روز رستاخیز در شکم نهنگ باقی می ماند(صافات۱۴۳-۱۴۴).ازاین ایه چنین بر می اید که ظاهر جریان ایجاب میکرد یونس پیامبر تا قیامت در ان زندان ویژه باقی بماند. لیکن رفتار شایسته آن حضرت یعنی تسبیح گفتن ٬مسیر سرنوشت وی را دگرگون ساخت و اورانجات داد.
این حقیقت در روایات اسلامی نیز پذیرفته شده است. پیامبر اکرم میفرماید:یک انسان به سبب گناه ازروزی خود محروم میشودو هیچ چیز نمیتواند این تقدیر وسرنوشت را دگرگون سازد مگر دعا کردن و هیچ چیز بر عمر وی نمی افزاید مگر نیکی نمودن.(مسند احمد ج۵و مستدرک حاکم ج۱)
از این روایت و امثال ان استفاده میشود که انسان بر اثر عصیان و گناه٬به محرومیت از روزی محکوم میشود . لیکن با رفتلری شایسته مانند دعا میتواند مسیر سرنوشت خود را تغییر دهد و با نیکی بر عمر خود بیفزاید
فلسفه بداء
همانگونه که مسأله توبه و شفاعت ٬انسان رااز نومیدی و سردی زندگی نجات می دهد٬حقیقت بداء نیز موجب نشاط و شادابی وی میگردد واورا به اینده ای روشن امیدوار میسازد. زیرا در پرتو این بینش٬انسان میداند که میتواند سرنوشت خود را به حکم خدای بزرگ تغییر دهد و به سوی آینده ای بهتر و فرجامی درخشان تر قدم بردارد.
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
در روز جمعہ صد نفحہ یا صد رحمت نازل مے شود. نود و نہ تاے آن براے کسے است کہ سوره قدر را در عصر جمعہ یکصد باربخواند و براے او همچنین نصیبے درآن یک رحمت دیگر هم هست.
📚میرزا جواد اقا ملکی
@tareagheerfan
مردان خدا پردهی پندار دریدند
یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند
هر دست که دادند از آن دست گرفتند
هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند
یک طایفه را بهر مکافات سرشتند
یک سلسله را بهر ملاقات گزیدند
یک فرقه به عشرت در کاشانه گشودند
یک زمره به حسرت سر انگشت گزیدند
جمعی به در پیر خرابات خرابند
قومی به بر شیخ مناجات مریدند
یک جمع نکوشیده رسیدند به مقصد
یک قوم دویدند و به مقصد نرسیدند
فریاد که در رهگذر آدم خاکی
بس دانه فشاندند و بسی دام تنیدند
💠همت طلب از باطن پیران سحرخیز
زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند
زنهار مزن دست به دامان گروهی
کز حق ببریدند و به باطل گرویدند
چون خلق درآیند به بازار حقیقت
ترسم نفروشند متاعی که خریدند
کوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است
کاین جامه به اندازهی هر کس نبریدند
مرغان نظرباز سبکسیر فروغی
از دام گه خاک بر افلاک پریدند
@tareagheerfan
#اعتقادات
#توسل
#نذر
✴️سنی ها و وهابی ها معتقدند که توسل ٬شرک است و میگویند خداوند بدون واسطه هم حاجت میدهد. سوال:ایا حاجت خواستن از غیر خدا شرک است؟
اگر حاجت خواستن از غیر خدا شرک باشد دراین صورت همه عالم و ادم مشرک هستند. حتی این مطلب شامل انبیا هم میشود چون انها هم از مردم کمک میگرفتند مثلا حضرت سلیمان علیه السلام برای اوردن تخت بالقیس کمک گرفت. آیا ما برای رفع نیازهای روزمره خود از دیگران کمک نمیگیریم؟همه ما برای بهبودی حال خود به دکتر وقرص متوسل میشویم.
سوال دیگر این است که چرا ما بدنبال وسیله هستیم و مستقیما از خود خداوند حاجت نمیخواهیم؟جواب این است که حاجت خواهی مستقیم از خدا هم مد نظر ماهست اما اینکه چرا ما بدنبال وسیله هستیم دلیلش ایه ۳۵سوره مبارکه مائده هست که خداوند میفرماید وابتغوا الیه الوسیله:با وسیله به سوی خدا تقرب جویید.
خود پیامبر هم دستور داده است که اهل بیت را واسطه قرار دهیم.ابن ابی الحدید سنی نقل میکند که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود حمد میکنم خدایی راکه از پرتو رحمتش اهل اسمان و زمین بندگی میکنند و ذات اقدس او هدف تمامی وسایل میباشد و مائیم وسایل دربین خلق.دلیل دیگر حدیث ثقلین است که عالمان اهل تسنن هم به ان اشاره کرده اند در این حدیث میخوانیم که پیامبر فرمود به اهل بیت من تمسک جویید.دلیل دیگر حدیث سفینه است که رسول الله فرمود مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هر کس بر ان سوار شود نجات میابد وهر کس سوار نشود هلاک میشود.
دلیل دیگر اینکه خود عمر هم متوسل میشده است بخاری عالم اهل تسنن از قول عمر نقل کرده است که میگفت پروردگارا ما بوسیله عموی پیامبرت به تو متوسل میشویم تا بر ما باران نازل کنی. پس بنابراین عقیده ٬خلیفه خودشان هم مشرک است.
🛑سوال:چرا برای غیر خدا نذر میکنیم؟
درکتب فقهی شیعه دوشرط برای قبولی نذر وارد شده است. اول اینکه برای خدا باشد دوم اینکه صیغه نذر خوانده شود وتا نام خدا در صیغه نذر برده نشود نذر قبول نیست. مثلا نذر میکنیم که اگر حاجتمان براورده شد در فلان امام زاده برای خدا قربانی میکنیم
@tareagheerfan
#اعتقادات
#تقیه
🔰ابراز عقیده یا انجام دادن کاری بر خلاف نظر و اعتقاد قلبی را تقیّه گویند. در کتابهای مربوط به قواعد فقهی از تقیّه به عنوان یک قاعده نام برده شده و برخی فقها رسالهای مستقل تحت عنوان «التقیّه» تألیف کردهاند. علاوه بر آن از تقیّه در بابهایی نظیر طهارت، صوم و حج به مناسبت سخن رفته است.
ـــ تقیه به کتمان حق یا ترک عمل به احکام شرعی واقعی به دلیل ترس از مخالفان اطلاق میشود.
🚫از فواید تقیه میتوان به حفظ امت اسلامی وجلوگیری از ایجاد تفرقه و حفظ قوای خود برای استفاده بهتر از فرصت ها اشاره کرد.
تقیه، به شیعه امامیه اختصاص ندارد، بلکه همه طوایف و عقلای عالم در زمانهای مختلف (حتی قبل از اسلام ) هنگام گرفتاری، به آن عمل نمودهاند، مانند: تقیه مؤمن آل فرعون و اصحاب کهف . درزمان ائمه علیهم السلام هم این عمل انجام میشده مثل تقیه علی بن یقطین وزیر شیعی هارون الرشید به دستور امام کاظم علیه السلام.
در منابع اسلامی به آیات متعددی برای این عمل اشاره شده است آیات۱۰۶سوره نحل٬۲۸سوره آل عمران٬۲۸سوره غافرو...
❇️مشروعیت تقیه در احادیث
دلیل دیگر مشروعیت تقیه، احادیث است که بوضوح بر جواز آن دلالت دارد.
طبق حدیث، تقیه از برترین کارهای مؤمنان و موجب اصلاح امت است و دین بدون آن کامل نیست
اصول کافی ج ۲
تقیه در مواردی که به نابودی اساس دین و یا ترک واجبات و انجام محرمات می انجامد حرام است مثلا تقیه ای که باعث نابودی کعبه و قران و یا ریختن خون مسلمانی بشود
🔴 موارد تقیه مستحب
از موارد تقیّۀ مستحب، حُسن همزیستی با مخالفان به حضور یافتن در اجتماعات آنان- همچون نماز جماعت، تشییع جنازه، عیادت بیمار و مانند آن- برشمرده شده است.
موارد تقیه واجب، بنا بر احادیث و فتاوای فقها، جایی است که اضطرار و ضرورت بر آن صدق کند.
@tareagheerfan
#اعتقادات
#تولی_تبری
✅تولی یعنی دوست داشتن و دوستی با خدا و اهلبیت علیهم السلام
تبری یعنی دشمنی با دشمنان خدا واهلبیت علیهم السلام
درباره تولی می توان به این آیات استناد کرد:
«لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى[شوری/۲۳] من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوستداشتن نزدیكانم [اهل بیتم].»
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ[حجرات/۱۱] مؤمنان برادر یكدیگرند.»
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ[توبه/۱۱۹] اى كسانى كه ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!»
«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ[توبه/۷۱] مردان و زنان باایمان، ولىّ (و یار و یاور) یكدیگرند.»
و درباره تبری آیات فراوانی وجود دارد که به چند نمونه آن اشاره می کنیم:
«لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی شَیْءٍ ...[آل عمران/۲۸] افراد باایمان نباید به جاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود انتخاب كنند و هر كس چنین كند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد.»
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ[مائده/۵۱] اى كسانى كه ایمان آورده اید! یهود و نصارى را ولّى (و دوست و تكیهگاه خود،) انتخاب نكنید! آنها اولیاى یكدیگرند و كسانى كه از شما با آنان دوستى كنند، از آنها هستند.»
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِیاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإیمانِ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ[توبه/۲۳] اى كسانى كه ایمان آورده اید! هر گاه پدران و برادران شما، كفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولىّ (و یار و یاور و تكیه گاه) خود قرار ندهید! و كسانى از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهند، ستمگرند!»
«لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ[مجادله/۲۲] هیچ قومى را كه ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى یابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند.»
اما روایات
امام باقر(ع) میفرماید:"هل الدین الا الحب و البغض"، "آیا دین غیر از حب( تولی) و بغض (تبری) است".
از این روایت و امثال آن استفاده میشود که تولی و تبری، دو رکن اساسی دین و جان مایه اصلی دین داری است. در زیارت عاشورا میخوانیم:"انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه، و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم"؛ "من در صلح و سازشم با کسانی که با شما صلح کنند ودر جنگ هستم با کسانی که با شما در جنگند تا روز قیامت، من دوستم با کسانی که شما را دوست دارند و دشمنم با کسانی که شما را دشمن دارند".
پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله روزى پرسشى را در بین اصحابش مطرح كرد و آن این بود: در میان دستگیره هاى ایمان كدامیك از همه محكمتر است؟ گفتند: خدا و پیغمبرش بهتر مىدانند، آنگاه یكى از ایشان گفت: نماز، و دیگرى گفت: زكات، شخصى گفت: روزه، و یكى دیگر از ایشان گفت: حج و عمره، و دیگرى گفت: جهاد، آنگاه پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: همه اینها كه نام بردید، كارهاى با فضیلتى است، ولى پاسخ سؤال من نیست، (بلكه) قوى ترین دستگیره ایمان، دوست داشتن براى خدا و دشمن داشتن براى خداست، و دوست داشتن اولیاء خدا، و بیزارى جستن از دشمنان خدا، مى باشد.[معانی الاخبار)
همچنین امام رضا (ع) می فرمایند: کمال دین ولایت ما و برائت از دشمنان ماست(بحار الانوار جلد۲۷)
اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که تبری جستن از دشمنان الهی، به این معنا نیست که با تمام مخالفان فکر و اندیشه خود بجنگیم. خدای متعال در قرآن صریحا این مساله را بیان کرده است:
«لا یَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ...
خدا شما را از نیكى كردن و رعایت عدالت نسبت به كسانى كه در راه دین با شما پیكار نكردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمى كند چرا كه خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستى و رابطه با كسانى نهى مى كند كه در امر دین با شما پیكار كردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما كمك كردند و هر كس با آنان رابطه دوستى داشته باشد ظالم و ستمگر است!»ممتحنه ۸
@tareagheerfan