eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
292 دنبال‌کننده
105 عکس
22 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 در این جلسه چه می‌خوانیم یا می‌شنویم؟ - توحيد ازنظر قرآن، اولاً يعنى چه؟ - ثانياً به‌معناى چه تعهدى و چه عملى در زندگى‌ست؟
⚠️ مطالب این جلسه، مخصوص افرادی است که اهل عمل باشند! 💢 قهراً این بحث براى ما یک بحث تعهدآور است. 💢 توحید را ما آن‌چنانى بررسى مى‌کنیم که: - اولاً آگاهانه به توحید برسیم، - ثانیاً ببینیم تعهداتى که توحید بر دوش ما مى‌گذارد، چیست. ⁉️ آیا توحید فقط یک فهمیدن بی‌مسئولیت و بی‌تعهد است؟ ⁉️ آیا دانستنِ یک حقیقتى است، بدون آنکه این دانستن بر دوش ما یک تکلیفى را بار کند؟ یا نه؛ توحید آگاهى و دانستنى‌ست که به‌دنبال این دانستن، تکلیف‌ها، وظیفه‌ها، مسئولیت‌ها به انسان متوجه مى‌شوند. به قرآن که مراجعه کنیم جواب این سؤال را خواهیم دید: 👇👇
«توحید» در جهان‌بینى اسلام چیست؟ ❔ و به چه معناست؟ ❔ و آیۀ قرآن و زبان‌ رسا و گویاى قرآن، توحیدى را که در جهان‌بینىِ اسلام مطرح است، چگونه تشریح مى‌کند؟ 👇👇
| 📝 🌎 جهان‌بینى اسلام یعنى چه؟ .. جهان‌بینى یعنى برداشت یک انسان از جهان، تلقّى یک انسان از جهان، دریافت یک انسان از جهان یا از انسان. 🗣 گفتیم برداشت یک انسان؛ مى‌توانید شما به‌جاى یک انسان، بگذارید یک مکتب، یک مسلک، یک آیین، یک رویۀ اجتماعى برداشتى از جهان دارد، این برداشت اسمش جهان‌بینى است. اسلام یک جهان‌بینى‌ای دارد، اسلام یک برداشتى از جهان دارد.
👌 اسلام معتقد است که همۀ این مجموعه‌اى که نامش جهان 🌎 است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر، تا موجودات بزرگ و چشم‌گیر؛ از پست‌ترین جاندار یا بى‌جان، تا شریف‌ترین و پرقدرت‌ترینِ موجودات جاندار و داراى خِرَد، یعنى انسان، همه و همه، همه‌جاى این عالم، بنده، بَرده، آفریده و وابستۀ به یک قدرت بسیار عظیم است. 🔎 ماوراى این ظاهرى که من و شما مى‌بینیم، ماوراى آنچه که عینک تیزبین دانشِ تجربى مى‌تواند به او برسد، ماوراى همۀ پدیده‌هاى قابل حس و قابل لمس، یک حقیقتى هست از همۀ حقیقت‌ها برتر، والاتر، شریف‌تر، عزیزتر و همۀ این پدیده‌هاى عالم، ساخته‌وپرداخته و درست‌شدۀ دست قدرت اوست. 👈 به آن قدرت بالاتر نامى می‌دهیم؛ اسمش خداست، اسمش الله است. 👇👇
🌱 در جهان‌بینى اسلام، توحید یک‌چنین چیزی‌ست؛ توحید یعنى جهان داراى یک آفریننده و سازنده، و به تعبیرى، داراى یک روح پاک و لطیف است. ۵۳/۷/۴ 👇👇
🕋 «توحید» در جهان‌بینى اسلام این است؛ یعنى وقتى‌که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه مى‌کند، این عالم را یک موجود مستقلى نمى‌بیند، بلکه یک موجودى مى‌بیند وابستۀ به یک قدرت بالاتر. ۵۳/۷/۴
🔄 🕋 وقتی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه می­‌کند، این عالم را یک موجود مستقلی نمی‌­بیند، بلکه یک موجودی می‌­بیند وابسته به یک قدرت بالاتر. ۵۳/۷/۴ 📲 تولیدِ: [منویات](ble.ir/join/MDVmNTEyM2)
🔖 ▪️ فکرش را بکنید در مکه، شب در پاییز بی‌نهایت سرد، روز در تابستان غیر قابل تحمل سه سال اینها در اینجا زندگی کردند! سه سال در این بیابان اینها زندگی کردند! چقدر گرسنگی کشیدند، چقدر سختی کشیدند، چقدر محنت بردند، خدا می‌داند. یکی از دوران‌های سخت پیغمبر، آنجا بود. ▪️..در همین اثنا، وقتی‌که نهایت شدت روحی برای پیغمبر بود، جناب ابی‌طالب که پشتیبان پیغمبر و امید او بود، و جناب خدیجۀ کبری که او هم بزرگ‌ترین کمک روحی برای پیغمبر بود، در ظرف یک هفته از دنیا رفتند. خیلی حادثۀ عجیبی‌ست؛ یعنی پیغمبر تنهای تنها شد. ۱۳۷۷/۲/۷ 📚 کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
8⃣ 🖼️ 🔆 «اللهُ لا اِلهَ اِلّا‌ هُوَ» «الله»، این نامى که معادلى به‌صورت تبیین و تشریح برایش نمى‌شود پیدا کرد؛ خداست. خدا کیست؟ آن موجودى است که «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ معبودى به جز او نیست. 👈 ..اله یعنى هر آن موجودى که انسان در‌مقابل او به‌صورت تقدیس، به‌صورت تعظیم و تکریم، خضوع مى‌کند، اختیار خودش را دست او مى‌دهد، سررشتۀ زندگى‌اش را به او مى‌سپرد، او را دست‌باز و مطلق‌العنان در زندگى خود قرار مى‌دهد، این را در اصطلاح قرآنى مى‌گویند اله. 🔺 آن‌کسانى‌که هواى نفس را سررشته‌دار زندگى خود مى‌کنند، الهشان هواى نفسشان است. 🔺 آن‌کسانى‌که یک انسان سرکشِ متجاوز را در امور زندگى خود، دستش را باز مى‌گذارند، الهشان همان شیطان است. 🔺 آن‌کسانى‌که به سنت‌ها و عقیده‌هاى پوچ، به‌طور بى‌قید‌و‌شرط تسلیم مى‌شوند، الهشان همان سنت و عقیدۀ پوچ است. 🔆 «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ الهى، هیچ معبودى به‌جز او نیست. یعنى چه نیست؟ یعنى در دنیا نیست؟ هزاران معبود بود در دنیا، سیصدوشصت‌تا در خودِ خانۀ کعبه آویزان و قرار داده شده بود، سیصدوشصت‌تا عروسک. همین‌قدر هم عروسک‌هاى جاندار در دنیا، داشتند فرمانروایى مى‌کردند؛ چطور الهى نیست! پس اینی‌که مى‌گوید «لااِلهَ اِلّا هُوَ» جز او الهى نیست؛ یعنى اله واقعى نیست، اله قانونى نیست، اله حقیقى نیست؛ یعنى هرکس دیگر را غیر از الله به الوهیت ـ به آن‌ معنایى که گفتم ـ به معبودیت پذیرفتید، گناه کردید، برخلاف حق، عملى انجام دادید؛ چون جز الله هیچ‌کس شایستۀ معبود بودن و الوهیت نیست. ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────
🔖 ✍️ کتاب، مبانی اعتقادی را با استفاده از مفاهیم آیات قرآن به صورت روان و کاملاً نو بیان می‌کند. اصلاً نمیشه باور کرد که نوشته‌های این کتاب مربوط به سخنرانی ۵۰ سال گذشته ایشان است. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔸 خب، پس به‌طور خلاصه، بحثى که امروز داشتیم، حاصل به این صورت بود که توحید در جهان‌بینى اسلام یعنى چه و چیست؟ 🔹 فردا مى‌رسیم ان‌شاءالله به بررسى توحید، به‌عنوان یکى از مواد اصول ایدئولوژى اسلام. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
09 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید در ایدئولوژی اسلام.mp3
18.3M
9️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 9️⃣ جلسۀ نهم: توحید در ایدئولوژی اسلام 📆 جمعه ۵ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۰ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰───────────────────
💫 ما معتقدیم که مادىِ زمان ما، اگر مى‌گوید خدا نیست، اگر معتقد است که ماوراى این عالم، حقیقت دیگرى وجود ندارد، در حقیقت چون از مکتب الهى سرخوردگى فکرى و سرخوردگى روحى دارد، این حرف را مى‌زند. ..علت گرایشش به چیزى که به آن مکتب مادى مى‌گوید، این است که خیال مى‌کند، امروز این مکتب مادى، بهتر مى‌تواند دنیا را اداره کند. مى‌گوید: - بهتر مى‌تواند ظلم را از بین ببرد، - بهتر مى‌تواند تبعیض و نابرابرى را نابود کند، - بهتر مى‌تواند ظلم و خودکامگى را ریشه‌کن و زایل و فانى کند. - مى‌گوید دین این کار‌ها را نمى‌تواند بکند. ۱۳۵۳/۷/۵
چرا مى‌گوید دین نمى‌تواند این کار‌ها را بکند؟ براى خاطر اینکه از دین، از مفهوم شایع و رایج دین، چیزى نمى‌داند، جز آنچه که در دست مردم کوچه و بازار، به‌صورت سنتى و تقلیدى مشاهده کرده؛ خلاصه از دین خبرى ندارد، اطلاعى ندارد. ..نه از باب این است که با خدا یک لَجى دارند، یا چون استدلال قانع‌کنندۀ فکرى بر وجود خدا ندارند، خدا را رد کرده‌اند یا قبول نکرده‌اند. ۱۳۵۳/۷/۵
✨ و قرآن هم به همین حقیقت اشاره مى‌کند: «اِن هُم اِلّا یظُنّونَ»‏ اینها فقط دنبال پندار و گمانند، وإلا نمى‌توانند خدا را با دلیل نفى بکنند. ۱۳۵۳/۷/۵
🔆 پیداست که وقتى با یک‌چنین منطقى انسان روبه‌رو مى‌شود، بهترین پاسخ و درست‌ترین پاسخ این است که 👈 بله؛ اگر دینى را پیدا کردید که: - با ظالم ساخت، - با مستبد همکارى کرد، - با مظلوم یک‌لحظه کنار نیامد، - یک گره از کار فروبستۀ مردم نگشود، - براى امروز و فرداى مردم، خشخاشى، ذرۀ مثقالى، سود نداشت؛ تو هم ازطرف ما وکیل، اگر چنین دینى را پیدا کردى، هرجا پیدا کردى، رَدّش کن، یک‌لحظه این دین را نپذیر. ❌ براى خاطر اینکه دین اگر از سوى خداست، این‌جورى نیست. دینى که خدا مى‌فرستد اَلَکى که نیست، نشانه دارد، خصوصیت دارد، مُهر 🕹 استاندارد دارد، اگر این مهر استاندارد با یک دینی تطبیق کرد، آن را ما قبول مى‌کنیم، اگر تطبیق نکرد، قبول نمى‌کنیم. ۱۳۵۳/۷/۵
ما به خیالمان مى‌آید که توحید یک چیزى‌ست که فقط در مغزمان 🧠 بایستى روشن 💡 کنیم، مسلّم کنیم؛ به زندگى که رسیدیم، این توحید در زندگى دیگر هیچ اثرى ندارد؛ اگر هم اثر داشته باشد، در زندگى شخصى‌ست، در زندگى اجتماعى نیست. 🤔 بنده موحد هم که باشم، همان سرمایه و همان اتومبیل و همان شرکت و همان کارخانه و همان وضعِ رابطۀ با کارگر و همان وضع رابطۀ با زمین را خواهم داشت که اگر موحد نمى‌بودم. ۱۳۵۳/۷/۵
آن توحیدى که اسلام به آن دعوت مى‌کند، توحیدى‌ست بالاتر از حد یک پاسخ به یک سؤال، به یک استفهام. 🤨 پس چیست؟ 👇👇👇
خدا یک است و دو نیست، معنایش این است که: تمام آنچه در اختیار دارى از ثروت، تو و همۀ انسان‌هاى دیگر، برای خداست، شما عاریت‌داران و ودیعه‌دارانى بیش نیستید. ⁉️ چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟ شما ودیعۀ پول را دارید و بس، شما عاریه‌دارید. ❔ جناب‌عالى اگر پولى ازطرف رفیقتان امانت دستتان باشد، چه‌کار مى‌کنید؟ منتظرید ایشان حواله بدهد. آقا، ده تومان از این پول را بده به آن بچه، به آن پیرمرد، به آن بیگانه، به آن خویش، ده تومان از این پول را بینداز فلان صندوق، ده تومانش را اصلاً بسوزان؛ منتظر دست‌خط صاحب پول هستید دیگر، غیر از این است؟ آیا براى خودتان حقى، مالکیتى در این پولِ امانت و ودیعه قائل هستید؟ «المالُ مالُ اللهِ جَعَلَها وَدایعَ عِندَ النّاسِ» مال را خدا به ودیعه و امانت دست انسان‌ها سپرده است. این لازمۀ توحید است. ۱۳۵۳/۷/۵
🔄 💰 خدا یک است و دو نیست، معنایش این است که تمام آنچه در اختیار دارى از ثروت، تو و همۀ انسان‌هاى دیگر، برای خداست، شما عاریت‌داران و ودیعه‌دارانى بیش نیستید. ⁉️ چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟ ۱۳۵۳/۷/۵ 📲 تولیدِ: منویات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
0⃣1⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 0⃣1⃣ جلسۀ دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا 📆 شنبه ۶ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۱ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
0⃣1⃣ 🖼️ عکس‌نوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن این‌جوری‌ست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب را اثبات می‌کند. گاهی خیلی رویاروی استدلال نمی‌کند، زمینۀ استدلالِ مغزی خودِ آدم را، قرآن گاهی برای انسان فراهم می‌کند. اینجا خدای متعال در این آیات می‌خواهد ثابت کند که فقط درمقابل خدا باید اطاعت و عبودیت کرد؛ از این راه وارد می‌شود: 🔆 «قُل مَن یرزُقُكُم مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» ﴿یونس، آیه ۳۱﴾‏ بگو چه کسی روزی می‌دهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیات‌بخش و زندگی‌بخش؛ از زمین، مواد حیاتی. 🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ» یا کیست آن‌کسی‌که مالک است شنوایی و بینایی‌ها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید. 🔆 «وَ مَن یخرِجُ الحَی مِنَ المَیتِ»‏ و کیست آن‌که برون می‌آورد زنده را از مرده. ..«وَ یخرِجُ المَیتَ مِنَ الحَی‏» و کیست که به در می‌آورد، برون می‌کشد، مرده را از زنده؟ 🔆 «وَ مَن یدَبِّرُ الاَمرَ» کیست که امر تکوینی عالم را تدبیر می‌کند؟ کیست که این نیروی جاذبه را در زمین قرار می‌دهد تا انسان بتواند در آن زندگی کند؟ کیست که در زمین و در دریا و در کوه، استعدادهای زندگی به ودیعه می‌گذارد؟ کیست که به انسان نیروی استخراج می‌دهد؟ .. و ازاین‌قبیل. 🔆 «فَسَیقولونَ اللهُ‏» خواهند گفت «الله». خب، حالا که خداست، «فَقُل»، همین‌جا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما.. 🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳ ادامه دارد.. 🌸 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────