🌱 در جهانبینى اسلام، توحید یکچنین چیزیست؛
توحید یعنى جهان داراى یک آفریننده و سازنده، و به تعبیرى، داراى یک روح پاک و لطیف است. ۵۳/۷/۴ 👇👇
🕋 «توحید» در جهانبینى اسلام این است؛
یعنى وقتىکه یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه مىکند، این عالم را یک موجود مستقلى نمىبیند، بلکه یک موجودى مىبیند وابستۀ به یک قدرت بالاتر. ۵۳/۷/۴
#جلسه_۸
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
🕋 وقتی که یک مسلمان، از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه میکند، این عالم را یک موجود مستقلی نمیبیند، بلکه یک موجودی میبیند وابسته به یک قدرت بالاتر. ۵۳/۷/۴
📲 تولیدِ: [منویات](ble.ir/join/MDVmNTEyM2)
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
🔖 #حضرت_خدیجه
▪️ فکرش را بکنید در مکه، شب در پاییز بینهایت سرد، روز در تابستان غیر قابل تحمل سه سال اینها در اینجا زندگی کردند! سه سال در این بیابان اینها زندگی کردند! چقدر گرسنگی کشیدند، چقدر سختی کشیدند، چقدر محنت بردند، خدا میداند. یکی از دورانهای سخت پیغمبر، آنجا بود.
▪️..در همین اثنا، وقتیکه نهایت شدت روحی برای پیغمبر بود، جناب ابیطالب که پشتیبان پیغمبر و امید او بود، و جناب خدیجۀ کبری که او هم بزرگترین کمک روحی برای پیغمبر بود، در ظرف یک هفته از دنیا رفتند. خیلی حادثۀ عجیبیست؛ یعنی پیغمبر تنهای تنها شد. ۱۳۷۷/۲/۷
📚 کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────
8⃣ #جلسه_۸
🖼️ #عکسنوشت
🔆 «اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ»
«الله»، این نامى که معادلى بهصورت تبیین و تشریح برایش نمىشود پیدا کرد؛ خداست. خدا کیست؟ آن موجودى است که «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ معبودى به جز او نیست.
👈 ..اله یعنى هر آن موجودى که انسان درمقابل او بهصورت تقدیس، بهصورت تعظیم و تکریم، خضوع مىکند، اختیار خودش را دست او مىدهد، سررشتۀ زندگىاش را به او مىسپرد، او را دستباز و مطلقالعنان در زندگى خود قرار مىدهد، این را در اصطلاح قرآنى مىگویند اله.
🔺 آنکسانىکه هواى نفس را سررشتهدار زندگى خود مىکنند، الهشان هواى نفسشان است.
🔺 آنکسانىکه یک انسان سرکشِ متجاوز را در امور زندگى خود، دستش را باز مىگذارند، الهشان همان شیطان است.
🔺 آنکسانىکه به سنتها و عقیدههاى پوچ، بهطور بىقیدوشرط تسلیم مىشوند، الهشان همان سنت و عقیدۀ پوچ است.
🔆 «لا اِلهَ اِلّا هُوَ»
هیچ الهى، هیچ معبودى بهجز او نیست. یعنى چه نیست؟ یعنى در دنیا نیست؟ هزاران معبود بود در دنیا، سیصدوشصتتا در خودِ خانۀ کعبه آویزان و قرار داده شده بود، سیصدوشصتتا عروسک. همینقدر هم عروسکهاى جاندار در دنیا، داشتند فرمانروایى مىکردند؛ چطور الهى نیست! پس اینیکه مىگوید «لااِلهَ اِلّا هُوَ» جز او الهى نیست؛ یعنى اله واقعى نیست، اله قانونى نیست، اله حقیقى نیست؛ یعنى هرکس دیگر را غیر از الله به الوهیت ـ به آن معنایى که گفتم ـ به معبودیت پذیرفتید، گناه کردید، برخلاف حق، عملى انجام دادید؛ چون جز الله هیچکس شایستۀ معبود بودن و الوهیت نیست.
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────
🔖 #نظر_خوانندههای_کتاب
✍️ کتاب، مبانی اعتقادی را با استفاده از مفاهیم آیات قرآن به صورت روان و کاملاً نو بیان میکند. اصلاً نمیشه باور کرد که نوشتههای این کتاب مربوط به سخنرانی ۵۰ سال گذشته ایشان است.
❓ نظر شما چیه؟
👈 ارسال به آیدی: @sahba_admin
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔸 خب، پس بهطور خلاصه، بحثى که امروز داشتیم، حاصل به این صورت بود که توحید در جهانبینى اسلام یعنى چه و چیست؟
🔹 فردا مىرسیم انشاءالله به بررسى توحید، بهعنوان یکى از مواد اصول ایدئولوژى اسلام. 👇
09 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید در ایدئولوژی اسلام.mp3
18.3M
9️⃣ #جلسه_۹ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
9️⃣ جلسۀ نهم: توحید در ایدئولوژی اسلام
📆 جمعه ۵ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۰ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰───────────────────
💫 ما معتقدیم که مادىِ زمان ما، اگر مىگوید خدا نیست، اگر معتقد است که ماوراى این عالم، حقیقت دیگرى وجود ندارد، در حقیقت چون از مکتب الهى سرخوردگى فکرى و سرخوردگى روحى دارد، این حرف را مىزند.
..علت گرایشش به چیزى که به آن مکتب مادى مىگوید، این است که خیال مىکند، امروز این مکتب مادى، بهتر مىتواند دنیا را اداره کند. مىگوید:
- بهتر مىتواند ظلم را از بین ببرد،
- بهتر مىتواند تبعیض و نابرابرى را نابود کند،
- بهتر مىتواند ظلم و خودکامگى را ریشهکن و زایل و فانى کند.
- مىگوید دین این کارها را نمىتواند بکند. ۱۳۵۳/۷/۵
❓ چرا مىگوید دین نمىتواند این کارها را بکند؟
براى خاطر اینکه از دین، از مفهوم شایع و رایج دین، چیزى نمىداند، جز آنچه که در دست مردم کوچه و بازار، بهصورت سنتى و تقلیدى مشاهده کرده؛ خلاصه از دین خبرى ندارد، اطلاعى ندارد.
..نه از باب این است که با خدا یک لَجى دارند، یا چون استدلال قانعکنندۀ فکرى بر وجود خدا ندارند، خدا را رد کردهاند یا قبول نکردهاند. ۱۳۵۳/۷/۵
✨ و قرآن هم به همین حقیقت اشاره مىکند:
«اِن هُم اِلّا یظُنّونَ» اینها فقط دنبال پندار و گمانند، وإلا نمىتوانند خدا را با دلیل نفى بکنند. ۱۳۵۳/۷/۵