eitaa logo
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
316 دنبال‌کننده
106 عکس
23 ویدیو
24 فایل
📝 برای مرور و بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارتباط با ادمین: @sahba_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
8⃣ 🖼️ 🔆 «اللهُ لا اِلهَ اِلّا‌ هُوَ» «الله»، این نامى که معادلى به‌صورت تبیین و تشریح برایش نمى‌شود پیدا کرد؛ خداست. خدا کیست؟ آن موجودى است که «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ معبودى به جز او نیست. 👈 ..اله یعنى هر آن موجودى که انسان در‌مقابل او به‌صورت تقدیس، به‌صورت تعظیم و تکریم، خضوع مى‌کند، اختیار خودش را دست او مى‌دهد، سررشتۀ زندگى‌اش را به او مى‌سپرد، او را دست‌باز و مطلق‌العنان در زندگى خود قرار مى‌دهد، این را در اصطلاح قرآنى مى‌گویند اله. 🔺 آن‌کسانى‌که هواى نفس را سررشته‌دار زندگى خود مى‌کنند، الهشان هواى نفسشان است. 🔺 آن‌کسانى‌که یک انسان سرکشِ متجاوز را در امور زندگى خود، دستش را باز مى‌گذارند، الهشان همان شیطان است. 🔺 آن‌کسانى‌که به سنت‌ها و عقیده‌هاى پوچ، به‌طور بى‌قید‌و‌شرط تسلیم مى‌شوند، الهشان همان سنت و عقیدۀ پوچ است. 🔆 «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» هیچ الهى، هیچ معبودى به‌جز او نیست. یعنى چه نیست؟ یعنى در دنیا نیست؟ هزاران معبود بود در دنیا، سیصدوشصت‌تا در خودِ خانۀ کعبه آویزان و قرار داده شده بود، سیصدوشصت‌تا عروسک. همین‌قدر هم عروسک‌هاى جاندار در دنیا، داشتند فرمانروایى مى‌کردند؛ چطور الهى نیست! پس اینی‌که مى‌گوید «لااِلهَ اِلّا هُوَ» جز او الهى نیست؛ یعنى اله واقعى نیست، اله قانونى نیست، اله حقیقى نیست؛ یعنى هرکس دیگر را غیر از الله به الوهیت ـ به آن‌ معنایى که گفتم ـ به معبودیت پذیرفتید، گناه کردید، برخلاف حق، عملى انجام دادید؛ چون جز الله هیچ‌کس شایستۀ معبود بودن و الوهیت نیست. ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────
🔖 ✍️ کتاب، مبانی اعتقادی را با استفاده از مفاهیم آیات قرآن به صورت روان و کاملاً نو بیان می‌کند. اصلاً نمیشه باور کرد که نوشته‌های این کتاب مربوط به سخنرانی ۵۰ سال گذشته ایشان است. ❓ نظر شما چیه؟ 👈 ارسال به آی‌دی: @sahba_admin 🌙 📚 ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰─────────────────────
🔸 خب، پس به‌طور خلاصه، بحثى که امروز داشتیم، حاصل به این صورت بود که توحید در جهان‌بینى اسلام یعنى چه و چیست؟ 🔹 فردا مى‌رسیم ان‌شاءالله به بررسى توحید، به‌عنوان یکى از مواد اصول ایدئولوژى اسلام. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
09 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید در ایدئولوژی اسلام.mp3
18.3M
9️⃣ | 🎙 🔊 اگر می‌خواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن 🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنه‌ای 9️⃣ جلسۀ نهم: توحید در ایدئولوژی اسلام 📆 جمعه ۵ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۰ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری ╭────────── 📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami ╰───────────────────
💫 ما معتقدیم که مادىِ زمان ما، اگر مى‌گوید خدا نیست، اگر معتقد است که ماوراى این عالم، حقیقت دیگرى وجود ندارد، در حقیقت چون از مکتب الهى سرخوردگى فکرى و سرخوردگى روحى دارد، این حرف را مى‌زند. ..علت گرایشش به چیزى که به آن مکتب مادى مى‌گوید، این است که خیال مى‌کند، امروز این مکتب مادى، بهتر مى‌تواند دنیا را اداره کند. مى‌گوید: - بهتر مى‌تواند ظلم را از بین ببرد، - بهتر مى‌تواند تبعیض و نابرابرى را نابود کند، - بهتر مى‌تواند ظلم و خودکامگى را ریشه‌کن و زایل و فانى کند. - مى‌گوید دین این کار‌ها را نمى‌تواند بکند. ۱۳۵۳/۷/۵
چرا مى‌گوید دین نمى‌تواند این کار‌ها را بکند؟ براى خاطر اینکه از دین، از مفهوم شایع و رایج دین، چیزى نمى‌داند، جز آنچه که در دست مردم کوچه و بازار، به‌صورت سنتى و تقلیدى مشاهده کرده؛ خلاصه از دین خبرى ندارد، اطلاعى ندارد. ..نه از باب این است که با خدا یک لَجى دارند، یا چون استدلال قانع‌کنندۀ فکرى بر وجود خدا ندارند، خدا را رد کرده‌اند یا قبول نکرده‌اند. ۱۳۵۳/۷/۵
✨ و قرآن هم به همین حقیقت اشاره مى‌کند: «اِن هُم اِلّا یظُنّونَ»‏ اینها فقط دنبال پندار و گمانند، وإلا نمى‌توانند خدا را با دلیل نفى بکنند. ۱۳۵۳/۷/۵
🔆 پیداست که وقتى با یک‌چنین منطقى انسان روبه‌رو مى‌شود، بهترین پاسخ و درست‌ترین پاسخ این است که 👈 بله؛ اگر دینى را پیدا کردید که: - با ظالم ساخت، - با مستبد همکارى کرد، - با مظلوم یک‌لحظه کنار نیامد، - یک گره از کار فروبستۀ مردم نگشود، - براى امروز و فرداى مردم، خشخاشى، ذرۀ مثقالى، سود نداشت؛ تو هم ازطرف ما وکیل، اگر چنین دینى را پیدا کردى، هرجا پیدا کردى، رَدّش کن، یک‌لحظه این دین را نپذیر. ❌ براى خاطر اینکه دین اگر از سوى خداست، این‌جورى نیست. دینى که خدا مى‌فرستد اَلَکى که نیست، نشانه دارد، خصوصیت دارد، مُهر 🕹 استاندارد دارد، اگر این مهر استاندارد با یک دینی تطبیق کرد، آن را ما قبول مى‌کنیم، اگر تطبیق نکرد، قبول نمى‌کنیم. ۱۳۵۳/۷/۵
ما به خیالمان مى‌آید که توحید یک چیزى‌ست که فقط در مغزمان 🧠 بایستى روشن 💡 کنیم، مسلّم کنیم؛ به زندگى که رسیدیم، این توحید در زندگى دیگر هیچ اثرى ندارد؛ اگر هم اثر داشته باشد، در زندگى شخصى‌ست، در زندگى اجتماعى نیست. 🤔 بنده موحد هم که باشم، همان سرمایه و همان اتومبیل و همان شرکت و همان کارخانه و همان وضعِ رابطۀ با کارگر و همان وضع رابطۀ با زمین را خواهم داشت که اگر موحد نمى‌بودم. ۱۳۵۳/۷/۵
آن توحیدى که اسلام به آن دعوت مى‌کند، توحیدى‌ست بالاتر از حد یک پاسخ به یک سؤال، به یک استفهام. 🤨 پس چیست؟ 👇👇👇
خدا یک است و دو نیست، معنایش این است که: تمام آنچه در اختیار دارى از ثروت، تو و همۀ انسان‌هاى دیگر، برای خداست، شما عاریت‌داران و ودیعه‌دارانى بیش نیستید. ⁉️ چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟ شما ودیعۀ پول را دارید و بس، شما عاریه‌دارید. ❔ جناب‌عالى اگر پولى ازطرف رفیقتان امانت دستتان باشد، چه‌کار مى‌کنید؟ منتظرید ایشان حواله بدهد. آقا، ده تومان از این پول را بده به آن بچه، به آن پیرمرد، به آن بیگانه، به آن خویش، ده تومان از این پول را بینداز فلان صندوق، ده تومانش را اصلاً بسوزان؛ منتظر دست‌خط صاحب پول هستید دیگر، غیر از این است؟ آیا براى خودتان حقى، مالکیتى در این پولِ امانت و ودیعه قائل هستید؟ «المالُ مالُ اللهِ جَعَلَها وَدایعَ عِندَ النّاسِ» مال را خدا به ودیعه و امانت دست انسان‌ها سپرده است. این لازمۀ توحید است. ۱۳۵۳/۷/۵