eitaa logo
کانال درسهایی از قرآن استاد قرائتی( طرح اُنس با قرآن)
50.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
874 فایل
https://eitaa.com/tarvij114 ارتباط با ادمین کانال ((( تبادل و تبلیغ نداریم)))
مشاهده در ایتا
دانلود
☃سلام ❄️صبحتون بخیر ⛄️روزتون زیبا ❄️امروزتان شاد ☃سرنوشت تان سبز ❄️بخت تان سفید و پاک ☃دلتان مهربان و زلال ❄️سفرتون پر روزی و رنگین ☃و مُهر خدا پای ❄️برگه زندگیتون باشـه 🌹🌹🌹 http://Eitaa.com/tarheonsebaquran @tarheonsebaquran https://sapp.ir/tarheonsebaquran 🇮🇷💝🇮🇷💝🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗واژہ “پرستار” يعنے: 💗پ: پيمان بستن براے ایثار 💗ر: رفتن بہ سوے خدمت خلق 💗س: سخت ڪوش 💗ت: تڪميل ڪنندہ ڪار طبيبان 💗ا: الگوے او، زينب ڪبرے(س) 💗ر: راضے از رحمت خدا 💗پرستاران زحمتڪش روزتـون مبـارڪ🎉🎊💐 🌹🌹🌹 http://Eitaa.com/tarheonsebaquran @tarheonsebaquran https://sapp.ir/tarheonsebaquran
🌿 کانال اُنس با قرآن 🌿, [12.01.19 09:40] 📣📣📣..در روز ۵ جمادی الاول چه اتفاقی افتاده ست☘☘ 🌈ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شهر مدینه منوره , در سال پنجم یا ششم هجری واقع شده است … ▪️کنیه های خاص آن مخدره , حضرت اُم المصائب ، اُم الرَّزايا و اُم النَوائب است… ☘ هنگام ولادت آن حضرت , سلام الله علیها , پیامبر خدا صلی الله علیه و آله , در سفر بودند . امیرالمؤمنین علیه السلام برای نامگذاری این مولود فرمودند: ☘بر پیامبر , سبقت نمی‌گیرم. تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحی شدند , جبرئيل نازل شد و عرض کرد: ☘خداوند سلام میرساند و می فرماید: این دختر را "زینب" نام بگذار ، برای اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ایم . 👈 پیامبر حضرت زینب سلام الله علیها را طلب کرده , بوسیدند و فرمودند: ❇️ وصیت میکنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید که همانا وی به خدیجه کبری مانند است . ☘ .. سکینه و وقار آن حضرت را به حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و عصمت و حیایش را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بلاغتش را به امیرالمومنین علی مرتضی علیه السلام و حلم و بردباریش را به حضرت حسن مجتبی علیه السلام و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سیدالشهداء همانند نموده اند . 📙ریاحین الشریعه , ص ۳۸ ، ۴۶ 🌹🌹🌹 http://Eitaa.com/tarheonsebaquran @tarheonsebaquran https://sapp.ir/tarheonsebaquran
ميان اين همه حيوان چه كنم⁉️... امام سجادعلیه سلام فرمودند: مردم زمان ما ٦ طبقه اند: شیر، گرگ، روباه، سگ، خوک و گوسفند. 👈 شیر: حكام جامعه هستند که مشغول جنگ قدرت هستند❗️ 👈 گرگ: تجاري هستند که هنگام فروش، تعریف و هنگام خرید مذمت میکنند❗️ 👈 روباه: متظاهرانی هستند که نان دين را ميخورند اما در باطن منافق هستند❗️ 👈 خوک: دو جنسه ها و شهوترانان هستند که فقط دنبال شهوترانی هستند❗️ 👈 سگ: بد زبانها هستند که مردم از ترس زبانشان به آنها احترام ميگذارند❗️ 👈 گوسفند: مؤمنی حقيقي است - نه مومن نما - که پشمش را میچینند، گوشتش را میخورند و استخوانش را میشکنند. ⁉️بیچاره مومن میان یک جامعه مملو از حيوانات وحشي چه بكند؟! 📚 النصایح 253🌹🌹🌹 http://Eitaa.com/tarheonsebaquran @tarheonsebaquran https://sapp.ir/tarheonsebaquran
☘ امام صادق عليه السلام 🔷هر كس سه بار بر تو گرفت ولى به تو بد نگفت، او را براى خود به انتخاب كن. 🔶 منْ غَضِبَ عَلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَقُلْ فِيكَ سُوءً فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ خَلِيلًا. 📙معدن الجواهر،ص 34 🌹🌹🌹 http://Eitaa.com/tarheonsebaquran @tarheonsebaquran https://sapp.ir/tarheonsebaquran
قابل توجه کاربران محترم: برنامه درسهایی از قرآن، پس از ضبط پیاده می شود و به جهت حفظ امانت، متن کامل آن در سایت قرار می گیرد، اما همواره بخش هایی از برنامه به جهت محدودیت زمان و رعایت حال مخاطبان، از تلویزیون پخش نمی گردد، آنچه به عنوان برنامه ی درسهایی از قرآن قابل استناد است، آن چیزی است که از تلویزیون پخش می گردد و در فایل صوتی برنامه قابل دسترسی می باشد. موضوع: ملاک‌های انتخاب در زندگی تاريخ پخش: 27/10/97 بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمین، بعدد ما احاط به علمه «الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي» در محضر مبارک همکاران فرهنگی هستیم از آموزش و پرورش و امور تربیتی و دیگران. موضوع بحثمان موضوع انتخاب است چون چیزی است که تمام عمر با انتخاب سر و کار داریم. مراد انتخاب رئیس جمهور و مجلس نیست که حالا هر چهار سالی یکبار هست. دائماً یک حرف را بزنیم یا نزنیم. با چه کسی رفیق شویم. انتخاب همسر، انتخاب دوست، انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب لباس، انتخاب مسکن، دائماً انسان باید گزینش کند. بحث مهمی است و اگر انتخاب درست باشد تا آخر درست است و کج باشد هی بد می‌آورد. برای علما و طلبه‌ها، برای تجار هم بحث خوبی است. 1- انتخاب راه خدا در دوراهی‌های زندگی اولین انتخاب این است که خدا را انتخاب کنیم یا غیر خدا را. در قرآن هم «فی سبیل الله» زیاد است، هم «دون الله» زیاد است. یعنی کارمان را برای خدا انجام بدهیم یا برای غیر خدا؟ موضوع بحث، بسم الله الرحمن الرحیم [پای تخته می‌نویسند] انتخاب، اصولی انتخاب دارد. انتخاب 1- خداوند یا غیر او. انتخاب نسل نو یا نسل کهنه، انتخاب واجب یا مستحب، انتخاب ماندگار یا موقت، انتخاب ارزان یا پر هزینه، دائماً از اینها خیلی است. به همین خاطر چون مسأله انتخاب مهم است در قرآن هی گفته: «فی سبیل الله»، «قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه» (آل‌عمران/169) «قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه» (بقره/190)، «جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّه» (بقره/218)، «هاجروا فی سبیل الله» فی سبیل الله زیاد است. یعنی خط را گم نکنی. دنیا چیزی نیست. پستش، ریاستش، مقامش چیزی نیست. خدا جنس را که می‌خرد امتیازاتی دارد. خدا جنس کم را هم می‌خرد. آیه‌اش را حفظ هستید. «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه» (زلزله/7) یعنی وزن یک مثقال را هم خدا می‌خرد. مردم جنس کم نمی‌خرند. اگر خانم به شما گفت: برو انگور بخر، دو کیلو. رفتی نیم کیلو، یک کیلو خریدی، یک نگاهی می‌کند، این بود انگور خریدنت؟ خلق جنس کم را قبول نمی‌کند، خدا جنس کم را قبول می‌کند. خلق جنس معیوب را برنمی‌دارد، خدا جنس معیوب را هم می‌خرد. نماز که می‌خوانیم یک دعایی دارد، دعایش این است. خدایا این نماز من بود، «ان كانَ فِيهَا خَلَلٌ أو نَقصٌ مِن رُكوعِها أو سُجُودِها» خدایا اگر نمازم خراب است، خرابی‌هایش را هم بردار و در هم بردار. خدا به بهشت می‌خرد. مردم خوششان آمد فوقش برای شما کف می‌زنند. سوت می‌کشند و صلوات می‌فرستند. خدا جنس کم را می‌خرد، خدا جنس معیوب را می‌خرد. خدا گران را به بهشت می‌خرد و خلق به سوت و کف می‌خرند. شما الآن معلم هستید. انتخاب خوبی خدا کرده است. خدا کمک کرده که شما انتخاب کردید. چه می‌کنید؟ یا تولید علم می‌کنید. و همچنین دانشجو و طلبه، کسانی که در دنیای علم هستند، چون مردم کره زمین سه دسته هستند. یا تولید می‌کنند، یا توزیع می‌کنند یا مصرف می‌کنند. آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی یا تولید علم می‌کنند، یا توزیع علم می‌کنند یا مصرف علم می‌کنند. اگر بنا باشد من تولید کنم بروم تولید علم کنم. اگر بناست پخش کنم چرا پخش جاروبرقی، چرا پخش فرش و ماشین، ماشین لباسشویی، چینی، ظروف، مس، پخش علم می‌کنم. انتخاب کنیم. ممکن است آدم برای پول، برای پول کار نکنید. پول بگیرید ولی برای پول کار نکنید. مثل اینکه شما الآن از اکسیژن استفاده می‌کنید ولی هیچکدام برای اکسیژن وارد سالن نشدید. آنهایی که چاه می‌کنند هدفشان آب است و هیچکس برای خاک چاه نمی‌کند. چاه که می‌کنند برای آب چاه می‌کنند. منتهی خاک هم پیدا می‌شود. آن کسی که لباس می‌شوید هدفش لباس است. نیتش لباس است ولی عرق بدنش هم درمی‌آید. غذایش هم هضم می‌شود. ایام فراغتش هم پر می‌شود. ورزش هم می‌کند. یعنی نیت شما یک چیزی باشد. این انتخاب خدا و غیر خدا. 2- تلاش برای تربیت نسل نو
انتخاب نسل نو یا نسل کهنه، حضرت کسی را برای تبلیغ فرستاد، فرمود: سراغ بچه‌ها برو. «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْر» (كافي، ج8 ،ص93) در همه نسل‌ها، آموزش و پرورش زیربناست و در آموزش و پرورش هم کلاس اول مهم است. چون همه‌ی مسئولین باید از این کلاس اول رد شوند. انتخاب نسل نو، من به همکاران طلبه گفتم که هرکدام منبر می‌روید، یک مدرسه هم بروید و سری به بچه‌ها بزنید. انتخاب نسل نو، قانع نباشیم به یک مسجد و به پدرها، سراغ بچه‌ها هم برویم. «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ» انتخاب نسل نو! انتخاب کار واجب، تا کار واجب هست انتخاب کار مستحب نکنیم. واقعاً جایی که مسجد ندارد چرا حسینیه می‌سازید؟ خود امام حسین باشد حسینیه می‌سازد یا مسجد؟ الآن امام حسین بیاید بگوییم: آقا این منطقه چند هزار نفر جمعیت دارد، می‌گوید: اول مسجد. قرآن بخوانم. «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ» (آل‌عمران/69) اول مسجد، حضرت آمد مدینه، اول فرمود: مسجد. ما الآن بسیار شهرک داریم که همه چیز دارد ولی مسجد ندارد. واجب است یا مستحب؟ وقتی مسجد نیست برای چه حسینیه و زینبیه می‌سازید؟ مسجد بسازید و در همان مسجد عزاداری کنید. مگر فاطمه زهرا در مسجد سخنرانی نکرد برای غصب حق شوهرش؟ در مسجد روضه خواند. مگر امام سجاد در شام در مسجد حکومت بنی امیه را هوا نکرد؟ در مسجد بود. برای یک کیلو آرد که آدم نانوایی درست نمی‌کند. یک کیلو آرد داری. شما برای سالی ده روز محرم، یک حسینیه می‌سازی. اکثر حسینیه‌ها تعطیل است. فقط محرم باز است. تا واجب هست سراغ کار مستحب نروید. 3- انتخاب کارهای ماندگار، نه موسمی و مقطعی تا کار ماندگار هست کار موقت نکنید. شاه عباس کاروانسرا ساخته چهارصد سال مانده است. ما بنر می‌زنیم و فردا جر می‌دهند. ورود آقای الف را خیر مقدم عرض می‌کنیم. آقای الف سخنرانی می‌کند و می‌رود و بنر را چه کنیم؟ هیچی، چرا کار موقت می‌کنیم؟ چرا گل ببریم که پر پر شود و یک کتاب بدهیم. زاییده کتاب کودک فلسفی را برایش ببریم. عروس شده آئین همسرداری آیت الله ابراهیم امینی را ببریم. یک چیز ماندگار ببریم چرا چیز یکبار مصرف ببریم. یک چیز ارزان که هست چرا کار گران کنیم؟ خلاصه این دائماً مسأله اینها هست. کارهای روزمره باشد یا کارهای آینده نگر باشد. ابتکاری باشد یا تکراری باشد؟ جدید باشد... می‌گویند: مسجد که می‌روی هشت چیز گیرت می‌آید. حدیث داریم هرکس مسجد برود به هشت چیز می‌رسد یکی این است «و علماً مستطرفاً» علم مستطرف یعنی حرف تازه، این معنایش این است که باید هر پیشنمازی هروقت می‌رود نماز بخواند یک حرف جدیدی بزند. این وظیفه پیشنمازها هست. معلم سر کلاس می‌آید حرف تازه بزند. به درد بخورد، خیلی از حرف‌هایی که در آموزش و پرورش می‌زنیم به درد نمی‌خورد. دخترهای دبیرستانی آئین همسرداری باید یاد بگیرند که آمار طلاق زیاد نشود. این در مدرسه یک مشت حرف‌های غیر ضروری می‌خواند، بعد بلد نیست چطور بچه‌داری و شوهرداری کند. زندگی را بلد نیست. چه چیزی به درد می‌خورد. من یکی دو سال هست حساس شدم روی درس‌های بی‌خودی که در آموزش و پرورش، در دانشگاه، در حوزه هست. درس‌هایی می‌خوانیم که ضرورت ندارد. وقتی وارد جامعه می‌شویم می‌بینیم مردم چیز دیگر می‌خواهند و ما چیز دیگر خواندیم. آنوقت می‌گوییم: نگرفت. خوب نگرفت اینهایی که خواندی به درد نمی‌خورد. چرا ما چند میلیون لیسانس بیکار داریم. برای اینکه اینهایی که در دانشگاه خواندند کاربرد خارجی نداشته است. اگر دکترای اقتصاد ما، آن چیزی که خوانده بودند مفید بود، کشور گرفتار مشکل اقتصادی نمی‌شد. یک چیزهایی را جایگزین می‌کنیم، مثلاً اذان، گروه اذان در شهرها دیدید؟ ولی در هر شهری بروید گروه تواشیح درست شده است. خوب ما با داشتن اذان چه کار به تواشیح داریم؟ نمی‌گویم تواشیح بد است. من مخالف تواشیح نیستم. می‌گویم: اول اذان و بعد تواشیح، مخالف حسینیه نیستم. می‌گویم: اول مسجد و بعد حسینیه. اولویت، در انتخاب گیر هستیم. انتخاب همسر؛ همینطور پول سینما را می‌دهد، یک بستنی هم می‌دهد، در پارک یک لبخندی می‌زند می‌گوییم: پسر خوبی است. از شکل دختر خوشش می‌آید می‌گوید: این همسر خوبی است. آخر ما در انتخابمان ضعیف هستیم و بلد نیستیم چطور انتخاب کنیم. 4- انتخاب کارهای سخت بر کارهای آسان
نواب صفوی یک مثلی دارد، خدا رحمتش کند. می‌گوید: شما هرچه بخری یک دفترچه دارد. کولر، یخچال، کامپیوتر، هرچه، پلوپز، زودپز، هرچه از هر کارخانه‌ای بخری یک دفترچه در کارتن و جعبه‌اش هست. دفترچه نوشته این ترکیباتش چیست و چطور استفاده کن. بالاخره من از یک بخاری که کمتر نیستم. به ما گفتند: این دفترچه تو است. «قولوا» این حرف را بزن. «لا تقولوا» این حرف را نزن. «کلوا» این رقم غذا بخور. «لا تأکلوا» این غذا را نخور. با این باش، با این نباش. اینجا برو، «سیروا» اینجا نرو. این دفترچه من است. ما اول باید ببینیم این خالق من که ما را خلق کرده است چه می‌گوید. اگر روانشناسی در راستای مکتب بود روی چشم، اما اگر روانشناسی یک کار حرام است، ممکن است روانشناس بگوید: برو این کار را بکن. خوب این کار حرام است. من از نظر علمی می‌گویم، چه کسی گفت: تو با سواد هستی؟ اصلاً چه کسی گفت: تو علم داری؟ علم چیست؟چقدر حدیث داریم که کج می‌فهمید. «لیس العلم این... بل العلم آن» حدیث داریم. یعنی اینطور نیست که اگر گفتند: علمی است، علمی شد. اگر حرف‌هایشان علمی بود که پشیمان نمی‌شدند. قانون اساسی آمریکا تا حالا 25 بار عوض شده است. اگر آمریکایی‌ها درست می‌فهمیدند الآن در مسائل سیاسی آمریکا درست فهمید؟ می‌خواست اول انقلاب جمهوری اسلامی را بشکند، نشد. یک صلواتی بفرستید. (صلوات حضار) 6- ایستادگی ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمن یک خاطره دارم برای شما بگویم. یک سال 22 بهمن به من گفتند: اصفهان برو و در راهپیمایی سخنرانی کن. گفتم: نژاد من نژاد سیاسی حماسی نیست. من معلم قرآن هستم. گفتند: نه سیاسی اقتصادی‌ها رفتند سالهای دیگر، مردم کم راضی بودند. بعضی خوب بودند و بعضی ضعیف بودند. گفتم: من این کاره نیستم. گفتند: برو. گفتم: چشم. رفتیم دیدیم بله میدان امام، میدان شاه سابق، جمعیتی است و خیابان‌های اطراف، گفتم: برای این جمعیت چه بگویم؟ گفتم: مردم من تا حالا تافتون می‌پختم، امروز گفتند: سنگک بپز. اصلاً چونه و خمیرش فرق می‌کند ولی در عین حال کمک هم کنیم ببینیم چیست. گفتم: یک آیه در قرآن داریم، آیه این است. «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ» (آل‌عمران/119) یعنی از غیظ بمیر. همان که دکتر بهشتی گفت: چه؟ از ما عصبانی باش و از عصبانیت... «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ» ما... حرف‌هایی که می‌زنم جمله جمله می‌گویم، آخرش هم می‌گویم: نشد. آمریکا خواست اما نشد. تا گفتم: نشد، شما بگویید: «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». حالا شروع کنیم همان قصه برای 15، شانزده سال پیش است. حالا در آستانه بهمن هستیم بد نیست یادآوری کنیم. شروع کنیم؟ آمریکا خواست به هر قیمتی هست شاه را نگه دارد، اما نشد. «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ» بلند بگویید... شد؟ آرزوی چشمی به لیبرال‌ها داشت که بلکه اینها، چون آنها در دستشان بودند. باز هم نشد«مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». گفتند: ایران را تکه تکه کنیم. خلق عرب، خلق کرد، خلق بلوچ، گنبد، تکه تکه نشد ایران را تجزیه کنند. «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». هشت سال جنگ و بمباران که ایران متلاشی شود، نشد«مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». همین آخری بالاخره آخر دمش را سر کشید، از سوریه دارد بیرون می‌رود، می‌خواست با سوریه این چیز را بردارد... بشار اسد را بردارد، نشد«مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». صدام را می‌خواست نگه دارد نشد«مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». ترورهای کور و منافقین، از امام جمعه‌های پیرمرد گرفته تا حزب جمهوری و ترورهای کور، چقدر ترور کردند و نشد «مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ». آمریکا داعش را خلق کرد، بلکه تجزیه کند و یک برنامه‌هایی داشت، باز هم نشد. هی ما گفتیم و هی نشد، نشد. ما هی می‌گفتیم و اینها می‌گفتند: نشد. این یک سخنرانی قرآنی و حماسی و سیاسی. کارنامه آمریکا را جمله جمله گفتیم و گفتیم: نشد. امیدوارم در این تحریم اقتصادی و در این برنامه‌هایی که از این به بعد دارد، نشود. 7- وعده الهی در پیروزی نهایی حق بر باطل