سوره ی مائده
ا﷽
قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ
مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنَازِيرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ
أُولَٰئِكَ شَرٌّ مَكَانًا وَ أَضَلُّ عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ
بگو (ای پیغمبر):
آیا شما را آگاه سازم که کدام قوم را نزد خدا بدترین پاداش است؟
کسانی که
خدا بر آنها لعن و غضب کرده
و برخی از آنان را به بوزینه و خوک مسخ نموده
و آن کس که بندگی طاغوت (شیطان) کرده.
این گروه را (نزد خدا) بدترین منزلت است
و آنها گمراهترین مردم از راه راستند.
آیه۶۰
https://eitaa.com/joinchat/1356923840C491f8217c0
سوره ی مائده
ا﷽
وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ
و هرگاه (منافقان يا بعضى از اهل كتاب) نزد شما آيند،
مىگويند: ايمان آورديم،
در حالى كه
آنان با كفر بر شما وارد مىشوند
و با همان كفر بيرون روند
و خداوند به آنچه كتمان مىكردند آگاهتر است.
آیه ۶۱
•••••••••••••••••••••
پیام ها
:۱ــ اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. قالُوا آمَنَّا ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ اظهار ايمان با زبان، نشانهى رسوخ ايمان در قلب نيست. ۲ــ خداوند، از خود انسانها هم به ضميرشان آگاهتر است. «اللَّهُ أَعْلَمُ» ۳ــ كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مىكنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ ..."
سوره ی مائده
ا﷽
وَ تَرَىٰ كَثِيرًا مِنْهُمْ
يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ
وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ
لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
بسیاری از آنان را میبینی که
در گناه و تعدّی، و خوردن مال حرام، شتاب میکنند!
چه زشت است کاری که انجام میدادند!
آیه ۶۲
•••••••••••••••••
نکته:
كلمهى «تَرى» رمز تظاهر به گناه،
كلمهى «كثير» رمز جمعيّت زياد،
كلمهى «يُسارِعُونَ» رمز سرعت در گناه
و كلمات «اثم»، «عدوان» و «سحت»، رمز تنوّع گناه است.
https://eitaa.com/joinchat/1356923840C491f8217c0
سوره ی مائده
ا﷽
لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ
لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ
چرا #علماى نصارا و يهود، آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام باز نمىدارند؟
بسیار زشت است #سکوتی که همواره پیش می گرفتند.
آیه ۶۳
https://eitaa.com/joinchat/1356923840C491f8217c0
🕊امیرالمومنین عليه السلام
در اواخر خطبه ی «قاصعه» مىفرمايد:
خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد؛ مگر بخاطر ترک امر به معروف و نهى از منكر.
خداوند عوام را به خاطر ارتكاب ِ معاصى، و دانشمندان را، بهخاطر ترک ِ نهى از منكر لعنت كرد.
💌خطبه ۱۹۲ نهجالبلاغه
آيهى قبل دربارهى گناهكاران، جملهى
«ما كانُوا يَعْمَلُونَ» را آورد،
ولى اينجا دربارهى سكوت علما جملهى
«ما كانُوا يَصْنَعُونَ» را بكار مىبرد.
مرحوم فيض كاشانى مىگويد:
فرق ميان «يَعْمَلُونَ» و «يَصْنَعُونَ»
اين است كه:
صانع، كسى است كه با تجربه و زبر دستى كارآزموده شده و كار براى او به صورت خصلت و ملكه در آمده باشد.
پیام ها:
۱ــ مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه ی اوّل،متوجّه علماست.
لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ ...
۲ــ سكوت و بىتفاوتى علما، زمينهى ترويج فساد است.
تَرى ... يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ ... لَوْ لا يَنْهاهُمُ ...
۳ــ علما بايد قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگيرند.
«لَوْ لا يَنْهاهُمُ»
۴ــ اگر نهى از منكر، جلوى گناه را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مىگيرد.
يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ ... لَوْ لا يَنْهاهُمُ
۵ــ علماى اهل كتاب، حتّى به حداقل وظيفه هم عمل نكردند.
(در آيهى قبل، اثم و عدوان و حرامخوارى، به عنوان گناه آنان شمرده شد. در اينجا كلمه عدوان نيامده، شايد اشاره باشد به اينكه اگر علماى اهل كتاب، قدرت جلوگيرى از عدوان را ندارند، چرا جلوى اثم و سحت را نگرفتند)؟!
۶ــ زيبايى علم، در اظهار آن و زشتىاش در سكوت و كتمان است.
«لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ»
۷ــ سكوت عالم، بدتر از گناه خلافكار است.
«لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ»
۸ــ تظاهر به گناه، كثرت گناهكار، سرعت در گناه، تنوّع در گناه و ... هيچ يک دليل بر سكوت علما نيست.
تَرى كَثِيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ ... لَوْ لا يَنْهاهُمُ