eitaa logo
طریقت زندگی
763 دنبال‌کننده
303 عکس
908 ویدیو
4 فایل
مجموعه روش ها و برنامه های صحیح زندگی که انسان رابه کمال اخلاق فردی و اجتماعی خود نزدیکتر می کند . زیر نظر : حجت الاسلام علیرضا ساغندی ارتباط با مدیر : جهته مشاوره ، رفع شبهات اعتقادی ، استخاره و مسائل شرعی https://eitaa.com/Eslamdinehagh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 آیت الله بهجت(ره): هر قدر که نماز هایت منظم و اول وقت باشد، امور زندگیت هم تنظیم خواهدشد مگر نمیدانی که رستگاری و سعادت با نماز قرین شده است. @tarighatezendegi
🌹امام على عليه السلام: دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آن گاه كه براى مؤمنان همان پسندى كه براى خود مى پسندى. 📗ميزان الحكمه ج۹ ص۵۱۰
✨﷽✨ ✅چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟ ✍️استاد پناهیان: یکی از راه‌های کاهش رنج این است که خودت برخی از رنج‌ها را انتخاب کنی. آدم عاقل وقتی فلسفه رنج را پذیرفت، می‌گوید: حالا که از رنج‌ها خلاصی ندارم، پس خودم بعضی از رنج‌ها را انتخاب کنم. اگر خودت یک رنجِ درست و به جا انتخاب کنی، خدا دو یا چند برابرش از رنجت کم می‌کند؛ مثل انفاق (در انواع مختلفش) مثلاً صدقه دادن طبیعتاً کمی رنج دارد، اما رنجِ فقیر شدن، بیشتر از آن است. اگر صدقه بدهی، خدا فقرت را از بین می‌برد و از رنج فقر رها می‌شوی. ورزش هم یک رنج است که انتخابش می‌کنی و سلامتی‌ به دست می‌آوری یا از رنج بیماری نجات پیدا می‌کنی! راه دیگرِ کاهش رنج، استقبال از رنج‌هایی است که خدا برایت انتخاب می‌کند. عالی‌ترین، پراثرترین، پرسودترین و بابرکت‌ترین رنج در حیاط بشر رنجی است که جوان‌ترها از پدر و مادرها تحمل می‌کنند؛ این رنج را نوشِ جان کن صدایت هم درنیاید! اگر تحمل کنی و به پدر و مادرت احترام بگذاری هزاران رنج از تو کم می‌شود! رنج همسر در درجه دوم است، اولیاء خدا از جمله پیامبر (ص) رنج همسر داشته‌اند! گاهی مردها برای خانم‌ها و گاهی خانم‌ها برای آقایان باعث رنج‌هایی می‌شوند. رنج بچه‌ها در درجه سوم قرار دارد و بعدش هم رنج دیگران. اگر این رنج‌ها پیش آمد استقبال کن؛ نانت در روغن است! عده‌ای می‌خواهند خودشان را از این رنج‌ها خلاص کنند اما بدتر می‌شود! @tarighatezendegi
⚠️ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ، ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺻﺤﯿﺢ ﺗﻠﻔﻆ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ !⚠️ ✅ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﯿﻢ : ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ❌ﺍﻟﺮهمن ﺍﻟﺮﻫﯿﻢ : ﻣﺮﻫﻢ ﮔﺬﺍﺭ ✅ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ : ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ ❌ﺍﻟﻬﻤﺪ : ﻫﻼﮐﺖ ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ✅ ﺍﻟﻌﺎﻟَﻤﯿﻦ : ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ❌ﺍﻟﻌﺎﻟِﻤﯿﻦ : ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ✅ ﻧﻌﺒﺪ : ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ❌ﻧﺌﺒﺪ : ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﯿﻢ ✅ ﻧﺴﺘﻌﯿﻦ : ﯾﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﺟﻮﯾﯿﻢ ❌ﻧﺴﺘﺌﯿﻦ : ﻃﻠﺐ ﻭﻗﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ✅ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ : ﺭﺍﺳﺖ ❌ﻣﺴﺘﻐﯿﻢ : ﻃﻠﺐ ﺍﺑﺮﯼ ﺷﺪﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ✅ ﺍﻧﻌﻤﺖ : ﻧﻌﻤﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﯼ ❌ﺍﻧﺌﻤﺖ : ﻧﺎﻟﻪ ﺿﻌﯿﻒ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﯼ ✅ ﺍﻟﻤﻐﻀﻮﺏ : ﻏﻀﺐ ﺷﺪﻩ ❌ﺍﻟﻤﻘﻀﻮﺏ : ﺷﺎﺧﻪ ﺑﺮﯾﺪﻩ ﺷﺪﻩ ✅ ﺿﺎﻟّﯿﻦ : ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ❌ﻇﺎﻟﯿﻦ : ﺳﺎﯾﻪ ﺍﻓﮑﻨﺎﻥ ❌ﺫﺍﻟﯿﻦ : ﺧﻮﺍﺭ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ❌ﺯﺍﻟﯿﻦ : ﺑﻪ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﺩﭼﺎﺭﺷﺪﮔﺎﻥ ✅ ﻗﻞ : ﺑﮕﻮ ❌ﻏﻞ : ﺑﮕﯿﺮ ﻭ ﻫﻼﮎ ﮐﻦ ✅ ﺍﺣﺪ : ﯾﮕﺎﻧﻪ ❌ﺍﻫﺪ : ﺯﻣﯿﻦ ﮔﻮﺩ ✅ ﺻﻤﺪ : ﺑﯽ ﻧﯿﺎﺯ ❌ﺳﻤﺪ ﻭ ﺛﻤﺪ : ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻣﺘﺤﯿﺮ ﺁﺏ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻧﺎﻣﻄﺒﻮﻉ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ✅ ﺳﺒﺤﺎﻥ : ﻣﻨﺯﻩ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﻢ ❌ﺳﺒﻬﺎﻥ : ﻋﻘﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﯿﺮﯾﺶ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ✅ ﻋﻈﯿﻢ : ﺑﺰﺭﮒ ❌ﻋﺰﯾﻢ : ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ❌ﺍﺯﯾﻢ : ﺳﺨﺘﯽ، ﻗﺤﻄﯽ ✅ ﺑﺤﻤﺪﻩ : ﺑﻪ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺍﻭ ﻣﺸﻐﻮﻟﻢ ❌ﺑﻬﻤﺪﻩ : ﺑﻪ ﻫﻼﮎ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﻣﺸﻐﻮﻟﻢ ✅ ﺣﻤﺪﻩ : ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ❌ﻫﻤﺪﻩ : ﺧﻔﻪ ﮐﺮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﺑﻪ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﻭﺍﺩﺍﺭﺵ ﮐﺮﺩ ✅ﺻﻞّ : ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺖ ❌ﺳﻞ : ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺑﮑﺶ، ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺳﻞ ﻣﺒﺘﻼ ﮐﻦ ✅ ﻣﺤّﻤﺪ : ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ❌ﻣﻬﻤﺪ : ﻫﻼﮎ ﺷﺪﻩ، ﺧﻔﻪ ﺷﺪﻩ ✅ﺻﺎﻟﺤﯿﻦ : ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﺎﻥ ❌ﺳﺎﻟﺤﯿﻦ : ﻏﺎﺋﻂ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ نتیجه : هر انسان عاقلی به خوبی درک می کند که رابطه لفظ و معنا چه قدر با هم عمیق است . نمی شود در ظاهر مثلا بگویید ای کوه ، اما مرادمان از کوه خدا باشد ، هیچ انسانی در مدل صحبت کردنش اینگونه رفتار نمی کند که الان بخواهد در نماز مثلا چنین کند ! پس تمسخر کردن و بی اهمیت نشان دادن نوع تلفظ دقیق عبارات در نماز ، تنها و تنها نشان دهنده بی تفاوتی و سبک شمردن نماز از نگاه گوینده آن است . و الا اگر گوینده چنین مسائلی از ماهیت واقعی نماز و اهمیت و بزرگی ارتباط خالق و مخلوق پی می برد ، لااقل همان گونه که در مقابل رییس فلان اداره ای که کار دست او دارد ، و از قبل هزار بار الفاظی که می خواهد رضایت طرف مقابلش را بدست آورد تکرار می نمود ، تامبادا نقطه حرفی ، خم ابروان آقای رییس را بالا و پایین در نیاورد ، همانگونه هم برای خدا و نماز احترام می گذاشت و الفاظ را آنگونه که صحیح بود ادا می کرد . ریشه در اعتقادات خراب است ، و اگر آن درست شود دیگر این سهل انگاری ها و ابهامات در مباحث نماز به وجود نخواهد آمد ... @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓عاشق چه چیزی هستی ؟ 👤حجت الاسلام لقمانی قلبی که خدا داخلش نباشه ، آن را اشیا و اشخاص پر می کند 👌⚠️ @tarighatezendegi
1_1630394603.pdf
1.19M
دعای عرفه ، مناجات امام حسین با خدا ... حتما دعا را برای انس و قرب به خدا با معنی و تدبر بخوانید ❤️✅ @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خدا ازتون میپرسه،‌دوست دارید خدا ازتون گذشت کنه؟ پس گوش بدین... 🎙استاد انصاریان @tarighatezendegi
مسلمانی را پرسیدند : امسال توانستی قربانی بکنی؟ سر و چشمان خود را به پایین انداخت و گفت دست و بالم تنگ بود ، ای کاش خدا این قربانی را قسمت ما هم می کرد ! به او گفتند خداوند به تو حیوان برای قربانی نداد اما خیلی چیزها به تو داده بود که می توانستی آن ها را برای خدا ذبح و فدا کنی ! تو می توانستی به خاطر خدا زبانت ، شکمت ، خشمت، شهوتت ، چشمانت ، گوش هایت ، دستانت ، غرورت ، خودخواهی هایت همه و همه را کنترل کنی و آنچه را انجام دهی که خواست خدا بود و این ها همه اش قربانی کردن در راه خدا است ! بله خداوند خیلی چیزها برای قربانی کردن به تو داده است ، آنها را فدا کن تا در تو بخشندگی و گذشت را ببیند ، تا که بر تو منت گذارد و وسایل و ابزار بیشتری در دستانت قرار دهد . @tarighatezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بخش مهم از مستند صوتی "شنود" که به همه توصیه اکید میشود حتما گوش کنند 👈 گوینده که روحش از بدنش جدا شده و می‌توانسته باطن و حقایق اتفاقات را ببیند از مشاهداتش می‌گوید که شخصی را می‌بیند که دارد روی پروژه مهمی کار می‌کند، اما شیاطین ذهن آن شخص را منحرف میکنند و کارش به نتیجه نمی‌رسد! ◽️ان شاء الله بزودی تمام قسمت های مستند صوتی شنود از قسمت اول به صورت کامل در کانال قرار خواهد گرفت. @tarighatezendegi
23.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره احزاب آیه تطهیر از بهترین تلاوت ها شاهکاری از راغب مصطفی غلوش❤️🙏 شادی روح آن قاری فاتحه مع الصلوات🌹🌹 @tarighatezendegi
🌎 اعمال خوب و توهم مقامات بالا حقیقت این است که ، هر بدی به ما برسد از ناحیه خودمان است و هر خوبی و توفیق کار خیری هم از ناحیه خداوند است . اگر خدا قسمتمان کرد که خدمتی به اسلام و مسلمین بکنیم ، عنایت ، منت و دست لطف خداوند به ماست . و الا ما از خودمان هیچ چیز نداریم ، همه توفیقات و برکات از ناحیه خداوند است . اگر یک روز در دلمان شیطان القا کند که ما دیگر برای خودمان نزد خداوند کسی شده ایم ، این نشانه این است که معنای توحید ، خدا ، بندگی ، قرب و فقر و نیستی را هنوز نفهمیده ایم . انسان هر چه مقامش نزد خدا بالاتر برود ، از منیت و خودخواهی ، خودبینی و بزرگ بینی ، عجب و غرورش کاسته می شود ... و رفته رفته به درک و فهم فنا و نیستی ، نزدیک تر می شود . انسان مقرب ، جز قدرت ، علم ، مشیت و سلطنت او چیزی نمی بیند ... مومن واقعی کسی هست که اعمال خوبش در مقابل چشمانش بزرگ نمی شود بلکه مدام همیشه به خاطر نعمت ها و توفیقات الهی که او بر سرش منت گذارده شکر گذار است و دائم نگاه به کاستی ها ، خطاها و زشتی هایش می اندازد ، تا شرمنده شود و مدام استغفار کند و از خداوند می خواهد تا به او توفیق دهد تا در مقابل دیدگانش کوچک ترین قصوری از او سر نزند ... و اینچنین است که انسان رشد می کند .‌.. در مرام و بندگی الهی هر چه خاکی تر و خاشع تر و خاضع تر ، انسان مقرب تر است . البته نکته دیگر هم که خیلی حائز اهمیت است ، اگر انسان خودش را با اهل بیت و اولیا خدا مقایسه کند مسلما در می یابد که بندگی کردن او به مانند بازی های نوزادان در قنداق است ... و به جای غرور فقط باید تاسف بخورد و از خودش خجالت بکشد و خنده اش بگیرد که چگونه در مقابل این بزرگان توهم قرب الهی و بزرگی به سرش زده است و این در حالی است که اولیای واقعی خدا چنین جسارتی را نکرده اند و براستی انسان تا چه اندازه می تواند خیال پرداز باشد ؟ ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
41.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولی الله علی اسد الله علی ( کامل ) اثر پاکستان از : ندیم سرور @tarighatezendegi
🌎 اثبات ولایت حضرت علی و ۱۱ امام بعد از او ! قسمت اول در زمان پیغمبر یک حاکمیت بزرگ اسلامی به رهبری و ولایتمداری ایشان شکل گرفت ... پیامبر اسلام ، از هر جهت از بقیه برای رهبری و هدایت امت با فضیلت تر بودند ... چنان چه حرف و سخن پیامبر بر هر مسلمانی اطاعتش واجب بود . محال بود با وجود رسول الله مثلا از صحابه ای که خود یک عمر در تاریکی و ظلمات بودند و دست آخر هدایت یافته مسیر و سلوک پیامبر شدند ، کسی از آنها اطاعت می کرد و مثلا به جای پیامبر خلیفه آنها می شد . چنانچه که الان مرسوم است که یک عده ای با وجود علمای دین و افراد پرهیزکار ، در صدد تشکیل حکومت غیر دینی و سکولار هستند . بگونه ای که مثلا قصد دارند دین را از سیاست جدا کنند ، همان طور که می بینید عملا این جریان با وجود حیات پیامبر غیر ممکن و نشدنی بود . بسیار خنده دار است که ما دین و راهنمایی دنیا و آخرتمان را از کسی دریافت کنیم و از آن طرف در سیاست که باز هم مربوط به دین و دنیا و آخرتمان میشود از کس دیگری با تفکری غیر اسلامی ، اطاعت و پیروی کنیم و این دو با هم در تناقض و تضاد به سر می برند . اما نکته دیگر که بر همگان روشن است ، انقدر مسلمانان صدر اسلام از مردم مکه و تا به امروز ، از دشمنان و کفار ضربه خورده اند و همه این اتفاقات به خاطر نبود حاکمیت و قدرت اسلامی و وجودحکومت های غیر اسلامی بود . وقتی قدرت در دست اسلام نباشد مسلما مسلمانان نمی توانند به درستی و راحتی به شریعت خود و گرفتن حق از باطل و امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند . وقتی این اقتدار و حاکمیت برای آزادی و انجام اطاعت اوامر الهی بر هر عقلی واجب است مسلما رهبری و آن قطب اصلی این حکومت از هر جهتی بیشتر حساس تر و اثر گذار تر می باشد. از آن طرف که باید حکومت اسلام برپا شود ، و قوانین و عدالت و شریعت اسلام به درستی در جامعه پیاده شود ، نیازمند حاکم و رهبری است که از هر جهت از دیگران مسلمان تر ، مومن تر ، عالم تر ، حکیم تر و با تقواتر باشد تا بتواند بهترین تدبیر و راه حل ها را چنانچه که خدا می خواهد پیاده کند ، خیلی عاقلانه است که بگوییم چگونه ممکن است انسانی از درجه تقوا و بندگی خدا ضعیف باشد حال بتواند در راس جامعه و حکومت فراگیر ، آنچه را که درست است و مطابق با خواست الهی است را پیاده کند . در مسیر امامت و رهبری نباید شخص دیگری از او در این مقام بالاتر باشد که اگر کسی رهبر اسلام شد و شخص دیگری در ولایت از او بالاتر باشد ، عملا و در باطن این ولایت ارزشی ندارد و شخص گمنام ولی و خلیفه و رهبر واقعی امت اسلام است . در حقیقت مقیاس و میزان تقوا و ایمان را کسی نمی داند مگر کسانیکه از هر جهت در این مقام در رتبه های بالا قرار گرفته باشند و به واقع چه کسی بهتر و بالاتر از شخص خود پیامبر می توانست ولایت بعد از خودش را مشخص کند در حالیکه عرض کردیم چه قدر این امام و رهبر برای حکومت اسلامی از ارزش بالایی برخوردار است . آری تنها خدا و پیامبر خدا می داند که چه کسی لیاقت و ارزش امامت و رهبری بعد از پیامبر را دارد . سکوت خدا و نبی خدا ، در این امر و واگذاری آن به خود مردم ، کسانیکه مصلحت خودشان را نمی شناسند و دائم در جدال با وسوسه های شیطان و نفسشان هستند خیانت به اسلام و امت آن است در حالیکه دشمنان خدا و رسول خدا خائن هستند . شیعه ادعا می کند جانشینی بعد از پیامبر را خدا باید انتخاب کند و حقیقتا این کلام حق است و پیامبری که این همه دلسوز امت اسلام بوده است و آمده تا مردم را در دنیا و آخرت هدایت کند ، نمی تواند آنها را در این واقعه تنها بگذارد و آنها را به حال خودشان وابگذارد . فرض کنید که پیامبر بر فرض محال فراموش کرد ، آیا کسی از صحابه و امت اسلام از پیامبر نپرسیدند که ای نبی شما می میرید یا زنده می مانید؟ اگر می میرید بعد شما وضع اسلام چگونه خواهد بود ؟ آیا در اینجا پیامبر نباید اسم کسی را برای جانشینی بعد از خودش انتخاب می نمود ؟ اصلا همه این ها به کنار ، بعد از وفات پیامبر آیا نباید مساله رهبری و امامت امت را در حضور تمام علما و فضلا و صحابه مطرح می نمودند ؟ آیا نباید در چند مجلس آرای متفاوت از مقامات عالی رتبه حاکمیت اسلامی آن وقت شنیده می شد و در آخر ، با جمع آوری ادله و مدارک دیگران حاکم اسلامی بعدی انتخاب می شد ؟ چرا انقدر عجله کردند ؟ چرا سریع اقدام کردند ؟ چرا جای خیلی از بزرگان همچون حضرت علی و دیگر صحابه خالی بود ؟ با چه عدالت و با چه میزانی این انتخاب سلیقه ای شکل گرفت ؟ ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
اثبات ولایت حضرت علی و ۱۱ امام بعد از او ! قسمت ۲ آیا این تعجیل و سرعت و تشکیل شورای پنهانی و بدون تبلیغات و خبر کردن تمام یاران اسلام ، کسانی چون اهل بیت رسول اکرم و دیگر صحابه و یاران رسول خدا ، نشانگر ، حرص و آز و طمع خلافت و زیرآبی رفتن و سیاه نمایی برای نادیده گرفتن ومخفی کردن و پشت پازدن به سخن پیامبر نبود؟ جدن آیا برای رهبری یک امت اسلامی که شریعتشان بر مبنای بندگی خدا ، تقوا و عمل صالح سوار شده است ، رواست که سن و سال ، اصل و نسب یا پول و ثروت یا نژاد یا اجماع چند نفر به اسم اجماع امت تعیین گردد ؟ آیا با وجود پرونده و کارنامه درخشان خیانت های این خلفای سه گانه ، سابقه شرک و بت پرستیشان ، فرار در میدان نبرد ، گوش نکردن و احترام نگذاشتن به وصیت رسول اکرم آن موقع که حضرت درخواست قلم و کاغذ کردند و حتی اتفاقات و افراط و تفریط ها در زمان خلافتشان ، و یا جنایت ها و کشت و کشتارهایی که آن ها مسبب پدید آمدنش بودند همچون جنگ های صفین و نهروان ، صلح امام حسن و واقعه کربلا و مسبب اصلی فرقه فرقه شدن مسلمانان و نابودی و منع نقل حدیث از پیامبر و دیگر اتفاقات ... آیا باز هم بر کسی پوشیده می ماند که آنها لیاقت رهبری اسلام را داشتند یا نداشتند ؟ آیا با وجود مولا علی ع ، که از بچگی مسلمان بود و در دامان پیامبر رشد یافت و در جنگ ها از همه شجاع تر و دلیر تر بود ، و پیامبر نیز، بارها و بارها مثل داستان غدیر خم ، ولایت بر حق آن حضرت را بر همه یادآور می شد باز هم امامت و رهبری برای شخص دیگری بود ؟ براستی چه کسی وفادارتر ، عاقل تر و پرهیزگارتر و مطیع تر از علی ع در طول تاریخ می توان از او یاد کرد ؟ اگر کسی بپذیرد که ولایت و رهبری امت را باید خدا و پیامبر او معین کند، که طبق اصول مذهبی شیعه این امر اتفاق افتاده است ، باید بپذیرد که امامان بعدی هم یکی پس از دیگری باید توسط خدا انتخاب شوند ، که باز هم طبق اصول مذهبی شیعه ، این مساله رخ داده است و تا امام دوازدهم در روایات ما آمده است . سلسله این امام ها نباید تا به امروز قطع شود . زیرا قطع شدن آن به معنای بی امام و بی رهبر بودن امت اسلام است . بی امام بودن هم ، همان دلیل است بر بی رهبری بعد از پیامبر ... چنانچه در آنجا امام امت باید مشخص باشد بعد امام اول هم باید مشخص باشد و فاصله ای نیفتد ... حال آنکه همه می دانیم این خلافت ها و پادشاهی های ظاهری که حق اهلبیت پیامبر بود این ها سبب رشد و هدایت جامعه اسلامی نبود بلکه برعکس مایه سیاهی و تباهی جامعه اسلامی گشت . پس فهمیدیم اگر بعد از پیامبر جامعه نباید بدون امام قرار بگیرند مسلما بعد از امام بعدی هم این اتفاق نباید بیفتد . امام بعدی هم همین طور و ... و چون در اخبار و روایات شیعه سخنی از امامان گسترده و بیشمار نیامده و تنها به ذکر ۱۲ امام اشاره شده است ، امامانی که باید توسط خدا و امام قبلی تعیین گردند لذا امامان امت در همین ۱۲ تا خلاصه می شوند و ما نمی توانیم آنها را کمتر یا بیشتر بکنیم ... . و اینجاست که فلسفه وجوب وجود امام از طرف خدا برای همه آشکار می گردد . و ولایت ۱۲ معصوم اثبات می گردد . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
✍ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از اصحاب خود پرسیدند : فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند : فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد. 💠 حضرت فرمودند : آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست ، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست ، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته ، مال کسی را خورده ، خون دیگری را ریخته ، چهارمی را زده ، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند ، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند ، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند ، و روانه آتش دوزخ می نمایند ، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است. 📚 بحارالانوار ، ج 72 ، ص 6 @tarighatezendegi
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلایل غفلت اهل سنت از واقعه غدیر خم عمار نخجوانی : استاد دانشگاه علوم دینی هارتفورد آمریکا @tarighatezendegi
🌎 چرا تحقیق و بررسی جانشینی بعد از پیامبر بعد از ۱۴۰۰ سال از اهمیت بالایی برخوردار است ؟ متاسفانه الان عده ای هستند ، که به خاطر غرق شدن در امور دنیا و غفلت از موارد روحانی ، حتی بحث در مورد خدا و معاد و آخرت را هم بیهوده می پندارند که البته این عده کلا معاف از هر چیز هستند و در حیطه و دایره بحث من قرار ندارند . اما عده دیگر هستند که امورات روحانی و عقلی و حقیقت و باطن دنیا و آخرت برایشان اهمیت دارد اما در بحث شیعه و سنی دچار شک و تردید شده اند . این عده می گویند خلافت ۱۴۰۰ سال پیش که حق با علی بوده یا ابوبکر چرا باید این همه اهمیت داشته باشد . اصل اسلام ایمان ، تقوا و عمل صالح است . مسلما اگر انسان های پاک سرشت ان موقع بودند و حقیقت را به چشم می دیدند اگر حق با علی ع بود همراه او می شدند و اگر هم حق با ابوبکر بود کنار او می ماندند . آنها این مباحث را مسبب تفرقه در امت اسلام می پندارند . آنها می گویند حالا علی ع خلیفه و امام امت باشد یا ابوبکر آیا نماز ۳ رکعتی ۴ رکعت می شود ؟ چرا تاریخ را شخم می زنید ، چرا مردگان را دوباره زنده می کنید ، هر چه بوده تمام شده و قضاوت کار آنها با خداست . چرا در کار خدا قضاوت می کنید و می خواهید صحابه رسول خدا را اگر گناهی هم داشته اند در بیاورید و پشت سر مرده حرف و حدیث درست کنید و قس علی هذا ... اینجانب به خاطر سهولت خواننده تنها به کلیات و مباحث کلیدی اشاره می کنم . ۱ - شیعه بحث امامت را از اصول دین می شمارد یعنی اگر اعتقاد به امامت نباشد دیانت مسلمان یا ناقص است یا کلا زیر سوال می رود و چون جانشینی و خلافت بعد پیامبر دقیقا به همین موضوع کاملا مربوط است پس بر هر متفکر اهل تحقیقی واجب است تاریخ صدر اسلام را بازخوانی کند . ۲ - امامت امام ها تا امام ۱۲ حضرت مهدی عج ، همه به نصب امام اول مربوط هستند و امام اول نیز به بحث خلفا و غصب حکومت همگی گره خورده اند . به عبارتی بحث شیعه و سنی به خاطر یک خلافت ساده تاریخی نیست . ۳ - نکته دیگر بحث فقه است . بالاخره پیغمبر یک جور نماز می خوانده یا دست باز یا دست بسته یا با مهر یا بی مهر و این که خداوند دقیقا چه تکلیفی برای ما قرار داده است و ما باید به کدام فقه تمسک کنیم باز هم بر می گردد به همان قضیه جانشینی بعد از پیامبر چون ، علمای اهل تسنن به منابع دینی شیعه توجهی ندارند و روایات معصومین را به عنوان مصدر فقهی نمی پذیرند . و همچنین علمای شیعه هم به اجتهادات و قیاسات امامان فقهی اهل تسنن توجهی ندارند . ۴- تحقیق و بررسی جریان های سیاسی معاصر برای فهم و انتخاب نوع حکومت اصلح و انتخاب راه و طریق درست و همراه شدن با جبهه حق ، همگی تاریخ صدر اسلام و جریان خلافت پیامبر را می طلبد . ۵ - تفسیر و ترجمه و برداشت صحیح از قران نیازمند به تاریخ درست و جریانات صحیح دارد که در بسیاری از مواقع بین شیعه و سنی به خاطر همین موضوع جانشینی اختلاف وجود دارد . البته موارد دیگری هم وجود دارد که به همین مقدار بسنده می کنم . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
امام صادق علیه السلام فرمود: روزی شیطان خود را در حضور حضرت یحیی، فرزند حضرت زکریا به شکل انسانی درآورده و رنگ‌های گوناگونی را به خود آویخته بود. حضرت یحیی به او گفت: «اینها چیست که به خود آویخته ای؟ » شیطان گفت: «شهواتی است که با آن، فرزندان آدم را شکار می‌کنم. » حضرت یحیی گفت: «آیا برای من نیز چیزی داری که با آن مرا به دام خود بکشی؟ » شیطان گفت: «تنها کار تو که مرا خشنود می‌سازد، این است که وقتی سر سفره غذا می‌نشینی، بسیار سیر غذا می‌خوری. هرگاه شکم را از غذا پر کنید، از یاد خدا و عبادت عقب می‌افتید و من، از آن رو خوش حالم که از عبادت غافل می‌شوید. » حضرت یحیی [با شنیدن این سخن شیطان ]سوگند یاد کرد دیگر هرگز شکم خود را از غذا پر نسازد. شیطان نیز سوگند یاد کرد دیگر کسی را نصیحت نکند و راه‌های رسیدن به کمال را به وی نشان ندهد. [۱] ---------- [۱]: [۱]. مهدی احدی امیرکلایی، سیره ماه رمضان و روزه داران، انتشارات مهر وفایی، ص ۶۳ ؛ به نقل از: کنز العرفان فی معرفة شهر رمضان، ج ۱، ص۶۱. @tarighatezendegi
🌎 گذشت و بخشندگی از ثمرات ایمان است ! يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: گذشت ! ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ، ﺧﻮﺏ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ. ( بقره٢١٩) شرح آیه : انسان موجود بسیار نیازمند است ، و این نیازمندی در او ، خساست ، بخل و من پروری را شدت می دهد . مادامیکه خدا در قلبش نباشد ، همه چیز را برای خودش می خواهد و تمام حق و حقوق ها را به خودش می دهد . اصلا به طرف مقابلش نگاه نمی کند ببیند شاید او هم حقی داشته باشد یا نداشته باشد . به چنین انسانی که با گناهانش و دور شدن از پروردگار ، خدای بزرگ و واقعی در قلب او نباشد ، آدم خودخواه ، خودبین و مغرور گفته می شود . اما در مقابل انسان هایی که به خاطر تقوا و عمل صالح خدا را در قلب هایشان عظیم و بزرگ یافتند . این ها دیگر خودشان را برحق نمی بینند بلکه خدا را حق صرف و تام می دانند و لذا فرمان خدا هر چه بود تنها آن را می پذیرند ‌. آنها فهمیده اند که خون آنها از دیگر انسان ها رنگین تر نیست ، آنها می دانند که این دارایی های آنها در دنیا به خاطر فضل و رحمت و همچنین به خاطر امتحان و رشد برای زندگی در سرای دیگر به آنها عطا شده است . آن ها فهمیده اند که این بی عدالتی های دنیا همه دستاورد انسان و گناهان او روی زمین است . آنها می دانند که همه قدرت ها به دست خداوند است و تا او نخواهد اتفاقی نمی افتد و این بالا و پایینی های دنیا فقط به خاطر این است تا انسان خودش و خدا را بشناسد و ببیند چه قدر در مقابل مشکلات و رنج های دنیا توانایی صبر و تحمل و بردباری را دارد . چه قدر می تواند در شرایط سخت اهل گذشت و بخشندگی باشد و الا اگر دنیا همه اش مطلوب انسان بود که دیگر امتحان صبر و گذشت او بی معنا بود . با سخت کردن دنیا بر انسان است که او در می یابد چه قدر خدا شناس و مومن و اهل تقواست . انسانی که خدا در قلبش عظیم و بزرگ است ، می داند که او تنها ذات فقر است و هیچ چیز از خودش ندارد ، تمام دارایی های ظاهریش از خداوند است و این دنیا تا الان برای کسی ماندگار نبوده است . او می داند که اگر خدا برای او اراده کند در راه خیر و صلاح به او نعمت می دهد و و اینکه شیطان همیشه انسان را به سمت کارهای خلاف ارجاع می دهد تنها وسوسه ای بیش نیست ! دنیا ظاهر فریبنده ای دارد ، به گونه ای که انسان یقین می کند که اگر فلان کار را بکنم‌مثلا پولدار میشوم ، اما حقیقت این است که خیلی ها کردند یا به مال نرسیدند یا اگر هم رسیدند خیرش را ندیدند . ظاهر این دنیا به ما می گوید که فلانی منبع رزق و نعمت است ، یا فلان عمل گناه ما تولید کننده آرامش و لذت ماست ، یا فلان حرکت اشتباه ما کار درست است اما حقیقت این است که اینگونه نیست و انسان ظاهر نما به این دلیل گول سراب های دنیا را می خورد که یا به خاطر پرداختن به هوا و هوسها و امیال و شهوات دنیایی اش با عقل خداحافظی کرده است یا که خیلی از او دور شده است . و الا انسان های اهل تقوا و عمل صالح در چنین مواقعی خوب می توانند حق و باطل را از هم تشخیص دهند و خودشان را از منجلاب سیاهی و تباهی نجات دهند . بله وقتی قرآن به صورت مطلق می فرماید انفاق یعنی گذشت ، این به این معناست که فقط گذشت های مادی و صدقات را شامل نمی شود ، بلکه هر جایی که هوای نفس و وسوسه های شیطان آنها را به غیر از خواست الهی راهنمایی کرد ، حرف آنها را نشنیده بگیرند و همه را فدای خواست خدا بکنند . این عفو بخشندگی و گذشت ، در تمام موارد و مراحل زندگی معنا دارد . انسان مومن همیشه اهل فراموشی ، گذشت و بخشندگی است و بالعکس انسان کافر و گناه کار چنین صفاتی را ندارد و دائم خسیس و حسود و کینه توز و متعصب و عقده ای است . انقدر این بخشندگی و گذشت در ایمان بندگی انسان دخالت دارد که خداوند در ابتدایی ترین سوره قرآن یعنی بقره و در ابتدایی ترین صفحه آن پس از آنکه می فرماید این قرآن مایه هدایت پرهیزکاران و اهل تقواست ، در اوصاف اهل تقوا چنین می فرماید ، که کسانی که ایمان به غیب خدا و قیامت دارند و اهل نماز و بندگی و عبادت خداهستند چنین صفتی دارند که از آنچه روزیشان را کرده ایم انفاق می کنند . یعنی نشانه و ثمره ، ایمان و درستی نماز بخشندگی و عفو و گذشت مسلمان است . حتی اگر توجه کرده باشید کسانی که بداخلاق و عبوث هستند دائم از زمین و زمان گله و شکایت دارند و کسانی که خوش اخلاق و قلب های پر از آرامش و امید دارند اینها چیزی در قلبشان نمی گذارند و دائم شکر گذار خدا هستند . اینکه می گویند اخلاق درست نشانه ایمان مسلمان است دروغ نگفته اند و چنانچه می بینید همه این مباحث از قبیل ایمان و گذشت و اخلاق به هم مربوطند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت کرده است : در مدینه، مردی یاوه گو بود که مردم را می‌خندانید . وی همواره از اینکه نمی توانست علی بن الحسین علیه السلام را بخنداند، ناراحت بود و می‌گفت: این مرد (علی بن الحسین علیه السلام) مرا درمانده کرده است و تا کنون نتوانسته‌ام وی را بخندانم. روزی آن حضرت با دو تن از غلامانش می‌گذشت. مرد یاوه گو آمد و ردای آن حضرت را از روی شوخی از دوشش کشید و رفت. امام هیچ توجهی به او نکرد. مردم رفتند و ردای آن حضرت را از آن مرد گرفتند و آوردند و بر دوش مبارکش انداختند. حضرت پرسید: این مرد که بود؟ گفتند: مردی است که مردم مدینه را می‌خنداند. حضرت فرمود: «به او بگویید: اِنَّ لِلّهِ یَوْما یَخْسَرُ فِیهِ الْمُبْطِلُونَ؛ خدا را روزی است که یاوه گویان در آن روز، زیان کارند». [۱] ---------- [۱]: بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۶۸. @tarighatezendegi
امام صادق علیه السلام نیز به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یا مَعْشَرَ مَنْ اَسْلَمَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ یُخْلِصِ الاْءِیمانَ اِلی قَلْبِهِ لا َتذُمُّوا الْمُسْلِمِینَ وَ لاتَتَّبِعُوا عَوْراتِهِمْ فَاِنَّهُ مَنْ تَتَّبَعَ عَوراتِهِم تَتَّبَعَ اللّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَن تَتَّبَعَ اللّهُ عَورَتَهُ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی بَیْتِهِ. [۲] ای مردمی که به زبان، اسلام آورده اید، ولی در قلبتان [نشانی از آن] نیست! مسلمانان را نکوهش نکنید و در جست وجوی عیب‌های آنان نباشید که هر کس عیب‌های مسلمانان را جست وجو کند، خداوند عیب‌های او را دنبال می‌کند و هر کس که خداوند عیبش را پی گیرد، رسوایش می‌کند؛ اگرچه در خانه اش باشد. ---------- [۲]: اصول کافی، ج ۴، ص ۵۷. شرح حدیث : البته منظور این روایت در جایی است که شخص از ظاهر شدن عیب خودش و حفظ آبرویش بیم داشته باشد و در این راه هم تلاش می کند و خوشش نیاید که مومنین به نگاه بد به او نگاه کنند و آوازه اش نقل مجالس خصوصی و عمومی شود . اما انسانی که بی پروا ، در ملا عام با گستاخی و بی شرمی عیوب و گناهان خودش را به نمایش در می آورد و قصد دارد به همه اعلام کند که من رعایت شرعیات نه تنها برایم مهم نیست بلکه با ترک آن به صورت علنی تبلیغ ضد اسلامی هم می کنم ، شامل حدیث نمی شود بلکه اگر هم شخص پس از نهی از منکر باز به عملش ادامه دهد و بگوید من راضی نیستم عیوبم را ذکر محافل خود کنید دروغ گفته است چون عملش با بیانش در تناقض است . البته که مومن بدون قصد و ضرورت خاص حرف لغو و بی مورد نمی زند ، اما به طور کل حدیث به کسی بر می گردد که برای آبروی خودش حرمت قائل باشد و نخواسته باشد که عیوبش در بین چشم ها و زبان مردم پخش شود . این را گفتم چون بعضی ها تا صحبت امر به معروف و نهی از منکر می شود ، یا که در اجتماع مسلمین به خاطر رفع و دفع فساد و مفسده و راه حل برای آن ، صحبت از فلانی و فلانی ها که به صورت علنی بدون هیچ حیا و عفتی گناهی را در جامعه ترویج می دهند ، سریع می گویند که چرا در کار مردم تجسس می کنید و خدا را خوش نمی آید ! نخیر این کار تجسس نیست ، بلکه آنچه عیان است چه حاجت به بیان است ... البته که بیان گناهان علنی مردم و احساس غرور که ما از آن ها برتریم و این از خصوصیات ذاتی و از چیز هاییست که خودمان کسب کردیم ، سبب می شود که شیطان هم تمام قوای خودش را برای نابودی ما فراهم کند تا دیگر چنین حس منیت ها و برتری هایی در ما بوجود نیاید . البته که مومن خدا را به خاطر منت اسلام و پاکی و عفاف که به او داده است شکر می کند و همه الطاف را از خدا می بیند و هیچ گاه حس غرور و منیت و برتری به خاطر اعمالش به او دست نمی دهد اگر هم بدهد سریع توبه می کند و اعمالش نزد خودش بزرگ نمی شود @tarighatezendegi