eitaa logo
طریقت زندگی
766 دنبال‌کننده
302 عکس
903 ویدیو
4 فایل
مجموعه روش ها و برنامه های صحیح زندگی که انسان رابه کمال اخلاق فردی و اجتماعی خود نزدیکتر می کند . زیر نظر : حجت الاسلام علیرضا ساغندی ارتباط با مدیر : جهته مشاوره ، رفع شبهات اعتقادی ، استخاره و مسائل شرعی https://eitaa.com/Eslamdinehagh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌎 چگونه با کارهای خوب اعمال بدتان پاک می شود ؟ در آیه ۲۲ رعد خداوند می فرماید : «وَ یَدْرَؤنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ ؛ خردمندان آن کسانی هستند که بدی ها را با خوبی کردن دفع کنند . برای درک این آیه و چگونگی تبدیل بدی به نیکی ها کافی است که فقط نگاه به خودتان و روابطتان با دیگران بکنید . فرض کنید شما به خاطر کوتاهی و عملکرد نامناسب دوستتان رنجیده اید ، ولی بعد از آن اتفاق دوباره از ناحیه همان دوست مورد لطف و کرم قرار می گیرید . اگر انسان منصفی باشید و اهل کینه نباشید ، از او به خاطر عمل گذشته اش در می گذرید و آن را به فراموشی می سپارید و در دل به خودتان می گویید دوست من آن موقع یا به خاطر غفلت یا فشار یا فراموشی یا ندانستن یا وسوسه های شیطان یا هر چیز دیگری مرا رنجیده است . اگر او مرا دوست نمی داشت و من برایش بی ارزش بودم و یا با من دشمن بود یا من را کلا فراموش کرده بود الان به خاطر من از خودگذشتگی نمی کرد و آنچه که به صلاح من است را برای رضایتم و آرامشم انجام نمی داد . اینجاست که از این رابطه کوچک دو دوست ، وجه مشابهت با رابطه بزرگ عبدو مولا تا حدی شناخته می شود . خداوند درک می کند که مسلمان ها به خاطر جهل و فراموشی و فشارهای زندگی در دنیا ، لجبازی ها و تمایلات نفسانی و عوامل شیطانی ، بسیار او را در زمین مخالفت می کنند ... اما از آنها انتظار دارد که سرشان به سنگ بخورد ، سریع توبه کنند و با مراقبه و محاسبه ، تمسک و چنگ زدن به قرآن و اهل بیت خودشان را از گناه حفظ کنند و با اعمال نیکشان گناهان گذشته اشان را محو کنند . البته این را هم تاکید کنم هیچ دوستی نمی پذیرد که من یک مدت مثلا در طول سال دوستم را فراموش می کنم و با بی توجهی به او و خودخواهی خودم به او ضربه می زنم ولی مثلا در اعیاد غدیرو شب قدر و ایام محرم و اعیاد خاص سریع به خاطر خودم و نجاتم توبه می کنم و در شرکت در مجالسش و بلد کردن بنرش و سینه زدن و کف زدن به خاطرش ، از دلش در می آورم و بعد دوباره روز از نو روزی از نو ...! شما هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنید که چنین رفاقتی را قبول کند و طرف مقابل را دوست و رفیق خودش بداند . این انسان از نگاه همه آدم ها یک خودخواه مغرور و متکبر است که فقط قصد دارد کارهای بدش را در قالب این چند روز نادیده جلوه دهد ... هم در مسجد می خواهد بخورد هم در میکده ... همان طور که می دانید چنین رفاقت و دوستی نزد هیچ عاقلی پسندیده نیست . لااقل من باید ببینم که دوست من هر روز چگونه با اعمال درستش به من شبیه تر و نزدیک تر میشود . نه آنکه کل سال با دشمنم در یک سفره نشسته و حالا برای اینکه خودشو من را گول بزند و بگوید من همیشه در سفره تو هستم الان بخواهد تظاهر و ادای رفاقت را در بیاورد . برای همین در روایت است که می فرمایند مومن کسی است که امروزش با دیروزش یکسان نباشد بلکه دائم با تلاشش خودش را لااقل یک قدم به خدا نزدیک تر می کند . هر انسانی وجدانی دارد خودتان را العیاذ بالله جای خدا نمی توانید بگذارید اما خودتان را با دوستتان می توانید مقایسه کنید یک سوزن به خودتان بزنید دو تا سوزن به دوستتان... ببینید آیا چنین رفاقتی مطلوب خودتان هست یا خیر ؟ البته ذکر این مساله تنها یک مثال بود و در مثال قابل مناقشه نیست و البته این اعیاد و مجالس خاص تشکیل شده است تا افراد در آن منقلب شوند و توبه نصوح کنند و دست از کردار طول سالشان بکشند و دیگر گناهان قبلی را تکرار نکنند . بلکه تا سال بعد لااقل یک قدم در ایمان و تقوا به خدا نزدیکتر شده باشند نه آنکه فقط پسرفت بکنند و تغییری در آنها ایجاد نشود به جای رسیدن به باطن و حقیقت دین رعایت تقوا و عمل صالح دلخوش به شرکت در همین چند روز سال و اعیاد و مراسمات باشند و مسلمانی و رفاقت را در همین ها ببینند تا این ها حجابی شود و تولید غرور کند و ایام و اعمال طول سالشان را طریقت و راه و روش اسلامی را که هدف اصلی زندگی در دنیاست را به امید توبه در این ایام خاص کامل فراموش کنند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 چرا قانون حجاب پیاده نمی شود ؟ حجاب یا مطمئنن قانون است یا هنوز شک داریم که قانون باشد یا نباشد . متاسفانه مجریان قانون ما به این مساله شک دارند . این شل گرفتن مساله خودش عاملی شده که مردم هم جرئت کنند حجاب را زیر سوال ببرند . به عقیده من این شل و سفت کردن حجاب به این برمی گردد که مسئولین هنوز خودشان هم به قانون بودن حجاب ایمان ندارند . البته این ها هم دلیل دارد ، وقتی شخص به خاطر رفتار و کردارش از اسلام دور می شود ، افکار و منشش به سمت جبهه مقابل اسلام می رود . هر چه به سود قشر سرمایه دار و قدرتمند جامعه باشد ، همان قانون است . هر چه به ضررشان باشد یا که به مذاقشان خوش نیاید آن قانون نیست و باید در مورد قانون بودنش بحث کنند .‌ درست می گویند که اول بروید اقتصاد را درست کنید بعد دقدقه اتان حجاب باشد . چون آنها در اقتصاد هم قوانین را زیر پا گذاشتند . قرار بود ، با تولید و تکیه به قوا و نیرو های داخلی ، به استقلال برسیم ، اما یک عده به خاطر منافعشان قانون را زیر سوال بردند و خواستند که ما مدت ها به غرب وابسته بمانیم . قرار بود مذاکره باعث شود تا دشمنان ما عقب نشینی کنند و بعضی چیز ها از خط قرمز ها باشد اما مذاکره ضربه های محکم به پایه های مملکت عزیزمان وارد کرد . به راستی آیا قوانین روشن نبود ؟ آیا فرمان ها و تدابیر و مصلحت های نظام به آنها دیکته نشده بود ؟ پس چرا قوانین را زیر پا گذاشتند ؟ بله پای منفعت که وسط می آید ، لقمه ها که بالا و پایین می شوند ، دیدگاه ها عوض می شود . اینگونه میشود که ولایت فقیه اسلامی دستور می دهد اما آنها مواضعشان بر خلاف ایشان می گردد و این بلند پروازی و خودخواهی سبب می گردد که خودشان را از حکام و پادشاهان ایران ببینند و با سیاست ضد اسلامی که دارند اصلا بنایشان بر این است که ولایت فقیه که هیچ اصلا پرچم اسلام را از مملکت پایین بیاندازند . بله حجاب هم اگر مثل اقتصاد قانون باشد و مسئولین یعنی کسانی که قدرت در دستشان است بپذیرند که قانون است و قبول کنند بدون شک باید به آن اطاعت شود و چنانچه پای منافع و مقاصد خودشان وسط نباشد این بار مثل خیلی چیز ها در مملکت بدون وقفه جاری میشود و برای خاطی آن مجازات و برای کسانی که به آن احترام می گذارند ، تشویق خواهد بود . تا قدرت ها در مملکتمان با هم متحد نشوند و یک صدا قانونمندی بحث حجاب را ملتفت نشوند مثل خیلی از مشکلات اقتصادی و رانت ها و اختلاس ها و بزن درو ها ، و قانون های یک طرفه دیگر وضع درست نخواهد شد . و تا بازی شیطان و هوای نفس و پستی و بلندی ها و امتحانات و فتنه های دنیا وجود دارد ، این اتفاقات در دنیا و ناهماهنگی حتی در ممالک اسلامی عادی و طبیعی خواهد بود . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 آیا با توسل به قانونمندی حجاب ، می توان آن را به مردم گوش زد کرد ؟ اگر فرض کنیم که قانون حجاب نباشد ... مثل وضع الان ما ... مگر وقتی به قانون عمل نکنند و کسی جلویشان را نگیرد باز قانون بودن آن ممکن است ؟ پس وقتی در حال حاضر قانون حجاب وجود ندارد ... و هر کس با پوشش و ظاهر دل بخواهش به خیابان می آید ... حالا آیا میشود با تذکر به قانونمندی در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم بدحجاب که به دنبال هزار بهانه نداشته برای انکار می گردند ، متوسل شد و از این بهانه آنها را ترساند ؟ خیر نمیشود ! چون وقتی مجریان قانون علاقه ای به این کار ندارند و به آن اهمیت نمی دهند مسلما قانون بودن مساله حجاب برای خیلی از مردم عادی هم زیر سوال می رود و در ثانی مسلما بازخورد این افراد این است که خیلی از قوانین مملکت مثل اقتصاد مشکل دارد ، اول بروید آن را درست کنید چرا یهو به مساله حجاب گیر می دهید . پس وقتی قدرت و اتحادی وجود ندار با توپ و تشر و جنگ اعصاب شما چیزی که درست نمی شود تازه نسبت به همدیگر هم دشمنی و تنازع به وجود می آید . پس باید چه کرد دست روی دست گذاشت و سکوت کرد ؟ خیر ، با فرهنگ سازی های زیبا ، همراه با عشق و محبت، همکاری و همیاری ، با اخلاق زیبای اسلامی و نشان دادن و تبلیغ کردن اسلام زنده در رفتار شما ، فعالیت در عرصه های مختلف مثل ساخت فیلم و کلیپ و ... عزیزم و جانم و احترام ... با این ترفند ها و تدابیر خود مردم طرفدار حجاب ، می توانند آن را در جامعه توسعه دهند ! بله شدنی هست البته نباید انتظار داشت که اکثر مردم هدایت شوند بلکه آیه فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا در همه جا و در همه حال و زمان مصداق دارد و جمعیت اکثرهم لایعلمون به گفته خود قران صادق است . اما نباید ناامید شد ، باید همین طور کار کرد تا شاید روزی لااقل یک نفر هدایت شود و به سمت اسلام حرکت کند . نباید دست از امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ دین برداریم بلکه این تکلیف تا آخرین نفس یک مسلمان با او خواهد بود ولی انتظار بهشت شدن دنیا هم لااقل تا ظهور مهدی زمان عج را نباید داشت . زیرا این پستی و بلندی ها و فتنه ها و آزمایش ها از صفات ذاتی دنیاست . اگر قرار باشد در دنیا حقیقت واقعی اسلام به ظاهر و یک آن برای همه مثل روز روشن شود که دیگر اسمش دنیا نخواهد بود . دیگر شیطان ابزاری نداشت تا توسط آن انسان را گمراه کند . دیگر دنیا آسان بود و همه چیز با هدایت ناگهانی انسان ها به صلح و آرامش می رسید و دیگر کسی در حق کسی ظلم نمی کرد که صبر و پایداری و استقامت و جها برای خدا معنا پیدا کند که وجود بهشت و جهنم به عنوان پاداش و جزا وعده داده شود ! دیگر دنیا بهشت می شد . حال آنکه تا دنیا هست حکومت انسان های جاهل ظالم خودخواه ادامه دارد و به همین خاطر دنیا همیشه محل رنج و سختی است . پس در کنار تبلیغ اسلام ، برای در امان ماندن خودمان از این وضعیت های وخیم ، چشم ها و گوش ها و لقمه هایمان را کنترل می کنیم ! خودمان را با قران و معصومین به تقوای الهی نزدیک می کنیم . چنانچه تا الان کرده ایم این راه را همچنان ادامه می دهیم . در مقابل سختی ها مجاهدت می کنیم و این را به خودمان خاطر نشان می کنیم که خیابان را درست کردیم ، این وسیله ارتباطی هوشمند که در هر لحظه می تواند انسان را به منجلاب جهنم بکشاند با آنچه باید کرد ... ؟ لذا خطر همیشه در کمین است و همیشه باید حواسمان به خودمان حسابی باشد . به گفته آقای قرائتی اگر جامعه خراب شد تقوا پیشه می کنیم اگه خراب تر شد ، تقوایمان را محکمتر می کنیم و دوباره خراب تر از خراب تر شد ما هم محکم تر از محکم تر آن را می بندیم و همینجور تا به بالا ... ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در آستانه سالروز عملیات غرور آفرین ، کوبنده و دشمن شکن مرصاد ، فیلمی ببینید از لحظات آغازین یورش ناجوانمردانه منافقین وطن فروش با شعار مهران تا تهران و عاقبت کار این سربازان پوشالی در تنگه چهار زبر کرمانشاه @tarighatezendegi
🌎 سیره و طریقت مجاهدین منافق الگوی چه کسانی است ؟ آدم های گوناگون با عقاید مختلف زیادی هستند که با حکومت رابطه کدری دارند و اکثرا هم غرب برای آن ها یک نماد ، آرمان و حسرت سراب گونه شده است ، اما هنوز کسی را ندیدم که مثلا عاشق منافقین یا رجوی باشد یا به خواهد راه آنها را دنبال کند ... برای هر انسان صاحب مغزی بدیهیست ، این جماعت خودخواه و خودبین که فقط علت جنگ و جدالشان با حکومت اسلامی این بود که چرا آنها به قدرت نرسیده اند ، آنها فقط طالب قدرت اند و الا مردم ، رفاه و سعادت ، دنیا و آخرتشان برایشان مهم نیست ! اگر مهم بود با صدام وهابی و هر دشمن دیگر از غرب و شرق که به مملکتشان و مردمشان تجاوز کرده بود ، ساخت و پاخت نمی کردند ! آنها همیشه کنار دشمنان ایران ایستادند ، کسانیکه هیچ وقت نمی خواهند استقلال و آزادی و رشد واقعی در ایران را ببینند .‌ مسلم است که هیچ کس در مخیله اش هم راه رجوی یا هر گروهک تروریستی دیگر خطور نمی کند . دستاورد آنها با دشمنی با اسلام و مردم ایران چه بود ؟ جز آوارگی و بدبختی و زیر سلطه بودن و دستمال کاغذی این دشمن و آن دشمن شدن ... ؟ چه قدر توانستند به ایران و ایرانی ضربه بزنند ؟ جدن از هیچ کاری که از دستشان بر می آمد فرو گذاری نکردند ! الان هم که پیر و خرفت گشته اند و از هر قدرت بدنی و ابزاری خالی شده اند ، باز هم ول کن جوانان ایرانی نیستند و قصد دارند با توطئه و مغز شویی در عرصه فضای مجازی ، آنها را با حکومت و اسلام دشمن کنند . واقعا یک انسان چه قدر می تواند کثیف شده باشد که تا اخرین نفس به ملتش ظلم و ستم کند ...‌ بله کدام انسان عاقلی با اختیار خودش گروهک های منافقینی همچون مجاهدین را الگوی سعادت و هدف زندگی و راه و سیره کثیفشان را از آرمان ها و الگوهای خودش انتخاب می کند و یا می خواهد به راهی برود که آنها رفتند ؟ واقعا کدام احمقی می خواهد در مردابی که آنها غرق شدند او نیز غرق شود ؟ اما به حول و قوه الهی ، به برکت پرچم لااله الا الله اسلام ... به برکت اهل بیت و سالار شهدا امام حسین ... هیچ یک از دشمنان انقلاب و اسلام نتوانستند به خواسته هایشان برسند . و الان خیلی از جای جای دنیا سراغ دارم که صبر و ایستادگی و مقاومت ملت مسلمان ایران الگو و زبانزد خاص و عامشان گشته است و حتی چه بسیار ملت های مقتدر دنیا از این مجاهدت ایران در مقابل آمریکای شیطان صفت به این نتیجه رسیدند که می توان در مقابل شیطان ایستادگی کرد و آمریکا هم هیچ غلطی نتواند بکند . من ایران الانمان را که مدیون تدابیر و عنایات امام زمان و خدمت رسانی و تلاش و کوشش بجا و صحیح ولایت فقیه مان و تمام سربازان و همراهان ایشان است را بهترین الگو برای خودم و دیگر انسان های روی زمین می دانم ... واقعا انسان های فهمیده باید از خدا بخواهند که به طریقت و آیین کسانی نزدیک شوند و دنیا و آخرتشان را بر مبنای آنهایی قرار دهند که در دنیا آزاده و سربلند بوده باشند . و اینکه در این نیم قرن چگونه منافقین و دشمنان هر چه رشته اند پنبه شد و دودش در چشمان خودشان فقط فرو رفت ، نشان از معجزات اسلام و خواست و اقتدار الهی است . درود و رحمت خدا بر تمام کسانیکه در امنیت و بهبود و سازندگی این انقلاب و نظام در کل کشورها و سرزمین های متحد ایران اسلامی مشغول تلاش و از خودگذشتگی بودند و هستند از احیا و الاموات شهدا و علما و درود بر محمد و آل محمد 🌹😍🥰 ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 احتکار انبار کردن اجناس مورد نیاز مردم به ویژه غذا و دارو به طمع گران شدن و به نیت ثروت اندوزی، ستم کردن بر بندگان حق، به ویژه قشر کم درآمد جامعه است. در حقیقت، محتکر با این کار، خود را از رحمت خداوند در دنیا و آخرت محروم می‌سازد. فروش اجناس احتکاری، کاری حرام و از دیدگاه قرآن و روایت‌ها ناپسند است. خداوند درباره مال و ثروتی که از راه نامشروع به ویژه احتکار به دست می‌آید، می‌فرماید: وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْوانًا وَ ظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نارًا وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسِیرًا. (نساء: ۳۰) آن کس که با زور و ستم و از راه نامشروع به کسب مال برخیزد، او را به زودی در آتش دوزخ می‌افکنیم که انتقام گرفتن خدا از ستم پیشگان، کاری آسان است. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره حرمت احتکار می‌فرماید: مَنْ جَمَعَ طَعاما یَتَرَبَّصُ بِهِ الْغَلاءَ اَرْبَعِینَ یَوْما فَقَدْ بَرِی ءَ مِنَ اللّهِ وَ بَرِی ءَ اللّهُ مِنْهُ. کسی که خوراک مردم را به مدت چهل روز و به طمع گران شدن، در مکانی روی هم بگذارد، از خدا بیزار و خدا نیز از او بیزار است. [۱] آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: «مَنِ احْتَکَرَ طَعاما أَرْبَعِینَ یَوْما وَ تَصَدَّقَ بِهِ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ؛ کسی که چهل روز غذای مردم را احتکار کند و آن را در راه خدا صدقه بدهد، از او پذیرفته نخواهد شد. » [۲] همچنین از ایشان روایت شده است: بِئْسَ الْعَبْدُ الْمُحْتَکِرُ إِنْ اَرْخَصَ اللّهُ الاَْسْعارَ حَزِنَ، وَ اِنْ اَغْلاهَا اللّهُ فَرِحَ. [۳] محتکر، انسان بدی است. اگر خداوند قیمت‌ها را ارزان کند، اندوهگین می‌شود و اگر گران کند، شاد می‌گردد. رسول حق در روایتی دیگر فرمود: «یُحْشَرُ الْحَکّارُونَ وَ قَتَلَةُ الاَْنْفُسِ إِلی جَهَنَّمَ فِی دَرَجَةٍ؛ محتکران و قاتلان، در دوزخ در یک درجه خواهند بود. » [۴] امام علی علیه السلام نیز در این باره می‌فرماید: «اَلاِْحْتِکارُ شِیَمُ الاَْشْرارِ؛ احتکار، سرشت و خوی اشرار است». [۵] ---------- [۱]: [۲]. همان، ج ۶۲، ص ۲۹۲. [۲]: [۱]. کنز العمال، ح ۹۷۲۰. [۳]: [۲]. همان، ح ۹۷۱۵. [۴]: [۳]. همان، ح ۹۷۳۹. [۵]: [۴]. تفسیر معین، ص ۸۳. 👁 ( بخشی از کتاب گناه گریزی ) ✍ سید حسین اسحاقی @tarighatezendegi
فرق است بین آدم هایی که در این شرایط سخت اقتصادی دست همدیگر را می گیرند و به فکر اطعام و انفاق مومنین هستند . و کسانی که منابع غذایی و مایحتاج مردم را احتکار می کنند تا از فقر و تنگدستی مردم ثروتمند شوند ! ثروت و مالی که از طریق رنج و تنگدستی مسلمانان حاصل شود این رویه طاغوت و سلطه ستمگران و ظالمان در طول تاریخ بوده و هست و کلا با عدالت اسلامی ناسازگار است . در اسلام خرید و فروش ، بیع و اجاره و ... همه باید در جهت مصالح ، رشد و سازندگی و سربلندی ملت اسلام قرار بگیرد ... بین هیچ انسانی مگر در تقوا و بندگی و عمل صالح فرق نیست ! آن هم که هر کس با تقواتر باشد خاشع تر ، صادق تر ، و اهل گذشت تر است و نمی توان گفت چون شما اهل تقوا هستی پس بیا همه اش ماله تو ! نخیر ! هیچ گونه خودخواهی ، نابرابری و ظلم و اجحاف در حق مومنین قابل قبول نیست . حتی در منابع دینی آمده است که شخص وقتی به سود روزانه برای رفع نیاز مایحتاج ابتدایی خودش و خانواده اش رسید دیگر از مومنین سود نگیرد ! چه برسد به اینکه بخواهد روی هم بکند و دست از انفاق و صدقات و زکات و خمس بکشد و یا بخواهد خودش را با مال و اموالش برتر از دیگران نشان دهد و یا فخر فروشی کند و ... همه این موارد در نگاه اسلام قبیح است .
✅اثرات لقمه حرام در زندگی ! ✍حضرت رسول خدا (ص)فرمایند: نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدنش که با حرام پرورش یافته سزاوار آتش و سوختن است. حضرت امام صادق علیه السلام : هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. حضرت امام هادى علیه السلام: به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت! این همان سخنی است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود: چون شکمهای شما از حرام پر شده،کلام حق در شما اثر ندارد... 📚 الكافي (ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125 @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷فرقه خطرناک شیرازی دشمن اهلبیت (ع)و عامل انگلیس.... سخنران آیت الله محسن اراکی @tarighatezendegi
حدیث عنوان بصری قسمت اول حقیقت عبودیت «شيخ شمس الدين محمد بن مكي (شهيد اول) گفت: من از خط شيخ احمد فراهاني رحمه الله از عنوان بصري؛ كه پيرمردي سالخورده بود و از عمرش نود و چهار سال مي‌گذشت نقل مي‌كنم كه او گفت: من سالياني به نزد مالك بن انس رفت و آمد مي‌كردم، زماني كه جعفر صادق عليه السلام به مدينه آمدند به محضر ايشان شرفياب شدم و دوست داشتم همان طوري كه از مالك تحصيل علم كرده بودم از ايشان نيز كسب علم كنم. روزي آن حضرت به من فرمودند: من مردي تحت نظرم [۱] علاوه براين در هر ساعت از شبانه روز اذكاري دارم كه به آنها مشغول هستم. پس مرا از عبادتم غافل نكن، و علومت را از سالك و راهنمايت (مالك بن انس) بگير و مثل گذشته با او رفت و آمد كن. از اين ماجرا غمگين شدم و از محضرشان مرخّص شدم. با خودم گفتم: اگر در وجود من آثار خير و هدايت به چشم حضرت مي‌آمد، مرا از رفت و آمد و كسب علم از محضرشان منع نمي فرمودند. بنابراين در مسير خود داخل مسجد رسول اللَّه صلي الله عليه وآله شدم برگشتم و دو ركعت نماز خواندم و عرض كردم: خدايا!، پروردگارا! قلب جعفرعليه السلام را نسبت به من مهربان و متمايل فرما و از علمش مقداري روزي من كن كه به وسيله آن به راه راست تو هدايت شوم. با همان حالت ناراحتي و اندوه به منزل برگشتم و چون دلم مالامال از محبت جعفرعليه السلام شده بود با مالك بن انس رفت و آمد نكردم و از خانه‌ام بجز براي نماز واجب خارج نشدم، تا اين كه صبرم تمام شد. (روزي) پس از اقامه نماز عصر سينه‌ام تنگ شد و طاقتم به سر آمد نعلينم را به پا كرده، ردايم را پوشيده و قصد ديدار جعفر صادق عليه السلام نمودم. وقتي كه به درب خانه آن حضرت رسيدم اجازه ورود خواستم. خادمي بيرون آمده و پرسيد: چه مي‌خواهي؟ گفتم: (آمده‌ام تا) به محضر شريف (امام صادق عليه السلام) عرض سلام كنم. گفت: او در محل نمازشان مشغول عبادت هستند. مقابل درب خانه حضرت نشسته و كمي درنگ كردم كه خادمي از خانه خارج شد و گفت: به بركتي كه خدا نصيب تو كرده داخل شو. وارد شده و بر آن حضرت سلام كردم. امام ضمن جواب سلام، فرمودند: بنشين، خداوند تو را بيامرزد. پس من نشستم. حضرت فرمودند: اي اباعبداللَّه! علم به آموختن نيست، علم نور است و در قلب كسي قرار مي‌گيرد كه خداوند تبارك و تعالي هدايت او را اراده فرموده باشد. بنابراين اگر علم مي‌خواهي ابتدا بايد حقيقت عبودّيت (بندگي) را در وجود خودت بخواهي و علم را با عمل كردن، طلب كني و از خداوند طلب فهم كن تا (علم را) به تو بفهماند. عرض كردم: اي شريف. فرمودند: مرا اباعبداللَّه صدا بزن. گفتم: اي ابا عبداللَّه! حقيقت عبودّيت و بندگي چيست؟ فرمودند: سه چيز است؛ ۱- اينكه بنده خدا در مورد آنچه كه پروردگار به او سپرده است براي خودش ملكيتي نبيند. چرا كه بندگان مِلكي ندارند (مالك حقيقي خداوند تبارك و تعالي است) و همه اموال را از آن خداوند مي‌بينند. و آن را در جايي قرار مي‌دهد (مصرف مي‌كند) كه خداوند امر فرموده است. ۲- بنده خدا براي خودش مصلحت انديشي و تدبير نمي كند (مصلحت و تدبير واقعي را در دست خداوند مي‌داند). ۳- تمام اشتغال او در كاري منحصر شود كه خداوند او را به آن امر يا از آن نهي فرموده است. پس اگر بنده خدا در آنچه كه پروردگار به او سپرده است ملكيتي براي خودش نبيند، در اين صورت انفاق كردن برايش در چيزي كه خداوند امر فرموده است آسان مي‌شود. و وقتي كه تدبير امورش را به مدبّرش بسپرد (و اهل توكل شود) تحمل مصيبت‌هاي دنيا برايش آسان مي‌شود. و زماني كه به آنچه خداوند امر ونهي كرده است مشغول باشد ديگر فرصتي براي خودنمايي و فخرفروشي به مردم پيدا نمي كند. مباهات به مردم و براي عزّت و جاه طلبي آنچه را كه نزد مردم است نمي خواهد و عمرش را به بيهودگي نمي گذراند. اين اولين درجه تقوا است كه خداوند تبارك و تعالي مي‌فرمايد: آن سراي آخرت است كه براي كساني كه در زمين قصد بلند پروازي ندارند و دنبال فساد نمي گردند، قرار داديم و سرانجام نيك، براي مردم با تقوا است. ---------- [۱]: ۲. وجود مقدس امام صادق عليه السلام در دوران امامت شديداً تحت نظر حكومت وقت بودند خصوصاً زمان منصور دوانيقي كه نسبت به حضرت ظلم زيادي روا داشت تا آنجا كه محل اقامت آن حضرت را سه بار تغيير داد و لذا رفت و آمد ايشان در مقاطعي به ويژه اواخر عمر در اختيار خودشان نبود. كه اين امر خود بيانگر خفقان حاكم بر جامعه و ترس بيش از حد حاكمان جائر از ارتباط مردم با امام عليه السلام است. @tarighatezendegi
حدیث عنوان بصری قسمت دوم ۹ توصیه امام صادق برای اهل تقوا عرض كردم: اي اباعبداللَّه! به من توصيه اي بفرماييد. فرمودند: تو را به نُه چيز وصيت مي‌كنم كه آنها توصيه من به همه آرزومندان سير و سلوك الي اللَّه است. و سه مورد آن در حلم و بردباري و صبر است و سه امر ديگر آن در علم و دانش است. پس اين وصايا را حفظ كن و به خاطر بسپار و مبادا در عمل به آنها سستي كني. عنوان بصري مي‌گويد: من قلبم را (براي فراگيري علم حضرت) آماده كردم. حضرت فرمودند: اما آنچه كه در رياضت نفس است: ۱- مبادا چيزي را بخوري كه به آن اشتها نداري چون موجب حماقت و ناداني مي‌شود. ۲- و تا گرسنه نشدي چيزي نخور. ۳- زماني كه غذايي خوردي، با نام خدا و حلال باشد و حديث رسول خدا را به ياد داشته باش كه فرمودند: آدمي هيچ ظرفي بدتر از شكمش را پر نكرده است. پس اگر ناچار شد غذا بخورد، يك سوم شكمش را براي طعام، و يك سوم را براي آب و يك سوم را براي تنفس قرار دهد. اما آن سه موردي كه در حلم و بردباري است: ۱- اگر كسي به تو گفت كه اگر يكي بگويي ده تا مي‌شنوي. به او بگو: اگر ده تا بگويي سخني هم نمي شنوي (عفت كلام داشته باش و از نزاع بپرهيز. ) ۲- اگر كسي به تو دشنامي داد به او بگو: اگر راست مي‌گويي از خداوند مي‌خواهم مرا ببخشد و اگر دروغ مي‌گويي از خداوند مي‌خواهم تو را ببخشد. ۳- و اگر كسي تو را تهديد به دشنام كرد تو او را به خير خواهي (نصحيت) و مراعاتش وعده بده. و اما آن سه امر ديگر كه در علم و دانش است: ۱- آنچه را كه نمي داني از عالمان بپرس و مبادا براي به زحمت انداختن و امتحان كردنشان سؤال كني. ۲- مبادا بر اساس خود رأيي دست به كاري بزني كه علم نداري و در تمامي امور تا آنجا كه ممكن است مسير احتياط را رها نكن. ۳- همان گونه كه از شير درنده فرار مي‌كني از فتوي دادن (فتواي بدون علم) [۱] بپرهيز و گردن خود را پل عبور مردم نكن. اي ابا عبداللَّه! برخيز و برو كه من براي تو خير خواهي كردم. و ذكر من را خراب نكن چرا كه من مردي هستم كه بر گذشت عمرم دقت دارم و سلام بركسي كه از هدايت پيروي مي‌كند. ---------- [۱]: ۳. بحار الانوار، علامه مجلسي، ج ۱ ص ۲۲۴ - ۲۲۶؛ الكوكب الدرّي في شرح حديث عنوان البصري، آيت اللَّه حاج سيد ابوالفضل نبوي قمي، بدون تاريخ و محل نشر؛ منية المريد، شهيد ثاني، تصحيح رضا مختاري، ص ۱۴۹ - ۱۴۸ [۱]: ۴. نظر قاطع دادن در امري كه تخصص نداري، مثلاً نظر دادن در امور ديني بدون توجه به نظر فقيه. @tarighatezendegi
🌎 اوصاف شیعیان علی (ع)  عَنِ الْباقِرِ ـ عَلَيْهِ السَّلامُ ـ قالَ: فَوَ اللهِ ما شِيعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقِي اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أطاعَهُ وَ ما كانُوا يُعْرَفُونَ يا جابِرُ إلّا بِالتَّواضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ اَداءَ الْآمانَه وَ كَثْرَه ذِكْرِ اللهِ، وَ الصُّومِ وَ الصَّلاه وَ الْبِرِّ بِالْوالِدَيْنِ وَ التَّعَهُّدِ لِلْجَيْرانِ مِن الْفُقَراءِ وَ أهْلِ الْمَسْكَنه وَالْغارِمِينَ وَ الْأيْتامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تَلاوَه الْقُرآنِ وَ كَفَّ الْألْسُنِ عَنِ النّاسِ إلّا مِنْ خَيرٍ، وَ كانُوا اُمَّه عَشائِرُهُمْ قالَ جابِرُ: فَقُلْتُ: يابْن رَسُولِ اللهِ ما نَعْرِفُ الْيَوْمَ أحَداً بِهذِهِ الصِّفَه، فَقالَ: يا جابِرُ لا يَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذاهِبُ حَسَبَ الرَّجُلَ أنْ يَقُولَ: اُحِبَّ عَلِيَّاً وَ أتَوَلّاهُ، ثُمَّ لا يَكُونُ مَعَ ذلِكَ فَعّالاً فَلَوْ قالَ: إنِّي اُحِبُّ رَسُولِ اللهِ؛ فَرَسُولُ اللهِ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ثُمَّ لا يَتْبِعُ سَرِيرَتَهُ وَ لا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ إيّاهُ شَيْئاً. امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسي كه داراي تقوي است و تنها از خدا اطاعت كند، اي جابر آن ها را نمي شناسي مگر از راه تواضع، خشوع، امانت داري، هميشه به ياد خدا بودن، روزه داري، نماز، نيكي به پدر و مادر، پايبندي به اخلاق حسنه احترام به همسايه و توجه به فقراء، درماندگان، در سفر ماندگان و يتيمان، راستگويي، تلاوت قرآن، خويشتن داري، و پرهيز از مردم آزاري و در زندگي أمين و درستكارند. جابر گفت: امروز من كسي را به اين صفات نمي بينم، امام فرمود: اي جابر وجود خط مشي هاي گوناگون در جامعه و از اين كه تنها بعضي به راه صحيح روي آورده اند، موجب غرور تو نشود و به اين نكته بينديشي كه تو دوستدار علي هستي اگر كسي بگويد من علي ـ عليه السلام ـ را دوست دارم و شیعه او هستم ولي قدمي در اين صراط بر ندارد، یا حتي اگر بگويد من پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ را دوست دارم و رسول خدا بهتر از علي ـ عليه السلام ـ است، ولي تابع سيره او نباشد و در عمل به سنت رسول خدا پايبند نباشد، هيچ نفعي از اين دوستي، (دوستي علي و پيامبر) نمي برد. «روضه المتقين، ج12، ص78، تحف العقول، ص215» @tarighatezendegi
در احوالات جابر بن عبد الله انصاری آمده که امام باقر علیه السلام او را در حال پیری و مریضی ملاقات نمود و از او سؤال کرد: حال تو چگونه است؟ عرض نمود: در حالی هستم که فقر در نزد من محبوب تر از ثروت و مرض، محبوب تر از سلامتی و مرگ، محبوب تر از زندگی است. امام علیه السلام فرمود: اما ما اهل بیت، آنچه از فقر یا بی نیازی و مرض یا سلامتی و مرگ یا زندگی، از جانب خدا بر ما وارد شود، در نزد ما محبوب تر است. جابر از جای خود برخاست و میان دو چشم آن حضرت را بوسید و گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله راست گفت هنگامی که به من فرمود: «ای جابر، به زودی یکی از فرزندان مرا که همنام من است خواهی یافت که علوم را می‌شکافد». [۱] ---------- [۱]: . نراقی، جامع السعادات، ج۳، ص۲۸۵. شرح حدیث : جابر فکر می کرد که نگرشش به دنیا به عرفان اسلامی نزدیک شده است ، برای همین آن را در مقابل امام مطرح کرد تا نظر ایشان را در این رابطه بداند . اما ایشان فرمود که هنر بندگی به این نیست که ما چه چیزی را دوست داشته یا نداشته باشیم و همین را برای خدا تعیین و تکلیف کنیم ! بلکه هر چه از فقرو ثروت ، مرگ و زندگی ، بیماری و سلامت به ما رسید چون از ناحیه خداوند است و به آن رضایت دارد آن را بپذیریم و با عشق و جان شکر گذار او باشیم ! چه بسا در هر یک از این امور حکمت و مصلحتی خوابیده باشد که تنها خداوندی که همه خیر و شر عالم در دستان اوست به این امور عالم است . از آن طرف معلوم می شود که در فلسفه اسلامی ، زهد و بیگانگی با دنیا ، به معنای دنیا نداشتن نیست ! بلکه چه بسا خداوند به انسان در دنیا موهبت ها و ارزاق زیادی عنایت کند ، و انسان وظیفه دارد بدون هیچ دل بستگی و خودخواهی ، تمام این نعمت ها را در راه خدا خرج کند و از طرف دیگر نیز خداوند می خواهد به خاطر امتحان و رشد انسان ، در دنیا به بعضی ها ارزاق و نعمت های مادی چندانی ندهد و انسان زاهد و عابد در چنین شرایطی خداوند را به خاطر همه نداشته ها و داشته هایش شکر می کند و از چیزی اندوهگین و ناراحت نمی شود . به عبارتی نه آن عابد و زاهدی که دنیا در دست اوست ، قلبش به خاطر دنیا شادو خرسند می شود و نه آنکه هیچ دنیایی ندارد به خاطر نبودش ناراحت و اندوهگین می شود . بلکه هر دو تنها به خاطر مصلحت و رضای الهی شاد و خرسندند و به آنچه خداوند برایشان مقدر کرده است از بابته بندگی و اطاعت کمال رضایت را دارند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
💢 پخش گوشت نذری و غذا در ایام محرم بین فقرا و مردم کار مسخره‌ایه 🔹پس چه کار کنیم؟! بهتره گوشت‌ها رو بین سگ‌های ولگرد پخش کنید تا مزه گوشت زبر زبونشون بره و به بچه ها و کودکان هم رحم نکنند!!! @tarighatezendegi
واقعا این تصویر خیلی مسائل را روشن می کنه ... یه سری انسان هستند که هیچ چیزشون شبیه مسلمونا نیست ! نه لباسشون ، نه رفتارشون ، نه زندگیشون ، نه خواسته ها و درخواست هاشون ... نه اهل نمازن نه اهل روزه هستند تازه با اسلام و مبانی اسلامی همگی مخالفند ... ولی ما می بینیم که در حکومت اسلامی از تمام منافع مردم اسلامی بهره مند میشن ! در دادگاه ها به چشم مسلمان محاکمه میشن ! در قبرستان مسلمان ها خاک میشن ! کنار مسلمان ها زندگی می کنند و ... سوال من اینجاست مثلا یک زن که هیچ شباهتی به مسلمونا نمیده و داره اهداف شیطان رو در جامعه پیاده می کنه ، چرا باید به ازدواج مرد مسلمان دربیاد ؟ چرا باید سره ماه نشده مهریه شو بذاره اجرا و با پوله شوهره بدبخت بخت برگشته بره دست در دست انسانی که دو تایی خیانت کردند بره کشورهای اروپایی و خوشگذرانی کنند و مرد بیچاره در زندان باید مهریه پرداخت کنه ؟ آیا مهریه ماله زنه مسلمان با خدا نیست که برای خدا و پیامبر تن به ازدواج میده تا خودشو شوهرشو از گناه حفظ کنه و آرامش و برکت رو در جامعه به وجود بیاره ؟ و بعد مثلا بنا به شرایطی طلاق میگیره و برای گرفتن حق و حقوق خود که در خانه پدرش عفیفانه و پاک دامنانه بنشیند تا دوباره با سه تا بچه که باید بزرگ کند شوهر خوب نصیبش شود نیست ؟ چرا یک نامسلمان چون اسلام شناسنامه ای دارد، را ما نمی تونیم و جرئت نداریم که بهش بگیم کافر ؟ در حالیکه صفات مومنین و مسلمان ها در قرآن و روایات معصومین به صورت واضح بیان شده است ؟ ما حتی شاه ملعون را هم هیچ وقت کافر خطاب نکردیم ! چون او در شناسنامه مسلمان شیعه بود ... در حالیکه ملت ایران او را به زور از مملکت بیرون کردند ! براستی اگر شاه ملعون مسلمان بود آیا این کار امت اسلام در حق یک مسلمان درست بود ؟ کاری که ملت ایران در حق خاندان پهلوی کردند فقط یک مسلمان می تواند با یک کافر حربی انجام دهد ! آیا این دست قماش ها در جامعه با تبلیغات ضد اسلامی و با برپایی فرهنگ ضد اسلامی رواست که صاف صاف در جامعه حرکت کنند و هر ضربه ای که دلشان می خواهد بزنند ؟ و از حقوق برابر مسلمان ها هم برخوردار شوند ؟ لااقل حقوق برابر با مسلمان ها را از آنها سلب کنید ! تا در جامعه حس کوچکی و پستی پیدا کنند شاید هدایت شدند و فهمیدند چه قدر لااقل ادا و ریای اسلامی می تواند به آنها آقایی و بزرگی و سروری را برایشان به بار آورد . @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من را ببخش اگر که لکنت زبان گرفتم... 🔹 شب سوم، به یاد سه ساله مظلوم کربلا، حضرت رقیه(س) @tarighatezendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📋 معرفتِ اصحابِ امام حسین علیه السلام @tarighatezendegi
🌎 فلسفه اشک ریختن در راه امام حسین : قسمت اول چشمی که برای خدا نگرید برای دنیا و امور فانی و بی ارزش خواهد گریست ! امام حسین چون در راه بندگی خدا و به خاطر اصلاح دین ، دنیا و آخرت مردم جهاد کرد ، پس اشک ریختن برای او مصداق اشک ریختن برای خدا خواهد بود . به عبارتی شیعیان به خاطر منیت امام حسین ما سوای خدا گریه نمی کنند . برعکس چون امام حسین منیتی از خود نداشت و مصداق بهترین عبد و بنده خدا بود و چیزی جز اراده و مشیت خداوند نمی خواست به سرمنزله انسانیت و نماد قداست و عزیزترین عبد و بنده خدا و برترین امام و پرچم دار مومنین شناخته شد ! با این حال بدیهی است ، کسانی که خودشان را از خودخواهی و منیت ، هوا و هوس و آزمندی دنیا فاصله داده اند ، به مقیاس این فاصله و قربشان به خدا ، عشقشان نیز به یاران و مخلصان خدا نزدیک تر و عمیق تر شود . مخلصان و اولیای خدا چون می دانند و فهمیده اند ، قربانی کردن خود و فنای من ، موجب قرب خداست و چه قدر این مسیر و سلوک‌ و امتحانات الهی برای انسان در دنیا سخت و طاقت فرسا خواهد بود لذا کسانیکه در این راه پرچمدار و نماد بندگی و حرف شنوی بی چون و چرای خدا دارند خودشان و راهشان و خواسته اشان ، هدف ، الگو و سیره آنها می شود ! وقتی می بینند چگونه بهترین بندگان و یاوران خدا ، به دست یک مشت انسان هوس باز دنیا پرست آزار و مصیبت می بینند ، مسلما حالات روحی آن ها جریحه دار می شود از خود بی خود می شوند و تاب تحمل شنیدن بلاها را نخواهند داشت . قطعا آدم هایی که به خاطر گناهان و امیال و دنیا پرستی و هوا و هوس ، به انسان های مقابل جبهه حق یعنی کفار در حالات و روحیات نزدیک شده اند ، به همان اندازه ، جهاد و قیام و از خودگذشتگی انسان های مخلص خدا برایشان بی اهمیت و بی تفاوت می گردد ، تا آنجا که حتی تن به تمسخر و توهین و بی ارزش دانستن عزا داری و حمایت از ایشان را دارند و گاهی دیده شده با عداوت و خصومت چشم دیدن مجالس اهل بیت و اولیای خدا هم ندارند و با آن به مبارزه و محاربه هم بر می خیزند ... . پس با این تفاسیر وقتی گفته می شود اشک و ناراحتی برای مصائب اولیای خدا ، اهل بیت ، ابا عبدالله الحسین میزان حلال زادگی و دیانت انسان ها را مشخص می کند ، بیراه نگفته اند ... باید گفت که انسانیت همان بندگی و اطاعت از خداوند است و یک انسان که شرف و بوی انسانی هنوز در رگ های اوست نمی تواند ببیند یک انسان دیگر را مظلوم مورد آزار و مصیبت قرار دهند ! وقتی دو ظالم با هم می جنگند ، انسان ناراحت نمی شود ! می گوید هر دو به خاطر منیت و خودخواهی به هم حمله کردند ! اما یک وقتی است که که انسانی نه تنها ظلم نمی کند و مظلوم است بلکه برای براندازی ظلم و برپایی حق از خودگذشتگی می کند و از خودی و غیر خودی رنج و آزار می بیند ! چنین مظلومی که در راس آن امام حسین و اصحاب ایشان قرار دارند ، چه قدر می تواند برای انسان و انسانیت بی ارزش و بی تفاوت باشد !؟ به جرئت می توان گفت مظلوم تر از امام حسین و اصحاب او در کربلا در طول تاریخ ، با این همه مصیبت و بلا وجود ندارد ! برای همین است که مسلمانان ، تا به امروز برای هیچ کسی به اندازه امام حسین و یاران او اینگونه عزاداری و مراسم طولانی به یاد او برپا نمی کنند ! بله امام حسین نماد بندگی خدا و نماد مبارزه با استکبار و ظلم است ! یاد او هر ساله لرزه ای بر جان مسلمانان جهان می اندازد ‌و دوباره راه آزادگی و ایستادگی در مقابل ظلم و دشمنان خدا را زنده می کند ! پس نه تنها عزاداری و گریه بر اصحاب کربلا و یاران مخلص خدا شرک نیست ، بلکه حقیقتا نوعی عبادت و ذکر است که مسبب احیا و زنده کردن دوباره قلوب مسلمین می شود ! شرک آن است که انسان را از خدا و راه حق و جهاد برای او دور کند ، اما شما می توانید به عینه مشاهده کنید تمام کسانی که مخلصانه اهل گذشت بودند و با ایثار و جانفشانی از همه جان و دنیایشان گذشتند و خودشان را فدای خدا و اسلام و مردم کردند ، همگی از دستگاه عزاداری و سینه زنی امام حسین بلند شدند و از آن طرف تمام کسانیکه با این دم و دستگاه به مبارزه برخواستند جزو کسانی بودند که به نوبه خودشان با خودخواهی ها و کج روی هایشان جز ضرر و ضربه و ظلم به مردم و جامعه انسانی چیز دیگری نداشتند و این شهود واقعیت بر دیدگان هر مسلمان بینایی کاملا محرز و آشکار است ! ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 فلسفه اشک ریختن در راه امام حسین قسمت دوم اما در آخر نکته کلیدی که وجود دارد ، این است که امام حسین و خدا به گریستن ما احتیاجی ندارد ، و این منقلب شدن حال درونی ، از ذاتیات انسان و نشان از شرافت بیدار او دارد ، از طرفی باید گفت ، وقتی گریه بر امام حسین مانند گریستن برای خداست ، سوالی که پیش می آید این است که انسان مقابل خدا برای چه چیز گریه می کند ؟ دو حالت وجود دارد ! یا از بزرگی و عظمت خدا و حقارت و کوچکی و فقر خود اشک می ریزد یا از گناهان و خطاها و کردار زشتش در مقابل دیدگان خدا می گرید... ما در وقت یاد امام حسین دقیقا همین دو حالت را در وجود خودمان احساس می کنیم ! هم عظمت بندگی و ایثار شهدای کربلا را می بینیم و احساس عجز و کوچکی و نیستی در وجود خودمان می کنیم ! و هم یاد گناهان و خطاهای خودمان می افتیم که چگونه انسان های بزرگی در طول تاریخ بوده اند که با این همه سختی ها و مصیبت ها ، اینگونه به خاطر خدا مجاهدت کردند ، اما ما با این همه رفاه و نعمت و آسایش چگونه اسیر شهوات و احساسات و خودکامگی ها و غرور خود هستیم و اینگونه و خودخواهانه خودمان را بزرگ و برتر از دیگران می پنداریم ! پس با دانستن این مطالب خیلی اجحاف است که فی المثال اشکی برای اهل بیت بریزیم ، و بعد در خودمان مغرور شویم و فراموش کنیم که شخص دیگری این مصیبت ها را کشید و این ایثار و ارمغان را آفرید و او نیز به اعمال خودش مغرور نشد و ما تنها هنرمندیمان همین اشکی بود که به خاطر عجز از کوچکی و حقارت و منیت ظلمانی و رفع گرفتاری های دنیایی و اخروی خودمان بوجود آمد پس با این حال مغرور شویم و بگوییم عجب چه قدر ما انسان بزرگی شده ایم ! بله وقتی می شود بندگی خدا و عبادات شبانه و اشک های مداوم غرور آفرین شود و انسان را از خط بندگی خدا بیرون بکشاند ، مسلما گریستن برای امام حسین هم که بندگی و عبادت خدا محسوب میشود همین عارضه و آفت را در پی خواهد داشت . پس انسان خیلی باید حواسش به خودش باشد تا آن خودبینی و غرور که روزگاری در مقابلش می ایستاد دوباره در مسیر بندگی و عبادت خدا با لباسی دیگر سراغش نیاید و او را به کام جهنم نکشاند ! ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi