eitaa logo
طریقت زندگی
768 دنبال‌کننده
302 عکس
896 ویدیو
4 فایل
مجموعه روش ها و برنامه های صحیح زندگی که انسان رابه کمال اخلاق فردی و اجتماعی خود نزدیکتر می کند . زیر نظر : حجت الاسلام علیرضا ساغندی ارتباط با مدیر : جهته مشاوره ، رفع شبهات اعتقادی ، استخاره و مسائل شرعی https://eitaa.com/Eslamdinehagh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷فرقه خطرناک شیرازی دشمن اهلبیت (ع)و عامل انگلیس.... سخنران آیت الله محسن اراکی @tarighatezendegi
حدیث عنوان بصری قسمت اول حقیقت عبودیت «شيخ شمس الدين محمد بن مكي (شهيد اول) گفت: من از خط شيخ احمد فراهاني رحمه الله از عنوان بصري؛ كه پيرمردي سالخورده بود و از عمرش نود و چهار سال مي‌گذشت نقل مي‌كنم كه او گفت: من سالياني به نزد مالك بن انس رفت و آمد مي‌كردم، زماني كه جعفر صادق عليه السلام به مدينه آمدند به محضر ايشان شرفياب شدم و دوست داشتم همان طوري كه از مالك تحصيل علم كرده بودم از ايشان نيز كسب علم كنم. روزي آن حضرت به من فرمودند: من مردي تحت نظرم [۱] علاوه براين در هر ساعت از شبانه روز اذكاري دارم كه به آنها مشغول هستم. پس مرا از عبادتم غافل نكن، و علومت را از سالك و راهنمايت (مالك بن انس) بگير و مثل گذشته با او رفت و آمد كن. از اين ماجرا غمگين شدم و از محضرشان مرخّص شدم. با خودم گفتم: اگر در وجود من آثار خير و هدايت به چشم حضرت مي‌آمد، مرا از رفت و آمد و كسب علم از محضرشان منع نمي فرمودند. بنابراين در مسير خود داخل مسجد رسول اللَّه صلي الله عليه وآله شدم برگشتم و دو ركعت نماز خواندم و عرض كردم: خدايا!، پروردگارا! قلب جعفرعليه السلام را نسبت به من مهربان و متمايل فرما و از علمش مقداري روزي من كن كه به وسيله آن به راه راست تو هدايت شوم. با همان حالت ناراحتي و اندوه به منزل برگشتم و چون دلم مالامال از محبت جعفرعليه السلام شده بود با مالك بن انس رفت و آمد نكردم و از خانه‌ام بجز براي نماز واجب خارج نشدم، تا اين كه صبرم تمام شد. (روزي) پس از اقامه نماز عصر سينه‌ام تنگ شد و طاقتم به سر آمد نعلينم را به پا كرده، ردايم را پوشيده و قصد ديدار جعفر صادق عليه السلام نمودم. وقتي كه به درب خانه آن حضرت رسيدم اجازه ورود خواستم. خادمي بيرون آمده و پرسيد: چه مي‌خواهي؟ گفتم: (آمده‌ام تا) به محضر شريف (امام صادق عليه السلام) عرض سلام كنم. گفت: او در محل نمازشان مشغول عبادت هستند. مقابل درب خانه حضرت نشسته و كمي درنگ كردم كه خادمي از خانه خارج شد و گفت: به بركتي كه خدا نصيب تو كرده داخل شو. وارد شده و بر آن حضرت سلام كردم. امام ضمن جواب سلام، فرمودند: بنشين، خداوند تو را بيامرزد. پس من نشستم. حضرت فرمودند: اي اباعبداللَّه! علم به آموختن نيست، علم نور است و در قلب كسي قرار مي‌گيرد كه خداوند تبارك و تعالي هدايت او را اراده فرموده باشد. بنابراين اگر علم مي‌خواهي ابتدا بايد حقيقت عبودّيت (بندگي) را در وجود خودت بخواهي و علم را با عمل كردن، طلب كني و از خداوند طلب فهم كن تا (علم را) به تو بفهماند. عرض كردم: اي شريف. فرمودند: مرا اباعبداللَّه صدا بزن. گفتم: اي ابا عبداللَّه! حقيقت عبودّيت و بندگي چيست؟ فرمودند: سه چيز است؛ ۱- اينكه بنده خدا در مورد آنچه كه پروردگار به او سپرده است براي خودش ملكيتي نبيند. چرا كه بندگان مِلكي ندارند (مالك حقيقي خداوند تبارك و تعالي است) و همه اموال را از آن خداوند مي‌بينند. و آن را در جايي قرار مي‌دهد (مصرف مي‌كند) كه خداوند امر فرموده است. ۲- بنده خدا براي خودش مصلحت انديشي و تدبير نمي كند (مصلحت و تدبير واقعي را در دست خداوند مي‌داند). ۳- تمام اشتغال او در كاري منحصر شود كه خداوند او را به آن امر يا از آن نهي فرموده است. پس اگر بنده خدا در آنچه كه پروردگار به او سپرده است ملكيتي براي خودش نبيند، در اين صورت انفاق كردن برايش در چيزي كه خداوند امر فرموده است آسان مي‌شود. و وقتي كه تدبير امورش را به مدبّرش بسپرد (و اهل توكل شود) تحمل مصيبت‌هاي دنيا برايش آسان مي‌شود. و زماني كه به آنچه خداوند امر ونهي كرده است مشغول باشد ديگر فرصتي براي خودنمايي و فخرفروشي به مردم پيدا نمي كند. مباهات به مردم و براي عزّت و جاه طلبي آنچه را كه نزد مردم است نمي خواهد و عمرش را به بيهودگي نمي گذراند. اين اولين درجه تقوا است كه خداوند تبارك و تعالي مي‌فرمايد: آن سراي آخرت است كه براي كساني كه در زمين قصد بلند پروازي ندارند و دنبال فساد نمي گردند، قرار داديم و سرانجام نيك، براي مردم با تقوا است. ---------- [۱]: ۲. وجود مقدس امام صادق عليه السلام در دوران امامت شديداً تحت نظر حكومت وقت بودند خصوصاً زمان منصور دوانيقي كه نسبت به حضرت ظلم زيادي روا داشت تا آنجا كه محل اقامت آن حضرت را سه بار تغيير داد و لذا رفت و آمد ايشان در مقاطعي به ويژه اواخر عمر در اختيار خودشان نبود. كه اين امر خود بيانگر خفقان حاكم بر جامعه و ترس بيش از حد حاكمان جائر از ارتباط مردم با امام عليه السلام است. @tarighatezendegi
حدیث عنوان بصری قسمت دوم ۹ توصیه امام صادق برای اهل تقوا عرض كردم: اي اباعبداللَّه! به من توصيه اي بفرماييد. فرمودند: تو را به نُه چيز وصيت مي‌كنم كه آنها توصيه من به همه آرزومندان سير و سلوك الي اللَّه است. و سه مورد آن در حلم و بردباري و صبر است و سه امر ديگر آن در علم و دانش است. پس اين وصايا را حفظ كن و به خاطر بسپار و مبادا در عمل به آنها سستي كني. عنوان بصري مي‌گويد: من قلبم را (براي فراگيري علم حضرت) آماده كردم. حضرت فرمودند: اما آنچه كه در رياضت نفس است: ۱- مبادا چيزي را بخوري كه به آن اشتها نداري چون موجب حماقت و ناداني مي‌شود. ۲- و تا گرسنه نشدي چيزي نخور. ۳- زماني كه غذايي خوردي، با نام خدا و حلال باشد و حديث رسول خدا را به ياد داشته باش كه فرمودند: آدمي هيچ ظرفي بدتر از شكمش را پر نكرده است. پس اگر ناچار شد غذا بخورد، يك سوم شكمش را براي طعام، و يك سوم را براي آب و يك سوم را براي تنفس قرار دهد. اما آن سه موردي كه در حلم و بردباري است: ۱- اگر كسي به تو گفت كه اگر يكي بگويي ده تا مي‌شنوي. به او بگو: اگر ده تا بگويي سخني هم نمي شنوي (عفت كلام داشته باش و از نزاع بپرهيز. ) ۲- اگر كسي به تو دشنامي داد به او بگو: اگر راست مي‌گويي از خداوند مي‌خواهم مرا ببخشد و اگر دروغ مي‌گويي از خداوند مي‌خواهم تو را ببخشد. ۳- و اگر كسي تو را تهديد به دشنام كرد تو او را به خير خواهي (نصحيت) و مراعاتش وعده بده. و اما آن سه امر ديگر كه در علم و دانش است: ۱- آنچه را كه نمي داني از عالمان بپرس و مبادا براي به زحمت انداختن و امتحان كردنشان سؤال كني. ۲- مبادا بر اساس خود رأيي دست به كاري بزني كه علم نداري و در تمامي امور تا آنجا كه ممكن است مسير احتياط را رها نكن. ۳- همان گونه كه از شير درنده فرار مي‌كني از فتوي دادن (فتواي بدون علم) [۱] بپرهيز و گردن خود را پل عبور مردم نكن. اي ابا عبداللَّه! برخيز و برو كه من براي تو خير خواهي كردم. و ذكر من را خراب نكن چرا كه من مردي هستم كه بر گذشت عمرم دقت دارم و سلام بركسي كه از هدايت پيروي مي‌كند. ---------- [۱]: ۳. بحار الانوار، علامه مجلسي، ج ۱ ص ۲۲۴ - ۲۲۶؛ الكوكب الدرّي في شرح حديث عنوان البصري، آيت اللَّه حاج سيد ابوالفضل نبوي قمي، بدون تاريخ و محل نشر؛ منية المريد، شهيد ثاني، تصحيح رضا مختاري، ص ۱۴۹ - ۱۴۸ [۱]: ۴. نظر قاطع دادن در امري كه تخصص نداري، مثلاً نظر دادن در امور ديني بدون توجه به نظر فقيه. @tarighatezendegi
🌎 اوصاف شیعیان علی (ع)  عَنِ الْباقِرِ ـ عَلَيْهِ السَّلامُ ـ قالَ: فَوَ اللهِ ما شِيعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقِي اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أطاعَهُ وَ ما كانُوا يُعْرَفُونَ يا جابِرُ إلّا بِالتَّواضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ اَداءَ الْآمانَه وَ كَثْرَه ذِكْرِ اللهِ، وَ الصُّومِ وَ الصَّلاه وَ الْبِرِّ بِالْوالِدَيْنِ وَ التَّعَهُّدِ لِلْجَيْرانِ مِن الْفُقَراءِ وَ أهْلِ الْمَسْكَنه وَالْغارِمِينَ وَ الْأيْتامِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تَلاوَه الْقُرآنِ وَ كَفَّ الْألْسُنِ عَنِ النّاسِ إلّا مِنْ خَيرٍ، وَ كانُوا اُمَّه عَشائِرُهُمْ قالَ جابِرُ: فَقُلْتُ: يابْن رَسُولِ اللهِ ما نَعْرِفُ الْيَوْمَ أحَداً بِهذِهِ الصِّفَه، فَقالَ: يا جابِرُ لا يَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذاهِبُ حَسَبَ الرَّجُلَ أنْ يَقُولَ: اُحِبَّ عَلِيَّاً وَ أتَوَلّاهُ، ثُمَّ لا يَكُونُ مَعَ ذلِكَ فَعّالاً فَلَوْ قالَ: إنِّي اُحِبُّ رَسُولِ اللهِ؛ فَرَسُولُ اللهِ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ثُمَّ لا يَتْبِعُ سَرِيرَتَهُ وَ لا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ إيّاهُ شَيْئاً. امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسي كه داراي تقوي است و تنها از خدا اطاعت كند، اي جابر آن ها را نمي شناسي مگر از راه تواضع، خشوع، امانت داري، هميشه به ياد خدا بودن، روزه داري، نماز، نيكي به پدر و مادر، پايبندي به اخلاق حسنه احترام به همسايه و توجه به فقراء، درماندگان، در سفر ماندگان و يتيمان، راستگويي، تلاوت قرآن، خويشتن داري، و پرهيز از مردم آزاري و در زندگي أمين و درستكارند. جابر گفت: امروز من كسي را به اين صفات نمي بينم، امام فرمود: اي جابر وجود خط مشي هاي گوناگون در جامعه و از اين كه تنها بعضي به راه صحيح روي آورده اند، موجب غرور تو نشود و به اين نكته بينديشي كه تو دوستدار علي هستي اگر كسي بگويد من علي ـ عليه السلام ـ را دوست دارم و شیعه او هستم ولي قدمي در اين صراط بر ندارد، یا حتي اگر بگويد من پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ را دوست دارم و رسول خدا بهتر از علي ـ عليه السلام ـ است، ولي تابع سيره او نباشد و در عمل به سنت رسول خدا پايبند نباشد، هيچ نفعي از اين دوستي، (دوستي علي و پيامبر) نمي برد. «روضه المتقين، ج12، ص78، تحف العقول، ص215» @tarighatezendegi
در احوالات جابر بن عبد الله انصاری آمده که امام باقر علیه السلام او را در حال پیری و مریضی ملاقات نمود و از او سؤال کرد: حال تو چگونه است؟ عرض نمود: در حالی هستم که فقر در نزد من محبوب تر از ثروت و مرض، محبوب تر از سلامتی و مرگ، محبوب تر از زندگی است. امام علیه السلام فرمود: اما ما اهل بیت، آنچه از فقر یا بی نیازی و مرض یا سلامتی و مرگ یا زندگی، از جانب خدا بر ما وارد شود، در نزد ما محبوب تر است. جابر از جای خود برخاست و میان دو چشم آن حضرت را بوسید و گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله راست گفت هنگامی که به من فرمود: «ای جابر، به زودی یکی از فرزندان مرا که همنام من است خواهی یافت که علوم را می‌شکافد». [۱] ---------- [۱]: . نراقی، جامع السعادات، ج۳، ص۲۸۵. شرح حدیث : جابر فکر می کرد که نگرشش به دنیا به عرفان اسلامی نزدیک شده است ، برای همین آن را در مقابل امام مطرح کرد تا نظر ایشان را در این رابطه بداند . اما ایشان فرمود که هنر بندگی به این نیست که ما چه چیزی را دوست داشته یا نداشته باشیم و همین را برای خدا تعیین و تکلیف کنیم ! بلکه هر چه از فقرو ثروت ، مرگ و زندگی ، بیماری و سلامت به ما رسید چون از ناحیه خداوند است و به آن رضایت دارد آن را بپذیریم و با عشق و جان شکر گذار او باشیم ! چه بسا در هر یک از این امور حکمت و مصلحتی خوابیده باشد که تنها خداوندی که همه خیر و شر عالم در دستان اوست به این امور عالم است . از آن طرف معلوم می شود که در فلسفه اسلامی ، زهد و بیگانگی با دنیا ، به معنای دنیا نداشتن نیست ! بلکه چه بسا خداوند به انسان در دنیا موهبت ها و ارزاق زیادی عنایت کند ، و انسان وظیفه دارد بدون هیچ دل بستگی و خودخواهی ، تمام این نعمت ها را در راه خدا خرج کند و از طرف دیگر نیز خداوند می خواهد به خاطر امتحان و رشد انسان ، در دنیا به بعضی ها ارزاق و نعمت های مادی چندانی ندهد و انسان زاهد و عابد در چنین شرایطی خداوند را به خاطر همه نداشته ها و داشته هایش شکر می کند و از چیزی اندوهگین و ناراحت نمی شود . به عبارتی نه آن عابد و زاهدی که دنیا در دست اوست ، قلبش به خاطر دنیا شادو خرسند می شود و نه آنکه هیچ دنیایی ندارد به خاطر نبودش ناراحت و اندوهگین می شود . بلکه هر دو تنها به خاطر مصلحت و رضای الهی شاد و خرسندند و به آنچه خداوند برایشان مقدر کرده است از بابته بندگی و اطاعت کمال رضایت را دارند . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
💢 پخش گوشت نذری و غذا در ایام محرم بین فقرا و مردم کار مسخره‌ایه 🔹پس چه کار کنیم؟! بهتره گوشت‌ها رو بین سگ‌های ولگرد پخش کنید تا مزه گوشت زبر زبونشون بره و به بچه ها و کودکان هم رحم نکنند!!! @tarighatezendegi
واقعا این تصویر خیلی مسائل را روشن می کنه ... یه سری انسان هستند که هیچ چیزشون شبیه مسلمونا نیست ! نه لباسشون ، نه رفتارشون ، نه زندگیشون ، نه خواسته ها و درخواست هاشون ... نه اهل نمازن نه اهل روزه هستند تازه با اسلام و مبانی اسلامی همگی مخالفند ... ولی ما می بینیم که در حکومت اسلامی از تمام منافع مردم اسلامی بهره مند میشن ! در دادگاه ها به چشم مسلمان محاکمه میشن ! در قبرستان مسلمان ها خاک میشن ! کنار مسلمان ها زندگی می کنند و ... سوال من اینجاست مثلا یک زن که هیچ شباهتی به مسلمونا نمیده و داره اهداف شیطان رو در جامعه پیاده می کنه ، چرا باید به ازدواج مرد مسلمان دربیاد ؟ چرا باید سره ماه نشده مهریه شو بذاره اجرا و با پوله شوهره بدبخت بخت برگشته بره دست در دست انسانی که دو تایی خیانت کردند بره کشورهای اروپایی و خوشگذرانی کنند و مرد بیچاره در زندان باید مهریه پرداخت کنه ؟ آیا مهریه ماله زنه مسلمان با خدا نیست که برای خدا و پیامبر تن به ازدواج میده تا خودشو شوهرشو از گناه حفظ کنه و آرامش و برکت رو در جامعه به وجود بیاره ؟ و بعد مثلا بنا به شرایطی طلاق میگیره و برای گرفتن حق و حقوق خود که در خانه پدرش عفیفانه و پاک دامنانه بنشیند تا دوباره با سه تا بچه که باید بزرگ کند شوهر خوب نصیبش شود نیست ؟ چرا یک نامسلمان چون اسلام شناسنامه ای دارد، را ما نمی تونیم و جرئت نداریم که بهش بگیم کافر ؟ در حالیکه صفات مومنین و مسلمان ها در قرآن و روایات معصومین به صورت واضح بیان شده است ؟ ما حتی شاه ملعون را هم هیچ وقت کافر خطاب نکردیم ! چون او در شناسنامه مسلمان شیعه بود ... در حالیکه ملت ایران او را به زور از مملکت بیرون کردند ! براستی اگر شاه ملعون مسلمان بود آیا این کار امت اسلام در حق یک مسلمان درست بود ؟ کاری که ملت ایران در حق خاندان پهلوی کردند فقط یک مسلمان می تواند با یک کافر حربی انجام دهد ! آیا این دست قماش ها در جامعه با تبلیغات ضد اسلامی و با برپایی فرهنگ ضد اسلامی رواست که صاف صاف در جامعه حرکت کنند و هر ضربه ای که دلشان می خواهد بزنند ؟ و از حقوق برابر مسلمان ها هم برخوردار شوند ؟ لااقل حقوق برابر با مسلمان ها را از آنها سلب کنید ! تا در جامعه حس کوچکی و پستی پیدا کنند شاید هدایت شدند و فهمیدند چه قدر لااقل ادا و ریای اسلامی می تواند به آنها آقایی و بزرگی و سروری را برایشان به بار آورد . @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من را ببخش اگر که لکنت زبان گرفتم... 🔹 شب سوم، به یاد سه ساله مظلوم کربلا، حضرت رقیه(س) @tarighatezendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📋 معرفتِ اصحابِ امام حسین علیه السلام @tarighatezendegi
🌎 فلسفه اشک ریختن در راه امام حسین : قسمت اول چشمی که برای خدا نگرید برای دنیا و امور فانی و بی ارزش خواهد گریست ! امام حسین چون در راه بندگی خدا و به خاطر اصلاح دین ، دنیا و آخرت مردم جهاد کرد ، پس اشک ریختن برای او مصداق اشک ریختن برای خدا خواهد بود . به عبارتی شیعیان به خاطر منیت امام حسین ما سوای خدا گریه نمی کنند . برعکس چون امام حسین منیتی از خود نداشت و مصداق بهترین عبد و بنده خدا بود و چیزی جز اراده و مشیت خداوند نمی خواست به سرمنزله انسانیت و نماد قداست و عزیزترین عبد و بنده خدا و برترین امام و پرچم دار مومنین شناخته شد ! با این حال بدیهی است ، کسانی که خودشان را از خودخواهی و منیت ، هوا و هوس و آزمندی دنیا فاصله داده اند ، به مقیاس این فاصله و قربشان به خدا ، عشقشان نیز به یاران و مخلصان خدا نزدیک تر و عمیق تر شود . مخلصان و اولیای خدا چون می دانند و فهمیده اند ، قربانی کردن خود و فنای من ، موجب قرب خداست و چه قدر این مسیر و سلوک‌ و امتحانات الهی برای انسان در دنیا سخت و طاقت فرسا خواهد بود لذا کسانیکه در این راه پرچمدار و نماد بندگی و حرف شنوی بی چون و چرای خدا دارند خودشان و راهشان و خواسته اشان ، هدف ، الگو و سیره آنها می شود ! وقتی می بینند چگونه بهترین بندگان و یاوران خدا ، به دست یک مشت انسان هوس باز دنیا پرست آزار و مصیبت می بینند ، مسلما حالات روحی آن ها جریحه دار می شود از خود بی خود می شوند و تاب تحمل شنیدن بلاها را نخواهند داشت . قطعا آدم هایی که به خاطر گناهان و امیال و دنیا پرستی و هوا و هوس ، به انسان های مقابل جبهه حق یعنی کفار در حالات و روحیات نزدیک شده اند ، به همان اندازه ، جهاد و قیام و از خودگذشتگی انسان های مخلص خدا برایشان بی اهمیت و بی تفاوت می گردد ، تا آنجا که حتی تن به تمسخر و توهین و بی ارزش دانستن عزا داری و حمایت از ایشان را دارند و گاهی دیده شده با عداوت و خصومت چشم دیدن مجالس اهل بیت و اولیای خدا هم ندارند و با آن به مبارزه و محاربه هم بر می خیزند ... . پس با این تفاسیر وقتی گفته می شود اشک و ناراحتی برای مصائب اولیای خدا ، اهل بیت ، ابا عبدالله الحسین میزان حلال زادگی و دیانت انسان ها را مشخص می کند ، بیراه نگفته اند ... باید گفت که انسانیت همان بندگی و اطاعت از خداوند است و یک انسان که شرف و بوی انسانی هنوز در رگ های اوست نمی تواند ببیند یک انسان دیگر را مظلوم مورد آزار و مصیبت قرار دهند ! وقتی دو ظالم با هم می جنگند ، انسان ناراحت نمی شود ! می گوید هر دو به خاطر منیت و خودخواهی به هم حمله کردند ! اما یک وقتی است که که انسانی نه تنها ظلم نمی کند و مظلوم است بلکه برای براندازی ظلم و برپایی حق از خودگذشتگی می کند و از خودی و غیر خودی رنج و آزار می بیند ! چنین مظلومی که در راس آن امام حسین و اصحاب ایشان قرار دارند ، چه قدر می تواند برای انسان و انسانیت بی ارزش و بی تفاوت باشد !؟ به جرئت می توان گفت مظلوم تر از امام حسین و اصحاب او در کربلا در طول تاریخ ، با این همه مصیبت و بلا وجود ندارد ! برای همین است که مسلمانان ، تا به امروز برای هیچ کسی به اندازه امام حسین و یاران او اینگونه عزاداری و مراسم طولانی به یاد او برپا نمی کنند ! بله امام حسین نماد بندگی خدا و نماد مبارزه با استکبار و ظلم است ! یاد او هر ساله لرزه ای بر جان مسلمانان جهان می اندازد ‌و دوباره راه آزادگی و ایستادگی در مقابل ظلم و دشمنان خدا را زنده می کند ! پس نه تنها عزاداری و گریه بر اصحاب کربلا و یاران مخلص خدا شرک نیست ، بلکه حقیقتا نوعی عبادت و ذکر است که مسبب احیا و زنده کردن دوباره قلوب مسلمین می شود ! شرک آن است که انسان را از خدا و راه حق و جهاد برای او دور کند ، اما شما می توانید به عینه مشاهده کنید تمام کسانی که مخلصانه اهل گذشت بودند و با ایثار و جانفشانی از همه جان و دنیایشان گذشتند و خودشان را فدای خدا و اسلام و مردم کردند ، همگی از دستگاه عزاداری و سینه زنی امام حسین بلند شدند و از آن طرف تمام کسانیکه با این دم و دستگاه به مبارزه برخواستند جزو کسانی بودند که به نوبه خودشان با خودخواهی ها و کج روی هایشان جز ضرر و ضربه و ظلم به مردم و جامعه انسانی چیز دیگری نداشتند و این شهود واقعیت بر دیدگان هر مسلمان بینایی کاملا محرز و آشکار است ! ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
🌎 فلسفه اشک ریختن در راه امام حسین قسمت دوم اما در آخر نکته کلیدی که وجود دارد ، این است که امام حسین و خدا به گریستن ما احتیاجی ندارد ، و این منقلب شدن حال درونی ، از ذاتیات انسان و نشان از شرافت بیدار او دارد ، از طرفی باید گفت ، وقتی گریه بر امام حسین مانند گریستن برای خداست ، سوالی که پیش می آید این است که انسان مقابل خدا برای چه چیز گریه می کند ؟ دو حالت وجود دارد ! یا از بزرگی و عظمت خدا و حقارت و کوچکی و فقر خود اشک می ریزد یا از گناهان و خطاها و کردار زشتش در مقابل دیدگان خدا می گرید... ما در وقت یاد امام حسین دقیقا همین دو حالت را در وجود خودمان احساس می کنیم ! هم عظمت بندگی و ایثار شهدای کربلا را می بینیم و احساس عجز و کوچکی و نیستی در وجود خودمان می کنیم ! و هم یاد گناهان و خطاهای خودمان می افتیم که چگونه انسان های بزرگی در طول تاریخ بوده اند که با این همه سختی ها و مصیبت ها ، اینگونه به خاطر خدا مجاهدت کردند ، اما ما با این همه رفاه و نعمت و آسایش چگونه اسیر شهوات و احساسات و خودکامگی ها و غرور خود هستیم و اینگونه و خودخواهانه خودمان را بزرگ و برتر از دیگران می پنداریم ! پس با دانستن این مطالب خیلی اجحاف است که فی المثال اشکی برای اهل بیت بریزیم ، و بعد در خودمان مغرور شویم و فراموش کنیم که شخص دیگری این مصیبت ها را کشید و این ایثار و ارمغان را آفرید و او نیز به اعمال خودش مغرور نشد و ما تنها هنرمندیمان همین اشکی بود که به خاطر عجز از کوچکی و حقارت و منیت ظلمانی و رفع گرفتاری های دنیایی و اخروی خودمان بوجود آمد پس با این حال مغرور شویم و بگوییم عجب چه قدر ما انسان بزرگی شده ایم ! بله وقتی می شود بندگی خدا و عبادات شبانه و اشک های مداوم غرور آفرین شود و انسان را از خط بندگی خدا بیرون بکشاند ، مسلما گریستن برای امام حسین هم که بندگی و عبادت خدا محسوب میشود همین عارضه و آفت را در پی خواهد داشت . پس انسان خیلی باید حواسش به خودش باشد تا آن خودبینی و غرور که روزگاری در مقابلش می ایستاد دوباره در مسیر بندگی و عبادت خدا با لباسی دیگر سراغش نیاید و او را به کام جهنم نکشاند ! ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوربین مخفی از دختر شهید در پارک و نحوه برخورد مردم 😔 @tarighatezendegi
🌎 چرا عزاداری اهل بیت علی الخصوص حضرت سید الشهدا و هزینه کردن در این امور برای بعضی ها بی اهمیت ، ناراحت کننده و یا غیر قابل تحمل است ؟ ۱- به خاطر گناه ، دنیا گرایی ، سطحی نگری و خودخواهی ، روحانیت و توجه به ارزش ها برای آن ها بی ثمر و بی اهمیت شده است . ۲- انسان هایی که در مقابل تفکر ، فرهنگ و روش زندگی آنها قرار دارند و مانع هرگونه اقدام خودخواهانه و لذات حیوانی ناعادلانه آنها می شوند در این جلسات و مراسمات به رشد و عزم و اراده می رسند . ۳ - چون خودشان را برتر و به حق تر از دیگران می بینند ، لذا تمام مشکلات جامعه را از سر دین داری می بینند و اینگونه تفکرات را زاییده همین مراسم عزاداری و شرکت در این جلسات می دانند. ۴ - فلسفه فکری این مراسمات بر پایه خضوع ، خشوع ، ایثار و از خودگذشتگی است ، مسلم است که با منیت و خودخواهی و دنیا گرایی و دنیا طلبی این افراد ناسازگار است . ۵ - در برپایی مراسمات عزاداری سید الشهدا ، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار و حکومت های ظالم و طاغوتی ، نهفته است . تمام الگوبرداری ، حرف شنوی ، توجه و هدف و آرزوی این جماعت ، کشورهای غربی استعمارگر و متجاوز است . مسلم است که هر گونه توهین و نگاه چپ ، عوامل و علت ها و منشا های جنگ و نزاع با مقدسات این افراد ، برایشان آزاردهنده و غیر قابل تحمل است . ✍علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی خدا و اهل بیت او عنایت کنند ، در سخت ترین شرایط اقتصادی ، با اوج گرانی ها و مشقت ها ، قلوب مومنین به هم الفت می گیرد و به آن ها توفیق داده می شود تا بخاطر خدا و امام حسین ، سختی ها و گرفتاری ها را فراموش کنند و اینگونه با از خودگذشتگی و ایثار و کار بی اجرو مزد ، شبانه روزی برای اسلام خدمت کنند . وقتی اخلاص و برای خدا کار کردن حتمی شد ما مهر و محبت ، برادری و گذشت را بین مسلمان ها مشاهده می کنیم ! از خداوند منان طلب می کنیم که به حق سیدالشهدا و بهترین انسان های روی زمین به این اخلاص و بصیرت و چشم انتظاری از خدا و در نهایت فداکاری و گذشت و رفاقت و دوستی مومنین مهر دائمی و ابدی بزند تا بتوانند در تمام زمان ها و تمام جریان ها و تمام ابعاد زندگیشان از قبیل منزل ، خانواده ، فامیل ، محیط کار ، همسایه گری ، هم محله ای و در سطح گسترده جامعه ، این اخلاص و کار برای خدا را همه جا پیاده کنند ، که امید است که به فضل خدا ، محمد و آل محمد ، ایران به بهشت جمهوری اسلامی واقعی خودش هر لحظه نزدیک و نزدیک تر شود ... جدن چه چیزی زیباتر و قشنگ تر روی زمین است ؟ جز همراهی و همکاری ، رفاقت و دستگیری ، ایثار و از خودگذشتگی مردم نسبت به هم ؟ اجر همه خدمتگزاران به اسلام مسلمین با سیدالشهدا😍🙏❤️🌹 @tarighatezendegi
🌎 چگونه می شود انسان شجاعت کند و نترسد تا بتواند دنیا و جانش را فدای خدا و اهل بیت کند ؟ سوال را با سوال پاسخ می دهم ! چگونه می شود یک انسان زندگی و آرامشش را فدای خانواده اش می کند ؟ وقتی مردی به خاطر غیرتش تا پای جان از زن و فرزندش دفاع می کند این نشان از عشق و محبت شدید به خانواده است ! بعضی ها علاوه بر عشق به خانواده و پدرو مادر غیرتشان وسیع تر می شود تا جایی که مومنین و مومنات هم در دایره غیرت او قرار می گیرند ، این دایره غیرت انقدر وسعت می گیرد که خدا و اهل بیت خدا را نیز در بر می گیرد . و اما سوال دیگر چگونه می شود انسان بی غیرت می شود ؟ آدمی وقتی به فکر خودش باشد و از دیگران فقط استفاده ابزاری برای منافع خودش ببرد و برای بقیه ارزش و احترام و جایگاهی در قلب نداشته باشد دیگر به فکر آنها نخواهد بود و در مواقع رنج و گرفتاری آنها را یاری نخواهد کرد . مثلا فرض کنید مردی ۵۰ ساله زنی ۲۰ ساله را به خاطر مالش از سر خودخواهی با تمام شیوه ها و حربه های فریب به ازدواج خودش دراورده است ، یا اینکه دخترکی به خاطر هوس با پسرکی رفیق می شود مسلم است که چنین افراد خودخواه در چنین شرایطی اگر سختی ها و مصیبت ها سرازیر شوند سریع عطا را به لقایش می بخشند و از میدان به سرعت می گریزند ! پس خودخواهی و من پروری و امیال پرورانی ، دنیا گرایی و لذت طلبی، حاصلش بی غیرتی است . انسان ها هر چه قدر بی غیرت تر شوند ، دایره وفایشان هم به دیگران کمتر می شود ... . خودخواهی و دنیاگرایی ، لهو و لعب ، تن پروری و هوا پرستی که بیاید ، انسان از حق و حقوق دیگران ارزش ها و عقل و انسانیت دورتر می شوند ‌..‌. وقتی انسان عمری را به به خاطر خود و منافع خودش صرف کرده است و درونش را به من پروری سوق داده است شما بگویید چگونه می تواند در مواقع سختی و بلا به فکر دیگران درآید و یک آن ، خودش را فدای خدا و اهل بیت او کند ؟ شاید زبان و قلب از روی هوا و نسیم دلنشین ، در وقت آرامش و آسایش ، عاشق همگان باشد و در وصفشان شعر نیز بسراید و همچنین طرفدار و از سینه چاکان مظلوم و حقوق بشر نیز باشد اما به وقت امتحان و سختی ها انسان روی واقعی خودش را نشان می دهد و او را در عمل جور دیگری مشاهده خواهید کرد ! بله درست است انسانی می تواند در وقت سختی ها از خدا و اهل بیت و مومنین دفاع کند که در وقت آرامش ، تمام حواس و فکر و خیال او رضا و براوردن حق و حقوق آنها باشد . حق و حقوق خدا و اهل بیت او ، اطاعت خداوند است و اطاعت خداوند و اهل بیت او نیز یاری رساندن و احقاق حقوق مومنین است ! انسان خودخواه ، غافل از این حقوق است ، لذا غیرت دینی نخواهد داشت . بله اگر خدا و اولیا خدا به قدر و اندازه زن و فرزند انسان نزد او ارزش داشتند و برایشان به زحمت و سختی می افتاد مسلما وقت دفاع ، از همه جان و مال و دنیایش برای آنها دریغ نمی کرد ! پس راه نترسیدن از مرگ و شهادت به خاطر خدا ، اطاعت و فرمانبری اوست ، اگر عبودیت درست باشد در وقت و مصیبت و بلا انسان نترس ، شجاع ، صبور و اهل ایثار خواهد بود. و ما نهایت این بلا و آزمایش را در کربلا و سالار این ایثار و فداکاری را در حضرت سیدالشهدا فهمیدیم ... صلی الله علیک یا سیدالشهدا یا عابد العابدین و یا عارف العارفین ... ✍ علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جان به یاد لبت یک شب راحتم نداشتم 😢 @tarighatezendegi
🌎 فلسفه برپایی عزاداری سید الشهدا و چرایی زنده نگهداشتن همیشگی واقعه کربلا ۱ - غصب خلافت از اهل بیت به خاطر منافع دنیا و برپایی حاکمیت باطل از زمان خلیفه اول مسیر جامعه اسلامی را تا به چه انحطاط و سقوطی می کشاند که ثمره اش حکومت یزید فاسق می شود که چگونه در مقابل بهترین و مظلومترین انسان های روی زمین می ایستد و تا به چه حد به خاطر استمرار خواسته های شیطانی اش فساد و ظلم را در حق آنها پیاده می کند ! پس زنده کردن واقعه عاشورا در درجه اول ، فریاد حقانیت و اثبات امامت و ولایت اهل بیت رسول خدا ص و اعلام برائت از حکومت های غاصب و باطل خلفا تا به امروز است . ۲ - طرفداری و دفاع و زنده کردن نام عابدترین و عاقلترین و مظلومترین انسان های روی زمین که به خاطر احیا و اجرای عدالت همیشه مورد ظلم و ستم حکومت های جور زمان خودشان قرار می گرفتند . وقتی برای بعضی ها اسم یک تیم فوتبال ، یا یک سلبریتی ، یا یک خواننده ، از ارزش ها و مقدسات آنها قرار می گیرد و دائم با ذکر و یاد آنها به آرامش می رسند و از دیدگاه خیلی ها نیز عاقلانه به نظر می رسد ، مسلم است که عشق و برپایی یاد مظلومیت بهترین انسان های روی زمین کسانیکه بهتر از آنها و مقرب تر به خدا کسی وجود ندارد برای اثباتش جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد . ۳- راه امام زمان همان ادامه دهنده قیام سید الشهداست ، طبیعی است که شیعه بین امامان و معصومین فرقی قائل نباشند و همه را در یک خط قرار دهند لذا برپایی و زنده کردن واقعه عاشورا ، گویا برپایی و زنده کردن راه امام زمان عج است . به عبارتی سکوت در برابر ظلم و خیانت به سید الشهدا ، نافرمانی و همراهی نکردن امام زمان است . ۴ - اوج خیانت ها و خباثت های جبهه کفر در طول تاریخ ، در کربلا اتفاق افتاده است ، لذا زنده نگه داشتن این واقعه ، این را به جهان اعلام می کند که کافران به وقتش به خاطر اهداف و اغراض دنیاییشان تا چه حد می توانند شرور و درنده باشند و از هیچ ظلمی ابایی نداشته باشند و لذا اینگونه می تواند تبلیغ اسلام باشد که نگاه به ظاهر دل فریب و عوام فریب انسان های خودخواه و دنیا پرست نکنید ! شاید در ظاهر طرفدار حقوق زنان باشند ، شاید اهل شعرو سگ بازی و میمون بازی باشند ، شاید فقط شما مجالس رقص و آوازشان را دیده و شنیده اید ، شاید اهل اسراف و زندگی اشرافی به ظاهر زیبا باشند اما این جماعت در باطن هر کدامشان یک یزید فعال اما بی صدا هستند در وقت خودش برای حفظ دنیایشان از هر فساد و ظلمی دریغ نمی کنند . ۵ - برپایی عزاداری ها سبب می شود که هر ساله ما هوشیارتر شویم و بفهمیم که چگونه صفات رذیله مثل حب دنیا ، طمع ، غرور ، حسادت ، کینه ، منیت و برتری جویی ، ترس و خیانت و ...می تواند به سید الشهدا و اصحاب و اهل بیت او ضربه بزند ... به عبارتی مسلمان ها اگر خودشان را اصلاح نکنند و اهل گناه باشند همان صفاتی در وجودشان است که در وجود دشمنان اهل بیت بود لذا باید حیا کنند و خودشان را با توبه و انابه اصلاح کنند که اگر چنین نکنند آنان نیز در صف دشمنان اهل بیت قرار دارند . لذا بهترین ذکر نشان دادن مصیبت ها و فجایع کربلاست تا تلنگر قوی باشد تا مسلمان ها به خودشان بیایند و به عشق سید الشهدا از گناهان و رذایل اخلاقی دوری کنند . پس به طور خلاصه ۱ - اثبات امامت و نشان دادن عمق خیانت های خلفای غاصب ۲ - طرفداری و همراهی با بهترین بنده خدا روی زمین و اعلام برائت با کافران ، مشرکان و منافقان ... ۳ - همراهی و همکاری با امام زمان و زمینه سازی برای ظهور آن حضرت ۴ - نشان دادن ماهیت و ذات اصلی انسان های اهل دنیا ... ۵ - تبلیغ اسلام و تذکر و یاداوری به مسلمان ها و مدعیان و همراهان جبهه امامت ... البته دلایل بیشمار دیگری هم حتما وجود دارد ولی به نظر اینجانب اهم آنها و کلیاتش در همین پنج دلیل خلاصه می شود . البته همه دلایل فوق وقتی اتفاق می افتد ، تا از ظاهر گرایی در امان باشد . شرط آن نشان دادن باطن و معنای واقعی عزاداری هاست و الا داستان چنان میشود که شخص قرآن می خواند ولی نمی خواهد درکی از معنای قران داشته باشد . یا اینکه شخصی عبادت می کند اما نمی خواهد اهل بصیرت و رشد عقلانی قرار بگیرد . مسلما به همان اندازه که در دیگر امور دینی ، ظاهر گرایی و غفلت از معنا و رشد و هدایت روحانی خطرناک است در عزاداری های سید الشهدا هم ، همینگونه است . اما این را هم باید گفت چون یک عده می خواهند تنها خودشان را با ظواهر بازی دهند همان طور که دلیل نمیشود که باب قران و نماز و روزه را جمع کنیم ، دلیل هم نمیشود بساط عزاداری ها جمع شود . همگی باید باشد ، البته مخاطب هم باید عاقل باشد که از این اتفاقات و عزاداری ها درس عبرت بگیرد و خودش را هر لحظه به خداوند مقرب تر کند . ✍ علیرضا ساغندی @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رذالت های اخلاقی در وجودمان خیلی وقت ها آبی برای نشان دادن ماهیت واقعیشان نمی بینند و الا موقعیتش که برسد دست کمی از ظالمان و مفسدان نخواهیم داشت ! من نمی دانم فردا خدا می خواهد چگونه ما را بین بهشت و جهنم انتخاب کند ، اما همان عقلی که او به من داده است خوب می فهمد که فرقی نیست بین انسانی که مثلا در خانه با خانواده و زیر دست خودش خودخواهانه برخورد می کند و دوست دارد همه مطیع خواسته های نفسانی او باشند و در صورت تمرد و نافرمانی با خشونت و زور اقدام می کند با کسی که پادشاه یک مملکت است و با مردمش همین کار را می کند ! براستی عقل برای این دو فرقی قائل نیست ! به جز اینکه یکی دایره و قدرت ظلمش از دیگری بیشتر بوده است ... پس مغرور نباشیم که ما که به مانند بعضی ها گناهی نکرده ایم ، به درونمان بنگریم و همین خورده گناهانمان را بزرگ ببینیم که تخم مرغ دزد اگر روزی موقعیتش برسد لشگر شترها را هم چپاول می کند ...خودمان و نفس سرکش و خودخواهمان را اصلاح کنیم و فقط دیگران را محکوم نکنیم ! @tarighatezendegi
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای ابن مسعود! پس از من گروه‌هایی می‌آیند که غذاهای نِکو و رنگارنگ می‌خورند و بر چارپایان سوار می‌شوند و خود را چنان زینت می‌کنند که زنی برای همسرش زینت می‌کند و همچون زنان زیور آرایی می‌نمایند و همانند شاهان ستمگر جامه می‌پوشند ؛ آنان منافقانِ این امّت در آخر الزمان هستند که شراب می‌نوشند و با قاب، قمار می‌کنند و شهوت می‌رانند و نمازهای جماعت را وا می‌نهند و خواب ابتدای شب را وا می‌گذارند و در صبحگاهان بسیار می‌خوابند. خدای تعالی می‌فرماید: «آن گاه، کسانی جانشین اینان گشتند که نماز را وا نهادند و پیرو شهوت‌ها شدند. آنان به زودی در غَی (وادی ای در جهنم) فرو خواهند افتاد». ابن مسعود! آنان همانند خرزهره اند که گلی زیبا دارد، اما مزه اش سخت تلخ است. گفتارشان حکیمانه جلوه می‌کند ؛ اما کردارشان بیماری ای درمان نا پذیر است: «آیا در قرآن نمی اندیشند یا بر قلب هاشان قفل‌ها است؟ ». ابن مسعود! آن که در دنیا با ناز پروردگی زیست می‌کند، چه سودی می‌برد آن گاه که در آتش جاودانه می‌گردد؟! «آنان به جلوه بیرونی زندگی دنیا آگاهند ؛ اما از آخرت بی خبرند». خانه‌ها می‌سازند ؛ کاخ‌ها بر پا می‌کنند ؛ مسجدها را به زیور می‌آرایند ؛ مقصد همه تلاش هاشان تنها دنیا است و به آن روی آورده اند و دل بسته اند. خدایِ آنان، شکم هاشان است. خدایِ برترین فرموده است: «با این پندار که همواره زنده اید، دژها و کاخ‌ها برمی افرازید؟ و به گاه انتقام گیری، همچون سرکشان رفتار می‌کنید؟ پس تقوای خدا را پیش گیرید و از من فرمان برید». و نیز خدای برترین فرموده است: «آیا دیده ای آن که هوسش را خدای خود گرفت و خدا با وجود علم گمراهش ساخت و بر گوش و دلش مهر نهاد و بر دیده اش پرده انداخت؟ پس از خدا چه کسی هدایتش خواهد کرد؟ آیا پند نمی گیرید؟ » چنین کسی جز منافق نیست که هوس خویش را دین خود ساخته و شکمش را خدای خویش ؛ از هر چه دلش بخواهد، خواه حلال و خواه حرام، نمی پرهیزد. خدای برترین فرموده است: «اینان به همین زندگی پست خشنودند ؛ اما این زندگی در برابر زندگی آخرت، تنها کالایی ناچیز است». ابن مسعود! محراب‌های اینان زنانشانند ؛ شرافت ایشان در درهم و دینار است ؛ همه توانشان را در راه شکم خود به کار می‌گیرند. اینان در میان بَدان، بدترینند ؛ هم خاستگاه فتنه اند و هم بازگشتگاه آن. ابن مسعود! سخن خدای برترین چنین است: «مگر نمی دانی اگر سال‌ها آنان را برخوردار کنیم، آنگاه عذاب موعود به آنها رسد آن چه از آن برخوردار می‌شدند به کارشان نمی آید؟ ». ابن مسعود! کالبدهای ایشان هیچ سیری نمی پذیرد و دل هاشان نرم و رام نمی گردد. ابن مسعود! اسلام غریبانه آغاز شد و به همان سان، غریبانه باز خواهد گشت. پس خوشا سرانجامِ غریبان! از فرزندان شما، هر کس که آن روزگار را دریابد، [خطاب به ایشان] سلام ندهید ؛ جنازه هاشان را تشییع نکنید ؛ بیمارانشان را عیادت ننمایید ؛ که آنان گر چه خود را با شما هم سنّت و هم آوا جلوه می‌دهند، امّا رفتارشان همانند شما نیست. پس آنان مسلمان گونه نمی میرند و نه آن‌ها از منند و نه من از آن هایم. 👁مکارم الأخلاق: ۲ / ۳۴۴ / ۲۶۶۰ @tarighatezendegi
🌎 داستان مردی که توان پرداخت بدهی اش را نداشت روزی مردی که دین مردم به گردنش بود و توان پرداختش را نداشت ، شروع به عجز و ناله کرد و خدایش را صدا زد و از او در خواست کرد که زیر بار منت مردم نباشد ! صبح که شد کسی را پیدا کرد که به او پولی قرض داد که توانست بدهی خودش را بدهد ... همسرش به او گفت دیدی چگونه خداوند حاجت و نیازت را برطرف کرد ؟ مرد گفت چه حاجتی ، باز دوباره مقروض شدم ... ! همسر به او گفت از این ستون تا به آن ستون فرج است ، خوب بود همین نفر هم پیدا نمیشد و تو را در این بار فشار قرض تنهایت می گذاشت ! تو الان قرضت ادا شده و مهلت داری تا دو ماهه دیگر تلاش کنی پولی پیدا کنی و قرضت را بدهی ... مرد تا آمد که به زبان بگوید خدا که نکرده ، اگر خدا می خواست کامل دینم را ادا می نمود و دیگر مرا محتاج دیگری قرار نمی داد ، به ناگاه لرزه ای بر اندامش وارد شد و گفت درست است ، حق با تو است ! خدایی که مرا مبتلا به رنج و سختی کرده است ، انقدر کرم و رحمت داشت که صدایم را شنید و آزمون را بر من آسان نمود و مرا از این رنج و زحمت و خفت نجات داد ... بله ، همه چیز از خداست ... ! آن بلا و امتحان جز به رضایت خدا نبود ، این نفر هم که پیدا شده قرضم را بدهد این نیز اگر خدا نمی خواست همین هم نبود ... . مرد که اشک هایش جلوی چشمانش را گرفته بود ، سر به سجده نهاد و خدا را به خاطر اجابت دعایش و رفع حاجت و نیاز شکر کرد . بله عزیزان خداوند اگر درد می دهد ، درمان هم به دستان اوست ! گاه میشود که به شما رنجی می رسد اما لااقل گریه را برایتان آفرید تا خودتان را خالی کنید . خداوند همیشه برای بنده های شکرگذار و خوبش کمال رافت و بزرگی را در دنیا دارد و نمی گذارد سختی ها و بلاهای دنیا آن ها را از پا دراورد ... . او از پدرو مادر برای بنده هایش مهربانتر است ... اگر تشنه بودید ، اگر گرسنه بودید ، اگر گرفتار بودید ، اگر خوابتان می امد ، و توانستید نیازاتتان را بر طرف کنید ، اگر کنار همسرتان در ارامش هستید ، اگر پدر دارید اگر محبت مادر کنارتان است ، اگر رییس خوب دارید ، اگر دوستی دارید که غم خوار شماست و بی نهایت اگر های حتمی و نعمت های بیشمار ، بدانید همه اش از دست خدا و عنایت او در حق شماست و خداست که در دنیا مایه ارامشتان را فراهم کرده است . و ندیدن او ظلم و ستم بزرگی به برکات و رحمت های الهی است . @tarighatezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا ما که گناه می کنیم زود سیلی می خوریم اما آمریکایی ها گناه می کنند و خوشند؟ 🎙استاد قرائتی @tarighatezendegi