eitaa logo
🌹 طریق بندگی 🌹
517 دنبال‌کننده
517 عکس
20 ویدیو
1 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال طریق بندگی 💠 جلسات و سخنرانی‌های مناسبتی و موضوعی حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح تعقیبات نمازها ۰۸ [کیفیت کم].mp3
11.28M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی: tarighebandegi.ir/dl/JB008 🕋 🤲 🎧 جلسه ۸ | تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها (۵) 🔖 نماز آغاز حرکت و تعقیبات ادامه آن 🔖 نماز، مجموعه افکار و افعالی جهت رام شدن نفس در خط بندگی 🔖 شریعت، مسیر پاک کردن دوربین نفس برای تماشای خدا 🔖 ذکر، مسیری سودمند به سوی شیدایی برای اهل تفکر 🔖 تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، کلید به قُل رساندن نفس در یاد خدا 🔖 تسبیح، آینه پاک دیدن خدا ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @tarighebandegi
🕋 🤲 🎙 📜 مباحث جلسه ۸ | تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها : 🔖 (صفحه ۱) 🌺 جلسه گذشته بحثی مهم و کلیدی پیرامون حقیقت و اعتبار بیان شد. شریعت، مجموعه قوانینی است که با اجرای مطلوب این باید‌ها و نبایدها، نفس ناقص ما توانایی تماشای خدایی خدای منان را پیدا می‌کند. 🌺 تماشاچی خدا شدن با دیدن حقیقت خدایی خداست. این تماشا، تماشای کمال مطلق، جمال مطلق، حُسن مطلق و... است. این تماشا، با اظهار عجز در شناخت و پرستش باید همراه شود. تماشای چنین موجودی، حتماً باید با خواری و ذلت در برابر او همراه باشد. 🌺 نگاه توأم با خواری و ذلت به نتیجه رساندن انسان را سریع‌تر می‌کند. 🖇 در شریعت اسلامی نماز شروع حرکت در مسیر بندگی در ساعات شبانه روز است. تعقیبات ادامه حرکت است. 🖇 نماز، مجموعه‌ای از اعمال و افکار است. الله اکبر یک فکر است؛ رکوع فکر است؛ سجود فکر است. اما در نماز به فکر تنها اکتفا نشده است. حتی به فکر بدون تلفظ هم اکتفا نشده است. اگر در نماز سوره حمد را از جلوی ذهن عبور داده ولی به زبان نیاوریم نماز باطل است. 🖇 نفس مشغول دنیا بوده است. با فکر توأم با اعمال، با فکر توأم با تلفظ می‌خواهند هرچه سریع‌تر و قوی‌تر تو را از دنیا بیرون بکشند. با تلفظ فکر را بیشتر به بند می‌توان کشید. ☘️ حالت رکوع فعلی است که نفس انسان را در برابر خدایی خدا رام‌تر می‌کند. ☘️ در روایت داریم هنگامی که به رکوع می‌روی گردن را دارز کن و این فکر را در ذهنت عبور بده: «خدایا! من آماده‌ام. اگر می‌خواهی گردن مرا بزنی، بزن.» ☘️ سجده هم که حالتی است که محراب به فریاد آید! ☘️ همه این افکار کنار آن افعال برای سریع‌تر رام شدن نفس است. هنگامی که نفس رام شد می‌تواند با فکر تنها هم حرکت کند. تعقیبات تقریباً فکر تنهاست. 🌸 غیر از نماز مغرب، پس از نماز واجب نافله نداریم. نافله صبح قبل از آن است. نافله ظهر و عصر هم همین‌طور. 🌸 در نماز شب برخی از از اذکار و دعاها مربوط به پس از نماز شب است. 🌸 امام زین العابدین علیه‌السلام در ماه رمضان ابتدا نماز می‌خواندند، پس از آن مشغول خواندن دعای ابوحمزه می‌شدند. بیست رکعت، سی رکعت نمازی که در ماه رمضان دستور است خوب نفس را رام و لِه می‌کند. نفس را مهیای مناجات با خدا می‌کند. گل کار مربوط به دعای سحر است. گل کار برای دعای ابوحمزه است. 🌸 برادر من! خواهر من! شریعت اسلامی و دستورات اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار دقیق و ظریف است. اگر کسی به درستی عامل شد در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن نفس خود را در تماشاخانه خدایی خدا خواهد دید. 🍁 شرط اصلی تأثیرگذاری نسخه‌های ناب مکتب اهل‌بیت گم نکردن مسیر و هدف است. 🍁 مسیر، مسیرِ کامل کردن نفس ناقص ماست. مسیر تماشاچی کردن نفس ماست. تمام اعمال شریعت برای خود ماست. برای پاک شدن دوربین نفس است. خدا نیازی به ما ندارد. 🔗 تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ذکر است. 🔗 ذکر برای بسیاری از نفوس بسیار سنگین‌تر از دعا و نماز است. 🔗 ذکر تکرار پشت سر هم یک مفهوم است. رگبار زدن به نفس است. یعنی ای نفس! باور کن خدا چنین است. خدا چنین است. خدا چنین است. خدا چنین است. اگر کسی در خط بندگی کمی راه نیفتاده باشد زود خسته می‌شود. رها می‌کند. ازاین رو خدای متعال نماز را واجب کرد. اما ذکر را واجب نکرد. 🔗 مبادا فکر کنی چون تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مستحب است اثرش از نماز کمتر است. نه جانم! این چنین نیست. روایت امام صادق علیه‌السلام نسبت به ترجیح مداومت بر این اذکار پس از نمازهای واجب بر هزار رکعت نماز در شبانه‌روز را فراموش نکنید. 📌 نماز فکر است، تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هم فکر است. 📌 غالب افکار نماز همین محتوای تسبیح بی‌بی است. رکوع، سجود، از حالی به حالی منتقل شدن. رکعت سوم، چهارم، تشهد و ... همین سخنان است. 📌 برادر من! خواهر من! حرف تقریباً همین چهار سخن است: خدا بزرگ‌تر از آن است که شناخته شود. ستایش برای اوست. هیچ عیبی در او و صفات و افعالش نیست. هیچ موجود پرستیدنی که خود را فدایش کنیم جز او وجود ندارد. 🖇 ادامه دارد... •┈┈••✾•🌸•✾••┈┈• 🆔 @tarighebandegi
🕋 🤲 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۸ | تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها : 🔖 (صفحه ۲)‌ 🏵 ظاهراً ذکر سودمندترین برنامه تربیت نفس برای رشد در مسیر بندگی است. 🏵 البته نفوس تازه‌کار خیلی زیربار آن نمی‌روند. 🏵 ذکر همچون تکرار یک جمله برای کسی است که نگاه درستی به پدر خود ندارد. به او پشت سر هم می‌گوییم: «بابات خوب است.» «بابات خوب است.» «بابات خوب است.» «بابات خوب است.» خیلی متفاوت است با جایی که به تفصیل و مورد به مورد برایش تبیین می‌کنید. اینجا به یک‌باره ممکن است نفس همچون آب به قُل بیفتد. ذکر فکر رگباری به نفس است. 🏵 در میان ذکر، یک دفعه نفس می‌شکند. یک ‌دفعه احساس خلأ می‌کند. احساس خُردی زایدالوصفی سراغش می‌آید. نفس به حقیقتِ بندگی بیشتر نزدیک می‌شود. 🏵 اهل ذکر، میان ذکر گفتن به یک‌باره از خود بی خود می‌شوند. در نــمــازم خــم ابــروی تــو بــا یــاد آمـــد حالـتـی رفـت کـه مـحـراب بـه فـریـاد آمـد از من اکنون طمع صبر و دل و هوش مدار کـان تحمـل که تـو دیـدی هـمه بـر بـاد آمـد باده صافی شد و مرغان چمن مست شدند مـوسـم عـاشـقـی و کـار بــه بــنــیــاد آمــد زیـر بــارنــد درخــتــان کــه تعــلــق دارنــد ای خوشــا ســرو کــه از بــار غـم آزاد آمـد مطرب از گفته حـافـظ غـزلـی نغـز بخـوان تـا بـگـویـم کـه ز عـهــد طــربــم یــاد آمــد 🌿 یکی از تعقیبات قرآن خواندن است. 🌿 قرآن، کتاب عقاید است. قرآن کتاب اصلاح فکر است. با خواندن قرآن افکار انسان اصلاح می‌شود. 🌿 کمتر کسی با خواندن قرآن به آن حالتِ به هنگامِ ذکر می‌رسد. 🌿 برخی نفوس، دیگه دیوانه شده‌اند. با هرچه و با هر یاد، همان حالات را دارند. کلاً دیوانه‌ یاد اویند. 🌹 در دعاها معمولاً شئون مختلف درگیر کردن فکر در طریق بندگی را بیان کرده‌اند. فکر در حال بازسازی است. 🌹 معمولاً مبتدیان از دعاها بسیار بیشتر استفاده می‌کنند تا از ذکر. چون گسترده است. چون متنوع است. چون هنوز بر فراز قله تماشا نایستاده‌اند. 🌹 معمولاً بسیاری از نفوس دعای ابوحمزه را راحت می‌خوانند. اما نفسشان نمی‌تواند شب تا به صبح یک نکته بگوید: «الله اکبر.» «لا اله الا الله» 🌹 خیلی از ما متدینین، دعای ابوحمزه را بیشتر می‌پسندیم تا دعای سحر را. در حالی که دعای سحر به ذکر، بیشتر نزدیک است. ✨ در میان تعقیبات نمازها آنچه بیش از همه امکان دارد نفس را به قُل برساند، تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است. ✨ در روایات ما بهترین تعقیب، این تسبیح معرفی شده است. 🐚 در تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مستحب است یک «لا‌ إله‌ الا الله» در پایان گفت. 🐚 شاید، شاید، شاید این یک بار گفتن برای این است که انسان جان ندهد. به نفس فشار می‌آید. 🐚 تسبیحات اربعه گویا نفس را گام به گام می‌خواهد به پرواز درآورد. گویا آماده سازی است. گویا نگه‌داری افکار است. همچون تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پشت هم رگبار نیست. 🐚 در نماز که برای رام کردن نفس و جداسازی نفس از دنیاست، تسبیحات اربعه داریم نه تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها. 🔥 تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با تکبیر آغاز شده. تکبیرش بیشتر است اما تسبیح نام‌گذاری شده نه تکبیر! 🔥 تسبیح عیب ندیدن از خداست. بیشتر مشکل ما این است که در برابر خدا چون و چرا می‌کنیم. معمولاً به خدایی خدا ایراد وارد می‌کنیم. مشکل عمده ما این است که درباره خدا خوب فکر نمی‌کنیم. 🔥 شاید وجه نامگذاری به تسبیح این است که یادمان نرود که عیبی از خدا نبینیم. تسبیح خوراک مهمی برای روح است. 🔥 در رکوع تسبیح، در سجده تسبیح، در تعقیبات تسبیح. در ماه رجب اگر روزه نگرفتی جایگزینش تکرار صدباره تسبیحاتی چهارگانه است. چهارصد بار بگو عیبی از خدا نیست. 🔥 باید چنان تسبیح را تکرار کنیم که ناخودآگاه هم چون و چرا نکنیم. اگر چون و چرا تمام نشود احتمال ریزش هست. احتمال پشت کردن به دین و خدا هست. 💐 شاید وجه شروع تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به تکبیر، فرود از نماز است. سلام نماز، انسان را داغ می‌کند. 💐 جای سجده شکر بلافاصله پس از نماز نیست. جای سجده شکر آخرین تعقیب است. شکر غیر از حمد و ستایش است. در شکر کمی «خود» هست. اما در ستایش «خود»ی در کار نیست. همه چیز دقیق است. •┈┈••✾•🌸•✾••┈┈• 🆔 @tarighebandegi
🌼
شرح تعقیبات نمازها ۰۹ [کیفیت کم].mp3
15.01M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی: tarighebandegi.ir/dl/JB009 🕋 🤲 🎧 جلسه ۹ | تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها (۶) 🔖 واجبات، اعتباراتی مختلف جهت تکمیل نفس از جهات گوناگون 🔖 محبت بی پایان اهل‌بیت به خدای متعال، ریشه حرکت بی همتا در مسیر بندگی 🔖 نافله، نماز، تعقیبات برنامه‌ای پشت سر هم برای به قُل رساندن نفس در یاد خدا 🔖 نمازهای پنجگانه در پنج وعده راهی آسان برای گرم ماندن همیشگی در مسیر بندگی ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @tarighebandegi
🕋 🤲 🎙 📜 مباحث جلسه ۹ | تسبیح حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها : 🔖 (صفحه ۱) 🌺 نماز و روزه اعتبار شارع‌اند. مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهایی‌اند که با اجرای آن‌ها تکامل نفس حاصل می‌شود. 🌺 آنچه در برخی روایات مطرح شده که نماز فرد به شکل انسانی وارد قبر وی می‌شود، مربوط به آن عملی است که انسان انجام داده است. بازتاب آن عمل در عالم مثال، آن صورت است. در آن عالم حقایق خودشان را به شکل صورت نشان می‌دهند. در حقیقت تکمیل نفسی که با نماز شکل گرفته است خود را به شکل صورت انسانی خوش سیما نشان می‌دهد. در واقع آن صورت، بازتاب نفس است. 🖇 اجرای هر قانون شرعی به اندازه خود در تکمیل نفس مؤثر است. ازاین رو واجبات متعدد و متفاوت است. 🖇 اگر ظرفیت ما بیش از این بود بسیاری از مستحبات واجب شده بود. ☘️ نماز و ذکر هر دو اعتبارند. در هر دو، زبان به کار افتاده؛ با به کار افتادن آن بستر مشغول کردن فکر به برخی افکار مهیا می‌شود. با به کار افتادن فکر بستر گرفتار شدن دل هم مهیا می‌شود. دل که محبت چشید بستر شیفتگی و آشفتگی مهیاتر می‌شود. اینجاست که بندگی حقیقی شکل می‌گیرد. ☘️ بنده خوب خدا بودن اهل‌بیت علیهم‌السلام، میوه محبت بی پایان آن‌ها به خدای متعال بود. خودشان برای خودشان مهم نبود. هر چه مهم بود او بود. «وَ بَذَلْتُمْ أنْفُسَكُمْ فى مَرْضاتِهِ»، بذل یعنی رها کردن. ☘️ در بذل ویژه‌ای که اهل‌بیت علیهم‌السلام به یتیم و مسکین و اسیر داشتند، چون تمام توجهشان به خدا بود، علت رنگ‌پریدگی حسنین را به کسی حتی پیامبر نگفتند. این خدا بود که علت آن را به همگان نشان داد. 🌸 اخلاص! اخلاص! اخلاص! 🌸 نفس بسیار پر لایه است. ان‌شاءالله خدای متعال ما را اهل اخلاص قرار دهد. 🍁 برای رسیدن به نقطه شیفتگی و آشفتگی، باید یک سری مسائل در نفس جمع شود. باید لحظه به لحظه گرما ببیند تا به جوش آید. 🍁 اگر زیر آبی را که به بیست درجه رسیده است خاموش کنید به قُل نمی‌رسد. بار دیگر باید از اول کار را شروع کنید. مشکل عمده ما این است که با خواندن نماز آب وجودمان به جوش نمی‌رسد. از این رو باید ادامه دهیم که با تعقیبات به این نقطه برسیم. 🍁 برخی مواقع نماز واجب نمی‌تواند ما را مهیای ذکر کند. نافله‌ها به کمک می‌آیند. چوب تر به این زودی نمی‌سوزد. چوب وجود ما با درگیری به مسائل گوناگون ترِ ترِ تر است. به این راحتی‌ها نمی‌سوزد. باید بیشتر به فکر و نماز و ذکر درگیرش کنیم تا به نتیجه برسیم. 🍁 در روایت آمده است که نافله برای جبران نواقص واجبات تشریع شده است. نقص در چیست؟ نقص در همراه نشدن فکر و دل در نماز واجب است. با درگیر کردن بیشتر نفس به نماز امید است به اندازه نماز واجب درست و حسابی نفس به یاد خدا درگیر شود. 🔗 برادر من! خواهرمن! سعی کنیم یک بار نفس را به قُل برسانیم. اگر یک بار به قُل رسید و برخی امور را تجربه کرد کم کم ول کن نخواهد بود. 🔗 تا کسی اوج لذت را در برخی امور درک نکند، باورش نمی‌شود چنین چیزی هم وجود دارد. خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها، هرچه. 🔗 برخی پنج ماه، در خواب و بیداری، بیست و چهار ساعت در حال لذت‌اند. برخی یک سال؛ برخی ده سال؛ برخی بیست سال. این‌ها افسانه نیست. بینهایت چیست؟ مشغولیت به موجودی ناتمام لذت و بهجت ناتمام دارد. 🔗 امکان همیشگی شدن بهترین حالاتی که بندگان خوب خدا در ماه رمضان تجربه کرده‌اند وجود دارد. باید آب را جوش آورد و در نقطه جوش نگه داشت. 📌 نفس برای اینکه به قُل بیاید باید در عرصه‌های گوناگون فکر کند. 📌 الله اکبر به تعقیباتی که داریم. نفس را به طور کامل درگیر عرصه‌های گوناگون می‌کنند. 📌 البته نباید به نفس فشار آورد. چون باید به قُل محبت برسیم. اگر نفس کم آورد رهایش کن. اگر این بار تا چهل درجه رفت. چند بار که تا چهل درجه رفت عادی می‌شود. کم کم ظرفیت پنجاه حاصل می‌شود. کم کم شصت. کم کم یک بار قُل می‌خورد. ده بار، صد بار، همیشه. اینجا می‌شود بنده. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» 🏵 لطفاً فکر خود را در پیدا کردن سِرّ تعداد و ترتیب اذکار مشغول نکنید. 🏵 مسلماً انتخاب‌ها دقیق است. حساب و کتاب شده است. 🏵 ما ناواردیم. ما با ذوق و سلیقه و ضعف نفس و فکر خود علت می‌تراشیم. ما باید بگوییم چشم. عمل کنیم تا نتایج حاصل شود. 🖇 ادامه دارد... •┈┈••✾•🌸•✾••┈┈• 🆔 @tarighebandegi