eitaa logo
گروه تاريخ انديشه معاصر موسسه امام خميني ره
46 دنبال‌کننده
40 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مباحث این کانال, در زمینه تاریخ و اندیشه معاصر ایران (از صفویه به بعد) و آینده انقلاب اسلامی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمي گروه تاريخ انديشه معاصر موسسه امام خميني(ره) در زمینه تاریخ و اندیشه معاصر ایران (از صفویه به بعد) و آینده انقلاب اسلامی فعاليت مي کند. 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
✳️ گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: سیر تکاملی حوزه علمیه قم در تاریخ معاصر ایران 👤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر 🗓 شنبه 21 خرداد 1401 ⏰ 18 🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇 🔸 میهمانان محترم: 🌐 iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پورتال: 🌐http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
1401.03.21 - کرسي 197 سيرتکاملي حوزه علميه درتاريخ معاصرايران - دکترعبدالرسول يعقوبي (1).mp3
22.12M
🔉صوت كرسي ترويجي 🗓 شنبه 21 خرداد 1401 . 📌 موضوع: سیر تکاملی حوزه علمیه قم در تاریخ معاصر ایران 👤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
📝سیر تکامل حوزه علمیه قم در تاریخ معاصر ایران ✍️عبدالرسول يعقوبي 🔺چکیده ▪️حوزه علمیه قم، یک نهاد علمی – فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران است و هم‌چون هر جامعه یا نهاد اجتماعی دیگری که از سیر حرکت آن (تکاملی یا انحطاطی) بحث می‌شود، می تواند امیدآفرین و اعتمادبخش یا غیر آن باشد. بنابراین، پاسخ به این سؤال که «سیر حرکت تکاملی حوزه علمیه در قم چگونه بوده است؟» مهم است. ▪️با هدف پاسخگویی به سؤال مذکور، تحت عنوان مفاهیم و بنیادهای نظری، دیدگاه‌های اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه تاریخ درباره حرکت تاریخ و شاخصهای تکامل، مورد بررسی قرارگرفته است. با بهره‌گیری از نظریه اندیشمنده مسلمان به ویژه شهید مطهری و آیت‌الله مصباح، مبنایی نظری برای پاسخ به سؤال مذکور تدارک شده است. ▪️ مطابق با این نظریه، تکامل در هر جامعه یا نهاد اجتماعی (اعتباری یا حقیقی) ناشی از فعلیت یافتن استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه آن جامعه یا نهاد در یک دوره از تاریخ یا سرتاسر تاریخ است. ▪️بررسی سیر حرکت حوزه علمیه قم نشان می‌دهد، این حوزه روندی تکاملی چهار مرحله‌ای را پشت سر گذاشته است: مرحله تاسیس فرهنگی، مرحله اجتماعی شدن، مرحله سیاسی شدن و مرحله تمدنی. ▪️ بررسی سیر تکاملی حوزه در یک بررسی تجربی حاکی از عناصر فرهنگی و ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که امکان حرکت حوزه علمیه قم را در مسیر تکاملی فراهم آورده است. ▪️این ظرفیت‌ها یا شاخص‌ها عبارتند از: توحیدگرایی، عقلانیت، شهادت، انتظار، بصیرت و آگاهی، سیاست و ولایت که با تجربه تاریخی از سیر حرکت تکاملی حوزه برداشت می‌شوند؛ هرچند به صورت انتزاعی نیز از آموزه‌های حوزوی قابل اثبات هستند. 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
✳️ گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: بررسی نقش سید جمال‌الدین اسدآبادی در نهضت تحریم تنباکو 👤 ارائه‌کننده: آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای 🗓 ‌شنبه 28 خرداد 1401 ⏰ 18 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🔷 رزومه علمی دکتر مظاهری مقدم 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1595 🌐 حضور مجازی👇 🔸 میهمانان محترم: 🌐 iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پورتال: 🌐 http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
📝واکاوي نقش سيدجمال الدين اسد آبادي در نهضت تحريم تنباکو ✍️ابوذر مظاهری مقدنم 🔺چکیده ▪️سيدجمال الدين اسدآبادي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار و بحث برانگيز در تاريخ نهضت‌هاي اسلامي و الهام‌بخش برخي از نهضت‌ها و شخصت‌هاي اسلامي خصوصا در شمال افريقا و شبه‌قاره هند بوده است. ▪️اين تاثيرگذاري تا حدی است که برخي تاريخ بيداري اسلامي را به وي ارجاع داده و سيدجمال را آغازگر و الهام بخش بيداري اسلامي مي‌دانند. در همین راستا برخي حضور سيد جمال در آستانه نهضت تحريم را در ايران و نامه‌نگاري‌هاي وي با ميرزاي شيرازي (ره) را نشانه نقش مهم وي در نهضت دانسته و به نوعي او را رهبر معنوي نهضت معرفي مي‌کنند. ▪️هرچند در همراهي سيدجمال با نهضت تنباکو ترديدي وجود ندارد، اما اينکه با تکيه بر نگارش يه نامه به ميرزاي شيرازي، بتوان وي را رهبر يا محرک اصلي اين نهضت دانست، از نظر بسياري از محققين به چند دليل نادرست است: ▪️ 1. شخصيت و عمق نگاه ميرزا چنان بود که اگر «خود از احساس دینی بزرگی برخوردار نبود نامه سید به هیچ وجه نمی‌توانست در او تاثیر کند و او را به صدور فتوا وادارد» (محسن امين، اعيان الشيعه، ج4، ص 215) ▪️2. ميرزا شيرازي در موضوعات متعدد با افکار و مواضع سيد جمال موافق نبود و نقد‌هاي جدي به او داشت. به تعبير آدميت «اختلاف در منش و سليقه آن مرد سياسي [سيد جمال] و آن مرجع تقليد به حدي بود که کمتر تصور مي‌رود ميرزاي شيرازي به پيام اسد آبادي چندان اقبال نموده باشد».( فريدون آدميت، شورش بر امتيازنامه رژي، تهران، پيام، 1360، ص 28) ▪️3. مقابله با نفوذ اقتصادي غرب و مخالفت با امتياز‌هاي استعماري از طرف علماي شيعه محدود به امتياز رژي نيست. بلکه بارها پيش از آن نيز چنين موضع و اقدامي صورت گرفته است. نامه‌هاي پيشين ميرزا به ناصرالدين شاه قبل از صدور حکم تحریم تنباکو نمونه برجسته آن است.( موسي نجفي و موسي فقيه حقاني، تاريخ تحولات سياسي ايران، ص 179 ـ 174) ▪️ 4. سيد جمال تنها کسي نبود که پيش از فتواي تحريم به روشنگري در اين زمينه و نامه‌نگاري با مرجعيت شيعه پرداختند. به تعبير آدميت «جنبش بر عليه کمپاني پيش از پيام اسد آبادي آغاز گشته و نيرو گرفته بود. و اقدام ميرزا حسن شيرازي تنها بر اثر شکايت‌هاي پياپي بود که از هر سو به او مي‌رسيد».(فريدون آدميت، ص 28) ▪️5. برخي ديگر معتقدند نامه سيد جمال بعد از صدور فتواي تحريم به دست ميرزا رسيده است. مانند مرحوم امين(اعيان الشيعه، ج4، ص215) يا نويسنده کتاب تحريم تنباکو مرحوم زنجاني(رضا زنجاني، تحريم تنباکو، ص 75) ▪️6. برخي ديگر دادن چنين نقشي را براي سيد جمال ناشي از مبالغه و شيفتگي مريدان سيد جمال نسبت به وي مي‌دانند. مثلا نيکي آر کدي مي‌نويسد:‌ اقوالي که سعي دارد فتواي ميرزا را تنها منتسب به اين نامه کند، مبالغه است(نيکي آر کدي، تحريم تنباکو در ايران، ص 92) همچنين آدميت معتقد است «در تأثير آن [نامه] نبايد گزاف گفت».(فريدون آدميت، ص 28) به قول مرحوم امين شيفتگي نسبت به يه شخصيت معمولا موجب مي‌شود که همه وقايع عالم به وي نسبت داده شود.( محسن امين، اعيان الشيعه، ج4، ص 215) ▪️از منظري کلي تر مي‌توان تفاوت اساسي ميان نوع نگاه سيد جمال و مرجعيت شيعه در اين‌گونه مسائل قائل شد. سيد جمال در 1. حفظ تعادل ميان آرمان‌گرايي و واقع‌گرايي 2. نسبت ميان وسيله و هدف 3. موازنه منفي يا مثبت در برخورد با استعمار 4. تشخيص مصالح کشور و تعيين اولويت‌ها 5. ميزان مردم‌گرايي و نخبه‌گرايي با مرجعيت شيعه تفاوت‌هاي اساسي داشت. 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
📌درس گفتار 🔰بررسی تاریخی دوره قاجار 🔺حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوذر مظاهری مقدم 🗓دوشنبه 30 خرداد الی چهارشنبه 1 تیر. ⏰ شبکه چهار - ساعت 17:30 بازپخش روز بعد:10:30 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
📌درس گفتار 🔰بررسی تاریخی دوره قاجار 🔺حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدي ابوطالبي 🗓 پنجشنبه ۲ تیر الی یکشنبه ۵ تیر ⏰ شبکه چهار - ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش روز بعد ۱۰:۳۰ صبح کانال سیاست ودیانت حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
📌درس گفتار 🔰نهضت تنباکو و نهضت تحریم کالاهای خارجی 🔺حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدي ابوطالبي 🗓دوشنبه 13 تیر الی چهارشنبه 15 تیر ⏰ شبکه چهار - ساعت ۱۷:۳۰ بازپخش روز بعد ۱۰:۳۰ صبح کانال سیاست ودیانت حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
🛑 استاد منذر؛ اندیشمند پیشگام و منتخب ایران در جشنواره بین المللی 👈 روز سه شنبه ۱۴ تیرماه در سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی، از تاریخنگار متفکر، استاد ابوالحسنی منذر (ره) به عنوان دانشمند برگزیده و شخصیت پیشگام علمی کشور تجلیل شد. 👈 بدین مناسبت ریاست جمهوری، در سالن اجلاس سران، یکی از جوایز ویژه جشنواره را به خانواده استاد منذر تقدیم کرد. روح استاد عزیز شاد و نامش بلندآوازه. 🌐گروه تاريخ انديشه معاصر https://eitaa.com/tarikh_andisheh_moaser
فلسفه سیاسی غدیر .mp3
26.4M
◀️ حجت‌الاسلام ابوطالبی ⬅️ فلسفه سیاسی غدیر ❇️ علمای شیعه معتقدند ولایت در حدیث غدیر بمعنای سرپرستی و حاکمیت جامعه اسلامی است. ❇️ نصب الهی امیرالمومنین ع نشان داد که حاکمیت در اسلام منصبی الهی و نیازمند مشروعیت الهی است و بیعت مردم منجز کننده فعلیت این حاکمیت است. ❇️ آیه «فإن لم تفعل فما بلغت رسالته» نشان میدهد حکومت مهمترین رکن دین است. همان که خمینی کبیر گفت: «الاسلام هو الحکومة» ❇️ طبق دیدگاه مقام معظم رهبری، استفاده از تعبیر ولایت برای حاکمیت نشان میدهد یکی از ویژگیهای اصلی حاکمیت در اسلام، ارتباط نزدیک و پیوند حاکمان با مردم است. ❇️ از نظر شهید صدر معرفی حاکم اسلامی و وضع حکومت عادلانه در اسلام، موجب اکمال دین و اتمام نعمت شد. کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57