eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ از صبح روز یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۱۴ چند ساعت پس از گذشت حماسه خونین گوهرشاد بازداشت روحانیون شروع می‌شود عده زیادی گرفتار می‌شوند و عده‌ای دیگر مخفی شده و سپس ایران را ترک می‌کنند. در منابع نام ۳۱ نفر از این بزرگان ذکر شده که از جمله ایشان عالمانی هستند که در تصویر بالا حضور دارند. این عده به تهران تبعید و حبس شدند. تصویر بالا پس از آزادی در خانه یکی از روحانیون تهران برداشته شده است. ▪️ردیف بالا به ترتیب از راست عبارتند از: ۱- آیت الله سید زین العابدین سیستانی عموی پدر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی. ۲- آیت الله پدر مرحوم آیت الله العظمی . ۳- آیت الله سید یونس اردبیلی. ۴- آیت الله نجف آبادی پدر بزرگ مادری . ۵- مرحوم سید محمد سیستانی. ▫️شخصیت های نشسته نیز از راست به چپ عبارتند از: ۱- واعظ معروف وقت مشهد ؛ ۲- آیت الله ۳- آیت الله ۴- مرحوم عنایت که میزبان علمای تبعیدی مشهد در تهران بوده است. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم حاج محقّق خراسانی در قیام مسجد گوهرشاد، بر منبر علیه حکومت پهلوی، سخنرانی تند و آتشینی ایراد نمود که در نهایت دستگیر شد. در یکی از اوراق باقی مانده از ایشان، به ادعیه‌ای که از لحظه گرفتاری هر روز برای خلاصی از زندان و حفظ همسر و اولاد خود می‌خوانده، اشاره کرده است که در ادامه خواهد آمد👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
ادعیه خلاصی از زندان 👈مرحوم پدر آقای در قیام ، بر منبر علیه حکومت پهلوی، سخنرانی تند و آتشینی ایراد نمود که در نهایت دستگیر شد. در یکی از اوراق باقی مانده از ایشان، به ادعیه‌ای که از لحظه گرفتاری هر روز برای خلاصی از زندان و حفظ همسر و اولاد خود می‌خوانده، اشاره کرده است. شاید به دلیل عنایات خداوند و ائمّه اطهار (ع) و تأثیر این ادعیه، حکمِ اعدامِ ایشان به حبس ابد و سپس به دو سال حبس تقلیل یافت و در این مدّت با وجود تهدیدهای فراوان از جانب عمّال پلید رضاخان، آسیب و ضرری متوجّه خانواده وی نشد. 🔹مکتوبِ مرحوم حاج محقّق از این قرار است: بسم الله الرحمن الرحیم در سنه هزار و سیصد و پنجاه و چهار در شب یکشنبه 12 ربیع الثاني قضیه مشهد واقع شد و از صبح یکشنبه 12 ربیع الثاني اوّل ابتلای بنده بود که تا هفتم جمادي الثانیة، پنجاه و پنج روز مخفی در منزل بودم. روز هفتم جمادي الثانیة به شهربانی آمده و محبوس شدم. بعد از سه روز، اعزام به طهران شدم و محبوس بودم تا روز دوشنبه بیستم ربیع الثاني 1357 مستخلص شدم. مدت حبس دو سال و ده ماه و سیزده روز بود که از اوّل گرفتاری و خفا تا استخلاص، سه سال و نه روز بود. و از اوّل کتاب شریف مهج الدعواتِ ابن طاوس قدّس سرّه همراه این عاصی بود. ادعیه‌ای که هر روز تلاوت می‌کردم: یکی دعای احتجابات پیغمبر و ائمّه علیهم السلام(مهج الدعوات، ص296 إلی 302). دیگری دعای عبرات: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ وَيَا كَاشِفَ الْكُرُبَاتِ أَنْتَ الَّذِي تَقْشَعُ سَحَابَ الْمِحَن‏ الخ(همان، ص339 إلی 342) و دیگری دعای مختصر سابغ النعم الّذي علّمه النبي (ص) لموسی بن جعفر (ع) في السجن: يَا سَابِغَ النِّعَمِ يَا دَافِعَ النِّقَم‏ (همان، ص247). و دعای دیگر دعای تعویذ حضرت رضا علیه السلام که بعد از ارتحال آن حضرت نسخه آن دعا از جیب آن حضرت بیرون آمد: اللَّهُمَّ بِكَ أَسْتَفْتِحُ وَبِكَ أَسْتَنْجِح‏، تا آخرِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْعَيْنِ الَّتِي لَا تَنَامُ وَبِالْعِزِّ الَّذِي لَا يُرَام‏ که باید خواننده ذکر کند پس از اتمام دعاء و اسماء در مقام حاجات. (همان، ص247 و ص248). این کلمات را همیشه می‌خواندم: اللّهمّ إن کان هذا الحبس والمضیقة والسجن من غضبك وسخطك وانتقامك وعقوبتك فاغفر لي إنّك أنت الغفور الرحیم وتب عليّ إنّك أنت التوّاب الرحیم واصفح عنّي وتجاوز عن خطیئاتي ونجّني من السجن وخلّصني من الکرب. وإن کان هذا الحبس من لطفك وامتنانك وتفضّلك وامتیازك فربّط قلبي بالصبر ورضّني بهذا العیش بما قسمت لي وأصلح أمر عیالي وأولادي وربّهم بأحسن التربیة وأدّبهم بأحسن التأدیب واکفلهم بأحسن الکفالة واکفهم بأحسن الکفایة واحفظهم بأحسن الحفظ وسوّغ إلیهم معایشهم ووسّع في أرزاقهم. اللّهمّ أنا الغائب عنهم وأنت الشاهد علیهم علی کلّ حال فاحفظهم من الآفات والخطرات والبلیّات والأمراض والأعراض والآلام والأسقام والأوجاع. اللّهمّ إنّي أودعتك دیني ونفسي وأهلي وأولادي وأموالي وأنت خیر مستودع وأمرتنا بحفظ الودایع فاحفظ ودایعي وطوّل في أعمارهم واحفظ دینهم ودنیاهم ووفّقهم لما تحبّ وترضی وارزقهم خیر الدنیا والآخرة وجنّبهم عن جلیس السوء وقرین السوء ورفیق السوء وجار السوء ومجالس السوء وزیّنهم بمکارم الأخلاق ومحاسن الأعمال. منبع: https://ble.ir/aljonnah 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت سالروز ترور آیت‌الله حاج آقا رضی شیرازی گزارش ساواک به امضای ارتشبد نصیری درباره آیت الله / تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۵۴ 📃 حضرت حجت‌الاسلام آقای سید رضی شیرازی، ساکن تهران، مدرسه مروی روحانی نامبرده بالا در محافل مذهبی از علمای طراز اول شناخته می‌شود و لیکن از لحاظ ملی و سیاسی فرد مورد اعتمادی نیست. خاطرات و اسناد فعالیت سیاسی آیت‌الله سید رضی شیرازی در کتاب از همین قلم منتشر شده است. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۹ ذی الحجّة سنه ۱۴۴۴ ه قمری مصادف است با یکصد و سـی و پنجمین سالروزِ ارتحـــالِ ســیّدالفقهاء و المجتهدین ، عالِـم ربّـانی مرحـوم حضرت آیت اللّه العظمیٰ علّامه حاجی سـیّد ابراهیم الحسینیّ اللّواسـٰانی "نوّراللّٰه مَضجعه و مَرقده" از بزرگان و محترمینِ علماء و فقهاءِ معتبرِ دارالخلافهٔ طهران در قرن ۱۳ هجـرى قمری. ایشان پس از سالها تحصیل و تدریس در عتبات عالیات ، به طهران بازگشت و ضمن اقامهٔ محضر شرع و امامت مسجد سرپولک در مدرسهٔ علمیّهٔ صدر به تدریس پرداخت. صاحبِ المآثر و الآثار دربارهٔ وی مینویسد : از معمّرین علماء و عظماءِ ائمهٔ دارالخلافه است. در مسجدِ سَــرپـولک نماز میگذارد و مردم به عدالَت و جلالَت وی اعتقـادِ راسِـخ دارند. به قلم: محمّدمجتبی طلوع شریفی 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حضرت علی اصغر علیه السلام در کلام مرحوم آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
آیت الله سید عبدالله ضیائی‌نیا، در قم از شاگردان آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی بود و پس از هجرت به تهران در به تحصیل خود ادامه داد. 🔸وى در این باره مى نویسد: «من نیز دروس آیات عظام: خوانسارى، غروى رشتى - که شاید در علم اصول بى نظیر بود -، آقا میرزا هاشم آملى و آقا باقر آشتیانى را فراگرفته و در سمت مدرسى داشتم و نیز به دعوت آیت الله خوانسارى در جلسه استفتاى معظم له حضور مى‌یافتم». دکتر ضیائی‌نیا از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۱ ش، به امامت جماعت نازى آباد تهران مشغول شد و از دوستان و همکاران نزدیک آیت الله کاشانى در مبارزه علیه طاغوت بود. 🔹ایشان بعد از اخذ اجازات اجتهاد و مدرک دکترا، به امر مراجع تقلید، تهران را به قصد توطن در گیلان ترک کرد و در آستانه اشرفیه رحل اقامت افکند و در مدت ۱۷ سال، یعنى از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ ش، به امامت جماعت مسجد جامع و مدیریت حوزه علمیه جلالیه آستانه اشرفیه مشغول گردید. 🔸مبارزات سیاسی وی به گونه‌ای بود که یک سال قبل از انقلاب ممنوع المنبر شد و چند ماه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، منزلش به دست عوامل ساواک به آتش کشیده شد که بر اثر آن، بسیارى از نوشته ها، کتب و تقریرات درسى مربوط به حوزه و دانشگاهش از بین رفت. او بعد از پیروزى انقلاب اسلامى به عنوان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور یافت و به تهران رفته، پس از چندى هم در قم مقیم شد. ▪️ آیت الله ضیائی‌نیا، در شام شهادت امام حسین (ع)، ۲۳ مرداد ۱۳۶۸ درگذشت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 جایگاه شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری در تهران ✍امین‌الشرع خویی فقیه معاصر شیخ... می‌نویسد: «مرحوم شیخ از جمله تلامذه ارشد... حاجی میرزا محمد حسن شیرازی قدس الله روحه بودند در آن اوقات که مرحوم شیخ را میرزا از سامره مرحوم آقا سید علی اکبر همدانی که او هم از شاگردان ایشان بودند روانه به عجم فرمودند این بنده در نجف اشرف مشغول به تحصیل... بودم و مرحوم میرزا منتهای ترویج را در حق شیخ فرموده و همیشه در بین مذاکرات و رسیدگی به احوال وی در نزد اهالی تهران می‌فرمودند: «شیخ نوری ما را چگونه نگهداری می‌نمایند؟» و چون مرحوم میرزا که در آن زمان رئیس بالاستقلال بودند در حق وی منتهای تمجید و تجلیل را می‌فرمودند و به شیخ نوری ما از ایشان تعبیر می‌کردند. لذا بعد از ورود به دارالخلافه کار شیخ خیلی بالا گرفت و سایرین در تحت الشعاع واقع شدند و [به لحاظ موقعیت والای علمی و اجتماعی] انگشت نمای عامه و خاصه شده بودند.» شیخ پس از ورود به تهران به علت حمایت یاد شده و نیز به دلیل ویژگی‌ها و امتیازاتی که خود داشت در بین مردم خصوصا روحانیون نفوذی وسیع و محبوبیتی چشمگیر یافت و بعدها که مرجع بزرگ وقت میرزای شیرازی در سامرا و چندی پس از او نیز میرزای آشتیانی در تهران دار فانی را وداع گفتند آن نفوذ به بیشترین حد از ظهور و بروز خویش رسید... اعتماد السلطنه در همان سال‌های نخست ورود شیخ به تهران... می‌نویسد: «مجلس درس و افادت و افاضتش نیز امروز بسی عامر و به وجود کافه مستعدین تهران دائر می‌باشد.» 📚اندیشه سبز، زندگی سرخ... (مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر) ص۷۷ و‌۷۸ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▪️درگذشت آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۲۵ش 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▪️درگذشت آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی در ۱۲ مرداد ۱۳۲۵ ✍شیخ محمدتقی بافقی یکی از دستیاران آیت‌الله حائری یزدی بود و خصوصاً مسئولیت تهیه لباس و رسیدگی به امور طلاب را، که تعدادشان روزبهروز بیشتر میشد، بر عهده گرفت و نیز در غیاب آیت‌الله حائری، به جای او اقامه جماعت میکرد. مجاهدت فعّالانه او در امر به معروف و نهی از منکر در شیوه زندگی مردم مؤثر افتاد؛ از جمله توانست سلمانیهای قم را متعهّد سازد که ریش مشتریان را نتراشند. بافقی به گوشزدهای شفاهی قانع نبود؛ چنانکه میگویند چندین نامه به رضاخان نوشت و از وی خواست تا سیاستهایی را که به نظر علما مخالف اسلام است، تغییر دهد. درگیری وی با رضاخان در فروردین 1307 به اوج رسید. در این سال، همسر رضاخان و گروهی از زنان دربار، برای حضور در مراسم نوروزی، وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند و در غرفه بالای ایوان آیینه بدون چادر نشستند. وقتی بافقی از این ماجرا آگاه شد، پیغامی برای زنان فرستاد و به حضور آنان در حرم، بدان وضع اعتراض کرد و چون مؤثر واقع نشد، شخصاً به آنجا آمد و از ایشان خواست تا حرم را ترک کنند. خانواده شاه فوری به خانه تولیت رفتند و این واقعه را به تهران خبر دادند. رضاخان بیدرنگ، همراه با وزیر دربار و یک فوج زرهی، از تهران روانه قم شد، نظامیان را در منظریّه قم مستقر کرد و خود، همراه عدهای از گارد، وارد شهر شد. حرم را محاصره کردند و رضاخان با چکمه وارد حرم شد و افراد گارد، عدهای را مضروب و بافقی را دستگیر کردند. رضاشاه شخصاً بافقی را زیر لگد انداخت و به ناسزا گرفت و به زندان تهران فرستاد. شیخ محمدتقی پس از چند ماه، بر اثر اقدام آیت‌الله حائری، از زندان آزاد ولی به شهر ری تبعید شد و در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به امامت جماعت و حل و فصل امور دینی پرداخت. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▪️ درگذشت آیت‌الله سید رضا فیروزآبادی در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴ ✍آیت‌الله فیروزآبادی پس از اتمام دورۀ ابتدایی در زادگاهش، به قصد ادامه تحصیل راهی تهران شد و در (ایلچی) نزدیک مسجد جامع اقامت گزید و برای تکمیل تحصیلات خود به نجف مشرف شد. با از دست دادن پدر مسئولیت خانواده به عهده ایشان محول شد اما با این وجود، دو شبانه روز را به زراعت در فیروزآباد و بقیه ایام را در تهران مشغول تحصیل بود. وی جزء بود و در دوره های سوم، ششم، هفتم و چهاردهم مجلس شورای ملی از طرف اهالی شهر ری و تهران به نمایندگی انتخاب شد. در تمام این مدت حقوقی از مجلس نگرفت مگر برای مخارج تأسیس بیمارستان فیروزآباد برای مردم شهر ری که در سال ۱۳۱۳ ش افتتاح گردید. بسیاری از مراجع تقلید جهت درمان به تهران آمده و در بیمارستان فیروزآبادی مراحل درمان را سپری می‌کردند. آیت الله فیروزآبادی از همفکران بود و در جریانهای سیاسی و نیز در مجلس همکاری نسبی داشتند. تجدید بنای نیز از بناهای خیر این عالم خیّر است. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran