📷جمعی از #یهودیان_تهران در حال کلنگ زدن بیمارستان #دکتر_سپیر در عودلاجان، در #کنیسه_ملاحنینا سال ۱۳۲۱
از دیرباز کلیمیان تهران در محله عودلاجان در کنار مسلمانان به صورت مسالمت آمیز زندگی میکردند. در نقشههای تهران قدیم نام مرحله یهودیها در حوالی پامنار دیده میشود و حداقل دو کنیسه مشهور و قدیمی به نام کنیسه ملاحنینا و عزرا یعقوب داشتند. این ارتباط و پیوند، گاه منجر به مسلمان شدن علمای یهود و تابعان آنها از جمله ملا آقا بابا مشهور به جدید الاسلام شد.
با شکلگیری روند مهاجرت یهودیان به فلسطین، #صهیونیستهای_ایرانی ساکن تهران که «مجمع مرکزی تشکیلات صهیونیست ایران» را راهاندازی کرده بودند، جهت متقاعد ساختن اقلیت یهودی به اینکه دست از خانه و کاشانه و زندگی آسوده خود در تهران کشیده و به فلسطین مهاجرت کنند، در ۲۰ فروردین ۱۳۰۱ش توطئهای ترتیب دادند که نتیجه آن ایجاد حس ناامنی برای یهودیان و لزوم مهاجرت باشد.
از اینرو نقشهای کشیدند که با مجروح ساختن یکی از اعضای بیت مجتهد پایتخت آیتالله حاج #شیخ_عبدالنبی_نوری که در همان #محله_عودلاجان سکونت داشت، بین یهودیان و مسلمانان درگیری و ناامنی ایجاد کنند.
این حادثه اتفاق افتاد و درگیریها تا اواسط سال ۱۳۰۱ش ادامه یافت و سرانجام نمایندگیهای مهم خارجی به نفع تشنجآفرینان حکم صادر کرده و در نتیجه ابتدا ۵۶ نفر و چند هفته بعد ۱۳۰۰ نفر عازم بیت المقدس شدند.
📚ر.ک: یهود و صهیونیسم در ایران ص۴۷۰
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠درباره سید احمد #ادیب_پیشاوری از شاگردان #حاج_ملاهادی_سبزواری که مرثیهای به عربی در سوگ بر دار شدن شیخ فضل الله نوری سرود.
✍به قلم استاد علی ابوالحسنی منذر:
«ادیب در سال ۱۳۰۰ قمری هجری به تهران هجرت کرد و بنا به توصیه میرزا سعید خان وزیر امور خارجه که در آن وقت در مشهد به تولیت آستان مقدس مشرف بود و با وی طرف انس و محبت، به منزل میرزا محمدعلی خان قوام الدوله ورود نمود.
وی قدوم ادیب را سخت محترم داشت و در اعزاز و اکرام او تا آخر عمر [محرم ۱۳۳۰ ق] دقیقهای فرو نگذاشت و طبقه فضلا و ادبا درک صحبتش را مایه مزیت دانستند و به معاشرتش رغبت تمام جستند.
در این ایام گاهی بر سبیل تفنن در انجمن شعرا که هفتهای یک بار در خانه ... #سید_محمد_بقا انعقاد مییافت حاضر میشد.
#ناصرالدین_شاه قاجار چون ثبت فضائل وی بشنید به ملاقاتش رغبت جست و او را به حضور خود خواند؛ به اتفاق سید بقا به حضور شاه رفت و مورد الطاف واقع شد.»
تهران نقطه پایان سیر آفاقی انسانواره، اما آزادهای بود که در نقطه کمال سن، نفسی مهذب، نگاهی عمیق، قلبی دردمند و کولهباری پر از علم و تجربه داشت...
ادیب در پایتخت ایران اسلامی منزل گزید و تا پایان عمر، به رغم حوادث سخت بسیار در همین شهر باقی ماند.
ذکاء الملک فروغی اول در دیباچهای که به سال ۱۳۰۷ق بر تاریخ بیهقی نگاشته، ادیب را «جناب سید الحکماء و سند العلماء، استاد الادباء،... مرجع الاشیاخ و الافاضل، مدقق زمان، محقق دوران، قبله اهل معرفت... و کعبه زائرین دل» شمرده است.
📚 آینهدار طلعت یار، زندگینامه و اشعار ادیب پیشاوری، ص۴۰ و ۴۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍در سالهای پیش از انقلاب، نماز عید فطر و قربان در مساجد تهران برگزار میشد اما نماز عید قربان از استقبال کمتری برخوردار بود.
یکی از مساجدی که در روز #عید_قربان به اقامه نماز و برگزاری جشن میپرداخت، #مسجد_هدایت به امامت #آیت_الله طالقانی بود. صبح حدود ساعت ۹ نماز عید با حضور حدودا ۱۰۰ نفر و به امامت آیتالله_طالقانی برگزار میشد و سپس ایشان به سخنرانی میپرداخت.
از جمله در تاریخ ۲۸ بهمن ۴۸ آیتالله طالقانی پس از اقامه نماز عید قربان، مطالب زیر را بیان داشتند:
«عید فطر جشن ارتباط بشر از طریق روزه و اجتماع و هماهنگی با خدا و مقدمهای است برای عید قربان یعنی آخرین مرحله تسلیم که تا اینجا انسان گاهی در راه حق و عقیده از شهوات عادیش میگذرد و گاهی ممکن است از جانش بگذرد. ابراهیم که می خواست پسرش را بکشد در آخرین و مهمترین مرحله تسلیم قرار داشت آیا خدا واقعا حقی داشت؟ از کشتار منظوری داشت؟ از این منظره هولناک خوشش می آمد؟ ولی این راه تسلیم است من مسلمم.
من مسلمم حالا بیا امتحان بده که آیا در مقابل خدا و دستورش تسلیم هستی یا تا آنجا که آسایش و تفریحی داری میگویی من مسلمم؟... این عید اسلام، عید قربان یعنی نترسیدن قلب...
اگر بشر به این مقام رسید باقی قضیه تمام است مقصود از کشتن گوسفند و غیره هم باید همین باشد که فلان حاجی به خدا بگوید من در اینجا و روی همین سنگها یعنی محلی که ابراهیم می خواست فرزندش را بکشد به تو تسلیم هستم و وقتی وظیفه مقتضی شد باید سر همین طور باشد...»
📚کتاب آیتالله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه ۶۵۰
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فیلم کمتر دیده شده از مرحوم استاد عبدالحسین حائری
کتابشناس، نسخه پژوه و رئیس اسبق کتابخانه مجلس
📚موضوع:
#کتاب_شناسی_غدیر
قسمت اول
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠خاطرات آیتالله حاج آقا #مهدی_حائری_یزدی متوفای ۱۸ تیر ۱۳۷۸
«#مدرسه_سپهسالار_قدیم را که ساختمانش برای مرحوم #آقا_علی_مدرس فیلسوف معروف در زمان #ناصرالدین_شاه ساخته شده بود و در وقفنامه آن تصریح شده که بایستی مدرسش ماهر در معقول یعنی در فلسفه و ناظر در منقول باشد به اینجانب واگذار کردند.
قبل از من مرحوم آقا #میرزا_مهدی_آشتیانی که استاد فلسفه من بود و من کتاب شفا را پیش ایشان خواندم متصدی تدریس آنجا بودند بعد از مرحوم آقا علی مدرس.
بعد از اینکه آقا میرزا مهدی آشتیانی هم فوت کرد آن مدرسه به مناسبتی بنده را تشخیص دادند که هم ماهر در معقول هستم و هم ناظر در منقول هستم من به جای مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی مدرس مدرسه سپهسالار قدیم شدم و همه مدرسه سپهسالار به سرپرستی من واگذار شد...
این همزمان با دانشکده رفتن بود البته (۱۳۳۱_۱۳۳۲). به این مناسبت چون سوابق علمی من آنجا مشخص بود دیگر دانشگاه تهران مرحله استادیاری از من نخواست و یکسره ما را به دانشیاری ارتقا داد...
در زمان مرحوم #دکتر_مصدق یک اختلافی راجع به برنامههای شرعیات بین دولت و مرحوم آقای بروجردی پیش آمده بود... بنده به معرفی مرحوم آقای بروجردی و به انتصاب مرحوم دکتر مصدق به عنوان مجتهد جامع الشرایط شورای عالی فرهنگ منصوب شدم تا به این اختلاف رسیدگی کنم.»
📚خاطرات دکتر مهدی حائری یزدی ص۲۶_۲۴
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 صفحه برنامۀ تلویزیونی «ماجرا» را دنبال کنید.
🔺با موضوعات تخصصی تاریخ اسلام و تاریخ معاصر
شبکه ۴ سیما
مجری: حمید سبحانیصدر
سردبیر: سعید طاووسی
@majara_tv4
▪️درگذشت حاجیه خانم فخری فلسفی تنکابنی
صبیه آیتالله حاج شیخ محمدرضا تنکابنی و همسر آیتالله حاج شیخ مصطفی مسجدجامعی
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 نشست علمی "میراث محاکم شرع"
👈 آیین رونمایی از کتاب جدید استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) با طرح اندیشههای وی
💥 با نظریهپردازی🔻
1⃣ آیت الله شيخ ابوالقاسم علیدوست
موضوع: محاکم شرع در ترازوی فقه القضاء و فلسفه فقه
2⃣ دکتر موسی حقانی
موضوع: دستاوردهای تاریخی علمای شیعه در محاکم شرع
3⃣ حجتالاسلام دکتر رضا غلامی
موضوع: جایگاه قضایی محاکم شرع از منظر فلسفه سیاسی
🔹زمان: یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ | ٩:٣٠-١٢
🔹مکان: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، پاسداران، خ شهید مومن نژاد، ش ۱۲۴
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
✍ از صبح روز یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۱۴ چند ساعت پس از گذشت حماسه خونین گوهرشاد بازداشت روحانیون شروع میشود عده زیادی گرفتار میشوند و عدهای دیگر مخفی شده و سپس ایران را ترک میکنند.
در منابع نام ۳۱ نفر از این بزرگان ذکر شده که از جمله ایشان عالمانی هستند که در تصویر بالا حضور دارند. این عده به تهران تبعید و حبس شدند. تصویر بالا پس از آزادی در خانه یکی از روحانیون تهران برداشته شده است.
▪️ردیف بالا به ترتیب از راست عبارتند از:
۱- آیت الله سید زین العابدین سیستانی عموی پدر حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی.
۲- آیت الله #سید_علی_اکبر_خویی پدر مرحوم آیت الله العظمی #سید_ابوالقاسم_خویی.
۳- آیت الله سید یونس اردبیلی.
۴- آیت الله #سید_هاشم_میردامادی نجف آبادی پدر بزرگ مادری #آیت_الله_خامنه_ای.
۵- مرحوم سید محمد سیستانی.
▫️شخصیت های نشسته نیز از راست به چپ عبارتند از:
۱- واعظ معروف وقت مشهد #سید_العراقین؛
۲- آیت الله #شیخ_آقا_بزرگ_شاهرودی
۳- آیت الله #شیخ_هاشم_قزوینی
۴- مرحوم عنایت که میزبان علمای تبعیدی مشهد در تهران بوده است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم حاج محقّق خراسانی در قیام مسجد گوهرشاد، بر منبر علیه حکومت پهلوی، سخنرانی تند و آتشینی ایراد نمود که در نهایت دستگیر شد.
در یکی از اوراق باقی مانده از ایشان، به ادعیهای که از لحظه گرفتاری هر روز برای خلاصی از زندان و حفظ همسر و اولاد خود میخوانده، اشاره کرده است که در ادامه خواهد آمد👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran