eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
59 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امروز سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مصادف است با ۲۳ دی سالروز درگذشت دکتر ؛ 📚 برشی از کتاب «زندگانی فاطمه زهرا(س)» به قلم دکتر شهیدی را از نظر می‌گذرانیم: ✨«زندگانى زهرا(ع)در خانۀ شوهر نمونه است، چون سراسر زندگانى او نمونه است، چون خود او نمونه است، چون شوى او، پدر او و فرزندان او نمونه‌اند. نمونۀ مسلمان‌هايى آراسته به فضيلت و خوى انسانى. انسان‌هائى كه از ميان مردم، برمى‌خيزند، با مردم زندگى مى‌كنند، چون ديگر مردم راه مى‌روند، مى‌خورند، مى‌پوشند، اما از آن سوى اين غريزه‌ها سرشتى دارند، برتر از فرشته، سرشتى پيوسته به خدا. انسانهائى كه درد ديگران را دارند، يا درد مردم را مى‌دانند و مى‌كوشند تا با رفتار و كردار خود درمان بخش آنان باشند و اگر نتوانند در تحمّل رنج و دشوارى با ايشان شريك شوند. و گاه درد مى‌كشند تا ديگران درمان يابند. چنين كسان طبيبان الهى و شاگردان حقند و به حق مصداق كامل اين بيت كه: كل يريد رجاله لحياته/ يا من يريد حياته لرجاله» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 به یاد مفاخری بزرگ که در این سالها در سوگ فقدانشان نشستیم... از راست: واشنگتن در حاشیه یک همایش 🗓۲۳ دی سالروز درگذشت دکتر سید جعفر شهیدی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از رفیق شفیق
📎 ▪️ ◽️پیامی به مناسبت سال‌روز وفات حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله علیه ◽️ باسمه تعالی 📌۲۳ دی ماه یادآور سال‌روز درگذشت استاد معظم حضرت آیت‌الله مجتهدی تهرانی رضوان‌الله علیه است. 🔸آن که برای پدر بود، بل‌که دل‌سوزی‌اش برای تربیت طلاب از یک پدر هم بیشتر بود‌‌. 🖍تقوا، اخلاق، پشتکار، همت، اقتدار، نظم، مدیریت قوی، در کنار حافظه و قدرت بیان قوی، از ایشان در عرصه تربیت طلاب ساخته بود. ▫️این بنده ناچیز خود را مدیون زحمات و فداکاری های ایشان می‌دانم. 🖍زحمات شبانه روز ایشان به حدی بود که حضرت آیت‌الله حق‌شناس رضوان الله علیه می‌فرمودند: حاج آقای مجتهدی خودشان ( ) را کشتند تا مدرسه (حوزه علمیه) به اینجا رسید. 🔹هنوز پس از سالیان سال، مواعظ و پندهای اخلاقی استاد معظم در شاگردان و علاقه‌مندان ایشان باقی مانده است. 🔘 به یاد دارم روزی می‌فرمودند: شخصی خدمت مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی رسیدند و عرض کرد مرا موعظه ای کنید: آقا میرزا عبدالعلی فرمودند: روزی سه دقیقه به یاد امام زمان علیه‌السلام باش🔘 🖍هنگامی که این شخص در حال خروج بود ایشان فرمودند: اگر یک دقیقه هم به یاد امام زمان علیه السلام باشید (برای عاقبت به خیری)کافی است. محمدباقر ادیبی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 ✍ مدرسه علمیه برخلاف نامش، صرفا یک مرکز آموزشی نیست. وقتی مدرسه، محل فراگیری معارف دین و محل اقامت و زندگی طلاب است، آن هم با درس‌هایی که هر روز تکرار می‌شود، در واقع برای خیلی از طلبه‌ها خانه اول آنها به شمار می‌آید. در چنین فضایی، مدیر مدرسه، صرفا یک مدیر آموزشگاه نیست؛ او پدر یک خانواده بزرگ است که آموزش و تربیت و خدمات را در کنار هم برعهده دارد و در این میان شاید از همه دشوارتر تربیت است. 🔹تجربه تاریخی حوزه تهران و مدیران موفق‌ترین مدارس علمیه این حوزه به ما نشان می‌دهد که مدیر مدرسه علمیه صرفا یک مدیر نیست؛ او پدر این خانواده است و باید پدرانه تربیت کند و الگو باشد. این تجربه به ما می‌گوید، صرف اینکه یک دانشمند متخلق تولیت مدرسه را و یک طلبه فاضل و پیگیر، اداره امور اجرایی آن را عهده‌دار باشند، برای موفقیت مدرسه کافی نیست. 🔸به همه عزیزانی که می‌خواهند خود را در معرض امر مدیریت مدارس علمیه قرار دهند پیشنهاد می‌شود شیوه مدیریت و تربیت شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله حاج شیخ علی اکبر برهان، آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی و برخی دیگر از علمای تهران مورد مطالعه و دقت قرار گیرد. اینان علاوه بر موفقیت چشمگیر در اداره حوزه و تربیت طلاب موفق، تاثیر بسزایی در پیوند میان روحانیت و مردم، تقویت جایگاه اجتماعی مسجد،‌ و تعلیم و تربیت مردم با محوریت داشتند. 🔹سیره آیت‌الله برهان و آیت‌الله مجتهدی، فراتر از یک سیره فردی، به عنوان یک نیازمند بازخوانی و الگوبرداری است. 🗓 ۲۳ دی سالروز رحلت آیت‌الله مجتهدی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 اولین جلسه هماهنگی پیرامون راه‌اندازی «نمایشگاه هویت تاریخی حوزه تهران» در محل دفتر سیاسی حوزه تهران برگزار شد. با حضور: ▪️مسئول دفتر سیاسی حوزه تهران ▫️مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت تهران ▪️و کارشناسان عرصه تاریخی و سیاسی حوزه و روحانیت 💠 در این نمایشگاه، خدمات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حوزه و روحانیت تهران در طول تاریخ به ویژه دویست سال گذشته در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 مرحوم حاج سید مصطفی مجتهد قنات آبادی (طباطبائی قنات آبادی) از فقهاء شیعی و از محترمین دارالخلافه طهران. ✍ خواهر ایشان در نکاح بوده و از این جهت تربیت اولیه ایشان و اخوانش تحت إشراف میرزای شیرازی و تعلیمات وی صورت پذیرفت. پس از تحصیلات در عتبات عالیات و نیل به درجه اجتهاد، به طهران بازگشت و در محله قنات آباد سکونت گزید و به مصاهرت آیت الله حاج شیخ علی شریعتمدار طهرانی درآمد. آیت الله قنات آبادی ضمن تدریس در ، به رتق و فتق امور مردم و امامت جماعت و محضر شرعی در محله قنات آباد پرداخت. ایشان در قضایای مشروطیت در معیت آقایان بهبهانی و طباطبایی و افجه ای و آشتیانی، از حامیان اولیه این جریان بوده و ایضأ دسته مشروطه چیان و تفنگچیان در محله قنات آباد تحت رهبری وی بودند. منزل ایشان در جریان مشروطیت یکی از پایگاه های پر رفت و آمد بشمار می‌رفت. پس از رحلت ایشان در ۱۳۰۰ خورشیدی دو فرزند وی: حجة الاسلام حاج سید محمدحسن صدرالواعظین قنات آبادی و حجة الاسلام حاج سید محمدحسین قنات آبادی در دو مسجد بزرگ و کوچک قنات آباد به امامت جماعت و رسیدگی به احوال مردم و امورات شرعیه پرداختند. از فعالان سیاسی در ده‍هء ۳۰ و ۴۰ نوه ایشان بوده است. 🔹ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
◽️یک قرن پیش در این ایام 📄 اطلاعیه بلدیه تهران در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۰۱ 🔺گرم کردن برخی از مساجد تهران جهت اسکان فقرای شهر که در سرمای زمستان، جای مناسبی ندارند. [در آن تاریخ جمعیت تهران حدود ۲۰۰ هزار نفر بوده است.] 🔹الحمدلله اکنون نیز شهرداری نقاطی را به این امر اختصاص داده و برخی از مساجد تهران نیز به این طرح ملحق شده‌اند. 🔹این یکی از کارکردهای مهم مسجد در راستای حمایت و هدایت قشرهای آسیب‌پذیر و فرصتی برای است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📃 گزارشی جالب از ساواک مربوط به محتوای منبر تعدادی از وعاظ تهران در تاریخ ۲۶ دی ۴۳ مصادف با ۱۳ رمضان؛ این گزارش گویای فضای فکری و سیاسی برخی روحانیون تهران در آن برهه است:  ۱. شیخ واعظی در مسجد اسکندری به منبر رفت و به دولت حمله کرد که وسیله کلانتری ۱۱ به وی تذکر داده شد و از منبر رفتنش جلوگیری گردید. ۲. شیخ محمدعلی طالقانی پیشنماز به منبر رفت و نسبت به دولت و گرانی بنزین و مأمورین سازمان امنیت حمله کرد که از طرف کلانتری در مورد جلب وی اقدام گردیده است. ۳. شیخ [غلامحسین] جعفری پیشنماز مسجد جامع و شیخ طاهری در مسجد مذکور به منبر رفتند و از دولت تنقید نمودند و هر دو به خمینی دعا کردند. ۴. در مسجد باب الحوائج واقع در میدان فوزیه به منبر رفت و دولت و مسئولین امنیتی مملکت را دعا کرد. ۵. شیخ یوسف مروی خراسانی در مسجد انصار واقع در خیابان شمیران به منبر رفت و نسبت به اقدامات مفید دولت صحبت کرد. ۶. شیخ ذاکری در مسجد مؤتمن‌الملک واقع در خیابان ژاله و همچنین در مسجد نظام آباد به منبر رفت و در مورد اقدامات مفید دولت سخنرانی کرد. ۷. شیخ غلامحسین حیدری در مسجد انبار گندم به منبر رفت و نسبت به اقدامات دولت و اعلیحضرت همایونی دعا نمود. 🗓 ۲۶ دی درگذشت شیخ محمود حلبی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روزگاری در منطقه تهران دو مجتهد متخلق و مردمی که هر دو از بیت اهل علم بودند، امور دینی این محله را عهده‌دار شدند: آیات و . 🔹آیت‌الله هاشمی گلپایگانی فرزند جمال‌السالکین آیت‌الله سید جمال‌الدین گلپایگانی در نجف متولد شد و در حوزه نجف از محضر اساتیدی چون شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی، آیت الله خوئی و بهره برد. ✨ : سال ۱۳۴۱ آیت‌الله که در تهران مرجعیت امور را برعهده داشتند از آیت‌الله سید علی هاشمی گلپایگانی دعوت کردند تا با هجرت به تهران اقامه جماعت در مسجد یوسف آباد را برعهده گیرد. ایشان علاوه بر تدریس فقه و اصول، با برگزاری جلسات اصول عقاید و پاسخ به شبهات برای مردم به ویژه جوانان در سالهای قبل از انقلاب، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دینی مردم داشتند. ▪️آیت‌الله هاشمی گلپایگانی سرانجام در ۲۸ دی ۸۹ دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد. 📷 از راست: آیات هاشمی گلپایگانی، سید رضی شیرازی، 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📝 قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳ ✍ این سالها و ماه‌ها و روزهای اخیر، دلیل و بهانه برای آنکه حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و جامعه متدین در اعتراض به برخی حوادث به خروش آمده و به‌پا خیزند بسیار است. آخرین‌هایش اهانت به رهبر فرزانه انقلاب و سپس اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و چند سال قبل هم همه آنچه در دولت پیشین در عرصه دین و اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر ما رفت و اقدام درخوری از حوزه دیده نشد. برخورد جامعه روحانیت با همه اینها قطعا هرگز انفعالی نبوده؛ سکوت و بی‌تفاوتی نبوده؛ مراجع ساکت نبوده‌اند و...؛ اما آنچه باید می‌شد نشد! چرا؟! 🔻برای فهم چرایی‌اش این نمونه تاریخی در تفاوت برخورد اعتراضی امام خمینی (ره) از یک سو و اعتراض آیت‌الله سید احمد خوانساری و دیگر علمای تهران در برخورد با بخوانید: متن اعلامیه آیت‌الله خوانساری در ۱۰ آبان ۱۳۴۱ : «بسمه تعالی شأنه به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا - علیها السلام - مجلس ذکری از ساعت ۹ الی ۱۱ در مسجد سید عزیزالله منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم (ص)، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام - دامت برکاتهم - شرکت فرمایند.  الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری» به دنبال انتشار این اعلامیه، امام خمینی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام فلسفی، ضمن‌ تأیید «اصل‌ اقدام‌» نسبت‌ به‌ «کیفیت‌» این اعلامیه انتقاد کردند و نوشتند که‌ وقتی‌ «اساس‌ روحانیت‌ و دیانت‌ و ملیّت‌ در خطر است‌، مجلس‌ روضه‌ درست‌ کردن‌... بسیار موهن‌ است‌». 🔻همچنین‌ حضرت‌ امام‌ مکان‌ مجلس‌ را که‌ «مسجد سیدعزیزالله‌» بود و بیش‌ از «چهار هزار جمعیت‌ مقدس‌ بازاری‌» گنجایش‌ نداشت‌ مورد نقد قرار دادند و نوشتند که‌ «دولت‌ از دیانت‌ نمی‌ترسد تا از بازاری‌ متدین‌ و دعای‌ اینها یا نفرین‌ آنها وحشت‌ کند. دولت‌ از مردم‌ فعال‌ و جوان‌ و احزاب‌ و دانشگاه‌ ملاحظه‌ می‌کند». امام‌ در این‌ نامه‌ پیشنهاد کردند که‌ این‌گونه‌ مجالس‌ اولاً باید توسط‌ «یک‌ کرور اعلامیه‌ به‌ تهران‌ وحومه‌ی‌ تهران‌ حتی‌ قزوین‌، قم‌ و بلاد نزدیک‌ و دور» تبلیغ‌ شود؛ ثانیاً «نوشته‌ شود چون‌ برای‌ این‌ اجتماع‌ جایی‌ در تهران‌ نیست‌، خارج‌ تهران‌ در بیابان‌ می‌رویم‌». امام‌ نوشتند: اگر دولت‌ «با سرنیزه‌» از این‌ جلسه‌ ممانعت‌ کند، «تکلیف‌ یکسره‌ می‌شود و ما غالب‌ می‌شویم‌». 🔹یکی از بحثهای داغ این ماه‌های اخیر، شکل و شیوه اعتراض است. متأسفانه حوزه هم نتوانسته شکل مناسب و اثرگذاری برای اعلام اعتراض برگزیند و این امر نیازمند یک طراحی هوشمندانه و نوین است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran