eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
58 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر 📃به همراه اخبار مرکز اسناد حوزه و روحانیت استان تهران ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📚کتاب درباره مرحوم آقا و و آقا 🔸عرضه شده در نمایشگاه کتاب، انتشارات رامند 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📚رؤیای طهران قدیم نوشته: حمید گروگان ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر قیمت پشت جلد: ۱۸۰,۰۰۰ تومان 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📚ستاره‌ای در محراب خاطرات آیت الله سید هاشم حمیدی نویسنده: رضا اکبری آهنگر ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر قیمت پشت جلد: ۴۰,۰۰۰ تومان 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📚اندک گزارش‌های مربوط به تاریخ حوزه تهران عمدتا درباره مدارس و مساجد محدوده قدیمی تهران یعنی ۵ محله قدیم آن است. 📖 کتاب «روایات و خاطرات آیت‌الله سید مهدی امام جمارانی» (۲ جلد) نکات خوب و ارزشمندی از علمای مناطق شمالی تهران (جماران، تجریش، چیذر و...) و فعالیتهای دینی ایشان ارائه می‌کند. در این کتاب از اسناد و تصاویر زیادی استفاده شده است. 🔸انتشارات عروج 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🌱 آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس در سالهای نخست ازدواج که در قم زندگی می‌کردند، برای اجاره منزل مناسب به مشکل برخوردند. صاحبخانه اجاره را ۳۰ تومان کرده بود در حالی‌که کل شهریه دریافتی ایشان هم ۳۰ تومان بود. برای عرض حاجت به حرم سلام الله علیها رفتند. در میان توسل خوابشان برد و در آن حال دیدند که حضرت فاطمه معصومه (س) به ایشان فرمودند: برای این حاجات کوچک نزد ما نیایید! بروید پیش میرزای قمی و از او بخواهید.✨ وقتی از خواب بیدار می‌شوند به و نزد قبر رفته و مشغول خواندن سوره یس میشوند. در میانه قرائت سوره، شخصی نزد ایشان می‌آید و می‌گوید: شما خانه می‌خواستی؟ _ بله؛ _ یک شخصی خانه خوبی دارد و الان قصد رفتن به یک مأموریتی دارد و معلوم نیست چند سال دیگر برگردد. میخواهد فرد متدینی که خانه او را خراب نکند در آن ساکن شود و اجاره هم نمی‌خواهد.... 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
☘پیشنهادی به مدیران مدارس علمیه حوزه تهران ✍در ماه‌های پیش رو بسیاری از مدارس علمیه، دوران اختبار (دوره آزمایشی) طلاب جدید الورود را سپری خواهند کرد. یکی از ضرورت‌ها آشنایی این دسته از جوانان با پیشینه حوزه علمیه تهران و هویتی تاریخی آن است. به ویژه لازم است با پیشینه تاریخی و مفاخر مدرسه‌ای که قصد تحصیل در آن را دارند نیز آشنا شوند. 💡پیشنهاد می‌شود مدارس علمیه با کمک معاونتهای پژوهشی خود، به برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع بپردازند. پی‌نوشت...................... بسیاری از طلابی هم که در گذشته وارد تحصیل در مدارس علمیه تهران شده‌اند با پیشینه تاریخی آن آشنا نیستند که آگاهی از این هویت تاریخی برای آنها نیز ضروری است و باید برای آن تدبیر کرد. 🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍تأملی در چرایی از بین رفتن خاندان‌های بزرگ علما در طول زمان👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔹 ✍تأملی در چرایی از بین رفتن خاندان‌های بزرگ علما در طول زمان ✍ کم نیست عکس‌های دسته جمعی از که نشان دهنده وسعت گرایش به علوم دینی و تحصیلات حوزوی در چند نسل از یک خاندان است. 🍁با این حال وقتی اکنون به آن خاندان‌ها می‌نگریم دیگر هیچ عالم علوم دینی در آن خاندان نمی‌بینیم یا اگر اندیشمندی در بازماندگان آنها باشد، تلبس به لباس روحانیت ندارد؛ مثل خاندان میرزای آشتیانی، حاج ملاجعفر چاله میدانی، حاج ملاعلی کنی، طباطبائی سنگلجی، سید اسماعیل بهبهانی (پدر سید عبدالله رهبر مشروطه)، آیت‌الله کاشانی، و... 🔹در بعضی خاندان‌ها، سلسله روحانیت دوام و بقا داشته، هرچند تعداد آنها زیاد نیست؛ مانند خاندانهای شاه‌آبادی، چهل‌ستونی و مسجدجامعی، سادات لواسانی، سادات کشفی، خاندان میرزا عبدالعلی تهرانی، معزالدوله، شیخ مرتضی زاهد و... که تا چند پشت همگی از علمای دین بوده و هستند اما از تعداد آنها کاسته شده است. 📖فهم چرایی این امر نیازمند مطالعه دقیق است. در تاریخ معاصر چنین می‌بینیم که گویا سیاست‌ برخی حاکمان بر این بوده که با حیله های گوناگون خاندان‌های علما را از بین ببرند تا تحصیلات علوم دینی به طبقات بعدی آنها منتقل نشود. در کشور عراق، صدام برای تحقق این سیاست رسماً به قلع و قمع خاندان‌های بزرگ علما پرداخت. 🔸در ایران پس از مشروطه و به ویژه در زمان رضاخان کوشیده شد که با جلوگیری از تلبس به لباس روحانیت و همزمان تقویت تحصیلات دانشگاهی و تشویق فرزندان علما به تحصیل در مراکز دولتی مثل دانشکده معقول و منقول و مؤسسه وعظ و خطابه، حرکتی غیرحوزوی آغاز شود. با تقویت دانشگاه و بعدها بورسیه کردن این افراد، عملا بازماندگان خاندان علما به چهره‌هایی دانشگاهی تبدیل شدند و در نتیجه خاندان روحانیت آنها متوقف شد. عمدتا هم این افراد متوجه این سیاستهای پشت پرده نشده و به این سیاست جامه عمل پوشاندند. 🌱در بسیاری از مواقع خاندانهایی که پدران آنها سعی در حفظ سنت تحصیلات حوزوی در فرزندان خود داشتند و به هر قیمتی از همراهی با دستگاه سلطنت پرهیز می‌کردند، بقا و دوام بیشتری یافته‌اند. ❗️این نظریه نیازمند تقویت گزاره های تاریخی است و قابلیت پژوهشی جامع دارد. 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷تصویری از خانواده بزرگ سادات شیرازی/ حاج سید علی‌اکبر نشسته در وسط؛ فرزندش سید محمد صاحب ، ایستاده در پشت سر پدر(شماره۳) (برگرفته از آلبوم آقای دکتر مهدی محقق) ✍آقا سید حسن واعظ شیرازی جد بزرگ مرحوم سلطان الواعظین است. (آقا سید حسن) در مسیر سفری که به مشهد مقدس داشته است، به تقاضای فتحعلی‌شاه قاجار در تهران اقامت گزیده و به وعظ و خطابه و تبلیغ مشغول می‌شود. وی در سال ۱۲۹۱ ه. ق درگذشت. بعد از او فرزندش آقا سید قاسم بحرالعلوم که به زهد و تقوی مشهور بود ریاست (نقابت) سلسله سادات شیرازی را به دست گرفت، تا آن‌که ایشان نیز در سال ۱۳۰۸ ه ق از دنیا رفت و در کنار پدرش در کربلای معلی مدفون گردید. بعد از ایشان ریاست این خاندان به مرحوم حاج سید علی‌اکبر اشرف الواعظین پدر مرحوم سلطان الواعظین رسید. حاج سیدعلی‌اکبر نیز سال‌ها در تهران به ترویج و تبلیغ مشغول بود تا آن‌که در پی حوادث مشروطه و آزردگی از فضای به وجود آمده به کرمانشاه نقل مکان کرد و در این شهر ماندگار شد تا در سال ۱۳۵۱ق از دنیا رفت. حاج سید محمد سلطان الواعظین نیز پس از تکمیل تحصیلات خود در قم با اجازه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به تهران بازگشت و به تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام پرداخت. 📚آثار الحجه ج۲ ص۱۵۰ _ ۱۵۲ 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran