#کتاب_سال_جمهوری_اسلامی_ایران_1398
معرفی اثر شایسته تقدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش سی و هفتمین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران: 1398
فرهنگنامه مولفان اسلامی/ تالیف گروهی از پژوهشگران/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397/ 4 جلد.
"فرهنگنامه مولفان اسلامی" شناسنامه علمی فرهیختگان و دانشمندانی است که از صدر اسلام و در حوزه تمدن اسلامی، اثری علمی پدید آوردهاند. این اثر که بر اساس حروف الفبا تدوین گردیده است، ذیل نام و نسب هر نویسنده، اطلاعات زیستنامه آن فرد، مانند خاستگاه، تاریخ ولادت، دوران دانشآموختگی، سفرهای علمی، برخی استادان و شاگردان، فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، تاریخ درگذشت و در نهایت، کتابها و آثار علمی او آمده است. البته درباره نویسندگانی که اطلاعات کمی درباره آنها در منابع موجود بوده، به همان مقدار بسنده شده است. با این که در معرفی این نویسندگان، ابعاد شخصیتی آنان مورد توجه بوده است، اما وجهه علمی ـ فرهنگیشان نمود بیشتری داشته است. در جلد اول این اثر به مولفان اسلامی در سه قرن نخست هجری پرداخته شده. جلد دوم مربوط به مولفان قرن چهارم و جلد سوم مربوط به قرن پنجم می باشد. جلد چهارم کتاب حاضر نیز اختصاص به مولفان قرن ششم هجری و مجاهیل اختصاص یافته است.
#مولفان_اسلامی
#نویسندگان_مسلمان
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#تاریخ_نگاری_انقلاب_اسلامی
#بخش_چهارم
3-شیوه ها و امکانات تازه در تاریخ نگاری . تاریخ نگاری دوره پهلوی در داخل و خارج ایران از اسناد و مدارک دولتی فراوانی که در اثر انقلاب اسلامی در دسترس مورخان قرار گرفت ، برخوردار گردید . در ایران مبادرت به تنظیم و انتشار اسناد خود کرده اند، (مراکز و مؤسسات گوناگون دولتی و غیر دولتی) رونق تاریخ نگاری را در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان از افزایش مجلات تخصصی تاریخ استنباط کرد. از جمله تحولات شیوه تاریخ نگاری ، گسترش تاریخ شفاهی است که در آن صدای اشخاص ضبط می شود. بسیاری از تاریخ نگاران کتابهای خود را بر اساس گزارشهای #شفاهی و #خاطرات_اشخاص نوشته اند. در خارج ایران رادیو بی بی سی نیز با مصاحبه با بسیاری از افراد به این شیوه کمک کرد. کتاب انقلاب ایران به روایت رادیو بی بی سی حاوی این مصاحبه هاست .افزایش کمّی کتابهای #تاریخ را در ایران پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی می توان با استفاده از آمار این نوع کتابها اثبات کرد.
📚تاریخ و تاریخ نگاری،محمدرضا ناجی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
1_181271833.pdf
347.1K
#بیانیه_گام_دوم
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
✳️گراندد تئوری چیست؟
#گراندد_تئوری (نظریه زمینه ای) روشی است که برای اولین بار در سال 1967 توسط دو محقق به نام گلیزر و اشتراوس مطرح شده است. این روش منجر به ایجاد شکل معروفی از تحقیق و بررسی در حوزه های آموزش و پژوهش سلامت شده است. در این روش تاکید بر روی نسلی از نظریه مبتنی بر داده است . به بیان دیگر، این روش برخاسته از داده ها است. این روش، متفاوت از سایر روش هائی است که در صدد تست یک فرضیه فرموله شده توسط محقق هستند.
در گراندد تئوری، روش هایی از قبیل گروه های تمرکز و مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر به کار گرفته می شوند و به همراه آن، بررسی جامعی از ادبیات و پیشینه در تمام فرآیند جمع آوری داده صورت می گیرد. این بررسی و مرور بر ادبیات و پیشینه، به توضیح و تبئین نتایج در حال ظهور کمک می کند. در مطالعات گراندد تئوری، تعداد افرادی مورد مصاحبه در ابتدای پژوهش مشخص نمی باشند. دلیل آن این است که محقق، در همان ابتدا، از پایان و انتهای مسیری که تحقیق طی خواهد کرد، مطمئن نیست.
در عوض، او مسیر جمع آوری داده ها را تا رسیدن به نقطه اشباع طی می کند، به این معنا که او به تمام اطلاعات مورد نظر دست یافته است. بر این اساس، گراندد روشی با تئوری انعطاف پذیر است و امکان می دهد مسائل و موضوعات جدیدی برای محقق بروز کند که قبل از آن محقق تصوری از آنها در ذهن خود نداشته است. بنابراین، چگونه می توانید بهترین روش تحقیقاتی خود را انتخاب کنید؟ شاید ساده ترین راه برای انجام این کار این است که در وهله نخست، درباره انتخاب تحقیقات کیفی یا کمّی تصمیم گیری کنید. بعد از این تصمیم، بتدریج نشانه های بهترین روش تحقیق و بررسی مشخص می شوند. نخست، نگاهی به کلمات مورد استفاده بیاندازید. کلمات خاص شما را به سمت تحقیقات کیفی و تحقیقات کمّی سوق می دهند. برای مثال، اگر کلماتی مانند به چه ’تعداد‘،’آزمایش ‘،’اثبات‘،’چند وقت به چند وقت‘، یا ’اندازه رضایت مندی‘ را نوشته اید، این نشان دهنده تمایل به تحقیق کمّی و اگر کلماتی مانند ’کشف ‘،’انگیزه‘ ، ’تجربه‘ ، ’فکر کردن / افکار‘ ، ’مشکلات‘ ، یا ’رفتارکردن / رفتار‘ را نوشته اید، تمایل به تحقیق کیفی وجود دارد. با این حال، ممکن است از هر دو این ترکیبات واژه ای استفاده کرده باشید که این می تواند دلالت بر دو معنا داشته باشد.
نخست اینکه، ممکن است به فکر ترکیب تحقیقات کمّی و کیفی بیافتید که به آن مثلث بندی گفته می شود. بسیاری از محققان بر این باورند که این روش خوبی برای انجام پژوهش باشد، زیرا امکان مقابله با نقاط ضعف تحقیقات کمّی و کیفی فراهم می آورد. ثانیا، می تواند به این معنی باشد که ایده های شما هنوز نامشخص است و نیاز به تمرکز بیشتری دارید.
#ادامه_دارد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
1578393326-9831-36-5.pdf
443.9K
#مقاله_علمی_پژوهشی
#نشاط_اجتماعی_اقتصادی_در_عصر_نبوی
نویسندگان:صدیقه شاکری،شهلا بختیاری،دکتر علی محمد ولوی، دکتر فاطمه جمیلی
(مقاله ای بر اساس #تئوری_گراندد☝️)
چکیده
#نشاط_اجتماعی_اقتصادی_در_عصر_نبوی موجب پیشرفت جامعه شد و پتانسیل حل مسائل اجتماعی- اقتصادی را ایجاد کرد. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی عوامل تقویت کننده نشاط اجتماعی- اقتصادی (فرضیه یابی) در دوره نبوی است. پارادایم یا مدل این پژوهش، برگرفته از رویکرد روشی استراوس و کوربین تحت عنوان نظریه بازکاوی است. بدین ترتیب، این مقاله بر مبنای تعریف پدیده نشاط اجتماعی، به بررسی عوامل بلاواسطه (شرایط علی)، عوامل باواسطه (شرایط زمینه ای و میانجی) و راهبردها و پیامدهای آن در عصر نبوی می پردازد. هم چنین، با استفاده از قرآن، روایات و منابع معتبر تاریخی، از طریق نمونه گیری نظری و تعیین حجم براساس اشباع نظری، تحلیل مقایسه ای شده است. فرضیه اصلی این است که نگرش و انگیزش مردمی مبتنی بر تکافل اقتصادی تجربه شده تحت مدیریت عقلانی- ارزشی پیامبر (ص) در حوزه های اقتصادی، از طریق پراکنش نهادهای مردمی (مساجد و یاریگری اقتصادی) بر کنش اجتماعی مبتنی بر نشاط اجتماعی- اقتصادی تأثیر داشته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
❇️ برگی از تاریخ
📌فتوای تاریخی #امام_خمینی مبنی بر مهدورالدم بودن #سلمان_رشدی
25 بهمن 1367
یکی از این توطئههای دشمنان در اوایل انقلاب ، انتشار #کتاب_آیات_شیطانی به نویسندگی سلمان رشدی بود. این کتاب با حمله به پایههای اعتقادی و ایمانی مسلمین و با تمسخر و استهزا و توهین به مقدسات اسلامی و توهین به قرآن کریم و حضرت رسول اکرم (ص) قصد داشت با وهن پایههای دین و مذهب، زمینههای نفوذ انقلاب اسلامی و بازیافت هویت اسلامی را در میان جوامع اسلامی، سد کند. توزیع این کتاب خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت.
در مهرماه سال 1367، مسلمانان هند و پاکستان با تظاهرات علیه سلمان رشدی که خود هندی الاصل و تبعه انگلیس بود، نفرت خود را از انتشار کتاب آیات شیطانی اعلام کردند. در 25 دی 1367، مسلمانان شهر برادفورد انگلیس، نسخههایی از آیات شیطانی را سوزاندند و در 24 و 25 بهمن همان سال در جریان تظاهرات مردم پاکستان و هند علیه این کتاب، دست کم هفت نفر کشته شدند.
حضرت امام خمینی به مثابه رهبری روشن بین، روشنگر و شجاع، فتنه جهان استکبار را با صدور حکم ارتداد و مهدور الدم بودن نویسنده و ناشرین آن، به خود آنان بازگرداندند. با صدور فتوای تاریخی امام موجی توفنده از امت مسلمان در مصاف با کفر پدید آمد. سلمان رشدی از لحظه صدور حکم، مخفی شده و پلیس اسکاتلندیارد، حفاظت وی را با صرف هزینههای کلان بر عهده گرفت.
#سلمان_رشدی، نویسندهای هندیالاصل که در لندن زندگی میکرد. آیاتِ شیطانی داستانی است بلند در 547 صفحه. قصه ساختاری مدرن دارد که شاید بتوان آن را نوعی گرتهبرداریِ شرقی از پدیدهی رئالیسمِ جادوییِ امریکای جنوبی نامید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20120614194824-9011-14.pdf
721.5K
گذری بر اسرار تولد حضرت فاطمه زهرا (س)
نویسندگان: نهله غروی نائینی،ابوالفضل چتری بیدگلی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
سیره و سخن فاطمه سلاماللهعلیها/ تالیف علی کریمی جهرمی/ انتشارات بوستان کتاب (قم)/ 1393/ 166 صفحه.
اثر حاضر، به بررسی اخلاقی و عملی و سخنان حضرت زهرا(س) پرداخته است. نویسنده، با هدف آشنایی با سیره عملی و سخنان حضرت زهرا و با بهرهگیری از آیات قرآن و روایات، ابتدا به بیان فضایل معنوی و علمی - عرفانی حضرت زهرا پرداخته، آنگاه به خصایص فردی مانند: زهد و پارسایی، شرح صدر و همسر داری وی اشاره کرده است. وی، سپس زندگی حضرت فاطمه را از بُعد سیاسی - اجتماعی مورد ارزیابی قرار داده و در پایان نظریات اساسی حضرت را درباره برخی از موضوعات مانند اخلاص، سعادت و شقاوت، شیعة راستین و زنان، بیان کرده است. به طور کلی اثر حاضر در 4 فصل به شرح ذیل تدوین شده است:
1.حیات معنوی، علمی و عرفانی فاطمه (س)؛
2. ویژگیهای اخلاقی و رفتاری فاطمه (س)؛
3. حیات اجتماعی- سیاسی فاطمه (س)؛
4. دیدگاههای اساسی فاطمه (س).
#حضرت_فاطمه_زهرا سلام الله علیها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض تبریک حلول ماه رجب خدمت اعضای محترم کانال انجمن علمی تاریخ🌹
به اطلاع دوستان بزرگوار می رساند که کانال انجمن با تغییر رویکرد از امروز همزمان با حلول ماه رجب آغاز به کار می کند.
تشکر از همه عزیزانی که در طول این مدت با کانال همکاری کردند🌹
در گام اول قصد داریم به موضوع مستشرقان و تاریخ اسلام بپردازیم.
در این راستا ارائه محتوا، معرفی مقاله، کتاب، شخصیت شناسی مستشرقان ارائه می شود .
از دیگر برنامه های کانال انجمن معرفی مکان های تاریخ، ارائه پست های مناسبتی و بار گذاری تحقیقات اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا (س)می باشد.
دوستان بزرگوار در صورت تمایل می توانند مطالب علمی خود را که با مراجعه به منابع دست اول نوشته اند یا خلاصه مقاله یا کتابی معتبر است، برای بار گذاری در کانال به لینک روابط عمومی انجمن ارسال نمایند.
با تشکر از همراهی شما عزیزان 🌹
@tarikh_j
جابر بن عبد الله انصارى روايتى در فضيلت امام باقر عليه السّلام نقل كرده كه به نوشته ابن شهر آشوب، فقهاى مدينه و عراق، همگى آن را روايت كرده اند. در اين روايت جابر گويد: رسول خدا مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود: "انّك تبقى حتى ترى رجلا من ولدى أشبه الناس بى اسمه على اسمى، اذا رأيته لم يخل عليك فأقرئه منّى السّلام."
تو بعد از من چندان زنده میمانى كه مردى از فرزندان مرا- كه شبيه ترين مردم به من و نامش مطابق نام من باشد- زيارت كنى، وقتى كه او را ديدى، سلام مرا به او برسان و اين سفارش مرا حتما عمل كرده و سهل مگير.
در تاريخ يعقوبى، دنباله اين حديث چنين آمده است: "فلما كبر سنّ جابر و خاف الموت جعل يقول: يا باقر يا باقر! أين أنت، حتى رآه، فوقع عليه يقبل يديه و رجليه و يقول:
بابى و امّى شبيه أبيه رسول الله صلّى اللّه عليه و آله انّ اباك يقرأك السّلام."
وقتى جابر به سنين پيرى رسيد و مرگ خود را نزديك ديد، پيوسته میگفت، اى باقر اى باقر، كجايى. تا اين كه روزى آن حضرت را ديد و خود را به وى رسانيد، درحالى كه دست و پاى حضرتش را میبوسيد و میگفت: پدر و مادرم فداى تو كه شبيه پدرت رسول خدا هستى، رسول خدا بر تو سلام فرستاد.
تاريخ اليعقوبى، ج 2، ص 320؛ نك: المنتخب من ذيل المذيل، ص 642؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 23، ص 78
#امام_باقر
#میلاد
@tarikh_j
20161022142355-9484-160.pdf
348.6K
دوستداران عزیز میلاد پنجمین اختر تابناک امامت مبارک باد...
مقاله تقدیم شما بزرگواران🌹
چالش های اندیشه ای و اقتصادی شیعیان در عصر #امام باقر علیه السلام
نویسنده : رزاقی موسوی، سیدقاسم؛
#چکیده:
عصر #امام باقر علیه السلام از جنبه فکری و اجتماعی یک مقطع مهم و نقطه عطف در زندگی شیعیان به شمار می رود. مطالعات و پژوهش های معطوف به تاریخ اجتماعی شیعیان، که در سال های اخیر افزایشی چشم گیر داشته است، درباره این گونه مقاطع تاریخی اهمیتی مضاعف می یابد. مقاله حاضر با بهره گیری از گزارش های مندرج در منابع مختلف تاریخی، در پی یافتن پاسخ پرسش هایی درباره مهم ترین چالش های اجتماعی شیعیان در این دوره، در حوزه اندیشه ای و رفتاری است. بر اساس یافته های این پژوهش، می توان مهم ترین این چالش ها را چنین برشمرد: اختلاف و چنددستگی شیعیان با گسترش کیسانیه و ایجاد زمینه های پیدایش زیدیه، دوری شیعیان کوفه از امام باقر(ع) و تاثیر آن در انحرافات فکری و عملی آن ها، مشکلات اقتصادی شیعیان و درگیری آن ها با یک دیگر در این زمینه، و سرانجام پدیده غلات و تاثیر اندیشه ها و عملکرد نامناسب
آنان بر انحراف برخی شیعیان و بدنامی شیعیان.
#مقاله
#امام_باقر
@tarikh_j
کتاب نخستین اندیشه های شیعی تعالیم امام محمد باقر (ع)
نویسنده : ارزینا لالانی
مترجم : فریدون بدره ای
🍀معرفی کتاب:
نخستین اندیشه های شیعی، تعالیم #امام باقر (ع)
#امام محمد باقر(ع) یکی از برجسته ترین دانشندان عصر خود و در تاریخ ادوار نخستین اسلام بسیار پرنفوذ بود. کتاب حاضر،نخستین توصیف نظام مند از زندگی، کارها و تعلیمات این کوکب درخشان تاریخ اولیۀ اسلام است و برای علاقه مندان به مطالعات مربوط به حقوق، تاریخ، الهیات اسلامی و نیز شیعیان امروزی بسیار سودمند است. -نویسندۀ این اثر، خانم دکتر ارزینا لالانی پژوهشگری است که درباره قرون نخستین اسلامی شیعی تحقیق می کند. او به تدریس آثار مربوط به حدیث در دانشگاه کمبریج اشتغال داشت و اکنون در مؤسسه مطالعات اسماعیلی، لندن، به تحقیق مشغول است. خانم لالانی از دانشگاه ادینبورگ درجۀ دکتری دریافت کرده است. متن انگلیسی این کتاب در آبان 1381 برندۀ جایزۀ کتاب ولایت سال جمهوری اسلامی ایران شد و خانم لالانی برای دریافت جایزه خود به ایران آمدند و در مراسمی که به این مناسبت در شهر یزد برگزارشده بود، شرکت کرد. معرفی حاضر، از محقق اسلام شناس معاصر، دکتر حامد الگار، به مناسبت انتشار ترجمه فارسی کتاب، در اختیار خواننندگان قرار می گیرد.
#امام_باقر
#لالانی
#معرفی_کتاب
@tarikh_j
برخی منابع، دلیل سقوط دولت عباسی را نقش موثر برخی از شیعیان چون؛ ابن علقمی وزیر شیعی عباسیان برشمرده اند و اتهاماتی را بر او وارد نموده اند؛ گرچه نتوانستند از ذکر فضایل او چون؛ خوش خلقی، پرهیز از ظلم، میل به گسترش عدل و مدیریت تحسین بر انگیزش در اداره ملک، چشم پوشی کنند.
برخی از مورخان چون: غسانی، منهاج السراج، ابن کثیر، ابن خلدون، خواندمیر، ذهبی و ابن الوردی وی را متهم به نامه نگاری با هلاکو خان مغول نموده اند که او را به فتح بغداد تحریص کرده است.
علل متهم نمودن ابن علقمی عبارت است از: ۱- تشیع او ۲- میل به جانشینی یک علوی به جای خلیفه عباسی ۳- جنایت سال پیش عباسیان در بغداد بر علیه شیعیان ۴- پیشنهاد واصرار به صلح بعد از فتح الموت ۵- ادامه وزارت وی در زمان هلاکو خان.
#عباسیان
#دولت_عباسی
@tarikh_j
رد اتهامات وارده به ابن علقمی:
۱- با توجه به درایت و زیرکی ابن علقمی، نامه نگاری وی با هلاکو خان مغول بعید به نظر می رسد.
۲- پیشنهاد صلح وی می توانست ناجی خلافت عباسیان باشد.
۳- تمایلی به جنگ در وی مشاهده نمی شد.
۴- شفاعت خواجه نصیر و زنده ماندن بسیاری از شخصیت های سیاسی و علمی، دلیل زنده ماندن اوست.
واما برخی ریشه اتهام به وی را چنین نقل نموده اند: در بغداد دو حزب صاحب نفوذ فعالیت می کرد. یکی حزب فرمانده نظامی و فرزند خلیفه و دیگری حزب ابن علقمی وطرفداران وی.
گروه اول که به دلیل برملا شدن توطئه برکناری خلیفه، توسط ابن علقمی رسوا شده بودند؛ به جهت تخریب شخصیت وی نزد خلیفه به سعایت از او پرداخته و وی را متهم به نامه نگاری با مغولان نمودند که البته تیر اتهام آنان به سنگ اصابت نمود و خلیفه آن را نپذیرفت.
سایر اخبار در مورد ابن علقمی:
- ابن علقمی پیشنهاد یک نیروی قوی علیه مغولان را در کنار تسلیم خزانه ضرب سکه به نام مغولان را مطرح نموده بود. (رشیدالدین)
-او در دستگاه مغول بوده و هلاکو وی را گرامی داشت.( ابن طقطقی)
- اگر او خائن به خلیفه بود هرگز هلاکو به وی اعتماد نمی کرد.
- او تا پایان به خلیفه وفادار ماند و به دستوراتش عمل می نمود.
- دلیل گرامیداشت وی توسط هلاکو، به حسن گفتار او برمی گردد.
تنظیم: معصومه تقوی
برگرفته از مقاله: نقش شیعیان در سقوط دولت عباسی تالیف؛ رسول جعفریان- کیهان اندیشه- سال ۱۳۶۸- ش ۲۳.
#ابن_علقمی
@tarikh_j
با سلام خدمت بزرگوان محترم 🌹
برنامه ارسال مطالب در کانال انجمن علمی تاریخ به شرح زیر است :
شنبه : ارسال محتوای علمی با موضوع مستشرقان و تاریخ اسلام
یکشنبه: معرفی مقالات
دوشنبه:شخصیت شناسی
سه شنبه: مناسبت هفته و ایام تاریخی
چهارشنبه: تحقیقات و کارهای علمی اعضای انجمن تاریخ جامعه الزهرا
پنج شنبه: معرفی اماکن تاریخی
جمعه:معرفی کتاب
با تشکر از همراهی شما 🌹🌹
پایگاه جامع مداحی حاج میثم مطیعی.mp3
3.52M
شهادت امام هادی علیه السلام بر شیعیان حضرت تسلیت باد
تقدیم صوت مداحی
پس از شهادت امام جواد عليه السّلام در سال 220، فرزندش امام هادى عليه السّلام كه هنوز بيش از شش سال نداشت، به امامت رسيد. از آنجا كه شيعيان به استثناى معدودى مشكل بلوغ امام درباره امام جواد عليه السّلام را پشت سر گذاشته بودند، در زمينه #امامت #عباسیان امام هادى عليه السّلام ترديد خاصى براى بزرگان آنها به وجود نيامد. به نوشته شيخ مفيد و همچنين نوبختى، همه پيروان امام جواد عليه السّلام به استثناى افراد معدودى، به امامت #امام هادى عليه السّلام گردن نهادند. آن عده معدود كه از قبول امامت حضرت هادى عليه السّلام سرباززدند، تنها براى مدّت كوتاهى به امامت موسى بن محمد (م 296) معروف به «موسى مبرقع» مدفون در قم «1» معتقد گرديدند؛ ليكن پس از مدّتى از امامت وى روى برتافتند و امامت امام هادى عليه السّلام را پذيرفتند. «2» سعد بن عبد اللّه بازگشت اين افراد به امام هادى عليه السّلام را، از آن روى مىداند كه خود موسى مبرقع از آنان بيزارى جست و از خود راند. «3»
(1). نك: رساله ميرزا حسين نورى درباره موسى مبرقع تحت عنوان «البدر المشعشع في احوال ذرّية موسى المبرقع» كه در آن از موسى مبرقع به شدّت دفاع كرده است.
(2). فرق الشيعة، ص 91؛ الفصول المختاره، ص 257
(3). المقالات و الفرق، ص 99
#امام_هادی
#امامت
@tarikh_j
20180529145659-9484-199.pdf
434K
تسلیت باد شهادت امام هادی(ع)
تقدیم مقاله :
بررسی سیر تطور گزارش شعر سرایی امام هادی علیه السلام نزد متوکل
نویسنده : منصور داداش نژاد و لیلا شریفی
منبع: تاریخ اسلام سال ۱۸ پاییز ۱۳۹۶ شماره ۳
چکیده:
بر اساس گزارش های موجود در برخی از منابع، #امام هادی(ع) (م 254ق) در یکی از مجالس متوکل عباسی (ح 232 247ق) اشعاری در فنا و بی اعتباری دنیا خوانده و متوکل را تحت تأثیر قرار داده است. منابع موجود درباره پیشینه این شعر، سراینده آن، تعداد ابیات و برخی جزئیات دیگر آن، با هم تفاوت دارند. این پژوهش، درصدد است با رویکردی تاریخی و با مطالعه منابع تاریخی، حدیثی، تفسیر و ادبی، این رویداد را بررسی کند و سیر تطور گزارش آن را نشان دهد. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که شعر یادشده، از جمله اشعار عمومی است که پیشینه ای قبل از امام هادی(ع) دارد و در موقعیت های مربوط به یادکرد مرگ بر زبان آورده می شده و آن حضرت، تنها بدان تمثل کرده است. همچنین، انتساب این اشعار به امیر مؤمنان، علی(ع) و نیز اصالت ابیاتی که در منابع عصر صفوی ذکر شده، به استناد این منابع، قابل اثبات نیست.
تنظیم :سیده زهرا حسینی
#امام_هادی
@tarikh_j