eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
965 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی به سیره تبلیغی امام جواد (ع) نویسنده: حاج اسماعیلی، محمد؛ اسفند 1378 - شماره 2 -4صفحه - از 36 تا 39 "نگاهی به سیره‌ی تبلیغی امام جوادعلیه السلام محمد حاج اسماعیلی زندگانی سراسر افتخار پیامبر اسلام و ائمه‌ی هدی - صلوات الله علیهم اجمعین - از زوایای مختلف قابل بررسی است. نخست نیاز شیعیان که با توجه به سن اندک آن حضرت در پی کشف جایگاه معنوی‌اش بودند و دوم خواست مأمون و معتصم که اندیشه‌ی خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی‌های وی در سر می‌پروراندند. پرورش دانش پژوهان روشن‌بین نیز در شمار روش‌های تبلیغی امام نهم‌علیه السلام جای دارد. ب( رسوا ساختن دروغ پردازان امام‌علیه السلام در مناظره چنان رفتار می‌کرد که نادرستی فضائل ساختگی خلفا آشکار شود. . پدید آوردن حوزه‌ی علمی پرورش دانش پژوهان روشن‌بین نیز در شمار روش‌های تبلیغی امام نهم‌علیه السلام جای دارد." لینک کوتاه: http://noo.rs/qpPB5 تنظیم: زهرا حسینی @tarikh_j
نگاهی به روابط عمومی در ارتباط اسلامی :مطالعه ای در سیره تبلیغی پیامبر اکرم (ص) نویسنده: یوسف مصطفی، محمود؛ مترجم: باهنر، ناصر؛ بهار 1386 - شماره 69 ISC -صفحه 22- از 263 تا 284) "برای هیچ فردی امری مهمتر از امور مربوط به مصالح و امنیت و آینده او وجود ندارد و گویا پیامبر می‌خواست این معنا را برای انصار،حتی بعد از هجرتش بیان کند که‌ مصلحت‌شان اقتضا می‌کند شبح جنگ را از زندگی خود بزدایند و ایام گذشته را که با خونریزیهای‌ فراوان همراه بود،فراموش کنند و بر آنان است که حالت ترس و زاری را به حالت امن و سلامتی‌ تبدیل سازند. در این راه از انگیزش عاطفه و محبت و دلسوزی آنها نسبت به برادران مسلمانشان که‌ تحت سلطه قرار گرفته و توانایی خلاصی از آن‌را ندارند بهره برده است تا بر مسلمانان آشکار شود که جهاد برای نجات ضعیفان و نیکی به همنوعان و ایستادگی در برابر طغیان و از میان برداشتن‌ عوامل شر و فساد است:قرآن می‌فرماید:"چرا در راه خدا و برای نجات مردان و زنان و فرزندان‌ مستضعف نمی‌جنگید که می‌گویند پروردگارا ما را از این سرزمین که اهل آن ظالم هستند خارج ساز و از جانب خود برای ما ولی و مددکاری قرار ده‌". همچنین زمانی که پیامبر مکه را فتح کرد و با کسانی که او را اسیر ساخته و اذیت نمودند و اخراجش‌ کردند روبه‌رو شد و علی‌رغم این‌که قادر بر هر کاری بود برای آنها توضیح داد که ترسشان از شمشیر مسلمانان بی‌جاست و آنها در امان هستند و امنیت مردم و زندگی ایشان اولین چیزی است که مورد توجه اسلام است." لینک کوتاه: http://noo.rs/UGQBs تنظیم : زهرا حسینی @tarikh_j
نقد شیوه های تبلیغ و اطلاع رسانی عصر مدرنیته بر پایه ی سیره تبلیغی امام علی علیه السلام نویسنده: حسینی فالحی، سیدمحمدجواد؛ شیر خانی، علی؛ رنجبر، مقصود؛ پاییز و زمستان 1394 - شماره 11 -28 صفحه - از 67 تا 94 تبلیغ، فرآیند انتقال پیام از سوی فرستنده آن، باهدف تاثیرگذاری و اقناع مخاطب است. در تبلیغات مدرن امروزی، کاربرد شیوه‌ها و استفاده از ابزارها، تنوّع افسارگسیخته‌ای پیدا کرده و جبر و تحمیل پیام، جایگزین اختیار مخاطبان در پذیرش آن شده است. این وضعیت با آموزه‌های دینی سازگاری نداشته و به همین علت، ضرورت ارائه و کاربست شیوه‌های اخلاقی- انسانی در این عرصه بیش از گذشته رخ می‌نمایاند. هدف این مقاله کشف اصول و معیارهایی جهت مکانیزم تبلیغاتی است که علاوه بر کارآمدی، دارای اخلاقی، انسانی و شرعی باشد. برای رسیدن به این هدف روش‌های نوین تبلیغات با شیوه‌های تبلیغی امام علی% مقایسه می‌گردد که این تطبیق ویژگی نوشتار حاضر محسوب می‌شود. "ممکن است گفته شود که چه اشکالی دارد که اهداف ما در جهت تبلیغ مثبت و مطلوب و متعالی باشد، اما برای آن‌که به مقصد برسیم، بهتر است در استخدام روش‌ها و ابزار و وسایل و وسایط تبلیغاتی، خود را محدود و محصور نسازیم؟ در پاسخ به چنین دیدگاه‌هایی بر اساس کلام و سیرۀ امام علی% و بر اساس سایر منابع روایی و بر اساس آیات شریفه قرآن می‌توان گفت که نقطه اصلی تفکیک تبلیغات مشروع و نامشروع در همین است؛ زیرا ممکن است همه بگویند: هدف ما از تبلیغات مشروع و اخلاقی و در جهت رشد افکار عمومی است اما بزنگاه بحث، کاربست اخلاقی شیوه‌های تبلیغی است. هرچند می‌توان اصول و معیارهای زیادی را رصد کرد اما با تأمل بسیار می‌توان همگی را در این دو شاخص و اصل جای داد که شاخص اول در تبلیغات، حق حریت و انتخاب‌گری مخاطب است و معیار دوم، اخلاقی بودن تمام مکانیزم تبلیغاتی اعم از اهداف و ابزارها و شیوه‌های به‌کار بسته شده است؛ در تبیین شاخص اول یعنی حق حریت و اختیار مخاطب نسبت به پذیرش پیام گفته شد که امام علی% بر کرامت انسانی و حرمت انسان و حق حریت فکری و جایگاه مهم تمام ساختار وجودی انسان‌ها اهتمام ویژه دارد و حتی دنیای مدرن امروزی نیز بر حقوق متعدد انسانی اصرار دارد اما تاریخ گواه آن است که امام علی% در سیره رفتاری خویش و در کاربست شیوه‌های تبلیغی‌اش همیشه بر اصل مذکور پای‌بند بود، اما کاربرد شیوه‌های تبلیغاتی امروزی غالبا از مدار حق انتخاب انسانی عدول کرده و بر بیراهه فریب و یا الزام مخاطب قدم گذاشته است." لینک کوتاه: http://noo.rs/oGAzf تنظیم: زهرا حسینی @tarikh_j
سیره تبلیغی پیامبر اعظم صل الله علیه آله در قرآن نویسنده: حسنی، سید علی؛ بهار و تابستان 1390 - شماره 6-22 صفحه - از 137 تا 158 پیامبر عظیم الشأن اسلام در مدت کوتاهی توانست اسلام را در میان مشرکان و کافران‌ جزیرة العرب گسترش دهد.این امر علاوه بر ویژگی‌هایی که اسلام عزیز دارد،معلول رفتار و گفتار پیامبر اسلام است.به تعبیر دیگر؛برآمده از اصول و روش‌هایی است که آن حضرت در تبلیغ اسلم به کار گرفتند.در این مقاله به همین اصول و راهبردها از دیدگاه قرآن پرداخته شده‌ است. "رحمت یکی از اصول عملی دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله در دعوت انسان‌ها به اسلام و اداره امور جامعه،رحمت و رأفت فوق العاده آن حضرت می‌باشد؛چنان‌که در قرآن کریم در این‌ رابطه آمده است: ما ارسلناک الا رحمة للعالمین 3 بر اساس این آیه شریفه،رسول خدا صلی الله علیه و اله رحمت برای تمام جهانیان به حساب‌ می‌آید. رعایت تدریج در گستره تبلیغ پیامبر اسلام در مرحله نخست رسالت،مامور به ابلاغ رسالت خویش به‌ خویشاوندان و دعوت از آنها به پذیرش اسلام گردید و انذر عشیرتک الاقربین1و سپس ماموریت یافت که دعوت را به شهر مکه و پیرامون آن گسترش دهد: و کذلک‌ اوحینا الیک قرآنا عربیا لتنذر ام القری و من حولها 2و در مرحله بعد دامنه رسالتش‌ گستردگی بیشتری پیدا کرد و شامل همه کسانی شد که آن را می‌شنوند و اوحی الی‌ هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ 3و گستره نهایی رسالت آن حضرت تمام انسان‌هاست‌ که قرآن می‌فرماید قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا 4 آنچه تا به حال بیان شد،تنها بعضی از اصول رفتاری پیامبر صلی الله علیه و اله در تبلیغ اسلام می‌باشد که‌ در قرآن به آن اشاره شده است و به علت ضیق مجال،از بیان همه آنها معذوریم. اما اسلام تفکر و عقیده و عمل است؛اسلام با نیروی اندیشه و عقلانیت و محبت و حقانیت و با به کارگیری اصول صحیح در تبلیغ و تبیین،توانسته است در اندک‌زمان، عقل‌ها را درنوردد و قلب‌ها را تسخیر کند و در نهایت باید توجه داشت که پیامبر صلی الله علیه و اله با رهاورد رحمت برای همه انسان‌ها وارد عرصه رسالت گردید: و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین 5؛نه با خشم و غضب و جنگ و خونریزی." لینک کوتاه: http://noo.rs/8gJ7u تنظیم : زهرا حسینی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصل: بهره گیری از فرصت ها(حج) در همان سالهای نخست گسترده شدن دعوت، پیامبر (ص) از موسم حج برای نشر دعوت خویش بهره می جست. ابن هشام گزارشی بالنسبه مبسوط از این روش ارتباطی پیامبر (ص) که نهایتاً به هجرت آن حضرت نیز انجامید ارایه داده است. دعوت ولید بن مغیره از قریش برای وحدت موضع در قبال پیامبر (ص) در ایام حج نشان دهنده نگرانی قریش از بهره برداری های پیامبر (ص) از ایام حج است. پیامبر (ص) افراد سرشناسی را که دارای نفوذ در میان قوم خود بودند وقتی به مکه می آمدند شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می کرد. تماس با سوید بن صامت و انس بن رافع ملقب به ابوحسی و ایاس بن معاذ از این جمله است (فارسی، 382 و ابوخلیل، 42). از ربیعه بن عباد نقل شده است که من نوجوانی بودم که همراه پدرم در منی بودم و پیامبر (ص) را دیدم که به محل اسکان قبائل عرب می رفت و خطاب به آنها می گفت یا بنی فلان من فرستادة خدا به سوی شما هستم شما را به عبادت خدا و شرک نورزیدن به او و به کنار نهادن هر آنچه غیر از او می پرستید می خوانم و از شما می خواهم که به من ایمان بیاورید و از من حمایت کنید تا آن چه را بدان برانگیحته شده ام تبیین نمایم (ابن سعد، ج1، 200 و ابن کثیر، ج3، 141-138). پیامبر (ص) در ایام حج به ویژه به محله های عکاظ، مجنه، ذوالمجاز، منی و شهر مکه برای ابلاغ دعوت خویش می رفت (فارس، 371 و طبرسی، ج2، 84). تماس با زائران شهر یثرب نیز که به انعقاد پیمان عقبة اولی و ثانیه و سرانجام هجرت مسلمانان و پیامبر (ص) به شهر یثرب منجر شد در ایام حج و از طریق عرضة دعوت پیامبر (ص) بر قبائل مختلف صورت گرفت. @tarikh_j
اصل:معرفی منطقی و استدلالی دین جدید یکی دیگر از روشهای پیامبر (ص) برای تبلیغ دین پیش گرفتن روش بحث منطقی در برخورد با مخاطبان بود. به عنوان مثال وقتی قریش از حصین درخواست کردند که با پیامبر (ص) صحبت کند تا آن حضرت از بتهای آنها به بدی یاد نکند، وی به نزد پیامبر (ص) آمد و خطاب به ایشان گفت: چه می گویید؟ چرا بتهای ما را به بدی یاد می کنی؟ پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: ای حصین چند خدا را می پرستی؟ وی گفت: هفت خدا را در زمین و یک خدا را در آسمان. حضرت پرسید: وقتی زیانی متوجه تو می شود کدام یک را می خوانی؟ حصین گفت: خدایی را که آسمان است. حضرت فرمود: اگر اموال تو از بین برود کدام یک را می خوانی؟ گفت: خدایی را که در آسمان است. حضرت فرمود: هموست که دعای تو را اجابت می کند و حال آن که تو برای او شریک قائل می شوی.. ای حصین اسلام بیاور تا در امان باشی و حصین نیز اسلام آورد (الحلبی الشافعی. ج1، 455). نمونه هایی دیگر از این گفت وگوها را مثلاً با عتبه بن ربیعه به نمایندگی از قریش و یا با ابوطالب که حامل پیام های قریش بود در منابع می توان یافت. (ابن هشام، ج1، 314-313) @tarikh_j
اصل هجرت: هجرت مسلمانان به حبشه را باید یکی دگر از روشهای تبلیغی اسلام شمرد که از چند نظر قابل توجه است: 1. یافتن فضایی مناسب برای آرامش و آسایش مسلمانان و انجام آزادانه شعایر دینی 2. گستراندن مرزهای دعوت اسلامی و تلاش برای انتشار اسلام. به عنوان مثال در ماجرای هجرت به حبشه ظاهراً مسلمانان توانستند جمعی از اشراف حبشه را به دین اسلام بگروانند.( ر.ک،الحربی صص 378 ،388)پس از هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه، ابوبکر نیز از پیامبر (ص) برای هجرت اذن خواست و حضرت به او اجازه داد و او مکه را ترک کرد و به نزد احابیش رفت.( ابن هشام، ج2، ص 12) @tarikh_j
اصل: هم نشینی با محرومان: از نکات قابل توجه دعوت پیامبر (ص) تکیه بر مستضعفان و طبقات پایین جامعه بوده است.وضعیت زندگی نخستین ایمان آورندگان حکایت از آن دارد که پیامبر (ص) از همان آغاز دعوت نیز جایگاه و منزلت ویژه ای برای توانگران در نظر نگرفته بود. همنشینی پیامبر (ص) با اقشار پایین جامعه تاثیر بسیاری در سرعت گسترش دعوت در میان توده های مردم داشت. گفته می شود جمعی از اشراف و بزرگان قریش به نزد پیامبر (ص) رفتند و به او گفتند ما می خواهیم به سخنان توگوش فرا دهیم و در آن تأمل نماییم ولی همنشینی تو با بردگانی که تو را احاطه کرده اند و تهیدستانی که شایسته نیست ما در کنار آنها بنشینیم مانع این امر است. ما نزد تو آمده ایم که برای ما مجلسی ویژه که بردگان و فقیران در آن نباشند ترتیب دهی. عمربن الخطاب این نظر را پسندید و حتی ظاهراً برای تهیه مقدمات این مجلس نیز اقداماتی به عمل آمد. ولی با نزول آیاتی از سوره کهف خداوند پیامبر (ص) را از چنین اقدامی بازداشت (طبرسی، مجمع البیان، ج3، 465): “واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشی یریدون وجهه و لا تعد عیناک عنهم ترید زینه الحیوه الدنیا و لاتطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا و اتبع هویه و کان امره فرطا و قل الحق من ربکم فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر…” (کهف/28 و 29) @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀فخرالدين ابوعبدالله محمد بن احمد بن ادريس عِجلى حلّى (ح543- 598ق)، معروف به «ابن ادريس»، از فقيهان بزرگ امامیه، صاحب نظر در فقه، اصول، تفسیر، لغت، ابن ادریس به دلیل استفاده فراوان از دلایل عقلی در استنباط احکام و به سبب فتواهای شاذ (کمیاب در میان علما) و همچنین شکستن هیبت علمی شیخ طوسی مشهور است.  🍀نسبت عجلى ظاهراً بايد مربوط به نسب وى باشد. در برخى از منابع نام و نسب او به شكل‌هاى محمد بن ادريس بن محمد، محمد بن ادريس بن احمد بن ادريس، محمد بن احمد بن ادريس و حتى به شكل غريب محمد بن منصور بن احمد بن ادريس ثبت شده كه هيچ یک قابل اعتماد نيست. 🍀بنابر منابع متأخر، مادر او، نوه دخترى شيخ مسعود وَرّام بوده است و نسب وى از جانب مادر با سه واسطه، به شيخ طوسى مى‌رسد، اما نظر به تاريخ وفات شيخ ورام در 605ق و سال وفات ابن ادريس و نيز با مقايسه طبقه شيخ ورام با طبقه وى، این نسبت درست نمى‌نمايد. 🍀شرح‌حال‌نویسان، وى را با عنوان «حلّى» ياد كرده‌اند، و منتجب‌الدين متذكر شده كه در حله با وى ملاقات كرده است. @tarikh_j
🍀در مورد وفات او نيز اختلاف است: كفعمى جمعه 18 شوال 598ق و ذهبى 597ق را ذكر كرده است؛ بنابراین، سخن علماى متأخر شيعه در این باب كه وى پيش از رسيدن به 25 سالگى وفات يافته است، نبايد صحيح باشد. 🍀صفدى وى را در فقه، عديم النظير دانسته و ابن داوود حلى او را شيخ الفقها خوانده است. شجاعت علمى وى در شكستن سنت تقليد از آراء شيخ طوسى، تحرك بخشيدن به فقه امامیه، خارج كردن آن از ركود و جمود و تشویق ابتكار و انديشه آزاد، بيانگر جلالت قدر اوست. 🍀تا یکصد سال پس از درگذشت شيخ طوسى، همه مسندنشينان فقاهت شيعه، خوشه‌چينان آراء شيخ و در حقيقت فقط منعكس‌كنندگان نظرات او بودند تا جايى كه مى‌توان گفت باب اجتهاد تا حدودى مسدود شده بود. در چنين وضعى، ابن ادريس پاى از دائره تقليد بيرون نهاد و به احياى اجتهاد و اظهار نظر آزاد پرداخت. 🍀وى گاه در نقد آراء شيخ، بسيار سرسختى به خرج مى‌داد و شيخ را به طور مستقيم و غيرمستقيم به تبعيت و پيروى از امام شافعى متهم مى‌كرد و گاه لحنش بسيار تند مى‌شد، اما به هر حال، احترام به شيخ را فرو نمى‌نهاد و با عباراتى چون «الشيخ السعيد الصدوق تغمّده الله برحمته» از او ياد مى‌كرد. 🍀فقيه معاصر وى، سديدالدين حمصى، او را اهل تخليط و غيرقابل اعتماد دانسته است. ابن داوود حلى عدم پذيرش خبر واحد توسط ابن ادريس را به معنى اعراض كلى او از اخبار اهل‌بيت(ع) گرفته و وى را در زُمره ضعفا آورده، ولى در همانجا او را ستوده است. @tarikh_j
☘بحرانى مى‌نویسد كه محقق حلى و علامه حلى به كرات به نقد و طعن او پرداخته‌اند، ولى در دوره‌هاى بعد، نظر علماى رجال در مورد وى به تدريج تغيير يافت تا آنجا كه مجلسى او را توثيق كرده است. 🍀معاصران نظر حمصى را در مورد تخليط ابن ادريس تنها از این جهت كه وى در نقل اسناد روايات اندكى بى‌دقت بوده، صحيح دانسته‌اند. 🍀حلى چنانكه از کتاب سرائر، به خصوص بخش مستطرفات آن برمى‌آيد، برخى از اصول و مصنفات سلف شيعه را در اختيار داشته و وى آخرين كسى است كه درباره برخى از آن‌ها اطلاعاتى به دست مى‌دهد و برخى از اجازات نام وى در سلسله روايى صحيفه سجاديه ديده مى‌شود. همچنين نام وى در میان راویان كتب ديگر نيز آمده است. ☘وى بعضى از كتب سلف را استنساخ كرده، كه به عنوان نمونه مى‌توان از «مصباح المتهجّد شيخ طوسى» و «قرب الاسناد حمیرى» نام‌برد. 🍀وى خود مى‌نویسد كه از سيد‌ ‎ابوالمكارم بن زهره حضوراً و مكاتبتاً استفاده كرده است. از ديگر مشايخ وى چنانكه از اسناد روايات و اجازات برمى‌آيد، مى‌توان افراد زير را نام برد: ☘عمادالدين محمد بن ابى القاسم طبرى. عربى بن مسافر عبادى. حسین بن هبةالله بن رطبه سوراوى. عبدالله ابن جعفر دوريستى. به گفته ذهبى، وى از راشد بن ابراهیم بحرانى و شريف شرف‌شاه نيز بهره برده است. 🍀سماع بدون واسطه او از شيخ ابوعلى طوسى در 511ق، از حيث زمان و طبقه قابل پذيرش نيست و ظاهراً شخصى كه در 511ق از ابوعلى طوسى استماع كرده، عمادالدين طبرى، استاد ابن ادريس بوده است ☘🍀☘آثار: السرائر الحاوى لتحرير الفتاوى. منتخب تبيان شيخ طوسى. رساله‌اى در تكليف. رساله‌اى در مضايقه و مواسعه در فقه. رساله‌اى در مسأله تتمیم آب قليل به كرّ. 🍃منابع مقاله: محقق داماد، سيد‌ ‎مصطفى، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، چاپ دوم، 1374. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آسان سازی آموزش الف قرائت ساده و آسان: پیامبر اکرم و معلّمان قرآن، آیات را به گونه ای آسان، روان و بی پیرایه، اقراء و قرائت می کردند که قرآن آموزان درمی یافتند همان گونه که به راحتی می توانند به زبان مادری خویش حرف بزنند، می توانند قرآن را به آسانی استماع و تکرار کنند.بر همین اساس، بر ساده و آسان خوانی و در عین حال، روان و واضح خواندن قرآن در مقام آموزش آن و مواضعی که قرائت قرآن حالت ابلاغ و ترویج همگانی داشت، مانند نماز جماعت تأکید می فرمود تا همگان به آسانی بتوانند فرا گرفته های خویش را تثبیت کنند. البته در مقام قرائت شخصی، که تالی فاسد نداشت، قرائت آن به صورت ترجیع و مانند آن، اشکال و محذوری نداشت. 🍀از این رو، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از قرائت اذان به صورت تطریب و ترجیع و مانند آن نهی می کرد.ابن قتیبه با اشاره به نحوه قرائت حمزة بن زیات کوفی از قراء هفت گانه می گوید:«او در مد، همزه و اشباع، راه افراط پیموده و در اضجاع و ادغام از حد درگذشته، متعلّمان را بر مرکبی سخت حمل نموده و آنچه را که خداوند آسان گرفته، او بر امت مسلمان دشوار ساخته است. و مردم چون دیدند که در هنگام قرائت فکهای خود را به این طرف و آن طرف می برد، و رگهای صورتش برجسته می شود، پنداشتند که این فضیلت مهارت و استادی اوست؛ امّا نه قرائت رسول خدا صلی الله علیه و آله این گونه بود و نه قرائت نیکان سلف و نه قرائت تابعین و نه قرائت قاریان دانشمند، بلکه قرائت آنان بسیار رسا و آسان بود» قرطبی، التذکار فی افضل الاذکار، ص 120-123-تأویل مشکل القرآن، ص 60-مستدرک الوسائل، ج 4، ص 278 @tarikh_j
🍀قرائت پیوسته آیات 🍀همگام با ابلاغ و نزول تدریجی قرآن، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از هر فرصتی برای اقراء و قرائت آیات نازل شده در جهت ابلاغ (اسماع)، آموزش، ترویج و تثبیت آنها استفاده می کرد. در اصل، نبوت و رسالت آن حضرت اولاً مشروط به استمرار و مداومت بر قرائت قرآن توسط شخص خودشان بوده است؛ به طوری که حتی ایشان نیز با همه آگاهی و اشراف کاملی که بر جمیع ما انزل اللّه داشت، بی نیاز از قرائت قرآن و اسماع آن به خودشان نبوده است: «یَآءَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ الَّیْلَ اِلاَّ قَلیلاً * نِّصْفَهُ اَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلیلاً * اَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْ انَ تَرْتیلاً»؛ «اِنَّمَآ اُمِرْتُ اَنْ اَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذی حَرَّمَهَا وَ لَهُ کُلُّ شَیْ ءٍ وَاُمِرْتُ اَنْ اَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمینَ * وَ اَنْ اَتْلُوَاالْقُرْ انَ» گزارشهای سیره و روایات به خوبی نشان می دهند که آن حضرت در همه صحنه ها و لحظات زندگی، در شب و روز، در سفر و حضر، سواره یا پیاده، در میدان جنگ و صحنه دفاع و به طور کلی در هر حال، از قرائت قرآن غافل نبود ☘قرائت پیوسته آیات قرآن توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سبب می شد که بسیاری از افراد در همان لحظات خود به خود به انصات و استماع آیات قرآن بپردازند و آنها را فرا گیرند، یا همراه آن حضرت تکرار کنند؛ چنان که ابن مسعود می گوید: «هنگامی که با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در منی به سر می بردیم، سوره «والمرسلات» نازل شد و رسول خدا صلی الله علیه و آله بلافاصله به قرائت آن پرداخت و من در حالی که پیامبر میخواند، آن سوره رایاد گرفتم)
☘اصل مناظره و گفت و گو بارزترین نوع تبلیغ امام جواد (علیه السلام) مناظره است. مناظره های آن حضرت  که از نخستین روزهای امامتش آغاز شد وی را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایت حق جویان و آشکار ساختن سستی گفتار ستمگران یاری داد. آن حضرت به دو جهت در عرصه ی مناظره های علمی گام نهاد. نخست نیاز شیعیان که با توجه به سن اندک آن حضرت در پی کشف جایگاه معنوی اش بودند و دوم خواست مامون و معتصم که اندیشه ی خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی های وی در سر می پروراندند. خلفا می کوشیدند با برپا ساختن مجالس مناظره امامان شیعه را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید از پاسخ پرسشی باز مانند و جایگاه معنوی شان مورد تردید واقع شود. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 همایش بین المللی دویست سال خشونت، خرافه و خیانت فرقه ای محورهای همایش: نقد مباني و آموزه ها، زمينه ها و عوامل، منابع و مستندات، تناقضات، پيامدها و چالش ها . در حاشیه این همایش نمایشگاه معرفی و شناخت فرقه ضاله بهائیت برگزار خواهد شد. 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات : 1399/07/01 🗓 مهلت ارسال اصل مقالات : 1399/07/08 ☑️علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32112484 تماس حاصل فرمایند. https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهرستان خمین یکی از شهرستان‌های استان مرکزی ایران است. این شهرستان از دو بخش به نام‌های مرکزی و کمره تشکیل شده‌است. زبان و لهجه رایج در منطقه، بیشتر فارسی و در جنوب لری است و در برخی از روستاهانیز به زبان تركی سخن می‌گویند. شهر خمین مرکز این شهرستان است. خُمین را برخی عربی‌شده هُمایون می‌دانندولی این واژه درست نیست . بر پایه اسطوره‌های ایرانی این شهر به دست همای دختر بهمن ساخته شد، برخی نیز آن را برگرفته از نام «خمیهن» که واژه‌ای فارسی اوستایی است .ریشۀ نام «خُمین» واژه «هو مَئیثَن» یا «خو مَئیثَن» به معنای «میهن خوب» است.(خمیهَـن ) یا همان خمین امروزی و( خـُرمِیثـَن ) روستایی در بخارانیزاست، این دو واژه نیز از همین ریشه اند .خرمیثن ( خور میهن ) به معنی خورشید میهن است بیت پدری امام که درحاشیه شمالی رودخانه خمین در محله قدیمی سرپل قرار دارد، میراث تار‌یخی با ارزشی است که مورد بازدید خیل عظیمی ازایرانگردان و جهانگردان می باشد و بدون تردید در آینده نیزمشتاقان ‌بسیاری را به خود جلب خواهدکرد. این خانه از بناهای دوره قاجاراست و حدود۱۵۰ سال قدمت دارد. معماری این بنا نیز همانند معماری خانه های ایران متناسب با اقلیم خمین واستان مرکزی ساخته شده است و مصالح اصلی به کار رفته در آن نیز ازخشت ،گل وچوب است.متاسفانه برج جنوبی بنا طی سالیان گذشته از بین رفته است. تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j
تاریخچه بنا  این بنا توسط پدربزرگ حضرت امام، مرحوم حاج سید احمد درسال ۱۲۵۵ قمری از شحصی ‌به نام محسن خان به قیمت ۹۰ تومان خریداری شده است. برادر بزرگ حضرت امام در خاطراتشان نقل کرده‌اند، این خانه پناهگاه مردم در روزهای ناخوش حمله یاغیان به خمین بوده است. در هنگام یورش یاغیان به دلیل بزرگ بودن و وجود بخشهای مختلف همه دراین خانه اجتماع کرده وزنان وکودکان در اتاقهای متعدد بیتوته می کردند.ومردان بر بالای برج ها از حریم قلعه دفاع می کردند ومهاجمان را به عقب می راندند. پدر بزرگ و پدر حضرت امام هر دو از روحانیون محترم و تفنگدار بودند. حضرت امام یکی دوبار در سخنان خویش هم اشاره فرمودند که به همراه برادرشان از فراز این برج ها به سوی اشرار نشانه می رفتند و تیرمی انداختند. پدر امام - مرحوم حاج سید مصطفی - در همین خانه متولد شد. امام ودو برادر و سه خواهرشان نیز در همین خانه متولد شدند و در همین خانه نیز برخی دروس مقدماتی را آموختند. حضرت امام در سن ۱۹ سالگی این خانه را برای ادامه تحصیل ترک کردند و به اراک و سپس به قم عزیمت نمودند، لیکن همچنان به این خانه‌ی پدری رفت و آمد می کردند. خانه‌‌ی تاریخی خانواده حضرت امام (ره) علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و سیاسی ، از نظر معماری نیز در خور تامل و توجه است و همین ویژگی آن نیز می تواند به عنوان یک عامل مهم در برنامه ریزی توسعه جهانگردی منطقه موثر واقع شود. تنظیم:فاطمه میری طایفه فرد @tarikh_j