eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز2 آذر 1399 خورشیدی برابر با 6 ربیع الثانی 1442 هجری و 22 نوامبر 2020 میلادی میباشد. رویداهای امروز: ۱_وفات هشام بن عبد الملک (125 قمری) ۲_دوره خلافت ولید بن یزید (از6 ربیع الثانی سال 125 قمری تا28 جمادی الثانی سال 126 قمری) ۳_قیام محمد پسر امام صادق (200 قمری) ۴_وفات محمد بن ابی خالد (201 قمری) ۵_ دوره خلافت مستعین عباسی (از6 ربیع الثانی سال 248 قمری تا11 ذوالحجه سال 251 قمری) ۶_دستگیری و حبس امیر بیبرس مجنون (712 قمری) ۷_ دستگیری و حبس امیر سنجر بروانی (712 قمری) ۸_روز ملي و استقلال "لبنان" از استعمار فرانسه (1943میلادی) ۹_خروج نيروهاي انگليسي از خليج ‏فارس پس از سال ‏ها استعمار در خاورميانه (1970میلادی) ۱٠_هم پيمان شدن حضرات آيات بهبهاني و طباطبايي به منظور نيل به مشروطه (1284 شمسی) ۱۱_تشكيل "كميته دفاع ملي" در قم در جريان جنگ جهاني اول (1294 شمسی) ۱۲_در پاسخ تلگراف مؤتمن الملک، سید محمدصادق طباطبائی و سید حسن مدرس و سلیمان محسن و نظام السلطان از طرف کلیه نمایندگان تلگرافی مراجعت خود را به تهران بی فایده دانستند (1294شمسی) ۱۳_در دانشگاه مشهد دانشکده معقول و منقول تأسيس شد.(1337 شمسی) ۱۴_هجوم وحشيانه ايادي رژيم پهلوي به حرم مطهر امام رضا(ع) (1357 شمسی) ۱۵_برگزاري كنگره جهاني بررسي قداست و امنيت حرم امن در تهران(4ماه پس از جمعه خونین) (1366شمسی) ۱۶_درگذشت سلیم موذن زاده مداح نامدار اردبیلی (1395 شمسی) تنظیم: مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1592116532-10161-10-4.pdf
449.9K
بررسی و نقد کتاب تاریخ اجتماعی ایران نویسنده: افتخار قاسم زاده لیلا محمدی خشکناب منبع: مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی سال سوم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۱۰) 39-46 کتاب تاریخ اجتماعی ایران به نگارش مرتضی راوندی، اثری قابل توجه و ارزشمند است که در آن نویسنده کوشیده است با روش علمی و با رویکرد تطبیقی، به واکاوی تاریخ و تمدن ایران در موضوعاتی چون حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فکری، هنری، آموزشی و سازمان اداری و حقوقی ایرانیان از آغاز کهن ترین ملل باستانی و در ارتباط با دیگر تمدن های جهان، در قبل و بعد از اسلام تا دوره معاصر بپردازد. این اثر گران بها یکی از مهم ترین منابع در زمینه جامعه شناسی تاریخی ایران به شمار می رود که راوندی با این کار پایه ای محکم و قابل ستایش در این عرصه بنیان نهاد. این پژوهش کوشیده است تا با روش توصیفی-تحلیلی تا ضمن مطالعه اثر یاد شده، آن را توصیف، تبیین و ارزیابی نماید. در این راستا این نوشتار ابتدا به معرفی نویسنده و آثار وی، سپس به بررسی شکلی و محتوای کتاب و در آخر به جمع بندی و ارزیابی اثر وی در سه بخش شیوه نگارش، اعتبار نوشته و توانایی نویسنده در انتقال مطالب پرداخته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20170923155529-9484-181.pdf
419.7K
چیستی، خاستگاه و علل برآمدن تاریخ اجتماعی نویسنده: سید ابوالفضل رضوی شهرام رهنما (حسنوند) منبع: تاریخ اسلام سال هجدهم بهار ۱۳۹۶ شماره ۱ (پیاپی ۶۹ تاریخ نگاری سنتی بیشتر ماهیت روایی داشت و به سرگذشت برگزیدگان جوامع می پرداخت. این نوع نگارش تاریخ، اگر کنش های دیگر اقشار و مباحثی همچون باورها و جنبش ها و رویدادهای غیرسیاسی و گاه غیراعتقادی را گزارش می کرد، باز در جهت منافع قدرت ها و مصلحت برگزیدگان جامعه بود. تاریخ نگاری مدرن با ابتنا بر ضرورت نقد بی اعتنایی تاریخ نگاری سنتی به وجوه غیرسیاسی و غیراعتقادی تاریخ کوشیده است تا نگرشی ساختاری به تاریخ داشته باشد و در پرتو گرایش های مختلف تاریخ نگارانه، وجوه مختلف تاریخ را بررسی کند. تاریخ نگاری اجتماعی به عنوان گرایشی نو که در چنین فضایی زاده شد با نگاه تحلیلی به تاریخ و با توجه به ضرورت پرداختن روشن تر و چندوجهی به زندگی روزانه مردم با گرایش های تاریخ شناختی جدیدتری هم چون تاریخ فرهنگی، و قوم شناسی نیز پیوند خورده است و سعی در جاودانه ساختن کنش و میراث اجتماعی و فرهنگی انسان دارد. تاریخ اجتماعی بیشتر به کنش ها و شیوه های زندگی، انگیزه ها و خواست های مردمان عادی توجه می کند. تنظیم:نجمه صالحی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز ۳ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی برابر با ۷ ربیع الثانی ۱۴۴۲ هجری و ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی می باشد. ۱ـ انتصاب حفص بن ولید به حکومت مصر (124 قمری) ۲ـ وفات جعفر بن مازن (264 قمری) ۳ـ تولد ملاقطب منجم و دانشمند (634قمری) ۴ـ تولد "ابن اياس" مورخ مشهور مصري (852ق) ۵ـ شورش صربستان علیه امپراتوری عثمانی(1230قمری) ۷ـ تصويب تشكيل كشور فلسطين از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد (1974م) ۸ـ آغاز انتشار روزنامه مجلس در تهران پس از صدور فرمان مشروطیت(1285شمسی) ۹ـ تعطیلی مسجد جاوید تهران به دلیل انجام فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی(1353شمسی) دیروز ۲ آذر ۱۳۹۹حجت الاسلام راستگو (مبدع تبلیغ برای کودک و نوجوان) درگذشت. روحش شاد🙏«قصه ما راست بود» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ بخش سوم 🍁قسمت اول ✳️ آغازگران جنگ بدر درباره اینکه جنگ بدر از سوی چه گروهی آغاز شد، نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی بر این عقیده هستند که پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه آغازگر جنگ با مشرکان قریش بود و اقدام به انجام مانورهای نظامی کرد و راه کاروان‌های تجاری قریش را بست؛ برخی نیز خلاف این نظر را دارند. برای اینکه بتوانیم به نظریه درست دست پیدا کنیم باید حوادث و اتفاقات قبل از غزوه بدر را مرور کنیم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
در مدت سیزده سالی که پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه در مکه بود، مشرکان قریش برای اینکه از گسترش دین جلوگیری کنند ایشان را مورد آزار و اذیت قرار دادند و حتی برای کشتن حضرت نیز اقدام کردند و بدیهی بود که بعد از هجرت رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه به مدینه، این دین ستیزی را ادامه دهند. بنابراین در تدارک حمله به مدینه برآمدند و در ابتدا به حمله‌های ایذایی و مانورهای نظامی دست‌زدند و رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه نیز آنها را پاسخ داد. در ادامه به چند نمونه سریه و غزوه که قبل از غزوه بدر اتفاق افتاد اشاره می‌کنیم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
💠 سریه حضرت حمزه پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه خبردار می‌شوند که سپاهی به فرماندهی ابوجهل از مکه حرکت کرده است. سیره ابن‌هشام و تاریخ یعقوبی نامی از کاروان تجاری قریش به میان نیاوردند و نشان دهنده این است که حرکت مشرکان نوعی مانورنظامی یا حرکت ایذایی بوده است. پیامبر نیز برای دفع خطر احتمالی سپاهی به فرماندهی حضرت حمزه برای مقابله با سپاه مشرکان فرستاد. هر دو سپاه برای جنگ مقابل هم قرار گرفتند که با رایزنی «مجدبن‌عمرو‌جهنی» (با هر دوگروه هم‌پیمان بود) جنگی رخ نداد. پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه هم «مجدبن‌عمرو» را به خاطر این اقدام تشویق کرد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
💠 سریه عبیده ابن‌عساکر و ابن‌اسحاق نقل کردند که سپاهی به فرماندهی ابوسفیان از مکه به سوی مدینه حرکت کردند. رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه برای دفع خطر احتمالی عبیده‌بن‌حارث (از قبیله بنی‌مطلب) را با سپاهی رهسپار کردند. گویا اندکی تیراندازی شد اما بدون آنکه جنگی روی دهد، هردو سپاه از هم جداشدند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
💠 غزوه ابواء (ودان) و غزوه ذی‌العشیره هدف پیامبر در این دو غزوه مقابله با قریش مکه نبود، بلکه حضرت هدف تبلیغی داشتند و در غزوه ابواء با قبیله بنی‌ضمره و در غزوه ذی‌العشیره با بنی‌مدلج قرارداد صلح بسته شد و متعهد شدند که بر ضد پیامبر توطئه نکنند و رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه نیز با آنها نجنگد و آنان را یاری کند. (در کتاب سیرة النبویة متن این پیمان ذکر شده است) منبع: نگرش نو به تاریخ اسلام (محمدحسین واثفی راد) تنظیم: فاطمه حق شناس ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا