#مهدویت از نگاه اسماعیلیه
🌱در واقع مهدویت در نزد افکار علمای اسماعیلی در طول قرون به نوعی تکامل فکری و عقیدتی رسیده است.
🌱اسماعیلیه هرچند در اصل وجود امام ،اعتقاد به غیبت، برخی سیرت های مهدی و خصوصیات ظاهری حضرت با امامیه هم نظرند اما نقاط افتراق زیادی با ایشان دارند. از جمله :اختلاف در تعیین مصداق مهدی ،اعتقاد به قائم القیامه بودن و اعتقاد به نسخ شریعت توسط مهدی است.
#عصر_غیبت
برگرفته از کتاب :
"مقایسه تطبیقی اندیشه مهدویت از دیدگاه اسماعیلیه و امامیه"،قدیراف
تنظیم:لیلا همایون فرد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
🌱 معرفی کتاب در باب مهدویت🌱
کتاب "گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان"
نویسنده: جمعی از نویسندگان از جمله استاد مهدی فرمانیان
محتوا: در این پژوهش مصادیق و مفاهیم مختلف از اندیشه موعودگرایی و اندیشه منجی موعود در ادیان مختلف اسلام، مسیحیت، یهودیت، زردتشت، بودایی و فرقه های اهل سنت، شیعه و عرفان و حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقالاتی در این زمینه نگاشته شده است.
#غیبت
#مهدویت
#معرفی_کتاب
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 7 دی
1399خورشیدی برابر با 12جمادی الاول
1442هجری و 27 دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ ضرب سکه به نام آل بویه در بغداد (334 قمری) ۲_ درگذشت "ابن عبدالسلام" فقيه، قاضي و خطيب مسلمان در قاهره.(660 قمری) ۳_ تولد "ميرزا محمدتقي مامقاني تبريزي" عالم و اديب معروف به "حجت الاسلام" (
1247قمری) ۴_ ولادت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب، عالم عظیمالشأن حوزه علمیه اصفهان (
1297قمری) ۵_ شهادت آيت اللَّه "حسين غفاري" در زندان رژيم پهلوي. (
1353شمسی) ۶_ كشتار وحشيانه مردم قزوين توسط رژيم طاغوت (
1357شمسی) ۷_ مأموریت شاپور بختیار برای تشکیل کابینه. (
1357شمسی) ۸_ فرمان امام خميني براي تشكيل نهضت سوادآموزي. (
1358شمسی) ۹_ روز سوادآموزی تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
☘تحلیل گفتمان انتقادی قصیده ی بائیه ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
کبری روشنفکر فاطمه اکبری زاده مجله مطالعات تاریخ اسلام سال چهارم شماره ۱۳ تابستان ۹۱
متون منثور و منظوم ای که در طول تاریخ به یادگار مانده بر مبنای بستر سیاسی جامعه شناختی اندیشگانی حاکم بر آن شکل گرفته و نه تنها متأثر از موقعیتها بلکه به نوعی جهت دهنده و تاثیرگذار نیز بوده است ساخت های زبانی اغلب این متون دارای بار ایدئولوژیک است و در کنار کنش بیانی کنشهای منظور شناختی و تأثیری نیز دارد در تحلیل و فهم متون رویکردهای متعددی وجود دارد رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی نوین در حوزه نقد و تحلیل محسوب میشود که معتقد است مسائل قدرت و سلطه منجر به بروز گفتمانهای متفاوت و با اهداف خاص می گردد.
پیروان این رویکرد ادبیات را سرشار از اظهارات فراواقعی میدانند که در پشت آنها نهفته است و از این رو می کوشند و صورت های زبانی را بررسی کنند تا از لایه های مختلف معانی و مفاهیم پرده بردارند. پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و نیز با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی بر پایه روش نورمن فرکلاف قصیده باییه حضرت فاطمه زهراس را که پس از خطبه فدک سروده شده است مورد نظر قرار دهد و در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین نوع نگرش و بینش آن حضرت را بیان کند و ساختارهای زبانی ایدئولوژیک این قصیده را روشن نماید. همچنین کوشش می شود پیش از ورود عرصه تحلیل متن صحیح این قصیده با استفاده از روش نقد تاریخی از بین اسناد مورد بازبینی قرار گیرد نتایج حاکی از آن است که حضرت زهرا با استفاده از صورت های زبانی و ساختار ایدئولوژیک کلام و نیز با استفاده از پیش زمینه های لازم برای کنش ارتباطی در انتقاد گفتمانهای حاکم و رویکردهای نوظهور در جامعه اسلامی در قصیده خود به دنبال بازتولید گفتمان نبوی در جامعه اسلامی بوده اند ایشان در گفتمان انتقادی از تغییر و تحولات جامعه پس از نبی اکرم صحبت میکنند و با ارجاع به دوران حیات نبی الگوی شایسته ای را یادآور می شوند.
#مقاله
#حضرت_زهراس
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/969748/
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
☘تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
نویسنده: سید علی حسین پور محمدرضا جباری
منبع: تاریخ در آیینه پژوهش سال دهم پاییز و زمستان
با رحلت غم بار رسول خداˆ حوادث تلخ دیگری رخ داد که نوک اصلی پیکان این حوادث متوجه اهل بیت رسول خداˆ بود. تجمع تعدادی از مهاجران و انصار در سقیفه، سرآغاز شکل گیری جریان انحراف مسیر خلافت بود؛ جریان اما به اینجا ختم نشد و پیامدهای آن، حتی در شکل هجوم به خانه برترین بانوی هستی و مصدومیت و سپس شهادتش بروز یافت. در فاصله اندک میان اجتماع سقیفه و شهادت حضرت فاطمهƒ حوادثی رخ داده که مستقیم یا غیرمستقیم با شهادت آن حضرت مرتبط است. تاکنون پژوهش های متعددی در خصوص رخداد سقیفه و پیامدهای آن به نگارش درآمده، اما در این خصوص، که تاریخ و ترتیب حوادثی که منتهی به شهادت صدیقه طاهره شد، چگونه بود، اثری درخور توجه به چشم نمی خورد. با توجه به اینکه گزارش های تاریخی نیز معمولا به تاریخ دقیق حوادث یادشده نپرداخته، در این نوشتار تلاش شده است با بررسی مجموعه شواهد و قراین تاریخی روایی موجود، به تصویری دقیق و نزدیک به واقع در این باره دست یابیم.
#مقاله
#حضرت_زهراس
تنظیم: نجمه صالحی
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1084124/
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
☘کلام گهربار از #حضرتزهرا سلام الله علیها
#حضرتزهرا سلام الله علیها فرمودند:
هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید.
بحار: ج 67، ص 249، ح 25
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
🏴 برگزاری ویژه برنامه های ایام فاطمیه سلام الله علیها و دهه بصیرت
☑️سخنرانان:
▪️8 دی ماه : سرکار خانم فخر روحانی
▪️9 دی ماه جناب دکتر صدرالحسینی
▪️10 دی ماه جناب دکتر فاظلی نژاد
▪️11 دی ماه جناب دکتر حبیبی
▪️13 دی ماه جناب دکتر حبیبیان
☑️ و مداحی کربلایی ناصر آبیار
📲 حضور در مراسم با استفاده از پیوند زیر: 👇🏻 👇🏻
سایت جامعه الزهرا علیهاالسلام به نشانی http://jz.ac.ir/post/6901
سایت هیئت آنلاین به آدرس https://heyatonline.ir/heyat/1739
🗓 ساعت 10 الی 11
@jz_mft
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 8 دی
1399خورشیدی برابر با 13جمادی الاول
1442هجری و 28 دسامبر
2020میلادی می باشد. ۱_ 🥀شهادت حضرت فاطمه ي زهرا(سلام الله علیها) "به روايتی".(11قمری) ۲_ كشته شدن "ابراهيم بن مالك اشتر" در نبرد با خاندان اُمَوي.(71 قمری) ۳_ وفات محقق حلی، دانشمند جلیلالقدر (676قمری) ۴_ تولد "ميرزا فضل علي ايرواني" متخلص به "صفا" عالم و اديب مسلمان(
1278قمری) ۵_ اجتماع بزرگ مردم در ميدان بهارستان تهران براي ملي شدن نفت و آزادي مطبوعات.(
1329شمسی) ۶_ امضاي نخستين قانون اساسي ايران توسط "مظفرالدين شاه" با نام نظامنامه سياسي (
1285شمسی) ۷_ تغيير نام خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي (
1360شمسی) تنظیم:مریم صفری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🌱عظمت #حضرتزهرا سلام الله علیها از منظر امام خمینی(ره)🌱
◾من راجع به حضرت صدیقه (سلام الله علیها) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت.
🌿آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: فاطمه (سلام الله علیها) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز مـراوده ای بـوده است.
🌿یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیـاء عظـام درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید.
🌿این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور مکرر در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است...
🔴 در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای #حضرتزهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه (سلام االله علیها) است.
صحیفه امام، ج20، ص۴تا۶
تنظیم:لیلا همایون فرد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
🌱خانه کوچک ولی با برکت🌱
◾این خانه کوچک فاطمه- سلام اللَّه علیها- و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار- پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمت هایی کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب درآورده است.
◾با اینکه عده کم و اسباب و ابزار آنها کم بود، لکن روح الهی و روح ایمان آنها را آن طور کرد که بر همه ستمکاران عصر خودشان غلبه پیدا کردند و اسلام را زنده کردند.
#فاطمیه
صحیفه امام، ج16، ص: 88
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
✳️ مقام معظم رهبری: «ما قادر نیستیم مقامات معنوی فاطمهاطهر سلاماللهعلیها را بفهمیم و درک کنیم. حقیقتا در اوج قله معنویت و تکامل بشری، فقط خداوند است که چنین بندگانی را – و کسانی که همطراز آنها باشند – میشناسد و مقام آنها را میبیند. لذا فاطمهزهرا سلاماللهعلیها را امیرالمومنین و پدر بزرگوار و اولاد معصومینش علیهمالسلام میشناختند.» (22/9/68)
💠 حضرت صدیقهزهرا سلاماللهعلیها حقیقتی آسمانی است که برای شناختش باید به قرآن مراجعه کرد تا درخشش او را در آیینه کلام خدا نگریست. ازجمله آیاتی که به جایگاه آن حضرت اشاره دارد، آیه 42 سوره آلعمران است:
«وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمينَ»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
❇️ این آیه هرچند در ظاهر درباره حضرت مریم سلاماللهعلیها نازل شده است اما به دو دلیل حضرت زهرا سلاماللهعلیها مصداق کامل آن است؛ نخست اینکه برحسب روایات فراوان، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها از حضرت مریم برتر بود. دیگر اینکه فرشتگان نازل میشدند و حضرت را با تلاوت همین آیه خطاب میکردند.
🔶🔷 ابن عباس در حدیثی طولانی از پیامبراکرم صلواتاللهعلیهوآله نقل میکند که فرمود: «... فاطمه سرور تمام زنان اولین و آخرین است». پرسیدند: «سرور زنان عالم خود است؟» پیامبر فرمود: « او مریم بود؛ اما دختر من سرور تمام زنان اولین و آخرین است، وقتی در محراب عبادت خود میایستاد، هفتادهزار فرشته از فرشتگان مقرب خداوند او را با همان عباراتی خطاب میکنند که مریم را خطاب میکردند؛ میگویند:« یا فاطمة إن الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالیمن». (امالی صدوق/ص۴۸۷)
تنظیم:فاطمه حق شناس
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j