لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتم از سلسله نشست های دولت علویان طبرستان
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
استاد محترم جناب آقای مستقیمی
#دولت_علویان
#طبرستان
#قرن سوم
#شرایط_جغرافیایی
#معجونکن_البلدان
#انگیزه های_علویان
#قیام برای خلافت عباسی
#داعیان_عباسی
#الرضا_من_ال_رسول
☘☘☘☘☘☘☘☘
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 10 اسفند
1399خورشیدی برابر با 16 رجب
1442هجری و 28 فوریه
2021میلادی میباشد. ۱_ درگذشت ابومنصور محمد بن عبدالملك بن حسن بن ابراهيم عطار، معروف به ابن خيرون،محدث مسلمان(
539قمری) ۲_ سپاهیان انگلیس به فرماندهی ژنرال دنسترویل وارد قزوین شدند (
1296شمسی) ۳_ به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای اتحادیه دانشجویان ایرانی در نیویورک، دراعتراض به رژیم استبدادی شاهنشاهی ایران دست به اعتصاب زدند و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی شدند.(
1356شمسی) ۴_ آیت الله گلپایگانی با انتشار اعلامیه ای خطاب به روحانیون تبریز، حادثه این شهر را به اوراق تاریخی تشبیه کرد که به نفع جهان اسلام در حال ورق خوردن است.(
1356شمسی) ۵_ آغاز به كار رسمي كميته حُسن نيت(کمیته صلح) در اوايل جنگ تحميلي. (
1359شمسی) ۶_ ورود بنیانگذار انقلاب، امام خميني(ره) به قم پس از پانزده سال دوري.(
1357ش) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی تحلیلی گفتمان شیعی در چند نگاره حضرت علی(ع) از دوره های ایلخانی تا صفویه
☘☘☘☘☘
📖نویسنده: علیرضا مهدی زاده
منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال هفتم پاییز ۱۳۹۵ شماره ۲۴
✴✴✴✴✴✴✴
حضرت علی(ع)یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه نگاره های دوره های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می شود و روایت های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل نگاری حضرت علی(ع) در نگارگری ایران بر اساس روایت است. بدین منظور، پاره ای از نگاره های شاخص دربرگیرنده شمایل حضرت از دوره های ایلخانی تا صفوی، از جنبه شکلی، محتوایی و روش بیانی، توصیف و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شمایل حضرت علی(ع) در نگارگری دوره های ایلخانی، تیموری و ترکمن، بر اساس روایت های تاریخی، قهرمانی و پهلوانی اسطوره ای، به تصویر درآمده است، درحالی که در دوره صفوی، متأثر از غلبه شیعه فقاهتی اثنی عشری، شاهد بازنمایی شمایل حضرت بر اساس روایت های شیعی هستیم.
http://ensani.ir/fa/article/376481/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔍مصدریت امام علی(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
☘☘☘☘☘☘
📗نویسنده: سید عبدالحمید ابطحی
📚منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال سوم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۵ 27 - 46
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
📌وجود تعالیم اختصاصی و منحصر به فرد حضرت علی (ع) توسط پیامبر(ص) امری بود که از دید کسی مخفی نمانده بود و از آن روشن تر این بود که حضرت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) از هر گونه موقعیت اجتماعی بیرون نگه داشته شد. در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که با چنین وضعیتی نقش فرهنگی حضرت علی(ع)بعد از پیامبر(ص)چه شد؟ یکی از پاسخ ها این است که در شکل گیری علوم اسلامی بعد از پیامبر(ص)،حضرت علی(ع) نقش مصدریت پیدا کرد و در دانش هایی نظیر قرائت ، تفسیر ، فقه و قضاء بر صدر نشست. لافهم چنین بر تمام محدودیت ها به تدریج جامعه نسبت به علم خاص ایشان، سرتعظیم فرو آورد که، نشانه های این امر را در این مقاله ارائه می دهیم. رویکرد ما در تدوین، تاریخی است نه کلامی.
http://ensani.ir/fa/article/410140/%D9%85%D8%B5%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%AC%D8%B1%DB%8C
تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j