eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
967 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
151 ویدیو
323 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در این منابع نیز تاریخ دقیق دنیا رفتن عمر را ذکر کرده اند. که ۹ ربیع الاول نیست. - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ -مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قاتل بسیاری از مردم ابولولو قاتل خلیفه دوم را از محبین خاص و دوستداران امیرالمومنین علیه السلام می دانند. در حالی که ابولؤلؤ، قاتل خلیفه دوّم، نه از شیعیان امام علی علیه السلام بوده و نه ارتباطی با ایشان داشته است.1 حتی معجزه و داستان انتقال وی به کاشان توسط حضرت نیز، یک داستان عوامانه و ساختگی بیش نیست و طبق مستندات تاریخی، سخت‌گیری و دریافت مالیات زیاد از وی، عامل اصلی این قتل بوده است، طبق بعضی گزارش‌ها نیز حس انتقام از اسارت و احساس شكست ایرانیان در وی باعث وقوع چنین عملی گشته. حتی جالب است بدانید محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان به‌ عنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مى‌رسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل خلیفه دوم نسبت داده شده است.2 1. تاریخ طبری ج3 ص263 2. کتاب کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی ص76-80 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دهم ربیع خجسته سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) مبااارک باد🌹🌹🌹 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پربرکت پیامبرباحضرت‌خدیجه❤️❤️ 🌹رهبرمعظم انقلاب:جناب خدیجه حقیقتاً مظلوم است؛ به‌خاطر اینکه شَرف همسرى پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است؛ دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنجهایى را که پیغمبر در عمده‌ى دوران رسالت به آنها مبتلا بودند، ندیدند ۹۵/۲/۲۰ 🔸ما در دوران مبارزه و بعد از دوران مبارزه، دوران پیروزی انقلاب، آزمایش کردیم؛ مردانی که همسران همراه داشتند، هم در مبارزه توانستند بمانند، هم بعد از انقلاب توانستند خط درست را ادامه بدهند. البته عکسش هم بود! ۹۰/۱۰/۱۴ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت مسلمانان : آیت اله بهجت (ره) : "کسی که مسلمانان را نخواهد ، مسلمان نیست. ائمه ما (ع) در نماز جماعت آنان شرکت می کردند ، به جهت اتحاد مسلمانان." کتاب «زمزم عرفان»، ص379 مذهب وهابیت آیت اله بهجت (ره) : "وهابیون نه شیعه هستند و نه سنی ...! مذهب وهابیت یکی جریان سیاسی است که ربطی به شیعه و سنی ندارد." کتاب «زمزم عرفان»، ص318 قاصر بودن برخی شیخ الاسلام های اهل سنت آیت اله بهجت (ره) : "حتی برخی شیخ الاسلام های آنها ، جاهل قاصرند [ یعنی حقایق را نمی دانند وگرنه لزوما قصد لجاجت ندارند]." کتاب «زمزم عرفان»، ص398 منبع : کتاب «زمزم عرفان» (یادنامه فقیه عارف حضرت آیة الله محمدتقی بهجت) نوشته محمد محمدی ری شهری ، قم، دارالحدیث، 1431ق 1389 ش @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدالزهرا یک دروغ بزرگ تاریخی برای ایجاد دوقطبی های تفرقه افکن #عیدالزهرا حتماا مشاهده بفرمایید🌹 @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌علم در اسلام از دیدگاه : ❇️علم تاریخ در بسیار شریف است و از حدیث و بر پایه‌ی اصول پذیرفته شده در آن علم مایه می‌گیرد. افق بازی که در تحلیل و تفسیر تاریخ در نگرش و نگارش مورخان اسلامی به چشم می‌خورد، حکایت از تعمق آنان در آیات قرآن کریم می‌کند. 📚صادق آئینه وند،تاریخ سیاسی اسلام،ص۱۳. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ ربیع الاول سالروز (ص) به شهر رسول ‌خدا(ص) روز جمعه از حرکت ‌کردند و در وادی «» که در محله‌ی « ‌بن ‌عوف» واقع ‌بود، خواندند و این نخستین پیامبر(ص) در مدینه بود.۱ بزرگان قبائل مدینه هر ‌کدام از پیامبر(ص) تقاضا ‌داشتند که حضرتش در منزل ایشان وارد شود؛ اما پیامبر(ص) می‌فرمودند: «راه شتر را باز بگذارید، او مأمور است». سرانجام شتر پیامبر(ص) در محله‌ی « بن‌ نجار» زانو به‌ زمین ‌زد و آن نقطه قلب تپنده‌ی اسلام گشت. از آنجا ‌که هنگام زانو زدن شتر، زاد ‌و توشه‌ی حضرت رسول(ص) را به خانه خود برده ‌بود، حضرتش در منزل وی سکنی ‌گزیدند.۲ ۱_الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص494 والهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183. ۲_ الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183 و الطبری، محمدبن‌جریر؛ تاریخ الأمم‌ والملوک، تحقیق محمدأبوالفضل ابراهیم، بیروت، دارالتراث، 1387، الثانیة، ج2، ص394-396. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️سکانسی از ورود پیامبر اکرم(ص) به مدینه، در بخشی از فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ساخته مصطفی عقاد:👆 @tarikh_j
اقدامات اولیه‌ی در مدینه پیامبر(ص) به شهری قدم ‌نهاده ‌بودند که مردمانش خود اسلام را پذیرفته‌ بودند و حضرت را به شهرشان دعوت‌ کرده‌ بودند و این بهترین فرصت برای نهادینه ‌کردن اسلام و رشد آئین حق بود؛ لذا می‌طلبید اقداماتی اساسی در آغاز ورود رسول ‌خدا(ص) انجام ‌گیرد. الف) بنای مسجدالنبی پیامبر(ص) امر فرمودند در زمینی که شتر ایشان در آن زانو زده ‌بود، مسجدی ساخته ‌شود.[۱] در مورد مالک زمین گفته شده است: آن زمین که محل نگهداری شتران بود، در ملکیت "سهل" و "سهیل" فرزندان "عمرو" بود که در آن زمان به علت فوت پدر تحت سرپرستی "معاذ بن عفراء"[۲] و یا "اسعد بن زراره"[۳] قرار داشتند. پیامبر(ص) تقاضای خرید آن زمین را برای ساختن مسجد مطرح نمودند. آمده است، در جواب این تقاضا سهل و سهیل خواستار هبه‌ی زمین به رسول‌الله(ص) شدند،[۴] یا "معاذ بن عفراء" گفت، من سهل و سهیل را راضی خواهم کرد،[۵] ولیکن پیامبر(ص) قبول نکرده و زمین را از آنها خریداری نمودند.[۶] این در حالی است که بنا بر نقل قابل قبول در نزد "طبری" «بنی‌نجار» مالکان زمین بودند و در آن زمین چند نخل و قبوری از دوران جاهلیت وجود داشت. پیامبر(ص) از آنها خواست قیمت زمین را از حضرت(ص) دریافت کنند؛ اما آنها در جواب گفتند: قیمتی جز ثواب در نزد خدا نمی‌خواهیم.[۷] عموم مسلمانان در ساخت این مسجد فعالیت داشتند و خود حضرت، هم‌پای سایر مسلمانان در ساخت مسجد مشغول تلاش بودند‌‌.[۸] پایه‌های اصلی را تا سه ذراع با سنگ بنا نهادند و بقیه را با خشت چیدند. آنگاه چند ستون از چوب خرما برافراشتند و روی آن را با شاخ و برگ درخت خرما پوشانیدند و چون از ایشان در مورد سقف مسجد سوال شد، فرمودند: سایه‌بانی همانند، سایه‌بان موسی کافی است.[۹] از این پس این مسجد مرکز فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مسلمانان و مقر فرماندهی اسلام گردید ۱. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص183 و الطبری، محمدبن‌جریر؛ ج2، ص394-396 و یعقوبی، احمدبن‌ ابی‌یعقوب؛ تاریخ الیعقوبی، بیروت، دارالصادر، بی تا، ج2، ص42. ۲.الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۳. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص184. ۴. همان. ۵. الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۶. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص184. ۷. الطبری، محمدبن ‌جریر؛ پیشین، ج2، ص397. ۸. الحمیری المعافری، عبدالملک‌بن‌هشام؛ پیشین، ج1، ص496. ۹. الهاشمی البصری، محمدبن ‌سعد؛ پیشین، ج1، ص185. @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| خاطره رهبر انقلاب از دوران تبعيد در ايرانشهر و برگزاری #هفته_وحدت @tarikh_j
۱۵ ربیع الاول سال اول هجری اولین مسجد در جهان اسلام توسط (ص) و یارانشان ساخته شد @tarikh_j