eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
138 ویدیو
308 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
(سوره مائدة / آیه 13 ) «فَبِما نقَْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبهَُمْ قاسِیَةً یحَُُرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّاذكُِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُُِحبُّ الْمُحْسِنِین.» « اما بخاطر پیمان شكنى، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دلهاى آنها را سخت و سنگین نموديم (تا آنجا كه) سخنان (خدا)را از مورد خود تحریف مى كنند و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش كردند و هر زمان به خیانتى (تازه)از آنها آگاه مى شوى، مگر عده كمى از آنها، ولى از آنها در گذر و صرف نظر كن كه خداوند نیكوكاران را دوست مى دارد.» 📝در آیه مورد بحث میخوانیم كه خداوند سنگدلى جمعى از یهود را بخود نسبت مى دهد و میدانیم كه این سنگدلى و عدم انعطاف در مقابل حق سرچشمه انحرافات و گناهانى میشود، در اینجا این سؤال پیش مى آید با اینكه فاعل این كار خدااست چگونه این اشخاص در برابر اعمال خود مسئولند و آیا این یك نوع جبر نیست؟ با دقت در آیات مختلف قرآن و حتى در آیه مورد بحث روشن میشود كه در موارد بسیارى افراد بر اثر اعمال خلافشان ازلطف خداوند و هدایت او محروم میشوند و در حقیقت عملشان سرچشمه یك سلسله انحرافات فكرى و اخلاقى میگردد،كه گاه نمى توانند خود را به هیچ وجه از عواقب آن بر كنار دارند، اما از آنجا كه هر سببى اثرش به فرمان خدا است اینگونه آثار در قرآن بخداوند نسبت داده شده است، مثلا در آیه مورد بحث میفرماید: چون پیمان شكنى كردند دلهاى آنها را سخت و غیر قابل انعطاف ساختیم . آثار سوء كه از عمل خود انسان سرچشمه میگیرد هیچگونه منافاتى با روح اختیار و آزادى اراده ندارد، زیرا مقدمات آن بوسیله خود آنان فراهم شده است و آگاهانه در این وادى گام نهاده اند و اینها محصولات قهرى اعمال خود آنها است واین درست به آن مى ماند كه كسى از روى عمد مشروبات الكلى بخورد و به هنگامى كه مست شد دست ب جنایاتى بزند،درست است كه در حال مستى از خود اختیارى ندارد ولى چون آگاهانه مقدمات آن را فراهم ساخته و مى دانسته كه درحال مستى ممكن است چنین اعمالى از او سرزند مسئول اعمال خود خواهد بود، آیا اگر در اینجا گفته شود چون آنهاشراب خوردند ما عقلشان را گرفتیم و آنها را بر اثر اعمالشان بجنایات افكنديم، آیا این تعبیر اشكالى دارد و یا مفهومش جبر است . خلاصه اینكه: تمام هدایتها و ضلالتها و مانند آن كه در قرآن بخداوند نسبت داده شده است حتما بخاطرمقدمات و اعمالى است كه قبلا از بندگان سرزده است و به دنبال آن استحقاق هدایت و یا ضلالت پیدا كرده اند، وگرنه هیچگاه عدالت و حكمت خدا اجازه نخواهد داد كه بدون جهت یكى را به راه راست هدایت كنند و دیگرى را درگمراهى سرگردان سازند. (تفسير نمونه، ج 4، ص 315) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 6 خرداد 1400 خورشیدی برابر با 15 شوال 1442 هجری و 27 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ شهادت حضرت عبدالعظيم حسنی از اكابر محدثين و اعاظم علما و از اصحاب امام جواد علیه السلام.(به روایتی)(252 قمری) ۲_ درگذشت شيخ محمدتقی رازی اصفهانی،عالم و فقیه اصولی.(1248 قمری) ۳_ درگذشت استاد عبدالجواد اديب نيشابوری معروف به اديب اول. (1305 شمسی) ۴_ درگذشت علامه محمد قزوینی دانشمند و محقّق بزرگ معاصر. (1328 شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سالگرد رحلت جانسوز محدث بزرگ شیعه عبد العظیم حسنی را به شیعیان تسلیت میگوییم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بازگشت از آسمان» سفرنامه های مجتبی رحماندوست به چند کشور مختلف از جمله سفر به آلمان است. این اثر یادداشت های از سفرهای است که به کشورهای مختلف داشته است. در یکی از فصل ها ماجرای بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستان های آلمان پرداخته شده است. نویسنده در سال 60 در جبهه مجروح شد، به دلیل نبود امکانات پزشکی به آلمان سفر کرد. در حین عمل تا پای شهادت رفت. هر چند شهادت نصیبم نشد.نام کتاب از فصل سفر به آلمان گرفته شده است. اگرچه خاطرات سفرهای اشخاص در سایت ها به صورت آنلاین در دسترس است ولی هنوز مخاطبان به کتاب های سفرنامه علاقه مند هستند برای همین است که سفرنامه ها تجدید چاپ می شوند. همچنین رحماندوست در مقدمه کتاب اینگونه نوشته است: در سفرهایم به بعضی از کشورها، مشاهداتی داشته ام که به نظرم نقل آن ها برای کسانی که همسفر من نبوده اند خالی از لطف نیست. از میان ده ها سفرنامه دست نویس خودم، چند سفرنامه را به شما تقدیم می کنم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مجتبی رحماندوست (زاده ۱۳۳۳ در همدان)، نویسنده، شاعر و برادر مصطفی رحماندوست می‌باشد. او در دوره نهم نماینده مجلس شورای اسلامی بود اما برای دوره دهم رای نیاورد.او در سال ۱۳۶۲ از طریق مسجد محل به صورت بسیجی به جبهه اعزام شد و در جنگ ایران و عراق از ناحیه یک دست و یک پا مجروح شد. او دارای مطالعات حوزوی بوده و دکترای تخصصی ادبیات عرب نیز دارد.مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و معاونت فرهنگی و هنری بنیاد مستضعفان و جانبازان از جمله مسئولیت‌های گذشته او محسوب می‌شوند. مجتبی رحماندوست هم‌اکنون در عین تدریس در دانشگاه تهران یکی از اعضای فرهنگستان هنر و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین بوده و در حال حاضر مدیرعامل "مجمع خیرین کشور" می‌باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در بخشی از کتاب بازگشت از آسمان می‌خوانیم: امروز مجدداً برادر بیگدلی همراه پسرش میثم به عیادتم آمد. در طول هفته عیادت‌کننده‌ام فقط داداش بوده و با امروز دو بار است که برادر بیگدلی به سراغم می‌آید. او گرفتاری‌اش زیاد است و در نبود سفیر عملاً او الان کار سفیر ایران در آلمان را بر عهده دارد. دیروز و امروز هم داداش زحمت کشید و حمامی روی تخت به جا آوردم! دیروز نصف بدن را و امروز نیم دیگر را شست‌وشو داد. اما هنوز غیر از دست راست و سر و صورت، مابقی بدن در نجاست پابرجا است. کار داداش مشکل است، هر روز باید مقداری غذا بردارد و ساعت نُه صبح از خانۀ ایران در کُلن خارج شود و با قطار خودش را ساعت دوازده و نیم به اینجا برساند و ساعت چهار عصر برگردد و شب به کُلن برسد. جداً مشکل است ولی همین آمدنش برای من خیلی می‌ارزد. اولاً به دلیل غذای حلال و سالم ایرانی و ثانیاً در مدتی که او هست در کارهایی که نمی‌توانم از هیچ یک از کارکنان بیمارستان کمک بگیرم، از او کمک می‌گیرم. به‌خصوص کاری مثل نجس شدن دستم (که باید منتظر بمانم تا او بیاید، آب بکشد) یا در چرخاندن تخت به سمت قبله برای نماز خواندن و اموری از این قبیل کمک کند؛ برای اینکه در اروپا مفهومی به نام آب کشیدن وجود ندارد. یک بار که به توماس گفتم آب بریز تا دستم را آب بکشم، از پارچ آب کوچکی که در دستش بود یک بار آب روی دستم ریخت، گفتم کافی است تا خواست از من دور شود، گفتم بیا و دوباره آب بریز. تعجب کرد اما آمد و ریخت، تا خواست بار دیگر دور شود، گفتم بار سوم هم بریز. تنظیم:سرکار خانم فاطمه غفاری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا