✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی:
بخش ششم
سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✳️ مسأله جبر و اختیار در قرآن
(سوره نساء : آیات 78- 79)
«أَیْنَما تَكُونُوا یُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِِ برُُوجٍ مُشَیَّدَةٍ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یقَُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یقَُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یَكادُونَ یفَْقَهُونَ حَدِیثاً . ماأَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نفَْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولا وَ كَفى بِاللَّهِ شَهِیداً»
«هر كجا باشید مرگ شما را مى گیرد اگر چه در برجهاى محكم باشید، و اگر به آنها (منافقان)حسنة (و پیروزى) برسد
مى گویند از ناحیه خدا است و اگر سیئة (و شكستى) برسد مى گویند از ناحیه تو است بگو همه اینها از ناحیه خدا
است پس چرا این جمعیت حاضر نیستند حقایق را درك كنند؟ آنچه از نیكیها به تو مى رسد از ناحیه خدا است و آنچه
از بدى به تو مى رسد از ناحیه خود تو است و ما تو را بعنوان رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در این باره كافى است.»
📝 مطالعه این دو آیه كه در قرآن پشت سر هم قرار گرفته است سؤالى را در ذهن ترسیم مى كند كه چرا در آیه اول، همه نیكیها و بدیها (حسنات و سیئات) به خدا نسبت داده شده، در حالى كه آیه دوم فقط نیكیها را به خدا نسبت مى دهدو بدیها و سیئات را به مردم؟! قطعا در اینجا نكته اى نهفته است و گرنه چگونه ممكن است دو آیه پشت سر همدیگراختلاف به این روشنى داشته باشد؟
با مطالعه و دقت در مضمون دو آیه به چند نكته برخورد مى كنیم كه هر كدام مى تواند پاسخ جداگانه اى به این سؤال
بوده باشد:
#ادامه_دارد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
۱) اگر سیئات و بدیها را تَجزیه و تحلیل كنیم داراى دو جنبه هستند یكى جنبه مثبت، دیگرى جنبه منفى، و همین جنبه
منفى آن است كه قیافه سیئه به آن مى دهد و به شكل" زیان نسبى" در مى آورد.
براى مثال:انسانى كه بوسیله سلاح گرم یا سرد بى گناهى را به قتل مى رساند مسلمامرتكب سیئه اى شده است، اكنون
عوامل وجود این كار بد را بررسى مى كنیم در میان این عوامل قدرت انسان، فكر انسان، قدرت یك اسلحه سرد یا گرم،نشانه گیرى صحیح، استفاده از فرصت مناسب، تاثیر و قدرت گلوله دیده مى شود كه تمام اینها جنبه هاى مثبت قضیه است، زیرا همه آنها مى توانند مفید و سودمند واقع شوند و اگر در مورد خود به كار گرفته شوند مشكلات بزرگى را حل مى كنند، تنها جنبه منفى قضیه آن است كه تمام این قدرتها و نیروها در غیر مورد خود بكار گرفته شده است مثلا به جاى اینكه به وسیله آنها دفع خطر حیوان درنده و یا یك قاتل جانى و خطرناك شده باشد در مورد انسان بى گناهى به كار رفته
است، همین جنبه منفى اخیر است كه آن را به صورت" سیئة" در مى آورد ، و الا نه قدرت نشانه گیرى انسان چیز بدى
است و نه نیروى باروت و نفوذ گلوله، همه اینها منابع قدرتند و در مورد خود قابل استفاده فراوان.
بنا بر این اگر ملاحظه مى كنیم در آیه اول تمام حسنات و سیئات به خداوند نسبت داده شده است به خاطر آن است
كه تمام منابع قدرت حتى قدرتهايى كه از آن سوء استفاده میشود، از ناحیه خدا است و سرچشمه قسمتهاى سازنده و
مثبت او است، و اگر در آیه دوم" سیئات" به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان" جنبه های منف" قضیه و سوءاستفاده از مواهب و قدرتهاى خدادادى است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
۲ )ممكن است آیه شریفه اشاره به مسئله" الامر بین الامرین" بوده باشد كه همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ماخواه حسنه باشد یا سیئه، خوب باشد یا بد از یك نظر مربوط به خدا است زیرا او است كه به ما قدرت داده واختیار و
آزادى اراده بخشیده است، بنا بر این آنچه ما اختیار مى كنیم و با آزادى اراده انتخاب مینمائیم بر خلاف خواست خدا
نیست، ولى در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه میگیرد زیرا عامل تعیین كننده عمل، اراده واختیار ما است، و به همین دلیل ما در برابر اعمالمان مسئولیم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان كه اشاره شد از ماسلب مسئولیت نمى كند و موجب عقیده جبر نیست.بنا بر این آنجا كه مى فرماید:" حسنات" و" سیئات" از خدا است،اشاره مى كند به همان فاعلیت خداوند نسبت به همه چیز، و آنجا كه میفرماید:سیئات از شما است، اشاره به فاعلیت ما ومسئله اراده و اختیار ما مى كند و در واقع مجموع دو آیه، مسئله" امر بین الامرین" را ثابت میكند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
۳) تفسیر دیگرى كه براى این دو آیه وجود دارد و در اخبار اهل بیت (ع)نیز به آن اشاره شده است این است كه:
منظور از سیئات، كیفرهاى اعمال و مجازات و عقوبات معاصى است، شكى نیست كه این كیفرها از ناحیه خداوند
است، ولى چون نتیجه اعمال و افعال بندگان مى باشد از این جهت گاهى به بندگان نسبت داده میشود و گاهى به
خداوند، و هر دو صحیح است، مثلا صحیح است گفته شود قاضى دست دزد را قطع میكند، و نیز صحیح است كه
گفته شود این خود دزد است كه دست خود را قطع مینماید.
(تفسیر نمونه، ج 4، ص 22-23)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز سه شنبه11خرداد ماه1400 شمسی و20شوال 1442قمری ؛مصادف با 2021/6/1 میلادی
۱_ازدواج پیامبر صلی الله علیه وآله با ام سلمه(4ه.ق).
۲_وفات محمد بن یعقوب فیروز آبادى شیرازى صاحب " قاموس"(817ه.ق)
۳_تصويب اساسنامه فرهنگستان ايران در هيئت وزيران (1314 ش)
۴_درگذشت استاد "سيدحسين ميرخانی" خوشنويس برجسته (1361ش)
۵_انحلال حزب جمهوري اسلامی به پيشنهاد اعضای آن (1366 ش)
۶_درگذشت استاد، دكتر "مهدی روشن ضمير" اديب و زبانشناس معاصر (1378 ش)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖 ویژه نامه حضرت ابوطالب علیه السلام نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تاریخ منتشر شد.
📖 به همت معاونت جامعه الزهرا سلام الله علیها، ویژه نامه نشریه داخلی انجمن علمی پژوهشی تاریخ منتشر شد.
🔻مقالات
🔹 یادداشت حضرت ابوطالب و امیرالمومنین علیهماالسلام(پدر و پسر):صدیقه شاکری حسین آباد
🔹معرفی حضرت ابوطالب علیه السلام در پرتو شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: معصومه وثاقتی جمیل
🔹سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حضرت ابوطالب علیه السلام: زهرازمانی
🔹فاطمه بنت اسد همسر حضرت ابوطالب علیه السلام :اعظم شریفی
🔹عقیل بن ابیطالب علیه السلام در پیچ و خم تاریخ:مریم کیانی
🔹بررسی شخصیت فردی و اجتماعی ام هانی سلام الله علیها :فاطمه اصلانی
🆔https://eitaa.com/jz2602
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام 🌸
قسمت8
#برتری_صحابه
از
👤عبدالله بن مسعود،
👤معاذ بن جبل،
👤 عائشه،
👤عمران بن حصین،
👤جابر بن عبدالله،
👤واثلة ابن أسقع،
👤ابوبکر
و👥.....
در📖مصادر اهل سنت نقل شده است:
"النّظَرُ إلى وَجهِ عَلیّ عبادَةُ"
📝متن روایت:
⤵️1⃣وأخرج الطبرانی والحاکم عن ابن مسعود رضی الله عنهما أن النبی صلى الله علیه وسلم قال: «النظر إلى علی عبادة» إسناده حسن
این روایت را طبرانى و حاکم از ابن مسعود از رسول خدا(ص) نقل کرده است که نگاه کردن به چهره على علیه السلام عبادت است{اسناد این روایت معتبر است}
📙جلال الدین سیوطی ،تاریخ الخلفاء. ص138.ط دار ابن حزم
⤵️2⃣الحدیث الخامس عشر أخرج الطبرانی والحاکم عن ابن مسعود رضی الله عنه أن النبی صلى الله علیه وسلم قال ( النظر
إلى علی عبادة )إسناده حسن
حدیث پانزدهم: طبرانى و حاکم از ابن مسعود نقل کرده است که رسول خدا(ص) فرمود: نگاه کردن به چهره على علیه السلام عبادت است{اسناد این روایت معتبر است}
📙 ابن حجر هیثمی،الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة.ص366.ط مکتبة فیاض
📚دیگر منابعی که این روایت را نقل کرده اند:
📗ابن مغازلی، مناقب الإمام علی بن ابیطالب، ص 196 - 199؛
📕گنجى شافعى، محمد بن یوسف، کفایة الطالب فی مناقب على بن أبیطالب، ص 157، تهران، دار إحیاء تراث أهل البیت( علیه السلام )، چاپ دوم، 1404ق؛
📘اصفهانی، احمد بن عبدالله، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، ج 2، ص 182، مصر، السعادة، 1394ق؛
أبوالقاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب، المعجم الکبیر، ج 10، ص 76، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، بیتا؛
📙حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 152، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1411ق.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🖇پی نوشت:
📎این روایت با بیش از هجده سند در کتب اهل سنت نقل شده و متواتر بودن آن روشن و واضح است و حتی حاکم نیشابوری این روایت را در کتاب مستدرک خود بر صحیحین آورده است، بدین معنا که روایت یاد شده طبق ضوابط و شرایطی که بخاری و مسلم برای صحیح دانستن روایات در کتابهای صحیح خود ذکر کردهاند، این روایت نیز صحیح تلقی میشود، اما با این وجود، آنان از نقل این دسته از روایات خودداری کردهاند. حاکم نیشابوری صراحتاً به صحیح بودن اسناد این روایت از دیدگاه رجالی اهلسنت اذعان کرده است.
📎گزارشات و روایات دیگر از این سنخ وجود دارد از جمله این که نگاه کردن به چهره مبارک ایشان انسان را وادار به گفتن "لا اله الا الله"می کرده است که ما از ذکر آنان صرف نظر کردیم.
📎و در نهایت سوال ضمنی شنونده ی این خبر آن است که اگر نگاه کردن به صورت شخصی عبادت باشد چه کارکرد و نتیجه ای در اندیشه فردی و اجتماعی دین خواهد داشت؟
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#کتب_اهل_سنت
#صحیح_بخاری
#بدون_شرح
تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز چهارشنبه 12خرداد 1400شمسی، 21 شوال 1442 قمری مصادف با 2021/6/2 میلادی
۱_فتح اندلس به دست مسلمانان 92 ه.ق
۲_دستگیری امام کاظم (ع) به دستور هارون (179ق)
۳_وفات "محمدبن يعقوب فيروزآبادی شيرازی" عالم بزرگ اهل سنّت(817 ق)
۴_رحلت آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم زعیم حوزه علمیه نجف اشرف سال 1267 شمسی 1306 قمری
۵_درگذشت حجه الاسلام سید علی اکبر ابوترابی سید آزادگان دفاع مقدس(1379 ش)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
انتشار پول كاغذي در ايران توسط "گيخاتو" فرمانروای مغولي(693 ق)
وقتي كه گيخاتوي مغول به فرمانروايى ايران رسيد به سبب آن كه از مرض شفا يافته بود، فرمان آزاد كردن زندانيان را صادر كرد و از خزانهي مملكت، آنچه كه در دستش رسيد، در بين تهيدستان و درباريان تقسيم نمود. اين بخششها، كشور را به كمبود درآمد و فقر اقتصادي دچار ساخت و خزانه را تهي نمود. در اين هنگام وزير گيخاتو كه ميدانست در چين پول كاغذي رواج دارد، براي جبران كمبود مالي و برگشتِ طلا و نقره به خزانه، دستور تاسيس چاپخانهاي را در تبريز صادر كرد و به رواج نوعي اسكناس كه "چاو" نام داشت اقدام كرد. هرچند اين پول مورد قبول مردم واقع نشد و آن را معتبر نشمردند، ولي اين گام، زمينهاي براي به كارگيري پول كاغذي در معاملات روزمرهي مردم را فراهم آورد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j