eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
979 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷بخش اول 🔹آیه ولايت: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ} . المائدة/ 55. 🗣طبری از مفسرین مشهور اهل سنت درباره­ی شأن نزول این آیه می­ نویسد: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية: .نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع. آيه ولايت در حق علي بن ابي طالب نازل شد، هنگامی که در حالت رکوع صدقه داد. 📘الطبری، تفسير الطبري، ج10، ص426 ح 12214.⤵️ 🔂هم چنين ابن ابي حاتم، از عتبه بن ابي حکيم اين مطلب را نقل کرده است. 📖ابن ابی حاتم، تفسير ابن أبي حاتم، ج 4، ص1162 🔵ابن تیمیه، پیشوای فکری وهابیت درباره صحت این کتاب می­نویسد: الطبري و ... وابن أبي حاتم ... تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير. تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است که مطالبشان در تفسير آيات، قابل اعتماد است. 📖ابن تيميه، منهاج السنة، ج7، ص179 🗣آلوسی یکی دیگر از مفسرین اهل سنت،درباره­ی شأن نزول این آیه می­نویسد: وغالب الأخباريّين على أنّ هذه الآية نزلت في‌علي‌كرّم اللّه‌وجهه. بيش­تر اخباري­ها معتقدند که اين آيه در حق علي کرم الله وجهه نازل شده است. 📘الآلوسی، روح المعاني، ج 6، ص 167⬇️. 🔂وی همچنین در جای دیگری می­نویسد: والآية عندَ مُعظَمِ المُحَدِّثين نَزَلَت في علي. اين آيه، نزد بيش­تر محدثين در حق علي بن ابي طالب نازل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔶بخش دوم 🔸اختلافات اهل سنت در حدیث "یوم الانذار" ابن تیمیه که بنیان‌گذار فکری وهابیت به شمار می‌رود، با این که حدیث «یوم الدار» به نحو صورت چهارم را در کتاب منهاج السنه نقل کرده، گفته است این حدیث جعلی و ضعیف است و هم چنین ببیاضی عاملی از قول شخصی به نام بساطی سوالاتی را نقل می کند. ⚠️ اشکال در سند: برخی از جمله ابن تیمه حضور ابومریم عبدالغفاربن قاسم جزء راویان باعث ضعیف بودن روایت شمرده اند . ✴️پاسخ : اولاهمان طور که ذکر شد محدثان نقاد نه تنها در سند آن اشکالی نیافتند بلکه به صحت آن نیز تصریح کرده اند. دوما حدیث مستفیض است و اصلا نیاز به بررسی سندی ندارد چون توسط طرق دیگر تقویت شده است سوماادعای ابن تیمیه با وجود دیگر رجالیون مانند حفاظ سته که از او نقل حدیث کرده اند بر فاسد بودن ابومریم باطل و از دیگر خلاف های منهاج السنه است. ⚠️بنی عبدالمطلب در آن روزگار به 40 نفر نمی رسیدند. ✴️اولا عبدالمطلب 10 پسر داشته که کم سن ترین آن ها 60 سال است و با وجود فرزندان چرا بعید به نظر برسد. دوما در بعضی از نقل ها عبارت" کم تر یا بیش تر" دارد . ⚠️هیچ گونه شهرتی بر این که بنی هاشم به این مقدار غذا می خوردند وجود ندارد. ✴️اولا عدم شهرت دلیل بر عدم امکان وقوع نیست که مرحوم مظفر نیز به آن اشاره کرده است. دوما اگر حتی این عبارت واکنش راوی برای انتقال اعجاز باشد هم متداول است و خدشه ای وارد نمی کند . ⚠️ امر آیه به انذار است نه تعیین وصی و وزیر... ✴️اولا این دو باهم منافات ندارد. دوما عقلا معیت ضمنی در آن ها نهفته است و در ادامه ی انذار و در جهت تمام کردن این انذار پیامبر صل الله علیه و آله بحث جانشین خودشان را مطرح کردند . ⚠️ اگر به اعتقاد شیعیان حضرت علی علیه السلام پیش تر ها ایمان آورده بوده است پس معنی ندارد پاسخ انذار بدهد. ✴️اولا منافاتی ندارد. دوما در انتهاء سخن، امام علی علیه السلام سخن می گوید. ⚠️اسکافی در کتاب «النقض العثمانیه»، بعد از ذکر حدیث، این سؤالات را درباره آن مطرح کرده است: آیا تهیه‌ی طعام به عهده‌ی طفل غیرممیز قرار می‌گیرد؟ و به عهده کودکی غیرعاقل؟ آیا کودکی ۵ ساله یا هفت ساله، امین اسرار نبوت قرار می‌گیرد؟ و آیا در بین پیرمردان و کهنسالان جز عاقل ورزیده دعوت می‌شود؟ و آیا پیامبر دست برادری و جانشینی و خلافت جز به کسی می‌دهد که اهلیت (و قابلیت) این را داشته باشد؟! و به حَد تکلیف رسیده باشد و توان تحمل ولایت خدا و دشمنی با دشمنان او را داشته باشد؟ ✴️ اولا موارد مشابه بسیارند مثل نبوت حضرت عیسی ع یانبوت حضرت یحیی ع دوما.غیر از بعد غیر طبیعی و اعجاز گونه ی این خبر برگزاری آن مهمانی ساده برای یک کودک عادی هم بعید بنظر نمی آید چه برسد به شخصی که وصی و امام است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علی علیه السلام ⬆️ تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
⚫️انا لله و انا الیه راجعون ▫️ارتحال استاد دکتر محمدحسین و همسر و سه فرزندشان را تسلیت عرض میکنیم خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. ▫️قدرش را سال‌ها بعد خواهند شناخت ▫️ایشان از جمله محققین و پژوهشگران برتر کشور در حوزهٔ رسانه بودند و آثار فاخری همچون «دین در سینمای شرق و غرب» و «اسطوره‌های صهیونیستی سینما» از خود به یادگار گذاشتند. ▫️امید است خداوند متعال به برکت این ایّام عزیز، ایشان را غریق رحمت کرده و در بهشت برین جای دهد مسئولین امنیتی، تمام ابعاد فوت دکتر فرج نژاد و خانواده اش را دقیق بررسی کنند. 🔹 مرحوم دکتر فرج نژاد از اساتید مبرز صهیونیست شناسی در کشور به شمار می رفتند و مقالات مهمی در این زمینه نوشته بودند و طبق گفته منابع مطلع، اسم ایشان در لیست ترور موساد قرار داشته است. یادشان گرامی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «سفرنامه ی رابی بنیامین تودولایی»، شرح سفرهای یک نویسنده یهودی قرن ششم هجری با موضوع پراکندگی قوم یهود است که به قلم خانم مهوش ناطق، به زبان فارسی ترجمه شده است. اصل کتاب به زبان عبری بوده و به دلیل ارزش تاریخی مستند آن، بارها گاه از روی متن اصلی و یا از زبان‌های دیگر ترجمه شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📚📖ساختار کتاب شیوه نگارش کتاب بدین ترتیب است که با ذکر فاصله هر شهر با شهر دیگر به تعداد یهودیان آن شهر بر اساس نفرات یا خانوار اشاره و اسامی معلمان دینی و وضعیت مدارس آنها را شرح می‌دهد. تاریخچه شهر، روحیه و ویژگی‌های اخلاقی و فرهنگی مردم ، تجارت و محصولات، رودها ، کوه‌ها و باغات و... موضوعاتی است که به تناسب هر شهر مطرح شده است. در ابتدای کتاب، پیش گفتار ناشر و مقدمه مترجم آلمانی و سپس پیش گفتار ارزشمندی به قلم خانم ناطق آمده است. اصل سفرنامه فاقد هرگونه تبویب و فصل بندی است و مطالب بدون هیچ عنوانی به صورت سلسله وار آمده است. سفرنامه رابی بنیامین به عنوان یک سند تاریخی معتبر به شهرت رسید. این اثر به بیش تر زبان‌های مدرن دنیا ترجمه شده است و به علت مطالب متنوع و فراوان، یک منبع غنی برای تحقیق در تاریخ قرون وسطا بوده و هنوز نیز معتبر است. مورخین بسیاری چه یهود و چه غیر یهود از این سفرنامه بهره گرفته و می‌گیرند. از میان مورخین یهودی از زمان ویرایش و چاپ سفرنامه آشر می‌توان گرتز را مهم‌ترین آن‌ها به شمار آورد که در آثار بزرگ تاریخی خود نوشته‌های رابی بنیامین را ماخذ قرار داده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🏇🚶‍♂مسیر سفر رابی بنیامین در این جا چند نکته درباره مسیر سفر رابی بنیامین لازم به ذکر است: ۱. اول آن که رابی بنیامین در سفرنامه خود به «تادمر» قبل از «کاریتین» اشاره می‌کند، در حالی که این منطقه قبل از دیگری قرار دارد. اما می‌توان گفت که شاید جهان گرد ما برای راحتی کار مستقیما از بعلبک به تادمر و هنگام بازگشت از تادمر به کاریتین رفته باشد. ۲. نکته ی دیگر این که او پس از ترک بصره حتما می‌بایست ابتدا به خوزستان می‌رفت؛ اما او از بصره به «نهر سامرا » می‌رود و از نهر سامرا به رودبار و از آن جا به نهاوند رفته است. آیا رودبار در این جا اشتباه واژگانی است، قضاوت در این مورد مشکل است، احتمال دومی هم وجود دارد: رابی بنیامین همان طور که قبلا نیز گفته شد. در سفرنامه اش بیش تر به حافظه خود اعتماد داشته است. ۳. به نظر می‌رسد، اقامت او در اصفهان طولانی بوده، زیرا می‌توان گفت که او از اصفهان برای گردش به شیراز ، خیوه و سمرقند رفته است. ۴. آن طور که از نوشته‌های رابی بنیامین برمی آید، او در مسیر سفرش برخی سرزمین‌ها؛ مثل طبس ، قزوین و نیشابور را به چشم خود ندیده است. زیرا احوال این مناطق را از قول دیگران می‌گوید و اطلاعات او از این مناطق براساس شنیده‌های اوست و از خبررسان خود نام می‌برد. از این مطلب می‌توان نتیجه گرفت که او از سمرقند به اصفهان بازگشته است، زیرا از اصفهان به عنوان محلی یاد می‌کند که در آن این اطلاعات را به دست آورده است. درباره چین نیز می‌نویسد: «مردم می‌گویند» و از این راه مشخص می‌شود که او کشور چین را نیز به چشم ندیده است. چنین جملاتی در هیچ یک از قسمت‌های دیگر متن دیده نمی‌شود، و این خود آشکار می‌کند که او به دیگر سرزمین‌هایی که در ذکر آن‌ها این قید را نیاورده، شخصا سفر کرده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📖📖وضعیت کتاب مترجم از بین دو نسخه ای که در اختیار داشته متن آلمانی را برای ترجمه انتخاب کرده است. وی ترجمه آلمانی را با ترجمه انگلیسی مطابقت داده است و اگر جایی تفاوت‌های یافته در پاورقی متذکر شده است. همچنین لاتین بعضی از کلمات و توضیح الفاظ و منابع مطالب نیز در پاورقی آمده است. در انتهای اثر فهارس اعلام ، اماکن، کتب و مجلات به ترتیب حروف الفبا آمده است. تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j