eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصری سازی افعال پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم: روش و نمونه 🍁🍁🍁🍁🍁 نویسنده: مهدی مردانی(گلستانی) 🍁🍁🍁🍁🍁 منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۹ 11 - 28 افعال پیامبر مطابق با فضای دوره حضور شکل گرفته است و باید متناسب با فرهنگ همان دوره فهم شود. از این رو اگر شرایط و اقتضائات زمان تغییر کند و فرهنگ و باور عمومی متفاوت شود، می بایست رفتارهای ایشان را متناسب با ویژگی های زمان و عرف مخاطب، عصری سازی کرد. عصری سازی با تکیه بر ظاهر متون و رفتار پیامبر به دست نمی آید. مسئله مقاله حاضر این است که چگونه می توان افعال و رفتار پیامبر را تحلیل کرد تا در صورت تغییر شرایط همچنان قابل پیروی باشد؟ این مقاله با تحلیل برخی نمونه های رفتاری و روش تحلیلی- اکتشافی، نشان داد که با پیمودن فرایندی پنج مرحله ایِ امکان سنجی تأسی به فعل پیامبر، احراز محدودیت تاریخی در فعل پیامبر، تشخیص آموزه متغیّر در فعل پیامبر، کشف مقصود فعل پیامبر و در نهایت بازسازی فعل پیامبر، می توان به تحلیلِ عصری افعال پیامبر دست یافت و به این ترتیب می توان افعال ایشان را متناسب با فضای فرهنگی امروز، به روزرسانی کرد. https://b2n.ir/f37797 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی و نقد گزارش های بَدء الوحی با تأکید بر نقش حضرت خدیجه علیه السلام نویسنده: صفورا سالاریه 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱ (پیاپی ۴۶) 41-66 بدء الوحی از پدیده های مهم مربوط به نزول وحی است که دو نکته در آن مورد توجه است: چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با امین وحی و تأیید حضرت خدیجه علیه السلام درباره پیامبری آن حضرت. در این باره شاهد تناقضاتی درون متنی بین گزارش ها و تعارض آنها با مبانی قرآنی هستیم که کشف حقیقت، نیازمند نقد و بررسی سندی و دلالی روایات است. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی، به اعتبار سنجی محتوایی و سندی این گزارش ها درباره چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و چرایی اعطای نقش تأییدکنندگی به حضرت خدیجه علیه السلام پرداخته می شود. در این باره، روایتی در تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام موجود است که به لحاظ سندی براساس دیدگاه مبنایی درباره این تفسیر باید داوری شود؛ اما به لحاظ محتوایی، دارای مضامین عالی و منطبق با مبانی شیعی است. از صحابه و تابعین نیز دو دسته گزارش وجود دارد که تنها گزارش های جابربن عبدالله از نظر سندی و دلالی معتبرند و مابقی از نظر سندی ضعیف و از نظر دلالی متناقض با یکدیگر و متعارض با مبانی قرآنی و روایی اند. https://b2n.ir/r35525 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست بررسي بازگشت اهل بيت به كربلا در اربعين.docx
27.1K
❇️نشست علمی – پژوهشی با عنوان: «بررسی بازگشت اهل بیت عليهم السلام به کربلا و اربعین» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش با همکاری مدرسه علميه نرجس خاتون در تاریخ 3 مهرماه با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر اكبر روستائي برگزار شد. ✅در اين نشست استاد محترم دكتر روستائي به مطالب مهمی اشاره کردند که در این فایل تقدیم می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاتمیت در قرآن 🍃آیت الله جوادی آملی در بخشی از کتاب «سیره رسول اکرم (ص) در قرآن» به بیان ویژگی ها و عظمت خاتم رسولان پرداخته است. 🍃وی یکی از مزایای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را، پیامبر می داند و نوشته است: از مزایای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خاتمیّت اوست، قرآن کریم در این مورد می فرماید: (ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین). 🍃 گذشته از این، شواهد دیگری نیز دلالت قطعی بر خاتمیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دارد که صحیفه نبوت پیامبران به وسیله آن حضرت، به پایان رسید. مقصود از خاتمیت، هم تأخر و خاتمیّت زمانی و هم خاتمیّت رتبی در قوس صعود است. 👇👇ادامه دارد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
و مهر پایان 🍃ایشان می افزاید: «خاتم» یعنی مُهر، که در پایان نوشته ها قرار می گیرد؛ وقتی نویسنده هر آنچه لازم بود بیان داشت و مقاصد خود را عنوان کرد، پایان نوشتار خود را مهر کرده، ختم آن را اعلام می دارد؛ خدای سبحان که با جهانیان سخن می گوید، از راه فرستادن وحی برای هدایت انسانها برنامه دارد. 🍃 لذا نه تنها عیسای مسیح، بلکه همه انبیا کلمات الهی هستند منتها در باره حضرت یحیی آمده است که: (مصدّقاً بکلمة من الله) و در باره حضرت عیسی آمده است که: (یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسی آبن مریم) انبیا کتاب حقّ و کلام حقّند. خدای سبحان با فرستادن آنها برای جوامع بشری پیام می فرستد. پس از پایان گفتار و کلماتش، سلسله نبوتشان را با فرستادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ختم، و صحیفه رسالت آنان را با وجود مبارک خاتم المرسلین مهر کرده است پس هرگز جا برای نبوت و رسالت دیگری نیست لذا می فرماید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زیور همه انبیا و خاتم آنان بوده، و سلسله نبوت، با آن حضرت مهر شده و پایان پذیرفته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
☘استدلال دیگر بر 🍃اثبات این مطلب[ پیامبر اسلام]، به صورت «قیاس استثنایی» قابل تبیین است به این نحو که: اگر برتر از پیغمبر خاتم، انسانی تا روز قیامت ظهور کند، قطعاً پیغمبر اسلام، پیغمبر خاتم نیست، زیرا اگر خدا انسانی بیافریند که علماً و عملاً اکمل و افضل از پیغمبر اسلام باشد هر گز آن انسان اکمل و افضل، از این انسان کامل و فاضل پیروی نکرده جزو امت او نیست چون اگر انسانی کمالی برتر داشت مطاع و متبوع خواهد بود و دیگران را نیز به مقام خود و آن کمال برتر، هدایت می کند، و او باید شاهد جهانیان و اسوه امتها باشد نه پیغمبر اسلام! لذا اگر تا روز قیامت انسانی کاملتر از پیغمبر اسلام بیاید دیگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، خاتم الأنبیا نیست و چون آن حضرت به طور قطعی خاتم پیامبران است پس افضل از آن حضرت وجود نخواهد یافت. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون‌فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایام خجسته🌷 در ادامه ی قرطاس به تصویر سنت از آن# برهه ی تاریخی با توجه به روایت های موجود از پیامبر صل الله علیه و آله وسلم می پردازیم. به روایت ازخود# مصادر _ اهل سنت 🖍پیامبر(ص) فرمود‌‌: من فردای قیامت در کنار حوض ایستاده امو تعدادی از صحابه می خواهند نزد من بیایند،ولی آنها را از طرف حوض بر می گردانند به سوی دیگر .گفتم:اینها را از کجا می برید؟می گویند:به خدا قسم!اینها را به سمت آتش جهنم می بریم.عرضه می کنم:مگر اینها چه کار کرده اند؟خطاب می آید:اینها بعد از تو مرتد شدند و بدعت ها گذاشتند و به دوران جاهلیت برگشتند.سپس گروه دیگری را اینگونه به سمت آتش می برند.می گویم :اینها را کجا می برید؟ می گویند:به خدا قسم!اینها را به سمت آتش جهنم می بریم.عرضه می کنم:مگر اینها چه کار کرده اند؟ خطاب می آید:اینها بعد از تو مرتد شدند و بدعت ها گذاشتند و به دوران جاهلیت برگشتند.و از اینها هیچکس از آتش نجات پیدا نمی کند مگر به اندازه همل نعم. 📍صحیح بخاری. حدیث ۶۰۹۹(تصویر از نسخه ی الکترونیکی تهیه شده است)🔴 📌همل نعم یعنی:چهارپایان بازیگوشی که معمولا از گله جدا می شوند و مشغول بازیگوشی هستندو سرگردان می شوند (و این نشان قلت و کمی تعداد آن هاست) 🔻اشکال اهل سنت به این حدیث: توجیهشان این است که در روایت آمده:بینا انا قائم،فاذا "زمره"یعنی یک گروه و طائفه کوچک و پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم ۱۲۰ هزار صحابه داشت منظور از "زمره" گروه کوچکی است از صحابه،نه تمام صحابه. 🚨پاسخ: گرچه اشکال وارد شده بر اصل حدیث خدشه ای وارد نمی کند چرا که نشان می دهد در هر صورت عده ای به ظاهر نامیده شدند ولی 🔺در صحیح بخاری ج ۷ ص ۴۰ حدیث ۶۵۴۲ روایتی را می آورد در رابطه با اینکه "زمره"چقدر است که می گوید روایت از ابوهریره است که می گوید پیامبرصل الله علیه و آله و سلم فرمود: :"یدخل الجنه من امتی زمره هم سبعون الفا" گروهی از امت من که آمارشان ۷۰ هزار نفر است ،وارد بهشت خواهند شد. 🚩پس با فرض قبول این نظر در# روایت _حوض به طور تقریبی دو گروه ۱۴۰ هزار نفر می شود و این تعداد کمی نیست. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
با وجود احادیث دیگر با چنین مضامینی🆑 ⁉️سوال اصلی خواننده ی تاریخی در این مواجهه آن است که با توجه به رویداد های چالشی و مهیب این برهه و فرقه شدن مسلمانان در تحلیل تاریخی و در جواب تناقضاتی که بازگشتی به اصل این بعثت تاریخی دارد ، 📛این عده را باید کدام افراد معرفی کرد؟ 📈 نتیجه ی داده کاوی از این کتاب ها: 🅰️عایشه نقل می کند :تمام عرب بعد از رحلت پیامبر ص مرتد شدندو نفاق میان مردم برخاست. البدایه و النهایه لابن کثیر ج ۹ص ۴۲۲للطباعه و النشر و التوزیع و الاعلان 🅱️از براء بن عازب نقل شده : من(علاء بن مسیب از پدرش)رفتم خدمت براء بن عازب و گفتم:خوشا به حالت!تو توفیق و سعادت صحابه پیامبر اکرم ص را به دست آوردی و در زیر شجره رضوان در صلح حدیبیه با پیامبر اکرم ص بیعت کردی،براء میگوید:ای برادرزاده ام تو خبر نداری ما چه بدعت هایی بعد از پیامبر اکرم ص گذاشتیم. صحیح البخاری،ج۳،ص_۱۳۰حدیث ۴۱۷۰ کتاب المغازی،باب غزوه الحدیبیه المطیعه السلفیه ♦️تصویر این روایت با همین عبارات از "جامع الصحیح"به اشتراک گذاشته شده است. 🅾️به صحابی رسول خدا ص ابوسعید خدری گفتند: خوشا به حالت که پیامبر ص را دیدی و جزء صحابه پیامبر ص بودی،گفت:تو خبر نداری که ما صحابه بعد از پیامبر چه بدعت هایی را گذاشتیم. الاصابه فی تمییز الصحابه لابن حجر العسقلانی،ج۴،ص۱۶۷ گروه دیگر از داده‌ های موجود قابل دسترسی روایت هایی است که تصویر آن ها بارگذاری خواهد شد. 🆎🚦الکتاب الطبقات الکبیر 🆎🚥کنزالعمال فی سنن اقوال و الافعال ♦️دیدگاه شیعه برای پاسخ به این سوال حتی در خوانش تاریخی آن مشخص و قابل توجه است و کادربندی دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
-بن-الخطاب🆎 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷 منم تمیمور جهان گشا اثر (مارسل بریون) فرانسوی، که در ایران معروف نیست و مترجم آن آقای ذبیح الله منصوری، یک سرگذشت تاریخی به قلم همین نویسنده را به عنوان (صلاح الدین وارنعود) ترجمه کرد و آن ترجمه در یکی از روزنامه‌های یومیه تهران منتشر گردید. 📖📖 ساختار کتاب کتاب حاضر شامل یکه مقدمه از مترجم و ۲۷ فصلی می‌باشد که از دوران کودکی خود در فصل اول شروع کرده و تا انتهای فصل آخر که خاطرات اسقف سلطانیه راجع به تیمور لنگ، می‌باشد، خاتمه پیدا کرده است. 🗓🗒 وضعیت کتاب فهرست فصل‌های کتاب در ابتدای کتاب قرار گرفته است. ♦️🔶🔷منبع ویکی فقه(به نقل از نرم افزار تاریخ اسلامی ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗞🗞 گزارش محتوا 📚 ۱) کتاب مورد استفاده مترجم کتابی که مترجم برای ترجمه (منم تیمور جهانگشا) از آن استفاده کرده و تالیف (مارسل بریون) می‌باشد دارای فهرستی است از تمام کتابهائی که (مارسل بریون) در کتابخانه‌های مختلف اروپا و امریکا راجع به (تیمور لنگ) دیده، و نویسنده فرانسوی در این فهرست، شرح حال مختصر هریک از نویسندگان آن کتب را هم نوشته است. یکی از کتاب‌ها که مورد استفاده (مارسل- بریون) قرار گرفته کتاب ظفرنامه تالیف (شرف الدین علی یزدی) است، (مارسل بریون) می‌رساند که (شرف الدین علی یزدی) منشی (میرزا ابراهیم سلطان) پسر دوم (شاهرخ) بود و کتاب خود را در سنوات ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵ میلادی نوشت و در یزد زندگی را بدرود گفت و کتاب ظفرنامه در سال ۱۶۵۳ میلادی (سیصد و یازده سال قبل از این) به زبان فرانسوی ترجمه شده و مترجم آن به زبان فرانسوی (پتی لاکروا) است و در سال ۱۷۲۳ میلادی (دویست و چهل و یک سال قبل از این) کتاب ظفرنامه به زبان انگلیسی منتشر گردید و مترجم آن مردی موسوم به (دربای) می‌باشد. نویسنده هر یک از کتابهائی که مورد استفاده (مارسل- بریون) قرار گرفته خواه به زبان فارسی و عربی و ترکی، خواه به زبانهای اروپائی همین طور، به طرزی مفید و مختصر، معرفی شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📕📖 ۲) نسخه منحصر به فرد کتاب نسخه منحصر به فرد کتاب حاضر به زبان فارسی در تصرف (جعفر پاشا) حکمران یمن بوده (البته در دوره‌ای که یمن جزو امپراطوری عثمانی بود) و بعد از فوت جعفر پاشا نسخه مزبور نزد بازماندگان متوفی ماند، تا اینکه کاتبی یک نسخه از روی آن کتاب نوشت و به هندوستان برد. کتاب سرگذشت تیمور لنگ (به زبان فارسی) بعد از این که به هندوستان رفت مدتی در آن اقلیم بود تا این که یک افسر انگلیسی کتاب مزبور را از هندوستان به انگلستان برد و ما نمی‌دانیم نسخه منحصر به فرد این کتاب که وارد هندوستان شده بود به دست آن افسر انگلیسی افتاد، یا وی کاتبی را وادار به نوشتن کتاب کرد و رونوشت کتاب را بدست آورد. در هر حال افسر مزبور این کتاب را به انگلستان برد و در آنجا مردی به اسم (دیوی) با کمک پروفسور (وایت) استاد دانشگاه (اوکسفورد) این کتاب را به انگلیسی ترجمه کرد و متن انگلیسی آن در سال ۱۷۸۳ میلادی منتشر گردید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j