eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب«سفرنامه اولئاریسوس»، نوشته آدام اولئاریوس که به قلم احمد بهپور به زبان فارسی برگردانده شده است. در این سفر بخش مربوط به ایران سفرنامه ارائه شده است. 📖📝 ساختارکتاب سفر اولئاریوس به همراه هیئتی تحت ریاست اتوبروگ مان که اولئاریوس در آن هیئت سمت دبیر کل و مشاور را داشته صورت گرفته است. سفرنامه اولئاریوس، مشتمل بر سفر به مسکو و ایران ، در شش دفتر تنظیم شده است که از فصل سیزدهم (دفتر چهارم) مربوط به ایران می‌شود و این ترجمه از همین جا آغاز شده است. مترجم به جهت این که خواننده متحیر نشود، دفتر چهارم را دفتر اول و فصل سیزدهم این دفتر را فصل اول آن قرار داده است؛ لذا کتاب مشتمل بر سه دفتر و هر یک از دفترها مشتمل بر فصول مختلفی است. 🗓🗞📖وضعیت کتاب فهرست مطالب کتاب در ابتدای اثر آمده است. در انتهای کتاب نیز فهرست مکان‌ها و اعلام و تصاویری از شخصیت‌ها، مکان‌ها، چند نمونه از سکه‌ها، نماهایی از شهرهای صبا، شماخی، اردبیل و نیز نقشه مسیر سفر دیده می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ا👀👁‍🗨یرانیان از نگاه اولئاریوس اولئاریوس در سفرنامه اش می‌نویسد که ایرانیان به خاطر مذهبشان مردمان بسیار تمیزی هستند. آن‌ها نه تنها اتاق‌های خود را تمیز نگه می‌دارند، بلکه در تمیز نگه داشتن لباس هایشان هم می‌کوشند و ثروتمندانشان لباس‌های نیمدار یا کثیف خود را دور می‌اندازند. ایرانیان مردمی با ذوق، باهوش، فهمیده، مهربان، مهمانواز، خوشرو و در موقع صحبت بسیار مؤدب می‌باشند، فقط در گفتن حقیقت بسیار صرفه جو هستند. پسر بچه‌ها خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند و ملا آن‌ها را درس می‌دهد. بعضی از جوانان ایرانی، فلسفه ، شعر و شاعری، هندسه ، ستاره شناسی ، فیزیک ، حقوق و طب را می‌آموزند و کسی که در تمام این مباحث تخصص یابد فیلسوفش نامند. اهمیت نوشته‌های اولئاریوس در این است که او به عنوان یک ناظر خارجی در مورد فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی گزارش می‌کند. گرچه او خود یک مسیحی معتقد و مؤمن است؛ ولی در توصیف ایرانیان مسلمان سعی می‌کند، موضع بی طرفی خود را حفظ و بدون هرگونه تعصب مذهبی، با نگاهی محترمانه نسبت به توصیف مراسم مذهبی و آداب و رسوم ایرانیان اقدام کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝🗓 گزارش محتوا 🔹🔸شرح سفر کتاب با شرح ویژگی‌های دریای کاسپین (خزر) آغاز می‌شود. اولین شهری که از آن گزارش شده، شهر شماخی است. پس از آن از اردبیل یاد می‌کند. او ضمن اقامت خود مطالعاتی از وضع شهر به عمل آورده و توصیفی هم از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی ارائه می‌دهد. در ادامه از پل سفید که در زمان شاه طهماسب و به امر او در قرن دهم میلادی ساخته شده بود، خبر می‌دهد. اولئاریوس با هیئت همراهش با عبور از شهرهای سلطانیه، قزوین ، ساوه ، قم و کاشان در تاریخ سوم اوت ۱۶۳۷ مطابق ۱۰۴۷ ق به اصفهان می‌رسند.در چند کیلومتری شهر اصفهان یکی از رجال درباری و دو نفر از ارامنه جلفا که مهماندار هیئت بودند، به استقبالشان آمدند و آن‌ها را در جلفا منزل دادند. شاه صفی (۱۰۳۸- ۱۰۵۲ ق) فرمان داد تا وسایل آسایش و مایحتاج آن گروه را از هر لحاظ تامین کنند. و چند هفته بعد آن‌ها را به حضور طلبید. در روز شرفیابی هیئت، شاه صفی لباس زربفتی که با پوست خز مشکی حاشیه دوزی شده بود، در برداشت، و عمامه بر سر گذاشته بود که جواهر گرانبهایی بر آن می‌درخشید، و پر بلندی نیز بر آن زده بود. هیئت آلمانی هدایای نفیس و جالبی که همراه آورده بودند، به وسیله چند نفر از کارکنان دربار جلو تخت شاه صفی گذاردند. هدایا عبارت بود، از یک دست لباس جنگی طلا کاری شده، چهل دست طپانچه ، پوست‌های گران بهای خز، قوطی‌های طلا و جواهرنشان محتوی داروهای گوناگون و یک شمعدان زیبای سی شاخه که در آن ساعتی قرار داشت و هر ساعت و ربع ساعت زنگ می‌زد. وقتی هیئت نمایندگی آلمانی به دربار وارد شد، فلیپ کروزیوس خطابه‌ای به زبان لاتینی ایراد کرد، که به وسیله نماینده مذهبی پرتغال در دربار ایران به فارسی ترجمه شد. اولئاریوس آدام در شرح جزئیات این شرفیابی می‌نویسد، که موقع ناهار فرا رسید و پنجاه نوع غذا در ظروف طلایی بر سر سفره آوردند. این هیئت پنج ماه در اصفهان توقف کرد، و در این مدت علاوه بر ضیافت‌هایی که از طرف شاه و وزیر اعظم و ارامنه جلفا به افتخار آن‌ها داده می‌شد؛ به طور خصوصی هم به حضور شاه می‌رسیدند و با او به شکار می‌رفتند. از طرف شاه صفی هم هدایای نفیسی به اعضای هیئت نمایندگی آلمانی داده شد که از جمله آن‌ها اسب‌های اصیل با زین و برگ‌های نقره کاری شده، البسه ایرانی و یک صد و پنج نوع حریر ساده، اطلس، حریر گلدار، تافته و چلوار و علاوه بر آن خلعتی معادل دویست تومان که به نرخ آن زمان معادل ۳۳۳۳ سکه دانمارکی می‌شد.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📖📝 ویژگی کتاب ۱. گزارشی را که اولئاریوس از شهرها، قوانین و آداب و رسوم حاکم بر ایران ارائه می‌کند، این امکان را به خواننده امروزی می‌دهد که وضعیت ایران در عصر شاه صفی را از دید یک نویسنده خارجی مورد بررسی قرار دهد. به نظر می‌رسد، نگاه دوباره و بی طرفانه و مطالعه عمیق سفرنامه‌های که غربی‌ها در مورد ما نوشته‌اند، باعث شناخت بیشتر ما از خودمان و طرز تلقی آن‌ها از ما ایرانیان خواهد شد. ۲. سفرنامه که براساس مشاهده و تجربه استوار است، می‌تواند مرجع مهمی برای ارباب پژوهش و مورخین دوران صفویه و مکمل سه سفرنامه شاردن، تاورنیه و کمپفر باشد. والترهینتس در مقدمه خود بر سفرنامه کمپفر چنین می‌نویسد: «آدام الئاریوس دانشمندی بوده با معلومات زیاد و حدت ذهن فوق العاده تا جائی که حتی شخصی، مانند گوته در دیوان شرقی خود او را مورد تمجید قرار می‌دهد و او را «مرد کارآمدی» می‌نامد که «برای ما از سفر خود گزارش هائی سخت آموزنده و محظوظ کننده»، باقی گذارده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔴اعدام بروکمان هیئت نمایندگی تا اواخر سال ۱۶۳۷ م. در جلفا ماند؛ ولی بر اثر بد رفتاری و درشت خویی و اعمال زشت بروگمان ناگزیر شدند که بدون انعقاد قرارداد بازرگانی در مورد خرید ابریشم ایران، در روز اول ربیع الاول ۱۰۴۹ مطابق با اول اوت ۱۶۳۹ به آلمان مراجعت کنند. هیئت مزبور از راه کاشان و قزوین و گیلان زنجان - رودبار- رشت و اردبیل و شماخی به روسیه رفتند و در آن جا به شلزویگ هولشتاین گوتورپ عزیمت نمودند. ضمنا شاه صفی یکی از خوانسالاران خود به نام اماقلی سلطان را به سفارت نامزد کرد و با هدایایی که قریب ۲۵ هزار «اکو» ارزش داشت، نزد دوک هوشتاین فرستاد. کروزیوس و همراهان او را در موقع بازگشت از ایران در هشترخان به او رسیدند و با او به آلمان رفتند؛ ولی از اینکه قرار داد تجارتی که هدف مسافرتشان بود با خود نداشت، متاسف بودند. وقتی هیئت به حضور دوک رسیدند و دوک در مورد چگونگی قرار داد بازرگانی ابریشم با ایران از آن‌ها پرسش کرد، آن‌ها جنایات و اعمال زور و درشت خویی و کارهای ناشایسته و بد رفتاری‌های بروکمان را مانع انعقاد قرار داد بازرگانی دانستند. دوک هم فرمان داد، وی را حاکمه کردند و در پنجم ماه مه ۱۶۴۰ گردن زدند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰فرهیختگان گرامی ✅سرکار خانم فاطمه کرمی ✅سر کار خانم فاطمه علیخانی ✅سر کار خانم آسیه اخوند قرقی ❇️انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش موفقیت شما را در همایش بین المللی حضرت حمزه(علیه‌السلام) تبریک و تهنیت عرض نموده و برای شما بزرگواران توفیقات روزافزون را مسالت دارد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی برج رادکان مشهد برج رادکان از جاهای دیدنی مشهد و چناران به شمار می‌رود و در ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۳۶ کیلومتری چناران قرار گرفته است برج رادکان توس ، اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، حکیم خواجه نصیرالدین توسی است. این بنا که از آثار قرن هفتم هجری قمری بوده ، در فاصله ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران واقع شده است. برج رادکان دارای گنبدی مخروطی شکل است که ساختمان آن در سال ۶۰۷ هجری قمری به پایان رسیده است اين برج دارای گنبد مخروطی شکل است و ارتفاع این برج ، ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۲.۵ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده است.
برج رادکان ، ۱۲ دیوار خشتی پهن و بلند دارد که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه ای تقسیم می کنند. یعنی هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را در بر می گیرد. این در حالی است که دیوارها دو به دو با هم موازی هستند و بر هر کدام از آنها، ۳۶۵ ترک نیم ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه ای تقسیم می کنند. زیباترین قسمت برج رادکان در بخش فوقانی آن واقع شده که دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام سازنده و تاریخ ساخت بر روی آن نوشته شده‌ است را شامل می شود. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجرچینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بیشتر ، حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده که قابل توجه می باشد. در فواصل معین ، سوراخ هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده است. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا ، آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته ‌است. این برج دو ورودی دارد و یکی از آنها رو به ویرانه‌های عمارتی باز می‌شود که اعتماد السلطنه احتمال داده است که مسجد جامع شهر بوده باشد. این بنا در گذر زمان آسیب دیده به طوری که قسمت فوقانی سردر و گنبد داخلی تقریبا خراب شده بود. به همین جهت، در سال ۱۳۴۶ شمسی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران آن را مرمت کرد. معماری منحصر به فرد و کارکرد نجومی آن، برج رادکان را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان و کشور تبدیل کرده است.
برج رادکان مشهد دارای گنبد مخروطی شکل با ارتفاع ۳۵ متر می‌باشد.👆🏽 طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است👆🏽
تنظیم: سرکار خانم زهرا زحمت‌کش -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به‌نام‌او ❇️سیری در تاریخ جهان با سلام خدمت همراهان همیشگی کانال گذرگاه،انشالله از این هفته با موضوعی جدید و متفاوت در خدمت تاریخ پژوهان گرامی هستیم. ❇️بررسی تاریخ جهان از جمله مسائل مهم و تاثیر گذار در روند پژوهش تاریخی است. 🔷تاریخ جهان در واقع بررسی همه جانبه فرهنگی‌، اجتماعی و... در تمامی اعصار است. 🔷تاریخ جهانی با تکیه بر سه رکن تاریخ،یعنی: زمان، مکان و انسان پیگیر فعالیت های نوع بشر است. تاریخ جهان توسط استاد محترم مهدی مستقیمی در قالب فایل صوتی خدمت سروران ارائه می‌شود. ان شاءالله 📌منتظر نظرات گهربارتان هستیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂نقش علیه السلام در عبور از جامعه شیعی از بحران ها( نویسنده: زینب بختوه) 🍂 محور ها: 🔸️زندگانی امام هادی علیه السلام 🔸️تشیع و چالش های فکری، فرهنگی عصر امام هادی علیه السلام 🔸️راهکار های سیاسی، اجتماعی امام هادی علیه السلام 🔸️راهکارهای فکری و فرهنگی امام هادی علیه السلام در برون رفت از مشکلات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷ایام الله دهه فجر گرامی‌باد🇮🇷🇮🇷 🌱مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) پروردگارا، ما را سربازان جهاد عظیم این روزگار که جهاد تبیین است قرار بده. دیدار با مداحان، ١۴٠٠/١١/٣ ⚜معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار می‌کند. «اکنون نوبت جهاد من است.» 👌ویژه طلاب خواهر سراسر کشور ⭕️ موضوع آثار: ▫️تبیین دستاوردهای انقلاب🇮🇷 ⭕️قالب آثار : ▫️نقاشی ▫️قطعه ای از یک کتاب (با ذکر منبع) ▫️جملات تاثیرگذار ▫️تک نوشت ▫️داستان کوتاه ▫️کلیپ یک دقیقه ای ▫️پادکست ▫️عکس نوشته ▫️استوری 🍃🌸 ارسال آثار برتر به دفتر مقام معظم رهبری حفظه‌الله 🌸🍃 📆مهلت ارسال آثار: ٣٠ بهمن ١۴٠٠ 📲ارسال آثار به @qomwhcfarhangi 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی تطبیقی دو نظریه ولایت فقیه و دموکراسی متعهد در شکل گیری گفتمان انقلاب اسلامی نویسنده: مرتضی علویان حسین دوست محمدی منبع: علوم اجتماعی (فردوسی مشهد) سال سیزدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۵ شماره ۲ انقلاب اسلامی ایران، نقطه آغازینی در تحوّلات سال های پایانی قرن بیستم به شمار می آید. انقلابی که مکاتب مختلف سیاسی از جمله لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم و غیره را به چالش کشیده است. پرداختن به اندیشه ها و زیرساخت فکری انقلاب اسلامی در فضای تأثیر عوامل مؤثّر بر انقلاب ها (اندیشه سیاسی، رهبری و مردم) امری ضروری به نظر می رسد. انقلاب اسلامی تجربه ای است که نخبگان آن از مجموعه های دینی و روشن فکری برخاسته و هر کدام در راستای رسیدن جامعه به وضعیت مطلوب و اندیشه جایگزین، تلاش های فراوانی کرده اند. امام خمینی به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی و شخصیت های دیگری هم چون علی شریعتی در مجموعه های روشن فکری نقش مهمّی را ایفا کرده اند. آن چه در این پژوهش به آن پرداخته می شود، این است که دو نظریه ولایت فقیه و دموکراسی متعهّد به چه میزانی در انقلاب اسلامی نقش ایفا کرده اند و چه گونه در پیش برد این هدف هم افزایی داشته اند؟ بر همین اساس، تأثیر هر یک از دو نظریه بر عناصر اصلی شکل گیری انقلاب (اعتقادات، رهبری، مردم) برّرسی شده و نقاط مشترک و افتراق بیان شده است. به باور نگارندگان، امام خمینی در یک گستره عمومی و علی شریعتی در یک مجموعه خاص نخبگی توانستند از اسلام انقلابی و تشیّع راستین علوی در ترسیم وضعیت مطلوب جهت جای گزینی با وضع موجود بهره گیرند. https://b2n.ir/n48768 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ردیابی اندیشه انقلاب اسلامی در جریان های فکری سیاسی دهه ۲۰نویسنده: علی محمد حاضری مرضیه حاجی هاشمی منبع: جامعه شناسی تاریخی سال نهم بهار و تابستان ۱۳۹۶ شماره ۱ نظریه ها ارکان اساسی علوم را تشکیل می دهند؛ چراکه بیشتر تفسیرها و تحلیل ها از پدیده های طبیعی و اجتماعی، در قالب نظریه ها صورت می گیرند. پژوهش حاضر با توجه به نقش نظریه در علوم، درصدد است تا با توجه به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران که انقلابی برگرفته از مکتب اسلام و اندیشه های دینی امام خمینی (ره) است، ضمن بیان ضرورت های نظریه پردازی بومی برای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران، نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی را پیشنهاد کند. از آنجا که نظریه فطرت، پایه و اساس مکتب اسلام، انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) است؛ به همین دلیل در این پژوهش ابعاد نظریه فطرت برای رسانه طراز انقلاب اسلامی تبیین شده است. از این رو، با بهره گیری از دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فطرت، به نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی و در سطحی عام تر نظریه رسانه اسلامی می رسیم؛ نظریه ای که پشتوانه فلسفی آن با توجه به اندیشه های امام خمینی (ره) حکمت متعالیه، پشتوانه فقهی آن اصول فقه و هدف نهایی آن قرب الهی است. https://b2n.ir/b20512 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j